Private label product vinden op deze 3 manieren
Private label product vinden op deze 3 manieren
13 januari 2022 

Private label product vinden op deze 3 manieren

Heb je ooit gehoord van de term “private label” en weet je niet precies waar het over gaat, of klinkt het misschien gewoon interessant? In dit artikel bespreken we alles wat er te weten valt over het private label bedrijfsmodel, wat er zo geweldig aan is, de nadelen ervan, hoe private label fabrikanten te kiezen (we gaan je ook 3 manieren laten zien om ze te vinden) en uiteindelijk ook hoe je kan beginnen met jouw eigen private label business. En …ben je er klaar voor?


Wat is een private label eigenlijk?

Wat is een private label eigenlijk

Een private label komt erop neer dat handelaren (verkopers) op zoek gaan naar producten die fabrikanten (leveranciers) voor ze kunnen maken en aanpassen, om ze vervolgens onder eigen vlag (merk) op de markt te brengen. Je zal misschien ook weleens de term “white label” gezien of gehoord hebben, en hoewel ze veel op elkaar lijken hebben die toch enige verschillen …toch wordt die term ook vaak gebruikt wanneer het gaat om een private label product.

Om het private label bedrijfsmodel te laten werken, moeten er de twee belangrijkste spelers in de transactie zijn: de handelaren en de leveranciers. Wanneer het gaat om een private label product, zijn handelaren op zoek naar leveranciers die een product voor hen kunnen vervaardigen op basis van de formuleringen, ontwerpen en materialen die de leverancier al gebruikt, zodat de handelaar vervolgens zijn eigen merk op het product en / of de verpakking kan aanbrengen. In het geval van de leverancier zijn ze vaak op zoek naar verkopers waarvoor ze een private label producten kunnen vervaardigen, waarin ze al expertise hebben en dus kunnen doorzetten naar volgende schakels in het totale proces (groothandelaren of verkopers). De meeste private label leveranciers staan open voor kleine aanpassingen aan hun producten om deze unieker te maken voor de handelaren waarvoor ze de producten maken. 

Niet alle leveranciers zijn geïnteresseerd in deelname aan het private label-bedrijfsmodel en niet alle handelaren zijn geïnteresseerd in het inkopen van private label producten. Private labeling is een productieproces dat een mix is tussen productie, groothandel en soms zelfs dropshipping , dus het is niet altijd de eerste keuze van een leverancier wanneer het gaat om het maken van producten die handelaren kunnen verkopen. 

Andere bedrijfsmodellen, zoals bv. productie en groothandel, zijn een beetje eenvoudiger voor de leverancier omdat ze geen wijzigingen aan hun producten hoeven aan te brengen, of ze werken samen met handelaren om hun product helemaal opnieuw te maken. Een andere ding wanneer het gaat om private labeling is dat, hoewel de leveranciers de producten vervaardigen met hun eigen methodes, materialen en formuleringen, er over het algemeen van hen verwacht wordt dat ze alle “branding” van het eindproduct zelf verwijderen, zodat verkopers hun eigen merk op het product kunnen aanbrengen, wat sommige leveranciers onaangenaam vinden. 

Om deze redenen is het belangrijk om leveranciers te vinden die het private label product kunnen maken en ook het proces en de fabricagespecificaties die ze geacht worden te onderhouden, begrijpen, zodat ze op dezelfde pagina zitten met de verkopers in kwestie. 

Het is ook belangrijk op te merken dat het private label bedrijfsmodel niet voor alle producten werkt. Gewoonlijk zijn huismerkproducten items die geen aanpassingen nodig hebben om ze op de markt te brengen, of ze zijn een product dat hier en daar slechts een paar aanpassingen nodig heeft voordat het op de markt kan worden gebracht. Private labeling werkt niet voor producten die nieuwe innovaties en uitvindingen zijn, of producten die volledig moeten worden vervaardigd uit nieuwe mallen, materialen of ontwerpspecificaties.

Voorbeelden van private label producten

De meeste huismerkproducten zijn artikelen die al bestaan, en met een paar kleine wijzigingen die door de fabrikant zijn aangebracht, kan de handelaar ze in zijn of haar winkel verkopen. Dit soort producten zijn meestal een private label: 

• Kleding
• Accessoires
• Schoenen
• Voedingsmiddelen
• Drankjes
• Cosmetica en schoonheidsproducten
• Vitaminen & mineralen
• Meubilair
• Elektronica en computers 

De sleutel hier is dat geen van deze producten nieuw of innovatief is. Dat betekent niet dat het slechte producten zijn of dat ze niet zullen verkopen, het betekent alleen dat het producten zijn die al bestaan en dat consumenten ze al kopen. Daarom hebben ze meestal alleen een paar nieuwe of innovatieve aanpassingen nodig om er een private label product van te maken dat onder eigen merk op de markt kan worden gebracht.

Wat zijn private label fabrikanten?

Private label fabrikanten zijn leveranciers die vanaf het begin producten vervaardigen op basis van hun eigen methodes, formuleringen of ontwerpen, en die hun producten tegen groothandelsprijs aan handelaren leveren. Private label fabrikanten kunnen ook fabrikanten en groothandels zijn, maar ook private label leveranciers, het enige verschil is dat ze binnen het private label bedrijfsmodel bereid zijn om hun eigen producten te produceren, maar deze onder het merk van andere handelaren te labelen. Private label leveranciers zijn meestal ook bereid om kleine wijzigingen aan het product aan te brengen om het aan de specificaties van een handelaar te laten voldoen.

Dit kan betekenen dat de leverancier dezelfde producten aan meerdere handelaren verkoopt, alleen anders verpakt. Op het niveau van de consument zien de producten er anders uit omdat ze door verschillende merken worden verkocht, terwijl het in werkelijkheid hetzelfde product is met alleen een andere verpakking en merk op de etiketten. 

Dat is echter niet altijd het geval en hangt volledig af van de private label fabrikant en het type private label producten dat ze maken. Terwijl sommige private label fabrikanten met veel verschillende handelaren werken aan elk van hen dezelfde producten zullen leveren, werken sommige private label fabrikanten slechts met een paar handelaren en maken ze voor elke handelaar op maat gemaakte producten die gewijzigde versies zijn van het fundamentele type product waarin ze gespecialiseerd zijn. Het hangt allemaal af van elke private label fabrikant en hoe ze zaken doen, wat betekent dat het waarschijnlijk van de ene tot de andere behoorlijk zal verschillen.

Waarom zou je kiezen voor het private label bedrijfsmodel?

Er zijn verschillende redenen waarom het private label bedrijfsmodel zich onderscheidt van andere bedrijfsmodellen, vooral vanuit het perspectief van de handelaar. Vergeleken met andere soorten bedrijfsmodellen, zoals productie, groothandel en dropshipping, zijn er elementen van het private label bedrijfsmodel die volledig uniek zijn en een geheel nieuwe reeks voordelen bieden.

De opmerkelijke verschillen tussen het private label bedrijfsmodel en andere bedrijfsmodellen zijn onder meer: 

• Merkcontrole: behalve de productie, bieden de meeste bedrijfsmodellen je geen volledige controle over het merkproces. Met een private label product kan je alles volledig naar wensen en eisen laten maken, en heb je dus veel meer de controle over je eigen merk. 

• Directe productcontrole: je werkt ook rechtstreeks samen met de fabrikant om een product te maken dat eruitziet zoals jij het wilt, is gemaakt met de materialen of ingrediënten waarmee je het wilt maken en dat is verpakt op de manier die jij wilt dat het moet zijn. 

• Prijsbeheersing: omdat je meer zeggenschap hebt over het productieproces van de huismerkproducten die je samen met een leverancier maakt, kan je meer controle hebben over de prijsstructuur en de winstgevendheid van de producten die je uiteindelijk verkoopt. Private labeling biedt over het algemeen veel genereuzere winstmarges dan dropshipping en meer flexibiliteit dan groothandel. Het lijkt veel meer op de soorten winstmarges die we zien in het productiebedrijfsmodel. 

• Je kan ook veel beter concurreren op de markt: bedrijfsmodellen zoals dropshipping hebben zulke kleine winstmarges en bieden producten die meestal net zo gemakkelijk zijn voor andere handelaren om te bemachtigen, dus het is moeilijk om jouw merk belangrijker te maken op de markt en andere handelaren hebben net zo gemakkelijk toegang tot jouw toeleveringsketen. Een private label product beperkt een deel van dit proces en aangezien je natuurlijk rechtstreeks met fabrikanten samenwerkt, kan je de producten van jouw leverancier meestal aanpassen zodat ze uniek kunnen zijn voor jouw winkel, waardoor jij jezelf beter kan onderscheiden van jouw concurrenten

• Een flitsende start van je private label product: want je hoeft niet de productiemogelijkheden te hebben om jouw producten te maken, daar zijn jouw private label fabrikanten voor, dus het kan veel toegankelijker zijn om aan de slag te gaan in het private label bedrijfsmodel. Private labeling is op deze manier vergelijkbaar met dropshipping: de leveranciers maken het product en jij bent de handelaar die mag selecteren welke producten je wilt verkopen en vervolgens kun je ze rechtstreeks aan je winkel toevoegen. Er zijn natuurlijk veel grote verschillen tussen de dropshipping en private label bedrijfsmodellen, maar de toegankelijkheid om te starten gaat langs een vergelijkbare golflengte. 

• Je zal een loyaler klantenbestand opbouwen: aangezien jouw producten uniek voor jouw winkel kunnen worden gemaakt, kan je jezelf veel beter onderscheiden van jouw concurrenten en een loyaal klantenbestand rond jouw merk opbouwen. Het is iets waar dropshipping en groothandelswinkels mee worstelen, omdat zoveel andere handelaren in de vorm van een dropshipper gemakkelijk toegang hebben tot de exacte producten die je verkoopt, waardoor het moeilijk is om je winkel te onderscheiden van anderen, en wanneer het om groothandel gaat, ben je vaak gewoon andere merken in jouw eigen winkel aan het verkopen, waardoor jouw eigen merk niet opvalt, omdat klanten die andere merken waarschijnlijk elders kunnen kopen. Private labeling kan deze problemen verminderen en maakt het veel levensvatbaarder om een aanhang rond jouw merk op te bouwen.

Nadelen van een private label

Hoewel er enkele zeer sterke voordelen zijn ten gunste van het private label bedrijfsmodel, kan een private label product verkopen ook een paar nadelen met zich meebrengen en de meest voorkomende hiervan laten we je hieronder zien om rekening mee te houden: 

• Het kan zijn dat er beperkte mogelijkheden zijn voor je merk wensen en eisen: hoewel het private label bedrijfsmodel ervoor zorgt dat merken veel meer controle hebben over hun producten en de branding op hun verpakking, kunnen er nog steeds beperkingen zijn, afhankelijk van wat de fabrikant kan creëren. Er kunnen limieten zijn aan het type labels dat wordt gebruikt, de containers waarin de producten zijn ondergebracht, de verzendverpakking etc. puur gebaseerd op wat de fabrikant kan maken of zal laten gebruiken. 

• Iets lagere winstmarges: hoewel de winstmarges veel genereuzer zijn dan groothandel- of dropship-bedrijfsmodellen, is er nog steeds een mogelijkheid dat de winstmarges iets beperkter zijn dan wanneer je alleen zou inkopen bij een fabrikant die geen private labeling aanbiedt. En hoewel dit niet altijd het geval is en je ook meer winstmarges zou kunnen creëren (door de meerwaarde die de aanpassingen hebben in vergelijking met andere producten op de markt), kan het wel iets zijn om goed rekening mee te houden. 

• Wellicht beperkte private label productkeuzes: met het private label bedrijfsmodel is het over het algemeen geen optie om een volledig nieuw product te creëren. Je moet werken met wat de fabrikant kan maken en vervolgens kleine aanpassingen aan het product maken om het je eigen te maken. Dit betekent dat je een beperkt aantal producten hebt dat je kunt maken, wat misschien niet ideaal is wanneer je iets totaal unieks wilt maken. 

MOQ's (Minimum Order Quantity): gewoonlijk werken private label fabrikanten met minimale bestelhoeveelheden (MOQ's), wat betekent dat je op zijn minst voorraden van honderden of duizenden private label producten moet aanleggen om die vervolgens aan jou klanten te zullen verkopen. En dat werkt dus ook heel anders bij bv. dropshipping waarvoor doorgaans helemaal geen MOQ’s vereist zijn en wat een groot afschrikmiddel kan zijn voor ondernemers die niet veel voorraad in opslag willen hebben of niet kunnen voldoen aan de hogere MOQ-vereisten. 

• Concurrentie: aangezien de producten die huismerkfabrikanten leveren, over het algemeen “algemene” producten zijn die kunnen worden aangepast, kan dit ertoe bijdragen dat je jezelf moeilijk onderscheidt van andere e-commerceverkopers die ook vergelijkbare soorten producten verkopen.

Hoe ga je te werk met private label fabrikanten?

Jouw private label fabrikant wordt een integraal onderdeel van jouw bedrijf, dus het vinden van de juiste leverancier is absoluut cruciaal. Aangezien private labeling feitelijk een soort “nichetype” bedrijfsmodel is, wat betekent dat het niet zo gewoon of routinematig is in vergelijking met productie of groothandel, kan het private label proces er van leverancier tot leverancier heel anders uitzien. En dat betekent dat je waarschijnlijk contact moet opnemen met een paar of meerdere leveranciers voordat je de juiste leverancier voor jouw bedrijf vindt die de exacte producten maakt waarnaar je op zoek bent en die werkt op de exacte manier waarop je zaken wilt doen.

En je moet dus beginnen met kijken welke nicheproducten je zoekt, zodat je ze vervolgens efficiënter kan zoeken en vervolgens contact zal opnemen met degenen die het meest veelbelovend lijken. 

Hieronder laten we je zien op welke manier jij een geschikte fabrikant (leverancier) kan vinden voor je private label product.

Verschillende soorten private label fabrikanten

Stap één is om te beslissen welk type private label fabrikant je zoekt. Want dat zal je helpen ze gemakkelijker te vinden en het zal je ook helpen de producten te vinden die je online wilt verkopen. 

Dus, wat voor soort producten wil je online verkopen? Stel jezelf die vraag eerst en het zal je helpen om naar het soort private label fabrikant te gaan zoeken die je ook echt wilt vinden. 

Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden: 

• Cosmetica: deze private label leveranciers produceren allerlei soorten cosmetica, huidverzorgingsproducten, geur- en wellnessproducten, inclusief maar niet beperkt tot make-up, parfum, zeep, reinigingsmiddelen, lotions, baardoliën, badproducten, douchegel, cosmetische hulpmiddelen en meer. 

• Vitamines en Mineralen: deze private label leveranciers produceren wellnessproducten, inclusief maar niet beperkt tot vitamines, mineralen, eiwitpoeders, voedingssupplementen en meer. 

• Haarproducten: deze private label leveranciers vervaardigen alle soorten haarproducten, inclusief maar niet beperkt tot shampoo, conditioner, dry shampoo, leave-in conditioner, stylingproducten, stylingtools, haarbenodigdheden en meer. 

• Kleding en Accessoires: deze private label leveranciers vervaardigen kleding en accessoires, en mogelijk zelfs andere dingen zoals schoenen, inclusief maar niet beperkt tot producten zoals t-shirts, jeans, jassen, hoofddeksels, broeken, rokken, jurken, handtassen, runners en meer. 

• Eten & Drinken: deze private label leveranciers produceren eten en drinken, inclusief maar niet beperkt tot mueslirepen, eiwitrepen, droge goederen, sauzen, pasta, zoetwaren, ontbijtgranen, dipsauzen, crackers, oliën, azijn, wijn, koffie, thee , chocolade, kookgerei, keukenbenodigdheden en meer. 

• Computer & Electronica: deze private label leveranciers vervaardigen elektronische producten, inclusief maar niet beperkt tot mobiele telefoons, tablets, computers, kabels, oplaadapparaten, elektronische accessoires en meer. 

• Huis-Tuin-Kantoorbenodigdheden: deze leveranciers van private label producten produceren een scala aan artikelen, waaronder maar niet beperkt tot huishoudelijke artikelen, meubels, kantoormeubilair, kantoorbenodigdheden, buitenbenodigdheden, stoelen, keukengerei en meer. 

Zoals je kan zien, zijn er tal van opties wanneer het gaat om het type private label fabrikanten waarmee je kan werken. Wanneer je eenmaal een idee hebt van welke producten jij online wilt verkopen, kan je jezelf verdiepen in het specifieke type private label leverancier waarmee je moet samenwerken om jouw productidee tot leven te brengen, zodat je aan de slag kan gaan en met een flitsende start zal beginnen. 

Check de bovenstaande lijst met soorten private label leveranciers en zoek uit waar je jouw productidee het meest waarschijnlijk vandaan haalt. Indien je dat eenmaal hebt besloten, kan je beginnen met het vinden van je private label leverancier.

3 manieren om een private label product te vinden!

Om een online bedrijf te kunnen starten, heb je producten nodig om te verkopen, wat betekent dat je een leverancier moet vinden. In dit gedeelte concentreren we ons op hoe we producten van private label fabrikanten kunnen vinden waarna je ze inkoopt, dus laten we eens kijken naar de 3 aanbevolen manieren om private label fabrikanten online te vinden:

1. Zoeken via Google: gebruik deze methode wanneer je tijd hebt om te zoeken naar een private label leverancier of indien je opzoek bent naar een heel specifiek type leverancier voor je private label product. 

2. Speuren in verschillende online directories: gebruik deze methode om private label leveranciers sneller en met minder “zoekwerk” te vinden. 

3. Alibaba: gebruik deze methode om met name buitenlandse leveranciers van een private label product te vinden. 

Laten we hieronder eens kijken hoe je dat precies aanpakt …

1. Een private label product vinden met Google

Hoe voor de hand liggend het ook mag lijken, het gebruik van Google is een van de beste manieren om in de meeste niches private label leveranciers te vinden. Overigens kan het je best wel veel tijd kosten om door alle pagina’s die Google heeft te graven die uiteindelijk naar je private label leverancier zullen leiden, maar je zal hoogstwaarschijnlijk wel vinden wat je zoekt. 

Om te beginnen zoekt Google met een combinatie van zoekwoorden, zoals jouw niche, productidee, locatie en de term “private label”. Hier zijn enkele voorbeeldvarianten van waarnaar je zou kunnen zoeken: 

• Jouw niche + private label fabrikanten ("beauty private label fabrikanten")
• Jouw product + private label fabrikant ("krultang private label fabrikant")
• Jouw niche + private label leverancier (“fitness private label leverancier”)
• Jouw product + huismerkproducten ("waterfles huismerkproducten")
• Jouw niche + private labeler ("private labeler voor horloges")
• Jouw product + white label leverancier ("armband white label leverancier")
• Jouw niche + private label fabrikant + locatie ("schoenen private label fabrikant VS")
• Jouw product + white label fabrikanten + locatie ('bikini white label-fabrikanten Zweden”) 

Opmerking: onthoudt dat “white label” een andere term is die synoniem wordt gebruikt voor de term “private label”, dus probeer het uit in jouw Google-zoekopdrachten en kijk of er iets relevants naar voren komt.

2. Private label product vinden met speciale online directories

Wanneer je geen tijd hebt om door veel pagina's van Google te zoeken om leveranciers van private label producten te vinden, probeer dan in plaats daarvan te zoeken in een online private label directory. Ze zijn een veel efficiëntere manier om private label fabrikanten te vinden en je kan zelfs leveranciers vinden die je anders niet zou hebben gevonden door een Google-zoekopdracht uit te voeren.

3. Private label product vinden met het bekende Alibaba

Wanneer jij opzoek bent naar een buitenlandse private label fabrikanbten die bv. in landen zoals China en India zijn gevestigd …dan kan je het beste zoeken naar private labels op Alibaba. 

Alibaba is een online leveranciersmarktplaats die zich voornamelijk richt op het helpen van handelaren bij het vinden van fabrikanten voor hun online business, maar sommige fabrikanten op Alibaba bieden ook private label diensten aan. 

Indien het belangrijk voor je is dat de leveranciers waarmee jij samenwerkt, in het buitenland zijn gevestigd, is Alibaba een van de grootste online leveranciers-platformen voor buitenlandse fabrikanten, dus het kan de beste plek voor je zijn om te zoeken. Wanneer je nog nooit van Alibaba hebt gehoord en je wilt weten hoe je moet beginnen of indien je een uitgebreide handleiding nodig hebt om je te helpen bij zoeken van producten op die platformen, inclusief hoe je de juiste leverancier kunt vinden, hoe je jezelf kunt beschermen tegen oplichting, en ook hoe betalingen werken kan je op onze website verschillende artikelen vinden die je hierbij zullen helpen en waarmee je overigens processen veel sneller doorhebt omdat wij er al enorm veel ervaring mee hebben en dat werkt dus in jouw voordeel. Ontdek bv. hoe het producten inkopen via Alibaba, importeren uit China, productsourcing, invoerrechten Alibaba producten en verkopen op Amazon werkt …en nog veel meer nuttige zaken.

Contact opnemen met private label fabrikanten

Zodra je private label leveranciers hebt gevonden waarmee je wilt samenwerken, is de volgende stap om contact met hen op te nemen. Idealiter heb je een paar of meerdere leveranciers om contact op te nemen en wil je er zeker van zijn dat ze precies kunnen geven welke informatie je zoekt.

Hier zijn enkele tips om je te helpen contact op te nemen met jouw leveranciers op de meest efficiënte manier: 

• Schrijf je leverancier duidelijk en beknopt mails: maak duidelijk wat je zoekt en wat je hen vraagt. Geef altijd een “Call-To-Action” (CTA) waarop ze kunnen reageren. 

• Gebruik cijfers: in plaats van getallen uit te schrijven in woorden zoals een, twee of drie, gebruik je echte getallen zoals 1, 2 of 3. Dit helpt miscommunicatie te voorkomen. 

• Wees geduldig: leveranciers brengen vaak veel tijd door op de vloer van hun fabriek en houden toezicht op de belangrijkste activiteiten, vooral wanneer het een iets kleinere fabriek is, dus wees geduldig. Het kan even duren voordat ze op hun (jouw) e-mails reageren. 

• Gebruik lijsten: gebruik opsommingstekens en genummerde vragen om te communiceren in plaats van alinea's of lange zinnen …want dat helpt jouw bericht duidelijker en leesbaarder te maken. 

• Houd het kort en krachtig: stel niet te veel vragen tegelijk, want dit kan overweldigend zijn voor de leverancier. Start eerst met jouw top 3-5 vragen en maak daar uiteindelijk je begin. Terwijl je natuurlijk blijft corresponderen, zal je vragen blijven stellen. 

• Geef voorbeelden: gebruik afbeeldingen die zijn gemaakt in Photoshop of AutoCAD om precies weer te geven wat je in gedachten hebt voor jouw product. Voeg specifieke afmetingen toe, zorg ervoor dat de afbeelding op schaal is en stuur geen losse schetsen die verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd. 

• Ga niet zomaar uit van dingen: blijf vragen stellen aan jouw leveranciers, zelfs wanneer je denkt dat ze dom of repetitief zijn. Zorg ervoor dat je precies weet wat het proces van de leverancier is en dat zij jouw verwachtingen dus ook begrijpen waardoor alles veel beter in goede banen terecht zal komen. 

Wanneer je berichten naar private label leveranciers verzendt, is het een goed idee om te beginnen met een “basissjabloon” e-mail om naar alle leveranciers te sturen waarmee je in eerste instantie contact opneemt. Het geeft je een plek om te beginnen en je kan bijhouden wat je elke leverancier hebt gevraagd in plaats van je af te vragen aan wie je wat hebt gevraagd. 

Hier zijn enkele belangrijke vragen die je kan stellen aan de leveranciers die jij op de shortlist hebt gezet. Onthoud dat je die niet allemaal in de eerste e-mail moet stellen …dit zijn slechts voorbeelden van vragen waarop je uiteindelijk het antwoord wilt weten. 

• Vraag wat hun minimale bestelhoeveelheden zijn (MOQ's).
• Vraag of ze de nodige wijzigingen kunnen aanbrengen in het product dat je wilt aanpassen.
• Vraag in welke kleuren, maten, stijlen of afmetingen ze hun product aanbieden (afhankelijk van wat voor soort product het is).
• Indien het een buitenlands bedrijf is, vraag dan of ze geautoriseerd zijn om naar jouw land te verzenden (zorg ervoor dat je hen vertelt welk land).
• Vraag of ze referenties hebben van eerdere klanten (zodat je een idee krijgt van hoe het is om echt met hen samen te werken).
• Vraag hoe zij betalingen ontvangen, wat hun voorkeur van betaling is en geef aan wat jouw voorkeur van betaling is.
• Vraag wat hun “Price Per Unit” (PPU) is, zodat je precies weet wat de totale bestelling uiteindelijk zal gaan kosten.
• Vraag wat hun productietijd is en wanneer ze de productie van jouw product zouden kunnen starten.
• Vraag of ze samples aanbieden en hoeveel ze kosten (mogelijk moet je de volledige prijs ervoor betalen, alleen de verzendkosten, of ze zijn misschien gratis …wat ook nog weleens gebeurd is dat ze na een samenwerking in mindering worden gebracht op je eerste voorraadbestelling).
• Vraag wat hun betalingsvoorwaarden zijn (moet je vooraf betalen, in termijnen of nadat je jouw producten hebt ontvangen?).
• Vraag waar hun bedrijf is en hun verzendadres (zodat je kan bevestigen dat het waar is en dat het een legitiem bedrijf is …en dus niet een of ander “spookbedrijf”).
• Vraag naar hun telefoon-, Skype- en e-mailadressen (zodat je indien nodig via die middelen contact met hen kan opnemen).
• Vraag of je hun kantoren en / of fabriek kan bezoeken (indien het je interesseert …het stellen van deze vraag is echter ook belangrijk omdat het een veelzeggende rode vlag kan zijn wanneer ze weigeren). 

Opmerking: het is zo belangrijk om jouw eigen en gedegen onderzoek te doen in de beginfase van het contact opnemen met private label fabrikanten. De leverancier die je namelijk kiest, gaat deel uitmaken van jouw toeleveringsketen en een groot deel van jouw bedrijf en je moet weten dat je ze dus 100% kan vertrouwen. Vat dit deel van het proces niet licht op en stel zoveel vragen die jij nodig hebt om jou op jouw gemak te voelen. Indien je een “bad” vibe krijgt bij leveranciers is het prima om weg te lopen en een andere leverancier te blijven zoeken die wel uitstekend is voor je private label product.

Hoe start je een private label business?

Hoe start je een private label business

Je bent nu tot hier gekomen met lezen, wat waarschijnlijk betekent dat je op zijn minst een beetje geïnteresseerd bent in het starten van je eigen private label business, zo niet extreem veel geïnteresseerd. In dit gedeelte bespreken we de stappen die je moet nemen om jouw private label bedrijf van de grond en aan de gang te krijgen. Laten we hieronder eens kijken naar hoe je begint. 

• Selecteer een niche: allereerst begint elk bedrijf met een niche. Zoek het interessegebied waarop je jezelf gaat concentreren, of dat nu een niche is waarin jij persoonlijk geïnteresseerd bent, een niche waar jouw huidige klanten al bij betrokken zijn of misschien zelfs een niche die momenteel populair is. Indien je niet zeker weet hoe je een niche moet vinden en selecteren, check dan onze artikelen zoals een niche webshop beginnen of hoe je Amazon bestsellers kan vinden om te verkopen. 

• Bepaal een product: wanneer je eenmaal jouw niche hebt verfijnt, is het tijd om een product of producten binnen die niche te vinden dat je wilt laten fabriceren bij leveranciers van private label producten. Indien je geen idee hebt van wat voor soort product je wilt verkopen, kan je later naar private label fabrikanten zoeken, dus deze stap is belangrijk. Weet je niet zeker of jij een goed productidee hebt of niet? Zorg dan eerst dat je al die stappen hebt doorlopen, voordat je ook echt een private label product laat fabriceren. 

• Zoek een private label leverancier: nu je een (winnend) productidee hebt, is het tijd om iemand te zoeken die dat product vervaardigt en levert. Hier wendt je jezelf tot de zoekresultaten van Google, directories of Alibaba om de leverancier voor jouw bedrijf te vinden. 

• Samples: beperk het zoeken naar leveranciers tot een of twee leveranciers en bestel vervolgens monsters bij hen om te zien hoe de producten er in het echt uitzien. Deze stap is cruciaal voor het starten van jouw private label bedrijf en mag dus niet worden overgeslagen. Je kan zoveel samples bestellen zoals jij wilt, en ook zo vaak aanpassingen laten verrichten om uiteindelijk tot het perfecte eindresultaat te komen die je kan verkopen. Je wilt er zeker van zijn dat jouw private label product precies is wat jij zoekt. 

• Producten bestellen: zodra de monsters perfect zijn, bestel je jouw eerste grotere voorraad producten bij die leverancier. Je hebt voorraad nodig wanneer je de website van je winkel lanceert, dus zorg dat je die voorraad bij de hand hebt. Indien jij een volledig nieuw bedrijf start en je hebt nog geen publiek opgebouwd, raden we je aan te beginnen met het laagste aantal producten dat je mogelijk kunt bestellen (aan de hand van de MOQ die jouw leverancier dus hanteert door die private label producten). Je wilt niet op teveel voorraden zitten indien dat niet nodig is, en doe het daarom ook dan niet …op die fiets kan je namelijk altijd bijbestellen kom je ook niet voor duurdere opslagkosten te staan met bv. Amazon FBA wanneer je dat soms gebruikt. Dit geldt vooral wanneer jouw product bederfelijk is (zoals voedsel- en drankproducten) of wanneer jouw productstijl achterhaald kan raken (zoals telefoonhoesjes wanneer er nieuwe smartphones op de markt komen). 

• Kies een e-commerceplatform: je hebt een online winkel nodig om jouw producten te verkopen, dus kies het beste e-commerceplatform voor jouw type bedrijf. En ook daarover kan je weer veel informatie vinden op onze website, onder meer over hoe je kan verkopen via bol.com of de Amazon Marketplace. 

• Jouw online winkel uiteindelijk opzetten: maak jouw e-commerce winkel klaar voor de allereerste lancering. Bij een goede productlancering komen meerdere dingen kijken en je wilt ook alvast vooruitwerken zodat je efficiënt met jouw tijd omgaat en dus met een flitsende start kan beginnen. 

• Traffic genereren: alleen omdat je het bouwt, wil nog niet zeggen dat er opeens een enorm publiek op jouw winkel en private label product af komt stormen of wellicht wel meerdere items. Wanneer jij jouw e-commerce winkel dus TE zachtjes hebt gelanceerd en er verder nog niet veel aan hebt gedaan, is het tijd om aan het werk te gaan om verkeer naar jouw online winkel te leiden (zelfs op de grotere platformen zoals Amazon en bol.com gaat het niet altijd vanzelf en zal je dus ook jouw productvermeldingen moeten optimaliseren om er het meeste rendement uit te halen). Je kan ook eens artikelen bekijken hierover die we hierover hebben geschreven. 

• Verhoog je conversies: wanneer je mensen naar jouw online winkel laat komen, is het tijd om jouw winkel te optimaliseren voor conversies, zodat ze zoveel mogelijk van jouw private label producten kopen en daarvoor zal je ook weer het nodige werk moeten verrichten (soms denken mensen nog weleens dat na een lancering op Amazon of Bol alles vanzelf gaat, maar niks is minder waar …je zal te maken krijgen met veel concurrentie die met de correcte stappen wel buitenspel kunnen worden gezet). Er zijn naast alle basisaspecten nog veel meer dingen die je kan doen om dit voor elkaar te boksen en die monsterwinsten te pakken via Amazon en andere platformen.

Ga jij ook een private label product zoeken en verkopen?

Je zou nu een fundamenteel begrip moeten hebben van wat een private label product is, hoe het private label proces werkt, hoe je met private label fabrikanten kan samenwerken en hoe jij jouw eigen private label business kan starten, het kan zeker rendabel zijn om op die manier je boterham te verdienen, want er liggen behoorlijk veel kansen met bv. Amazon die zich steeds verder over de wereld uitbreidt …maar ook via Nederlandse platformen zoals bol.com en alle diensten die beide partijen leveren om het externe verkopers nog makkelijker te maken met diensten zoals Amazon FBA en Logistiek via Bol.com (LVB) die het nog een stuk interessanter maken!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen