Onepager maken
Onepager maken: in 9 stappen naar online succes!
20 mei 2023 

Onepager maken: in 9 stappen naar online succes!

Een onepager maken, een top idee! Het is de perfecte manier om snel en duidelijk je ideeën te communiceren. Met een goede onepager trek je de aandacht, geef je een beknopt overzicht van je project of product en wek je spanning en interesse op. Het nodigt daarnaast uit om verder te ontdekken en zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte blijft van het project. Dus, waar wacht je nog op? Maak die onepager!

Een onepager is een soort mini-website die alles wat je moet weten over een product of project samenvat op één pagina. Verwacht fantastische visuals en heldere tekst die je niet in de war brengen. Het doel is om de belangrijkste punten zo snel en duidelijk mogelijk te communiceren. Zo hoef je niet eindeloos te scrollen om te vinden wat je zoekt!

Bij het ontwerpen van een onepager moet je je doelgroep in gedachten houden. Wie wil je bereiken met dit document? Zijn ze al op de hoogte van het product of project? Zorg ervoor dat de afbeeldingen relevant zijn voor je publiek en dat de tekst kort en begrijpelijk is. Er is veel om over na te denken, maar durf je het aan om het te maken?


Waarom een onepager maken?

Er zijn verschillende redenen voor het maken van een onepager:

  • De inhoud die je naar buiten wilt brengen is kort. Je kunt denken aan een evenementenpagina of een fotografieportfolio.
  • Je wilt een pagina met goede websiteprestaties. Een onepager laadt snel.
  • Je doel is helder en duidelijk. Met weinig woorden kan jij dit overbrengen op jouw doelgroep.
  • Een onepager is gebruiksvriendelijk voor verschillende apparaten.
  • Het maken van een onepager kost niet veel tijd, je hoeft maar één pagina te vullen.

Wil je een webwinkel beginnen? Dan is een onepager maken niet voor jou. Je kan dan beter kiezen voor het maken van een website.

Stappenplan onepager maken

Stap 1: Kies een sjabloon

Voor het maken van je onepager moet je eerst een sjabloon kiezen. Dit sjabloon bepaalt de indeling en het design van je pagina. Er zijn talloze sjablonen beschikbaar voor een onepager. Heb je een sjabloon uitgezocht? Door naar de volgende stap!

Stap 2: Deel je onepager in

Het is tijd om de structuur van je onepager te bepalen. Bekijk dit vanuit het oogpunt van jouw bezoeker. Je hebt maar één pagina om indruk mee te maken dus zorg voor een goede uitwerking tot in de details. Zorg ervoor dat jouw verhaal vloeiend naar voren komt in de onepager. Het is belangrijk om hier een goede structuur voor op te zetten. Je wilt niet dat jouw bezoekers de draad kwijt raken. Denk hier dus goed over na.

Kies voor een pakkend begin zodat je de aandacht van de lezer kunt vasthouden. Een mooie structuur die je kunt aanhouden in het vertellen van je verhaal in de What, How, Why methode van Simon Sinek. Je neemt de lezers in een vogelvlucht mee.

De What is wat jouw dienst of product primair inhoudt. Wat is jouw core business? Voor welke diensten of producten kunnen mensen bij jou terecht?

In de How leg je uit welke waarde je toevoegt aan een dienst of product. Dus wat maakt jou anders dan anderen?

Tot slot ga je in op de Why. Hierin vertel je over jouw drijfveren en waarom je zo gepassioneerd bent over jouw bedrijf. Let op, het verdienen van geld is niet je doel, maar het resultaat van je Why!

Stap 3: Scrollen maar!

Ooit gehoord van parallax scrollen? Bij parallax scrollen bewegen de achtergrond- en voorgrondelementen op een webpagina op verschillende snelheden wanneer je scrolt. Dit zorgt voor een gave illusie van diepte. En wat het extra leuk maakt? Het voegt visuele flair toe aan statische websites. Cool toch?

Met parallax scrollen kun je verhalen tot leven brengen, bezoekers de weg wijzen naar belangrijke delen van de pagina of simpelweg je website een dynamischere uitstraling geven. Deze techniek wordt vaak gebruikt op onepage websites, waar de afzonderlijke elementen geanimeerd worden en de scrol-beweging zorgt voor extra diepte en dimensie. Kortom, een onepager moet spectaculair zijn, parallax scrollen geeft jouw website een boost qua creativiteit en interactiviteit!

Stap 4: Ankermenu

Een ankermenu is een soort websitenavigatie menu. Met een ankermenu navigeert een bezoeker snel en gemakkelijk door een website. Het menu bevindt zich meestal bovenaan of aan de zijkant van de pagina. Een ankermenu bevat handige links die de bezoekers direct naar de juiste informatie brengen. Zo hoeven je bezoekers niet eindeloos te scrollen om te vinden wat ze zoeken. Handig toch?

Als je lange pagina's hebt, zijn ankermenu's een lifesaver! Hiermee kunnen gebruikers gemakkelijk verband houdende content vinden en openen op één bladzijde. Geen gedoe meer met eindeloos scrollen en zoeken. Kortom, een must have voor iedere onepager.

Stap 5: Navigeren

Omdat je alle informatie die jij wilt delen nu op een pagina plaatst, is makkelijk navigeren erg belangrijk. Dit kan je doen met een "back to top" knop. De naam zegt het al. Met deze knop scroll je in één keer terug naar boven. Deze knop blijft mee scrollen in je website. Zoeken is dus niet nodig. Wel zo makkelijk voor jouw bezoekers.

Stap 6: Call to action

Een goede CTA is super belangrijk voor een top website! Je wilt namelijk dat klanten meteen in actie komen en zich bijvoorbeeld inschrijven voor je mails of een E-book downloaden. Met een CTA overbrug je de afstand tussen introductie en verkoop. Dus zorg dat je jouw klanten aanmoedigt om te doen wat jij wilt! Dit kan je bijvoorbeeld doen met een knop "neem contact op" of "inschrijven".

Stap 7: Voettekst

Laten we het hebben over iets belangrijks wat vaak genegeerd wordt bij het ontwerpen van een website: de voettekst. Weet je dat de voettekst eigenlijk super nuttig kan zijn voor zowel ontwerpers als bezoekers? In de voettekst kun je namelijk heel veel handige informatie kwijt op een makkelijk te vinden plek. Dus let er voortaan op bij het ontwerpen van jouw website!

Een goede voettekst op je website maakt hem overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken en extra info krijgen. Bovendien is het cruciaal voor je SEO-strategie, want het vergroot de kans op hogere zoekmachine-ranking. Dus zorg dat je voettekst top is!

In de footer van je website vind je handige links naar pagina's zoals het privacy beleid en de servicevoorwaarden. Vooral voor e-commerce websites is dit nuttig. Daarnaast kan je belangrijke contactgegevens toevoegen, zoals een telefoonnummer of e-mailadres. Zo kunnen bezoekers gemakkelijk contact met je opnemen, zelfs als ze elders op je website een link vinden. Ook kan je in je voettekst je sociale media profielen delen. Zo maak je het voor je bezoekers nog makkelijker om jou te volgen en te delen.

Stap 8: Social media

Via social media kom je makkelijk in contact met jouw klanten en kan je de naamsbekendheid vergroten. Daarnaast kunnen potentiële klanten deelnemen aan belangrijke discussies voor jouw bedrijf. De social media-accounts die bij jouw business horen, zijn het best te tonen op een onepager website. Ideaal als platform dus!

Als je jouw social media-accounts koppelt aan je onepager website, kan je gemakkelijk berichten delen, promoties en andere content delen met jouw klanten. Dit zal je helpen om beter met hen te communiceren en een online aanwezigheid te creëren die past bij jouw bedrijfswaarden.

Wil jij jouw social media-accounts toevoegen aan jouw onepager? Dat is supersimpel! Voeg gewoon een link met elk account toe aan de voettekst van jouw website en klaar is kees!

Stap 9: Mobiel vriendelijk

Tegenwoordig is een mobiele telefoon niet meer weg te denken. Mensen zijn sneller geneigd iets mobiel op te zoeken in plaats van eerst de laptop erbij te pakken. Lekker snel en handig toch? Zorg er dus voor dat jouw onepager mobiel toegankelijk is. Zo kunnen potentiële klanten optimaal genieten van jouw onepager, en dat lekker mobiel!

Met deze tips heb jij binnen no time een fantastische onepager online staan. Go for it!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen