Een webshop starten in 10 stappen
Een webshop starten in 10 stappen
15 februari 2023 

Een webshop starten in 10 stappen

Ben je klaar om de sprong te wagen en je eigen webwinkel te openen? Zo ja, dan is het tijd om na te denken over alle onderdelen die nodig zijn voor succes. Van het kiezen van een platform dat het beste bij je bedrijfsmodel past, tot het ontwikkelen van inzicht in verzending en belastingen - we hebben alles behandeld in dit artikel! Leren over elke stap is de sleutel als je met vertrouwen je e-commerce website wilt opstarten. Laten we beginnen met het opbouwen van dat imperium!

In dit artikel lees je:

✅ Wat een webshop is

✅ Hoe je producten voor je webshop kiest

✅ Welke stappen er nog meer komen kijken bij het beginnen van een webshop.


Wat is een webshop?

De tijd dat je winkels afstruinde naar het perfecte artikel is voorbij. Tegenwoordig is vrijwel alles veilig online te kopen in een paar klikken - van boeken tot kleding en accessoires! Een e-commerce winkel is je one-stop-shop voor alles wat met detailhandel te maken heeft. Wil je graag een webshop starten, dan zet je je hele aanbod in een online winkel!

Stappen om een eigen webshop te maken

Stappen om een eigen webshop te maken

Klaar om eigen baas te worden en een webwinkel te beginnen? Met de juiste informatie is het starten van een webwinkel goed te doen, ook al lijkt het in het begin intimiderend. We hebben alles voor je geregeld in onze stap-voor-stap gids, die alles behandelt van het kiezen van een product of dienst tot en met het instellen van betalingssystemen. Bereid je voor: Het is tijd om je droom waar te maken!

1. Onderzoek je aanbod

Als je ervoor wilt zorgen dat je online winkel zich onderscheidt van de concurrentie, begin dan met na te denken over zowel de behoeften van de klant als over wat jou een concurrentievoordeel zal geven. Brainstorm mogelijke producten of diensten die wellicht een grote vlucht gaan nemen. Denk ook aan creatieve bundels en speciale aanbiedingen! Doe wat onderzoek naar de huidige trends in de vraag, zodat klanten toegang hebben tot alles wat ze nodig hebben.

2. Kies een e-commerce platform

Klaar om je eigen webwinkel te lanceren? Het begint allemaal met het kiezen van het juiste e-commerce platform! Met zoveel platforms is het best lastig om er een te kiezen die bij je budget past. Let bij het kiezen van een platform op gebruiksgemak en technische ondersteuning. Gehoste platforms bieden meer gebruiksgemak, maar hebben minder aanpasbare mogelijkheden dan zelf gehoste oplossingen, waarvoor extra technische kennis nodig is. Weeg zorgvuldig alle beschikbare keuzes af voordat je beslist wat voor jou het beste is!

3. Ontwerp het uiterlijk van je winkel

Het uiterlijk van je webwinkel kan de beslissing van een klant maken of breken. Van een strak ontwerp tot boeiende visuals, het uiterlijk van je site zorgt ervoor dat mensen urenlang rondkijken - of snel op zoek gaan naar iets anders! Let daarom goed op bij het kiezen van lettertypen en kleuren, het vaststellen van de productpresentatie, en neem alle andere visuele elementen op waar je van houdt. Dit zal helpen om de site er modern en toch professioneel uit te laten zien. Steek ook wat geld in hoogwaardige afbeeldingen van producten, want dat waardeert de aantrekkelijkheid van alles helemaal op!

4. Betaalverwerking instellen 

Het opzetten van betalingsverwerking lijkt misschien een ontmoedigende taak voor elke online winkeleigenaar, maar als je eenmaal de juiste strategie en kennis van de beschikbare opties hebt, winkelen je klanten met gemak op jouw website.

Zorg ervoor dat je webwinkel alle soorten betalingen accepteert door de juiste betalingsverwerker te kiezen. Doe wat onderzoek en zoek er een met een goede staat van dienst, een geweldige klantenservice en compatibiliteit met het door jou gekozen winkelplatform - het is de moeite waard om te controleren!

Wereldwijde betalingen accepteren is essentieel als je wilt dat je bedrijf alle hoeken van de wereld bereikt. Om dit mogelijk te maken, moet het instellen van meerdere rekeningen voor betalingsverwerking bij verschillende bedrijven die wereldwijde valuta's ondersteunen en het onderzoeken van eventuele toepasselijke belastingen of kosten de hoogste prioriteit hebben. Dit garandeert een soepele checkout voor je klanten en schept op de lange termijn vertrouwen tussen hen en je merk!

5. Je winkel veilig hosten 

Zonder een veilige hosting setup laat je eigenlijk de deur openstaan voor hackers of andere kwaadaardige activiteiten - dit is natuurlijk niet wat je wil. Zorg er daarom voor dat je investeert in betrouwbare webhostingdiensten die zijn uitgerust met sterke veiligheidsmaatregelen.

Als je een webhosting provider zoekt, bezuinig dan nooit op beveiliging! De beste bieden de nieuwste encryptie- en firewalltechnologieën om je webwinkel te beschermen tegen ongewenste indringers. Bovendien staan hun 24/7 klantenservice teams klaar om je te helpen als je ooit in de problemen komt.

6. Productpagina's maken 

Online shoppers hebben haast en zullen niet blijven hangen als je productpagina's niet voldoen. Zorg ervoor dat elk artikel is voorzien van een aantrekkelijke beschrijving, boeiende afbeeldingen, concurrerende prijzen en alle andere sappige details die klanten nodig hebben om snel een weloverwogen aankoop te doen! Wees ook creatief met de lay-out van de pagina's - je wilt dat mensen gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Klanten nemen weloverwogen beslissingen over je producten als je beoordelingen en recensies geeft. Het wekt vertrouwen in je winkel. Vergeet ook niet om social media knoppen toe te voegen op productpagina's, zodat klanten de kans krijgen om hun ervaring met anderen te delen! Zo zorg je voor meer herkenning en betrokkenheid.

7. Promoot je merk en producten 

Zonder een goed plan is elke online winkel gedoemd te mislukken. Het ontwikkelen van succesvolle branding en promoties helpt jou echt op te vallen in je markt door bewustzijn te creëren bij potentiële klanten en jezelf een voorsprong te geven op concurrenten.

Om je te onderscheiden van de concurrentie heb je een sterke identiteit voor je merk nodig. Dat begint met een in het oog springend logo en een gedenkwaardige slogan. Bouw verder een website waar klanten gemakkelijk leren wat je te bieden hebt en begin dan met het gebruik van sociale mediakanalen om het woord te helpen verspreiden!

Wil je dat meer potentiële klanten op de hoogte zijn van je webwinkel? Investeren in online reclame via bronnen als Google Ads en Facebook Ads is een trefzekere manier om je zichtbaarheid te vergroten. Maar dat is nog niet alles! Probeer ook eens e-mailmarketing en profiteer van de relaties die het helpt opbouwen met potentiële kopers.

8. Optimaliseren voor zoekmachines 

Als je je online winkel serieus neemt, moet zoekmachine optimalisatie bovenaan de prioriteitenlijst staan. Bij SEO gaat het erom dat potentiële klanten je vinden op die organische resultatenpagina's - geen advertenties nodig! Het is een goed idee om relevante trefwoorden en metatags te gebruiken, content te creëren die er op de pagina uitspringt en om het mensen gemakkelijker te maken om datgene wat ze nodig hebben van je te bemachtigen. Ook de sociale media spelen een belangrijke rol, dus vergeet ook dat niet. Natuurlijk is er tijd mee gemoeid, maar als je het goed doet zal het zijn vruchten afwerpen in termen van meer verkeer, merkbekendheid EN verkoop - wat wil je nog meer?

9. Prestaties analyseren en aanpassingen doen 

Elke online winkel moet zijn prestaties in de gaten houden. Het regelmatig controleren van analytics, zoals websiteverkeer, klantinteractie en verkoopcijfers geeft je een kijkje in hoe goed je bedrijf het doet. Hierdoor wordt het gemakkelijker om je te concentreren op wat werkt en de dingen die niet werken aan te passen!

De prestaties van je winkel in de gaten houden is een belangrijk onderdeel van elk succesvol bedrijf. Het betekent dat je de elementen onderzoekt die er toe doen, zoals websiteontwerp, productselectie en prijsstelling - allemaal cruciale onderdelen voor het runnen van een efficiënte webwinkel. Door deze regelmatig te controleren ben je altijd op de hoogte van hoe goed je site aan zijn doelstellingen voldoet!

Houd je prestatiecijfers in de gaten - het is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat je klanten betrekt, de verkoop stimuleert en optimaliseert voor succes. Een paar regelmatige check-ins maken het verschil!

10. Beveiligingsrisico's bewaken

Het is geen geheim dat e-commerce zijn eigen cyberbeveiligingsuitdagingen kent. Online winkelen heeft de laatste jaren zoveel vooruitgang geboekt, maar dat geldt helaas ook voor kwaadwillende hackers en hun pogingen om toegang te krijgen tot vertrouwelijke gegevens van nietsvermoedende detailhandelaren. Om deze bedreigingen voor te blijven, moeten bedrijven waakzaam blijven en regelmatig nieuwe risico's in de gaten houden en proactieve maatregelen nemen om zichzelf (en hun klanten) te beschermen tegen digitale schade!

Om beveiligingsrisico's voor te blijven is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste software en firewalls. Zorg er bovendien voor dat je alle accounts en wachtwoorden in de gaten houdt en je personeel voorlicht over het herkennen van verdachte activiteiten voordat het te laat is - dat betekent echt het verschil tussen cyberveiligheid of een inbreuk die je duur komt te staan!

Conclusie

Een webwinkel beginnen is een spannende reis en biedt nieuwe groeimogelijkheden - maar vergeet de planning niet! Zorg ervoor dat je alle aspecten afdekt, van productkeuze, prijsstelling, optimalisatie voor SEO en websiteontwerp, reclamestrategieën en veiligheidsmaatregelen. Om succes met je online onderneming te verzekeren moet je van tevoren wat onderzoek doen; houd ook de prestaties gaandeweg bij, zodat er niets door de mazen van het net glipt - en blijf bovendien op de hoogte van de zich ontwikkelende technologieën!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen