Website op Google vindbaar maken
Website op Google vindbaar maken: dit is hoe!

Website op Google vindbaar maken: dit is hoe!

Als je wilt dat jouw website de aandacht krijgt die hij verdient, dan is het belangrijk dat je gemakkelijk te vinden bent op Google! Maar waar begin je? Deze gids behandelt alle must-do's voor het optimaliseren van je zoekmachine zichtbaarheid. Van het gebruik van trefwoorden en linkbuilding tot het gebruik van tools zoals Search Console. Dit zijn beproefde tactieken die kunnen helpen om jouw site beter vindbaar en zichtbaar te maken. Maak je klaar, het is tijd dat we deze strategieën in actie brengen zodat er meer klanten komen!


Landingspagina's inrichten


Wil je websitebezoekers omzetten in leads en potentiële klanten? Ga dan voor een goede landingspagina. Deze pagina's zijn ontworpen met als enige doel nieuwsgierige bezoekers om te zetten in serieuze kopers, compleet met productbeschrijvingen, contactformulieren en andere handige informatie. Of je nu hoopt op verkoop of het genereren van leads - maak nu een mooie landingspagina en zie de conversies omhoog schieten!

Allereerst is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar de zoekwoorden die je wil gebruiken om je website op Google vindbaar te maken. Waar wordt veel op gezocht? En op welke zoektermen is de concurrentie niet hoog? Vervolgens maak je een selectie van de zoekwoorden die het meest geschikt zijn voor jou. Daarna ga je een landingspagina's inrichten met je zoektermen. Een landingspagina is een webpagina waar een bezoeker terecht komt na het doen van een zoekopdracht in Google. Dit zoekwoord komt voor in je zogeheten "slug". Een slug is een gedeelte van je URL dat na je domeinnaam komt. Als je bijvoorbeeld sieraden verkoopt en je hebt een categoriepagina met ringen, dan is je slug /ringen/. Deze pagina sluit dan aan bij de zoekterm "ringen". Door juist gebruik te maken van landingspagina's kun je jouw website op Google vindbaar maken. 

URL-structuur

Een goede URL-structuur is cruciaal voor je zichtbaarheid in Google. Wanneer het zoekwoord terugkomt in je URL snapt google waar de pagina over gaat. Geef je URL geen overbodige informatie en maak het niet te lang. Maak verstandig gebruik van je zoekwoorden en voeg ze toe aan je slug. 

Gebruik je zoekterm in koppen

De belangrijkste tip is om je zoekwoorden in je headers te gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat gebruik van zoekwoorden in de headers een website op Google vindbaar maken. Gebruik je zoekwoorden alleen in het midden van een tekst? Gemiste kans! Google ziet headers als een van de belangrijkste tools om te herkennen waar de pagina over gaat. 

Metatitel en metabeschrijving

De metatitel en metabeschrijving, vast wel eens van gehoord. Hoe maak je ze en waarom zijn ze belangrijk voor SEO

Het maken van een goed doordachte meta-titel en -beschrijving kan het verschil zijn tussen succes of mislukking in je SEO-inspanningen. De metatitel en -beschrijving zijn HTML-tags die op een webpagina staan om extra informatie te geven over de inhoud van de pagina. De metatitel functioneert als een kop die de aandacht trekt, terwijl de meta description dient als extra samenvatting van wat er op de pagina staat.

Met een goede metatitel en -beschrijving kan je de inhoud hoger laten scoren op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's). De meta-titel moet beschrijvend zijn, maar toch kort.  Het liefst 50-60 tekens of minder. Het trefwoord moet in de buurt bij het begin van de titel staan indien mogelijk. De metabeschrijving moet ook het trefwoord bevatten en een kort maar krachtige beschrijving geven van wat er op de pagina staat. Dit mag niet meer dan 160 tekens bevatten. Doe je dit wel dan is de kans op minder zichtbaarheid groter. Probeer je dus te houden aan het aantal tekens!

Het maken van een goede meta-titel en -beschrijving kan het verschil maken tussen hoog scoren in de zoekmachineresultaten en op de bodem van de zoekresultaten van Google belanden. Wat zet jij in je meta-titel en -beschrijving?

Vernieuw informatie op je website

Blijf nieuwe content op je website plaatsen! Dit is erg belangrijk om je website op Google vindbaar te maken. Een goede manier om dit te doen is gebruik maken van blogs. Plaats in ieder geval eens per week een blogpost over wat goed aansluit bij de diensten of producten die je aanbiedt. Niet alleen leuk voor je bezoekers, maar ook goed voor je vindbaarheid!

Het plaatsen van backlinks is nog een criterium dat belangrijk is voor het zichtbaar maken van jouw website. Nog nooit van backlinks gehoord? Geen probleem, ik leg het je uit! 

Er zijn twee soorten links waar je van gebruik kan maken. Namelijk interne links en externe links. Met een interne link verwijs je door naar een andere pagina binnen jouw website. Dan heb je ook nog externe links, oftewel backlinks. Dit zijn externe websites die linken naar jouw website. Zorg er wel voor dat de websites die linken naar jouw pagina ook goed zichtbaar zijn in Google.  

Afbeeldingen 

Na alle focus te hebben gelegd op tekst hebben de visuele eigenschappen ook nog wat aandacht nodig, namelijk je afbeeldingen. Bestaat jouw website alleen uit lange lappen tekst? Ook dan ben je niet goed vindbaar in de zoekmachines. Bij het plaatsen van de afbeeldingen in je website kan je zelfs gebruik maken van je zoektermen. Plaats de zoekterm in de bestandsnaam van je afbeelding en in de Al-tekst. Door de zoekwoorden in je afbeeldingen kan Google beter inzicht verkrijgen in waar jouw website over gaat. Resultaat? Hoger in de zoekresultaten!

Snelheid

Niemand zit op een pagina te wachten die maar niet wil laden. Vreselijk! Google ook niet. 

Laadtijd is als een complexe puzzel. Zoveel stukjes moeten in elkaar passen als je de pagina snel wilt laden. Wat telt is de hoeveelheid gegevens, beeld en video maten, aantal en snelheid van scripts die draaien, server reactietijden, de lijst gaat maar door! In principe is er niet één factor die bepaalt hoelang het laden van een pagina duurt. Er spelen allemaal factoren mee! Benieuwd hoe snel jouw website is? Check het gratis met Google pagespeed!

Website aanmelden in Google

Ooit gehoord van Google Mijn Bedrijf? Dit is een gratis tool waarbij bedrijven hun lokale zichtbaarheid kunnen verbeteren. Wanneer je gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf word je zichtbaar in Google Maps en worden jouw bedrijfsgegevens getoond. Op deze manier wordt het voor jou ook mogelijk om reviews te verzamelen. Hoe meer reviews je hebt, des te belangrijker Google jouw bedrijf gaat vinden. Naast dat je beter gaat scoren in Google, zullen veel goede reviews vertrouwen opwekken bij potentiële klanten. Beide erg fijn! 

Social media


Ook social media vergroot je zichtbaarheid. Ga je blogs plaatsen op je website? Dan kun je deze ook via een social media platform delen. Kies dan wel voor een platform waar jouw doelgroep op te vinden is. Het heeft dus geen zin om op elk platform iets te plaatsen. Grote kans dat mensen die op jouw social media page scrollen een kijkje op jouw website gaan nemen. Hallo meer bezoekers! 

Weggever

Wie vindt een cadeautje nou niet leuk? Daar denken jouw bezoekers precies hetzelfde over! Wanneer je iets weggeeft aan jouw website bezoekers worden ze bekend met jouw producten/diensten. Je kan ze vast een beetje triggeren en misschien gaan ze daarna wel een aankoop doen. Kortom, ze komen vaker terug op jouw website.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen