Hoe maak je een website?
Hoe maak je een website?

Klaar om je eigen website te maken? Dan ben je hier aan het juiste adres! Het maken van een website from scratch kan een intimiderende taak lijken, maar wij zullen het opdelen in stappen die gemakkelijk genoeg zijn voor iedereen. Met een beetje tijd en moeite ben je de trotse eigenaar van een fantastische website. Laten we beginnen! 

De eerste stap naar het maken van je website is het bedenken van een plan. Denk aan het grote geheel en bedenk wat voor soort site je wilt bouwen: heb je maar één pagina nodig, of meerdere? Welke inhoud moet jouw website bevatten? Hoe zullen gebruikers er doorheen navigeren? Werk dit zo specifiek mogelijk uit. Dit zal je helpen georganiseerd en op koers te blijven bij het maken van je website. Is dat niet wat we allemaal willen? 

Vervolgens is het show time! Kies een domeinnaam voor jouw website. Dit is het unieke webadres dat mensen zullen gebruiken om je website te bezoeken. Probeer het kort en gedenkwaardig te maken, zodat bezoekers geen moeite hebben je site te vinden. Laat het verkopen maar beginnen!


Soorten websites

Er zijn talloze vormen van websites. Zo heb je kleine websites met relatief weinig inhoud. Het gaat dan vaak om niet meer dan zeven pagina's. Perfect als je diensten verkoopt! Deze websites worden vaak gebruikt als een online portfolio om werkervaring te showen en contactgegevens te delen. En niet te vergeten, klantervaringen! 

Een andere vorm is bloggen. Vind je het leuk om te bloggen? Goed nieuws, met bloggen kan je veel traffic naar je website toehalen. Daarnaast is het een leuke manier om interactie met je bezoekers te krijgen. 

Tot slot, de felbegeerde webshop. Een webwinkel online opzetten is verrassend eenvoudig en voordelig. Het enige wat je hoeft te doen is een webhosting provider kiezen, je domeinnaam registreren, de lay-out van de winkel maken, je productafbeeldingen en -beschrijvingen uploaden, betaalmethoden kiezen en tenslotte live gaan op het internet. En voilà, je kan aan de slag. 

Domeinnaam


Een erg belangrijk onderdeel is de domeinnaam. Een domeinnaam is in wezen het adres van je website. Het is de unieke locatie die klanten of gebruikers kunnen bereiken om informatie, producten, diensten of entertainment op het web te vinden. Kies voor een makkelijke domeinnaam, zodat je doelgroep jou weet te vinden. Je wilt natuurlijk voorkomen dat klanten jou niet kunnen vinden. Houd het simpel. Het meest gebruikelijke is om de naam van je bedrijf te gebruiken. Je kan op vele websites terecht voor het kopen van je domeinnaam. Je kan dit het beste bij de partij doen die uiteindelijk ook jouw website gaat hosten. 

Content management systeem

Als je een website gaat bouwen, kan het moeilijk zijn om te beslissen welk content management systeem (CMS) het beste past bij jouw behoeften. Over het algemeen zijn de twee populairste typen CMS Wordpress en Joomla. 

Wordpress is geweldig voor wie gewoon een basic website wil maken zonder over enige technische kennis te beschikken. Het heeft een eenvoudige interface en is gemakkelijk te installeren en te gebruiken. 

Joomla daarentegen vereist meer technische kennis dan Wordpress, maar de flexibiliteit van het programma maakt dit goed. Met met Joomla kun je bijna alles op je site aanpassen en heb je volledige controle over welke inhoud je toont. Dit maakt het een goede keuze als je een geavanceerde site wilt maken met veel mogelijkheden.

Overweeg welke CMS het beste bij je behoeftes past. Daarnaast ook over het type website dat je maakt en hoeveel vrijheid je wilt hebben over het ontwerp. Als je op zoek bent naar een eenvoudig, gemakkelijk te gebruiken systeem met beperkte aanpassingsmogelijkheden, dan is Wordpress een prima keuze. Maar als je meer controle en flexibiliteit wilt over het ontwerp van je site, kan Joomla de betere optie zijn. 

Welk CMS je ook kiest, zorg ervoor dat je onderzoek doet. Zoek daarbij uit welke functies bij de CMS in zit om er zeker van te zijn dat het aan al je behoeften voldoet. Veel succes!

E-mailadres

Een zakelijk e-mailadres nodig? Kies voor een e-mailadres met je domeinnaam. Dit kan vaak via het bedrijf waar je domeinnaam is geregistreerd!  

Design

Het oog wil ook wat. De belangrijkste tip: houd het rustig! Kies bij voorkeur voor een lichte achtergrond. En ga voor kleuren die bij elkaar passen. Dit versterkt de leesbaarheid. Ga voor een eenvoudig ontwerp en laat genoeg witruimte over tussen verschillende elementen op je website. 

Nog een belangrijke tip is om niet te veel gebruik te maken van verschillende lettertypes. Kies één lettertype voor je kopteksten en een tweede lettertype voor de tekst. Een duidelijke structuur aanbrengen in je teksten is belangrijk. Maak doormiddel van koppen duidelijk waar je welke informatie kan vinden. Daarnaast kan je gebruik maken van een menu die onderwerpen weergeeft. En de belangrijkste informatie plaats je natuurlijk op de homepage. 

Content

Schrijven maar! Wie is jouw ideale klant en wat is hun pijn? Verdiep je in je doelgroep en bedenk hoe je hen het beste aanspreekt. Daarnaast is het belangrijk dat je website up to date is en dat er alleen relevante informatie opstaat. Oude informatie? Weg ermee! Zorg voor een schone en rustige website. 

Hostingprovider

Een hostingprovider is een bedrijf dat de serverruimte, technologie en ondersteuning levert die nodig zijn om websites op het internet te kunnen bekijken. Ze werken achter de schermen om ervoor te zorgen dat je website altijd in de lucht is, zodat jij je er geen zorgen over hoeft te maken. Hostingproviders zijn er in vele soorten en maten en bieden verschillende diensten aan afhankelijk van je behoeften. Over het algemeen kunnen hostingproviders domeinregistratie, websitehosting, e-maildiensten, opslagruimte voor bestanden en/of databases, beveiligingsfuncties en vele andere diensten leveren. Het is belangrijk om de juiste provider te vinden voor jouw specifieke situatie, want dat heeft invloed op de prestaties, de uptime en de veiligheid van je website. 

Ik ben online: wat nu? 


In de lucht? Tijd om te promoten. Laat iedereen weten dat je website online is. Optimaliseer je website om meer bezoekers te genereren. Een website is immers nooit af. Er is altijd ruimte voor verbetering. Creëer regelmatig nieuwe content. Dit kan je doen doormiddel van blogs. Is er nieuwe informatie over je bedrijf? Werk het zo snel mogelijk bij op je website! 

Ken je plek. Een goede positionering is niet weg te denken bij een succesvolle website. Doormiddel van SEO kom jij hoger in de zoekresultaten van Google. Moeilijk is het niet, maar tijd kost het je zeker. Veel bedrijven laten dit wegvallen, omdat het veel tijd kost. Heb je er zelf geen tijd voor? Besteed het uit! Het geeft je zo veel meer terug dan wat het je kost. Keep that in mind! Een goede investering is het halve werk. 

Social media 

Je bent niet alleen zichtbaar via je website. Ook het gebruik van Social media kan je zichtbaarheid vergroten. Bedenk goed op welke platformen jouw doelgroep zit. Heb je bijvoorbeeld een zakelijk publiek? Dan is LinkedIn het platform voor jou. Laat via je Social media zien waar je bedrijf voor staat en wat jullie doen. Wees origineel en zorg voor leuke content. Betrek je volgers hierbij. Dit kan aan de hand van een win actie, maar ook door het starten van een online discussie. Vergeet niet om je volgers naar je website te sturen!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen