Verkopen op Amazon, hoe vind je goed producten? Dit zijn 11 tips!
Verkopen op Amazon, hoe vind je producten die goed verkopen? Dit zijn 11 tips!
10 juni 2019 

Verkopen op Amazon, hoe vind je producten die goed verkopen? Dit zijn 11 tips!

Probeer jij erachter te komen wat je wilt gaan verkopen, maar ook welke producten het goed doen op Amazon?

Op Amazon worden momenteel bijna 400 miljoen individuele producten verkocht. De meeste beginners, maar ook ervaren verkopers, hebben soms moeite de juiste niche en bijbehorende (populaire) producten te vinden.

In dit artikel laten we je 11 tips zien hoe je de beste eruit pikt en effectief verkoopt.

Je hebt bij producten verkopen via Amazon veel mogelijkheden, zoals FBA (Fulfillment by Amazon). Hiermee wordt de hele logistiek van je overgenomen en in handen gelegd bij Amazon.

Maar ondanks alle mogelijkheden zal je altijd zelf op de proppen moeten komen met de producten die je wilt verkopen.

Laten we gelijk beginnen om je te laten zien hoe je deze producten vindt, ze verkoopt en hoe je nog een aantal andere zaken kan optimaliseren!


Wat heb je nodig om producten te vinden die goed verkopen op Amazon?

Wat heb je nodig om producten te vinden die goed verkopen op Amazon

Om de beste producten te vinden en verkopen heb je een aantal dingen nodig die we je hieronder laten zien:

• Amazon Associates Account: hiermee kan je commissie verdienen over artikelen die je klanten aanschaffen, nadat ze je website hebben bezocht.
• Amazon Seller Account: deze heb je nodig wanneer je rechtstreeks wilt verkopen op Amazon, een noodzakelijke account dus voor alle verkopers.
• Ahrefs Account: Ahrefs kan je gebruiken voor het zoeken en vinden van zoekwoorden, andere SEO kansen voor je website en productvermeldingen.
• JungleScout Account: is gemaakt om verkopers op Amazon te helpen bij het vinden van trending producten.
• En natuurlijk de passie voor een niche en alle producten die hierbij komen kijken.

Je passie en interesse voor een niche en de producten

Verkopen op Amazon (online) kost veel tijd en gaat met vallen en opstaan. Wanneer jouw product de eerste keer flopt, zal je het weer met nieuwe en andere items moeten proberen. Het grote voordeel wanneer je passie hebt voor de niche en producten is dat je sneller trends oppikt. Je weet wat jouw doelgroep verlangt of nodig heeft en kan jezelf veel beter verplaatsen in hun schoenen.

De 11 tips om producten te vinden die goed verkopen op Amazon

En dan gaan we je nu een aantal tips geven die je helpen goede producten te vinden. Het zoeken en ontdekken van deze producten is van essentieel belang voor het succes dat je behaalt. Neem daarom alle stappen hieronder goed door, zodat de kans groter is dat je ook echt zal slagen!

1. Ontdek welke Amazon pagina’s de grote spelers promoten

Wil je de focus leggen op producten die ook echt goed verkopen op Amazon? Probeer dan te ontdekken waar de grote spelers hun verkeer naartoe sturen op Amazon. Ze hebben vaak grote teams die de marketing en analyses doen. Waarbij ze geen tijd verspillen aan items die niet verkopen. Maak hier slim gebruik van!  

Het stap voor stap vinden van bewezen producten!

1. Vind de grote spelers in jouw niche en haal hun domeinnaam door Ahrefs Site Explorer.
2. Klik op uitgaande links.
3. Sorteer de links en zoek welke er naar Amazon doorverwijzen.
4. Graaf nog een beetje dieper en kijk naar ankerteksten om te zien naar welke specifieke producten ze linken.

Zo kan een autoritaire website wel heel goed doorlinken naar producten op Amazon, om hier commissie mee te verdienen. Probeer op dezelfde manier te denken als deze grote spelers en ga na met welke intentie ze linken naar pagina’s. Let er verder op dat producten ook seizoensgebonden kunnen zijn. Je zal dan een afweging moeten maken of dit het waard is, bijvoorbeeld aan de hand van zoekvolumes.

2. Gebruik Amazon reviews om kansen te spotten

Fysieke producten verkopen op Amazon is een miljarden business. Je kan er ook over nadenken om digitale producen of diensten aan te bieden, of een combinatie van beide.

De beste manier om in te zoomen op producten die goed verkopen, is te kijken naar de reviews die klanten geven. Waar zijn ze enthousiast over? En wat zijn de minpunten die ze ervaren?

Ga je zelf producten maken en verkopen? Dan kan je al deze informatie nuttig inzetten om jouw product beter te laten worden.

Het kan al gaan om hele simpele dingen, maar die wel voor frustraties zorgen bij je klanten. Je kan hierbij denken aan een universeel hoesje voor een tablet, maar die vanwege een ingebouwde stylus niet past. Deze klant stuurt het hoesje nu retour.

Je kan het er natuurlijk duidelijk bij vermelden of er met jouw product voor zorgen dat ook deze tablets passen.

3. Kijk naar productvermeldingen met weinig reviews

Een van de sleutelfactoren voor je succes is productvermeldingen op de eerste pagina van Amazon te krijgen. Je potentiële klanten ondernemen daar voor het grootste deel actie. Op die eerste pagina belanden is dus een must!

Je kan jouw kansen vergroten door te kijken naar producten met zo’n 25 tot 50 reviews. Dat is al weinig, maar hebben producten slechts een paar reviews? Dan heb je goud in handen.

Amazon rankt productvermeldingen namelijk voor een groot deel gebaseerd op reviews. Hoe lager deze concurrentie is voor een product, des te sneller je ermee kan klimmen en scoren!

Zo kan het zijn dat voor een specifiek hoesje van bepaalde merken tablets, er maar een paar reviews zijn gegeven. Hiermee zou je dus vrij snel kunnen scoren, door het met jouw product net even beter te doen.

Kijk ook hoe andere verkopers reviews genereren en modereren, het speelt een grote rol in je succes.

4. Eten op Amazon gaat in een stijgende lijn!

Met de komst van “AmazonFresh” en “Prime Pantry” (oftewel droge voeding), is voeding een nieuwe en trendy e-commerce categorie. Het is momenteel in de VS en een aantal andere (EU) landen beschikbaar, maar nog niet in Nederland. Verhalen doen de ronde dat dit er in de toekomst wel aan gaat komen.

Je kan hier nu dus alvast op inspelen door jezelf te verdiepen (in bijvoorbeeld gezonde voeding) en hier een platform voor te bouwen. Op die manier kan je er later (niet alleen met Amazon, maar ook via andere verdienmodellen) geld mee verdienen. Je kan eigen voedingsmiddelen gaan verkopen, maar ook een ruim assortiment aanbieden via een affiliate marketing bedrijfsmodel.

Gebruik ook Google Trends om te achterhalen wat populair is. Je ziet bijvoorbeeld een duidelijke trend in gezonde producten en supplementen. En die zal waarschijnlijk nog heel lang blijven groeien.

5. Hoe vind je producten die verkopen op Amazon met Junglescout?

Op een algemene manier zoeken naar online trends kan waardevol zijn om je in de juiste richting te krijgen. Het is echter niet genoeg om diepte analyses te maken, zodat je kan focussen op bepaalde producten binnen je niche. De perfecte tool hiervoor is JungleScout, waarmee je dieper kan graven en buitenkansjes zal vinden.

Je kan JungleScout gebruiken voor de volgende dingen:

• De best verkopende producten op Amazon, simpelweg door een bepaalde zoekterm in te voeren.
• Verwachte verkopen voor specifieke productvermeldingen op Amazon.
• Gemiddelde prijzen van verschillende productcategorieën.
• Hoeveelheid reviews die items op Amazon hebben ontvangen van klanten die het producten hebben gekocht.
• Omzetverwachtingen, gebaseerd op verkoop statistieken van wat bestaande verkopers op Amazon verdienen.

JungleScout is een zeer gewaardeerde tool onder zowel beginnende als ervaren verkopers op Amazon!

6. Verkopen op Amazon als groothandel

Wil je fungeren als groothandel op Amazon, dan koop je producten met bulk in bij de fabrikant of leverancier. Hierna ga je ze vervolgens zelf verkopen op Amazon aan andere partijen. Om op die manier te verkopen, zal je eerst een goede relatie moeten opbouwen met je leverancier. Het is een langdurig en tijdrovend proces, maar wel noodzakelijk voor wanneer je op deze manier zaken wilt doen.

Je zal er zeker van moeten zijn dat de fabrikant een reputatie heeft en betrouwbaar is. Sourcify is een geweldige tool om te achterhalen met wie je deze relaties het beste kan opbouwen!

Voordelen van verkopen als groothandel

• Productontwikkeling en fabricatie wordt gedaan door de fabrikant.
• Je kan zelf alle orders voltooien of je producten plaatsen op Amazon met gebruik van FBA (Fulfillment by Amazon).
• Wanneer je succesvol bent bouw je sterke relaties op met giganten in de industrie waarin je verkoopt.
• Prijzen en winstmarges zijn meer voorspelbaar.

Nadelen van verkopen als groothandel

• Je verkoopt het product van iemand anders, in tegenstelling tot het verkopen van je eigen private label. Hierdoor vallen je winstmarges meestal iets lager uit.
• Is de fabrikant niet tevreden met de manier waarop jij de producten verkoopt, dan kan deze de stekker eruit trekken en geen producten meer leveren.
• Je zal moeten concurreren met andere Amazon verkopers, voor het recht producten te verkopen op Amazon.
• Je moet vooraf een investering doen en bulkaantallen gaan inslaan, wat risico met zich meebrengt. Wat ga je doen wanneer je de producten niet verkoopt?

Ben je klaar voor verkopen op Amazon in grote aantallen? Dan zal je op zoek moeten gaan naar producten die nog niet verkocht worden op Amazon. Of je zal een fabrikant moeten proberen over te halen om met jouw zaken te doen, in verhouding tot andere verkopers. Zorg dat je vanaf het begin een goede relatie opbouwt met je fabrikant, om frustraties op een later moment te voorkomen.

7. Test trending producten met een affiliate website

Heb je een mooi product gevonden dat je wilt verkopen op Amazon? Dan maakt het helemaal niet uit om hierbij kleine stapjes te nemen, om te ontdekken of het aanslaat. Je kan dit op verschillende manieren doen, maar wij raden je aan te starten met een affiliate marketing website.

Je kan zo veel beter met wat kleinere investeringen uitvogelen wat je ROI is, voordat je een grote investering doet. Zit je er namelijk naast, kost het een hoop geld en kan je weer helemaal opnieuw beginnen met een ander idee. Wat denk jij?

Geld verdienen met een Amazon Affiliate Account

Op een affiliate marketing website kan je ook gelijk verdienen en zien hoeveel sales en commissies je haalt. Je kan hiervoor natuurlijk het beste een “Amazon Affiliate Account” aanmaken, eventueel aangevuld met andere platformen.

Amazon is echter het platform waar je wilt gaan verkopen en heeft een enorm aanbod van producten. Verder is het een gerespecteerd platform voor klanten om aankopen op te doen. De kans dat dit zal leiden tot hogere conversieratio’s is dan ook groter.

Enkele andere platformen waarop je jouw website aan zou kunnen melden zijn daisycon.com en paypro.nl.

Slim omschakelen naar het verkopen van je eigen producten

Het goede nieuws is dat je ook heel makkelijk deze affiliate website kan omtoveren, om je eigen producten te verkopen op Amazon en te promoten. Je zal dus niet snel met voorraadproblemen zitten gezien je makkelijk kan switchen. En wanneer je zo van start gaat, zal je een hoop kennis en ervaring opdoen, zonder alle voorafgaande kosten. Of zelfs het laten produceren van je eigen (private label) producten.

En al deze accurate informatie is wat de winnaars uiteindelijk zal onderscheiden van de verliezers.

8. Leveranciers vinden voor je producten

De juiste producten vinden om te verkopen op Amazon is belangrijk. En de volgende stap in het proces is hiervoor een fabrikant te vinden die jouw kan helpen je private label product te maken. Welke voldoen aan alles eisen en wensen van je toekomstige klanten. Wanneer je producten gaat verkopen van slechte kwaliteit, zal je merk zinken in een zee van negatieve Amazon reviews.

Hieronder vind je een aantal manieren om een betrouwbare fabrikant (leverancier) te vinden:

1. Bepaal of je een of meerdere fabrikanten nodig hebt, voor het laten fabriceren van je producten. Je product laten fabriceren door 1 fabrikant is gebruikelijk, meerdere fabrikanten is overigens ook iets risicovoller.
2. Gebruik websites met autoriteit om onderzoek te doen naar fabrikanten met een reputatie en die je ook echt kan vertrouwen.

Hierbij kan je denken aan de websites:

• alibaba.com
• made-in-china.com
• bossgoo.com

Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer!

3. Stuur een e-mail naar, op zijn minst, 10 potentiële fabrikanten waarmee je zaken zou willen doen. Het zal je veel vertellen over hoe snel en goed ze communiceren. Dit is echt heel belangrijk.

Het geeft je ook een duidelijk beeld hoe ze zaken doen en toekomstige orders worden afgehandeld.

4. Je eerst bestellingen zouden samples moeten zijn (5-10 stuks), zodat je kan zien of de kwaliteit echt zo goed is als ze claimen.

Naarmate je onderneming en verkoopcijfers groeien zal je steeds meer relaties opbouwen die je kan vertrouwen. Maar zeker in het begin kan het een lastig proces zijn goede leveranciers te vinden. Zorg dan ook dat je de juiste stappen onderneemt in de correcte volgorde. Zo vergroot je de kans op het vinden van goede leveranciers waarmee je lang en succesvol zaken kan doen!

9. Probeer producten te vermijden die gedomineerd worden door grote spelers

In elke fase van producten selecteren en verkopen op Amazon, zal je grote concurrenten in de gaten moeten houden. Dit kan wekelijks veranderen. Het belangrijkste waarop je moet letten is, of een grote speler op de markt komt met producten die jij ook verkoopt en hier groot op inzet.

Je kan hiervoor een spreadsheet aanmaken en deze op vaste momenten (wekelijks) updaten. Hierbij kan je kijken naar de links die naar hun website en pagina’s verwijzen en ander online marketing materiaal. Elke keer wanneer er een nieuwe bijkomt, zal je deze moeten toevoegen aan de lijst die je hebt gemaakt. Hiermee krijg je na verloop van tijd een goed idee van hoe competitief de markt is, waarin je verkoopt.

Is het de moeite waard of ga je verder met een nieuw plan?

Wanneer een grote speler in dezelfde niche gaat opereren is dat een signaal dat er veel vraag naar de producten of diensten zijn. Maar voor beginnende verkopers die net starten met het vinden en verkopen op Amazon van deze producten, is het een waarschuwingssignaal.

Het is veel beter op zoek te gaan naar een product met minder concurrentie en hiermee verder te gaan, je kans van slagen zal zo veel groter zijn!

Een essentieel onderdeel van verkopen is namelijk altijd te kijken of het wel rendabel genoeg is. Gaat het je heel veel tijd + geld kosten en weinig opleveren? Dan is het veel efficiënter in een andere niche te duiken of je productlijn aan te passen.

10. Zoek naar advertenties van productvermeldingen met Ahrefs Keyword Explorer

Je kan zoekwoorden en productvermeldingen ontdekken en analyseren met Ahrefs, waarmee je de meest winstgevende producten kan vinden.

Zoals gezegd kan je Ahrefs gebruiken om grote autoritaire websites te checken op waar ze hun zoekverkeer naar doorverwijzen. Je kan met dezelfde tool ook op nieuwe ideeën komen, om extra de focus te leggen op wat rendabel is door goed zoekwoorden onderzoek te doen. Het speelt immers een sleutelrol in succesvolle online marketing.

Zo ga je producten vinden met Ahrefs die goed verkopen op Amazon

1. Type een stuk of 2 tot 3 zoekwoorden in (longtail) die relevant zijn voor de producten die je van plan bent te gaan verkopen.
2. Ahrefs zal deze namelijk gebruiken om je resultaten te geven van zoekwoorden en onderwerpen gerelateerd aan jouw producten. Neem ze goed door voor meer inspiratie.
3. Vind de meest populaire zoekwoorden en combinaties die een “Shopping” icoontje ernaast hebben staan. Google toont deze producten in de zoekresultaten voor deze zoektermen. Het betekent dat Google denk dat mensen die hiernaar zoeken, klaar zijn om deze producten te kopen.
4. Doe nu een Google zoekopdracht en kijk welke producten Google toont voor deze zoektermen.

Gebruik de juiste zoekwoorden voor je rankings

Wanneer de grootste zoekmachine ter wereld, met ongelooflijke hoeveelheden data, denkt dat klanten deze zoektermen gebruiken, omdat ze op zoek zijn naar deze producten dan is het tijd om hier aandacht aan te besteden.

Tijdens je verkopen op Amazon is het jouw taak om ervoor te zorgen dat je productvermeldingen op Amazon goed ranken voor deze zoektermen.

11. Probeer retourzendingen te voorkomen door de beste producten te verkopen op Amazon!

Het is belangrijk in overweging te nemen hoe aannemelijk het is dat een klant je product retourneert. Dit kan overigens bij elk product gebeuren en er bestaat altijd een kans dat klanten een artikel terugsturen of zelfs hierover een negatieve review schrijven. Is dit meer regelmaat dan uitzondering op de regel dan zal je verkoopprofiel hierdoor geraakt worden. Waardoor het ook lastiger zal worden nieuwe producten aan de man te brengen.

Buiten het feit om dat veel retourzendingen niet goed zijn voor je merk en verkoopprofiel op Amazon, kost het je ook veel. Je kan namelijk niet altijd iets dat teruggestuurd is opnieuw verkopen. Verzendkosten kunnen oplopen, tel daar wat retourzendingen bovenop en je winstmarges zullen gaan bloeden.


Hoe voorkom je dat een klant jouw producten retour stuurt?

Hoe voorkom je dat een klant jouw producten retour stuurt

Je kan de kans op retouritems verkleinen door:

1. Producten van accurate foto’s en de juiste omschrijvingen te voorzien.
2. Bestaande reviews en feedback van klanten te analyseren die bij soortgelijke producten staan, voordat je deze producten zelf gaat plaatsen.
3. Vanzelfsprekend dat je producten van uitstekende kwaliteit zijn.
4. Zorg ervoor dat je producten goed en veilig verpakt worden.

Het doel is altijd zoveel mogelijk tevreden klanten te hebben en zo min mogelijk mensen die iets terugsturen. Houd dit proces dus extra goed in de gaten. En maak er werk van wanneer dat nodig is. Je hebt hier veel meer aan en zal je ook in de toekomst helpen aan meer succes met jouw verkopen!

Zoek de beste producten en start met verkopen op Amazon!

We hebben je een hoop praktische tips gegeven die je kan toepassen om de beste producten te vinden. In het begin zal het soms nog lastig zijn, maar naarmate je het vaker doet, gaat het al heel snel beter. Het is een sport om elke keer weer producten te vinden waarop je het meeste kan verdienen.

Het is zaak om je er gewoon aan te wagen, blijven testen en optimaliseren van wat werkt voor jouw niche en producten die je verkoopt.

Pak er desnoods af en toe de tips uit dit artikel nog bij ter ondersteuning!

Zien we jouw producten binnenkort op Amazon?

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Merel
Door

Merel

op 03 Aug 2019

Goede tips!

Marciano Strijker
Door

Marciano Strijker

op 13 Jun 2020

Dank je wel Merel! Groet, Marciano (Plazatalk)

Reactie plaatsen