Een niche webshop beginnen? 8 tips om de beste niche te vinden!
Een niche webshop beginnen? 8 tips om de beste niche te vinden!
17 mei 2019 

Een niche webshop beginnen? 8 tips om de beste niche te vinden!

De eerste stap die je maakt bij het starten van een webshop, is het kiezen van een winstgevende niche. Kijk maar eens om je heen, de meest succesvolle bedrijven zijn begonnen in een niche. Je kan het gelijk groot willen aanpakken, zoals Amazon dat nu doet. Maar zelfs Amazon is ooit begonnen in een niche (namelijk als online boekhandel).

Het grootste voordeel is dat je met een niche webshop je pijlen richt op een bepaalde doelgroep, niet het algemene publiek. De kans is hiermee groter dat je succes gaat behalen. Hierbij is het wel belangrijk dat je een aantal stappen doorloopt, voor het vinden van zo’n niche.

In dit artikel geven we je 8 tips voor het vinden van een goede niche die bij jou past. Neem ze goed door om je kans op succes te vergroten!

Ben jij klaar om de perfecte niche te vinden?


1. Doe onderzoek naar de beste e-commerce niches

Voor je gaat starten met een niche webshop, zal je eerst de nodige research moeten doen. Je wilt niet beginnen met een niche waar vervolgens niks mee te verdienen valt. Ga bij het kiezen van een niche niet alleen af op “trendy” producten, maar let ook goed op andere zaken.

Welke toegevoegde waarde heeft jouw niche webshop?

Welke toegevoegde waarde heeft jouw niche webshop

Om je niche webshop volledig tot bloei te laten komen, kies je een niche die je passie en interesses representeren. Je hebt vrij weinig aan een niche die jou niet interesseert en waarmee jij vroegtijdig stopt. Succes gaat niet over een nacht ijs, je zal continue waardevol moeten zijn en blijven.


Voor de meeste niches bestaan er al verschillende webshops. Je zal dan ook onderscheidend moeten zijn in meer dan de standaard dingen. Geef je klanten dus goede producten, klantenservice en een nette prijs. Maar verdiep je ook in wat er speelt in je niche, zorg dat je extra’s te bieden hebt en blink op andere manieren uit.

Wil je starten in niche die teveel verzadigd is? Dan is de kans van slagen minder groot. Wanneer er al 100 autoritaire websites zijn is de kans van slagen kleiner, dan starten in een minder concurrerende niche.

Het evalueren van je ideeën

Je zal dus moeten kijken of de niche webshop die jij wil starten, een haalbaar concept is. Je zal de kracht, mindere kanten, mogelijkheden en gevaren moeten kennen van de niche. Zonder dat je dit duidelijk in beeld brengt, zal je namelijk maar willekeurig iets gaan verkopen.

Je moet hierbij op de volgende zaken letten:

• Competitie binnen de niche (is deze hoog of laag).
• Marktpotentieel (hoe groot de markt is en kan worden).
• Winstgevendheid en omzetten die haalbaar zijn.
• Het tot in de puntjes begrijpen van je doelgroep.
• Is het een bestaande trend of opkomende markt (misschien geen van beide).

Door dit te onderzoeken word je een heel stuk wijzer en zal je veel beter kunnen bepalen of de niche geschikt is.

Valideren en testen

Je zal de gekozen niche nu moeten valideren en gaan testen. Het niet testen kan ertoe leiden dat je, na het opstarten van jouw niche webshop, niet veel verkoopt. Zorg ervoor dat je eerst kijkt hoeveel vraag ernaar je producten of diensten is en hoe goed ze verkopen.

Dit kan je doen door kleinschalig een webshop te starten, of zelfs alleen maar een productpagina te promoten. Je kan dit het beste doen door te adverteren (Google Adwords of andere advertenties). Zo weet je heel snel of de producten en diensten in je niche goed verkopen, wat de gemiddelde conversieratio’s zijn en waar mogelijkheden liggen.

Blijf ook bij je niche en ga niet van alles door elkaar verkopen. Je profileren als een expert in de gekozen niche, geeft jouw juist een voordeelpositie. Zorg dat je ook regelmatig blogt en maak sociale media kanalen aan. Hiermee kan je jouw expertise nog meer laten gelden.

2. Het analyseren van zoekwoordvolumes en je kansen

Teveel mensen die starten met een niche webshop zien het succes van anderen en denken dat het hun ook wel lukt. Maar zo simpel ligt het niet. Je weet niet met welke werkzaamheden op de achtergrond, ze dit succes hebben bereikt.

Controleer daarom altijd eerst hoe moeilijk het is te ranken in je niche. Je kan ook beter niet verstrengeld raken in een en oververzadigde niche, gezien je kans van slagen hierin lager ligt. In een niche met hoge concurrentie en veel websites die al op hoge posities staan, word het een echt gevecht. Het is natuurlijk wel mogelijk om hiermee te concurreren. Maar het zal je veel meer bloed, zweet en tranen kosten iets te verkopen.

De scoringskans van een niche bepalen

Voor een beginner is het beter een niche te kiezen die niet overladen is met concurrerende websites.

Om erachter te komen wat je kansen zijn binnen een bepaalde niche kan je:

• Controleren met Ahrefs welke autoritaire websites er zijn.
• Of er ook websites ranken met weinig autoriteit.
• Op welke zoekwoorden deze websites hoog ranken.
• Zoekwoordvolumes controleren die je wilt gebruiken.

Je kan hiervoor ook de Google Keywordtool of kwfinder.com gebruiken.

Wees niet te gretig

Het kan natuurlijk tijdens je zoekwoordanalyse heel aantrekkelijk zijn voor hoge zoekvolumes te kiezen. Zoekwoorden met tien- of honderdduizenden maandelijkse zoekopdrachten geven het gevoel dat je hiermee enorm veel kan verdienen. Dat kan inderdaad wel, maar dan zal je er wel hoog mee moeten ranken. En dat is nou juist moeilijk of in sommige gevallen zelfs bijna onhaalbaar, omdat iedereen met deze zoekwoorden wil scoren.

Grote en bestaande autoritaire websites met hoge budgetten, zijn deze al vaak de baas. Je kan jezelf hier natuurlijk proberen tussen te vechten, maar dat gaat wel langer duren. Voor beginners is het daarom veel beter zoekwoorden te kiezen met een bescheidener zoekvolume, met weinig tot geen concurrentie.

Hier heb je veel meer aan en de kans dat je hiermee snel rankt is groter. Je kan met meer van dit soort zoekwoorden samen, dan ook zeker genoeg verkopen. Zolang je maar bereid bent te werken!

De balans vinden tussen zoekvolume en competitie

Het is bij het kiezen van de juiste zoekwoorden belangrijk een balans te vinden tussen zoekvolume en competitie. Je wilt natuurlijk het liefst alleen maar hoge zoekvolumes gebruiken, maar de kans dat je hierop rankt is laag. Te lage zoekvolumes zie je vaak bij zoekwoorden die niet converteren, of nog niet ontdekt zijn door de concurrentie. Die laatstgenoemde is overigens hoogst onwaarschijnlijk.

Je zal in de speurtocht naar zoekwoorden voor jouw niche webshop, dan ook een goede balans moeten vinden. Zoekwoorden dienen een redelijk zoekvolume te hebben, maar moeten ook niet te competitief zijn. Zo maak je de meeste kans op pagina’s die ranken, waar goed mee verdiend kan worden.

Een handige tool om goede zoekwoorden te vinden die voldoen aan deze eisen is SEMRush.

Je producten en diensten kennen tot in perfectie

Je zal de producten en diensten die je verkoopt, van binnen en buiten moeten kennen. Ga je er namelijk teksten over schrijven dan heeft Google niks aan standaard artikelen, met te weinig informatie. Hiermee zal je niet hoog ranken en bezoekers die je pagina’s wel vinden, zullen deze ook niet waardevol vinden. Je zal informatieve, spannende, meeslepende en makkelijk leesbare content moeten creëren wil je succes behalen met je niche webshop.

Hierbij moet je ook bedenken dat Google altijd de beste pagina’s bovenaan in de zoekresultaten probeert te plaatsen. Wil je hier een plekje bemachtigen, kan je niet met een nietszeggend artikel aankomen.

Geef je bezoekers zoveel mogelijk informatie en lever iets extra’s, in vergelijking met de concurrentie. Hiermee ben je in het voordeel, wat zeker niet onopgemerkt zal blijven (door zowel Google als je bezoekers). Wees uniek en onderscheidend!

3. Denk verder dan 1 product of dienst

Een complete niche webshop bouwen rondom 1 product of dienst, maakt deze erg gelimiteerd. Je zal meer verdienen met aanvullende producten of diensten, waarmee jouw klanten geholpen zijn. Hierbij is het wel belangrijk dat de kwaliteit boven kwantiteit staat (ga dus niet zomaar dingen toevoegen aan je webshop).

Probeer ook niet je webshop vol te proppen met zoveel mogelijk producten. Je hoeft tevens niet perse de goedkoopste te zijn met alles. In een prijzenoorlog zijn er altijd goedkopere partijen (met hogere autoriteit, betere deals en meer klanten). Je kan daarom beter proberen meerwaarde (kwaliteit) te bieden en waardevol te zijn voor je klanten.

Hierbij is het belangrijk je doelgroep te kennen en ze vervolgens op verschillende manieren te bedienen. Je kan hiervoor ook up-sell, cross-sell en re-sell inzetten.

Geld verdienen is belangrijk, maar niet je enige drijfveer

In de meeste gevallen doen mensen aankopen omdat ze iets graag willen of nodig hebben. Je zal daarom ook moeten weten welke problemen of behoeftes je klanten hebben, zodat jij de oplossing voor ze kan zijn. Waar houden je klanten van, welke taal spreken ze en welke platformen bezoeken ze? Het zijn vragen waar je antwoord op moet kunnen geven.

Wanneer je niche webshop alleen maar gebouwd is om financiële redenen, zal je waarschijnlijk niet heel ver komen. Je weet namelijk vrij weinig van wat je klanten zoeken en interesse jezelf te verdiepen hierin ontbreekt vaak. Maar kies je daarentegen een niche met passie, dan kan je hier veel meer uithalen. Je kan jezelf namelijk identificeren met jouw klanten. En het blijft ook veel leuker voor je, zo’n webshop te runnen!

Laat geld dus niet de enige drijfveer zijn, het is een combinatie van passie en winstgevendheid!

Niet te groot, maar ook zeker niet te klein

Het is bij het starten van een niche webshop belangrijk je te richten op een bepaalde doelgroep. Let er hierbij wel een beetje op dat de doelgroep niet te klein is. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit gepensioneerde kunstleraressen uit het Belgische plaatsje Genk, dan is dat klein.

Maar is je publiek te groot, dan heb je ook niet echt een doelgroep meer.

Probeer beide gevallen dus te voorkomen, zodat je uiteindelijk wel je producten en diensten aan de man kan brengen.

Idealiter bestaat jouw doelgroep uit voldoende mensen met bepaalde behoeftes of pijnpunten. Leg uit hoe jij met jouw producten of diensten deze problemen uit de wereld gaat helpen. Hiervoor zijn niet veel woorden nodig, maar ligt de focus juist op jouw kort maar krachtige oplossing.

4. Samenwerken met Amazon, of toch niet?

Vraag jezelf af, waarom een klant bij jou zou moeten kopen? Veel van de producten zijn al te vinden bij andere internetgiganten, zoals Amazon die met veel producten domineert. Je zal dus iets moeten bieden wat verkopers op Amazon niet hebben. Natuurlijk is een goed product of dienst en idem dito klantenservice geweldig, maar het is niet altijd genoeg.

Je product of dienst wordt onderscheidend wanneer het meerwaarde heeft. Dit kan de kwaliteit, duurzaamheid, functionaliteit, of prijs zijn. Ondanks dat je niet in een prijzenoorlog wilt belanden, kan het zijn dat je jouw klanten op de een of andere manier toch meer voordeel kan bieden. Ontdek waarom klanten bij jou beter af zijn, dan bij een ander. Voordat je met een niche webshop begint!

Het is ook belangrijk een goed aanpassingsvermogen te hebben. Je zal namelijk producten en diensten in de gaten moeten houden die de aandacht van jouw klanten krijgen. Door hier goed op in te spelen, zal je sneller doorgroeien.

Je producten of diensten op Amazon zetten

Er bestaat ook de optie om een samenwerking aan te gaan met Amazon, door je producten op hun platform te plaatsen. Of zelfs de hele logistiek via Amazon te laten verlopen met FBA (Fulfillment by Amazon).

Het kan een win-win situatie zijn en je een hoop werk uit handen nemen.

In je merk blijven investeren

De beste e-commerce niches hebben meer vraag dan aanbod. Wanneer je een niche vindt die nog niet is geïnfiltreerd door Amazon of andere grote bedrijven, duurt het niet lang voor ze hier lucht van krijgen. Succesverhalen worden altijd gekopieerd!

Hierbij is het belangrijk te investeren in je merk, oftewel aan branding doen. Je wilt na er een gat in de markt is ontdekt dat jouw klanten loyaal blijven. Zorg dat jij de beste bent en blijft vernieuwen. Doe jij alles goed? Dan is er weinig reden voor klanten om over te stappen naar een ander merk.

Blijf altijd plannen, in de weer met nieuwe strategieën en denk na welke volgende stappen je gaat nemen. Door te innoveren en nieuwe dingen te testen blijf je zo de competitie voor.

En ook op de lange termijn succesvol met je niche webshop!

5. Je marges achterhalen om winst binnen een niche te evalueren

Het doel is natuurlijk om met de producten of diensten op jouw niche webshop, genoeg winst te maken. Het is dan ook belangrijk een berekening te maken wat je ermee kan verdienen. Hierbij zal je de inkoopprijs en kosten van je producten moeten kennen, maar ook de verkoopprijs in de markt. Zo weet je hoeveel marge je (ongeveer) hebt op een product of dienst.

Je zou de producten en diensten ook eerst kunnen testen, om te kijken hoeveel je ervan verkoopt en wat het oplevert.

Laat je niet uit het veld slaan wanneer je eerste verkopen niet zoveel marge hebben, maar blijf dit optimaliseren.

6. Advertenties testen op winstgevendheid

Test met Google Adwords of sociale media campagnes of er genoeg vraag is naar een product of dienst. Je komt er zo beter achter of klanten ze ook echt kopen. Voordat je overgaat tot de volledige lancering van je niche webshop, is het een aanrader om met zo’n paar honderd euro te adverteren. Zo weet je hoe goed jouw gekozen niche loopt en ben je klaar voor het echte werk.

Je kan hiervoor zoekverkeer sturen naar een landingspagina om te kijken wat de impressies, kliks en conversies zijn.

7. Maak plannen om klanten te krijgen voor je niche webshop

Bij het starten van een niche webshop komen een hoop verschillende aspecten kijken. Goede producten en diensten, gebruiksvriendelijke webshop, SEO, visitekaartjes zijn allemaal belangrijk. Maar het is hierbij wel belangrijk te prioriteren. Je focus moet liggen op het kiezen van de juiste niche en hoe je klanten krijgt die bij jouw kopen.

Je moet ze leren kennen, hun taal spreken en weten welke behoeftes of problemen er spelen in je niche. En met de producten en diensten die je te bieden hebt, ze hiermee kan helpen.

Gebruik hiervoor ook sociale media kanalen en kies hierbij zorgvuldig hoe je jouw producten of diensten gaat promoten. Wanneer je kleding verkoopt, ga je eerder naar Instagram waar je veel foto’s kan delen, dan dat je naar LinkedIn gaat.

8. Trending niches Vs populaire producten (of diensten)

Trending niches Vs populaire producten

Kies bij het starten van een niche webshop voor een trending niche, niet alleen een populair product of dienst. Om de simpele reden dat een product of dienst op een gegeven moment van de markt kan verdwijnen, of kan worden vervangen. Voor een niche om compleet te verdwijnen (mocht dit al gebeuren) zouden er jaren nodig zijn. Omdat het om meer draait dan 1 item.


Je kan hiervoor Google Trends gebruiken, om een stabiele en groeiende trend te ontdekken voor een niche. Hieronder vind je een aantal populaire niches.

Baby verzorgingsproducten

De baby markt is booming, elk jaar worden er tussen de 160 en 210 duizend baby’s geboren in Nederland. Er zijn dus altijd mama’s en papa’s op zoek naar luiers, ledikantjes, kleren, schoenen, babydoekjes, spenen, verzorgingsproducten, babyvoeding en nog veel meer.

Je kan in deze niche ook onderscheidende producten op de markt brengen. Er zijn namelijk wel veel webshops, maar er wordt veel van hetzelfde verkocht. Doe er je voordeel mee.

Athleisure

Athleisure is een populaire niche in alle lagen van de bevolking. Het is een niche die nog steeds groeit met een gepassioneerd publiek, waardoor er genoeg kansen liggen voor een niche webshop. Zo kan het zomaar een slimme zet zijn hiervoor een private label te starten.

Voor iedereen die niet precies weet wat athleisure is, het is een combinatie van sport en alledaagse kleding. Je kan hierbij denken aan broeken gemaakt van sportmaterialen zoals polyester of het dragen van sneakers. Het is een populaire kledingstijl die door een groot publiek wordt omarmt.

Organische beauty producten

De vraag naar organische beauty producten neemt ook toe. Jaarlijks is er een stijgende lijn te ontdekken en volgens velen blijft deze niche nog jarenlang groeien. Mensen zoeken steeds vaker natuurlijk beauty producten, die ze de voorkeur geven boven niet-organische producten. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijke gezichtsmaskers.

Je kan ook heel makkelijk een niche webshop starten voor meerdere organische beauty producten. Mensen die een natuurlijk beauty product bij je kopen, zijn namelijk hoogst waarschijnlijk ook geïnteresseerd in gelijksoortige producten.

Verzorgingsproducten voor heren

Je kan ook nog steeds kansen vinden in verzorgingsproducten voor mannen. Hierin doen met name haarverzorgingsproducten voor de baard het goed. Denk hierbij aan baardolie, maar er zijn ook nog een aantal andere producten die je goed zou kunnen verkopen. Te denken aan shampoo, scheergel, aftershave facial wash, cologne (voor na het scheren), scheermesjes en andere verzorgingsproducten.

Subscription boxes

Een ander goed idee voor een niche webshop is het aanbieden van “subscription boxes”. Deze doen het ook goed en kunnen nog een mooie groei doormaken. Je kan hierbij denken aan de bekende maaltijdboxen die er bestaan, maar er zijn ook andere ideeën te bedenken.

Een paar voorbeelden die in de smaak zouden kunnen vallen zijn beautyproducten voor dames of gezonde voedings- en sportsupplementen.

Huisdier producten

Mensen zijn gek op hun huisdieren en willen ze de beste voeding en leukste speeltjes geven. Hier valt dan ook zeker een goede boterham mee te verdienen, wanneer je het een beetje slim aanpakt. De markt is gepassioneerd en groot genoeg. Het via jouw niche webshop aanbieden van interessante huisdier producten, kan dan ook een mogelijk succes worden.

Er zijn ook genoeg up-sell en cross-sell mogelijkheden te bedenken.

Welke niche webshop ga jij starten?

Je hebt nu een goed idee hoe jij de voor jouw beste niche webshop kan starten. Er liggen genoeg kansen voor je in het verschiet om al je passies om te zetten in een winstgevend verdienmodel.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen