Webshop beginnen? 15 valkuilen waarvoor je moet uitkijken!
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 maart 2019 

Webshop beginnen? 15 valkuilen waarvoor je moet uitkijken!

Ga je een webshop starten, dan wil je producten of diensten verkopen waar vraag naar is in de markt. Je wilt ook geloofwaardig overkomen en potentiële klanten helpen in hun zoektocht naar een oplossing waarin jij kan voorzien. Dat is natuurlijk een prima uitgangspunt, maar wel pas het prille begin van een uiteindelijk succesvolle webshop.

Een webshop beginnen mag dan niet al te moeilijk zijn, gaande weg zal je altijd de nodige obstakels tegenkomen. In veel gevallen worden er ook fouten gemaakt, die achteraf heel vanzelfsprekend lijken toch komen ze wel voor.

Maar hoe voorkom je dit soort fouten dan en doe je alles in 1 keer goed?

We hebben speciaal voor jou een opsomming gemaakt, van de 15 meest voorkomende valkuilen bij het starten van een webshop.

Neem ze goed door, zodat je deze onnodige fouten zelf niet hoeft te maken …en vergroot zo je kans op succes!

15 valkuilen die je met een webshop beginnen moet vermijden !

Hieronder vind je 15 valkuilen, de 1 wat groter dan de ander …maar tijdens een webshop beginnen allemaal zeer leervol. Lees ze stap voor stap door en zorgt dat je er iets van opsteekt. Ze spelen een essentiële rol bij het behalen van succes en het runnen van een goedlopende webshop!

1. Verkeerde of zelfs geen niche kiezen

Een webshop beginnen gaat hand in hand met het kiezen van een niche waar jouw passie ligt. Maak het jezelf niet te moeilijk en zeker niet onmogelijk, waarbij groot geld najagen je “main” focus is. Je zult veel meer succes behalen met iets wat je leuk vindt om te doen. En niet snel probeert te scoren met iets wat je totaal niet ligt.

Er zijn veel grote spelers op de markt die er alles aan doen om de consument voor zich te winnen. Nu kun je natuurlijk een webshop beginnen, met het hetzelfde doel voor ogen. Maar zeker wanneer je net begint met een webshop, is het veel slimmer een niche te kiezen. Focus je op een specifieke doelgroep!

Wees hierbij wel zorgvuldig door te letten op een niet te hoge concurrentiestrijd, genoeg volume voor je zoekwoorden en onderzoek of er wel echt vraag is naar je producten of diensten.

2. Geen duidelijk plan hebben

Je hebt bij de start van een webshop echt geen ondernemingsplan nodig van 30 kantjes (mag natuurlijk wel). Het is echter wel belangrijk dat je een duidelijk plan van aanpak hebt. Er bestaan geen rijke ondernemers die hun zaakjes niet plannen of goed op orde hebben (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).

Het geeft je zelf ook wat meer rust tijdens het werken aan je webshop. Een webshop beginnen brengt een hoop verschillende taken met zich mee. Je werkzaamheden goed inplannen zorgt ervoor dat je steeds een stukje verder komt, zonder dat het chaotisch wordt.

Verder is het belangrijk dat je weet wie je klanten zijn. Welke producten je gaat verkopen die aansluiten op de vraag en wat er betaalt wordt voor deze artikelen. Slechts een greep uit de factoren die belangrijk zijn, maar ze vergroten wel jouw kans op succes.

Zorg er dus voor dat je een goede planning maakt!

3. Ontbreken van voldoende productinformatie

De productpagina’s zijn de belangrijkste pagina’s van je webshop hier vinden namelijk de daadwerkelijke verkopen van je producten plaats. Toch behandelen veel webshopeigenaren deze pagina’s niet zo wat zal leiden tot lagere conversieratio’s. Het is dus aan jou de taak om je productpagina’s wel te optimaliseren.

Productinformatie bestaat meestal uit een titel, korte samenvatting, uitgebreide samenvatting en een lijst met specificaties. Maak de titel duidelijk maar beknopt. De korte samenvatting bestaat uit een paar regels tekst, gevolgd door de uitgebreide samenvatting. Zorg ervoor dat de uitgebreide samenvatting niet te langdradig, maar juist specifiek en spannend is prikkel je potentiële klanten. In de specificaties staan alle kenmerken van het product.

Schrijf wervende unieke productomschrijvingen waarbij je de belangrijkste zoekwoorden in je titels en samenvattingen verwerkt. Gebruikt nooit bestaande teksten die gekopieerd zijn!

Het toevoegen van de juiste productomschrijvingen zorg ervoor dat klanten sneller bestellen …met minder retourzendingen. Een win-win situatie dus!

4. Te rommelig menu en websitestructuur

Zorg dat je het bezoekers zo makkelijk mogelijk maakt. Hoe eerder ze vinden waar ze naar zoeken, des te sneller zullen ze kopen. Je vindt in een winkel met duidelijke afdelingen ook sneller je product, dan wanneer alles door elkaar ligt. Hetzelfde geldt voor een webshop.

Je webshop beginnen waarbij de structuur duidelijk is, voorkomt kopzorgen achteraf. Plaats alle producten in logische categorieën en kies hierbij de juiste namen (en eventuele zoekwoorden). Gebruik je een groot menu, maak deze dan zo overzichtelijk mogelijk en plaats menu items op 1 regel. Heb je een breed assortiment, zet dan de namen op alfabetische volgorde.

Klanten kunnen zo snel navigeren!

Gebruik ook filters, waardoor klanten nog makkelijker door je website kunnen struinen. Je klanten vinden dan nog sneller de producten die ze bij jouw webshop willen bestellen.

Begin er gelijk bij de start van je webshop mee …zodat klanten meer bij je kopen.

5. Weinig of geen aandacht voor bestelknoppen

Het optimaliseren van bestelknoppen (“Call To Action” buttons) wordt nog te vaak onderbelicht. Terwijl het juiste design van dit meer dan belangrijke onderdeel in het bestelproces, tot veel hogere conversies zal leiden.

Schenk hier dan ook voldoende aandacht aan …om conversieratio’s te verhogen!

Er bestaan verschillende meningen over de kleur van de perfecte bestelknop, maar de meeste gebruikte zijn groen en oranje. Gebruik echter nooit rood, dit heeft een afschrikwekkende en alarmerende werking. Het staat in de meeste gevallen voor gevaar en bestellen op jouw webshop is het tegenovergestelde, toch?

Gebruik ook het juiste lettertype en gepaste grootte …zet de kleur die je gebruikt ook alleen in voor je bestelknoppen. Hiermee springen je bestelknoppen eruit en zijn ze uniek …gebruik ook een kleur die afsteekt op de andere kleuren van je website. Is je hele website oranje, gebruik dan bv. een groene knop …dat zal namelijk veel meer effect hebben!

6. De USP’s niet op orde hebben

Je USP’s (Unique Selling Points) zijn kenmerken die jouw webshop onderscheiden van de andere duizenden webshops binnen je gekozen niche. Je ziet echter nog vele bedrijven die een webshop beginnen, zonder USP’s te gebruiken ..of het belang er niet van inzien. Toch kun je er met een paar belangrijke USP’s flink uitspringen t.o.v. andere aanbieders op de markt.

Stel, je wordt gevraagd waarom klanten bij jouw moeten bestellen …welk antwoord geef je dan? Kun je tussen de 1 en 5 dingen noemen, die veel andere webshops niet hebben …dan zijn dat je USP’s!

Plaats ze op een strategische plek van je webshop, waarbij ze op alle pagina’s te zien zijn. De beste plekken hiervoor zijn aan de linker- of rechterkant in de sidebar, in de header of onder de bestelknop.

Het plaatsen van USP’s onder de bestelknop, kan tevens twijfelende klanten over de streep trekken! Net dat kleine overtuigende zetje.

Voorbeelden van USP’s

Denk bij USP’s aan lage prijzen, veilig betalen, verschillende betaalmethodes, snelle levering, zeer lage verzendkosten, gratis retour en goede klantenservice. Het kan ook zijn dat je een paar zeer unieke USP’s hebt, die niet gelden voor anderen. Zoals 30 jaar ervaring, 5 keer op rij de best gekozen webshop (consumentenbond) of een merk dat alleen jij verkoopt. Zet er totaal een stuk of 3-5 op je website, overdrijf het ook niet al teveel.

7. Onvoldoende tijd investeren in SEO

De tijd dat je met weinig inspanningen automatisch hoog in Google terecht kwam, is lang en breed voorbij. Wil je hoger in de zoekmachines belanden, dan zal je hier hard voor moeten werken. Het schrijven van goede content, productpagina’s optimaliseren, bloggen, linkbuilding en actief zijn op sociale media zijn essentieel voor hogere posities. Je zult er door dagelijks aan te werken,  jouw webshop en pagina’s snel zien stijgen.

Een webshop beginnen doe je met een goede SEO strategie!

Zoekmachines en dan met name Google, zijn echt ideaal om op een natuurlijk manier meer bezoekers te krijgen. Je kunt ook adverteren in Google, maar daarvoor zul je dan wel een toereikend budget moeten hebben. Het is veel slimmer om ook goed in te zetten op SEO. Daar heb je veel meer aan op de lange termijn. Het is ook belangrijk de juiste zoekwoorden te kiezen voor jouw niche.

Kies de juiste zoekwoorden voor jouw webhsop

Gebruik hiervoor niet alleen short- maar ook long tail zoekwoorden. Korte en populaire zoekwoorden (short tail, bv. jeans) worden door iedereen gebruikt om te ranken en zijn dus lastig scoren. Terwijl je met zoektermen bestaande uit meerdere woorden (long tail, bv. dames jeans kopen) …veel sneller hoog in Google komt. Doe het allebei, maar gebruik ook zeker long tail zoekwoorden voor hogere posities, stijgende bezoekersaantallen en natuurlijk toenemende verkopen!

8. Ontbindingsrecht wordt niet nageleefd

Consumenten krijgen bij het aankopen van producten de juiste bescherming. Hierbij is het zeer belangrijk dat jij een aantal regels netjes opvolgt en deze ook vertaalt naar je webshop.

Ga je een webshop beginnen? Zorg er dan voor dat ze hier gelijk op komen te staan. Vermeldt je het ontbindings- en retourrecht niet op je webshop, dan ontvangt de consument automatisch een retourtermijn van 12 maanden. Verder loop je bij het niet naleven van de regels grote kans op je vingers getikt te worden. De toezichthoudende partij hiervoor is ACM (Autoriteit Consument en Markt), die al meerdere boetes heeft uitgedeeld voor wanpraktijken aan bedrijven.

Maar met welke regels en bepalingen moet je dan rekening houden?

We laten je hieronder de regels zien die (bij wet bepaald) gelden voor het retourrecht. Nogmaals, zorg ervoor dat je ze heel duidelijk op je webshop communiceert om misverstanden en eventuele (onnodige) boetes te voorkomen.

Voor het retourrecht gelden de volgende regels!

• Je hebt de verplichting klanten over het retourrecht te informeren. Zet ze in de algemene voorwaarden van je webshop, maar verstuur ze ook bij bestellingen. Doe je dit niet of onvolledig, dan krijgt de consument automatisch een retourtermijn van 12 maanden.
• Er zal ook een formulier voor herroeping op je website (of bij de bestelling) moeten komen te staan. Waarmee de klant een bestelling kan retourneren.
• Na ontvangst van een retourzending, dient de terugbetaling aan de klant binnen 14 dagen te geschieden.
• Klanten hebben 14 dagen de tijd om kenbaar te maken dat ze een bestelling terug willen sturen. Vervolgens nog eens 14 dagen voor het daadwerkelijk terugsturen van de bestelling zelf.
• Voor bestellingen die volledig worden teruggestuurd, zijn de verzend- en administratiekosten voor de webshop.
• Bij retourzendingen mogen geen administratiekosten worden opgeteld.
• Wanneer je de klant duidelijk wijst op kosten voor het terugsturen van producten, mogen deze worden doorberekent.

9. Niet voldoen aan de informatieplicht van je webshop

Ga je een webshop beginnen, dan is het voor klanten fijn wanneer ze van alle correcte informatie worden voorzien. Het is niet alleen prettig voor bezoekers, maar zelfs verplicht deze gegevens te geven aan je klanten.

Onder informatieplicht worden de volgende regels verstaan:

• De informatie die je verstrekt dient op een duidelijk vindbare en logische plekt te staan, verstop ze dus niet ergens.
• Naam en adresgegevens, gebruik hiervoor geen postbus.
• KvK en BTW nummer.
• Telefoonnummer en een e-mailadres.
• Betaalmogelijkheden voor je klanten.
• Vertaal duidelijk hoe je met klachten omgaat en tot welke afdeling klanten zich kunnen richten hiervoor.
• Informatie over levering van de producten en via welke partij je deze verstuurt.
• Alles over het ontbindings- en retourrecht.
• Je klanten duidelijk maken dat ze een betalingsverplichting aangaan, nadat ze op de bestelknop hebben geklikt.

Geef je klanten ook voldoende informatie over de producten

Bij informatie over producten gaat het om:

• Specifieke kenmerken van het product.
• De totale prijs van de producten die je levert aan consumenten, incl. BTW en eventuele verzend- en administratiekosten.
• Duidelijk vermelden aan je klanten, wanneer het om een abonnement gaat.
• Levertijd van producten aangeven.

Je bent verplicht al deze informatie te verstrekken aan je klanten, voordat ze aankopen doen op je webshop. Zorg bij een webshop beginnen dan ook gelijk, dat je servicepagina’s aanmaakt waar al deze informatie op staat.

10. Niks meten omtrent de groei van je webshop

Hoe kom je erachter dat al jouw gedane inspanningen ook echt resultaat opleveren? Precies, door het te meten! Het is een enorme gemiste kans dit niet regelmatig te doen. Je krijgt zo namelijk veel meer inzicht, over hoe jij presteert met jouw webshop.

Een webshop beginnen moet altijd gepaard gaan met de uitvoering van een aantal basiszaken. Het aanmaken van een Google Analytics account en deze implementeren in je webshop is een van die dingen. Het is helemaal niet ingewikkeld, maar wel enorm waardevol. Doe het dan ook gelijk!

Zo kun je kijken waar bezoekers binnenkomen, vanaf welke locatie ze jouw webshop bezoeken en hoe lang ze daar blijven. Maar ook waar ze je webshop verlaten. Bekijk de informatie niet alleen, doe er ook wat mee …wellicht hebben sommige productpagina’s wel een hele hoge “bounce rate”. Dan is het zaak om deze zo snel mogelijk te optimaliseren, voor meer conversies!

11. Teveel focussen op de kleine dingen

Het kan nog weleens voorkomen dat ondernemers die een webshop beginnen, teveel de focus leggen op kleine dingen. Hierbij kun je denken aan het maken van visitekaartjes, creëren van een logo, websitedesign of andere zaken. Hoewel ze natuurlijk wel belangrijk zijn, moet je er ook niet teveel tijd aan besteden.

Richt je op de echt belangrijke zaken van je webshop, die ervoor zorgen dat je gaat groeien. Focus je op zaken die jouw webshop naar de “next level” krijgen …zodat je steeds meer verkopen gaat draaien.

Verspil je tijd dan ook niet aan zaken die van luttel belang zijn. Tijd is geld, dus investeer je uren dan ook op de juiste manier!

12. Slechte klantenservice en sociale media respons

Door het gemak en de snelheid waarmee bestellingen over het internet vliegen, schiet goede klantenservice er nog weleens bij in. Maar klanten waarderen dit wel enorm en keren hoogstwaarschijnlijk terug bij websites waarmee ze goede ervaringen hebben. Zorg er daarom ook voor dat je een uittekende klantenservice hebt, je zult er zeker de vruchten van plukken!

Het begint al bij simpele dingen …beleefd communiceren, meedenken met de klant, niet moeilijk doen over retourzendingen en snel reageren. Dit lijken kleine en vanzelfsprekende zaken, maar ze tellen allemaal op. Doe je ze echter fout, dan kan een van die dingen ook de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Je wilt dit natuurlijk te allen tijde voorkomen.

Geef je klanten het gevoel, dat ze zorgeloos bij jou kunnen bestellen. Het is een aspect van je webshop, waarmee je een serieuze voorsprong kunt opbouwen t.o.v. je concurrentie. Pak het dus slim aan!

13. Onaantrekkelijk en afschrikkend logo

Ondanks dat je er niet veel tijd aan hoeft te besteden, is het voeren van een professioneel logo wel belangrijk. Je logo is een herkenbaar element van je webshop voor klanten en zorgt voor naamsbekendheid. Heb je een te schreeuwerig logo, of gebruik je de verkeerde kleuren …dan kan dit onaantrekkelijk overkomen.

Je klanten hebben zo wellicht minder vertrouwen in jouw bedrijf …waardoor ze ook niet bestellen. Een logo moet passen bij de rest van je webshop. Het gebruik van een pakkend lettertype, de juiste kleuren en elementen gerelateerd aan jouw niche zijn hierbij zeer waardevol. Bedenk ook dat de kleuren die jij mooi vindt, niet altijd de kleuren zijn die passen bij wat je doet. Laat ook andere mensen ernaar kijken (liefst met een beetje achtergrond in dit soort zaken). Het kan tot nieuwe inzichten leiden!

Zelf een logo maken is een optie, maar laten maken is meestal beter.

14. Het verhaal van jouw webshop met je klanten delen

Veel webshops hebben een “over ons” pagina, waar je een verhaal kunt lezen over de oprichter en ook het team. Maar er zijn genoeg webshopeigenaren die zo’n pagina niet hebben. Wederom grote verschillen hoe mensen een webshop beginnen en de markt betreden.

Het schrijven van een verhaal of klanten kennis laten maken met het team, zorgt direct voor meer klanten vertrouwen. Is je verhaal eerlijk en oprecht, waarbij jouw klanten zien dat jij echt passie hebt in wat je doet? Dan vinden klanten je betrouwbaar en ben je sneller geliefd …waardoor je indirect ook meer verkopen  gaat realiseren.

Je kan er vandaag de dag niet meer omheen een goed verhaal te schrijven. Het zogeheten “Storytelling” is dan ook zeer belangrijk …en een essentieel onderdeel van je webshop. Wat is jouw verhaal?

15. Te weinig blogberichten of soms zelfs helemaal geen blog aanwezig

Het schrijven van goede content is de beste katalysator voor meer bezoekers …waarbij een blog je heel goed kan helpen. Veel webshops creëren echter veel te weinig content, of zelfs helemaal niks …waardoor ze de plank volledig misslaan.

Probeer dan ook wekelijks een moment vrij te maken waarin je een blogpost schrijft. Dit hoeft echt niet altijd over nieuwe producten te gaan, maar wel gerelateerde zaken die aan je niche verwant zijn. Stel je verkoopt elektrische fietsen. Dan kan je ook een blogpost schrijven over hoe je met de fietsrouteplanner leuke fietsroutes kunt uitstippelen. Mensen die hiernaar speuren in Google, komen dan op die manier bij jouw website uit. En hebben wellicht ook interesse in het aanbod elektrische fietsen, die jij verkoopt op jouw webshop.

Ben je wekelijks aan het schrijven geslagen? Bouw dan uit naar 3-5 blogberichten per week. Het zal je bezoekersaantallen en verkopen een flinke boost geven!

Je webshop beginnen met een schone lei!

De kickstart voor een succesvolle webshop is gemaakt. Zo weet je nu op welke valkuilen je moet letten bij de start van je webshop. Vergis je niet …het geeft je ook een voorsprong op anderen, die niet bekend zijn met deze valkuilen.

Wil jij een webshop beginnen? Doe er dan ook zeker je voordeel mee!

De voorbeelden uit dit artikel komen rechtstreeks uit de praktijk. Ze zijn bepalend voor jouw succes en helpen je bij het starten van een webwinkel.

Met de lessen die je vandaag hebt geleerd, kun je het met jouw eigen webshop dan ook veel beter doen. Waar andere webshopeigenaren wellicht nog in een valkuil trappen, spring jij er lekker overheen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies