10 verschillende soorten kortingen en hun voor- en nadelen
10 verschillende soorten kortingen en hun voor- en nadelen
07 februari 2023 

10 verschillende soorten kortingen en hun voor- en nadelen

Klaar om je verkoop op te krikken? Laten we 10 geweldige kortingen onderzoeken die jij kan gebruiken voor maximaal succes! Elke korting heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus het loont de moeite om ze te leren kennen. Laten we onderzoeken hoe kortingen jou gaan helpen!


1. Prijskortingen

Prijskortingen zijn een van de populairste trucs om klanten te verleiden! Deze kortingen variëren van 10%-50% korting op de oorspronkelijke prijs en zijn het belangrijkste doelwit voor iedereen die hoopt een koopje te vinden. Dus, als je ooit op de markt bent en het zicht hebt op serieuze besparingen... bedank dan deze veelgebruikte marketingstrategie!

Voordelen van prijskortingen

Prijskortingen zijn een geweldige manier voor klanten om flink te besparen op hun bestellingen. Niet alleen geven ze shoppers de onmiddellijke voldoening van een verlaagde prijs, maar deze deals inspireren hen ook om meer te kopen en stimuleren de verkoop. Bovendien helpen prijskortingen jou om je te onderscheiden van concurrenten door betere waarde te leveren op producten en diensten - en dat alles terwijl de klantentrouw op de lange termijn toeneemt!

Nadelen van prijskortingen

Prijskortingen zijn niet altijd een wondermiddel voor bedrijven - ze zijn soms ook een tweesnijdend zwaard. Klanten profiteren hier misschien van, maar bedrijven moeten ervoor zorgen dat de kortingen niet te veel van hun winst afsnoepen. Voor sommige bedrijven is het aanbieden van prijsverlagingen geen optie, omdat dit zou betekenen dat ze in de toch al geringe marges moeten gaan snijden.

2. Contante kortingen 

Contante kortingen

Contante kortingen zijn als een beloningssysteem voor klanten - zij krijgen een deel van hun geld terug na een aankoop! Bedrijven gebruiken deze tactiek graag als stimulans om de verkoop te verhogen of nieuwe klanten aan te trekken. Bovendien profiteren bestaande trouwe klanten er ook van; het is echt een win-win situatie!

Voordelen van contante kortingen

Betalingskortingen zijn voor bedrijven een krachtig instrument om klanten te lokken met de belofte van onmiddellijke besparingen. Kortingen zijn ideaal om de verkoop te stimuleren en de loyaliteit te vergroten. Ze stimuleren herhalingsaankopen, maar af en toe ook een impulsaankoop! Ze zijn ook veel gemakkelijker te volgen dan andere soorten kortingen, waardoor het eenvoudiger is om je succes bij promoties te meten.

Nadelen van contante kortingen

Contante kortingen lijken misschien een geweldige manier om klanten aan te trekken, maar ze komen met een aantal ernstige nadelen. Niet alleen moeten bedrijven extra geld uitgeven aan reclame en marketing om ervoor te zorgen dat hun kortingen worden opgemerkt - het wordt nog duurder als je de kosten van de korting zelf meerekent! Bovendien, als klanten hun korting niet meteen krijgen, leidt dat er soms toe dat ze gefrustreerd raken, of erger nog, gewoon ergens anders heen gaan.

3. Koop er een krijg er een gratis

Maak je klaar om een zoete deal te scoren! BOGO is hier - Buy One, Get One - of koop er één, krijg er één gratis. Het levert gegarandeerd nieuwe klanten op en laat bestaande klanten wat liefde zien. Bovendien helpt het de voorraad te verplaatsen, zodat bedrijven meer geld verdienen aan nieuwe producten - twee vliegen in een klap!

Voordelen van BOGO

BOGO is een win-win situatie voor zowel klanten als bedrijven. Klanten kopen twee artikelen tegelijk met korting, terwijl winkels hun voorraad snel verplaatsen En niet te vergeten: BOGO bevordert de loyaliteit, omdat het winkelend publiek weet dat ze terug zullen komen om wat geld te besparen op meer producten.

Nadelen van BOGO

BOGO is wel een kostbare onderneming. Niet alleen is het nodig te investeren in extra voorraad of gratis artikelen aan te bieden, maar deze praktijk wekt bij klanten een onrealistische kortingsverwachting op die op lange termijn gewoon niet haalbaar is.

4. Loyaliteitsprogramma's 

Iedereen voelt zich graag gewaardeerd, dus waarom zou je je trouwe klanten niet iets extra's geven voor hun loyaliteit? Loyaliteitsprogramma's zijn een effectieve manier om klanten te belonen en te behouden. Geef prikkels zoals kortingen of punten. Bovendien heb je de vrijheid om het specifiek af te stemmen op hoe het past bij je doelstellingen. Het is een geweldig tweerichtingsverkeer - jullie worden allebei beloond!

Voordelen van loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's zijn een geweldige manier voor bedrijven om een blijvende band met klanten te creëren, waardering te tonen en hun winst te verhogen. Door de steun van trouwe shoppers te erkennen, halen bedrijven hen keer op keer terug - het is geweldig voor het vergroten van zowel merktrouw als erkenning! Plus deze handige regelingen geven je meer kennis over het gedrag van je klanten, wat heel nuttig is om te begrijpen wat ze het leukst vinden.

Nadelen van loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's bieden veel slagkracht, maar gaan ten koste van inzet en middelen. Het vergt niet alleen opzetkosten, administratietijd en voortdurende prikkels: als het niet goed wordt uitgevoerd of strategisch gericht is, gaat al je geld verloren!

5. Coupons en waardebonnen 

Bedrijven gebruiken ook coupons en waardebonnen om klanten aan te trekken - en het werkt als een magneet! Coupons worden meestal op papier gedrukt, maar soms zijn het digitale codes die als 'vouchers' worden aangeboden. Deze kortingen geven het winkelend publiek een extra stimulans als het tijd is om te kopen.

Voordelen van coupons en waardebonnen

Waardebonnen en vouchers zijn een win-win voor zowel winkeliers als klanten! Verkopers krijgen de kans om de verkoop te verhogen, nieuwe kopers aan te trekken met kortingen, trouwe klanten te belonen - plus de klantentrouw te vergroten. Ondertussen krijgt het winkelend publiek fantastische aanbiedingen voor wat ze zoeken, terwijl ze toegang hebben tot exclusieve besparingen die gewoon horen bij het bij de hand hebben van die coupons of vouchers!

Nadelen van coupons en waardebonnen

Coupons en waardebonnen zijn verleidelijk, maar ze te vaak gebruiken gaat je op de lange termijn geld kosten. Niet alleen leiden ze tot impulsaankopen van artikelen die niet altijd aan kwaliteitsnormen voldoen of eigenlijk nuttig zijn; handelaren maken uiteindelijk minder winst door de kortingen die door die coupons of vouchers worden toegepast. Om het voor bedrijven nog lastiger te maken, is het moeilijk om precies te weten wanneer codes zijn gebruikt, omdat klanten er misschien wel meerdere onder elkaar delen!

6. Vroegbetaalkortingen 

Vroegbetaalkortingen zijn een geweldige manier voor klanten om te besparen! Bedrijven bieden dit soort kortingen aan als een zoete stimulans; betaal binnen de gestelde tijd en scoor een paar flinke besparingen. Het is alsof je beloond wordt met extra geld door je aankoop op tijd te doen - maak dus zeker gebruik van deze techniek als het bij jouw bedrijf past!

Voordelen van vroegbetaalkortingen

Vroegbetaalkortingen geven bedrijven een geweldig voordeel: ze krijgen hun geld sneller en gebruiken het om financieel overeind te blijven. Bovendien stimuleert dit klanten om zonder uitstel te kopen - een win-win voor bedrijfseigenaren die het kapitaal EN meer omzet willen!

Nadelen van vroegbetaalkortingen

Het aanbieden van kortingen voor vroege betaling brengt ook een aantal valkuilen met zich mee. Klanten proberen soms de korting te gebruiken als een excuus om te treuzelen, met cashflowproblemen tot gevolg. Dit doe de klanten op verschillende manieren.

Deadlines zijn namelijk lastig. Sommige klanten wachten tot het laatste moment om te kopen of vragen om extra informatie voordat ze ophoesten - om nog maar te zwijgen over het gebruik van kortingen als excuus om te onderhandelen! Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt en betalingen niet worden uitgesteld, is het verstandig om strikte deadlines te stellen en handige software te gebruiken, zoals automatiseringstools die helpen bij het bijhouden van de betalingsgeschiedenis van klanten en aangeboden aanbiedingen.

7. Gratis verzending 

Laat de online bestellingen gratis bezorgen! Laat de klanten koeriers en bezorgkosten vergeten door nu gratis verzending aan te bieden op online aankopen.

Voordelen van gratis verzending

Bedrijven die gratis verzending aanbieden kennen een groot geheim. Het is namelijk een geweldige manier om klanten blij te maken en tegelijkertijd de verkoop te stimuleren! Het lijkt misschien niets, maar de voordelen zijn absoluut ontelbaar.

Met gratis levering zijn klanten eerder geneigd meerdere artikelen te kopen. Ze hoeven zich geen zorgen te maken over extra verzendkosten. Het is ook een geweldige manier voor bedrijven om relaties op te bouwen met hun consumenten en te profiteren van lovende recensies over hun producten of diensten!

Nadelen van gratis verzending 

Gratis verzending is een geweldige manier om klanten binnen te halen, maar er kleven wel wat bezwaren aan. Bedrijven moeten de rekening betalen voor leveringen die prijzig kunnen zijn en ook beïnvloeden levertijden de winstgevendheid, terwijl het winkelend publiek gratis verzending kan gebruiken als excuus om artikelen te pakken én terug te sturen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

8. Kwantumkortingen 

Kwantumkortingen leveren de klanten grote besparingen op wanneer ze de artikelen in grotere hoeveelheden koopt. Deze kortingen wordt gegeven in allerlei verschillende uitvoeringen, zoals coupons en gratis verzending. Trouwe klanten worden ook beloond, waardoor je ook met hen de band sterk houdt.

Voordelen van kwantumkortingen

Voor klanten is het een no-brainer: koop grotere hoeveelheden van wat je nodig hebt en bespaar tijd EN geld. En bedrijven? Die houden ook van kwantumkortingen. Ze voeren het verkoopvolume op door hun slimme klanten verleidelijke aanbiedingen te doen. Het lijkt win-win te zijn voor alle betrokkenen!

Nadelen van kwantumkortingen

Kwantumkortingen zijn wel lastig te beheren en kosten bedrijven uiteindelijk geld als klanten te veel kopen. Helaas zoeken deze shoppers soms ook winst door het gratis product door te verkopen - jakkes! Dat is binnen de kortste keren slecht nieuws voor de bedrijfsresultaten.

9. Volumeprijzen 

Met volumeprijzen krijgen klanten korting als ze grotere hoeveelheden van hun favoriete producten of diensten kopen - het is alsof ze in het groot inkopen en daarvoor worden beloond.

Het verschil tussen kwantumkortingen en volumeprijzen

Kwantumkortingen en volumeprijzen zijn twee totaal verschillende dingen. Kwantumkortingen geven klanten betere deals voor individuele artikelen, maar als je het voor de lange termijn doet - grote hoeveelheden kopen - dan is een kwantumkorting je gouden ticket naar besparingen in overvloed! Volumeprijzen werken het best voor bedrijven die te maken hebben met grotere bestellingen, terwijl kwantumopties kleine shoppers tevreden houden.

Voordelen van volumeprijzen

Groot inkopen levert in dit geval grote besparingen op voor de klant. In plaats van dezelfde prijs aan te rekenen, maken bedrijven de deal nog zoeter en moedigen zij klanten aan om in bulk te kopen door kortingen aan te bieden. Dit is een win-win situatie - bedrijven krijgen meer omzet en winst door grotere hoeveelheden en creëren tegelijkertijd loyaliteit bij hun klanten!

Nadelen van volumeprijzen

Het aanbieden van kwantumkortingen is toch ook lastig: ze zijn moeilijk te beheren en eisen een tol van je bedrijfsresultaten. Niet alleen dat, maar klanten denken misschien dat je producten hun normale prijs niet waard zijn - bah! Het is een riskante onderneming om iedereen tevreden te houden.

10. Seizoensgebonden promoties

Seizoensgebonden promoties

Overweeg ook zeker seizoensgebonden promoties voor jouw bedrijf! Met kortingen voor het grijpen wordt onze uitverkoop heter tijdens speciale gelegenheden zoals Kerstmis, Nieuwjaar en Black Friday. En dat niet alleen - deze afprijzingen helpen je ook ruimte te maken in je voorraad, als je bestaande voorraad opruimt en vervangt door nieuwe spullen.

Voordelen van seizoensgebonden promoties

Seizoenspromoties zijn de perfecte manier om in te spelen op de vakantievreugde! Het aanbieden van kortingen voor de feestdagen moedigt klanten aan om meer producten te kopen dan ze anders zouden hebben gedaan. Dit kan enorm gunstig zijn voor bedrijven en het helpt hen extra inkomsten te genereren en stevig op koers te blijven met hun doelstellingen.

Nadelen van seizoensgebonden promoties

Seizoenspromoties zijn wel heel lastig - ze zijn in wezen een gokspel en je weet nooit echt wat er gaat gebeuren. Zorg ervoor dat er voldoende voorraad beschikbaar is, want klanten hebben maar een beperkte kans de producten te kopen. Loopt dit fout, dan loop je het risico dat ze geïrriteerd raken en hun zaken elders te doen. Bovendien, als je niet op je budget let, vallen deze aanbiedingen misschien duurder uit dan verwacht!

Conclusie

Kortom, kortingen zijn voor bedrijven een geweldige manier om de verkoop te stimuleren en hun klantenbestand uit te breiden. Er zijn talloze soorten kortingen beschikbaar, van bulkaanbiedingen tot seizoensgebonden specials. Ze leiden vaak tot een grotere loyaliteit en meer winst; er bestaat echter het risico dat de voorraad te groot wordt of juist helemaal opraakt als je het niet strategisch aanpakt. Weeg je opties zorgvuldig af voordat je beslist welke korting het beste bij je bedrijfsmodel past - er nu over nadenken loont later als je die producten uit de schappen ziet vliegen!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen