Whitelabel of private label lanceren in 10 stappen - Plazatalk.nl
Whitelabel of private label lanceren in 10 stappen
28 februari 2019 

Whitelabel of private label lanceren in 10 stappen

Een whitelabel of private label stelt je in staat om producten op diverse platforms te verkopen. Ga je beginnen met het online verkopen van producten, dan kun je dit op verschillende manieren aanpakken. Zo kun je kiezen voor bestaande merken, maar ook je eigen merk starten en verkopen. Je ziet een opwaartse trend in de verkoop van eigen merken, die in veel gevallen op Amazon of bol.com worden geëtaleerd.

Het gaat hier dan om een zogeheten white label of private label product. Ze lijken in eerst instantie veel op elkaar, toch zitten er enkele significante verschillen tussen beide. Je leest hier verderop in dit artikel meer over.

Je eigen merk verkopen heeft een aantal voordelen. Zo heb je meer vrijheid en tal van mogelijkheden voor het verkopen ervan. De belangrijkste is echter de hogere winstmarge, die een stuk rendabeler is dan bij geen merkproducten.


Wil jij ook succesvol een white label of private label lanceren?

In dit artikel geven we je 10 stappen hoe je dit kunt realiseren.

Wat is een private label?

Wat is een private label

Bij grote supermarktketens, maar ook veel andere winkels vind je een hoop verschillende soorten merken. Veel hiervan zijn bekend onder een groot publiek. Consumenten hebben vertrouwen in (en ervaring met) deze merkproducten, die ze dan ook aan de lopende band (steeds opnieuw) zullen aanschaffen.


Een private label is de manier om je te onderscheiden van reguliere merken. Het wordt meestal geplakt op bestaande producten, onder exclusieve verkooprechten. De verkoper kan het product aanpassen naar wens, of zelfs verbeteren t.o.v. gelijksoortige producten. Dit is echter niet noodzakelijk. En je ziet dan ook vaak dat er enkel een eigen merk wordt geplakt op het al bestaande product.

Je kunt op die manier een eigen merk verkopen, waarvan jij de enige verkoper bent. Het voordeel is dat wanneer je dit beter doet dan anderen, je op 2 fronten de concurrentie uitschakelt. Wat vervolgens kan leiden tot een groot succes voor je online verkopen!

Wanneer kies je voor een white label?

Een white label komt in grote lijnen op hetzelfde neer. De verkopende partij maakt geen ontwikkelingskosten en hoeft ook niet bezig te zijn met de hele infrastructuur rondom het product. Zo blijft alleen het labelen van een product met eigen merknaam over.

In de hedendaagse handel wordt deze werkwijze ook vaak toegepast. Hierbij kun je denken aan bv. beeldschermen die op dezelfde manier worden geproduceerd. Vervolgens kunnen ze onder 2 verschillende merknamen en types op de markt worden gebracht. Er zijn enorm veel producten waarbij dit de normaalste zaak van de wereld is.

De oorsprong van de term “white label” komt uit de muziekindustrie, waarmee onbekend blijft wie de maker van een plaatje is. In verkoop- en marketingbegrippen is het de massaproductie van artikelen, die van een eigen merknaam kunnen worden voorzien.

Verschillende ondernemers hebben toegang tot dit soort producten en kunnen er eenvoudig hun eigen merk van maken.

De verschillen tussen een private label en white label

Wanneer jij goed hebt opgelet, weet je dat we het al hebben verklapt. Bij een private label heb je namelijk exclusieve verkooprechten. Het is immers jouw merk en niet dat van een ander. Zo kan bij succes niemand jouw formule kopiëren, jij bent dus de enige winnaar die het product kan blijven verkopen!

Een white label product kan echter aangepast en verkocht worden door iedereen. Denk hierbij aan verschillende merken wasmiddel, die in veel gevallen gewoon uit 1 fabriek blijken te komen.

In beide gevallen verkoop je producten die door een andere partij zijn gefabriceerd. Wat veel voordelen heeft. Met een private label kun je echter het uiterste willen. Stel je voor dat een bepaald product goed loopt op Amazon of bol.com, dan kan een white label eenvoudig worden overgenomen.

Loop je private label echter goed, dan ben jij de enige die het mag verkopen tel uit je winst!

De 10 stappen voor lancering van je white label of private label!

Heb je al zin om een eigen merk te starten? Dan is het wel belangrijk een aantal stappen te doorlopen. Zo voorkom je het bekende “deksel op de neus” verhaal en haal je alles uit het verkopen van je eigen label!

We hebben hieronder 10 stappen voor je gemaakt, waarmee jij binnen no-time “up and running” bent.

1. Kies het product dat je wilt verkopen

Het selecteren van een product dat je wilt verkopen is 1 van de meest cruciale stappen van het hele proces. Je wilt hier dan ook niet even snel doorheen fietsen, maar echt goed de tijd ervoor nemen. Je gaat namelijk een product kiezen, waar je hele handel op gebaseerd is en dient dit zorgvuldig en met 100% aandacht te doen.

Hiervoor kun je het beste beginnen met een zoektocht op Amazon.

Je kunt dit handmatig doen, maar dat kost wel veel tijd. En je wilt eigenlijk zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Wellicht een betere optie is om “Jungle Scout” te gebruiken een betaalde Chrome extensie of webapplicatie. Hiermee krijg je snel en gemakkelijk inzicht in een aantal essentiële zaken.

Producteigenschappen waar je op moet letten

Hierbij kun je denken aan gemiddelde maandelijkse verkopen, prijs, verkoopwaarderingen en successcore die de potentie van het product aangeven.

Verder kun je letten op prijs (15 tot 35 euro is ideaal), BSR (Best Selling Rank) van tussen de 500-5000. Maar ook het gewicht (liefst onder 1 kilo) en dat het niet om een seizoensgebonden product gaat. Zorg ervoor dat het product verder niet te groot is, onder de 500 reviews heeft en een specifieke niche dient.

Het zijn allemaal factoren die de kans op een succesvolle verkoop van jouw white label of private label product vergroten!

2. Zoek leveranciers waar je het product kunt inkopen

Nu je een product hebt uitgekozen is het zaak om op zoek te gaan naar een leverancier. Er zijn veel platformen waar je dit kunt doen, maar de beste hiervoor zijn Alibaba en, Aliexpress beide Chinese websites.

Je kan nu op 2 manieren in contact komen met leveranciers. Zo kun je het product in de zoekbalk invoeren en op zoek gaan naar individuele leveranciers. Een andere optie is om een RFQ (Request for Quote) te gebruiken. Hiermee plaats je een verzoek en kunnen meerdere leveranciers contact met jou opnemen. Zorg er tijdens het invullen wel voor dat je zoveel mogelijk informatie geeft over het product. Zo wordt het voor leveranciers ook duidelijk of ze aan jouw wensen kunnen voldoen.

Vergelijk de verschillende leveranciers

Ga nu 5 tot 10 leveranciers met elkaar vergelijken. Je kunt dit doen op prijs, MOQ (minimum order quantity) en productietijd. Maar neem ook andere zaken die jij belangrijk vindt mee in je beslissing.

Verder wil je natuurlijk serieus zakendoen, dus communiceer dan ook zodanig. Let op hoe een leverancier antwoord geeft. Hierbij kun je denken aan antwoord op specifieke vragen, snelle reactietijd en beleefd reageren.  Een ander pluspunt is wanneer ze een Trade Assurance, Gold Supplier of Assessed Supplier badge hebben. 

Dit geeft je net even meer zekerheid dat je met de juiste zakenpartner in zee gaat.

Bestel eerst bij een paar verschillende leveranciers samples (de kosten hiervoor liggen meestal tussen de 25-100 euro per sample). Betaal voor verzending hiervan bij voorkeur met Alibaba Trade of PayPal, dit geeft je wat meer zekerheid. Zorg ervoor dat je na betaling ook de trackingcode krijgt van je bestelling.

3. Creëer je eigen merk voor het product

Wanneer je dit allemaal hebt gedaan is het zaak om een merknaam te verzinnen. Deze moet vanzelfsprekend pakkend zijn en vertaald worden naar een uniek logo. Ben je hier zelf niet zo goed in, laat het dan doen door een designer die hebben hier veel meer feeling voor. Een tip hiervoor is: kijk op fiverr.com. 

Nu je een merk en logo hebt, is het ook slim gelijk de domeinnaam hiervan te registreren. Het is voor je klanten (ook die via Amazon kopen) handig, wanneer ze zien dat jij echt een merk bent. De website hoeft niet heel bijzonder of groot te zijn, zolang er maar iets staat. Natuurlijk is een professionele website (of zelfs webshop) nog beter, maar noodzakelijk is het niet.

Laat ook kansen op het gebied van Shopify, Facebook, Twitter of Instagram niet liggen. Maak pagina’s aan met jouw merknaam hierin verwerkt. Naast meer verkopen zal dit ook resulteren in een grotere naamsbekendheid. 

4. Begin met het maken van een e-mail lijst

Wie een beetje bekend is met marketingquotes, heeft “The money is in the list” waarschijnlijk ook weleens voorbij horen komen. Hiermee bedoelen we dan een e-mail lijst, waarin klanten staan die al interesse hebben in wat je doet.

Tegenwoordig is het zo dat iedereen druk bezig is met Instagram, Facebook en YouTube. Hoeveel volgers, likes of abonnees heb je? Het nadeel is alleen wel dat je afhankelijk bent van een externe partij. Verdwijnt deze (wat niet snel gebeurd) of worden ze minder populair dan neemt deze stroom af. Je ziet momenteel bv. al dat de nieuwe generatie veel meer interesse heeft in Instagram dan Facebook. Deze verschuiving wordt kracht bijgezet, door het aantal mensen dat hun account verwijderd op Facebook. 

Het bouwen van een e-mailbestand van je klanten is waardevol! 

Wil je de band met je klanten juist sterker maken, dan is een e-mail lijst wat je nodig hebt. Je kunt dit stimuleren met winacties, waarbij (potentiële) klanten in ruil voor een kans hun e-mailadres bij je achterlaten. Zo bereik je gericht jouw doelgroep en kun je klanten op de hoogte houden van jouw (nieuwe) producten.

Je eerste voorraad producten bestellen

Nu je product gekozen is, logo en website zijn gemaakt en de samples binnen zijn is de volgende stap: testen! Uit de samples die je hebt binnengekregen heb je vast al een bepaalde voorkeur. Ga hierbij af op je gevoel.

Ben je er nog niet helemaal zeker van welke leverancier het beste product heeft geleverd, ga ze dan uitvoerig testen. Pak dit wederom serieus aan, je wilt namelijk dat jouw klanten ook enthousiast worden van het door jou gekozen product. Ben je er helemaal uit, dan is de volgende stap een order plaatsen bij de leverancier van het gekozen product.

Zorg ervoor dat je eerst een aantal zaken met de leverancier doorneemt. Hieronder een aantal dingen die je zult moeten bespreken.

Maak deze afspraken met je leverancier, voor je gaat bestellen!

• MOQ (minimum order quantity), oftewel de minimale hoeveelheid per bestelling
• De aanbetaling om te starten met de productie
• Condities voor het verzenden en de kosten hiervan
• Het finaliseren van je product (logo, kleuren etc.)
• Details over het verpakken
• Amazon TOS (Terms of Services) en dat de leverancier hieraan voldoet. Het kan namelijk zo zijn dat je bepaald verpakkingsmateriaal nodig hebt voor opslag bij Amazon. Afhankelijk van het materiaal moet hier ook een vermelding bijkomen, wanneer hier bv. bepaalde regelgeving voor bestaat. Het moet mogelijk zijn te verifiëren of de leverancier hier allemaal aan voldoet.
• Je hebt een barcode nodige voor je private label of white label producten mede voor opslag, voorraadbeheer en verzenden via Amazon. Je kunt deze makkelijk laten maken, middels een EAN (Europese artikelnummering). Het is een unieke code die maar een keer wordt uitgegeven om zo een product of producteenheid een identificatie te geven. Hiermee wordt je product voorzien van een 13-cijferige code, die correspondeert met een streepjescode/ sticker.  

6. Je product laten verzenden naar een opslagplaats

Nadat de productie is voltooid, verstuur je ze naar het gewenste Amazon fulfillmentcenter. Jouw keuze naar welk land dit is, hangt af van waar je zaken wilt doen (misschien is dit wel wereldwijd). Vervolgens kies je een verzendmethode die je het beste ligt (qua prijs of voorwaarden).

Je kunt hiervoor kiezen tussen luchtvracht of zeevracht. De verzending via de lucht laten bezorgen is het snelst, maar ook gelijk de duurste oplossing die er is. Zeker bij grote bestellingen is het slimmer om dit via zeevracht te doen.

Verder heb je te maken met de zogeheten “Customs Clearence” voor je verzonden producten. Dit betekent in het kort een check, met de juiste documentatie voor import en export in een land. Het is niet altijd en in alle gevallen nodig (bv. luchtvracht tot een bepaald bedrag), maar vaak wel.

Je kunt dit ook laten doen door een “Freight Forwarder”, wat makkelijker werkt.

7. Jouw product plaatsen op Amazon of bol.com


Nu je al het zware werk hebt gedaan, is het tijd om de vruchten te plukken van je inspanningen. Het is echter wel zaak dit wederom met een professionele aanpak te benaderen.

Hier heb je om te beginnen perfecte productfoto’s voor nodig. Zorg ervoor dat jouw product vanuit elke hoek gefotografeerd is en belangrijke details duidelijk zichtbaar zijn. Neem ook enkele sfeerfoto’s mee in je collectie, zodat klanten zien hoe jouw product in het dagelijks leven wordt gebruikt. De eerste foto die zichtbaar is op Amazon, dient een witte achtergrond te hebben of transparant te zijn.

Je gaat vervolgens de titel, bulletpoints en omschrijving invoeren. Maak deze duidelijk en verwerk in alle 3 de nodige zoekwoorden (gebruik hiervoor bv. “Merchant Tools” of “Seller Tools”). Zo word je veel beter gevonden en weet Amazon welk product jij precies verkoopt. Daarbovenop kun je ook effectiever eventuele PPC (Pay Per Click) campagnes voeren.

8. Lanceer en benut de volledige potentie van je product

De volgende stap is het spannendste gedeelte je product onder de aandacht krijgen van Amazon bezoekers (lees: jouw klanten). Je wilt op de eerste pagina komen voor jouw zoekopdracht, hier gebeurt alle actie. De meeste mensen klikken geen 20 pagina’s verder, voor hetzelfde product. Die eerste pagina halen is dan ook je doel.

Het krijgen van veel reviews zal je hier enorm bij helpen. Je kunt bv. ook proactief je klanten hiernaar vragen, voorzien van een mooie en gebruiksvriendelijke lay-out (in een mail). Maak het aantrekkelijk en makkelijk voor ze, des te eerder zullen ze je ook echt een (goede) beoordeling geven.

Dit is een sterke factor voor het verbeteren van je ranking maar ook de hoeveelheid gemaakte verkopen is belangrijk. Check hoeveel je directe concurrentie verkoopt (met bv. Jungle Scout). Je moet dit aantal matchen of overtreffen voor minimaal 7-10 dagen, voordat je het effect terugziet in je ranking.

9. Groeien met meer orders en nieuwe producten

Het kan zijn dat je verrast bent over de eerste resultaten met je private label of white label product. Je zou erover kunnen nadenken, ook andere producten van je merk te verkopen. De voorbereidende werkzaamheden zijn al gedaan, je kent de klappen van de zweep en kan zo doorgroeien met meer artikelen. Het staat je natuurlijk ook vrij om meerdere merken te starten, mits je dit wat interessanter vindt.

Je hebt in ieder geval tal van mogelijkheden, met de opgedane kennis en ervaring van jouw private label of white label. Het is slim om hiervan (samen met je handelsgeest) te profiteren.

10. Probeer zo efficiënt mogelijk te werken

Probeer ook efficiënt mogelijk met je tijd om te gaan. Zo zijn er altijd zaken die geoptimaliseerd of geautomatiseerd kunnen worden. Ben je ergens niet goed in, verspil je tijd dan niet en laat een expert het doen. Op die manier kun jij je weer richten op andere zaken. Die tijdwinst vertaalt zich namelijk ook weer in meer omzet en winst!

De voordelen van een private label of white label

We gaan je in het kort nog even alle voordelen laten zien van een white label of private label product. Je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben. Maar met de 10 stappen uit dit artikel gaat het je zeker lukken. Het is ook niet zo moeilijk zolang je maar op de juiste manier te werk gaat! 

Hieronder alle voordelen voor je op een rijtje.

Hogere winstmarges op je producten

Hogere winstmarge kun je krijgen omdat je de prijs hoger kan zetten voor hetzelfde product. Dit is omdat mensen liever een merkproduct kopen dan een merkloze variant. Daarnaast creëert het merk meerwaarde die je in de prijs terug kunt vragen. Hierdoor liggen je winstmarges (zelfs na alle overige kosten) hoger, dan bij die van een merkloze product. Je kunt hier gewoon een bestaand product voor nemen, waar je jouw eigen merk van maakt. Of ervoor kiezen dingen te veranderen aan een bestaand product, zodat er een nog grotere meerwaarde ontstaat voor jouw product.

Hogere winstmarges op je producten

Grotere naamsbekendheid voor je merk


Je kunt snel groeien in je verkopen maar je zal ook steeds meer naamsbekendheid opbouwen. Zeker wanneer je het professioneel aanpakt, zal dit zich steeds verder uitbreiden. Hierdoor zal je via meerdere kanalen aandacht krijgen wat ook weer zal leiden tot meer conversies.

Je kunt bestaande producten verbeteren

We hebben het net al even genoemd, een product zo aanpassen dat je klanten ervan gaan smullen. De meeste white label of private label producten zijn enkel voorzien van een ander merk, toch liggen hier wel degelijk kansen. Heb jij een goed idee om een product beter te maken, kijk dan eens naar de mogelijkheden. Vraag ook om je heen of er meer mensen zijn die zo denken. Of dat jij de enige bent die er heil in ziet. Wellicht heb je wel een gat in de markt gevonden!

Meer verkopen via Amazon en bol.com

In dit artikel hebben we een voorbeeld gebruikt, hoe je een private label of white label start op Amazon. Dit is een zeer krachtige manier om je eigen merk in aandacht te brengen. Bol.com is ook zo’n manier.

Het grote voordeel van Amazon is echter dat je over de hele wereld kan verkopen. Met bol.com kun je de markt veroveren in Nederland en België. Je kunt het natuurlijk ook beide doen en kijken welke het beste voor je uitpakt. Misschien wil je ze allebei wel gebruiken om je verkopen nog meer te boosten. Als we het hebben over welke platform gebruiksvriendelijker is om te verkopen, dan raden wij aan om met bol.com te beginnen. 

Zoals je ziet zijn er mogelijkheden genoeg voor het verkopen van je white label of private label producten.

Makkelijk en snel je producten laten bezorgen

Met “Fulfilment by Amazon” en “Logistiek via bol.com” kun je heel makkelijk jouw producten over de hele wereld laten bezorgen. De logistiek wordt hiermee overgenomen van verzenden, tot retourzendingen en klantenservice. Tegen een aantrekkelijke vergoeding (het is natuurlijk niet helemaal gratis) heb je nergens meer zorgen over en wordt alles geregeld.

Wil jij ook starten met een private label of white label?

Ga dan gelijk aan de slag met de 10 stappen uit dit artikel. Neem er de tijd voor en ga vastberaden te werk een professionele werkhouding is de eerste winst die je maakt.

Verdiep je in de diensten van Amazon (FBA) en bol.com (LVB), om je white label of private label producten te verkopen. Ze spelen een essentiële rol voor je conversies, naamsbekendheid en de groei van je merk.

Ben je er klaar voor dan kan je avontuur vandaag nog beginnen!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Dropshipping leveranciers - De Starters Unie
Door

Dropshipping leveranciers - De Starters Unie

op 04 Aug 2020

[…] Wil je zelf met private label producten aan de slag? Lees dan eerst dit artikel: plazatalk.nl/in-10-stappen-je-eigen-whitelabel-of-private-label-lanceren/ […]

paul hoff
Door

paul hoff

op 31 Aug 2020

We krijgen nog wel eens de vraag van klanten of verkopen via Bol echt iets bijdraagt of dat je eigenlijk niet gevonden word op hun platform. Kun je daar ietss over zeggen?

Marciano Strijker
Door

Marciano Strijker

op 31 Aug 2020

Hey Paul! Bedankt voor je vraag, je bedoelt of het bijdraagt aan de omzet/winst? Er zijn verschillende methodes waarmee je je producten beter zichtbaar kunt maken, het is zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan. Het klopt inderdaad dat als je niet gevonden wordt, verkopen op Bol.com (maar ook op Amazon) weinig zal bijdragen. Uiteindelijk is de combinatie van vraag naar een product, marketing en kwaliteit van je producten doorslaggevend in het succes. Is hiermee jouw vraag enigszins beantwoord?

Reactie plaatsen