Verkopen op Amazon Nederland - Dit zijn de 18 grootste valkuilen!
Verkopen op Amazon Nederland - Dit zijn de grootste valkuilen!
20 april 2020 

Verkopen op Amazon Nederland - Dit zijn de grootste valkuilen!

Verkopen op Amazon Nederland is niet gemakkelijk, maar Amazon is de marktplaats bij uitstek voor ondernemers die online producten willen gaan verkopen. Het is een succesformule die veel bestaande, maar ook nieuwe bedrijven aanspreekt. En je kan er zeker de verkopen mee naar een hoger level boosten.

En nu verkopen op Amazon Nederland mogelijk is, zijn er ook grote kansen voor bedrijven in ons eigen land. De e-commerce reus staat er namelijk om bekend hele markten te kantelen, en je kan er dan ook maar beter vroeg mee beginnen. Maar waar moet je allemaal op letten?

Want ondanks de mooie succesverhalen, gaat er ook nog veel mis. Je wilt natuurlijk geen kostbare fouten maken die je schade aan je bedrijf kunnen opleveren. Hieronder laten we je zien met welke 18 valkuilen er zeker rekening moet worden gehouden voor meer succes op Amazon.nl.


Verkopen op Amazon Nederland: Dit zijn de 18 valkuilen

Snel rijk worden is natuurlijk een droom van iedere ondernemer. Maar in de praktijk zal je hard moeten werken, aandacht dienen te besteden aan belangrijke aspecten en natuurlijk correct moeten handelen. En hoewel je zeker in een mum van tijd succes kan hebben op Amazon, dien je onderstaande fouten absoluut niet te maken.

1. Meerdere dan 1 verkoopaccount registreren

Zorg ervoor dat je 1 “Amazon Seller Central” account hebt, en niet meerdere accounts gebruikt. Amazon is hier heel helder in door meerdere accounts voor dezelfde verkoper te verbieden in hun policy. Er zijn uitzonderingen, maar daarvoor dien je contact op te nemen met Amazon zelf.

Het kan natuurlijk aantrekkelijk zijn meerdere accounts te beheren. Mocht je het dan met 1 account niet goed doen of een opschorting krijgen, kan je altijd nog op de andere verder gaan. Je bent echter wel heel fout bezig op die manier.

Je zal dus tijdens verkopen op Amazon Nederland gebruikmaken van 1 account. Wil je er toch meerdere accounts aanmaken kan dat na goedkeuring, met een uitstekende reputatie van jouw bestaande account en alleen om geldige redenen. Een reden kan zijn dat je hele andere producten wilt gaan verkopen op de nieuwe account die je wilt aanmaken, zorg er dan overigens wel voor dat je handelsmerk geregistreerd bent.

2. Een verkoopaccount die niet past bij wat je nodig hebt

Er zijn 2 verschillende soorten “Amazon Seller Central” accounts die je kan aanmaken, om te gaan verkopen op Amazon Nederland. Je kan kiezen voor een “Individuele” verkopers-account of een “Professionele” verkopers-account. Hierin zal je vanaf het begin (de slimste manier) een keuze in moeten maken.

De verschillen zitten hem in mogelijkheden en kosten. Je zal met een Individuele verkopers-account namelijk € 0,99 euro per verkocht item betalen, zonder kosten voor een abonnement. Voor kleine verkopers wellicht een goede oplossing, maar bedenk ook dat je veel minder opties hebt (zoals geen mogelijkheid om in de Amazon Buy Box te belanden).

Ga je voor een professionele account betaal je € 39,- euro per maand, bij meer dan 40 verkopen per maand kies je voor deze account. Verder beschik je over alle opties die een Individuele verkopers-account niet heeft. We raden je aan om gelijk voor een Professionele verkopers-account te gaan, wanneer je echt van plan bent meer te gaan verkopen op Amazon Nederland.

3. Niet of langzaam roulerende voorraden

Niet of langzaam roulerende voorraden

Je voorraden zijn geen kosten maar een investering. Het doel is met winstmarges op de inkoopprijs geld te verdienen. Maar wat als je voorraden blijven liggen en niet verkocht raken?

Het is belangrijk zo nauwkeurig mogelijk in te schatten wat je denkt te gaan verkopen. Zo verlaag je het risico op voorraden die niet worden verkocht en geen winst maken. Verder lopen de opslagkosten wel gewoon door, en wanneer deze te lang blijven liggen lopen die ook snel op.

Mocht dit toch voorkomen dan kan je er ook voor kiezen dit soort voorraden met een grote korting te verkopen. Zodat je geen onnodige hoge opslagkosten hoeft te betalen aan Amazon. Probeer hierbij wel altijd minimaal “break even” te spelen. Je maakt dan geen winst, maar ook geen verlies op de partij goederen. Ga hier dus zorgvuldig mee om.

4. Producten die uit voorraad raken

Te weinig producten op voorraad hebben om aan de vraag te kunnen voldoen, is ook niet goed voor je bedrijf. In het begin zal dit echter vrijwel de meeste verkopers wel eens een keertje gebeuren. Maar probeer voldoende producten in te kopen en blijf ook op de hoogte van je voorraadstatus.

Je zal anders teveel verkopen mislopen, en de kans dat consumenten naar andere verkopers gaan voor hun aankopen is ook aanwezig. Hierbij is tevens belangrijk rekening te houden met hoelang het duurt, voordat je nieuwe voorraadbestelling echt arriveert bij Amazon. Incalculeren hoe lang nieuwe voorraadbestellingen in beslag nemen, zorgt er natuurlijk voor dat je hier weer op tijd mee verder kan gaan.

Hiervoor zijn ook allerlei tools en functies om je overal en altijd updates te geven. Vergis je niet in het belang van dit aspect voor verkopen op Amazon Nederland. Je kan er namelijk meer uithalen, wanneer je je voorraden tot in de puntjes gaat beheren.

5. Het verzenden draait niet echt op rolletjes

Elke klant op Amazon wil zonder poespas hun producten snel thuis bezorgd krijgen. Amazon hecht er ook veel waarde aan en wil de consument optimaal bedienen. Het is dan ook bittere noodzaak dat het verzendproces vlekkeloos verloopt.

Je kan ervoor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een opslagplaats, en manieren om je product van Amazon naar klanten te krijgen. Hier gaat echter wel veel tijd in zitten, en je moet er ook bovenop zitten om ervoor te zorgen dat je klanten ook echt de service ontvangen die ze wensen / eisen. Verder telt het ook door in je BSR (Best Seller Rank) en heeft het invloed op je rankings.

Een andere opties is gebruik te maken van FBA (Fulfillment by Amazon). Hiermee staat Amazon garant voor het gehele verzendproces, en weet je dus (met hun wereldwijde netwerk en vaak betere deals) zeker dat alles goed verloopt. Je betaalt natuurlijk wel de nodige FBA fees, maar die zijn het dubbel en dik waard!

6. Stiekem willen concurreren met Amazon

Laat deze gedachte of het plan hiervoor varen. Je zal nooit winnen van Amazon in een prijzenoorlog of concurrentiestrijd. Verspil dus geen kostbare tijd aan onrealistische doelen en focus op jouw eigen “gameplan”.

Amazon zal namelijk keer op keer directe concurrentie wegvagen. We praten over een miljardenbedrijf met eindeloos diepe zakken. In sommige gevallen zijn ze zelfs bereid verlies te lijden op de verkoop van producten, om hiermee een groter doel te verwezenlijken.

En ze hebben het voordeel van hun eigen platform, waarop verkocht wordt. Het winnen van de Amazon Buy Box van Amazon zelf wordt dus ook een lastig verhaal en komt bijna niet voor. Blijf je dus vooral richten op jouw eigen verkoopplannen, en maak er niet je levenswerk van Amazon omver te willen gooien.

7. Verkopen op Amazon Nederland en eBay is niet hetzelfde

Hoewel er overeenkomsten zijn tussen de 2 bestaan er ook genoeg verschillen. Ga je er dus vanuit dat ze “ongeveer” hetzelfde werken, zal je waarschijnlijk van een koude kermis thuis komen. Wil je gaan verkopen op Amazon Nederland …verdiep je dan in de fee-structuur, betalingen en tools die er beschikbaar zijn om je verkopen te optimaliseren.

Je zal namelijk met verkopen op Amazon.nl minder tijd kwijt zijn doordat veel processen geautomatiseerd zijn, in vergelijking met eBay. En ook de manier van uitbetalingen en kosten verloopt anders. Op eBay volgt de uitbetaling meestal direct na de verkoop (via bv. PayPal), en krijg je aan het einde van de maand de kosten voorgeschoteld die je mag betalen.

Bij Amazon ontvang je elke maand een uitbetaling van je inkomsten, waar eerst alle kosten die je kwijt bent aan het platform worden afgehaald. Verder is Amazon meer geschikt voor grote aantallen (goedlopende) producten. En is het aantal bezoekers (klanten) die er klaar staan om te kopen groter.

8. De verzendkosten zijn te hoog

Veel klanten zijn tegenwoordig verwent met gratis verzendkosten. In sommige gevallen kan een beetje verzendkosten vragen geen kwaad, maar het moet ook niet te hoog oplopen. Ga maar eens na hoe je zelf producten bestelt, en wat je maximaal aan verzendkosten wil betalen.

Met verkopen op Amazon Nederland is dat niet veel anders. Zorg er dus goed voor dat je de verzendkosten niet te hoog laat oplopen. Er is nog een manier om het simpeler te maken voor je klanten.

En dat is door wederom gebruik te maken van FBA (Fulfillment by Amazon). Wanneer je dat doet zullen namelijk (in veel gevallen) de producten onder Amazon Prime vallen. Het betekent dat klanten geen verzenkosten betalen voor een berg aan producten. In Amerika alleen al is meer dan 51% van de Amazon klanten “Amazon Prime Member”. En ook in andere landen groeien deze aantallen, dus doe er daarom ook zeker je voordeel mee.

9. Je productbeoordelingen niet of onvoldoende afhandelen

Het is misschien niet een van je favoriete werkzaamheden, maar wel enorm belangrijk voor succes. Je wilt dat klanten positieve reviews achterlaten, zodat andere bezoekers ook eerder geneigd zijn het product te kopen. Tevens hebben ze invloed op je BSR (Best Seller Rank) en ook je rankings in de zoekresultaten op Amazon.

Er bestaan ook zeer nuttige geautomatiseerde tools die kunnen helpen alle productbeoordelingen te beheren. Je kan hierbij denken aan de populaire tool “Feedbackexpress”, maar er zijn meer tools op de markt. Zorg dat je dit aspect ook aandacht geeft bij je eerste productlancering, het zal veel goeds doen en je helpen een flitsende start te maken.

Bij klanten die een negatieve review achterlaten, is het ook zaak correct en snel te reageren om het probleem op te lossen. Het toont aan dat je betrokken bent bij jouw producten, en is ook een goed signaal voor nieuwe kopers. Ze vertrouwen je sneller en het maakt de drempel lager om aankopen bij je te doen.

10. Statische prijzen hanteren

Je kan natuurlijk een statische prijs instellen voor je product, maar het is slimmer om aan “repricing” te doen. Op de eerste plaats zullen klanten het in de gaten houden en sneller kopen bij prijsverlagingen. En verder is er nog een belangrijk reden om dit te doen.

Het is je vast wel bekend dat de “Amazon Buy Box” een belangrijke rol speelt voor je succes. Uit een analyse blijkt namelijk dat meer dan 80% van de klanten kopen via deze Koopbox. Wil je meer verkopen op Amazon Nederland, of andere marktplaatsen, zal jij dus moeten zorgen dat je hierin terechtkomt.

In bijna alles gevallen zal je de Koopbox delen, omdat er vaak meerdere verkopers zijn voor dezelfde producten. Maar zijn klanten tevreden over je, is jouw BSR hoger dan de rest en klopt de prijs? Dan zal je een groter aandeel winnen van de Koopbox dan jouw concurrenten.

11. URL van je webshop plaatsen in de productvermelding

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een URL plaatsen van jouw eigen website / webshop bij productvermeldingen is strikt verboden. Amazon wil klanten die Amazon.nl (of andere marktplaats) bezoeken daar houden en aankopen laten doen. Een link of vermelding van jouw eigen verkoopkanaal past niet in die strategie.

Er zijn echter wel “loopholes” om klanten toch naar jouw eigen website te sturen. Zo kan je bv. denken aan bijsluiters in productverpakkingen. Je kan een kaartje maken en bij het product in de verpakking stoppen, waarmee klanten een bepaald voordeel zullen krijgen.

Meestal gaat het dan om 10-15% korting op een volgende aankoop (via eigen webshop), registreren van het product voor een langere garantietermijn of gratis producten of (om het spannend te maken) “mystery” gifts uitdelen. De kans is groot dat een deel van je klanten hiervan gebruik zal maken. Probeer het maar eens, om te ontdekken of het werkt.

12. Items aanprijzen met korting of coupons in de titel

Nee, doe dit niet. Amazon zal het vaker wel dan niet ontdekken, en de kans is groot dat je ervoor wordt bestraft. Het is namelijk in strijd met de regels.

En je kan hiermee ook een account-opschorting krijgen, zal niet meer (of wellicht tijdelijk) producten kunnen verkopen …maar kan verder ook de nodige schade aanrichten voor je bedrijf. Vraag jezelf ook af of het die paar extra verkopen (met de korting) die je ermee wint, het waard is om je hele onderneming op het spel te zetten. Je zal natuurlijk heel snel doorhebben dat dit niet het geval is.

Je kan vanzelfsprekend heel goed kortingsacties en coupons inzetten, maar blijf je wel aan de regels houden zodat er op alle fronten kan worden gescoord.

13. Geen cleane foto’s maken van je producten

Wanneer je naar een winkel gaat, kan je het een product je dat je wilt kopen bekijken, vasthouden, draaien en ga zo maar door. Je klanten die op Amazon producten bij je kopen zullen toch op de een of andere manier een soortgelijke ervaring moeten krijgen …je kan daarvoor zorgen met perfecte productfoto’s.

Zorg ervoor dat je productfoto’s van hoge kwaliteit zijn en ze vanuit alle hoeken elk detail belichten. Hierbij is het ook belangrijk een aantal regels in acht te nemen die Amazon stelt voor het plaatsen van productfoto’s. Op de eerste foto moet namelijk het product duidelijk te zien zijn, en een witte achtergrond hebben.

De andere productfoto’s in de reeks kunnen dan bv. alle hoeken belichten, kenmerken duidelijk maken en sfeerfoto’s zijn die laten zien hoe het product in de praktijk gebruikt kan worden. Let op dat ook hiervoor nog steeds bepaalde regels gelden die je moet hanteren. Maar wees verder vrij in de manier van presenteren, een foto zegt meer dan duizend woorden zeggen ze wel eens …laat klanten zien waarom ze jouw product moeten kopen.

14. BTW over je producten overslaan

Het is belangrijk dat je linksom of rechtsom BTW over je producten afdraagt, welke per land of zelf regio zal verschillen. Indien je hier niet zo goed in bent, of je hier weinig mee bezig wilt zijn, kan je Amazon of een derde partij inschakelen om dit voor je te regelen. Start je niet gelijk op de juiste manier met prijzen inclusief de BTW, zal het later namelijk uit jouw eigen zak moeten komen.

Verdiep je ook in belastingtarieven, crossborder fees en drempels waar je misschien mee te maken zal krijgen.

We raden je aan eerst goed op de hoogte te zijn voordat je begint met verkopen op Amazon Nederland (of natuurlijk wereldwijd), zodat het BTW afdragen van de producten die je verkoopt goed op orde is en je niet later opeens voor verassingen komt te staan.

15. Je klanten niet goed behandelen

Het is van essentieel belang dat jij klanten goed behandelt, in feite zou dit natuurlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn. En hier zitten een aantal aspecten aan verbonden …deze op de juiste manier uitvoeren zal (direct of indirect) leiden tot de groei van je onderneming. We geven hieronder een paar voorbeelden van zaken die je niet moet doen:

• Te laat zijn met vragen beantwoorden, Amazon wil dat je binnen 24 uur reageert op de e-mails van je klanten
• In discussie gaan over het product of bv. retourzendingen (zelfs wanneer je misschien gelijk hebt), denk aan het grote plaatje en maak het klanten zo simpel en prettig mogelijk zaken te doen met je
• Zorg ervoor dat je heldere productvermeldingen maakt, en ga ook zeker je klanten niet misleiden met valse claims …creëer de ultieme “shopping experience” ofwel aankoopervaring voor je klanten

Er passen nog meer voorbeelden in dit straatje, maar je snapt wat er bedoelt wordt. Neem je klantbeoordelingen ook serieus en handel altijd op een nette, correcte en klantvriendelijke manier. Je zal er gelijk, maar zeker ook voor de langere termijn de vruchten van gaan plukken op die manier.

16. Winstmarges van je producten zijn te laag

Ga niet alleen voor het verkopen van grote aantallen met lage winstmarges, maar probeer juist een product onderscheidend te maken. Hiermee kan je grotere winstmarges pakken, en deze tactiek werk meestal ook veel beter op de langere termijn. Je kan dit bv. doen door een private label product te maken, met de nodige verbeteringen t.o.v. je concurrentie.

Verder is het ook zeer belangrijk alle kosten in beeld te brengen, zodat je nauwkeuriger de winstmarges kan bepalen. Neem hierbij de inkoopprijs, alle kosten die je kwijt bent aan Amazon (FBA en ook de wat minder bekende fees) en ook overheadkosten in mee. Je kan ook te maken krijgen met afschrijving op producten, bereken het allemaal door om te bepalen hoeveel je op jouw producten gaat verdienen.

We raden je aan minimaal te streven naar 20-30% winstmarge, maar veel hogere winsten zijn ook geen uitzondering op de regel …probeer dus uiteindelijk altijd hogere marges te realiseren.

17. Opslagruimte delen met andere verkopers

Het is een fout die genoeg verkopers maken, producten niet voorzien van stickers en onder dezelfde SKU verkopen op Amazon Nederland vanuit een zogeheten gedeelde voorraad. Je zal denken dat het gemakkelijker is, maar het kan ook in je nadeel werken. Niet alle verkopers zijn namelijk hetzelfde.

Zo kan het voorkomen dat jij de zaakjes goed op orde hebt, maar dat bv. producten van andere verkopers (in deze voorraad) dezelfde producten doch van een mindere kwaliteit leveren. Nu kan een klant bij jouw bestellen en het product van je concurrent ontvangen. En deze wellicht niet helemaal in lijn zijn met de verwachting die jouw klanten hebben.

Vervolgens kunnen ze een klacht achterlaten, en kan je zelfs op je vingers worden getikt door Amazon ook al is het de schuld van andere verkopers. We raden je dan ook aan om de producten altijd te laten stickeren (tegen minimale kosten). En niet te delen met andere verkopers, om de beste kwaliteit te garanderen.

18. Je laat Amazon opnieuw retourzendingen verpakken

Je laat Amazon opnieuw retourzendingen verpakken

Je zal even, voordat je begint met verkopen op Amazon Nederland, moeten checken of deze optie ingeschakeld staat (standaard meestal wel) en deze gelijk moeten uitvinken voor je producten. Het opnieuw laten verpakken van retourzendingen door Amazon en ze weer klaar te maken voor de verkoop, is niet de beste manier om ze te verpakken. De kans is groot dat jouw eigen verpakkingsmateriaal veel mooier, hoogwaardiger en sterker is.

Een klant die nu het product bestelt (her-verpakt door Amazon) kan nu denken dat het om een gebruikt artikel gaat, of op zijn minst niet tevreden zijn met de aflevering …wat kan leiden tot onnodige klachten.

We raden je dan ook altijd aan zelf zorg te dragen voor het opnieuw verpakken, en dit niet door Amazon te laten doen. Er is een uitzondering op deze regel, wanneer jouw eigen verpakkingsmateriaal ook heel simpel is en geen speciale veiligheidsmaterialen nodig zijn voor de bescherming van het product. In dat geval kan je deze optie wel aan laten staan, omdat her-verpakken door Amazon nu wel handig kan zijn.

Start met verkopen op Amazon Nederland, zonder deze uitglijders

Nu je al deze listige valkuilen kent, staat niets je in de weg om met schone lei een flitsende start te maken …waarmee je overtreffende resultaten kan realiseren.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Ap
Door

Ap

op 27 Apr 2020

Duidelijke uitleg Bas, waardevolle info!!,. Ik wil mijn verhaal even kwijt.Ik heb me aangemeld 3 weken geleden voor Amazon NL. Had me in oktober 2019 al aangemeld voor Amazon De, toen Amazon NL nog niet uitwas. Grootste fout in mijn leven, jammer genoeg. Heb alle gevraagde info aangeleverd. Account niet geverifieerd, gelijk suspended. Meerdere malen aangeleverd en vertaald naar Engels. Kreeg steeds Duitse automatische mail. Uiteindelijk werd niet meer gereageerd, dit process heeft me 5 tot 6 maanden gekost. Ik wilde voor Amazon NL aanmelden via dezelfde account, omdat er geen Amazon NL stond in mijn dashboard. Wanneer ik wilde aanmelden voor Amazon NL stuurde Amazon mij automatisch door naar homepage van Amazon De. Dus schoot het helemaal niks op. De moed opgegeven dus maand niks mee gedaan. .Maand geleden bedacht ik me om mij aan te melden via een nieuw email adres. Dat heb ik dus gedaan binnen 2 weken was account geverifieerd voor Amazon NL, EINDELIJK!!! Nu gaan we beginnen met het aanbod toevoegen. Ik zag alleen voor FBA moest je meerdere formuliers invullen en een Duitse btw nr aanvragen. Heb jij hier meer verstand van? Wil namelijk gelijk via FBA verkopen.Graag verneem ik een reactie van je. Nogmaals bedankt voor je 18 tips!Groeten, Ap

Marciano Strijker
Door

Marciano Strijker

op 13 Jun 2020

Hi Ap,Marciano van Plazatalk hier, bedankt voor je vraag. Goed om te horen dat er waardevolle info in de blog staat!:-)Klopt, je moet inderdaad een Duits BTW nummer aanvragen (trouwens voor ieder land waarin je verkoopt, als je boven een bepaalde drempel omzet). Een partij die wij graag gebruiken is VAT Global, zij nemen dit hele proces voor je uit handen. Het klopt ook dat je voor FBA het één en ander moet invullen, je producten moeten ook voldoen aan keurmerken (indien van toepassing). Anders kan Amazon het niet opslaan in hun warehouses.Is hiermee jouw vraag beantwoord?Groet, Marciano

Reactie plaatsen