Hoe te verkopen op Amazon
Hoe te verkopen op Amazon

Verkopen op Amazon is een geweldige manier om miljoenen potentiële klanten te bereiken en geld te verdienen vanuit het comfort van je eigen huis. Met meer dan 310 miljoen actieve gebruikers is Amazon een van de grootste online marktplaatsen ter wereld. Of je nu fysieke producten of digitale diensten verkoopt, er zijn talloze mogelijkheden voor ondernemers om succes te vinden met het verkopen op Amazon. Voor het opzetten van een succesvolle onderneming is echter meer nodig dan alleen het aanbieden van artikelen - je moet ook begrijpen hoe je de voorraad, prijsstrategieën, klantenservice en marketingtactieken effectief kunt beheren. In deze gids zetten we alles uiteen wat je moet weten over verkopen op Amazon, zodat je snel en gemakkelijk geld kunt gaan verdienen.


Het begint met een nieuwe Amazon Seller account

Het begint met een nieuwe Amazon Seller account

De eerste stap in het verkopen op Amazon is het aanmelden bij hun verkoopdienst. Er zijn twee soorten accounts: Professioneel en Individueel. Professionele accounts zijn betaald, maar bieden hogere limieten voor zaken zoals voorraadniveaus en verkoopvolumes. Individuele accounts zijn gratis, maar hebben lagere limieten.

Als je net begint met verkopen op Amazon, raden we je aan om eerst een individueel account aan te maken, echter hangt dat helemaal er vanaf of jij het wilt "uitproberen" of echt wil beginnen met verkopen ...in dat laatste geval raden we je absoluut aan om gelijk voor een professioneel account te gaan (dit bespaart je namelijk weer tijd voor het omzetten achteraf en hoogstwaarschijnlijk ben je van plan meer dan zo'n 40 artikelen per maand te verkopen ...en dan ben je dus ook voordeliger uit + geniet je van alle voordelen die deze account verkopers te bieden heeft).

Als het gaat om de kosten van Amazon accounts is het belangrijk om te weten dat er dus twee verschillende soorten zijn: Professioneel en Individueel. De kosten voor een professionele account bedragen maandelijkse 39.99 dollar terwijl het Individuele account gratis is (maar let op: bij elke verkoop tik je dan 0.99 cent af ...waardoor een professionele account voor iedereen die serieus wil verkopen op Amazon een veel betere keuze is).

Dan heb je producten nodig om te verkopen op Amazon

Nadat je een account hebt gemaakt, moet je producten selecteren om te verkopen. Kies producten die relevant zijn voor je doelgroep en waarvan je denkt dat er vraag naar is op Amazon (we zoeken altijd naar "winnende" producten). Je kun je producten kopen bij een fabrikant (meestal d.m.v. importeren uit China of andere landen vanwege de relatie tussen kwaliteit en prijs), of je kunt kiezen voor dropshipping. Bij dropshipping stuurt de leverancier het product rechtstreeks naar de klant nadat jij het hebt verkocht. Als je fysieke producten verkoopt, zul je ook een voorraad moeten aanhouden en deze bij Amazon opslaan (want je kan namelijk de gehele distributie door Amazon laten regelen met "Fulfillment by Amazon" afgekort FBA). Dit is niet mogelijk met digitale producten.

Vervolgens maak je een "Amazon product listing" (productvermelding)

Uiteraard moet je productlijsten opzetten door titels, afbeeldingen, beschrijvingen en trefwoorden toe te voegen. Al deze informatie helpt klanten je producten op Amazon te vinden. Je zult ook een prijs moeten instellen voor elk van je producten. Dit is waar je strategisch marktonderzoek en concurrentieanalyse om de hoek komt kijken. Je moet je producten op een manier positioneren die uiteindelijk winstgevend is voor jouw bedrijf.

Bij het opzetten van productvermeldingen op Amazon is het essentieel om gedetailleerde en nauwkeurige beschrijvingen te geven. Dit omvat de kenmerken, voordelen en het gebruik van je producten. Daarnaast moet je ook alle relevante informatie vermelden, zoals grootte, gewicht, materialen die bij de productie zijn gebruikt, en al het andere dat klanten zouden moeten weten voordat ze een aankoop doen. Verder, het is ook belangrijk om afbeeldingen van hoge kwaliteit toe te voegen aan je productvermeldingen. Dit geeft klanten een idee van hoe het product eruit ziet en helpt hen daarom te beslissen of het voor hen geschikt is.

Bepalen van jouw productprijs

Als alle beschrijvingen en afbeeldingen klaar zijn, moet je nadenken over de prijsstelling. Zorg ervoor dat je je onderzoek doet - kijk naar de prijzen van je concurrenten en houd rekening met de materiaal- en productiekosten. Je doel is om je producten te prijzen op een manier die zowel concurrerend als winstgevend is. Bij het opzetten van product listings op Amazon is het belangrijk om te onthouden dat de prijsstelling een grote rol speelt bij de klanttevredenheid. Als je een te hoge prijs vaststelt, zijn klanten misschien niet bereid om je producten te kopen. Aan de andere kant, als je die te laag stelt, zal je winst eronder lijden. Stel je prijzen zorgvuldig en strategisch vast om ervoor te zorgen dat de klanttevredenheid en de winstmarges beide hoog zijn.

Zoekwoorden gebruiken voor productvermeldingen

Zoekwoorden gebruiken voor productvermeldingen

Vergeet ten slotte niet om relevante zoekwoorden toe te voegen aan elk van je productvermeldingen. Dit zal potentiële klanten helpen je producten gemakkelijker te vinden wanneer ze zoeken naar iets dat zij willen kopen. Optimaliseren is dus "key". Steek tijd in het vinden van een variatie aan woorden die relevant zijn, waarmee je dus ook beter gevonden zal worden en meer verkopen genereert.

Het plaatsen van de zoekwoorden in je titels, productomschrijvingen etc. speelt ook een belangrijke rol ...je moet natuurlijk niet gaan lopen "spammen", maar wel belangrijke zoektermen in de productvermelding voorbij laten komen. Zodat klanten je sneller vinden, maar ook dat potentiële kopers gelijk weten waar je product over gaat. Houd alles wel zo natuurlijk mogelijk, want dat werpt de meeste vruchten af. Denk ook aan specifieke termen die betrekking hebben op jouw product.

Slotwoorden

Tenslotte, blijf gedurende het hele verkoopproces (en daarna) klanten ondersteunen door hun vragen te beantwoorden en eventuele problemen op te lossen. Dit is een belangrijk onderdeel van het succesvol verkopen op Amazon, omdat goede klantervaringen ervoor zorgen dat klanten loyaal blijven. Als je eenmaal hebt geleerd hoe je producten op Amazon moet plaatsen en verkopen, kun je beginnen met het verhogen van je afzet. Veel succes!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen