Portfolio website maken
Portfolio website maken: dit is hoe je het doet!
11 juni 2023 

Portfolio website maken: dit is hoe je het doet!

Een portfolio website is dé manier om jouw werk online aan de wereld te tonen. Het is een handige verzameling van jouw beste afbeeldingen, video's en documenten die laten zien wat je in huis hebt. Niet alleen kan het je helpen om meer klanten en werkgevers aan te trekken, maar het is ook een geweldig hulpmiddel om je te onderscheiden van jouw concurrentie. Met het juiste ontwerp en goede planning ben je klaar om te shinen! Wil jij ook shinen? Ga een portfolio website maken!


Wat is een portfolio website?

Een portfolio website is jouw digitaal visitekaartje als creatieve professional! Hier kun je jouw talenten, vaardigheden en prestaties op een visuele manier tonen. Het is dé manier om potentiële werkgevers of klanten een diepgaande blik te geven op jouw achtergrond en relevante projecten. Kortom, met een portfolio website kun je jouw beste werk en belangrijke vaardigheden laten zien op een online cv. Zo maak jij écht indruk! 

Met een portfolio website laat je zien wat je in huis hebt als creatieve duizendpoot. Potentiële werkgevers of klanten kunnen je zo makkelijker vinden en weten meteen wat jouw specialiteiten zijn. Een persoonlijke website helpt ook nog eens bij het opbouwen van je geloofwaardigheid als professional. Jouw capaciteiten en vaardigheden spreken voor zich door het werk dat je in je portfolio presenteert. Kortom, zet jezelf op de kaart met een toffe website!

Met een portfolio website houd je al je werk, eerdere projecten en referenties op één plek. Zo vind je ze gemakkelijk terug wanneer potentiële werkgevers of klanten erom vragen. Eenvoudig en praktisch!

Een portfolio website maken: hoe doe je dat? 

Ben jij graag lekker creatief bezig en wil je graag je werk bundelen op één plek? Dan heb ik een aantal tips voor je over hoe je dit kunt doen doormiddel van een portfolio website maken. Let's go! 

Tip 1: Wat is je doel?

Voordat je gaat beginnen is het belangrijk om een duidelijk beeld te creëren voor jezelf. Wat wil je laten zien met deze portfolio website? Wat wil je bereiken en wie wil je inspireren? Heb je nog geen klanten maar al wel mooie dingen gemaakt? Laat dat dan vooral zien! Je hebt geen klanten nodig om te laten zien wat je in huis hebt. Jij bent de creativiteit! Zodra je dit gaat doen gaan die klanten zeker komen. 

Tip 2: Laat creaties zien die bijdragen aan je verhaal

Houd je ogen op de visie! Vraag jezelf altijd af of wat je plaatst bijdraagt aan het vertellen van je verhaal. Je portfolio website is namelijk de rode draad van jouw verhaal. Wanneer een creatie niet past bij het verhaal dat je wilt vertellen kan je het wellicht beter weglaten. Zo zorg je ervoor dat het geen warrig verhaal wordt en voorkom je dat de doelgroep in de war raakt. Een kick-ass portfolio website is cruciaal voor de carrière van elke freelancer of creatieveling. Het is meer dan alleen een plek om je werk te laten zien. Het is een tool om jezelf te verkopen, leads te krijgen en klantrelaties op te bouwen. Kortom, het is de sleutel tot succes. Maak het dus duidelijk voor jouw doelgroep!

Tip 3: Maak het visueel

Als je een portfolio website maakt, is het kiezen van de juiste sjabloon cruciaal. De sjabloon moet jouw identiteit en die van je bedrijf weergeven. Bovendien is het belangrijk dat je de sjabloon gemakkelijk kunt aanpassen en updaten, zodat je een unieke uitstraling kunt creëren die jouw merk perfect weerspiegelt. 

Voor een toffe portfolio website hoef je geen computerexpert te zijn! Ga voor een flexibel en mobielvriendelijk sjabloon. Check of de sjabloon alles heeft wat je nodig hebt: contactformulieren, integratie van sociale media en zoekmachineoptimalisatie. En test of het sjabloon goed werkt met jouw content managementsysteem, zoals WordPress of Joomla. Als je een blog hebt, moet de lay-out ook geschikt zijn voor het bloggen. Let's make a stunning portfolio!

Tip 4: Laat je mooiste creaties zien

Bij het maken van je portfolio website is het belangrijk dat je je mooiste creaties uitkiest. Waar ben jij het meest trots op? Het moet echter wel bij je verhaal passen. Deze creaties moeten je verhaal versterken. Kies je ervoor om wat ouder werk te laten zien? Zorg er dan wel voor dat dit nog in je stijl past. Laat alleen het soort werk zien wat je nu ook nog zou maken. 

Tip 5: Simple is best

Simple the best, less is more. Je snapt wat ik bedoel. Als je een portfolio website maakt, is het cruciaal om het simpel te houden zodat jouw bezoekers gemakkelijk en snel kunnen navigeren en vinden wat ze zoeken. Wanneer je website te hectisch wordt en overladen met informatie, loop je het risico om de aandacht van je bezoekers te verliezen en ze te verwarren. Als je netjes en georganiseerd blijft, kan je jouw werk op een professionele manier tonen die indruk zal maken!

Bij het ontwerpen van je portfolio website is het belangrijk om te focussen op een overzichtelijke lay-out die makkelijk te navigeren is. Geef duidelijke en to-the-point beschrijvingen van je werk, waarbij de belangrijkste aspecten van elk project benadrukt worden. Tenslotte is het cruciaal dat je website een intuïtief navigatiesysteem heeft waardoor bezoekers snel vinden wat ze zoeken, zonder dat ze verdwalen of overweldigd raken.

Het gebruik van visuals zoals afbeeldingen, video's, en afbeeldingen kunnen ook helpen om een portfoliowebsite eenvoudig en overzichtelijk te houden. Afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen de projecten waaraan je hebt gewerkt effectief overbrengen en tegelijkertijd visuele interesse toevoegen aan een website. 

Als je website te traag is, zullen bezoekers snel afhaken. Daarom is het slim om het gebruik van veel externe links en plugins te vermijden. Zo houd je de boel lekker snel en kunnen bezoekers rustig jouw fantastische werk bekijken!

Tip 6: Domeinnaam 

Als je jouw online aanwezigheid wilt vergroten, dan is het belangrijk om een domeinnaam te regelen voor jouw portfolio website. Een domeinnaam is het adres dat mensen invoeren in hun webbrowser om jouw website te bereiken. Het is dus belangrijk om de juiste naam te kiezen. Gelukkig kost het maar een paar euro per jaar om jouw eigen domeinnaam te claimen! Dus, waar wacht je nog op? Laat je zien op het internet met jouw eigen unieke website adres.

Denk eerst na over de kernboodschap van je website en je merk. Kies een naam die makkelijk te onthouden, spellen, en kort is. Probeer iets unieks te bedenken en vermijd het kopiëren van bestaande websites. Zo val je op en blijf je makkelijk te vinden.

Tip 7: Deel het proces

Om anderen te inspireren kan je ze meenemen in jouw creatieve proces. Hoe kom jij op inspiratie? Daarmee inspireer je ongetwijfeld andere mensen en laat je ze de persoon achter het werk zien op een leuke interactieve manier. Dit kan je bijvoorbeeld doormiddel van blogs, video's en tutorials doen. Ook kan je feedback vragen aan je doelgroep waardoor je een nog beter product kunt ontwikkelen. 

Tip 8: Laat jezelf zien

Hiermee bedoel ik wees lekker jezelf en maak je content persoonlijk. Laat zien wie er achter de prachtige creaties schuilt. 

Laat jezelf zien op je portfolio website! Jouw portfolio is jouw verhaal. Het laat zien wie je bent en hoe je je vaardigheden in kunt zetten om werkgevers en klanten te helpen hun doelen te bereiken. Maak er iets unieks van en voeg elementen toe die jouw persoonlijkheid weerspiegelen. Zo geef je recruiters, managers en klanten een kijkje in wat jou zo bijzonder maakt!

Laat je persoonlijkheid shinen in je portfolio! Of het nu gaat om het ontwerp of de inhoud, laat zien wie je bent. Geef je portfolio karakter met creatieve afbeeldingen, aangepaste fotografie en zelfs een videopresentatie. Focus op jouw unieke interesses en ervaringen om je te onderscheiden van anderen in jouw vakgebied of branche. Kortom: maak van je portfolio een showcase van jouw onderscheidende persoonlijkheid!

Tip 9: Laat anderen weten dat je online bent

Laat aan iedereen weten dat je bezig bent met een portfolio website maken. En zodra deze online is kan je dit ook delen met je netwerk. Dit creëert gelijk traffic naar je portfolio en naamsbekendheid. En wanneer anderen enthousiast zijn delen zij dit wellicht weer met hun eigen netwerk. Zo creëer je zelf een domino-effect. Zorg ervoor dat je overal de link naar jouw portfolio opneemt. Dit kan je bijvoorbeeld doen op je social media profielen, op je visitekaartjes of andere platformen waarop je zichtbaar bent. Mensen kunnen niet meer om jou en je portfolio heen!

Tip 10: Zoekmachine optimalisatie

Als freelancer, kunstenaar of ondernemer is een online portfolio website niet meer weg te denken. Hiermee kun je jouw werk laten zien en een publiek opbouwen. Maar dat is niet genoeg! Om gevonden te worden is zoekmachine optimalisatie (SEO) onmisbaar. Alleen zo trek je de aandacht van potentiële klanten, partners en werkgevers. Dus zorg ervoor dat jouw portfolio website aan alle SEO-eisen voldoet!

Wil je dat jouw website beter gevonden wordt op Google? Dan is SEO hét antwoord. Door slimme strategieën toe te passen, zorg je ervoor dat jouw site bovenaan in de zoekresultaten verschijnt voor belangrijke zoekwoorden binnen jouw vakgebied. Gebruik de juiste keywords in jouw content, zorg voor pakkende titels, optimaliseer voor mobiel en creëer unieke content die jouw doelgroep aanspreekt. Zo trek jij de juiste bezoekers naar jouw site!

Als je je portfolio website optimaliseert voor SEO, heeft dat tal van voordelen! Zo kom je hoger in de zoekresultaten en wordt jouw werk beter zichtbaar. Dat betekent meer bezoekers op je website en dus meer potentiële klanten en werkgevers. En alsof dat nog niet genoeg is, draagt SEO ook bij aan het opbouwen van vertrouwen in jouw merk en een positieve reputatie als expert in jouw vakgebied. Kortom, door te investeren in SEO werk je actief aan je succes!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen