Moet je je inschrijven bij de KvK als je begint met dropshipping?
Moet je je inschrijven bij de KvK als je begint met dropshipping?
31 maart 2023 

Moet je je inschrijven bij de KvK als je begint met dropshipping?

Ben jij er klaar voor om een dropshipping business te beginnen? Het inschrijven van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel is daarbij een essentiele stap. In deze blogpost geven we meer informatie over wanneer je je moet inschrijven bij de KvK en hoe je dat stap-voor-stap doet. Zo kun jij in no-time beginnen met geld verdienen met dropshipping!


Waarom moet je je inschrijven bij de KvK als je een eigen bedrijf begint?

Als je een eigen business start, is je bedrijf inschrijven bij de KvK vaak de eerste - en een zeer belangrijke - stap. Niet alleen omdat dit wettelijk verplicht is, maar vooral ook om toegang te krijgen tot belangrijke informatie over het starten van je eigen bedrijf, wetten- en regels en belastingzaken.

Door je in te schrijven bij de KvK kom jij als ondernemer geloofwaardiger over en ben je verzekerd van een goede start als ondernemer. Bovendien kun je bij de KvK aanspraak maken op bijvoorbeeld fiscale voordelen en subsidies.

Kun je ook dropshippen zonder inschrijving bij de KvK? 

Dropshipping bedrijf zonder KvK inschrijving

Als je een dropshipping bedrijf wilt beginnen, is het noodzakelijk dat je je inschrijft bij de KvK. Inschrijven is immers wettelijk verplicht als je een onderneming start in Nederland, dus moet je jouw business registeren en voldoen aan alle andere verplichtingen; zoals het aanvragen van een BTW-nummer en het regelen van je administratie.

Wanneer moet je je dropshipping bedrijf inschrijven bij de KvK?

Soms is het niet helemaal duidelijk of je je bedrijf moet inschrijven bij de KvK. Gelukkig zijn er een paar criteria die heel duidelijk maken wanneer jouw onderneming wordt gezien als bedrijf en je je dus moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel:

  • Je verkoopt goederen en/of diensten;
  • Je bedrijf is gericht op het maken van winst;
  • Je verkoopt goederen en/of diensten aan meer mensen dan alleen je familie en vrienden

Voldoet jouw dropshipping bedrijf aan deze eisen? Wij gaan er vanuit van wel! Dan is het tijd om een afspraak te maken bij de Kamer van Koophandel!

Hoe schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel met een dropshipping bedrijf?

Je dropshipping bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel kan voelen als een spannende en overweldigende stap, maar het is makkelijker dan het lijkt! Hieronder leggen we elke stap voor je uit:

Stap 1: kies een rechtsvorm voor je bedrijf

Als je je bedrijf gaat inschrijven bij de KvK, moet je een rechtsvorm kiezen voor je bedrijf. Een dropshipping bedrijf is vaak een eenmanszaak, waarbij je als eigenaar persoonlijke aansprakelijk bent voor alle schulden en verplichtingen van je bedrijf. Een dropshipping bedrijf kan ook een besloten venootschap (BV) zijn. Of een venootschap onder firma, als je een dropshipping bedrijf gaat runnen met meerdere eigenaars.

Stap 2: kies een handelsnaam voor je dropshipping bedrijf

Het kiezen van je bedrijfsnaam is een spannende stap! Kies een naam die goed beschrijft wat je verkoopt en die mensen goed kunnen onthouden. Daarnaast is het ook belangrijk dat je een naam kiest die nog beschikbaar is. Dit kun je checken op de website van de KvK.

Stap 3: verzamel alle benodigde informatie

Voordat je jouw bedrijf in inschrijft bij de KvK, moet je wat informatie gereed hebben - zoals je BSN of FIN. Verzamel ook alle gegevens vanuit je bedrijf, zoals de handelsnaam, het adres en de rechtsvorm.

Stap 4: schrijf je in bij de KvK

Nu is het tijd voor de daadwerkelijke inschrijving bij de KvK. Met je DigiD kun je inloggen op de website van de KvK. Hierop vul je het online formulier in over je bedrijf (zoals de handelsnaam en de rechtsvorm). Vervolgens kun je een fystieke afspraak maken bij het dichtsbijzijnde KvK kantoor. Het is belangrijk dat je naar deze afspraak een geldig identiteitsbewijs meeneemt.

Tijdens de afspraak bespreek je het online ingevulde formulier en vul je het formulier waar nodig aan. Is de afspraak voorbij en is alles goed gegaan? Gefeliciteerd, dan ben je nu eigenaar van je eigen dropshipping bedrijf!

Dit zijn de kosten voor het inschrijven van je bedrijf bij de KvK 

Kosten van inschrijven bij de KvK

Helaas zijn er wel kosten verbonden aan het inschrijven van je bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Voor de inschrijving betaal je namelijk eenmalig €75. Je hoeft je hierna niet meer in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt namelijk automatisch.

Tot slot

Het inschrijven van je dropshipping bedrijf bij de Kamer van Koophandel is een belangrijke en onmisbare stap. Want alleen zo kun je je bedrijf officieel registeren en legaal geld gaan verdienen met je business. Helaas moet je wel inschrijvingskosten betalen als je naar de KvK gaat. Maar zodra je staat ingeschreven, kun je dit natuurlijk driedubbel terugverdienen met jouw dropshipping business! Bovendien maak je met een KvK-inschrijving gebruik van alle voordelen die de KvK biedt en komt je bedrijf betrouwbaarder over. Kortom: door je bedrijf meteen te registeren bij de Kamer van Koophandel maak jij als dropshippingondernemer de allerbeste start!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen