Webshop laten maken? Dit moet je weten
Webshop laten maken? Dit moet je weten
28 maart 2023 

Webshop laten maken? Dit moet je weten

Of je nu startend bent of al een ervaren ondernemer, de sprong naar het bouwen van een online winkel kan spannend maar ook ontmoedigd voelen. Maandelijkse kosten en gewijzigde technologieën maken het niet altijd gemakkelijk om precies te weten wat er allemaal bij komt kijken om jouw webshop professioneel vorm te geven. Deze gids bevat informatie over waaraan die variaties in prijs liggen - met dit soort achtergrond kennis ben je goed op weg! Laat dat bedrijf maar groeien door slimme keuzes te maken; beslis welke betaalmethode haalbaar is voor jouw doelgroep en denk creatief terwijl je lay-out perfectioneert… Ontwikkel een sfeervolle webwinkel samengesteld uit verscheidene stappen. Succesvolle sets beginnen hier!


Webshop bouwen stappenplan

In het digitale tijdperk waar wij in leven is het bouwen van een webshop of website essentieel voor vele bedrijven en organisaties. Of het nu gaat om een kleine lokale winkel of een groot online bedrijf, een stappenplan is essentieel. Een goed plan biedt de sleutel tot succes!

Stap 1: budget

Wil je een webshop beginnen? Start dan met het maken van een duidelijk budget. Houd de controle over jouw kosten en bespaar op lange termijn geld - doe er je voordeel mee! Wat kan je bijvoorbeeld zelf doen en wat wil je uit handen geven? Belangrijk om over na te denken voordat je begint.

Freelance webdesigner of bureau?

Nog iets om over na te denken. Aan wie ga je het design van je website uitbesteden? Ga je voor een freelance webdesigner of voor een webbureau? Ook hierin speelt budget een rol. Een freelance webdesigner kost gemiddeld zo'n 60 tot 80 euro per uur. Daarnaast kan een freelance webdesigner snel jouw website realiseren, omdat de freelancer het vaak alleen doet. De kennis van een freelancer is vaak wat algemeen, omdat ze vaak allround werkzaamheden verrichten.

Een webbureau beschikt over professionals met verschillende specialismen. Elke professional voert zijn eigen tak van sport uit. Het nadeel hiervan is dat het realiseren van een webshop wat langer kan duren. Een gemiddelde webshop gerealiseerd door een webbureau kost doorgaans zo'n 3.000 tot 5.000 euro. Ook hier geldt, je kan het zelf zo gek maken als je zelf wil!

Ga je voor maatwerk of een template?

Voor een standaard template voor je webshop betaal je uiteraard minder dan een op maat gemaakte webshop. Klinkt logisch. Ook deze keuze is weer afhankelijk van je budget, maar nog belangrijker het type webshop dat je wil. Kies je bijvoorbeeld voor een grote webshop? Dan is een template aan te raden. Maar heb je bijvoorbeeld een kleine webshop en wil je voor een uniek design gaan, kan je beter kiezen voor maatwerk. Een basis template kan je vaak al vanaf 1.500 euro realiseren. Ga je toch voor maatwerk moet je iets dieper in de buidel tasten. Je kan dan denken aan een prijs vanaf 5.000 euro.

Stap 2: CMS

Nog een keuze waar je voor staat bij het bouwen van een webshop. Welke CMS past bij jouw webshop? Klinkt erg ingewikkeld, maar dat valt reuze mee!

Een Content Management System (CMS) is je digitale beste vriend, want het maakt creatief en soepel beheer van alle web inhoud mogelijk. Of je nu een website wilt maken of wil bijwerken zonder technische kennis - met eenvoudige computervaardigheden kan iedereen navigeren door deze software om content te creëren die up-to-date blijft in lijn met bedrijfsdoelstellingen en interesse opwekken bij de doelgroep.

WooCommerce

WooCommerce is een open-source platform voor e-commerce of elektronisch handelen gebouwd op het WordPress CMS. Het biedt alle basisfunctionaliteit met betrekking tot het verkopen van producten en/of diensten via internet. Heb je een relatief kleine webshop? Dan zou WooCommerce ideaal voor jou zijn!

Magento

Magento is een open source e-commerce platform dat wordt gebruikt door kleine, middelgrote en grote bedrijven voor het ontwerpen, bouwen en beheren van hun online winkels. Magento groeit met jouw wensen en behoeften mee. Wil je opschalen of juist inperken? Met Magento kan het allemaal! Magento is aan te bevelen voor grote webshops.

Stap 3: Domein

Het allerbelangrijkste, je domeinnaam! Je domeinnaam is letterlijk het adres van je webshop. Een domeinnaam kost jaarlijks gemiddeld 10 euro. Dat is een zachte prijs in vergelijking met andere kosten die bij het bouwen van een webshop komen kijken. Denk er wel om dat je domeinnaam na een jaar wordt verlengd. Anders gaat iemand anders er straks vandoor met jouw domeinnaam..

Stap 4: Hosting

Hosting is een belangrijk onderdeel van het bouwen van een website. Het biedt de mogelijkheid tot het opslaan van informatie, afbeeldingen en andere inhoud die toegankelijk is voor websites. De prijs voor hosting is afhankelijk van het type CMS dat je gebruikt voor je webshop.

Stap 5: Onderhoud

Het is belangrijk om je website up-to-date te houden, zodat je prestaties en gebruikerservaring verbeteren en er meer uit haalbare online marketingcampagnes kan worden gehaald. Met alleen het regelmatig onderhoud kun jij de veiligheid van de data op jouw website garanderen door software updates toe te passen. Een webdeveloper inschakelen is dan ook net zo belangrijk. Een webdeveloper installeert de updates en test of alles nog werkt. Je klanten een veilige online winkel ervaring garanderen brengt jou een stap dichter bij een succesvolle webshop!

Stap 6: Ontwikkelen

Tegenwoordig worden er razend veel nieuwe snufjes en technologieën bedacht. Zo ook voor webshops. Achter blijven is natuurlijk geen optie! Het is van belang om met je webshop te blijven ontwikkelen. Wat zijn nieuwe trends? En wat kan jij doen om jezelf te onderscheiden? Een voorbeeld hiervan is om jouw webshop te koppelen aan Instagram. Dit lijkt iets kleins, maar achter de schermen vergt dit tijd en kennis. Investeren in de ontwikkeling van je webshop kan je op langere termijn meer rendement opleveren.

Conclusie

Of je nou zelf een website maakt of het laat uitbesteden. Aan beide zitten kosten verbonden. Belangrijk is dat je een overzicht maakt van wat je zelf zou willen doen en wat je wil laten doen. Een professionele webdesigner of webbureau leveren goed werk. Ze zijn dan ook zeker het geld waard. Maar als je een website wil die niet complex is, kan je ook zeker zelf een maken. Hoe dan ook, werk aan de winkel!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen