11 manieren voor meer (positieve) product reviews op Amazon!
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 maart 2019 

11 manieren voor meer (positieve) product reviews op Amazon!

We weten allemaal hoe belangrijk reviews zijn voor het succes van je producten. Zeker op een website als Amazon met zoveel producten dat meestal alleen de beste eruit gepikt worden. Het is dan ook zeer belangrijk dat je actief werkt aan je Amazon reviews!

Nu is het ook zo dat veel bedrijven hier natuurlijk misbruik van maken. Door reviews te ontvangen die niet natuurlijk zijn verkregen. Amazon heeft hier dan ook een stokje voor gestoken door deze te verwijderen. Samen met het uitrollen van een nieuw algoritme, die dit soort praktijken moet helpen voorkomen.

Het is dus een stuk moeilijker geworden om voor jou (de eerlijke ondernemer), meer goede reviews te krijgen. Wij laten je in dit artikel zien hoe je toch meer reviews op Amazon kunt krijgen. We hebben (enkel en alleen) voor de volledigheid een lijst gemaakt van white, grey en black hat technieken.

Amazon vandaag de dag …

Het is natuurlijk een goed zaak dat Amazon zich bezig houdt met het zo eerlijk mogelijk maken van de reviews. Helaas wordt het zo voor nieuwe producten ook wat lastiger scoren, door de strengere eisen die Amazon stelt voor reviews. We laten je in het kort zien wat er is veranderd.

Geen gestimuleerde Amazon reviews meer

Het is sinds eind 2016 dat Amazon haar beleid heeft gewijzigd omtrent de Amazon reviews. Ze willen hiermee voorkomen dat deze op een onnatuurlijke manier worden gestimuleerd. Amazon verbiedt hiermee de volgende activiteiten voor reviews:

• Maken, aanpassen, of posten van content over jouw (of die van familie, vrienden, zakenpartners of werknemers) producten of diensten.
• Maken, aanpassen, of posten van content over producten of diensten van jouw concurrenten.
• Maken, aanpassen, of posten van content in ruil voor compensatie in elke vorm (kortingen, restitutie of terugbetaling), ook via anderen gedaan.

Het betekent in simpele verwoording dat Amazon reviews minder waard worden, bij producten met kortingen hoger dan 50%!

En dat reviews verwijderd worden, wanneer blijkt dat er een hechte relatie bestaat tussen jou en de reviewer.

Amazon probeert hiermee het grove misbruik van reviews te filteren, met name voor zeer gewilde producten. Ondanks dat (eerlijke) reviews wel heel belangrijk zijn voor klanten!

Beperkte geautomatiseerde klanten e-mails

Ze maken het zelfs nog moeilijker om reviews te krijgen, door klanten de optie te bieden geen ongevraagde e-mail meer te ontvangen. Verkopers gebruiken graag e-mail responders als “Feedback Genius”, om automatische review verzoeken te sturen naar klanten. Je kan ze nog wel sturen, maar dan komt er een boodschap terug dat ze niet zijn afgeleverd.

De meeste klanten zetten deze optie toch uit. Maar het is evengoed een extra manier om het automatiseren van Amazon reviews te bemoeilijken.

Amazon wil ook niet dat je woorden gebruikt in je e-mails, waarmee je positieve reviews uitlokt. Zo van “Vind je ons product leuk, laat dan een review achter”. Ook dit soort praktijken zijn niet geoorloofd.

Het is ook niet zo gek dat ze hier vanaf willen. De reviews die klanten geven moet namelijk ongedwongen en zo objectief mogelijk zijn. Iets wat met dergelijke stimulerende factoren min of meer wordt geforceerd.

De 11 manieren om meer Amazon reviews te krijgen

Nu je een idee hebt welke nieuwe richtlijnen Amazon voor reviews hanteert, wil je er toch graag meer krijgen!

We hebben dan ook een aantal manieren voor je verzameld, waarmee je evengoed meer Amazon reviews kunt verdienen. Ze zijn verdeeld in verschillende categorieën namelijk de white, grey en black hat technieken.

White hat is vanzelfsprekend toegestaan, black hat niet …en grey hat zit er een beetje tussenin. Oftewel, net op het randje.

We raden je echter aan om een eerlijke business op te bouwen. Waarbij je dus alleen de white hat methodes zou moeten gebruiken!

1. White Hat: Early Reviewer Program

Tijdens het verwijderen van de gestimuleerde reviews op Amazon, hebben ze tamelijk gelijktijdig het “Early Reviewer Program” gelanceerd. Dit programma maakt het mogelijk om een selectief aantal klanten reviews te laten schrijven voor producten die net verkrijgbaar zijn.

In ruil daarvoor ontvangen deze reviewers “credits” van tussen de 1 en 3 dollar. Het Early Reviewer Program kost ongeveer 60 dollar. Je product moet minder dan 5 reviews hebben en het merk moet geregistreerd staan.

De vereisten om hiervan gebruik te maken zijn:

• Je betaalt 60 dollar, na ontvangen van je eerste review
• Alleen voor Amazon.com producten
• Enkel voor producten met minder dan 5 reviews
• Geen condities voor reviews om deze 5 sterren te laten zijn
• De verkoopprijs van je product moet hoger zijn dan 15 dollar

Het kan een paar weken tot maanden duren voordat je veel reviews krijgt, maar iedereen zou het moeten doen! Het levert je veel op.

2. White Hat: Verzoek een review, van klanten met positieve feedback

Veel mensen halen positieve “seller feedback” door elkaar met “product reviews”. Het is echter wel heel belangrijk om hier goed gebruik van te maken. En ervoor te zorgen dat je hier zo veel mogelijk uit haalt.

Stuur proactief e-mails naar klanten die een positieve “seller feedback” hebben achtergelaten. De kans is namelijk groot dat wanneer je deze klanten vraagt om een review, ze je deze graag zullen geven. Veel mensen die iets kopen van je, laten helemaal geen feedback achter. De klanten die het dus wel doen, zijn al actief in het geven van feedback. Maak hier slim gebruik van door je te richten op de groep die het leuk vindt iets achter te laten.

Nu ze tevreden zijn met jou als verkoper, kun je ze een verzoek sturen hetzelfde te doen voor jouw producten. Door hier gelijk mee te beginnen, bouw je snel meer Amazon reviews op!

3. White Hat: Vraag reviews van klanten waar je klantenservice aan hebt verleend

Wanneer je in gesprek raakt met klanten en ze een fantastische klantenservice geeft, laten ze sneller een goede review achter. Hierbij moet je dan wel denken aan echte klantenservice en niet de automatische berichten die je naar klanten stuurt.

Bij het geven van perfecte klantenservice kan je denken aan:

• Vragen die klanten stellen voordat ze een product kopen en hierin voorzien
• Technische support na de aanschaf van een product
• Terugsturen van producten en deze weg zo simpel mogelijk maken voor je klanten
• Klanten die ontevreden zijn blij maken en behandelen als een koning

Vraag je ze vervolgens in een gesprek een review te geven, zullen ze je die graag toebedelen. Je kan ook nadat klanten producten hebben aangeschaft, vragen of ze deze goed hebben ontvangen. Na een reply, vraag je ze dan een review te geven. Het is een hele eerlijke manier meer Amazon reviews te krijgen voor jouw producten.

4. White Hat: Gebruik product toevoegingen

Het kan ook zeer nuttig zijn teksttoevoegingen te plaatsen bij je producten, waarbij klanten een bepaalde actie kunnen ondernemen. Je moet alleen opletten dat je bepaalde woorden niet mag gebruiken. Het gaat hier om de Engelse woorden “if” en “then” en statements die hiermee verbonden zijn.

Een voorbeeld hiervan kan zijn dat “als” klanten reviews achterlaten “dan” krijgen ze iets extra’s. Dit moet je dus zien te voorkomen omdat Amazon dit soort trucjes eruit filtert. En je inspanning zo voor niks zijn geweest.

Je kan wel op slimme manieren aangeven dat klanten iets krijgen na bv. het registreren van hun product. Denk hierbij aan een verlengde garantietermijn. Op die manier zal je toch het e-mailadres van je klanten ontvangen. Die je later met een autoresponder kan gebruiken, voor het versturen van review verzoeken.

5. White Hat: ManyChat inzetten

Gebruik je nog geen ManyChat, dan zou je hier vandaag nog mee moeten beginnen. ManyChat is een chatbot waarmee je klanten kan vragen een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan zeer veel effect hebben op de groei van je Amazon reviews.

Zo kan je ManyChat laten vragen of iemand een bepaald product heeft gekocht bij je. Zo ja, dan kan je met een leuk stukje tekst de klant vragen een review te geven voor dit product. De kans is groot dat een tevreden klant op die manier sneller een review zal geven.

Hebben ze het product niet gekocht, dan kun je ze ook aansturen het te kopen. Je kan dit bv. ook doen door 25% korting te geven op het product, voor klanten die het bericht lezen. Het zal klanten sneller overhalen, zeker wanneer ze toch al op zoek zijn naar jouw producten.

6. White Hat: Giveaways en kortingen geven

Geef je flinke kortingen, dan zal het aantal verkopen stijgen en je hierbij ook meer reviews ontvangen. Een optie is om bij de lancering van je producten deze gelijk te voorzien van korting, voor direct hogere verkoopaantallen.

Het inzetten van “Amazon Giveaways” is een andere manier om je verkopen te boosten. Met dit programma kunnen een aantal van je klanten prijzen winnen en, verliezers krijgen deze meestal dan tegen een korting. Tenminste, het is wel aan te raden deze korting te geven voor nog meer verkopen.

Je hebt ook bepaalde websites die ongeveer hetzelfde doen, maar gebruik deze niet te vaak. Ook al zijn sommige toegestaan, het is beter de eerste manier te gebruiken.

Je krijg zo meer aandacht, waarmee de kans dus heel groot is dat je review aantal ook toeneemt. Doe dit niet elke dag, maar plan dit soort events wel met regelmaat in. Het zal je veel opleveren!

7. White Hat: Lanceer nieuwe producten in een e-mail lijst

Hopelijk heb je ook naast Amazon een eigen e-mail lijst opgebouwd. Nu kun je bij het lanceren van nieuwe producten deze versturen naar deze lijst. Verwijs hierbij niet door naar je eigen website, maar direct naar de Amazon productpagina. Door dit te doen bereik je 2 dingen:

• Je zal hier sneller verkopen mee realiseren.
• De kans is groot dat je een lijst produceert met tevreden klanten die vaker reviews achterlaten bij je.

Meer verkopen is ook een factor die zwaar weegt voor Amazon. En ook het feit dat je links vanuit een andere bron komen, zal wellicht leiden tot hogere waardering door Amazon.

Je eigen e-mail lijst bestaat verder uit klanten die meestal al iets hebben met jouw producten. Waardoor de kans aannemelijk is dat ze sneller (en vaak positieve) reviews bij je achterlaten.

8. White Hat: Bundel producten: maak een set of freebie!

Het bundelen van producten kan ervoor zorgen dat je verkopen een boost krijgen. Niet alleen je verkopen maar ook jouw Amazon reviews hebben hier baat bij. Wanneer de klanttevredenheid namelijk stijgt, ontstaan hier meestal meer reviews uit.

Je kan bv. sets maken van producten die goed met elkaar verkocht kunnen worden. Dit doe je dan tegen een prijs die voordeliger ligt, dan wanneer ze los worden aangeschaft. Een andere optie is om een kleine “freebie” te geven bij een product. Het hoeft niet groot te zijn, maar zorgt wel dat jouw product meerwaarde heeft.

Het zorgt ook voor klanten die met een tevreden gevoel bij jouw bestellen, waardoor ze je hiervoor graag belonen. Niet elke klant zal hierdoor een review achterlaten, maar degenen die het wel doen zullen positief zijn in hun beoordeling.

9. White Hat: Gratis E-book of andere content

Klanten een e-book of andere content geven, kan een leuke extra zijn tijdens het aankoopproces. Maar wat gebeurt er wanneer je klanten na een aankoop verrast met een e-book?

Het feit dat ze er niet op rekenen zorgt voor een sterk emotioneel en verrassend effect. Daarbij vindt iedereen het leuk om meer te krijgen, dan waarvoor je hebt betaald. Deze piek in emotie kan ertoe leiden dat ze je ook sneller een (goede) review geven op Amazon.

Een gratis e-book of andere content doet het altijd goed. Geef hierbij wel nuttige informatie en tips over het product. Of bv. een handleiding waar meer in staat dan de bijgeleverde productomschrijving. En loopt niet teveel andere producten te promoten. Het boek zal waardevolle informatie dienen te bevatten.

Zo zal de klant ook echt het gevoel krijgen dat ze een “premium” cadeautje krijgen, waar ze iets aan hebben.

10. White Hat: Geef prioriteit aan de kwaliteit van je producten

Het allerbelangrijkste aspect van producten verkopen op Amazon, is dat ze van hoge kwaliteit zijn. Besteedt veel tijd aan het zoeken en verkopen van superieure producten. Om welke andere reden zouden mensen anders positieve Amazon reviews bij je achterlaten?

Het is niet alleen de prijs, klanten moeten ook echt tevreden zijn met het product. Op die manier zal je automatisch veel positieve reviews ontvangen op Amazon. Zelfs wanneer klanten niet gelijk een review achterlaten, doen ze dit vaak wel met een “follow-up” e-mail als de producten bevallen.

Verkoop je lippenbalsem, vertel dan over hoe stevig en zacht hun lippen zullen voelen na het gebruik ervan. Je kan zelfs nog een stapje verder gaan, hoe het hun zelfvertrouwen en liefdesleven zal boosten. Klanten nemen dit soort dingen vaak mee, wanneer ze een review schrijven over je product!

Zo krijg je niet alleen positieve Amazon reviews, maar ook content die het onderbouwt.

11. Grey Hat: Review services

Ondanks dat de meeste betaalde “review” diensten niet zijn toegestaan op Amazon, zijn er enkele die wel werken. Ze vallen binnen de TOS (Terms Of Services) van Amazon, waardoor je ze kunt toepassen. Let hierbij wel op dat het een beetje op het randje is. Beter is het om op andere manieren Amazon reviews te krijgen.

Het is verder ook geen garantie dat je meer Amazon reviews zal krijgen. Gezien het met de service alleen mogelijk is, klanten de kans te bieden een reviews te plaatsen. Dit gebeurt meestal op een website, waarbij je producten met hoge kortingen kunt aanbieden. Veel mensen komen echter alleen voor de koopjes en plaatsen verder geen reviews.

Omdat het dus geen zekerheid is en je wel kortingen geeft, kun je er wellicht beter eerst over nadenken. Je kan het ook een keertje proberen om te zien of het echt wel zoveel zoden aan de dijk zet.

12. Black Hat: Vrienden en bekenden

Veel verkopers zullen schuldig zijn aan het laten plaatsen van reviews door familieleden of vrienden. Hoewel dit een slimme manier lijkt om meer goede reviews te krijgen, pakt Amazon het snel op. Ze zijn er heer en meester in deze middels bv. verzendingen en IP-adressen te achterhalen.

Amazon reviews moeten zo objectief mogelijk zijn …en dat zijn reviews van familieleden of vrienden meestal niet. Althans, ze worden vaak geplaatst om op een makkelijke manier hogere scores te bereiken. Doe dit dus niet of in ieder geval niet overmatig.

Bij verdachte signalen dat je hiermee bezig bent, worden je reviews dan namelijk niet geplaatst. Verder werk je in strijd met de TOS van Amazon. En zo wil je niet in de boeken komen te staan.

Zorg dat je dit soort black hat technieken dan ook niet praktiseert. Ze helpen je geen eerlijke online business op te bouwen, voor de lange termijn!

13. Black Hat: Services voor achterhalen van e-mail

Amazon zal gegevens van klanten niet zomaar te grabbel gooien. Ze doen er dan ook alles aan om deze persoonlijke informatie niet prijs te geven, ook niet aan verkopers. Ze verbergen e-mail en telefoonnummers van klanten, om zo hun privacy te beschermen.

Maar met e-mail appending services, kan aan de hand van verzendinformatie en Big Data databases deze informatie wel worden achterhaald. Sommige hiervan claimen een succesratio van 40%, maar de meesten zitten hier ver onder.

En het is ook zeer zeker een methode die niet is toegestaan. Ook al zijn ze vrij moeilijk om te achterhalen, je hebt er uiteindelijk vrij weinig aan.

Wanneer Amazon lucht krijgt van dit soort praktijken, zit je zelf met de gebakken peren. De kans op Amazon reviews is naar alle waarschijnlijkheid ook niet heel groot, gezien je ongevraagd gegevens gebruikt van klanten.

14. Black Hat: Nepreviews kopen

Waar moeten we beginnen …wil je echt met malafide praktijken bezig zijn dan kies je voor nepreviews. Dit kan op zoveel manieren dat je er bijna de tel van kwijtraakt. Meestal worden er zombie accounts opgezet, die puur en alleen maar bedoeld zijn voor het geven van reviews.

Dit gebeurt tegenwoordig natuurlijk steeds slimmer, maar nog steeds is het snel verdacht. En wat heb je eraan, om dit soort reviews te plaatsen? Om dan vervolgens 10 echte klanten te krijgen die je slechte reviews plaatsen. Er is waarschijnlijk iets niet goed aan je product, wanneer je voor dit soort “shady” technieken gaat.

Je bent bezig met het opzetten van een professionele online business, gedraag je dan ook zo. En wanneer jouw producten lof verdienen, krijgen deze automatisch meer goede reviews. Die je met de (white hat) tips uit dit artikel zelfs nog flink kan boosten!

15. Black Hat: Betaal voor verwijderen van reviews

Geloof het of niet, Amazon zit met de handen in het haar over schandelijke praktijken die plaatsvinden binnen het bedrijf. Het is namelijk zo dat er werknemers worden omgekocht om negatieve Amazon reviews te verwijderen voor verkopers. En dit gebeurt best wel op grote schaal.

Dit mag natuurlijk nooit en te nimmer gebeuren, toch is het voor veel werknemers een rendabele inkomstenbron. Het verwijderen van de reviews is namelijk niet goedkoop. De prijzen lopen in sommige gevallen zelfs op tot wel 300 dollar per review. Het zal hier dan gaan over producten die een dure verkoopprijs hebben.

Zorg dat je bij dit soort zaken uit de buurt blijft, de kans dat je namelijk gepakt wordt, is hoog! En even voor de duidelijkheid …dat is niet de voornaamste reden waarom je het niet zou moeten doen. Je moet wel heel radeloos zijn, wil jij je met dit soort zaken bezighouden.

Meer reviews, meer klanten!

We hebben je met dit artikel tips gegeven hoe jij jouw Amazon reviews kunt boosten. Gebruik hierbij de white hat technieken, daar bereik je ook echt wat mee!

Om een compleet plaatje te schetsen, hebben we je ook de grey en black hat technieken gegeven. Deze zijn bedoeld om je inzicht te geven over praktijken die er nog meer plaatsvinden. En zijn een voorbeeld van hoe het niet moet.

Verkoop je goede producten (met idem dito klantenservice), dan zal je samen met onze tips meer positieve Amazon reviews krijgen!

 

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies