Verkopen op Amazon: 7 gouden tips die je bedrijf laten floreren!
Verkopen op Amazon: zo word jij de beste in 2023!
07 januari 2023 

Verkopen op Amazon: zo word jij de beste in 2023!

Verkopen op Amazon kan een geweldige manier zijn om je bedrijf te beginnen of te laten groeien. Met behulp van het robuuste platform en de e-commerce tools van Amazon kun je gemakkelijk in een mum van tijd aan de slag als verkoper op Amazon. Maar als je een succesvolle verkoper op het platform wilt worden, zijn er bepaalde stappen die je moet nemen. Laten we eerst eens alle voordelen op een rijtje zetten omtrent het verkopen van producten op Amazon.


De pluspunten van verkopen via Amazon

Verkopen op Amazon kan enorm voordelig zijn voor bedrijven van elke omvang. Met miljoenen klanten wereldwijd en een breed scala aan diensten biedt Amazon een ongeëvenaard platform om potentiële kopers te bereiken. Voordelen zijn onder andere ...

Naamsbekendheid

Je kan meegenieten van Amazon's naamsbekendheid, want bijna iedereen is bekend met een van de grootste online winkels ...en genoeg mensen die er ook kopen. Het mooie daarvan is dat je dus in 1 klap eigenlijk een gigantisch publiek kan bereiken. Niet alleen in eigen land maar ook daarbuiten. Amazon is namelijk een internationaal winkelplatform. Met een enorm groot netwerk, ook op het gebied van distributie. En daar maak jij natuurlijk slim gebruik van!

Eenvoudig te gebruiken

Het is natuurlijk wel zo dat je jezelf een beetje moet verdiepen in Amazon's reilen en zeilen, maar dat is met alles. Wat je dan al snel zal merken is dat Amazon enorm veel tools en handigheidjes kent die het juist voor nieuwe verkopers zo makkelijk en inzichtelijk mogelijk moeten maken. Je kan oneindig veel analyseren, optimaliseren, genereren en leren omtrent Amazon. Ze geven een heleboel tekst en uitleg, maar de echte fijne kneepjes leer je natuurlijk van de experts. Vandaar dat wij je ook zoveel mogelijk informatie willen bieden om een succesvolle verkoper op Amazon te worden.

Het verhogen van je verkopen op Amazon

Vanzelfsprekend bereik je een enorm publiek wereldwijd. Het voordeel van alle technische snufjes en algoritmes zorgen er ook voor dat jij inzicht hebt in alle bewegingen die worden gemaakt en alles wat jouw producten doen ...wat ertoe zal leiden dat jij gericht kan optimaliseren. Uiteindelijk zal dit natuurlijk je verkopen naar nieuwe levels brengen. Wat neerkomt op meer inkomsten voor jouw Amazon bedrijf.

Specifieke diensten van Amazon

Waaraan geen andere online winkel kan tippen. Kies je namelijk voor dingen zoals "Fulfillment by Amazon" (FBA), wordt er een heleboel werk voor je uit handen genomen. Maar het voordeel daarbij is dat je voldoet aan de eisen die Amazon stelt voor het versturen van jouw producten. Waarom? Amazon verstuurd alles zelf voor jou ...dus voldoen ze natuurlijk automatisch aan de strenge richtlijnen. Wat natuurlijk ideal is voor jouw verkopen op Amazon. Je zal natuurlijk wel zelf een afweging moeten maken of dit voor jou interessant genoeg is, ook met de extra kosten die hierin een rol spelen. Doorgaans zal het wel voordeliger zijn dan alles zelf regelen.

Kostenbesparingen en alles onder 1 dak verhaal

Het zal je dus in algemene zin wel kosten moeten besparen. Verder is het ook fijn om alles onder 1 dak te hebben, zodat je niet met allerlei partijen hoeft te onderhandelen over bv. het verschepen van jouw producten naar klanten. Amazon heeft hier een giga-netwerk voor, wat natuurlijk alles voor jouw een stuk makkelijker maakt. Je zal nog steeds het "proces" eerst moeten snappen, maar snap ook goed dat Amazon ermee gemoeid is het zo makkelijk en voordelig mogelijk te maken voor hun verkopers. Dus zeker een overweging waard om dit te gebruiken.

Tips voor verkopen op Amazon: haal het onderste uit de kan

Tips voor verkopen op Amazon - haal het onderste uit de kan

Wij doen er alles aan om je een topverkoper van Amazon te maken. Hieronder vind je dan ook een aantal tips die je verkopen naar een hoger niveau boosten. Lees ze goed door en ga er serieus mee aan de slag. Dan zal je vanzelf de resultaten gaan merken.

1. Verkoop het beste product

Bij het verkopen op Amazon is het belangrijk om altijd het beste product aan te bieden dat te vinden is. Een kwaliteitsproduct met een goede reputatie zal meer verkopen opleveren dan een product van lage kwaliteit. Het beste product moet de juiste functies hebben, een geweldig ontwerp en betrouwbare prestaties om de klanttevredenheid te garanderen. Het moet ook concurrerend geprijsd zijn voor maximale winstgevendheid.

Onderzoek naar winnende producten

Om er zeker van te zijn dat je het beste product levert, begin je met het onderzoeken van je concurrenten en hun aanbod. Vergelijk prijzen en functies, en noteer eventuele verschillen of verbeteringen die je zou kunnen aanbrengen. Je kunt ook feedback van klanten serieus nemen door recensies van de producten van je concurrenten, maar ook van je eigen producten te volgen. Luister goed naar wat klanten te zeggen hebben over hun ervaring met het concurrerende product en gebruik deze informatie om een nog beter aanbod voor hen te creëren

Innovaties op producten

Zoek daarnaast naar innovatieve manieren om je te onderscheiden van de concurrentie. Overweeg unieke functies te introduceren die nog geen enkele andere verkoper heeft aangeboden of producten op maat aan te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van de klant. Hierbij kun je denken aan gepersonaliseerde verpakkingen, extra diensten of freebies bij aankopen ...alles wat op de een of andere manier waarde toevoegt zal je helpen je te onderscheiden van anderen op het platform van Amazon.

Voorraad, beschikbaarheid en zendingen

Zorg er ten slotte voor dat je te allen tijde een uitzonderlijke klantenservice biedt, terwijl je ook maatregelen neemt om te zorgen voor een snelle levering van bestellingen die door klanten zijn geplaatst. Dit houdt in dat je voldoende voorraad beschikbaar hebt zodat bestellingen snel worden uitgevoerd en dat je altijd op de hoogte blijft van de kosten die verbonden zijn aan de verschillende verzendopties, zodat bestellingen aankomen wanneer ze moeten aankomen zonder extra kosten voor kopers. Door deze tips in gedachten te houden bij het verkopen op Amazon, kun je ervoor zorgen dat je klanten de best mogelijke winkelervaring biedt, wat op de lange termijn leidt tot meer verkopen en een grotere tevredenheid van de consument!

2. Concurreren met prijzen

Concurreren met prijzen of een prijzenoorlog voeren is een van de meest uitdagende en ingewikkelde strategieën voor bedrijven ...zeker met verkopen op Amazon, waarbij iedereen erop loert haantje de voorste te zijn. Het gaat erom de concurrentie nauwlettend in de gaten te houden, de voorkeuren en behoeften van de klant te begrijpen en inzicht te krijgen in markttrends. Prijsoorlogen kunnen gevaarlijk zijn, omdat ze kunnen leiden tot lagere inkomsten doordat de winstmarges dunner worden. Aan de andere kant kunnen ze ook helpen de verkoop te stimuleren door de marktpenetratie te vergroten en bedrijven in staat te stellen hun merkbekendheid op een bepaalde markt te vergroten.

Prijzenoorlog de beste optie?

Prijsoorlogen komen vooral voor bij bedrijven die soortgelijke producten of diensten tegen concurrerende prijzen aanbieden. Deze strategie betekent dat bedrijven hun prijzen voortdurend moeten aanpassen om concurrerend te blijven op de markt. Bovendien kunnen sommige bedrijven prijsoorlogen gebruiken als een manier om nieuwe klanten aan te trekken of huidige klanten te behouden door kortingen of andere prikkels aan te bieden. Het is belangrijk voor bedrijven die een prijzenoorlog voeren om concurrerende prijzen te handhaven en toch winstgevend te blijven, omdat een te grote prijsverlaging kan leiden tot minder winst of zelfs verlies.

Hoe je concurrenten slimmer af kan zijn ...

Snap wel dat het voor nieuwe verkopers (met over het algemeen een lager budget), een stuk lastiger wordt om te concurreren met "the big boys" die al bepaalde verzadigde markten domineren. Een tip die we je mee kunnen geven is om producten te verkopen met hoge winstmarges, zodat je sneller in de plus komt ...maar producten ook uitdagender kan prijzen. Je kan dit bv. ook realiseren door je producten ergens te laten maken, waar dat een stuk voordeliger gaat. Let wel op, het mag niet ten koste gaan van de productkwaliteit. En let hierbij dus ook weer op het geven van meerwaarde aan jouw producten (t.o.v. andere verkopers).

Houd ook jouw klanten in het oog!

Een ander belangrijk aspect van concurreren met prijzen is het begrijpen van het gedrag van klanten als het gaat om prijzen. Bedrijven moeten nagaan wat klanten motiveert bij het nemen van aankoopbeslissingen, zodat ze passende prijspunten voor hun producten en diensten kunnen vaststellen. Dit omvat het vaststellen van factoren zoals hoe gevoelig klanten zijn voor prijsveranderingen, hoeveel prijselasticiteit er in de markt bestaat, en alle andere factoren die het koopgedrag van klanten kunnen beïnvloeden.

Willen klanten meer betalen?

Verder moet je ook snappen dat een product met meerwaarde (bv. een slimme toevoeging, speciale kleuren of andere handigheidjes waar klanten over vallen bij je concurrenten), jouw natuurlijk kunnen helpen meer te verkopen. Tegen een hogere prijs dan gelijksoortige producten. Het komt omdat je klanten "goedkoop is duurkoop" snappen ...en wanneer het echt iets oplost, met liefde een iets hogere prijs neerleggen om jouw product aan te schaffen.

Marketing inzetten bij het verkopen op Amazon

Bovendien moeten bedrijven veel aandacht besteden aan digitale marketing wanneer ze concurreren met prijzen, omdat dit hen kan helpen grotere aantallen potentiële klanten efficiënter te bereiken dan traditionele marketingkanalen zoals televisieadvertenties, radiospots en campagnes in de gedrukte media. Met digitale marketing kunnen bedrijven het gedrag van klanten nauwkeuriger volgen, waardoor ze zich beter kunnen richten op potentiële kopers en hun prijzen dienovereenkomstig kunnen aanpassen.

Uiteindelijk vereist succesvol concurreren met prijzen zorgvuldige planning, onderzoek naar de behoeften en wensen van klanten, en het consequent volgen van de strategieën van de concurrentie. Bedrijven moeten wendbaar en responsief blijven bij het aanpassen van de prijzen, zodat ze de concurrentie voor kunnen blijven en toch voldoende winst uit hun activiteiten kunnen halen.

3. Zorg voor een goede klantenservice

Een goede klantenservice is de sleutel tot succes op Amazon. Het is belangrijk dat verkopers proactief reageren op vragen en zorgen van klanten snel en effectief aanpakken. De klanten van Amazon vertrouwen op een goede klantenservice van verkopers, omdat deze ervaring hun mening over het product en hun algehele winkelervaring sterk kan beïnvloeden. Hier volgen enkele tips voor het bieden van een goede klantenservice op Amazon:

Reageer snel op berichten en vragen

Klanten verwachten tijdig antwoord op hun vragen of verzoeken, dus zorg ervoor dat je berichten zo snel mogelijk beantwoordt. Maar hou ook dingen zoals de Amazon reviews in de gaten. Het zal je doen verbazen wat die inspanningen daadwerkelijk voor jouw resultaten betekenen.

Personaliseer je communicatie 

Mensen gaan graag om met echte mensen, dus neem de tijd om je berichten te personaliseren als je op klanten reageert. Dit kan bijvoorbeeld door de naam van de persoon in het bericht op te nemen of een inzichtelijk antwoord te geven in plaats van een algemeen antwoord.

Bied nuttige oplossingen

En dat haakt dus ook mooi in op het volgende punt. Bij het behandelen van klachten of kritiek is het belangrijk om oplossingen te bieden die voor beide betrokken partijen gunstig zijn. Als een klant een legitieme klacht heeft, moet je stappen ondernemen om de situatie recht te zetten om het vertrouwen met die klant te behouden. Hierbij is van groot belang dat jij altijd het "klant is koning" principe gebruikt, ook wanneer iets dus niet helemaal in jouw voordeel werkt (bv. een product vervangen, waarbij je ze een andere laat houden). Want zo ontdekken klanten dat jij echt met hun bezig bent in plaats van alleen maar eventjes een duit te scoren ...en daarmee zal je hogere tevredenheid bewerkstelligen.

Houd de communicatie open

Zorg ervoor dat je de communicatielijnen met klanten tijdens hun koopproces openhoudt, zodat ze zich gehoord en gesteund voelen tijdens hun ervaring met jou. Dit kan betekenen dat je vervolgvragen beantwoordt of beschikbaar bent via telefoon/e-mail/live chat als er problemen zijn nadat de aankoop is gedaan.

Follow-up na transacties

Nadat elke transactie is afgerond, is het altijd een goede gewoonte om klanten op te volgen zodra ze hun artikelen hebben ontvangen en hen te laten weten dat je het waardeert dat ze tijd van hun dag hebben genomen om bij jou te kopen. Zo kun je feedback krijgen over je producten en diensten, en relaties opbouwen met je klanten, wat uiteindelijk zal leiden tot meer verkopen.

4. Probeer de Amazon Buy Box te winnen

In de Amazon Buy Box komen is een geweldige manier om de verkoop en bekendheid van je producten te stimuleren. Er zijn verschillende tips die je kunnen helpen je kansen om in deze exclusieve box te komen te vergroten.

Houd verkoopprijzen van je concurrenten in de smiezen

Op de eerste plaats zijn concurrerende prijzen essentieel om in aanmerking te komen voor de Buy Box. Controleer jouw prijzen regelmatig en pas ze aan om ervoor te zorgen dat ze concurrerend zijn in vergelijking met soortgelijke producten op de markt. Zorg er bovendien voor dat je altijd de beste prijs voor je product biedt in vergelijking met andere verkopers. Amazon beloont degenen die lagere prijzen bieden met een betere plaatsing in hun zoekresultaten en hogere kansen om in de "Amazon Buy Box" geplaatst te worden. Het is daarom belangrijk om je concurrentie voortdurend in de gaten te houden en op de hoogte te zijn van veranderingen of schommelingen in de markt, zodat je altijd concurrerend kunt blijven.

Klantenservice, klantenservice, klantenservice ...

Het is ook van cruciaal belang om een goede klantenservice te bieden als je in de Amazon Buy Box wilt komen. Snel en professioneel reageren op vragen van klanten en eventuele problemen snel afhandelen zal klanten eerder geneigd maken om bij jou te kopen dan bij andere verkopers die vergelijkbare prijzen hanteren, maar niet zo snel of professioneel reageren als het tijd is om een probleem of vraag van een klant op te lossen. Het nemen van extra stappen, zoals het aanbieden van gratis verzending op bestellingen kan je ook een voorsprong geven op andere verkopers die strijden voor hun positie in de Buy Box, omdat klanten altijd staan te popelen om gratis verzending wanneer ze die kunnen krijgen.

Amazon Prime speelt ook een rol in het geheel

Het benadrukken van eigenschappen zoals Prime kan ook de weegschaal in je voordeel laten tippen, wanneer het tijd is voor Amazons algoritme om te beslissen wie in de befaamde "koopbox" van Amazon krijgt. Prime shoppers krijgen vaak een voorkeursbehandeling vanwege hun betrokkenheid bij het winkelen op Amazon, dus als je ervoor zorgt dat je klanten Prime-beschikbaarheid biedt, kan dat hen nog een extra stimulans geven in de beslissing bij welke verkoper ze willen kopen. Bovendien zal het maken van gedetailleerde productomschrijvingen die alle kenmerken, voordelen en specificaties van jouw product laten zien potentiële klanten een beter begrip geven van wat ze van je zouden kopen. Wat hen verder in hun besluitvormingsproces kan aanmoedigen om daadwerkelijk van jou te kopen in plaats van iemand anders die op Amazon's website staat.

Tenslotte is het onderhouden van een goede reputatie bij Amazon zelf essentieel als je van plan bent om op lange termijn in hun ecosysteem te blijven en je kansen te vergroten om vaker in de Buy Box geplaatst te worden. Het bijhouden van de juiste betalingsmethoden en het voldoen aan deadlines voor retourzendingen en terugbetalingen, zorgen ervoor dat Amazon je ziet als een eerlijke verkoper die voor zijn klanten zorgt en tegelijkertijd de normen van Amazon zelf naleeft als het gaat om levering en tevredenheid van kopers online.

Door deze tips te volgen, kan je jouw kansen vergroten om vaker in de Amazon Buy Box te komen en de verkoop van jouw producten te verhogen. Met een beetje moeite en toewijding kun je een van de gelukkigen worden die hun product in deze zeer gewilde box mogen laten zien!

5. Maak gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA)

Fulfillment by Amazon (FBA) is een dienst van het Amazon e-commerce platform, waarmee ondernemers snel en gemakkelijk bestellingen voor klanten kunnen uitvoeren. De dienst biedt verkopers een aantal voordelen, waaronder toegang tot de enorme marktplaats en de infrastructuur van Amazon, waaronder magazijnen en bezorgingsnetwerken over de hele wereld. Met FBA kunnen verkopers gemakkelijk hun voorraad beheren, bestellingen volgen vanaf het moment dat ze zijn geplaatst en betalingen snel verwerken. Hierdoor kunnen ze een betere klantervaring bieden en nieuwe klanten winnen die vertrouwen hebben in het merk Amazon.

Verhoogt de winstgevendheid

Het gebruik van FBA helpt ook de winstgevendheid te verbeteren, omdat verkopers geen magazijnruimte hoeven te kopen of te leasen of extra personeel hoeven in te huren om de fulfillment te beheren. In plaats daarvan wordt dit allemaal verzorgd door de geautomatiseerde processen van Amazon (misschien ken je de video's wel met robotjes die over de vloer bewegen en een heleboel van de bestellingen klaarzetten voor klanten), wat betekent dat verkopers zich kunnen richten op de marketing van hun producten en de groei van hun bedrijf, zonder zich zorgen te maken over de logistiek van de fulfillment. Bovendien biedt FBA concurrerende verzendtarieven, waardoor de totale kosten voor het uitvoeren van orders dalen.

Geef je klanten ook een ultieme ervaring 

Bovendien betekent het gebruik van FBA dat verkopers in aanmerking komen voor Amazon Prime - een van de populairste loyaliteitsprogramma's die er bestaan. Prime-lidmaatschap biedt klanten gratis tweedaagse verzending, samen met andere voordelen zoals streaming video-inhoud en speciale kortingen op bepaalde producten ...toegang tot deze extraatjes creëert extra waarde voor het winkelend publiek en biedt een concurrentievoordeel voor bedrijven die gebruik maken van FBA-diensten. Tot slot beheert FBA ook retourzendingen, zodat verkopers zich geen zorgen hoeven te maken over het gedoe met ontevreden klanten of het terugroepen van producten.

In een notendop

Kortom, het gebruik van Fulfillment by Amazon biedt tal van voordelen voor bedrijven die hun potentieel in e-commerce willen maximaliseren, waaronder kostenbesparingen op het gebied van personeel en opslagkosten, samen met een grotere klanttevredenheid dankzij snellere leveringen en toegang tot speciale voordelen zoals die worden aangeboden via het Amazon Prime-lidmaatschap. Met deze dienst tot jouw beschikking is het veel gemakkelijker ...niet alleen logistiek maar ook financieel om jouw bedrijf uit te breiden naar nieuwe markten, terwijl jij er zeker van kunt zijn dat jouw activiteiten bij elke stap soepel verlopen!

Niet alleen voor klanten, ook voor verkopers

Verkopers kunnen profiteren van geavanceerde analysetools die beschikbaar zijn met FBA om hun prestaties te controleren en ervoor te zorgen dat ze de best mogelijke beslissingen nemen voor hun bedrijf. Amazon biedt gedetailleerde rapporten over bestellingen, retouren, voorraadniveaus en meer. Hierdoor kunnen verkopers trends in het koopgedrag van klanten identificeren, prijzen en promotionele activiteiten optimaliseren en potentiële issues opsporen, voordat ze een probleem worden. Dankzij inzichten in de analytics kunnen bedrijven slimmere beslissingen nemen over hoe ze hun activiteiten beheren, waardoor ze de concurrentie een stap voor zullen blijven.

Fulfillment by Amazon is een ideale oplossing voor e-commerce winkels die hun efficiëntie willen verhogen en doelgericht willen concurreren op de online markt. Verkopers kunnen de logistiek uit handen geven aan Amazon, waardoor ze zich kunnen concentreren op het creëren van een betere klantervaring en genereren van meer verkopen. Bovendien biedt FBA toegang tot geavanceerde analyse-tools die bedrijven in staat stellen om trends te identificeren en hun activiteiten beter te beheren, terwijl ze tegelijkertijd profiteren van lagere kosten en betere service voor hun klanten. Met Fulfillment by Amazon kunnen bedrijven groei stimuleren en concurreren om klanten die bepaalde producten willen kopen in de huidige digitale economie.

6. Gebruik hoge kwaliteit productafbeeldingen

Amazon productafbeeldingen spelen een belangrijke rol bij het helpen van klanten om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen. Door gedetailleerde, nauwkeurige foto's van producten te verstrekken, kunnen shoppers een beter gevoel krijgen van het artikel dat zij overwegen te kopen voordat zij zich verbinden tot een aankoop.

The power of visuals!

Het is bekend dat beelden krachtiger kunnen zijn dan woorden als het gaat om overtuigingskracht. Een Amazon productafbeelding is vaak de eerste indruk die een potentiële klant heeft van het product of de dienst die wordt aangeboden, en het is cruciaal voor verkopers om goede "visuals" te maken die kopers helpen aantrekken. Productfoto's moeten de voordelen en kenmerken van een product van alle kanten laten zien, en de kleur, grootte en conditie nauwkeurig weergeven.

Amazon's eisen omtrent productafbeeldingen

Amazon eist dat alle afbeeldingen aan bepaalde richtlijnen voldoen om te worden geaccepteerd voor vermelding op hun website. Afbeeldingen moeten een zuiver witte achtergrond hebben zonder schaduwen, schittering of reflectie. Het gefotografeerde voorwerp moet 85% van het kader vullen; als er meerdere voorwerpen aanwezig zijn, moet elk voorwerp minstens 25% van het beeldoppervlak innemen. Bovendien mogen de beelden geen randen of tekst bevatten ...metingen kunnen in afzonderlijke beelden worden verstrekt.

De resolutie- en formaatvereisten voor Amazon productafbeeldingen variëren per categorie, maar over het algemeen zijn JPEG-bestanden vereist met een resolutie van ten minste 72 dpi (dots per inch) en 1000px aan de langste zijde met een sRGB-kleurprofiel. Afbeeldingen moeten ook worden opgeslagen met de juiste compressie niveaus, zodat ze nog steeds van hoge kwaliteit zijn maar niet te lang duren om te laden wanneer iemand je Amazon pagina bezoekt.

Door ervoor te zorgen dat jouw foto's voldoen aan de criteria die Amazon stelt voor het vermelden van producten op hun website, heb je een grotere kans op succes met jouw online zakelijke onderneming! Je wilt dat klanten alle informatie ontvangen die ze nodig hebben om een geïnformeerde beslissing te nemen over je product ...inclusief levendige en gedetailleerde foto's ...dus de tijd nemen om ervoor te zorgen dat je foto's hieraan voldoen is daarom elke minuut waard!

Als je vragen hebt over Amazon productafbeeldingen, neem dan contact op met de klantenservice van Amazon voor nuttig advies. Ze zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar, en zij kunnen jou helpen ervoor te zorgen dat jouw productfoto's aan hun richtlijnen voldoen, zodat jij de best mogelijke resultaten uit je online winkel kunt halen.

7. Optimaliseer jouw productomschrijvingen

Optimaliseer jouw productomschrijvingen
Amazon is momenteel een van de populairste online winkelbestemmingen. Voor verkopers betekent dit dat zij zich moeten aanpassen aan de behoeften en verwachtingen van de klant door grondige en gedetailleerde productomschrijvingen te geven. Productbeschrijvingen moeten voldoende informatie bieden om klanten een nauwkeurig idee te geven van wat ze kopen zonder te lang of overweldigend te zijn.

Als het gaat om producten op Amazon, verwachten klanten rijke beschrijvingen die belangrijke kenmerken en voordelen van het artikel benadrukken, evenals eventuele extra dimensies zoals grootte, kleur, gewicht of materiaal. Om ervoor te zorgen dat jouw beschrijvingen nauwkeurig zijn, moet jij het product onderzoeken voordat je het op het platform plaatst. Zorg er bovendien voor dat je alle relevante details over het product vermeldt, zodat klanten precies weten wat ze krijgen als ze een aankoop doen.

Het is ook belangrijk om tot op zekere hoogte emoties in je productbeschrijvingen te verwerken ...dit betekent dat je woorden gebruikt die deze oproepen en een bepaald beeld creëren in de gedachten van de klant over het artikel. Dit kan door middel van creatieve bijvoeglijke naamwoorden of suggestieve taal die echt leven brengt in wat jij verkoopt. Daarnaast kunnen visuele elementen zoals foto's en video's klanten een nog beter beeld (bv. met Amazon A+ Content) geven van wat ze kopen voordat ze zich vastleggen op de aankoop.

Amazon reviews van klanten kunnen ook nuttig zijn om meer details over een product te geven. Deze beoordelingen fungeren als sociaal bewijs ...klanten laten weten dat andere mensen het product met succes hebben gekocht en gebruikt. Dit geeft waardevol inzicht in hoe klanten werkelijk over een artikel denken en kan hen helpen zich zekerder te voelen bij hun beslissing om iets bij jou via Amazon's platform te kopen.

Over het algemeen is het verstrekken van grondige en gedetailleerde Amazon productbeschrijvingen essentieel als jij wilt dat jouw aanbiedingen zich onderscheiden van die van concurrenten. Als je extra tijd neemt om elk item dat je wilt aanbieden goed te onderzoeken, geef je potentiële kopers een duidelijk beeld van wat je producten te bieden hebben ...wat uiteindelijk hun winkelervaring verbetert en de klanttevredenheid over je bedrijf verhoogt!

8. Amazon heeft regeltjes

Amazon is zeer toegewijd om zijn klanten en gebruikers een veilige en zekere ervaring te bieden bij het winkelen op hun platform. Om dit te garanderen zijn er een aantal regels waaraan alle klanten zich moeten houden bij het gebruik van hun diensten.

Ten eerste staat Amazon niet toe dat gebruikers of klanten zich bezighouden met kwaadaardige activiteiten zoals phishing, spamming of pogingen om het prijssysteem te manipuleren. Daarnaast hebben ze maatregelen genomen om fraude en misbruik van hun diensten te voorkomen. Zo worden bestellingen met gestolen creditcards of andere vormen van frauduleuze betalingen geweigerd en geblokkeerd van het platform.

Amazon verbiedt ook ten strengste elk soort aanstootgevend materiaal of inhoud te uploaden naar hun platform. Dit omvat alles wat haatzaaiende taal uitdraagt of aanzet tot geweld tegen een groep mensen. Bovendien staan ze de verkoop van illegale producten zoals drugs of wapens niet toe op hun website.

Gebruikers moeten onthouden dat Amazon zich het recht voorbehoudt om accounts te beëindigen bij overtreding van deze regels zonder voorafgaande waarschuwing. Bovendien kan Amazon extra kosten in rekening brengen voor aankopen die in strijd met hun beleid zijn gedaan. Tenslotte behoudt Amazon zich het recht voor om verdachte activiteiten op zijn platform te onderzoeken om zijn klanten en gebruikers te beschermen tegen schade. Zorg er dus voor dat jij van alle belangrijke dingen op de hoogte bent en die netjes opvolgt.

9. Wordt een professionele verkoper!

Amazon Professional Sellers zijn verkopers die het online verkoopplatform van Amazon gebruiken om met succes een e-commerce bedrijf te beheren. Een professionele verkoper is iemand met een sterk zakelijk inzicht, die effectief gebruik kan maken van de tools en diensten van Amazon om klanten te werven en te behouden. Als Amazon Professional Seller heb jij toegang tot verschillende verkooptools, zoals het maken van productlijsten, het gebruik van Fulfillment by Amazon (FBA) en het beheren van vragen van klanten via jouw "Amazon Seller Central" account. Ook kun je verkooptrends analyseren, voorraadniveaus bijhouden en bestellingen efficiënt verwerken. Bovendien ontvangt je exclusieve promotiemogelijkheden van Amazon waarmee jij meer klanten kunt bereiken en de winst van jouw bedrijf kunt verhogen.

Naast het gemak om alle functies op één plek beschikbaar te hebben, zijn er tal van voordelen verbonden aan het worden van een Amazon Professional Seller: 

Ten eerste, wanneer je een professionele verkoper op Amazon wordt, krijgt je toegang tot vele nuttige functies die jouw bedrijfsvoering helpen stroomlijnen, zoals gratis verzendopties voor Prime-leden, het Seller Fulfilled Prime Program (SFPP), exclusieve kortingen op verzendtarieven of zelfs toegang tot speciale accountbeheerteams. Dit maakt het voor bedrijven gemakkelijk om snel te groeien en toch hun overheadkosten onder controle te houden.

Ten tweede krijgen professionele verkopers een voorkeursbehandeling van 's werelds grootste online retailer. Als jij jezelf inschrijft voor het Professional Selling Plan, krijg je voorrang bij het plaatsen van jouw advertenties, naast andere voordelen zoals gepersonaliseerde marketingcampagnes, een betere zichtbaarheid voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), lagere kosten voor sommige betaalmethoden en frequentere aankoopcycli van klanten die weten dat ze hun aankoopervaring kunnen vertrouwen als ze bij een professionele verkoper kopen.

Ten slotte geeft een Amazon Professional Seller ondernemers toegang tot een wereldwijd klantenbestand dat anders moeilijk of tegen hoge kosten te bereiken zou zijn, via traditionele retailkanalen. Met miljoenen shoppers die de site elke dag over de hele wereld bezoeken, kunnen bedrijven snel en zonder grote investeringen in infrastructuur of marketingkosten ...een enorm publiek bereiken.

Een Amazon Professional Seller worden is een geweldige kans voor bedrijven die willen uitbreiden naar eCommerce zonder grote hoeveelheden middelen te moeten besteden aan het beheer van hun online aanwezigheid. De voordelen van dit plan maken het zeker het overwegen waard als jij op zoek bent naar manieren om meer klanten te bereiken en jouw bedrijf naar nieuwe markten te brengen.

Verder moet je ook snappen dat er opties zijn om "individueel" of "professioneel" te verkopen (wat je doet is een van beide accounts aanmaken). Op het moment dat jij kiest voor individueel verwacht je niet veel te verkopen, waarbij je dan per aankoop 99 cent aftikt. Ga je voor professioneel, zal je een vast bedrag per maand betalen zonder dat je voor elk verkocht artikel betaalt (en dat plan komt neer op zo'n 4 tientjes maandelijks welteverstaan). Verder betaal je natuurlijk ook andere kosten, afhankelijk van in welke categorie je verkoopt (commissie) en ook diensten die je gebruik bij Amazon ...daarom zal je eerst moeten kijken hoe je het beste kan gaan verkopen op het platform.

Beginnen met jouw avonturen!

Verkopen op Amazon kan een hele klus lijken ...en laten we eerlijk zijn: dat is het ook! Maar besef wel dat er grote kansen voor je in het verschiet liggen. En dat jij dus met al deze nuttige tips enorm veel voordeel kan hebben op je concurrenten. Hoe meer jij jezelf verdiept in de materie ...des te sneller zal je ook winsten boeken.

Wij schrijven meer artikelen hierover en raden je dan ook aan een duik te maken in onze database.

Met alle ervaring die jij opdoet, zal je dus steeds verder op weg raken om alles uit jouw verkopen te halen op het welbekende Amazon platform.

Stay tuned good luck ...


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen