Fulfillment by Amazon: 10 redenen waarom je FBA zou moeten gebruiken!
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2019 

Fulfillment by Amazon: 10 redenen waarom je FBA zou moeten gebruiken!

Wie kent het niet …Amazon, veruit de bekendste webwinkel ter wereld! Waar het ooit begon met een klein online boekenwinkeltje, is het inmiddels uitgegroeid tot de allergrootste webwinkel die er momenteel bestaat. Je kan er nog steeds boeken kopen, maar vandaag de dag ook voor al je andere aankopen terecht. Verder biedt Amazon ook nog verschillende diensten aan.

Fulfillment by Amazon maakt het nu ook voor derden mogelijk om producten te verkopen via de website. Zo kunnen externe verkopers producten aanbieden en de logistiek voor de volle 100% laten regelen door Amazon. Je zal verderop in dit artikel lezen welke voordelen dit allemaal heeft.

Amazon bezorgt dagelijks gigantische aantallen artikelen, die hun eindbestemming vinden bij de consument. Ze beschikken over fulfillment centra in de VS, maar ook een hoop andere landen. Die samen een enorme capaciteit vertegenwoordigen. Hiermee beschikken ze dan ook over het grootste logistieke netwerk wereldwijd.

Een korte introductie over het bedrijf Amazon

Het bedrijf is opgericht in 1994 door Jeffrey P. Bezos, waarmee het succesverhaal startte. In 1995 begonnen de activiteiten van “Earth’s Biggest Bookstore”. Waarna het in 1997 een stap maakte richting de NASDAQ aandelenbeurs, voor 16 dollar per aandeel. Veel beleggers met vertrouwen in Amazon, opende hun armen voor de aandelen.

Zelfs tijdens de internetbubbel bleef Amazon interessant voor investeerders. Nadat de bel knapte, kreeg het ondernemingsmodel echter veel kritiek. Tot het moment dat ze in 2003 hun eerste jaarwinst realiseerde. In 2015 werd voor het eerst de 100 miljard dollar omzet gedraaid, met meer dan 80% uit overige (non-media gerelateerde) artikelen.

In 2017 bereikte de aandelen van Amazon 1000 dollar per stuk. Zonder de 3 gemaakte splitsingen van het aandeel, zou de waarde van een aandeel nu op 12.000 dollar per stuk liggen. Vandaag de dag draait Amazon honderden miljarden omzet met al haar producten, diensten en dochterondernemingen.

Wat is Fulfillment by Amazon?

Fulfillment by Amazon (FBA) is een dienst waarmee je via de website van Amazon jouw producten kunt verkopen. Het logistieke proces van al je verkopen wordt ook volledig door de internetgigant verzorgt. Zo zal je bedrijf groeien, kosten besparen en tijd overhouden voor andere dingen.

Voor veel ondernemers is het vinden van een logistieke oplossing vaak een lastige en tijdrovende bezigheid. En al helemaal wanneer je in het buitenland handel wilt drijven met je onderneming. Door de komst van Fulfillment by Amazon heb je hier geen omkijken meer naar en blijft je bedrijf groeien, lokaal en internationaal!

Er zijn al flink wat ondernemers aangesloten op FBA, via het “Amazon Seller Center”. De omzet van Amazon, is voor een groot deel afkomstig van “externe” verkopende partijen …waarbij het pieken van 45% kent. De kans dat dit percentage blijft groeien is zeer aannemelijk, gezien het succes ervan.

Hoe werkt Fulfillment by Amazon?

Nu je weet wat het is, ben je natuurlijk ook benieuwd hoe het werkt. Het begint met een aanmelding op Amazon, via het “Amazon Seller Center”. Hier zal je vervolgens een aantal gegevens invullen, die voor het gebruik van de dienst vereist zijn. Nadat alles in orde is gemaakt, begin je met het versturen van jouw producten naar de fulfillment centra van Amazon.

Het fulfillment centrum ontvangt jouw voorraad en zal deze vervolgens opslaan en catalogiseren. Je kan dit proces volgen middels de shipping ID, trackingcode en verwerkingsstatus. Zo kan je makkelijk voorraden controleren, beheren en bijwerken. Je artikelen zijn nu klaar om verkocht te worden via Amazon.

Elke keer wanneer klanten jouw producten bestellen, regelt Amazon de rest. Ze halen de bestelde artikelen uit voorraad, verpakken deze en versturen het pakket naar de klant. Niet alleen bestellingen, maar ook retourzendingen en klantenservice zijn onderdeel van Fulfillment by Amazon!

Welke voordelen heeft Fulfillment by Amazon te bieden?

Het mag duidelijk zijn dat FBA veel voordelen heeft. Zo maakt het ondernemen sneller, beter, makkelijker en goedkoper. Jij wilt echt ondernemen en niet bezig zijn met bijzaken, waarvan logistiek soms een grote bottleneck kan zijn. Door Fulfillment by Amazon te gebruiken, zal je dit ook echt gaan realiseren. Zo kun je meer tijd steken in de innovatie van je bedrijf, maar ook een heleboel andere leuke dingen.

Is dat niet de droom van elke ondernemer?

We laten je hieronder 10 voordelen zien van Fulfillment by Amazon …en wat ze voor jouw onderneming kunnen betekenen.

1. Je maakt gebruik van het grootste logistieke netwerk

Je logistiek is met FBA in goede handen en zal perfect verlopen. Je voorraad ligt opgeslagen in enorme fulfillment centra, met een opslagcapaciteit variërend tussen de 120.000 en 300.000+ vierkante meter. Verwacht je groei voor jouw bedrijf, dan is opschalen dus geen enkel probleem. Er bestaan inmiddels honderden fulfillment centra, verdeeld over de VS en bijna 20 andere landen. 

Je hoeft jezelf ook geen zorgen te maken over het aantal pakketten dat je wilt versturen. Er is hier geen minimaal aantal voor, maar ook grote aantallen gaan met gemak de deur uit. Amazon staat voor je klaar en is voorbereid op alles!

Er worden dagelijks tussen de 20.000 en 30.000 bestellingen gedaan, samen met de verzending van meer dan 1,5 miljoen pakketten. Hiermee schaart Amazon zich in de top van de markt, bijna geen enkel ander bedrijf kan hieraan tippen.

Zo heb je de beschikking over het grootste logistieke netwerk ter wereld!

2. Groei mee op het succes van Amazon

Je kan met jouw eigen website natuurlijk een flink eind komen. Zo bestaan er tal van mogelijkheden om met marketing de boel te laten groeien. Toch zal het je helpen, wanneer je op meer dan 1 kanaal actief verkoopt.

En zeker met de autoriteit van Amazon …waar dagelijks grote aantallen bezoekers wereldwijd hun aankopen doen. Het aantal unieke bezoekers telt 197 miljoen per maand, volgens recente statistieken. En Amazon blijft steeds uitbreiden met internationale websites, zo ook sinds 2014 met een Nederlandse variant namelijk amazon.nl!

Je bereikt in 1 keer enorme aantallen nieuwe (potentiële) klanten, die zorgeloos jouw producten kunnen bestellen. De kans is dan ook groot dat je hiermee in rap tempo meer verkopen gaat realiseren.

Heb je een uniek product of een gat in de markt? Dan is FBA ook perfect voor het onder de aandacht brengen van jouw merk, wat snel tot meer succes kan leiden.

3. Snel en makkelijk bezorgen in verschillende landen

Voor veel ondernemers is logistiek vaak al een hersenkraker op lokaal of nationaal niveau. En al helemaal op internationaal niveau. Wil je verkopen over de landsgrenzen? Dan zal je met veel dingen rekening moeten houden. Verder zal je ook een kostenplaatje moeten maken of het wel rendabel is.

Met Fulfillment by Amazon ben je snel en voordelig operationeel in het buitenland. Er bestaan inmiddels veel Amazon fulfillment centra in de VS, Canada en Mexico. Maar ook in Engeland, Schotland, Wales, Frankrijk, Duitsland, Polen, Italië, Slowakije, Tsjechië, Spanje, Japan, China, India, Israël, Australië en Brazilië.

Verder biedt Amazon haar klanten veel bezorgmogelijkheden en zelfs een “Amazon Prime” abonnement aan. Hiermee kunnen ze tegen een kleine maandelijkse / jaarlijkse vergoeding gebruikmaken van premium diensten. De gratis bezorging van meer dan 100 miljoen producten, waarvan 2 miljoen zelfs binnen 1 of 2 dagen. Maar ook extra’s in de vorm van Prime Video, Music en Reading.

4. Verzamelen, verpakken en versturen van je producten

Het grootste voordeel is natuurlijk dat Amazon de complete fulfillment regelt voor je onderneming. Zo worden al jouw internationale bestellingen volledig voor je verzorgt. Het gehele logistieke proces ligt dus in handen bij het distributienetwerk van de internetgigant.

Je voorraad ligt netjes opgeslagen, om vervolgens bij elke bestelling door Amazon medewerkers te worden opgepikt. De producten worden daarna netjes verpakt in het door jouw gekozen verpakkingsmateriaal. Het kan namelijk zo zijn dat je voor sommige artikelen beschermend materiaal nodig hebt. Wellicht wil je ook de omvang optimaliseren om meer tegelijkertijd te kunnen versturen. Verder kun je ook nog een keuze maken in barcodes, door te kiezen tussen die van Amazon of eigen codes.

Jouw pakketten zijn nu klaar voor verzending, die via Amazon razendsnel bij de klant aankomen in elk willekeurig land!

5. Maar ook klantenservice en retourzendingen via Amazon

Het zijn vaak niet alleen de bestellingen, maar ook retourzendingen die veel tijd en geld kosten. Zeker wanneer je bedrijf zal groeien dien je hier personeel op te zetten. En ook voor vragen van klanten is een goede klantenservice van groot belang. Je wilt jouw klanten immers wel tevreden houden. 

Met Fulfillment by Amazon profiteer je niet alleen van het gemak dat je bestellingen goed aankomen, ook retourzendingen worden afgehandeld. Hier zal je dan ook flink wat kosten en tijd mee gaan besparen.

De klantenservice van Amazon, regelt verder ook de afhandeling van klantvragen. Zo ben je ook hiervan voorzien en zal Amazon enkel wanneer nodig contact opnemen met jou, de verkopende partij.

De FBA-dienstverlening is natuurlijk niet gratis. Je betaalt voor opslag en verzending, met inzichtelijke kosten die je kunt terugvinden in je “Amazon Seller Center” account. Je gaat echter wel kosten en tijd besparen, meer winst dus!

6. Eenvoudig opschalen bij groei van je onderneming

Je kunt voorraden ook eenvoudig opschalen bij Amazon. Stuur je meer producten dan worden deze eveneens netjes opgeslagen, waarvoor je dan natuurlijk wel iets meer moet betalen. Verder is het echter geen enkel punt.

Het is wel belangrijk dat je de producten ook echt verkoopt. Amazon wil je voorraad graag opslaan, maar vindt het minder aantrekkelijk wanneer het te lang blijft liggen. Hier is dan ook een taak voor de ondernemer weggelegd.

Zorg ervoor dat je met een bepaalde voorraad van je best verkochte artikelen begint. Stuur een hoeveelheid die je zeker in een maand tijd gaat verkopen. Worden je verwachtingen overtroffen, dan kun je dit laten weten aan Amazon door je ANSI’s (Amazon Standard Identification Numbers) door te geven. Hiermee kunnen de producten worden gecheckt die snel lopen.

Bij vervolgzendingen stuur je dan meer van jouw populairste producten, waardoor je voorraad blijft groeien en kan voorzien in de vraag.

7. Geen minimum voor het verzenden van producten

Om in aanmerking te komen voor FBA, hoef je niet een minimum aantal producten te verkopen per maand. Je voorraad zal gewoon netjes worden opgeslagen en bij bestellingen worden jouw producten verzonden. Het beheer van jouw voorraad heb je volledig in eigen hand. Zo kun je producten die minder lopen verwijderen en “hot” items verhogen.

Amazon zal wel maandelijks evalueren hoeveel je mag opslaan. Ze doen dit met name voor nieuwe verkopers en bestaande verkopers met een langzamer lopende voorraad. Ga je op een bepaald moment meer verkopen? Dan zal Amazon je automatisch meer opslagruimte toekennen. Deze berekening wordt gemaakt op basis van je huidige voorraad, nieuwe onderweg zijnde voorraden, verwijderde items en het bestelverkeer.

Het beheren en slim omgaan met je voorraad is dus wel van groot belang. Doe je dit goed, dan zal je merken dat je verkopen zullen stijgen!

8. Verlaag de kosten van je eigen fulfillment proces

Een opslagruimte vinden in Nederland kost je tijd en geld. Je moet gauw rekening houden met enkele honderden tot duizenden euro’s per maand, afhankelijk van je voorraad. Hier komen de kosten voor verzending, personeel, klantenservice en een degelijk retourbeleid nog bovenop. En dan handel je nog niet eens internationaal.

Vaak is in het buitenland een goede opslagplek vinden een ware zoektocht en wil je deze ook graag eerst bekijken.

Ga je Fulfillment by Amazon gebruiken, dan hoef jij je hierover geen zorgen te maken. Je hebt in 1 keer het beste logistieke netwerk tot je beschikking, plus meer dan voldoende opslagmogelijkheden. Helemaal gratis is het niet, maar het zal je wel een aanzienlijke kostenbesparing opleveren. Met alle gemakken van dien. Het is dan ook zeker een slimme zet, wanneer je met jouw bedrijf wilt groeien, zonder de verder onnodige kopzorgen.

9. Mogelijkheid tot Multi-Channel Fulfillment

Nu heb je met Amazon al een enorm platform tot je beschikking, om jouw producten te etaleren. Toch wordt het nog leuker. Je kan namelijk ook via andere kanalen producten verkopen, die vervolgens uit jouw voorraad bij de Amazon fulfillment centra worden verzonden. 

Met Multi-Channel Fulfillment (MCF) kun je een deel van jouw bij Amazon aanwezige voorraad, toekennen aan andere verkoopkanalen. Wil je bv. dat de helft van de voorraad beschikbaar is voor je eigen website? Maar deze wel door Amazon laten versturen? Dan is dat met MCF i.c.m. FBA mogelijk!

Dit wordt aangestuurd door een zogeheten API, die eenvoudig de voorraad koppelt met bijna elk gewenst e-commerce platform.

Heb je een professionele “Amazon Seller Center” account? Dan kun je hiermee eenvoudig voorraden toekennen aan andere verkoopkanalen. Deze zijn na de omzetting dan niet meer beschikbaar voor verkoop op Amazon zelf.

10. Bereik honderden miljoenen nieuwe klanten!

De bezoekersaantallen zijn voor ondernemers altijd zeer belangrijk, zeker wanneer het gaat om gerichte bezoekers. Op de website van Amazon wordt alles verkocht, waarbij ze dus ook naar jouw producten op zoek zijn.

Je bereikt zo honderden miljoenen (unieke) klanten, elke maand weer. En Amazon blijft internationaal uitbreiden met nieuwe websites in verschillende talen.

Zorgen over bezoekersverkeer, zijn dus totaal overbodig. Je bent ervan verzekerd dat jouw producten aan een groot publiek worden getoond. Verder kun je jouw producten ook promoten en nog meer onder de aandacht brengen. Dit kan je bv. doen door gerelateerde artikelen onder een bepaald product te plaatsen. De kans is groot dat je klanten dit waarderen en ook deze producten bij je afnemen.

Wanneer verkies je FBA boven LVB?

Wellicht ben je bekend met Logistiek via bol.com. Je kan hiermee in Nederland en België jouw complete fulfillment laten regelen door bol.com. Dit is een geweldige dienst, zeker wanneer je met name in deze 2 landen opereert.

Maar wanneer kies je dan voor Fulfillment by Amazon?

Er zitten een aantal grote verschillen tussen beide diensten. Op de eerst plaats kun je met FBA binnen no-time over de hele wereld verkopen en bestellingen laten verzenden. Heb je producten die je internationaal aan de man wilt brengen, zal de dienst van Amazon veel beter geschikt zijn voor je onderneming!

De bezoekersaantallen, omzet en winst van Amazon liggen daarbij ook vele malen hoger dan die van bol.com. Om een voorbeeld te geven, Bol en Coolblue komen hier samen bij lange na niet in de buurt.

Er zijn natuurlijk nog veel meer verschillen, maar deze 2 zijn wel het meest bepalend voor jouw keuze!

Een paar aandachtspuntjes voor Fulfillment by Amazon

Het gebruik van FBA heeft veel voordelen, we laten echter een paar zaken zien waar je op moet letten. Ze maken je het wellicht iets makkelijker, waardoor je zo snel mogelijk veel winst kunt maken via Amazon.

1. Verkoop in verschillende landen, belasting en cross border fees

Je dient met FBA de belastingzaken ook goed te regelen. Je handelt over landsgrenzen en zal dan ook in verschillende landen BTW moeten betalen, die je doorberekent aan de klant. 

Vooraf is het goed te bepalen in welk land je jouw voorraad gaat plaatsen. Kies bv. voor opslag in Duitsland, wanneer daar je grootste klantenkring bestaat. Zo hoef je maar in 1 land BTW af te dragen en heb je ook niet te maken met extra kosten voor cross border fees.

Wil je echter in verschillende landen handel drijven, dan is het slim om je voorraad te verspreiden. Je stuurt je voorraad naar 1 fulfillmentcenter van Amazon die het verder voor je zal verdelen. Zorg er wel voor dat je eerst geregistreerd bent in landen waar je BTW moet afdragen, voordat je met verkopen begint. De regels en tarieven hiervoor verschillen per land, in de VS zelfs per staat.

2. Kies welke barcodes je gaat gebruiken voor jouw producten

Het kan belangrijk voor je zijn om eigen barcodes te gebruiken. Dit zal met name voorkomen met producten van je eigen merk.

Een andere manier is om Amazon barcodes te gebruiken. Deze worden gebruikt voor de opslag, de verzending en het bijhouden van je voorraad. Je kan altijd de Amazon barcodes gebruiken. Het labelen van de producten doe je zelf, maar je kan hiervoor ook de Fulfillment by Amazon Label Service inschakelen.

Je dient dan wel aan een aantal criteria te voldoen, maar deze zijn niet schokkend. Zo is het belangrijk dat eigen codes corresponderen met de ANSI’s van Amazon en betaal je ook een fee. De kosten voor het laten labelen door Amazon bestaat uit een $ 0.20 per-item fee.

Het levert je wel een hoop extra gemak op. Maar zeker bij het draaien van grote aantallen, kan het rendabel zijn gebruik te maken van de FBA Label Service.

3. Beheer de inventaris van je producten

Zoals je weet is het verstandig om met je best verkochte producten te starten. Maar dan ben je er nog niet. Je hebt het beheer van jouw voorraad volledig in eigen hand. En het is daarom ook raadzaam hier actief mee bezig te zijn.

Door goed te monitoren welke producten snel lopen en welke blijven liggen, optimaliseer je jouw verkopen. Het bespaart je ook kosten. Je zal namelijk meer verkopen en betaalt minder opslagkosten. Laten we eerlijk zijn, je wilt Fulfillment by Amazon juist inzetten om meer te verkopen met een grotere doorstroom.

Neem dan ook de tijd voor het beheren, aanvullen en optimaliseren van dit proces. Je hebt immers veel extra tijd over, gebruik die dan ook nuttig voor de groei van je onderneming. Je plukt er uiteindelijk alleen maar de vruchten van!

Wil jij ook wereldwijd succes met Fulfillment by Amazon?

Nu je weet wat FBA precies is, zal je zelf een keuze moeten maken of het voor jou interessant is. Het is namelijk altijd belangrijk naar het grote plaatje te kijken. En dan zie je dan het veel tijd en kosten bespaart, waardoor je meer winst kunt maken.

Het internationale aspect maakt het ook zeer aantrekkelijk voor ondernemers. Zo biedt Fulfillment by Amazon een totaaloplossing voor bestellingen in het buitenland. Je kunt na aanmelding eenvoudig en snel starten.

Ben jij ready voor de internationale groei van je bedrijf? Amazon staat voor je klaar en helpt graag van jouw dromen werkelijkheid te maken.

Meld je vandaag nog aan en ontdek wat Fulfillment by Amazon voor jouw onderneming kan betekenen. Je zal er geen spijt van krijgen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies