Private label beginnen? De 10 valkuilen waar je op moet letten!
Private label beginnen? De 10 valkuilen waar je op moet letten!
24 maart 2023 

Private label beginnen? De 10 valkuilen waar je op moet letten!

De geheimen van private labelling worden steeds populairder! Bedrijven en winkels kunnen voordeel halen uit dit productieconcept, maar er zijn 10 risico's waaraan ze moet denken als ze hiermee aan de slag gaan. Er is onderzoek gedaan naar alle hindernissen die je tegenkomt bij het bedrijfsmodel dat door iedereen zo graag toegepast wordt. Blijf hangen om meer informatie over hoe jouw business succesvol met private label productie kan beginnen! In deze blog vind je wat jij nodig hebt over Private label.


Wat is een private label?

private label

De beste manier om het te omschrijven, is een product dat onder een eigen merk wordt verkocht. Hierbij heeft de verkoper exclusieve verkooprechten. Meestal ligt de prijs lager dan bij bekende merken, waardoor ze meer voordeel opleveren voor de consument.

Een private label is dus een eigen merk dat door een andere partij wordt gefabriceerd. Tijdens de productie worden jouw producten voorzien van een eigen label. Je gaat dus geen merkloze producten verkopen, maar een eigen lijn op de markt brengen. Voordelen hiervan zijn meer naamsbekendheid, groei van je onderneming en hogere winstmarges.

Een goed voorbeeld hiervan is bv. een bouwmarkt, die hun eigen merk elektrische apparaten in de schappen heeft liggen. Vaak zijn deze geproduceerd in China of India (tegen lagere productiekosten), met de bedoeling te concurreren tegen de grote merken.

De verkoop van eigen merken is voor veel ondernemers zo een slimme zet!

Welke 10 valkuilen heeft het starten van een private label?

Nu klinkt het natuurlijk allemaal prachtig, om met je eigen merk meer geld te verdienen. Laat er geen misverstanden over bestaan, het kan je inderdaad veel voordelen opleveren. Toch gaat het echter ook nog weleens mis.

Gaande het proces zul je namelijk een juiste aanpak moeten hanteren, met de focus op een aantal belangrijke zaken.

We gaan je hieronder 10 valkuilen laten zien, die het creëren van een private label met zich mee kan brengen. Zorg ervoor dat je ze goed doorneemt zodat je er niet in trapt, maar er juist veel van leert. Hierdoor zul je meer succes behalen met jouw eigen merk!

1. Het grote publiek kent je merk nog niet

Ga je starten met een private label, dan weet praktisch nog niemand van het bestaan ervan. Het kan zijn dat familie, vrienden of kennissen wellicht weten waar je mee bezig bent. Maar de massa heb je nog niet bereikt.

Het is tegelijkertijd 1 van de moeilijkste dingen om voor elkaar te boksen. Want hoe ga je jouw doelgroep bereiken? Ben je bereid om veel geld uit te geven voor marketing? En is het dan nog wel rendabel? Zomaar even een paar promotievragen voor je eigen merklijn.

Laat je niet gelijk uit het veld slaan, maar denk er wel goed over na. Verwacht ook niet dat je van de een op de andere dag bergen klanten binnenhaalt. Het begint vaak met mond-tot-mondreclame, goede marketing zorgt voor de rest. Je kunt hier ook succesvolle verkoopkanalen voor inzetten zoals Amazon en bol.com. Verderop in dit artikel kun je hier meer over lezen.

2. Wees niet te makkelijk met het maken van je eigen merk

Tijdens het produceren van je private label is je merk ook heel belangrijk. Je producten krijgen jouw logo, verpakking en natuurlijk ook productomschrijving. Het lijkt wellicht zo simpel, maar neem hier echt even de tijd voor. Je wilt nieuwe klanten namelijk overtuigen en niet afschrikken met jouw producten.

Op de eerste plaats dien je een uniek en herkenbaar logo te maken (of een bestaand logo te voeren). Zorg ervoor dat deze eruit springt, zonder gelijk schreeuwerig te zijn. Het gebruik van goede lettertypes, kleuren, slogans en andere elementen zijn hierbij van essentieel belang. Je kunt dit zelf doen …maar ben je hier niet goed in, laat het dan doen door een professional. Een goede tip hiervoor is: fiverr.com. Dit is een website waar freelancers bijvoorbeeld een logo voor je kunnen maken.

Verder dien je een goede omschrijving met unieke eigenschappen voor jouw product te maken. Zorg er voor dat je deze goed vertaalt en duidelijk leesbaar maakt op het etiket. Kies verder ook goed verpakkingsmateriaal uit voor je producten.

3. Wijk af van de meute en wees zo uniek mogelijk

Waarom hebben klanten interesse in jouw producten? Ben je goedkoper, zijn je producten beter of wellicht wel allebei? Het is belangrijk om vanuit de klant te denken. Met welke reden koop jij een private label product? Een goedkope prijs ligt het meeste voor de hand …toch hoeft dit niet altijd zo te zijn.

Sommige klanten betalen graag iets meer, wanneer jouw product onderscheidend is van de rest. Tegenwoordig zie je een groeiend bewustzijn over de kwaliteit van bepaalde producten. Denk hierbij aan biologische groente- en fruitsoorten, maar ook aan de kwaliteit van bv. koptelefoons.

Het is voor een ondernemer dus kiezen met welke insteek je een eigen merk gaat voeren. Wil je een goedkoper product leveren, waarbij je het voordeel deelt met je klanten? Of wil je een beter of nieuw product op de markt brengen?

Welke je ook kiest, in beide gevallen is een private label hiervoor de oplossing!

4. In de beginfase zijn de kosten van een eigen merk hoger

Je zult met name bij de start, meer kosten hebben aan een private label dan de verkoop van andere merken. Zo heb je een bestaand (of nieuw) product nodig, een eigen merk, fotomateriaal en natuurlijk ook verpakkingsmateriaal. Je kunt het label zelf creëren, zolang het maar op een professionele manier gebeurt.

Een designer dit werk laten doen is ook geen overbodige luxe, wanneer je er zelf niet zo handig in bent.

Een private label wordt meestal gebruikt op bestaande producten, met doorgaans veel lagere productiekosten. Je doet dit door jouw producten in andere landen te laten maken. Het is dus niet nodig om een nieuw (of verbeterd) product op de markt te brengen. Je kunt hier zelf een keuze in maken, beide hebben zo hun voordelen.

Door de hogere winstmarges, haal je de kosten er echter snel uit …waarna je natuurlijk ook meer zal verdienen.

5. Wees niet te ongeduldig, maar laat je private label groeien

Zelfs wanneer je bestaande merkproducten verkoopt, zul je klantenkring moeten groeien. Tenzij je bij de start al een enorme vraag hebt, is dit voor een private label nog een stukje lastiger. Zo kan het even duren voordat je vertrouwen wint bij nieuwe klanten en grote aantallen kunt draaien.

Je ziet echter wel een trend voor het verkopen van private labels via bol.com en Amazon.

Het grote voordeel is dat je (in tegenstelling tot andere merkproducten) met hogere winstmarges werkt, zonder (of veel minder) concurrentie. En daarbij bereik je ook nog eens vrij eenvoudig een miljoenenpubliek. Interessant voor startende ondernemers, maar ook bedrijven die zich in zwaar concurrerende markten bevinden. Zolang je dus maar de juiste verkoopkanalen gebruikt.

Deze 2 partijen maken het je zelfs nog makkelijker met logistiek via bol.com en Fulfillment by Amazon. Hiermee worden al je bestellingen ook opgeslagen, verpakt en verstuurt incl. retourzendingen en klantenservice.

6. Nieuwe klanten hebben nog geen ervaring met je product

Onbekend maakt onbemind en dat geldt ook zeker voor jouw private label …althans in het begin. Gebruikerservaringen met je producten zijn er nog niet, de meesten kennen je merk zelfs nog niet eens. Dit is een vrij normaal proces en verandert op het moment dat je op de radar komt bij meer mensen.

Je hebt er dus veel meer aan jouw producten via Amazon of bol.com te promoten. Maar wees ook actief op andere platformen. Dat kunnen eigen websites / shops, Instagram of vergelijkingssites zijn (om er maar even een paar te noemen). Zo bereik je gauw een groter publiek, wat zal leiden tot meer verkopen.

Denk dan ook niet even makkelijk te scoren …maar zet je proactief in voor je private label. Voor niets gaat de zon op!

7. Je bent afhankelijk van de fabrikant voor je private label

Het verkopen van merkproducten mag in het begin dan wel minder rendabel zijn, je klanten weten wel wat ze kunnen verwachten. De drempel is heel laag en ze komen vaak terug, omdat ze het fijne producten vinden.

Bij het aanschaffen van nieuwe producten zullen ze iets voorzichtiger zijn. Nu zit daar natuurlijk wel verschil tussen. Neem bv. een waterfles voor tijdens het sporten. Een klant zal deze makkelijker aanschaffen (ook van een nieuw merk) dan bv. een pot eiwitpoeder. Daar komen veel meer factoren bij kijken zoals de ingrediënten, smaak, oplosbaarheid, effectiviteit en ga zo maar door.

Verder ben je afhankelijk van de fabrikant voor kwaliteit, productie en levering. Het is daarom belangrijk te weten met wie je zaken doet en deze partij ook goed kent. Je hebt er namelijk niks aan wanneer de prijs laag is, maar je producten mankementen vertonen.

8. Neem de gebruikerservaringen van je klanten serieus

Heb je producten die goedkoper zijn of een probleem oplossen? Dan zal naar alle waarschijnlijkheid het balletje vanzelf wel gaan rollen. Maar vergis je ook niet in de kracht van wat klanten van je merk vinden. Het krijgen van zoveel mogelijk positieve klantervaringen zal nieuwe klanten sneller overhalen …en je producten laagdrempeliger maken.

Dit kun je bv. doen door klanten een beoordeling te laten geven op je website. Het is zelfs nog beter dit via een onafhankelijke partij te laten verlopen. Zo bouw je het meeste vertrouwen bij je klanten.

Daarbij kun je ook jouw producten laten delen via bv. Instagram of Facebook. Eventueel zelfs gepaard met acties, waar je klanten nog iets mee kunnen winnen of korting krijgen op je producten. De inzet van dit soort kanalen, kan ook snel een positief effect hebben voor je private label.

9. Je bent meer tijd kwijt aan het creëren van een private label

Bedenk ook dat je meer tijd kwijt bent aan het maken van een eigen label. Je webshop vullen (of via andere kanalen verkopen) met bestaande merken, is 1 op 1 overnemen. Ga je een eigen merk verkopen dan zul je opeens met veel meer zaken bezig moeten zijn.

Zorg dat je stapsgewijs kijkt hoeveel tijd je kwijt bent en doe aan “time management”. Zo voorkom je dat het maken van je label veel meer tijd in beslag neem, dan je eigenlijk wilt.

Het is met name bij de start dat je meer uurtjes zal investeren voor je private label. Bij succes zal de verkoop van je producten steeds sneller gaan lopen. En kun je uiteindelijk met minder tijd, er meer de vruchten van plukken.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor uitbreiding van je producten, om nog meer winst te kunnen maken. Meer tijd investeren, betekent natuurlijk ook meer geld verdienen!

10. Geeft niet op, maar blijf volhouden

Je product kan natuurlijk snel aanslaan, maar soms duurt het op gang komen van de verkoop langer. Denk dan aan het zinnetje “Geduld is een schone zaak”!

Gooi daarom ook zeker niet te snel de handdoek in de ring, maar blijf zeer vastberaden op je route. Ben je op de juiste manier bezig, dan zal dit namelijk vaak leiden tot het succes wat je voor ogen hebt.

Hierbij kunnen Amazon en bol.com je goed helpen. Ze bieden ruimte voor externe verkopers zoals jij, die streven naar meer succes met hun private label producten. In zee gaan met deze 2 is dan ook zeker een slimme zet.

Ze krijgen grote bezoekersaantallen, met bestellingen die de pan uitrijzen …maar er is meer. Met LVB van bol.com en FBA van Amazon, regelen ze ook de complete fulfillment voor je onderneming. Van bestellingen, tot retourzendingen en klantenservice …een alles-in-1 oplossing tegen een schappelijke vergoeding.

Is het slim om een private label te starten?

Het antwoord hangt af van welke producten je wilt verkopen, maar ook hoe je gebruik maakt van de verschillende verkoopkanalen. Zo kan het je zeker veel opleveren, maar neemt het ook enig risico met zich mee.

Uit onderzoek blijkt dat A-merken weer wat dominanter worden. Toch kan het met een uitgekookte aanpak zeker meer winst opleveren, wanneer je voor een private label kiest. En dit hang voornamelijk af van je verkopen, iets wat met “externe” verkoop via Amazon en bol.com sneller gaat.

Voor startende (maar ook bestaande) ondernemers kan het tevens oplossing bieden, in de zwaar concurrerende markten van A-merken. Het nadeel van bestaande merken is namelijk dat je hier steeds moeilijker tussenkomt. Grote bedrijven kunnen onbeperkt inzetten op (online) marketing en beginnende (of wellicht kleine) ondernemers vaak niet.

Wordt die concurrentie uitgeschakeld, dan is de weg echter vrij en valt er ook voor starters genoeg geld te verdienen!

Waar haal je private label producten vandaan?

Voor de productie en inkoop van dit soort producten, doen de meeste bedrijven hiervoor zaken over de landsgrenzen. Dit heeft te maken met lagere productiekosten, of omdat bepaalde producten in Nederland nog niet zo bekend zijn. Maar waarvoor wel een grote potentiële markt bestaat.

Meestal kun je beginnen met een kleine order …en wanneer het bevalt en aanslaat je orderaantallen structureel verhogen.

In landen als China of India kun je goed terecht voor je private label merk. Er zijn genoeg partijen die snel en goedkoop je producten leveren.

Het grootste aantal private label producten komt uit China!

Waarom is zaken doen met China een slimme zet?

Zo’n 30 jaar geleden waren er nog veel klachten over importeren uit China. Ten eerste was het helemaal niet zo makkelijk om in contact te komen met fabrikanten. Verder was de kwaliteit ook niet altijd even best.

Sinds het bestaan van internet is dat echter compleet veranderd. Vandaag de dag kun je vrij makkelijk via Alibaba.com en Aliexpress.com producten laten aanleveren. De kwaliteit is door de jaren heen ook geperfectioneerd. Naast de natuurlijke vooruitgang, heeft dit ook te maken met steeds meer westerse invloeden. De beursgang van de internetreus Alibaba.com heeft hier natuurlijk ook aan bijgedragen.

Je kunt daarom heel snel, goedkoop en eenvoudig zaken doen met dit soort partijen voor je eigen private label. Een kleine kanttekening waarmee je rekening moet houden is het Chinese nieuwjaar …dan ligt de productie compleet stil. Dit is slechts tijdelijk …waarna je weer vrolijk verder kunt gaan met het inkopen van je eigen merkproducten.

Maak je nu echt zoveel meer winst met een private label?

Het korte antwoord op deze vraag is: Ja! Op producten van je eigen merk zit (wanneer je deze goed inkoopt) veel meer winstmarge. Je zult echter wel rekening moeten houden met kosten die je bij andere merkproducten niet hebt.

Zo moet je design en productie van je label en verpakkingsmateriaal verzorgen, maar ook eigen barcodes hebben. Ga je daarbij je producten verkopen via Amazon of bol.com, maak je hier ook de nodige extra kosten mee. Bij bol.com gebeurt dit in de vorm van een bemiddelingsbijdrage. Amazon brengt kosten in rekening voor opslag, plus enkele “fees” voor het verzenden van je producten.

Per saldo ben je dan (bij goede marges) nog steeds een stuk goedkoper uit. En zijn de winstmarges een stuk hoger dan bij bestaande merkproducten. Verder heb je geen (of veel minder) concurrentie. Bij de verkoop van A-merken heb je die natuurlijk wel …en niet zo’n beetje ook!

De verkoop van jouw eigen merk via Amazon en bol.com

Wil je echt snel succes behalen met jouw eigen private label? Dan raden we zeker aan je eens te verdiepen in FBA of LVB. Het maakt je leven en ondernemen een stuk makkelijker.

Verkoop je private label via bol.com

Ga je voor aanmelding op het partnerplatform van bol.com, dan kun je handel drijven in Nederland en België. Met logistiek via bol.com worden je producten op de website van bol.com geplaatst. Wanneer een klant iets bestelt, regelt bol.com de gehele afwikkeling van deze bestelling.

Ze verzenden je product naar de klant met alle pluspunten die Bol heeft. Hierbij kun je denken aan een snelle levering, of diensten zoals “Vandaag Bezorgd”. Op die manier ontvangen je klanten (mits voor 14.00 uur besteld), jouw producten nog dezelfde dag.

Verder regelen ze ook retourzendingen voor je en neemt de klantenservice van bol.com de telefoon op.

En met een private label spring je veel meer in de kijker!

Probeer producten in het buitenland te produceren die je onder een eigen merknaam naar Nederland kunt brengen. Hiermee boor je nieuwe successen aan, waar je leuk mee kunt verdienen …in Nederland maar ook in België.

Je visvijver vergroten door in zee te gaan met Amazon

Je visvijver vergroten door in zee te gaan met Amazon

Wil je het helemaal groot aanpakken, dan kun je ook voor FBA van Amazon kiezen. Met Fulfillment by Amazon bereik je veel meer (potentiële) klanten dan bol.com. Je handelt namelijk wereldwijd!

Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemers die goedkope producten inslaan vanuit China. Vervolgens berekenen ze de kosten over het product …en kan het alsnog voor een schappelijke prijs worden verkocht. Echter, wel met een flinke winstmarge. Met een verkoop van enkele duizenden per maand kan de winst al snel oplopen. Wat met een goede aanpak zeker mogelijk is.

Neem dan wel alle tips mee uit dit artikel …en zorg dat je er serieus mee aan de slag gaat. Je zult moeten investeren, maar dan zijn je winsten ook extra zoet!

Je aanmelden voor FBA kan via “Amazon Seller Center”, waarna je snel kan starten met de verkoop van je (eigen) producten!

Ga met jouw private label de wereld veroveren!

Begin je met een private label …dan liggen er tal van mogelijkheden voor je in het verschiet. Let hierbij wel op de valkuilen uit dit artikel, in je verovering van de markt. Zo maak je de meeste kans om succesvol te zijn …en loopt het niet uit op een fiasco.

Wanneer je slim bent, maak je ook gelijk accounts aan bij bol.com en Amazon. Zo reken je snel de kosten uit en wat je ermee zal verdienen. Op Amazon kun je hier zelfs een zeer specifieke berekening van maken.

In de praktijk blijkt namelijk dat deze 2 internetreuzen je private label en de verkoop ervan een flinke boost geven!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Dirk Jan
Door

Dirk Jan

op 21 May 2019

Goed artikel!

MarcianoStrijker
Door

MarcianoStrijker

op 11 Jun 2020

Dank je wel Dirk!

Reactie plaatsen