Amazon marketing strategie, dit is de sleutel tot succes!
Amazon marketing strategie, dit is de sleutel tot succes!
20 augustus 2020 

Amazon marketing strategie, dit is de sleutel tot succes!

In het hedendaagse e-commerce landschap is Amazon absoluut een kolos. We weten dit allemaal of je het nou toe wilt geven of niet …en met de komst van Amazon Nederland vormt het ook in ons eigen land een bedreiging voor de gevestigde orde. De Amazon marketing strategie is bekend ….en bedoeld om zoveel mogelijk landen om te krijgen via het Amazon platform te kopen.

Maar klanten zijn vandaag de dag niet zo makkelijk te strikken …en kopen dus ook niet zomaar producten op het Amazon platform. Ze gebruiken hier boven alles (logischerwijs) een prijscheck voor …meer dan 90 procent van de Amazon klanten kijkt of de prijs goedkoper is dan bij anderen. Een ander belangrijk aspect is het zoeken en snel vinden van nieuwe producten (72 procent zoekt op het Amazon platform naar nieuwe producten) …en ook de start van zoeken naar producten begint meestal op Amazon.

Heb je zelf weleens gekeken op Amazon om producten te vinden?
Vast wel en dat geldt voor (bijna) iedereen …Amazon heeft namelijk veel klanten.

Even wat statistieken van Amazon in een notendop:

• Amazon verkoopt meer dan 12 miljoen producten (nog los van boeken, wijn, media en andere Amazon diensten)
• Amazon heeft meer dan 310 miljoen actieve gebruikers en meer dan 90 miljoen Amazon prime leden alleen al in de VS
• Amazon Prime leden besteden bijna 1.500 dollar per jaar …7 procent van deze “Prime” leden koopt zelfs elke dag iets op het Amazon platform

Je snapt nu wel waarom we Amazon een kolos noemen!

In 25 jaar tijd is Amazon exceptioneel gegroeid …er komen momenteel elke dag zo’n 2.000 nieuwe verkopers bij op het Amazon Platform. En wanneer je een veteraan bent op het gebied van verkopen op Amazon, of er een wilt worden …kan het een intimiderende marktplaats zijn.

Het is de reden voor deze handleiding, waarin je gaat leren winstgevend te zijn door de juiste Amazon marketing strategie te hanteren. Je moet snappen dat Amazon een jungle kan zijn …waarin jij natuurlijk koning wilt worden. Lees daarom snel verder hoe je dit precies moet aanpakken.

Heb jij vragen over jouw Amazon marketing strategie? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!


Amazon productpagina’s optimaliseren

Meer dan 12 miljoen producten …dat is een vrij grote jungle en zal waarschijnlijk samenkomen met de vraag, hoe gaat een nieuwe verkoper hier nog tussen komen? En nog belangrijker, hoe ga je dan ook nog succesvol worden met de producten die je verkoopt? Hoe ingewikkeld het ook mag klinken, het antwoord is vrij simpel: denk zoals een koper op het Amazon platform.

Voordat je een Amazon marketing strategie gaat opstellen, zal je er eerst voor moeten zorgen dat jouw productpagina’s klaar zijn om nieuwe klanten te ontvangen die jouw producten kunnen aanschaffen. Je kan dit doen door jouw pagina’s te optimaliseren en aantrekkelijk te maken voor je klanten.

Amazon is ook een zeer bijzonder platform in die zin …want in vergelijking met Google zijn mensen op het Amazon platform al klaar om te kopen, en dus al verder in het koopproces wat alleen maar grote voordelen biedt voor verkopers op Amazon. Verkeer dat je dus krijgt bestaat uit mensen die al bereid zijn producten bij je te kopen, zelfs wanneer ze alleen maar checken op prijs of nieuwe producten willen ontdekken op jouw productpagina’s.

Het is dus jouw taak om productpagina´s te optimaliseren om dit gerichte publiek om te zetten naar conversies.

Laten we eens gaan kijken naar je productpagina´s van top tot teen (wil je overigens weten wat Amazon hierover zegt, bekijk dan ook de “Quick Start Style Guide” van Amazon zelf).

Producttitel

Je producttitel is het eerste wat jouw potentiële klanten zien in de zoekresultaten, en ondanks dat je deze zo clean en precies mogelijk moet maken …staat Amazon in de producttitel 200 karakters toe. Gebruik dit aantal karakters wijs zodat je in de ogen van Amazon, maar helemaal naar je klanten toe goed bezig bent en ze precies weten wat je verkoopt.

Hieronder laten we je aantal dingen zien die in de producttitel kunnen worden opgenomen:

• Je merknaam
• Je productnaam
• Speciale kenmerken (zoals bv. formaat, kleur, materialen, hoeveelheid etc.)
• Een of twee onderscheidende voordelen of eigenschappen

Verder kan je ook het beste deze regels aanhouden:

• Geef elk woord in de producttitel een hoofdletter (behalve woorden zoals “and” of vergelijkbare voorbeelden)
• Gebruik “and” in plaats van “&” en ook cijfers zoals “10” en geen “tien”
• Zet geen prijsinformatie, verkopersinformatie, promoties of op mening gebaseerde dingen in de producttitel (zoals “best” of “leading”)
• Laat details over kleur of formaat weg uit de producttitel …wanneer deze niet relevant zijn voor het product

Je producttitel is heel belangrijk voor de volgende twee dingen: productinformatie en zoekwoorden. En hiermee gelijk een zeer belangrijk onderdeel van je Amazon marketing strategie. Voor de meeste producten zullen deze hetzelfde zijn …maar sommige verkopers voegen hier nog een aantal relevante zoekwoorden aan toe om hoger in de Amazon SERP’s te verschijnen.

Uiteindelijk is het doel van je producttitel een match te vormen met de woorden waarmee potentiële klanten naar jouw producten zoeken …en ze hiermee in een oogopslag zoveel mogelijk relevante informatie te geven voordat ze naar je productpagina gaan en jouw producten kopen.

Hiervoor kan je ook de nodige tools gebruiken zoals “Merchant Words” en “Simple Keyword Inspector” om relevante zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes te vinden.

Productafbeeldingen

Productafbeeldingen

Hoewel producttitels ervoor zorgen dat je productinformatie op de juiste manier naar je potentiële klanten communiceert, zullen klanten op basis van je productafbeeldingen bepalen of ze jouw product verder gaan bekijken of niet. En je snapt hierbij wel dat eruit springen met kwalitatief goede en opvallende productfoto’s in de zoekresultaten jou een stapje voor geeft op de concurrentie.

Het is een onmisbaar element in jouw Amazon marketing strategie …en we raden je dan ook aan hier voldoende aandacht aan te besteden, of een professionele fotograaf in te huren (die productfoto’s maakt) om een aantal sets productafbeeldingen voor je te schieten.

Op het moment dat potentiële klanten jouw productpagina bezoeken, worden je productafbeeldingen nog belangrijker. Het kan een bepalende factor zijn of klanten jouw product kopen of niet. Amazon staat verkopers toe tot 9 foto’s te plaatsen voor een product. We raden je aan alle 9 te gebruiken, maar wel alleen wanneer je ook echt kwalitatief goede foto’s weet te plaatsen.

Amazon geeft aan dat de eerste productfoto op een witte achtergrond geplaatst moet worden …maar voor de andere 8 plaatsen hebben we een aantal tips voor je om alles uit je productafbeeldingen te halen:

• Maak foto’s van je product vanuit alle hoeken (klanten kopen je product online en hebben dus niet de mogelijk het product fysiek vast te houden en testen, totdat ze het uiteindelijk hebben ontvangen) …door kwalitatief goede foto’s te maken vanuit alle hoeken en waarop details goed zichtbaar zijn, kun je die ervaring toch enigszins nabootsen.
• Laat op andere foto’s zien hoe producten in het echt gebruikt worden, waarbij mensen het product gebruiken of dragen …gebruik geen animaties of paspoppen, maar schiet plaatjes met echte personen.
• Voeg content toe die echt van klanten afkomstig is, en verwerk dit in een of meerdere afbeeldingen wat zal leiden tot het stimuleren van nieuwe klanten
• Upload afbeeldingen met diagrammen, lijsten of vergelijkingstabellen van jouw producten en die van de concurrentie.

Amazon biedt ook de mogelijkheid om afbeeldingen in te zoomen, en dat is ook gelijk de reden waarom je productafbeeldingen op zijn minst 1000 x 1000 pixels moeten zijn.

Tip: test je productafbeeldingen om te zien welke het beste converteert (in de zin van een A / B test). Om dit te doen ga je sessies, verkopen, conversieratio’s en omzet bijhouden over een periode van een week of zelfs maand …en maak je een notitie van welke afbeelding er werd gebruikt. Vervolgens verander je de productafbeelding en ga je weer op dezelfde manier deze data verzamelen. Je zal merken dat er groot verschil kan zitten in de conversieratio’s, op basis van welke productafbeeldingen je gebruikt voor producten …maak hier dus slim gebruik van en selecteer de best converterende productafbeeldingen.

Productkenmerken

Wanneer een klant verder kijkt dan je producttitel, productafbeeldingen en prijs …zal hij of zij jouw productkenmerken vinden, ofwel de belangrijkste eigenschappen van jouw product en waarom deze zo bijzonder of uniek is …in de zogeheten “bulletpoints”. En deze stellen je in de gelegenheid kenmerken, voordelen, karakteristieken en overige belangrijke details kenbaar te maken aan jouw potentiële Amazon klanten.

Succesvolle Amazon verkopers gebruiken deze bulletpoints om uit te weiden over kenmerken en de voordelen ervan …maar ook vragen, misvattingen of issues op een correcte manier te adresseren.

Hieronder laten we zien hoe je deze productkenmerken zou moeten benaderen:

• Schrijf een paragraaf voor elke bulletpoint en voeg hier 2 tot 4 zinnen aan toe die relevant zijn voor het onderwerp ervan.
• Plaats de eerste woorden met een hoofdletter om duidelijk te maken waar het kenmerk, voordeel of andere toelichting over gaat dat je erin behandelt.
• Behandel deze paragraven op dezelfde manier zoals je dat bij een advertentie zou doen, de content die je hierin gebruikt kan namelijk de sleutel zijn om klanten sneller en meer te laten converteren.
• Vermijd dat je onnodig ruimte verspilt aan vanzelfsprekende zaken die op de productfoto’ te vinden is of bv. in de producttitel vermeldt staat.

Tip: kijk naar reviews, klachten en FAQ’s om meer te leren over waarom klanten van je product houden of er niet zo dol op zijn …met uitgebreide redenen waarom dit zo is. Ga op een logischerwijs proactieve manier om met dit soort zaken en maak er melding van in je opsomming …je zal merken dat al dit soort details bij een goede Amazon marketing strategie horen en het zal leiden tot een betere klantervaring, tevens hogere conversieratio’s op de langere termijn.

Productomschrijving

Wanneer klanten naar je productomschrijving gaan kijken, wordt de kans steeds groter dat ze ook een aankoop bij je gaan doen. Maar hoe kan je dat zo stellen? Ze moeten namelijk verder naar beneden scrollen om deze te vinden.

Het naar beneden scrollen langs Amazon ads, gesponsorde producten en andere informatie betekent dat ze die overslaan en meer willen leren over jouw product om het dan vervolgens aan te schaffen …of jouw productpagina in zijn geheel te verlaten.

In een sterke Amazon marketing strategie dien je dus de productomschrijving te gebruiken voor het uitweiden over wat er in de bulletpoints staat bij jouw product, een aantal minder bekende kenmerken en voordelen te noemen en ook wat meer afbeeldingen te plaatsen van het product. En daarop aanvullend kan je ook een lijstje met details maken hoe jouw product onderscheidend is in vergelijking met die van concurrenten.

Amazon geeft je ook de mogelijkheid om HTML te gebruiken in deze sectie …gebruik dus bold, italic en alinea´s om de tekst op te maken om te voorkomen dat het een lange saaie paragraaf wordt.

Tip: je kan ook Amazon´s “Enhanced Brand Content” gebruiken om je content meer scanbaar, professioneel en consistent in lijn met je merk te maken …we gaan je laten zien hoe dit werkt.

Amazon Enhanced Brand Content

Enhanced Brand Content (EBC) is een manier om je productomschrijvingen te upgraden naar een hoger level …zonder extra kosten. Voorheen konden alleen bepaalde verkopers (die onder het Vendor programma vielen) gebruik maken van EBC …echter, heeft Amazon deze optie nu beschikbaar gesteld voor alle verkopers op Amazon om het te gebruiken in hun Amazon marketing strategie. Je vindt deze optie in Amazon Seller Central onder “Advertising”.

Je kan met EBC gebruik maken van kant-en-klare templates om kenmerken toe te voegen aan je productomschrijvingen …zoals banners, tabellen, bulletpoints en interactieve afbeeldingen en content.

Simpelweg een Amazon Seller Account aanmaken geeft je geen toegang tot EBC …je zal ook moeten beschikken over een “Professional” account, Amazon Brand Registry dienen toe te passen op al jouw merken …waarbij je ook in het bezit bent van een “registered word trademark” voor elke merknaam.

Amazon marketing strategie

Verkopers hebben een Amazon marketing strategie nodig om consumenten aan te trekken naar hun productpagina’s, en om te zetten naar klanten. In algemene zin bestaat zo’n strategie uit: Amazon marketing diensten, Amazon SEO, Amazon reviews, direct marketing en affiliate marketing.

Nu dat je productpagina’s hebt geoptimaliseerd, is de volgende stap verkeer naar deze pagina’s genereren middels een geslepen Amazon marketing strategie. Er zijn verschillende tactieken die hand in hand gaan met elkaar …gebruik ze dus samen om ze te testen en optimaliseren.

Amazon Advertising (Amazon Marketing Diensten)

Je zal tijdens jouw verkoopavonturen op Amazon, hoogstwaarschijnlijk ook gebruik maken van Amazon advertising en doet dit middels Amazon Marketing Services (AMS). AMS is vergelijkbaar met Google Ads, omdat verkopers enkel betalen wanneer online winkelend publiek op de advertenties van verkopers klikken. En de dienst gebruikt zoekwoorden, gerelateerde producten en interesses van de koper om advertenties te plaatsen …daar waar consumenten er hoogstwaarschijnlijk op zullen gaan klikken.

En verkopers kunnen zelf kiezen hoe ze hun producten willen vertonen. Zo worden de zogeheten “Product Display Ads” aan de zijkant of onderkant in de Amazon SERP’s weergegeven en aan de zijkant van relevante productpagina’s. Nadat potentiële klanten erop klikken worden ze doorverwezen naar de gerelateerde productpagina’s.

Maar je hebt ook de “Sponsored Product Ads” die in de Amazon SERP’s en op relevante productpagina’s worden vertoond voor de productomschrijving. En ook wanneer consumenten hierop klikken, worden ze weer doorverwezen naar de productpagina van dat item.

Je hebt ook nog de “Headline Search Ads” die je het meeste kan aanpassen. Ze verschijnen helemaal bovenaan de Amazon SERP’s en kunnen zelfgemaakte content bevatten, maar ook linken naar een merkpagina waarop je zelf alles kan aanpassen.

Onderdeel van je Amazon marketing strategie is ook een goede Amazon advertising strategie …je zal merken dat het veel kan doen voor je conversies.

Amazon SEO

Amazon is een zeer populaire zoekmachine, waarbij 70 procent van de mensen ideeën opdoen voor nieuwe producten en 50 procent er hun koopactiviteiten start. Amazon is dus niet alleen maar een e-commerce website, maar ook een zoekmachine waarvoor je dus ook SEO wilt toepassen om hoger te ranken.

De zoekmachine van Amazon wordt “A9” genoemd. Het draait op een eigen algoritme en heeft onvoorspelbare updates die uit het niets kunnen opduiken. Je kan het dus enigszins vergelijken met Google. Er is nog een duidelijke overeenkomst tussen A9 en Google …ze geven om de klanten (kopers) van het platform (mensen die de zoekmachine gebruiken).

En dat is natuurlijk uitstekend voor wanneer je gaat winkelen op Amazon (of Google), maar ben je een verkoper die gevonden wil worden in de zoekresultaten zal je goed je best moeten doen.

Maar je zal gewoon dit goed in jouw oren moeten knopen: denk zoals een koper dat doet …en je zal prima met A9 samen kunnen werken. Hetzelfde wat voor je productpagina’s geldt (dus die op dezelfde manier te benaderen zoals je klanten dat doen), is dus ook van toepassing op Amazon SEO.

Met dit in gedachten wil je Amazon SEO voor A9 toepassen op de volgende manier: je wilt dat consumenten jouw product zien (discoverability), er daarna op gaan klikken (relevance) en dat ze het kopen (conversions).

Productreviews

Klantenbeoordelingen (reviews) zijn heel belangrijk …en zelfs nog belangrijker in de wereld van e-commerce, omdat klanten je product niet fysiek in handen krijgen voordat ze het gaan bestellen. Bijna 90 procent van alle klanten op Amazon zegt geen producten te kopen met 3 (uit de 5) sterren of minder.

Amazon herkent en onderstreept de kracht van klantenreviews op haar platform, en benadert deze vanuit de “buyer-first” mindset …en maakt het dan ook een belangrijk onderdeel van elke productpagina. Online shoppers kunnen afbeeldingen van klanten bekijken, reviews filteren op zoekwoorden, reviews filteren op content, reviews sorteren (op sterren) en nog veel meer.

En voor shoppers op het Amazon platform is dat een geschenk uit de hemel, het vergroot namelijk aanzienlijk de klantervaring …je kan bv. ook zien (door op foto’s van klanten die het product al hebben gekocht en gebruiken) hoe product in de praktijk ontvangen worden (of de manier waarop ze eruit zien, wanneer iemand bv. kleding draagt).

Verkopers dienen van reviews daarom dan ook een prioriteit te maken, ze kunnen je namelijk maken of kraken.

Hoewel je schrijven van reviews niet meer kan stimuleren, is het natuurlijk wel mogelijk om klanten op een aardige (nette) manier te vragen er eentje achter te laten. Je kan dit op de volgende manieren doen:

• Voeg een bedank (kaartje) toe aan de bestelling die wordt verstuurt, met het verzoek ook een review achter te laten.
• Stuur een opvolgmail (bv. hoe de bestelling bevalt …met daarin een verzoekje een review te schrijven erover).
• Verkoop producten waar mensen sneller reviews over schrijven

En Amazon staat verkopers ook toe te reageren op reviews …gebruik dit op een verstandige manier door met klanten in gesprek te gaan en naast bedankjes aan te nemen ook issues of vragen op een serieuze manier, snel en correct, af te handelen met het motto “klant is koning”.

Direct Marketing

In jouw Amazon marketing strategie zullen veel activiteiten op het Amazon platform plaatsvinden (bv. met Amazon advertising of het optimaliseren van SEO, zodat je beter gevonden wordt en meer verkoopt). Maar er zijn ook verkopers die aan “Direct Marketing” doen en dat kan ook zijn vruchten afwerpen, door op die manier loyale klanten voor je te winnen. Een van die manieren is klanten van Amazon naar je eigen e-commerce website krijgen, waardoor je niet alleen maar afhankelijk bent van het Amazon platform. Zorg er wel altijd voor dat je aan alle voorwaarden voldoet die Amazon stelt in de “prohibited seller activites and actions” handleiding.

E-mail

Je kent ze vast wel …e-mails van verkopers op Amazon die je na een bestelling bedanken, met daarbij vaak een stimulerende actie of kortingscode voor je volgende aankoop en dat is een slimme manier om je onderneming te laten groeien. Met dit onderdeel van je Amazon marketing strategie creëer je terugkerende klanten en waarborg je ook dat ze tevreden blijven. Vraag wel altijd of ze e-mails van je willen ontvangen en ga ook niet lopen “spammen” …maar toon echte interesse en biedt waardevolle aanbiedingen of andere content.

Social media

Social media

En sommige verkopers maken ook social media pagina’s aan (of hebben deze al en gebruiken deze actief voor hun verkoopactiviteiten op Amazon). Op die manier kan je nog meer in aanraking komen met je publiek en met ze praten of helpen bij de nodige issues. Je kan ook prima product updates, promoties, aankondigingen, giveaways en advertenties inzetten om nog meer onder de aandacht van je doelgroep te komen …en ook eens kijken hoe Amazon social media gebruikt om te leren van de meester.

Website

Wist je dat meer dan 80 procent van alle verkopers op Amazon er ook andere verkoopkanalen op nahouden. Je kan hierbij denken aan eBay, fysieke winkels of een eigen e-commerce website. Het is niet ongebruikelijk dat er verschillende platformen worden gebruikt om producten te verkopen.

Hoewel Amazon je een enorme “exposure” geeft en blootstelt aan 350 miljoen potentiële klanten (waarbij ze ook nog alle logistiek voor je kunnen regelen tot aan de klantenservice aan toe) …is het ook goed om een eigen website te hebben (en meerdere verkoopkanalen) om niet enkel en alleen maar afhankelijk te zijn van Amazon en nog meer mensen jouw producten te laten zien zodat ze die kunnen kopen …met andere woorden, van alle graantjes wat meepikken.

Tip: wanneer je niet van plan bent een hele e-commerce website te bouwen voor je merk en producten …maak dan in ieder geval een simpele landingspagina onder jouw eigen gekozen domeinnaam. Het geeft je een identiteit buiten het Amazon platform waar je ook e-mails kan ontvangen en actief kan zijn op social media pagina’s. Je kan dan altijd nog besluiten of er later een website wordt gebouwd die jouw verkoopactiviteiten een boost zullen gaan geven.

Affiliate Marketing

Het is een manier om op andere grote platformen nog meer consumenten bloot te stellen aan jouw producten. In ruil daarvoor krijgen de beheerders van deze platformen (websites) een kleine fee wanneer er verkopen worden gerealiseerd. Wel is het altijd zeer belangrijk te kijken naar de kosten die hieraan verbonden zitten …en de opbrengsten hier tegenop wegen.

Een Amazon marketing strategie levert je meer winst op!

Je ziet dus dat Amazon enorm groot is met ruim 12 miljoen producten op haar platform, maar het belangrijkste is te focussen op de producten die jij verkoopt. Zorg er voor dat jouw productpagina’s op en top geoptimaliseerd zijn, zodat consumenten die ze bezoeken ook echt converteren. En ga daarna met alle tips aan de slag om meer verkeer te realiseren, waarvan je omzet en winst beide in de lift gaan!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen