Gratis Amazon seller account? Zo doe je het! - Plazatalk.nl
Gratis Amazon seller account aanmaken? Zo doe je het!
13 juni 2020 

Gratis Amazon seller account aanmaken? Zo doe je het!

Wil jij een gratis Amazon Seller Account aanmaken? Je bent vast wel bekend met Amazon.com, en ook het feit dat ze nu met Amazon.nl in Nederland gelanceerd zijn. Het is aantrekkelijk voor bestaande bedrijven of beginnende ondernemers die willen gaan verkopen op Amazon.nl. Maar welke kosten ben je kwijt aan een Amazon Seller Account?

Er zijn feitelijk twee opties namelijk de “Individual” en “Professional” Amazon seller central accounts. Je betaald voor die verschillende accounts respectievelijk geen of wel een maandelijkse fee aan Amazon, waarbij er ook verschillen zijn in de mogelijkheden die je hebt.

We gaan je in dit artikel laten zien hoe je een gratis Amazon seller account aanmaakt, en laten je ook zien welke voordelen het heeft. Verder gaan we ook in op de voordelen van een betaalde account om je wat vergelijkingsmateriaal mee te geven. Ontdek hieronder hoe je van start kan gaan.


Een gratis Amazon seller account aanmaken?

Een Individual seller account is een gratis Amazon seller account, waaraan je geen maandelijkse abonnementskosten kwijt bent aan Amazon. Je kan de inschrijving voltooien en gelijk beginnen met verkopen. We gaan je straks laten zien hoe dit precies werkt, want bij de inschrijving worden sommige verkopers toch nog de verkeerde kant op gestuurd waardoor ze eerst moeten betalen en dan later die kosten moeten terugvragen.

Wij gaan je een manier laten zien die vanaf het begin kosteloos is, en je dus ook niet eenmalig geld hoeft te betalen en terugvragen …maar gelijk vanaf het begin gratis van start kan gaan.

Het feit dat je een gratis Amazon account hebt, betekent overigens niet dat je helemaal geen kosten maakt voor het gebruikt van de Amazon marktplaats. We laten je verderop zien om welke kosten dit gaat. Nu is het op de eerste plaats belangrijk te bepalen waarom je voor een Individual seller account zou moeten kiezen, en of dit past bij jouw doelstellingen …lees verder om hier meer over te leren.

Waarom zou je een Individual Seller account gebruiken?

Waarom zou je een Individual Seller account gebruiken

Het aanmaken van een Individual seller account is, in vergelijking met een Professional seller account, natuurlijk vrij laagdrempelig. Je bent immers niet gebonden aan de maandelijkse kosten van $ 39.99 dollar (of € 39,- euro exclusief BTW) per maand. En bespaart hiermee vanaf het begin de nodige kosten, afhankelijk van hoeveel je verkoopt.

Een Individual seller account is ideaal voor beginners die willen gaan verkopen op Amazon, maar je zal hierbij wel een aantal dingen in overweging moeten nemen. Wil je jouw producten groot in de markt zetten, heb je ambitieuze plannen of denk je sowieso al veel te gaan verkopen vanaf het begin (revolutionair product of geweldige marketingstrategie)? Dan kan het slimmer zijn voor een Professional seller account te gaan.

Individual seller accounts zijn interessant voor kleine verkopende partijen die niet meer de 40 items verkopen per maand. Zit je daarboven? Dan is het al rendabel om voor een Professional seller account te gaan, en geniet je ook van allerlei bijkomende voordelen van een dergelijke seller account.

Heb je een vraag aan ons team naar aanleiding van dit artikel/onderwerp? Stel je vraag dan onderaan de pagina, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden.

Een “Individual” seller account aanmaken doe je zo…

Er zijn genoeg verkopers voor wie het interessant is de gratis (Individual) seller account te kiezen, of hier althans mee te starten. We gaan je daarom hieronder laten zien hoe je een gratis seller account op Amazon kan aanmaken.

Hiervoor ga je naar services.amazon.com of services.amazon.nl (om je te registreren op de Nederlandse Amazon marktplaats), of klik je vanaf de Amazon website op “Sell” of “Verkopen” bovenaan de homepage.

Wat je vervolgens niet moet doen is op de knop klikken met “Sign up” of “Beginnen met verkopen”, want die zal je naar de Professional seller account doorverwijzen. En zelfs wanneer je terug wilt gaan om dit te veranderen, zal je e-mailadres gekoppeld zijn aan de Professional account.

Waar je naar wilt zoeken is de link die zegt “Sign up to become an individual seller” of “Meld je aan om een individuele verkoper te worden” …meestal ergens onderaan (of in het midden van) de pagina. Je kan hiervoor eventueel ook de zoekfunctie van je browser gebruiken (CTRL + f) om deze zin te vinden, want meestal staat deze heel klein aangegeven.

Klik op die link en je zal zien dat gedurende het inschrijfproces er geen maandelijkse kosten bij je inschrijving staan.

Jij weet inmiddels welke producten je gaat verkopen op Amazon, dus hoeft nu alleen nog maar de gratis Amazon Individiual seller account aan te maken door de volgende informatie volledig en correct in te voeren:

1. Je bedrijfsnaam: dit is de naam die zichtbaar zal zijn voor alle klanten en bezoekers van de Amazon marktplaats.

2. Je volledige naam en adres: wanneer je een Amazon account hebt aangemaakt, is dit de informatie waaraan Amazon je account gaat koppelen. Heb je een eigen bedrijfspand, kan je ook die gegevens gebruiken om hier in te vullen.

3. Contactinformatie voor Amazon en klanten: alle meldingen, betalingsdetails, updates, communicatie en andere zaken worden verstuurd naar de gegevens die je hier gaat invullen. En ook klanten kunnen je via deze gegevens rechtstreeks benaderen. Je kan echter ook aparte gegevens opgeven voor Amazon en klanten, wanneer je daar de behoefte aan hebt.

4. Je verzendadres: er zijn situaties waarbij dit afwijkt van je bedrijfsadres. Het helpt klanten beter een aankoopbeslissing te maken, ook al heeft het geen effect op de verzendtijd en kosten voor kopers.

5. Bankinformatie: hier vul je de gegevens van jouw zakelijke bankrekening in. Hierop ontvang je ook alle betalingen van Amazon, die na de transacties van je klanten elke 14 dagen worden uitbetaald. Je zal afhankelijk van in welk land er zaken worden gedaan ook nog wat formulieren moeten invullen, zoals een W-9 of W-8 formulier voor de VS.

6. Verzendopties: je zal ook moeten aangeven in welke locaties er leveringen zullen gaan plaatsvinden of dit lokaal, regionaal of internationaal is. Je kan ook aangeven voor welke plaatsen je een snelle levering kan garanderen.

Het is ideaal voor bedrijven die weten waar hun meeste verkopen vandaan komen, om beter hierop in te spelen en betere service aan te bieden voor hun klanten. Er zijn hier genoeg mogelijkheden voor, ook met een Individual seller account op Amazon.

Je betaalt geen kosten voor het maken van productvermeldingen, en kan dit dus zo vaak aanpassen wanneer je wilt. Hierbij kan je in zo’n 20 categorieën met populaire en snel lopende items verkopen en krijg je een kans de Amazon marktplaats te ontdekken.

Wanneer je productvermeldingen zijn gemaakt en live staan, kunnen je klanten die gelijk zien en de items bestellen. Je kan hierbij ook bijhouden hoeveel orders je binnenkrijgt door op het dashboard je prestaties te monitoren.

Alle bestellingen kunnen worden bekeken en beheert op het Seller Central dashboard, na het inloggen op je Amazon Seller account.

Hieronder vind je een aantal tips bij het aanmaken van je productvermeldingen, om nog meer uit je Individual seller account te halen …ongeacht van hoeveel verkopen je nu maakt:

• Prijs: maak die concurrerend. Er zullen een hoop andere verkopers zijn voor hetzelfde product dat jij probeert te verkopen. Je klant zal de prijs ook meewegen in het geheel bij het maken van een aankoopbeslissing, zorg er dan ook voor dat je een goede prijs hanteert en alle kosten (ook de verzendkosten) goed in beeld brengt voor je klanten.

• Beschikbaarheid: je zal met een Individual seller account (waarschijnlijk) met kleine hoeveelheden beginnen, waarbij het extra belangrijk is goed je voorraden op peil te houden. Een van de grootste debacles tijdens het verkopen op Amazon, is namelijk wanneer je vraag blijft toenemen en voorraden ontoereikend zijn waardoor je klanten weglopen en naar de concurrentie overstappen.

• Fulfillment: wanneer je gratis verzenden kan aanbieden voor klanten, doe het dan. Het geeft je een voordeel en gratis verzending zal ook je merk een boost geven op Amazon en is goed voor het platform zelf. Zo niet, probeer dan meerdere verzendmogelijkheden te implementeren om de snelheid van je bestellingen te verhogen.

• Klantenservice: feedback van klanten, reviews op Amazon, antwoord geven op vragen zijn allemaal onderdeel van het bieden van een goede klantenservice op Amazon. Je zal altijd moeten streven naar die 5 sterren, gezien jij je hiermee zal onderscheiden van andere verkopers op Amazon.

De sectie waarin je prestaties kan vinden in Seller Central kan je hierbij helpen met het monitoren, maar ook optimalisatie van je klantenservice naar verloop van tijd om altijd zo hoog mogelijk te scoren.

Wat voor account-type kies je?

Om nog beter te kunnen bepalen voor welk account-type je kiest, laten we je hieronder een aantal voordelen van de Individual en Professional accounts zien. Het is een persoonlijke keuze, en de voordelen van een account-type voor de een kan voor anderen juist weer nadelig zijn. Je zal hierin dus op basis van je doelen zelf een afweging moeten maken.

Pluspunten van een Individual seller account

Een Individual seller account kan je aanmaken zoals we hebben aangegeven, je kan deze ook op de Nederlandse website van Amazon (Amazon.nl) registreren. Ga je met een dergelijke account verkopen op Amazon, zal je genieten van een aantal voordelen. Neem ze hieronder door en kijk of dit voor jou genoeg is om een gratis seller account te registreren.

Wellicht ben je zeer tevreden met alle mogelijkheden en ga je starten met een gratis seller account op Amazon, wil je meer weten over de Professional account en of het iets voor jou is …kijk dan ook bij de voordelen van een Professional (betaalde) Amazon seller account welke wellicht beter werkt voor je.

Geen maandelijkse kosten

Het is natuurlijk een groot voordeel dat je geen maandelijkse kosten betaald aan Amazon, puur en alleen voor het gebruiken van de Amazon marktplaats. Je hoeft dus geen $ 39.99 dollar of € 39,- euro (excl. BTW) te betalen per maand, terwijl je misschien helemaal nog niet zoveel verkopen maakt. Wat je wel betaalt is een fee van $ 0.99 dollarcent per verkocht item …een simpel rekensommetje laat zien dat je dus boven de 40 verkopen per maand, beter uit bent met een Professional seller account. En een Professional seller account heeft je nog een aantal extra voordelen te bieden.

Je moet jezelf natuurlijk afvragen met welke intenties je het platform wilt gaan inzetten voor je onderneming. Want normaal gesproken is 40 verkopen per maand niet zo heel veel, en wil je natuurlijk altijd groeien met je merk. Hoewel een gratis seller account dus zeker het voordeel heeft van geen maandelijkse abonnementskosten, moet je jezelf wel afvragen binnen welk tijdsbestek jij meer dan 40 verkopen per maand wilt gaan doen.

Met een goede voorbereiding en productonderzoek, zal je met een “winnend” product te markt gaan betreden. En kan je met de juiste strategie voor de lancering van je product al snel redelijke aantallen verkopen. Ga je hiermee snel over het kantelpunt van 40 verkopen per maand heen, kan je wellicht beter gelijk een Professional seller account aanmaken …omdat dit proces en de goedkeuring ervan ook weer extra tijd in beslag zal nemen!

Je kan gebruik maken van Fulfillment by Amazon

Ondanks dat je gebruik maakt van een gratis Individual seller account op Amazon, kan je evengoed Fulfillment By Amazon (FBA) inzetten om de gehele logistiek van je onderneming te regelen. Het heeft veel voordelen FBA te gebruiken t.o.v. zelf de logistieke rompslomp te regelen voor je bedrijf.

Je kan namelijk een prima logistieke service hebben, maar toch zal Amazon het meestal winnen op dit gebied. Amazon is een immens groot platform met zeer goede deals voor hun opslag en transport. Verder moeten ze ook wel garant staan, omdat ze een dusdanige reputatie hebben en elke klant optimaal tevreden zullen moeten stellen om die reputatie ook waar te maken.

Het betekent niet dat er situaties zijn waarin jouw verzendmogelijkheden hieraan helemaal niet kunnen tippen, maar je doet er in de meeste gevallen verstandig aan (na doorberekening van alle kosten) te kiezen voor FBA, wanneer het je meer oplevert. Het bespaart ook flink wat tijd die je zal overhouden om andere belangrijk taken op te pakken, of meer van je vrije tijd te genieten.

Een lage drempel om te gaan verkopen op Amazon

Het is een voordeel dat je zonder vaste maandelijkse kosten, kan gaan verkopen op Amazon. Je kan hiermee het platform dus zonder maandelijkse (verplichte) fee uitproberen en testen of het wat voor je is.

En hiermee is de drempel dus vrij laag voor iedereen die met een goed idee de marktplaats wil inzetten of met een van de grootste verkoopkanalen zijn of haar geluk wil gaan beproeven.

Zorg er wel voor dat je jezelf op de juiste manier registreert, om in aanmerking te komen voor een Individual seller account op Amazon. Op de manier die we je hebben omschreven, zodat je ook echt zonder maandelijkse kosten gebruik kunt maken van het platform …en toch niet per ongeluk een Professional seller account aanmaakt.

Voordelen die een Professional account heeft

Nu je de voordelen van een Individual seller account kent, is het belangrijk ook die van een Professional seller account te ontdekken. Helemaal wanneer je een verkoper bent met wat grotere plannen, zal je hier hoogstwaarschijnlijk meer aan hebben dan een Individual seller account.

Ontdek hieronder welke voordelen een betaalde account heeft t.o.v. een gratis seller account op Amazon. Er zitten er een paar tussen die zelfs heel belangrijk zijn, voor wanneer je op grotere schaal zaken wilt doen via Amazon …bekijk ze dus snel hieronder.

Maandelijkse kosten van $ 39.99 dollar, of $ 0.99 dollarcent per item

Geen maandelijkse abonnementskosten (fee) kan voor een kleine verkoper met een Individual seller account gunstig zijn. Terwijl de $ 39.99 dollar of € 39,- euro (excl. BTW) voor een verkoper met een Professional seller account die meer dan 40 items per maand weet te slijten juist weer een voordeel is. Het heeft dus voornamelijk te maken met hoeveel je gaat verkopen en opschalen gedurende je verkoopavonturen op Amazon …bekijk dus goed wat je voor ogen hebt en welke plannen je hebt.

Voor een verkoper die dus 2 items per dag verkoopt, of de plannen heeft hiervan een meervoud dagelijks aan de man of vrouw te brengen …is een Professional seller account bijna een vereiste. Ten eerste bespaar je met meer afzet geld (anders zou je $ 0,99 dollarcent per item moeten betalen), maar je komt ook in aanmerking voor een aantal dingen waarover je niet kan beschikken met een Individual seller account.

Waarover je hieronder meer zal gaan ontdekken!

In aanmerking komen voor de Amazon Buy Box

Een van die belangrijke dingen is de Amazon Buy Box, waar je geen aanspraak op maakt bij het gebruik van een Individual seller account. Je hebt hier namelijk een Professional seller account voor nodig. Je zal misschien denken dat het niet zo’n punt is en ook op andere manieren je producten kan verkopen, en hoewel dat waar is speelt het wel een belangrijk rol bij conversies.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 80% van de verkopen via de Amazon Buy Box gebeurt en hiermee wordt het opeens een hele relevante factor. In de Amazon Buy Box krijgen je klanten namelijk direct de mogelijkheid het product middels de knop in hun winkelmandje te plaatsen, ervan uitgaande dat Amazon eveneens de beste aanbieder in die Amazon Buy Box plaatst. En om hierin te belanden zal je aan een aantal zaken moeten voldoen, waarbij je verkoopvolume en andere metrics ook een belangrijke rol spelen …de Amazon Buy Box zal overigens meer wel dan niet worden gedeeld met andere verkopers. Waarbij de verkoper met de beste prestaties een groter percentage van de tijd in de Amazon Buy Box zal staan dan minder goed presterende verkopers.

Sales Tax Collection

Het doorberekenen en ophalen van “Sales Tax” (BTW) kan binnen een Professional seller account wel makkelijk worden gedaan. In tegenstelling tot een Individual seller account, waarmee het iets lastiger wordt en je hier zelf zorg voor dient te dragen.

Zorg er wel altijd voor dat je van begin af aan alles omtrent dit onderwerp goed doet. En al jouw zaakjes ook goed op orde hebt, zodat er netjes belasting kan worden afgedragen. Het is namelijk zonde wanneer je dit allemaal op een later tijdstip in een keer zou moeten terugbetalen, of er misverstanden ontstaan op dat gebied.

We raden je ook altijd aan, zeker wanneer je niet helemaal op de hoogte bent van tarieven en regelgeving (in het buitenland gelden er natuurlijk ook weer andere regels), een expert in te huren die je hiermee kan helpen.

Toestemming om in bepaalde categorieën te verkopen

Amazon heeft een aantal categorieën op haar platform, waarvoor een extra goedkeuring vereist is. Je kan alleen in aanmerking komen voor deze categorieën en hiervoor toestemming aanvragen, wanneer je de beschikking hebt over een Professional seller account.

Hieronder laten we je een aantal van deze categorieën zien:

• Automotive & Powersports
• Jewelry
• Watches
• Sport Collectibles
• Video, DVD & Blu-ray
• Collectible Coins
• Entertainment Collectibles
• Fine Art

Wil je dus vanaf het begin, of op een later tijdstip items gaan verkopen in een van deze (of andere) categorieën waar toestemming voor nodig is? Dan raden we je aan meteen bij de start van je verkopen op Amazon, gebruik te maken van een Professional seller account.

Bulk listings

Gebruik je een Individual seller account dan zal je voor elke product een productvermelding moeten maken. Bij een Professional seller account heb je ook de mogelijkheid om via “Bulk” uploads en spreadsheets meerdere items in een keer op de Amazon marktplaats te zetten. Het kan je veel tijd besparen, zeker wanneer je veel items hebt die je nu bv. al via andere platformen verkoopt …en ook wilt overzetten naar Amazon.

In de meeste gevallen zal dit niet zo’n groot punt zijn, zeker niet wanneer je net begint. En we raden je ook aan (stel je maakt een private label), om met 1 product te starten en hiermee eerst een goed verkoopvolume te realiseren. Je bouwt op die manier goede verkoopmetrics op (wat je helpt bij nieuwe producten verkopen) en kan veel beter opschalen. Het is nog weleens de fout bij nieuwe verkopers op Amazon om met teveel items in een keer het platform te bestormen, maar bedenk dus goed wat je doet …soms is klein (maar slim) beginnen de manier die tot veel grotere resultaten zal leiden.

Promoties

Promoties

Het is een zeer effectieve manier om je verkopen, en helemaal in de beginfase, te boosten. We hebben het hier over “Sponsored Products”, ze verschijnen in de zoekresultaten vaak bovenaan of ergens tussen de andere zoekresultaten van producten. Sta je met een advertentie tussen die zoekresultaten, zijn er opeens veel meer ogen op je gericht en krijg je meer de aandacht van je doelgroep …die vervolgens eerder zullen overgaan tot kopen.

Verder zal het niet beperkt blijven tot verkopen uit de zoekresultaten, maar worden “Sponsored Products” soms zelfs op productpagina’s getoond. En je kan natuurlijk ook met andere promoties zoals coupons, snel een boost in je verkopen realiseren.

Om in aanmerking te komen voor “Sponsored Products” moet je echter wel een Professional seller account hebben. Het heeft o.a. te maken met het feit dat je in aanmerking moet kunnen komen voor de Amazon Buy Box, en daarvoor kom je dus alleen maar in aanmerking met een Professional seller account …wil je dus gaan adverteren op Amazon, ga dan voor een Professional seller account!

Data feeds en tools van derde partijen

Een ander groot verschil tussen een Professional seller account en de gratis Individual seller account, is het gebruik van product datafeeds en het gebruik van tools via derde partijen (welke je toegang zal moeten verlenen tot jouw gegevens op Amazon).

Je kan dit alleen doen met een Professional seller account, en niet met een Individual seller account.

In het begin ben je hier (wellicht) nog niet zo mee bezig, maar je zal merken dat jij gaande weg steeds meer de behoefte krijgt aan het gebruiken van verschillende handige en slimme tools. Ze kunnen je helpen met online marketingstrategieën, inzage geven in belangrijk gegevens en nemen je veel werk uit handen die jij weer kan gebruiken voor ander belangrijke dingen of laat genieten van meer vrij tijd …wil je dus jouw verkopen op Amazon naar een “next level” krijgen, raden we je aan voor een Professional seller account te gaan die je meer mogelijkheden biedt voor tools die je helpen meer verkopen te realiseren en bepaalde processen voor je kunnen automatiseren!

Wat voor plan kies jij?

Om het nu allemaal even samen te brengen, is een Individual seller account het meest geschikt voor verkopers die:

• Amazon willen uitproberen, waarbij de kosten zo laag mogelijk blijven
• Minder dan 40 verkopen per maand maken
• Niet de behoefte hebben om alle extra functies van de Professional seller account te gebruiken

En de Professional seller account is ideaal voor verkopers die:

• Meer dan 40 verkopen per maand maken, of van plan zijn dit op korte termijn te realiseren
• Op een eenvoudige manier “Sales Tax” (BTW) willen kunnen innen
• Gebruik willen maken van tools die door derde partijen worden verstrekt
• In aanmerking willen komen voor de Amazon Buy Box
• Van plan zijn te gaan verkopen in categorieën waar extra toestemming voor nodig is
• Gaan adverteren op Amazon (Sponsored Products, Coupons etc.)

Tel je alles bij elkaar op, zal je dus een Professional seller account nodig hebben voor succes op de langere termijn. Wat natuurlijk niet betekent dat je hiermee gelijk vanaf het begin hoeft te starten.

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen