Amazon commissie - Hoeveel verdient Amazon per product?
Amazon commissie - Hoeveel verdient Amazon per product?
28 april 2021 

Amazon commissie - Hoeveel verdient Amazon per product?

Verkopen op Amazon kan je veel (extra) inkomsten opleveren, maar zeker wanneer je net begint zal je goed moeten snappen dat er ook (opstart) kosten zijn. En 1 van die kosten is de Amazon commissie die jij betaalt over verkochte producten, het is een variabele “Amazon Seller Commission” rate die je mee zal moeten nemen in je winstberekening. Maar dat is echter nog niet alles, want er komen nog wat meer kosten kijken bij Amazon die je moet weten.

Het is wel belangrijk te snappen dat die kosten normaal zijn, en ervoor zorgen dat je aan het einde van de rit (wanneer jij alles goed uitvoert) heel wat meer over zal houden dan je aan kosten kwijt bent. Je moet hierbij natuurlijk ook rekening houden met de hoogte van je winstmarges en die van de Amazon commissie die je over deze producten betaalt. Want op die manier zie je het grotere plaatje en weet je ook zeker dat jij er een goede boterham mee verdient.

In dit artikel gaan we je kosten laten zien waar jij mee te maken kan krijgen, zodat je een goed beeld krijgt van wat alles kost. Verder geven we je ook een overzicht van de commissie die betaalt dient te worden over producten die je verkoopt op Amazon.

Je kan op die manier namelijk ECHT zien hoeveel er verdient gaat worden (en niet zoals veel verkopers doen maar wat verzinnen, en ook strategieën bijstellen indien deze minder opleveren dan wellicht in eerst instantie geprojecteerd zijn voor die productideeën).

Laten we eerst eens kijken, waarom je eigenlijk commissie dient te betalen.


Waarom moeten verkopers Amazon commissie betalen?

Waarom moeten verkopers Amazon commissie betalen

Op de eerste plaats ga je natuurlijk profiteren van de gigantische Amazon Marketplace, waar miljoenen klanten elke dag weer aankopen doen. En het is logisch dat het verkopen op Amazon dan ook gepaard moet gaan met de nodige winst voor Amazon zelf. Het is onderdeel van hun verdienmodel.

Verder moet je ook snappen dat zo’n platform ook enorm veel kosten met zich meebrengt die Amazon zal moeten betalen. Je kan hierbij denken aan de website zelf, verkeer, technisch onderhoud, nieuwe innovaties, werknemers, managers en natuurlijk Jeff Bezos die bovenaan de boel aanstuurt …alles bij elkaar praten we hier over behoorlijk wat kosten die mede via de inkomsten uit Amazon commissies kunnen worden betaalt. Amazon verdient ze natuurlijk wel, maar om gebruik te maken van het Amazon platform is het dus ook logisch dat hier wat tegenover dient te staan.

Een percentage over verkopen die je maakt is dan ook vrij normaal …het levert je zelfs extra voordelen op. Want zelfs bij het betalen van die Amazon commissie zal je hoogstwaarschijnlijk wel meer verkopen draaien en per saldo dus toch meer gaan verdienen met je verkopen op Amazon …en dat is waar het allemaal om draait.

Verkopen op Amazon: met deze kosten krijg je te maken!

Uit een onderzoek (Junglescout) onder duizenden Amazon verkopers, werd duidelijk hoeveel kosten er gepaard gaan met het starten van verkopen op de Amazon Marketplace …hieronder vind je alvast een opsomming van hoeveel procent van de verkopers op Amazon, met een bepaald bedrag gestart zijn.

• 18% van de Amazon-verkopers begon met $ 500 dollar of minder
• 10% van de Amazon-verkopers begon met $ 501 – $ 1.000 dollar
• 12% van de Amazon-verkopers begon met $ 1.001 – $ 2.500 dollar
• 18% van de Amazon-verkopers begon met $ 2.501 – $ 5.000 dollar
• 22% van de Amazon-verkopers begon met meer dan $ 10.000 dollar

Laten we even kijken met welke kosten er (naast Amazon commissie) nog meer rekening gehouden dient te worden.

Maar eerst nog even de verstandhouding tussen kosten (investeringen) en succes op de Amazon Marketplace.

Hebben verkopers die meer uitgeven, ook meer succes?

Meer geld uitgeven om een Amazon-business te starten, betekent niet altijd meer succes voor de verkoper. Ondernemers die met minder geld beginnen, hebben de neiging sneller succes te vinden en het langer vol te houden dan degenen die met meer geld beginnen.

Hieronder wat statistieken voor het starten van een Amazon-business.

Verkopers die zijn begonnen met $ 500 dollar of minder:

– Meer dan 30% heeft vijf jaar of langer verkocht
– Bijna 60% had hun Amazon-bedrijf in minder dan zes weken opgestart
– Ongeveer 60% maakte in minder dan zes maanden winst en 40% maakte in minder dan drie maanden winst
– Tegen de 25% plaatste meer dan 100 producten op Amazon
– Grofweg 75% besteedde minder dan 20 uur per week aan hun bedrijf en 30% zegt minder dan vier uur per week te besteden (ofwel de “4 hour workweek”)

Verkopers die zijn begonnen met $ 10.000 dollar of meer:

– Meer dan 15% heeft vijf jaar of langer verkocht
– Bijna 75% deed er langer dan zes weken over om hun Amazon-bedrijf op gang te krijgen
– Ongeveer 30% maakte in minder dan zes maanden winst, terwijl 47% zei dat het hen zes maanden tot twee jaar kostte om winst te maken
– Precies 15% plaatste meer dan 250 producten op Amazon
– Grofweg 50% besteedde meer dan 20 uur per week aan hun bedrijf en 11% zegt aan of over de 60 uur per week te zitten

Hoeveel geld heb je nodig om te beginnen met verkopen op Amazon?

In dit artikel zullen we de kosten die bij verkopen op Amazon komen kijken, opsplitsen in 3 verschillende categorieën.

Vereiste kosten: dit zijn verschillende fees en Amazon commissie, en andere essentiële uitgaven die je moet betalen om te beginnen met verkopen op Amazon.

Aanbevolen kosten: je kan een succesvolle Amazon-business starten zonder deze kosten, maar het valt zeker aan te raden dat je deze investeringen doet.

Extra kosten: we praten hier over kosten die je verkopen op Amazon een boost kunnen geven, maar die niet “sec” nodig zijn voor het starten met verkopen op Amazon.

Wat is een strategie die veel verkopers hanteren?

De meeste verkopers op Amazon kiezen ervoor om hun eigen producten te (laten) produceren en deze met een eigen merk te labelen, om ze vervolgens op Amazon met winst te verkopen. Een bedrijfsmodel dat ook wel bekend staat onder de naam “private label”.

Laten we eens in 5 stappen kijken hoe dat werkt:

1. Productidee: het begint allemaal met nieuwe productideeën, waarvan jij denkt dat ze rendabel zijn en waarvan jij er veel denkt te kunnen verkopen op Amazon.

2. Onderzoek: gebruik Amazon-gegevens om een productcategorie te vinden met veel vraag en weinig concurrentie …een gedegen productresearch zal je succeskansen flink verhogen.

3. Bron: zoek een leverancier die soortgelijke producten vervaardigt om jouw eigen merk-versie van het artikel te maken.

4. Lancering: het uitvoeren van je eerste productlancering op Amazon, waarbij je een productvermelding maakt en je ook gebruik maakt van Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) …ofwel het interne logistieke netwerk van Amazon die, wanneer klanten jouw producten bestellen, deze namens jouw zullen versturen.

5. Adverteren: maak gebruik van het Amazon “advertentie-systeem”, Amazon PPC, om je producten op of buiten Amazon te promoten.

En elke keer wanneer je een verkoop maakt, zal daar de Amazon commissie over worden berekent (afhankelijk van productcategorie) …verder krijg je nog met andere (opstart) kosten te maken die we je hieronder gaan laten zien.

Wil je gelijk weten welke Amazon commissies er gelden?
Scrol dan verder naar beneden om hiervan de lijst te zien.

Vereiste kosten om te beginnen met verkopen op Amazon

Laten we hieronder eens kijken met welke kosten je te maken krijgt, wanneer je begint met verkopen op Amazon …dit kan natuurlijk per verkoper verschillen, maar om je een indicatie te geven van waar je, naast Amazon commissie, nog meer (ongeveer) rekening mee moet houden.

Samples van je producten opvragen

Ga je een private label verkopen en ben je nog niet bekend met importeren uit China, is het noodzakelijk dat je samples opvraagt van de producten waarvan je later grotere voorraden wilt aanleggen. Verder kan het ook slim zijn om een kwaliteitscontrole in China te laten uitvoeren (waar we ook een artikel over geschreven hebben). Op die manier ben je namelijk meer verzekerd van producten die helemaal naar wens zijn, en aan alle eisen voldoen die jij stelt.

En het voordeel van samples is dat je jouw producten nu in het echt kan zien, voelen, ruiken, testen en andere aspecten kan waarderen (worden de juiste materialen gebruikt, kloppen de afmetingen, is alles mooi afgewerkt etc.).

Omdat er soms een aanzienlijk verschil kan zitten tussen de kwaliteit van het product en de specificaties die je op Alibaba of andere websites online ziet, is het bestellen van monsters de beste manier om de kwaliteit te verifiëren en verder te gaan met de beste leverancier.

Zodra je potentiële leveranciers hebt gevonden , raden we je aan een steekproef uit de top drie te nemen om de kosten laag te houden. (want je betaalt meestal de productiekosten van het product plus de verzendkosten).

Een vuistregel hier is dat elk monster je ongeveer $ 100,- dollar zal moeten kosten en niet veel meer dan dat (natuurlijk afhankelijk van je product en de inkoopprijs, maar voor de meeste producten gaat die vlieger wel op). Ofwel, alle kosten van de leverancier tot aan jouw deur wat ongeveer een weekje zou moeten duren. Ga dus bij 3 samples uit van zo’n $ 300,- dollar.

Zodra je alle 3 de samples hebt ontvangen, kan je hier het product uitkiezen dat het beste aansluit bij jouw wensen en eisen, en met die leverancier in zee gaan.

Opmerking: soms zal een leverancier de kosten van de samples terugbetalen, wanneer je besluit zaken met ze te gaan doen. Het loont zeker om dit eerst te vragen aan je leverancier zodat je de initiële kosten van zo’n $ 100,- dollar in je zak kan steken nadat je zaken met die leverancier zal gaan doen.

Je eerste voorraadkosten

Zodra je jouw leverancier hebt gekozen, kan je overgaan tot je eerste echte bestelling producten die je gaat verkopen op Amazon!

Hierbij zal je rekening moeten houden met de Minimum Order Quantity (MOQ) die een gekozen leverancier stelt …meestal moet je hierbij denken aan een minimale voorraad van zo’n 500 stuks, maar wellicht kan je hierover onderhandelen met je leverancier en een lager aantal units bestellen.

Laten we er even voor het gemak van uitgaan dat je product $ 3,- dollar kost (productie- en verzendkosten) x 500 eenheden = een initiële investering van $ 1500,- dollar voor je producten uit China (of een ander gewenst productieland).

Opmerking: indien je liever geen voorraad wilt aanleggen, kan je ook voor dropshipping kiezen waarbij je pas producten afneemt op het moment dat ze ook echt worden verkocht aan klanten (hierbij moet je wel weten dat winstmarges lager liggen).

Giveaways

In het begin zullen veel verkopers met giveaways werken, waarbij het product dat ze verkopen met een behoorlijk extreme korting wordt verkocht om snel aan die eerste verkopen te komen die zo belangrijk zijn.

En de beste manier om dit te doen is een Amazon coupon of promotionele actie te creëren , en je product voor 50% of meer korting over de toonbank te doen. Met die korting + de Amazon commissie die je zal moeten betalen ga je waarschijnlijk geen winst meer maken op die producten en hoogstwaarschijnlijk zelfs verlies …maar neem dat in de beginfase voor lief, omdat het snel je ranking in de zoekresultaten en de verkopen zal boosten.

Want Amazon kan je product zo namelijk veel beter identificeren, en dus ook inschatten en waarderen …en krijg je al snel een aantal verkopen rank je hoger wat uiteindelijk ook een trigger (katalysator) zal zijn voor nog meer verkopen.

Je bent eenmalig een $ 200 – 300,- dollar kwijt, maar het zal wel zijn vruchten afwerpen voor je online verkopen.

Een Amazon Professional Seller Central Account

Wat je ook gaat verkopen op Amazon, er zal linksom of rechtsom betaalt moeten worden voor gebruik van de Amazon Marketplace. In dit geval praten we dus over “puur” het gebruik ervan …dus niet de Amazon commissie die je per verkoop zal gaan betalen. Je kan hierbij kiezen uit 2 verschillende soorten accounts namelijk “Individual” en “Professional” …respectievelijk betaal je hiervoor 99 dollarcent per verkocht item voor (los van alle andere kosten dus) of 39,99 dollar per maand (waarbij je die 99 dollarcent per verkocht item niet meer hoeft te betalen en je dus een vast maandbedrag betaalt …ook hier komen de andere kosten zoals die van onder meer Amazon commissie nog bij).

Je zal hoogstwaarschijnlijk van plan zijn meer dan 40 verkopen per maand te draaien, en met de juiste aanpak hier ook al snel boven zitten. Ons advies is dan ook wanneer jij een serieuze verkoper bent, om gelijk vanaf het begin voor de “Professional” account te gaan …gezien de voordelen in kosten, maar ook alle extra’s die je kan doen met dat type verkoopaccount op Amazon.

Het zijn dus kosten waarmee je rekening moet houden, maar waarvoor je niet op voorhand geld voor hoeft over te maken van je bankrekening …het wordt namelijk automatisch in minder gebracht op je Amazon Seller Central account inkomsten.

Kosten van je UPC code

Om je producten op Amazon te verkopen, heb je een herkenbare “barcode” nodig in de vorm van een UPC of EAN …om daaruit ook je Amazon FNSKU (Fulfillment Network Stock Keeping Unit) code te genereren, de code die Amazon gebruikt en welke op alle producten terecht zal moeten komen.

En wil je die Amazon FNSKU code dus krijgen, stelt Amazon’s TOS (Terms of Service) dat je een GTIN (Global Trade Identification Number) hebt …meestal in de vorm van een EAN (EU) of UPC code (meestal VS en ook wereldwijd).

In 2018 heeft Amazon haar TOS verandert, waarin ze aangeven dat alle barcodes van GSI moeten zijn …de marktleider op het gebied van die codes. Het kost je 250 dollar voor een registratie (fee) en bent 50 dollar aan “renewal” fee kwijt voor het oplopende aantal van 10 barcodes.

Je zal dus ongeveer rekening moeten houden met een 3000 dollar (bijna 2500 euro) aan initiële kosten die vereist zijn!

En dan heb je natuurlijk ook nog de aanbevolen kosten …

We praten hier over kosten die je eigenlijk zou moeten investeren bij je verkoopactiviteiten op Amazon, om je succeskansen op Amazon te vergroten.

Amazon Sponsored Products

Naarmate je meer verkopen zal maken door de promoties die je voert (en dus ook meer Amazon reviews krijgt na het versturen van “follow-up” mails naar je klanten) zal je de organische ranking van die producten zien stijgen. Je kan ook een andere manier hanteren tijdens je (eerste) Amazon productlancering …en dat is door met Amazon Sponsored Products in de weer te gaan.

Want ook deze verkoopstrategie kan je snel meer verkopen opleveren!

Stel dat je aan de lage kant gaat zitten met je budget voor advertenties, wat neerkomt op het “standaard” en door Amazon aanbevolen bedrag van 10 dollar per dag. Uit onderzoek blijkt dat je hieruit meestal zo’n 20 tot 35 klikken per dag mee kan realiseren voor je product, resulterend in zo’n 3 verkopen.

De kosten van je eigen handelsmerk registeren

Verkopers die een private label hebben op Amazon, dienen aan de vereiste te voldoen een “registered trademark” te creëren om in aanmerking te komen voor Amazon Brand Registry.

Op die manier kan Amazon zien dat jij de officiële verkoper bent van die producten, en levert het je voordelen en privileges op.

Verkopers moeten na de indiening hiervoor wel even wachten tot alles ook echt is goedgekeurd, voordat ze ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken van al die extra’s …en dat kan soms wel een paar maanden duren.

Ga je toch kiezen voor een productlancering zonder die brand registry …dan kan het zijn dat na het aanmaken van je productvermelding, andere verkopers dezelfde “soort” producten hierop gaan verkopen. Het is daarom beter om gelijk vanaf het begin die registratie in gang te zetten, zodat je ook daarna gelijk en op een juiste wijze kan beginnen met je productlancering en het verkopen van je items.

Zorg er hierbij ook altijd voor dat je onderzoek doet, en ook echt in aanmerking kan komen voor de registratie …zonder dat je achteraf met de nodige conflicten te maken krijgt omtrent jouw merk.

Wat zijn de kosten van een handelsmerk? Ongeveer zo’n 300 tot 500 dollar …Amazon heeft hier ook het “IP Accelerator Program” voor (Amazon-selected intellectual property attorneys), waardoor deze zaken wat sneller kunnen gaan (daar betaal je dan meestal wel zo’n ongeveer 750 tot 1000 dollar voor).

Je zal hiervoor dus rekening moeten houden met de aanbevolen Amazon kosten van zo’n (bijna) 700 dollar ofwel rond de 575 euro …hier komen dan natuurlijk je vereiste kosten wel nog bij.

Met welke andere extra Amazon kosten kan je nog te maken krijgen?

Onderstaande kosten hoef je niet te maken om te beginnen met verkopen op Amazon, maar zorgen er wel voor dat alles soepeler verloopt. We praten hier nog niet over Amazon commissie, waarvan we je wel zo een overzicht geven …maar over Amazon kosten die je kunnen helpen een vlekkeloze start te maken. Ontdek ze hieronder!

Designwerkzaamheden

Een grafisch ontwerper is een enorme troef om legitimiteit aan jouw merk toe te voegen. Ze kunnen je helpen met logo’s, verpakkingsontwerpen, productbijsluiters, fotografie-aanpassingen en infographics voor je productvermelding.

En hoewel het moeilijk is om een prijs te zetten op een goed ontwerp, geeft een mooie verpakking het product een high-end uitstraling en maakt het die geschikter voor een hoger prijs punt.

Overweeg dan ook zeker dit soort dingen door experts te laten uitvoeren, voor het beste resultaat aangaande je ontwerpen.

Productfotografie

Productfotografie

Wanneer je concurreert met andere verkopers op Amazon die mogelijk vergelijkbare producten hebben, is het extreem belangrijk dat jouw product zich onderscheidt van de rest. Geweldige productfoto’s zullen je hierbij helpen en hebben een positieve invloed op je merk.

En hoewel we deze dus in extra kosten zetten …raden wij je altijd aan dit soort productfoto’s te laten maken door een fotograaf (tenzij je die skills zelf natuurlijk hebt en het ook professional kan uitvoeren).

Indien je snel productfoto’s nodig hebt (of wellicht ervaring hebt ermee), hebben we hieronder een checklist hoe je dat op een goede manier kan doen.

Hier zijn de belangrijkste kenmerken perfecte foto´s te schieten voor je producten:

• Kies voor de beste mogelijk verlichting
• Een witte achtergrond voor de hoofdafbeelding
• Minimaal 1000 pixels breed aan de langste zijde van de afbeelding om aan de minimumvereisten van Amazon te voldoen
• Enkele foto’s van het product in gebruik door echte mensen (lifestylefoto´s)
• En denk erover na om belangrijke kenmerken, details of de kwaliteit van het product uit te lichten met ingezoomde foto’s

Een professionele fotograaf zal je (ondanks verschillende tarieven) ongeveer 20 tot 30 dollar per foto kosten …bij 8 foto’s zit je dan op zo’n 160 tot 240 dollar.

Hoeveel Amazon commissie betaal je bij verkochte producten?

Je krijgt met een variërende Amazon commissie te maken, waarbij er ook een minimumbedrag kan gelden (omdat je bv. ook zeer goedkope items kan verkopen, en Amazon dan toch een minimum bedrag stelt in plaats van een percentage van de verkoop die jij maakt). Laten we eens kijken naar de Amazon commissies voor verschillende productcategorieën waar je mee te maken krijgt.

• Amazon Device Accessories
Amazon referral fee 45% / Minimum $ 0.30 dollar

• Baby products (excluding Baby Apparel)
Amazon referral fee 8% voor producten met een verkoopprijs van $ 10,- dollar of minder en 15% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 10,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Books
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0 dollar

• Camera and Photo
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0.30 dollar

• Cell Phone Devices
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0.30 dollar

• Consumer Electronics
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0.30 dollar

• DVD
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0 dollar

• Electronics Accessories
Amazon referral fee 15% voor producten met een verkoopprijs van $ 100,- dollar of minder en 8% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 100,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Furniture & Decor
Amazon referral fee 15% voor producten met een verkoopprijs van $ 200,- dollar of minder en 10% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 200,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar (voor matrassen geldt er 15% ongeacht de prijs)

• Home & Garden (inclusief “Pet Supplies”)
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Kitchen
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Major Appliances (grote apparatuur)
Amazon referral fee 15% voor producten met een verkoopprijs van $ 300,- dollar of minder en 8% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 300,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Music
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0 dollar

• Musical Instruments
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Office Products
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Outdoors
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Personal Computers
Amazon referral fee 6% / Minimum $ 0.30 dollar

• Software & Computer / Video Games
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0 dollar

• Sports (exclusief “Sports Collectibles)
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Tools & Home Improvement
Amazon referral fee 15% (behalve voor “base equipment power tools” …hiervoor geldt 12%) / Minimum $ 0.30 dollar

• Toys & Games
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Unlocked Cell Phones
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0.30 dollar

• Video & DVD
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0 dollar

• Video Game Consoles
Amazon referral fee 8% / Minimum $ 0.30 dollar

• 3D Printed Products
Amazon referral fee 12% / Minimum $ 0.30 dollar

• Automotive & Powersports
Amazon referral fee 12% (behalve voor “Tires and Wheel” producten …waarvoor 10% geldt) / Minimum $ 0.30 dollar

• Beauty
Amazon referral fee 8% voor producten met een verkoopprijs van $ 10,- dollar of minder en 15% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 10,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Clothing & Accessories
Amazon referral fee 17% / Minimum $ 0.30 dollar

• Collectible Books
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0 dollar

• Collectible Coins
Check de “Category Requirements” voor de Amazon referral fee / Minimum $ 0.30 dollar

• Entertainment Collectibles
Check de “Category Requirements” voor de Amazon referral fee / Minimum $ 0 dollar

• Fine Art
Check de “Category Requirements” voor de Amazon referral fee / Minimum $ 0 dollar

• Gift Cards
Amazon referral fee 20% / Minimum $ 0 dollar

• Grocery & Gourmet Food
Amazon referral fee 8% voor producten met een verkoopprijs van $ 15,- dollar of minder en 15% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 15,- dollar / Minimum $ 0 dollar

• Health & Personal Care (inclusief “Personal Care Appliances”)
Amazon referral fee 8% voor producten met een verkoopprijs van $ 10,- dollar of minder en 15% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 10,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Industrial & Scientific (inclusief “Food Service + Janitorial & Sanitation)
Amazon referral fee 12% / Minimum $ 0.30 dollar

• Jewelry
Amazon referral fee 20% voor producten met een verkoopprijs van $ 250,- dollar of minder en 5% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 250,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Luggage & Travel Accessories
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

• Shoes, Handbags & Sunglasses
Amazon referral fee 15% voor producten met een verkoopprijs van $ 75,- dollar of minder en 18% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 75,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Sports Collectibles
Check de “Category Requirements” voor de Amazon referral fee / Minimum $ 0 dollar

• Watches
Amazon referral fee 16% voor producten met een verkoopprijs van $ 1,500,- dollar of minder en 3% voor producten met een verkoopprijs van meer dan $ 1,500,- dollar / Minimum $ 0.30 dollar

• Extended Warranties, Protection Plans, and Service Contracts
Amazon referral fee 51% / Minimum $ 0 dollar

• Overige items
Amazon referral fee 15% / Minimum $ 0.30 dollar

Is verkopen op Amazon dan wel rendabel met al die commissies?

Je ziet dus dat er bij verkopen op Amazon verschillende kosten komen kijken, en dat Amazon commissies sterk kunnen variëren. Wanneer jij gezonde winstmarges hebt op producten is het altijd rendabel om met je verkoopavonturen op Amazon te beginnen. Zorg er wel altijd voor dat je de tijd neemt om alles uit te rekenen, zodat je er ook echt een goede boterham mee zal verdienen en gebruik hiervoor dit artikel …en check dan ook natuurlijk gelijk welke Amazon commissie jij gaat betalen op je gemaakte verkopen!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen