BTW nummer aanvragen in het buitenland - Internationaal verkopen
arrow_drop_up arrow_drop_down
BTW nummer aanvragen in het buitenland
11 november 2020 

BTW nummer aanvragen in het buitenland

Wanneer je met verkopen op Amazon begint, gaat er een internationale markt voor je open en komen je klanten overal vandaan. Het is om die reden voor verkopers zo interessant, omdat ze vrij makkelijk toegang krijgen tot de wereld, via de Amazon Marketplace die overigens nog veel meer te bieden heeft.

Je kan namelijk ook voor Amazon FBM of Amazon FBA kiezen, en bij die laatste neemt Amazon je een hoop werk uit handen …verkopers zijn dus van alle gemakken voorzien.

Maar hoe zit dat met een BTW nummer aanvragen in het buitenland? Heb je een BTW nummer (in het Engels “VAT” number) voor het buitenland nodig? En wat is de rol van Amazon hierin? We gaan het je in dit artikel uitleggen.

Op die laatste vraag kunnen we je overigens al even snel antwoord geven, want jij bent altijd zelf verantwoordelijk voor het regelen van belasting gerelateerde zaken (BTW aangifte in dit geval) …Amazon heeft hier geen inmenging in.

Wil je er zeker van zijn dat alles goed verloopt? Dan raden we je aan een expert in de arm te nemen …neem hierover contact met ons op, want we helpen je graag verder.

Wat is VAT?

wat is vat?Een “VAT Number” is vergelijkbaar met het Nederlandse BTW nummer. Het wordt gebruikt op het moment dat je belastingplichtig wordt in andere landen …en een BTW nummer aanvragen is hiervoor dan ook nodig. In andere landen zoals Australië of Nieuw-Zeeland wordt het ook wel GST (Goods and Services taks) genoemd, wat op dezelfde “sales” taks neerkomt.

De afkorting VAT staat voor “Value Added Tax” en is een vorm van belastingheffing die wordt doorberekend aan de consumenten op de producten en diensten die ze van je kopen. En voor verkopers is het dus belangrijk die VAT (BTW) op een correcte manier te innen, maar ook af te dragen aan het land waarin zaken wordt gedaan.

In elk land is de manier waarop er wordt omgegaan met VAT weer verschillend, en we gaan je daar hieronder meer informatie over geven.

Online bedrijven die in andere landen verkopen, en daar bv. ook voorraden hebben liggen, krijgen te maken met verschillende verplichtingen aangaande VAT, vanwege een concept genaamd “Nexus”.

En Nexus is in die context een referentie naar de fysieke of economische aanwezigheid van bedrijven in landen waar zaken wordt gedaan, waarbij het er op neerkomt dat ze belastingplichtig worden in de regio’s. Wil jij ook verkopen in andere landen of er voorraden opslaan? Dan is het een aanrader dit artikel te lezen.

VAT (net zoals dat bij BTW het geval is) wordt betaalt door consumenten, maar verkopers die hun klanten voorzien van producten en diensten zijn de eindverantwoordelijke om dit te betalen (of doorschuiven) aan landen waarin ze belastingplichtig zijn.

Wanneer je heel precies gaat kijken naar VAT, is het een “tax” die elke keer dat er waarde wordt toegevoegd aan een product wordt opgelegd. Stel een leverancier verkoopt grondstoffen aan een fabrikant …dan wordt hier VAT over berekend. En ook wanneer het product van fabrikant naar groothandel gaat, wordt er opnieuw VAT over berekend. Van de groothandel naar de retailer, en van retailer naar de consument wordt er opnieuw belasting aan toegevoegd.

VAT is ontworpen om het te laten betalen door consumenten, terwijl de bedrijven eigenlijk de inzameling ervan verrichten. In vergelijking met inkomstenbelasting (wat een persoonlijke belastingheffing is over iemands inkomen), is VAT dus iets wat iedereen betaalt over gekochte producten en diensten.

Maar hoe zit dat dan met een BTW nummer aanvragen in het buitenland, ofwel VAT nummer registreren …en hoe werkt het systeem precies? We gaan het je hieronder laten zien.

Moet je een BTW nummer aanvragen in het buitenland?Verplicht BTW nummer

Om alles op de juiste manier uit te voeren zijn bedrijven verantwoordelijk voor het in rekening brengen van VAT op hun verkopen, het betalen ervan bij het doen van inkopen en al deze informatie op de juiste manier doorgeven aan de officiële instanties die hierover gaan in het land waarin zaken wordt gedaan.

Om een voorbeeld te geven:

• Wanneer bedrijven producten of diensten inkopen, wordt hier normaal gesproken VAT over betaalt (het is onderdeel van de prijs)
• Wanneer bedrijven producten verkopen aan consumenten maken ze VAT onderdeel van de verkoopprijs
• En op reguliere basis (meestal per kwartaal of maandelijks) wordt er gekeken naar hoeveel VAT er totaal verzameld en betaald is en wordt er middels een verrekening VAT (BTW) afgedragen of betaalt
• In Nederland krijg je te maken met de Belastingdienst
• In bv. Engeland is dit de HMRC

Het is dus vrij simpel …wanneer een bedrijf 2000 euro verzameld aan BTW en zelf 1000 euro betaalt, zal er aan het einde van een periodieke interval dus 1000 euro moeten worden betaald aan de instantie die hierover gaat.

We maken hier natuurlijk een heel simpel voorbeeld, hoe dit in Nederland maar doorgaans ook in het buitenland werkt …echter kan het ook gecompliceerd worden, zeker wanneer we praten over grote bedrijven die flink wat handel drijven op platformen zoals Amazon.

Elk land heeft namelijk weer andere regels aangaande VAT, hoe vaak het moet worden ingediend en welke vrijstellingen verkopers hebben (tot welke bedrag een BTW nummer aanvragen bv. niet nodig is).

Wat is verkoop op afstand?

Verkopen op afstandEn we gaan je ook even bekend maken met een nieuwe term namelijk “verkoop op afstand” …wat betekent het? Het is in feite wanneer een verkoper producten of diensten verkoopt, zonder dat er “face-to-face” contact is met de klanten die zich overal in de EU of zelfs daarbuiten kunnen bevinden.

In andere woorden, verkoop je producten op Amazon …dan doe je aan verkopen of afstand. Waarbij het niet uitmaakt aan wie je verkoopt (B2B of B2C).

Maar hoe is dit belangrijk voor een BTW nummer aanvragen?

Met steeds meer e-commerce vandaag de dag, is de manier waarop we kopen en verkopen behoorlijk veranderd in die zin dat het nu mogelijk is over de hele wereld handel te drijven (B2B of B2C) en in verschillende landen zaken doet.

En terwijl het voor klanten zo steeds makkelijk wordt aankopen te doen, en te kunnen kiezen uit steeds meer producten en diensten van over de hele wereld, is het voor landen die “tax” moeten innen lastiger om dit te doen.

Om een voorbeeld te geven:

• Wanneer deze instanties (zoals een belastingdienst, of vergelijkbare instanties in andere landen) bij alle bedrijven die binnen hun economie handel drijven “tax” zouden moeten inzamelen …zou dit bijna een onmogelijke taak worden om in goede banen te leiden.
• Of wanneer dit niet zou worden gedaan een voordeel zou zijn voor buitenlandse bedrijven die in het land handel drijven, omdat ze dan niks hoeven te betalen in vergelijking met lokale bedrijven …wat natuurlijk ook niet eerlijk is.

Om er toch zeker van te zijn dat de “tax” wordt betaalt door buitenlandse bedrijven, en het ook nog redelijk te managen valt hebben regeringen het “verkoop op afstand” mechanisme op zijn plaats om dit te fixen.

Wanneer jij met jou bedrijf meer aan verkopen draait dan de drempel die geldt in een bepaald land, wordt je zo automatisch belastingplichtig in dat land …en moet je dus een BTW (VAT) afdragen in dat land.

Stel je wilt vanuit Nederland aan Duitse klanten verkopen. In Duitsland ligt de drempel momenteel op €100.000,- euro ….de volgende situatie doet zich dan voor:

• Je zal BTW moeten afdragen in Nederland, tot het moment dat er meer dan €100.000,- euro aan verkopen plaatsvinden aan Duitse klanten binnen een belastingjaar.
• Wanneer je verkopen aan Duitse klanten de €100.000,- euro overtreffen, of je verwacht dat dit in de volgende 30 dagen zal gebeuren …dan zal je in Duitsland BTW moeten afdragen, omdat je daar dan btw-plichtig bent.
• Voordat je de drempel dus bereikt breng je BTW in rekening die voor de producten en diensten in het land waar vanuit je verkoopt geldt (in Nederland is dit in veel gevallen dus 21 procent).
• Ga je over die drempel heen begin je dus BTW in rekening te brengen (en af te dragen aan de instanties van dat land) die voor het land waarin je klanten zich bevinden geldt en in Duitsland is dat bv. 19 procent.

Welke drempels gelden er in andere landen voor “verkoop op afstand”?

We laten je hieronder een vrij recente lijst zien (van 2020) met drempelbedragen die gelden in verschillende landen. LET OP: dit kan natuurlijk altijd weer veranderen, zorg er dan ook altijd voor dat je de meest recente drempels hanteert.

Hieronder een lijst met landen en hun (huidige) drempelbedragen voor “verkoop op afstand” …zo kan je zien vanaf welk bedrag aan verkopen dus een BTW nummer aanvragen nodig is (er zijn overigens ook andere redenen, wanneer je btw-plichtig wordt in het buitenland …zoals bv. voorraden die in het buitenland liggen):

Australië: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
België: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Bulgarije: de drempel (treshold) ligt op BGN 70.000
Kroatië: de drempel (treshold) ligt op HRK 270.000
Cyprus: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Tsjechië: de drempel (treshold) ligt op CZK 1.140.000
Denemarken: de drempel (treshold) ligt op DKK 280.000
Estland: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Finland: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Frankrijk: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Duitsland: de drempel (treshold) ligt op € 100.000
Griekenland: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Hongarije: de drempel (treshold) ligt op HUF 8.800.000
Ierland: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Italië: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Letland: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Litouwen: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Luxemburg: de drempel (treshold) ligt op € 100.000
Malta: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Nederland: de drempel (treshold) ligt op € 100.000
Polen: de drempel (treshold) ligt op PLN 160.000
Portugal: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Roemenië: de drempel (treshold) ligt op RON 118.000
Slowakije: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Slovenië: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Spanje: de drempel (treshold) ligt op € 35.000
Zweden: de drempel (treshold) ligt op SEK 320.000
Verenigd Koningrijk: de drempel (treshold) ligt op £ 70.000

Bron: VAT thresholds Europe

BTW nummer aanvragen (VAT) en drempelbedragen

Wanneer je net begint met verkopen, wil je waarschijnlijk eerst zien hoe goed je verkopen lopen voordat een BTW nummer aanvragen überhaupt wellicht nodig is.

Is je bedrijf gevestigd in het land waar je eventueel voor VAT moet registreren (bv. in het Verenigd Koningrijk), kan het zijn dat je gewoon producten kan verkopen totdat je een bepaalde hoeveelheid ervan verkoopt.

Om een voorbeeld te geven, in het VK is de drempel 85.000 pond …wat betekent dat het registreren voor VAT optioneel is tot het moment dat je 85.000 pond bereikt in een periode van 12 maanden (wanneer je bedrijf zich in het VK bevindt).

Het zal per land verschillen …zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste regels in het land waar je zaken doet.

En hoe werkt dat dan, wanneer je aan klanten in andere landen verkoopt?

Verkopen over landsgrenzen en VAT …hoe zit dat?Verkopen in het buitenland

Het is afhankelijk van je bedrijfssituatie en welke producten en diensten je verkoopt. Wanneer je verkoopt aan consumenten in andere EU landen, geen fysieke aanwezigheid hebt in die landen, en niet over het drempelbedrag aan verkopen maakt …dan kan je gewoon BTW collecteren in het land waar vanuit je zaken doet en dit afdragen (stel je bedrijf zit in Nederland en je verkoopt minder dan 100.000 euro aan Duitse klanten, kan je gewoon de BTW afdragen aan de Nederlandse Belastingdienst).

Ga je over dat bedrag heen, of wil je voorraden in andere landen opslaan …dan is een BTW nummer aanvragen (of omzetten) wel nodig en zal je dus over een VAT nummer dienen te beschikken …waarbij je (wanneer er zaken wordt gedaan met in dit geval Duitse klanten) de “tax” afdraagt aan de betreffende instanties daar.

Het is wel belangrijk erbij te vertellen dat dit een vrij simplistische uitleg is over hoe VAT werkt (bij met name Amazon verkopers) …we raden je altijd aan een expert in de arm te nemen die je bij jouw specifieke situatie kan helpen alles in goede banen te leiden.

Ga je over landsgrenzen verkopen kunnen er een hoop nieuwe dingen op je pad komen en kom je dus ook voor de vraag te staan: moet ik een BTW nummer aanvragen in dat land, of kan ik mijn huidige BTW nummer gebruiken?

Je wilt er natuurlijk altijd voor zorgen dat alles op de correcte manier wordt uitgevoerd …wil je hier wat hulp bij, zodat alles ook echt goed zal verlopen?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder met een BTW nummer aanvragen, voor wanneer je over landsgrenzen zaken wilt doen en dit zorgeloos kan doen.

Wat zijn de VAT (BTW) percentages in andere landen?

In de EU zal je (wanneer je in het buitenland verkoopt en een BTW nummer aanvragen nodig blijkt te zijn) te maken krijgen met verschillend VAT percentages die kunnen verschillen per land. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met een minimale VAT van 15 procent, en er mogen tot 2 gereduceerde tarieven worden gebruikt waarvan de laagste sowieso wel minimaal 5 procent moet zijn.

Sommige landen hebben een ook derde tarief, welke ze al hadden voordat ze bij de EU kwamen en het komt zelfs voor dat er een 0-tarief is …maar het gaat hier wel om specifieke situaties.

EU leden zijn verder redelijk vrij in wat voor regels ze hanteren voor VAT, en kunnen dus kijken op welke producten en diensten ze bepaalde VAT-tarieven willen hanteren.

Laten we eens kijken naar de huidige percentages.

Je vindt hieronder de verschillende tarieven per land.

Australië: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 13% / 10% / 0%
België: Standaard VAT 2!% – Gereduceerde tarieven 12% / 6% / 0%
Bulgarije: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 9% / 0%
Kroatië: Standaard VAT 25% – Gereduceerde tarieven 13% / 5% / 0%
Cyprus: Standaard VAT 19% – Gereduceerde tarieven 9% / 5% / 0%
Tsjechië: Standaard VAT 21% – Gereduceerde tarieven 15% / 10% / 0%
Denemarken: Standaard VAT 25% – Gereduceerde tarieven 0%
Estland: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 9% / 0%
Finland: Standaard VAT 24% – Gereduceerde tarieven 14% / 10% / 0%
Frankrijk: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 10% / 5,5% / 2,1% / 0%
Duitsland: Standaard VAT 19% – Gereduceerde tarieven 7% / 0%
Griekenland: Standaard VAT 24% – Gereduceerde tarieven 13% / 6% / 0%
Hongarije: Standaard VAT 27% – Gereduceerde tarieven 18% / 5% / 0%
Ierland: Standaard VAT 23% – Gereduceerde tarieven 13,5% / 9% / 4,8% / 0%
Italië: Standaard VAT 22% – Gereduceerde tarieven 10% / 5% / 4% / 0%
Letland: Standaard VAT 21% – Gereduceerde tarieven 12% / 5% / 0%
Litouwen: Standaard VAT 21% – Gereduceerde tarieven 9% / 5% / 0%
Luxemburg: Standaard VAT 17% – Gereduceerde tarieven 14% / 8% / 3% / 0%
Malta: Standaard VAT 18% – Gereduceerde tarieven 7% / 5% / 0%
Nederland: Standaard VAT 21% – Gereduceerde tarieven 9% / 0%
Polen: Standaard VAT 23% – Gereduceerde tarieven 8% / 5% / 0%
Portugal: Standaard VAT 23% – Gereduceerde tarieven 13% / 6% / 0%
Roemenië: Standaard VAT 19% – Gereduceerde tarieven 9% / 5% / 0%
Slowakije: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 10% / 0%
Slovenië: Standaard VAT 22% – Gereduceerde tarieven 9,5% / 5% / 0%
Spanje: Standaard VAT 21% – Gereduceerde tarieven 10% / 4% / 0%
Zweden: Standaard VAT 25% – Gereduceerde tarieven 12% / 6% / 0%
Verenigd Koningrijk: Standaard VAT 20% – Gereduceerde tarieven 5% / 0%

Bron: VAT rates Europe

Voor de meeste producten die je op bv. Amazon verkoopt zal je te maken krijgen met het standaard VAT percentage. Het kan echter voorkomen dat je wel in aanmerking komt voor gereduceerde tarieven, omdat je producten verkoopt die in bepaalde categorieën vallen (zoals kinderzitjes voor in de auto, of luiers wanneer we bv. in het VK kijken) …je doet er dus zeker slim aan jezelf te verdiepen in de verschillende tarieven, om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt (voor de meeste producten weet waarschijnlijk het tarief, maar zoek het in specifieke gevallen wel even op) …je kan hiervoor ook deze handleiding even bekijken die hier in detail op ingaat.

Wat is een EORI nummer?

We laten je ook nog even zien wat een EORI nummer is, wat staat voor “Economic Operators Registration and Identification” nummer. Het is een Europees registratie en identificatie nummer voor bedrijven die producten importeren naar de EU of exporteren buiten de EU.

Wanneer je van plan bent producten te importeren naar een land binnen de EU (stel je wilt producten uit de VS naar Nederland importeren) dan heb je dit nummer nodig. Het wordt door de douane gebruikt om goederen te traceren en identificeren …zodat er bepaald kan worden wie vracht importeren en alles geregistreerd kan worden met bijgaande informatie voor de importeur.

BTW nummer aanvragen in het buitenland (VAT registratie)

Het VAT nummer is feitelijk een internationaal nummer, vergelijkbaar met het BTW nummer in Nederland wat een verplicht omzetbelastingnummer is voor elke btw-plichtige ondernemer die producten en / of diensten verkoopt.

In Nederland krijg je deze na inschrijving bij de KvK automatisch van de Belastingdienst. Ga je echter internationaal handel drijven, kan het zijn dat je het VAT nummer moet hanteren.

Het VAT nummer is te herleiden uit het Nederlandse BTW nummer dat je al hebt. En de functie ervan is hetzelfde.

Waaruit bestaat het Nederlandse BTW nummer?

Ons Nederlandse BTW nummer heeft een bepaalde structuur, het is namelijk je BSN (burgerservicenummer) met (meestal) B01 erachter …wanneer je een BV hebt wordt het RSIN / fiscaal nummer vermeldt in plaats van je burgerservicenummer. Er staat ook B op vermeldt (het wordt in sommige gevallen ook wel de B van bedrijf genoemd) en daarachter vindt je “01” voor ondernemers die 1 bedrijf hebben …zijn dit er bv. 2 of 3 dan kan je hier ook respectievelijk B02 of B03 zien staan. Voorheen stond er overigens nooit NL voor het btw-nummer, maar bij alle tegenwoordig nieuw uitgegeven btw-nummers staat er wel onze landcode op vermeldt.

Het btw-nummer bestaat dus uit:

• NL ofwel de landcode van Nederland
• BSN nummer (burgerservicenummer), of bij BV’s en andere rechtspersonen ook wel het RSIN nummer
• B01 (of bij meerdere bedrijven B02, B03 en ga zo maar door)

En heeft een totaal van 14 tekens …NL, vervolgens BSN van 9 cijfers (of RSIN) en dan B01 (wanneer het omzetbelastingnummer minder dan 9 cijfers telt worden er zogeheten voorloopnullen gebruikt bv. 000888999).

Een BTW nummer aanvragen in het buitenland?

Het is natuurlijk de vraag of je wilt starten met ondernemen in andere landen binnen de EU, of dat je al een bestaande Nederlandse ondernemer bent die zijn of haar verkoopactiviteiten wilt uitbreiden naar het buitenland. Bij een nieuwe aanvraag is het namelijk ook mogelijk dat dit in het buitenland wordt gedaan.

En het hangt er natuurlijk ook vanaf of je vanuit Nederland opereert, of ook in het buitenland gevestigd bent of daar bv. voorraden hebt liggen. Je zal ook met de genoemde drempelbedragen te maken krijgen.

Wil jij dat alles voor je geregeld wordt en er zelf geen omkijken naar hebt?

In dat geval kunnen wij van Plazatalk.nl je hierbij helpen, neem hiervoor contact met ons op en we helpen je graag verder!

Global Vat Compliance

Wat zijn de voordelen van een BTW nummer aanvragen (VAT)?

Ga je serieus verkopen in Nederland, of bv. internationaal op Amazon.com (of andere marktplaatsen zoals Amazon.nl), zal je al vrij snel een BTW nummer nodig hebben.

Maar welke voordelen heeft een BTW nummer aanvragen eigenlijk?

• Het kan zijn dat je net begint of nog maar een “kleine” ondernemer bent, toch kan een BTW nummer aanvragen je dan groter doen overkomen …en je zal dus ook sneller serieus worden genomen bij het zaken doen (hetzij importeren bij leveranciers of het verkopen aan andere bedrijven of consumenten).
• Een BTW nummer aanvragen zorgt er ook voor dat je geen rekening meer hoeft te houden met de drempelbedragen die er gelden. En je kan dus meer bezig zijn met de groei van je bedrijf …dan het minimaliseren van belastingen.
• Je kan natuurlijk zelf ook BTW terugvragen op producten die je bedrijfsmatig zal gebruiken.
• Wanneer het op een correcte manier wordt uitgevoerd, zorgt het er ook voor dat je “cashflow” erbij gebaat is (je zal namelijk normaal gesproken, zoals dat in Nederland bv. het geval is, na een paar maanden de BTW betalen).
• Er kan beter internationaal zaken worden gedaan.

Maar zitten er ook nadelen aan een BTW nummer aanvragen?

Hoewel het niet echt nadelen zijn, moet je wel met een paar extra dingen rekening houden bij een BTW nummer aanvragen.

• Heb je een BTW nummer, zal je op reguliere basis (en natuurlijk ook op tijd) omzetbelasting moeten indienen wat in Nederland per kwartaal verloopt.
• Verder kan het ook zijn dat je experts in de arm neemt, om je te helpen bij het doen van je aangiftes waardoor het wel iets duurder kan uitpakken. Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat dit een zeer waardevolle investering kan zijn (en dus geen overbodige luxe is), want je zal op die manier altijd correct handelen (wellicht heb je er zelf namelijk niet zoveel kaas van gegeten) …en zo voorkomt je dat er opeens veel uit je eigen zak betaalt moet gaan worden, of dat er wellicht zelfs boetes om de hoek komen kijken.
• Afhankelijk van hoe complex je aangiftes zijn, kunnen verkopers meer risico lopen …wanneer het niet goed wordt bijgehouden, of verkeerd wordt ingevuld.
• En natuurlijk hoor het er gewoon bij, maar het maakt je bedrijf weer een ietsjes complexer (bij grote bedrijven kan het natuurlijk nog veel complexer worden, in dat geval raden we je zeker aan experts in de arm te nemen of een eigen team te creëren die deze taken kunnen oppakken).
• Wanneer je over landsgrenzen gaat verkopen, komt er nog wat meer bij kijken …aan de andere kant levert dit je ook meer op, en is het dus eigenlijk een positieve bijzaak.

BTW nummer aanvragen …waar begin je dan precies?

Je zal dus eerst moeten kijken wat de plannen zijn …en zal hierbij merken dat een BTW nummer aanvragen al vrij snel aan de orde zal zijn. Om een voorbeeld te geven: wil je voorraden opslaan in meerdere EU landen (zodat je de internationale markt beter kan bedienen) …dan ben je in die landen meteen al BTW plichtig. Zorg er dus voor dat je op de juiste manier geregistreerd staat.

Over het algemeen zal je eerst een BTW nummer aanvragen in een van de volgende landen:

• In je eigen land (Nederland) … een BTW nummer aanvragen in je eigen land (waarin je ook de moedertaal spreekt) is de meeste slimme zet. Het geeft je namelijk de mogelijkheid in je eigen taal alles te ontdekken en hoe dingen in de praktijk werken (zonder dat je gelijk met allerlei internationale “taxes” te maken krijgt).
• In het VK voor wanneer je van buiten de EU komt …de registratie kan nu namelijk in het Engels worden gedaan en je zal in Engeland ook elke 3 maanden (per kwartaal) de VAT indienen …op dezelfde manier zoals dat natuurlijk in Nederland werkt.

Verder is het bij een BTW nummer aanvragen belangrijk dat je een aantal gegevens verstrekt. En hierbij kan een professional je ook ondersteunen.

Een BTW nummer aanvragen in het buitenland?

Wil je ook in het buitenland verkopen en weten hoe het allemaal precies zit met verschillende landen, BTW en VAT of andere zaken die hierbij komen kijken? Dan raden we je aan dit te laten doen door een expert.

Het zal je namelijk veel werk uit handen nemen, en zorgt er natuurlijk ook voor dat alles naar behoren geregeld wordt voor je …of neem er anders echt even goed de tijd voor je in te lezen en alles op de correcte manier uit te voeren!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies