9 tips om meer klanten aan te trekken voor je e-commercebedrijf
9 tips om meer klanten aan te trekken voor je e-commercebedrijf
25 januari 2023 

9 tips om meer klanten aan te trekken voor je e-commercebedrijf

Als je je e-commerce bedrijf een kickstart wilt geven, maar niet weet hoe je nieuwe klanten moet binnenhalen en de klanten die je nu hebt moet behouden - zoek niet verder. We hebben 9 geweldige tips die de verkoop de hoogte in jagen! Of het nu gaat om het investeren in marketingstrategieën of het bezig zijn met SEO, we zijn hier met alle kneepjes van het vak zodat je biz als nooit tevoren van de grond komt 


1. Sociale media platforms benutten

In de huidige tijd zijn sociale media een krachtig middel voor bedrijven die hun klantenbestand willen uitbreiden. Dankzij de mogelijkheid om gebruikers op innovatieve manieren te bereiken en zinvolle contacten te leggen, krijg jij met je bedrijf de unieke kans om rechtstreeks contact te leggen met klanten en duurzame relaties op te bouwen - en dat alles in een razend tempo!

Instagram

Instagram is het go-to platform voor bedrijven om relaties op te bouwen met hun klanten. Met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers is het de perfecte plek voor jou om producten of diensten te tonen en te promoten, volgers te bereiken via creatieve content en in real-time te interacteren! Het is een ongelooflijke kans die merken toegang biedt die nog nooit eerder is gezien.

Facebook

Met meer dan twee miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook een geweldig platform voor bedrijven om van te profiteren. Door boeiende content te creëren, in real-time met klanten te communiceren en de contacten van het netwerk te benutten, werf je gemakkelijk nieuwe klanten en behoud je bestaande klanten!

Twitter

Twitter is een booming social media platform met meer dan 300 miljoen actieve gebruikers per maand, waardoor het de ideale plek is voor bedrijven om nieuwe klanten te werven en te behouden. Je profiteert van de direct messaging functie waarmee je in real-time gesprekken voert met jouw volgers. Bovendien creëer je met hashtags en campagnes een nog grotere impact op jouw doelpubliek en stimuleer je relaties en merkentrouw! 

2. Gebruik content marketing 

Gebruik content marketing

Contentmarketing is de sleutel voor elk bedrijf dat online wil gaan en waardevolle relaties met zijn klanten wil opbouwen. Door hoogwaardige, relevante content te produceren die is afgestemd op je doelgroep, versterk je de merktrouw en betrouwbaarheid - een zekere manier om met succes contact te leggen met potentiële kopers!

Content is de beste vriend van je bedrijf! Denk niet alleen aan sociale media, maar ook aan e-mails, blogberichten en zelfs video's - creatief zijn met content maakt het verschil als het gaat om contact maken met klanten. Door hun behoeften te begrijpen en boeiende stukken te leveren die interessant, leerzaam of onderhoudend zijn, laat je ze zien waarom ze je merk trouw moeten blijven

E-mails

Als je op zoek bent naar een efficiënte en betaalbare manier om je klantenbetrokkenheid te vergroten, dan is e-mailmarketing het antwoord! Contact maken met betrokken klanten via e-mailcampagnes kan leiden tot veel meer verkoop dan je richten op degenen die minder geïnteresseerd zijn. Dus aarzel niet - word vandaag creatief met e-mails en begin morgen de vruchten ervan te plukken!

Als je wilt dat je e-mails opvallen, begin dan met je te richten op wat voor elke klant belangrijk is. Segmenteren op basis van leeftijd, locatie of aankoopgeschiedenis is een effectieve manier om content te personaliseren die bij hen aanslaat. Gebruik vervolgens automatiseringstechnieken om ervoor te zorgen dat het bericht op precies het juiste moment in hun inbox belandt - en voor je het weet helpen e-mailcampagnes om een grotere basis van trouwe klanten op te bouwen!

Blogberichten

Deze tip is voor alle e-commerce marketeers die een eigen website hebben voor hun bedrijf: begin met bloggen! Bloggen helpt vertrouwen op te bouwen bij klanten, geeft hen effectief voorlichting over belangrijke onderwerpen en trends die hun leven beïnvloeden, plus het laat zien hoe jouw producten of diensten de problemen oplossen waar zij mee te maken hebben - en dat alles met een grotere zichtbaarheid door zoekmachine- en sociaal platformverkeer! Als je strategisch plant en hard werkt aan de juiste uitvoering van die plannen - is bloggen een essentiële troef om je klantenbestand te laten groeien.

Infographics

Infographics vormen een unieke manier voor bedrijven om hun boodschap over te brengen en de betrokkenheid te vergroten. Door gegevens te combineren met visuals en tekst vertel je gemakkelijk complexe verhalen die anders moeilijker te begrijpen zouden zijn - een instrument van onschatbare waarde als het gaat om het verhogen van de interactie met klanten en het vergroten van de naamsbekendheid!

Video's

Video's zijn een geweldige manier om met klanten in contact te komen en ze tot trouwe fans van je bedrijf te maken. Het maken van video's die de sterke punten van je producten of diensten laten zien, die laten zien hoe ze werken en die belangrijke informatie geven, vergroot het vertrouwen van de klant - wat resulteert in meer potentiële verkopen voor jou! Niet alleen dit, maar het maken van video-content trekt veel meer aandacht van zoekmachines en sociale media platforms, zodat mensen je gemakkelijk online vinden.

eBooks

Voor online bedrijven zijn eBooks een geweldig hulpmiddel voor content marketing waarmee ze gemakkelijk nuttige informatie kunnen delen met hun publiek. Om ervoor te zorgen dat ze de juiste mensen bereiken en zich onderscheiden van de concurrentie, maken bedrijven op maat gemaakte eBooks over onderwerpen die relevant zijn voor hun doelmarkt - denk aan actuele trends in de sector of hoe producten/diensten klanten helpen problemen op te lossen! Door publicaties van hoge kwaliteit zoals deze, zijn er tal van mogelijkheden om je klantenbestand te vergroten en je reputatie als expert in een mum van tijd te verbeteren.

Als online bedrijf krijg je trouwe klanten in overvloed door gebruik te maken van content marketing strategieën. Het is een geweldige manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken en zinvolle relaties aan te gaan met huidige klanten - en dat alles voor weinig geld! Met een intelligente planning schiet het aantal leden van je klantenlijst gemakkelijk omhoog, evenals je bedrijfssucces.

3. Kortingen en loyaliteitsprogramma's aanbieden 

Wil je meer klanten naar je online bedrijf trekken en ze terug laten komen? Bied kortingen en loyaliteitsprogramma's aan! Ze geven shoppers niet alleen een financiële prikkel, maar zorgen er ook voor dat ze zich gewaardeerd voelen. Pas de aanbiedingen zo aan, dat ze aansluiten bij wat je aanbiedt - prikkels als procentuele kortingen of gratis verzending vergroten de klantenbinding op een sterke manier. Zorg ervoor dat al die goede vibraties naar je winkel gaan!

Kortingen en loyaliteitprogramma's afstemmen

Geef je trouwe klanten iets waar ze van zullen houden - op maat gemaakte beloningen die aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren! Om er zeker van te zijn dat je de juiste toon treft, bedenk je wat voor soort extraatjes het aantrekkelijkst zijn voor je doelgroep. Ga je de gadgetroute op voor jongere kopers? Geef ze korting op trendy technologie in plaats van een percentage korting. Op deze manier beloon je ze zonder dat het je geld kost! 

Wil je die klanten terug laten komen? Overweeg dan een loyaliteitsprogramma vol met alle goodies waar ze van houden - kortingen, bonuspunten en exclusieve aanbiedingen! Laat ze vaker op 'kopen' drukken met beloningen die speciaal op hun behoeften zijn afgestemd.

Kortingen en loyaliteitsprogramma's zijn uitstekende mogelijkheden om een positieve band met klanten te creëren. Laat klanten terugkomen door een spannende en lonende ervaring voor hen te creëren! Zorg ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen - het is een trefzekere manier om een online bedrijf te laten groeien!

4. Start een aanbevelingsprogramma 

Het bekender maken van je e-commerce bedrijf is zojuist gemakkelijker geworden! Met een aanbevelingsprogramma beloon je bestaande klanten die producten of diensten aanbevelen aan hun vrienden en familie. Niet alleen krijgen ze kortingen, maar het stimuleert ook de klantentrouw doordat ze zich gewaardeerd voelen voor het doorverwijzen van nieuwe leads. Begin nu, zodat je trouwe fanbase binnenkort sneller groeit dan ooit tevoren!

Beloningen bij een aanbevelingsprogramma

Je klanten belonen is de sleutel tot succes bij verwijzingsprogramma's. Iedereen houdt van een extraatje, dus maak optimaal gebruik van kortingen, freebies en coupons - die zeggen meer dan woorden! Door klanten te belonen die anderen naar je bedrijf verwijzen, creëer je een buzz en bevorder je tegelijkertijd klantentrouw. Bovendien - het is de perfecte manier om hen te laten zien hoeveel hun inspanningen betekenen!

Laat je bedrijf groeien en beloon tegelijkertijd trouwe klanten! Bied kortingen of zelfs gratis producten aan degenen die hun vrienden doorverwijzen. Het is een gemakkelijke win-win: je trekt potentiële nieuwe klanten aan zonder je budget te overschrijden, terwijl je klanten beloont voor hun hulp bij het verspreiden van jouw werk. Je klanten zullen het geweldig vinden - dus wees creatief met hoe je hen waardering toont!

5. Maak gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) strategieën 

Wil je in contact komen met meer klanten? Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de manier! Via een reeks tactieken zet SEO je bedrijf vooraan in de zoekresultatenpagina's - en brengt je zo een stap dichter bij potentiële nieuwe klanten. Het gebruik van deze onschatbare strategie helpt het websiteverkeer en het aantal klanten te verhogen - en maakt groei voor elke online onderneming gemakkelijker dan ooit tevoren.

Je SEO-vaardigheden op een hoger plan brengen? Geef jezelf de overhand door het beheersen van belangrijke strategieën zoals on-page optimalisatie, off-page optimalisatie en technische of lokale SEO - allemaal gegarandeerd om je een toppositie te bezorgen.

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie is een cruciaal onderdeel van de SEO puzzel, waarmee je de de zichtbaarheid van hun website een boost geeft! Dit betekent het optimaliseren van inhoud en elementen als titels, beschrijvingen, tags en URL's. Trefwoordonderzoek speelt hier een essentiële rol - ontdekken welke woorden je helpen om hoger te scoren op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's). 

Off-page optimalisatie 

Off-page optimalisatie opent de deur naar een wereld van mogelijkheden voor bedrijven die hun bereik willen vergroten en een indrukwekkende online aanwezigheid willen opbouwen. Dit omvat alles van het verdienen van kwaliteitsbacklinks via netwerken, het gebruik van sociale mediastrategieën die zijn ontworpen om de zichtbaarheid te vergroten tot het ontwikkelen van inhoud die je publiek aantrekt - allemaal met het doel om meer verkeer naar je website te leiden! 

Technische SEO 

Technische SEO helpt websites soepeler en efficiënter te draaien, waardoor bezoekers een geweldige ervaring hebben. Dit kan een geweldige impact hebben op bedrijven - van betere klantenwerving tot hogere conversiepercentages! Het is de perfecte manier voor bedrijven om hun concurrentie voor te blijven in de huidige digitale wereld.

Lokale SEO 

Lokale SEO helpt bedrijven loyale klanten binnen te halen en hun klantenwerving te stimuleren! Het is een cruciale tactiek voor bedrijven om gezien te worden op de markt, door trefwoorden en locatie-specifieke inhoud te optimaliseren zodat ze hoger scoren bij lokale zoekopdrachten. Dit is een onschatbaar onderdeel van de strategie van elk online bedrijf, waardoor ze gevonden kunnen worden door potentiële klanten in hun omgeving die anders niet zouden weten dat ze bestaan. Dat maakt het geweldig voor bedrijven die zich lokaal richten, dus begin vandaag nog met het optimaliseren van je lokale aanwezigheid! 

6. Creëer vertrouwen door klantenbeoordelingen en getuigenissen 

Wil je meer vertrouwen creëren? Begin met het verzamelen van feedback van bestaande en potentiële klanten. Recensies en getuigenissen dienen als sociaal bewijs dat andere mensen een positieve ervaring met jou hadden - waardoor het voor nieuwe mensen gemakkelijker wordt om je een kans te geven en huidige mensen worden aangemoedigd om te blijven! Tevreden klanten om beoordelingen vragen is een van de snelste manieren om klantenloyaliteit te versterken en in een mum van tijd goodwill op te bouwen.

Vragen om klantbeoordelingen

Om klantbeoordelingen te vragen begin je met het benutten van bestaande kanalen die het bedrijf heeft. Stuur bijvoorbeeld e-mails of berichten op sociale media waarin ze klanten vragen feedback te geven over hun ervaring. Of geen een incentive zoals een kortingscode of een cadeaubon voor klanten die beoordelingen en getuigenissen achterlaten. Dit zal klanten aanmoedigen om meer gedetailleerde en positieve recensies achter te laten, wat leidt tot meer vertrouwen en klantentrouw op de lange termijn. 

Feedback van klanten weergeven

Bedrijven die voorop willen lopen, moeten hun voordeel doen met beoordelingen en feedback van klanten! Door ze strategisch weer te geven op webpagina's - in de buurt van productplaatsingen of onderaan - kunnen potentiële klanten inzicht krijgen in wat anderen vinden. Door dit te doen weet het winkelend publiek dat je hun gedachten ook waardeert; een snelle reactie laat zien hoeveel waarde je eraan hecht. Het is voor bedrijven van het grootste belang om nuttige contacten te leggen met echte mensen die resulteren in hogere conversiepercentages

7. Investeer in betaalde reclamestrategie

Als je een online bedrijf hebt, is betaalde reclame een geweldige manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Van het bereiken van nieuwe klanten tot het opnieuw betrekken van bestaande klanten - snel en effectief - deze campagnes verhogen de loyaliteit van klanten terwijl ze leads creëren die zich omzetten in verkoop! Zeker, het kost wat geld vooraf - maar als je het goed doet, zal de ROI het meer dan waard zijn. 

Pay-per-click reclame 

Met behulp van PPC laat je je bedrijf naar nieuwe hoogten stijgen! Bij deze vorm van reclame betaal je per keer dat iemand op jouw advertentie klinkt. Je vergroot je bereik en oogst snel leads; plus, je houdt bij hoe het presteert. Zo stel je in een mum van tijd strategieën bij voor nog meer succes.

Social Media Ads 

Laat je bedrijf opvallen en laat mensen praten door Social Media Ads te gebruiken! Deze eersteklas techniek zal je niet alleen helpen om in contact te komen met klanten, maar het zal ook de zichtbaarheid van al je promotiecampagnes vergroten.

Influencers gebruiken

Gebruik het bereik en de invloed van influencers in je bedrijfstak om je online business omhoog te zien schieten! Het geeft je niet alleen toegang tot een heel nieuw klantenbestand, maar een aanbeveling van een toonaangevend persoon kan ook de geloofwaardigheid van je merk vergroten. Bovendien krijg je waardevolle feedback over wat wel (en niet) werkt - zodat je producten en diensten perfect afstemt op de behoeften van je klanten.

8. Zorg voor een goede klantenservice 

Zorg voor een goede klantenservice

Een uitzonderlijke klantenservice is de hoeksteen van elk succesvol e-commerce bedrijf. Het ontwikkelen en volgen van strategieën die ervoor zorgen dat je klanten in elke fase worden verzorgd, zal resulteren in tevreden, langdurige klanten die merkambassadeurs worden! Zorg ervoor dat je vragen nauwkeurig en snel beantwoordt, je beloften feilloos nakomt, nuttige tips geeft wanneer dat nodig is - en problemen snel oplost zodat die tevreden klanten terugkomen voor meer! 

Klantenservice strategieën

Het bieden van een goede klantenservice is essentieel voor elk e-commerce bedrijf om te gedijen. Het opzetten van een toegankelijk systeem kan de sleutel tot succes zijn - of het nu gaat om een FAQ-pagina, opties voor sociale media of zelfs gewoon het verstrekken van contactgegevens zoals e-mailadressen en telefoonnummers van je bedrijf. Houd je gebruikers tevreden door ervoor te zorgen dat ze genoeg manieren hebben om contact op te nemen! 

Besteed als effectieve strategie aandacht aan de feedback van klanten en breng de nodige veranderingen aan om aan hun verwachtingen te voldoen. Een snelle reactie is ook essentieel voor het scheppen van vertrouwen met de klant - door je snel en accuraat te gedragen laat je zien dat je hun mening waardeert! Zulke acties versterken de relaties met klanten en stimuleren ook de verkoopkansen.

Klantenservice van goede kwaliteit bouwt loyaliteit op en trekt nieuwe klanten aan! Door gebruiksvriendelijke systemen op te zetten, te luisteren naar feedback, en tijdig te reageren met nauwkeurige oplossingen - kan elk e-commerce bedrijf zijn klanten gelukkig maken. Dit zal positieve resultaten hebben voor het resultaat en ervoor zorgen dat klanten terugkomen en je aanbevelen!

9. Organiseer wedstrijden en weggeefacties

Het organiseren van wedstrijden en weggeefacties is een geweldige manier om je stempel te drukken op de e-commerce wereld. Het zal niet alleen nieuwe klanten aantrekken, maar ook gesprekken op gang brengen tussen bestaande shoppers en de waardering voor je merk vergroten! Bovendien houdt iedereen van gratis spullen - dus waarom zou je trouwe fans niet belonen met spannende prijzen?

Wedstrijden

Wil je een buzz creëren rond je merk? Probeer dan eens een wedstrijd te organiseren! Het kan zowel nieuwe klanten verleiden als bestaande klanten meer betrokken maken. Maar spring er niet in zonder zorgvuldige voorbereiding - denk na over het soort prijs, hoe lang hij zal lopen en aan welke criteria de kandidaten eerst moeten voldoen. Als al die planning klaar is, ben je zeker van een spannende wedstrijd! 

Weggeefacties

Bied je klanten iets leuks aan in ruil voor het feit dat ze zich op je abonneren, je volgen op sociale media of een product bij je kopen. Je weggever hoeft niet superduur te zijn; zorg er gewoon voor dat het de moeite waard is en de klanten zullen de rest doen - vrienden vertellen over hoe geweldig je merk is.

Wil je meer business en klantenbinding? Overweeg dan het terrein van wedstrijden en weggeefacties te betreden! Een goed doordacht plan creëert een geweldige merkervaring waardoor klanten terugkomen voor meer, maar houd in gedachten dat het het beste spaarzaam kan worden gebruikt - te veel van het goede zal je geen goed doen. Zet je strategie echter precies goed in, en zie de activiteiten stijgen! 

Als je een e-commerce bedrijf bent, is het opbouwen van een trouwe klantenkring niet alleen nodig om te overleven - het is de sleutel tot succes. Om ervoor te zorgen dat je klanten tevreden blijven en steeds weer terugkomen, is een zorgvuldige planning nodig. Ook tactieken als het bieden van uitstekende service, het rechtstreeks verzamelen van feedback van de klanten en het geven van snelle antwoorden met nauwkeurige oplossingen en wedstrijden of weggeefacties zijn essentieel. Het juiste actieplan verandert elke e-shop in het soort plek waar mensen blijven hangen - en waar kopers veranderen in merkambassadeurs!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen