Verkoopaccount Bol.com
Een verkoopaccount op Bol.com beginnen? Dit is hoe!
13 april 2023 

Een verkoopaccount op Bol.com beginnen? Dit is hoe!

Hallo daar! Wil je het maximale uit jouw verkopen op Bol.com halen? Dan is er meer nodig dan alleen een product dat de mensen willen! Er zijn een aantal stappen die je moet volgen om ervoor te zorgen dat je jouw product op een succesvolle manier kunt verkopen en de maximale opbrengst kunt behalen. In deze blog zullen we je precies laten zien wat je moet doen om echt succesvol te worden op Bol.com. Laten we beginnen!




Verkoopaccount Bol.com

Wie kent het nou niet? Bol.com is de bekendste webwinkel van Nederland en België. Met maar liefst 11 miljoen maandelijkse klanten mag bol.com zich dan ook terecht "de winkel van ons allemaal" noemen! Maar dit enorme succes deelt Bol.com met 51.000 verkooppartners die hun artikelen verkopen via het platform. Ook jij kan onderdeel uitmaken van dit enorme succes! Wil je weten hoe? Lees dan verder.

Waarom verkopen via Bol.com?

Waarom verkopen via Bol.com

Al een tijdje bezig met het online verkopen van producten maar schieten je sales nog niet door het dak? Laat deze kans dan niet liggen en maak een verkoopaccount aan via Bol.com. Een extra verkoopkanaal zonder opstart kosten is de ideale oplossing. Daarnaast biedt een verkoopaccount op Bol.com extra voordelen met zich mee. Naast dat je geen eigen webshop nodig hebt, krijg je een miljoenenpubliek in binnen- en buitenland binnen handbereik. Verkopen klonk nog nooit zo gemakkelijk! Bovendien geeft Bol.com je nog een cadeautje mee, de zogenoemde "whitespots". Dit zijn gaten in het assortiment, niet letterlijk natuurlijk. Het gaat om producten waar wel op gezocht wordt, maar die nog niet zijn aangeboden. Deze whitespots worden weergegeven in de zoektrends van Bol.com. Hallo gat in de markt!

Marketing

Je had het vast al wel gedacht, maar Bol.com is een kei in marketing. De producten die je via jouw verkoopkanaal aanbiedt scoren goed in de zoekmachines van Google. Daarnaast zijn er ontzettend veel potentiële kopers die rechtstreeks in de zoekbalk Bol.com intypen. Nog een voordeel van een verkoopaccount op Bol.com is dat je alleen betaalt voor de producten die je verkoopt via het platform. De zogeheten commissie. Dit gaat om een vast bedrag, dat wordt bepaald op basis van de verkoopprijs van het artikel. Het kan ook gaan om een percentage van de verkoopprijs afhankelijk van de productcategorie. Verder zijn het aanmaken van een verkoopaccount en registratie kosteloos.

Logistiek

Geen eigen bezorgdienst? Geen punt. Je kunt zowel de opslag als verzending via Bol.com laten lopen. Echter zitten hier wel kosten aan verbonden. Het voordeel is dat Bol.com het voorraadbeheer bijhoudt, de orders pickt, en de verzendingen en retouren op zich neemt. Hierdoor heb jij meer tijd om je te focussen op wat er echt toe doet, je onderneming.

Is dit niet nodig voor jou? Je kan er ook voor kiezen om de verzending en voorraad in eigen beheer te houden. Je kan dan wel korting krijgen op verzendzegels als partner van Bol.com. Voor starters een ideale optie!

Als laatste optie kan je ervoor kiezen om je voorraad in eigen beheer te houden, maar de verzending over te laten aan Bol.com. Je product wordt dan opgehaald door een bezorger en netjes bij de klant afgeleverd.

Het registreren van jouw merk

Verkopen op Bol.com is eenvoudig, maar het succesvol zijn vereist een gedegen strategie. Wees de concurrentie voor door jouw merk te registreren. Na de registratie van jouw merk kan je merkartikelen gaan aanbieden onder jouw naam. Dit sluit de verkoop voor andere partijen uit. Daarnaast promoot jij je eigen merknaam. Als je nog niet veel verkeer hebt naar je eigen website, is dit de uitgelezen kans om dit te creëren. Via Bol.com promoot je namelijk je eigen merk! Bij elk product dat jij aanbiedt wordt jouw merknaam vermeld. Nieuwsgierige potentiële kopers kunnen jouw merk opzoeken en komen terecht op jouw webshop. Winwin!

Een vindbaar product 

Wil je dat jouw producten op bol.com goed vindbaar zijn? Dan is het essentieel om de juiste zoekwoorden en synoniemen toe te passen in titels en beschrijving. Vergeet ook niet een aantrekkelijke foto die voldoende informatie verschaft over wat er precies wordt geboden. Je wilt teleurstellingen voorkomen en al helemaal retourzendingen! Wees dus duidelijk in wat de klant exact kan verwachten. Verder mogen je eigen promotiewerkzaamheden niet vergeten worden. Denk bijvoorbeeld aan campagnes die bezoekers naar jouw pagina's generen. Of recensies van positieve klanten.

Het verlenen van een goede service

Klant blij, jij blij! Een goede service verlenen is belangrijk. Niet alleen via je eigen webshop, maar ook op Bol.com. Er zijn een aantal maatstaven die Bol.com gebruikt om haar verkopers te classificeren. "Prestatie" is daar een van. De prestatiescore is een algemene score die je krijgt toegewezen op basis van, jawel, je prestatie. Deze score laat zien hoe servicegericht je bent. Om klanten aan je te kunnen binden wil je natuurlijk zo hoog mogelijk scoren. Daarnaast zijn jouw producten dan ook beter zichtbaar. Als je een hoge prestatiescore hebt worden je producten hoger getoond tussen de resultaten. Kassa!

Er zijn vier belangrijke punten waaruit jouw prestatiescore bestaat, namelijk:

  1. Beoordelingen
  2. Het percentage aan op tijd geleverde producten
  3. Het percentage annuleringen
  4. De track & trace

De norm van de op tijd geleverde producten ligt maar liefst op 98%. Dit houdt dus in dat 98% van de producten die je hebt verzonden op tijd moeten worden geleverd. Werk aan de winkel dus! Lukt dit niet? Dan heb je een lagere prestatiescore. Dit beïnvloedt je koopblok negatief.

Het gemiddelde cijfer van je beoordelingen moet minimaal een 8 zijn. Het annuleringspercentage moet onder de 2% liggen. En alle verzonden artikelen moeten over een track & trace code beschikken. Krijg je het er al warm van?

Scoor je op bovenstaande punten volgens de norm? Gefeliciteerd, jij staat in het koopblok! Je kunt met goede beoordelingen zelfs een gouden label krijgen. Dit onderscheid jou van de concurrent. Want zeg nou zelf, we kopen allemaal liever een product met goede beoordelingen.

Wat is een koopblok? 

Het koopblok is de place to be als het gaat om verkopen op bol.com. Wanneer meerdere partners hetzelfde product aanbieden komt een van de partners in het koopblok terecht. Dit geeft jou als verkoper een sterkere positie tegenover je concurrent. De doorslaggevende factor of jij in het koopblok terecht komt zijn je prijs en je leverbelofte.

Prijs

Price is key! Om de optimale prijs te bepalen berekend Bol.com een relevante marktprijs. Daarvoor kijken zij naar andere aanbieders op het platform. Zijn die niet aanwezig? (good for you) Dan wordt er gekeken naar de adviesprijs. Daarnaast vindt Bol.com het belangrijk dat jij dezelfde prijzen hanteert als op je eigen webshop.

Leverbelofte

Doe jij wat je zegt en zeg jij wat je doet? Kortom, kom lever jij binnen de termijn dat je hebt beloofd aan je klant? Goed nieuws, in combinatie met de juiste prijs kom jij terecht in het koopblok. Je leverbelofte stel je in via je verkoopaccount. Een voorbeeld hiervan is de wel bekende "vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis".

Verkoopanalyse

Verkoopanalyse

De verkoopanalyse op Bol.com is een geweldige manier om inzicht te krijgen in welke producten het beste verkopen. Het helpt je om trends in de markt te voorspellen en beter inzicht te krijgen in hoe je producten worden benaderd door klanten. Door de verkoopanalyse op Bol.com te gebruiken, kun je een betere strategie ontwikkelen om meer winstgevendheid te behalen.

Met de verkoopanalyse op Bol.com kan je verschillende informatie verkrijgen, zoals het aantal verkopen, de gemiddelde prijs per verkoop en de meest populaire producten. Je kunt ook zien hoeveel mensen je producten bekijken voordat ze kopen. Deze informatie is erg nuttig om je verkoopstrategie te optimaliseren, zodat je meer winst kunt genereren.

Tot slot kan de verkoopanalyse op Bol.com je ook helpen om de prijs van je producten aan te passen, afhankelijk van de trends in de markt. Durf jij het aan?



Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen