Slippertje 34: Organische groei door SEO met Dennis Akkerman
Slippertje 34: Organische groei door SEO met Dennis Akkerman
30 november 2020 
in Podcast

Slippertje 34: Organische groei door SEO met Dennis Akkerman

Apple podcast

Welkom dames en heren, het is weer maandag en dus tijd voor een gloednieuwe podcast, deze week ik Dennis Akkerman te gast! Dennis Akkerman was in zijn jongere jaren een beetje een baldadig mannetje, maar op een gegeven moment besloot hij om het roer en werd hij trotse eigenaar van SEO en linkbuildingsbureau Seeders! Deze business groeide de afgelopen 3 jaar meer dan 300% per jaar, een ongelofelijke prestatie.

In deze prodcast vertelt Dennis Akkerman over:

  • Hoe hij van baldadig en verlegen een zelfverzekerde verkoper werd
  • Tips voor SEO
  • Valkuilen bij website migratie
  • Vaderschap
  • Én hoe zijn business coach hem helpt

Laten we snel gaan luisteren naar Dennis Akkerman in alweer het 34ste Slippertje in de Ondernemen Op Slippers podcast-show, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Dennis Akkerman.

Dennis: Yes.

Bas: Dennis was in zijn jongere jaren een beetje een baldadig mannetje, maar op een gegeven moment besloot hij om het roer om te gooien, geen drank meer of andere ellende. Vervolgens kocht hij op zijn 26e het bedrijf Seeders waar hij momenteel trotse eigenaar van is. Dit is een internationaal SEO en linkbuildingbureau. Daarnaast groeide zijn business de afgelopen 3 jaar meer dan 300% per jaar. Dennis, welkom.

Je gooit je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.

Bas: Je kon goed meezingen zei je toch?

Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Yes, Dennis, welkom in de Ondernemen op Slippers podcast.

Dennis: Ja, dank je wel, gaaf.

Bas: De eerste vraag, weet je hem al?

Dennis: Ja, natuurlijk, ik heb er in de auto al even over nagedacht, maar kom maar op zou ik zeggen.

Nog maar 3 maanden te leven..?

Bas: Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Dennis: Ja, dat is best wel een heftige vraag want nou, ik hoop in mei vader te worden van een zoontje, dus ja, dan ga je wel denken van stel nou dat je nog maar drie maanden te leven hebt, ja, dan zou ik denk ik allereerst wel ja, wel bezig gaan van ja, wat wil je dan achterlaten voor je nageslacht. Maar verder, ja, wat ik al zei, ik ben echt fervent luisteraar en ik denk verder dat ik niet zo heel erg veel aan mijn leven zou veranderen dan dat dat nu het geval is. Ik haal enorm veel energie en plezier uit ondernemen, uit het doorbouwen, verder ontwikkelen van Seeders. Ja, ik zou nog wel een keer ooit een verre reis, lang weg willen, maar ja, voor nu, ik zie nog zoveel kansen en zoveel mogelijkheden dat ja, daar kan ik mijn dagen wel mee vullen zeg maar.

Bas: Ja, je zit gewoon helemaal in je Seeders bubbel dus.

Dennis: Ja, zeker.

Bas: En je krijgt een kindje, is de eerste?

Dennis: Ja, de eerste.

Bas: Spannend.

Dennis: Heel spannend, ja.

Bas: Ja, leuk man, hoe oud ben je nou?

Dennis: Ik ben nu 28.

Bas: Oh ja, mooie leeftijd.

Dennis: Ja, zeker, maar ik denk ja, ik vind het wel heel spannend ook in combinatie met het ondernemen dus ik ben me al flink aan het inlezen wat ik allemaal kan verwachten en je probeert je toch wel een beetje voor te bereiden dat straks ook gewoon de rust en de ruimte er is, ja, om daar ook echt je tijd aan te besteden.

Bas: Ja, slim.

Dennis: Dus dat.

Bas: En zeker als ondernemer is het soms een uitdaging om die rust en de ruimte te vinden, maar.

Dennis: Ja, nou, zeker als je zo hard groeit ook, ja, dat doet natuurlijk altijd wel wat met de organisatie dus ik heb eigenlijk heel bewust gekeken toen we het wisten en het wat dichterbij kwam van nou, wat zijn de zaken waar ik me nu op het moment nog echt druk mee bezig hou en hoe kunnen we het zo inrichten dat ik daar straks niet meer druk mee bezig hoef te zijn. Dus we hebben bijvoorbeeld twee accountmanagers aangenomen, iemand op de administratie extra omdat toch wel zaken als facturering bijvoorbeeld soms nog bij mij op mijn bord kwam, dus ja.

Baldadige Dennis Akkerman

Bas: Ja, tof. Ja, ik zei het al in de introductie, je bedrijf groeit elk jaar met 300% al 3 jaar achter elkaar. Voordat we daar de diepte in gaan duiken ben ik even benieuwd waar de baldadige Dennis vandaan is gekomen. Want je je had het over baldadig balletje, wat voor streken haalde je vroeger allemaal uit? Noem eens even wat extreme dingen die je hebt uitgehaald.

Dennis: Nou, ik was iemand die altijd wel heel goed ging op onrust, baldadigheid en ja, dat, kijk, niet dat ik echt een vervelende persoonlijkheid was, maar ja, ik vond dat altijd gewoon kicken en ja, hoe uitte zich dat, nou, dat was al op jonge leeftijd natuurlijk vuurtjes maken, ja, en toen we wat ouder werden werd dat wat minder onschuldig. Nou, ik ben bijvoorbeeld bij Project X in Haren geweest, met voetbalwedstrijden en dat soort dingen en ja, ik vond dat gewoon prachtig eigenlijk als de vlam in de pan sloeg en de boel misging, ja, dan stond Dennis eigenlijk altijd vooraan en ja, ik vond, er was eigenlijk niks wat ik zo mooi vond als dat ergens de vlam in de pan sloeg.

Bas: Cool, maar heb je nog iets top of mind dat je dacht ja, dit ging gewoon echt te ver?

Dennis: Nou, er zijn zat dingen. Nou, we hebben ooit een keer een school, ja, die zou dan al wel gesloopt worden, maar wij waren zeg maar al wat eerder begonnen met de sloop dan dat de bedoeling was dus toen heb ik een nachtje op het bureau mogen overnachten en ja, moesten mijn ouders mij om 5 uur ’s ochtends van het bureau komen halen. Dat bijvoorbeeld. Ja, dat was wel een ding. Kijk en het was natuurlijk best of op zich redelijk onschuldig want dat gebouw zou al gesloopt worden, maar ik was er een paar dagen eerder ook al geweest, ik had mijn ouders vijf keer de belofte gemaakt dat ik dat niet nog een keer uit ging spoken en toen toch op die zaterdagavond maar weer heen gegaan, dus ja, op dat moment had ik het vertrouwen van mijn ouders wel behoorlijk geschaad.

Bas: Ja, en hoe oud was je toen?

Dennis: Toen, ik denk dat ik toen een jaar of 16 geweest zal zijn.

Bas: Ja.

Dennis: Even kijken, wat hebben we nog meer. Ja, we hebben zoveel uitgespookt altijd met stappen en met voetbal dat ja, daar zou je wel bijna een boek over kunnen schrijven, misschien ook niet allemaal geschikt om in deze podcast te noemen wat dat betreft.

PEC Zwolle

Bas: Ja, mooi man. Hé want je had het net ook al over voordat we begonnen, je bent ook nog eens fanatieke voetbalsupporter?

Dennis: Ja, ja.

Bas: Welke club gaat het hierover?

Dennis: Ja, PEC Zwolle.

Bas: Ja.

Dennis: Ja, ik zat er eigenlijk al toen, tegenwoordig is het allemaal wat populairder en zeker toen we de KNVB-beker een jaar of 5 geleden hebben gewonnen, maar ik zat er eigenlijk al 18 jaar geleden, toen ging ik altijd met mijn vader daarheen en ik ja, ik vond dat eigenlijk prachtig altijd de voetbal, ook weer meer wat er eigenlijk op de tribunes gebeurde dan wat er eigenlijk op het veld gebeurde. Dus ik vond echt het supporten dat vond ik fantastisch en nou, toen werden we wat ouder, ging ook studeren in Zwolle, ging ook alle uit- en thuiswedstrijden mee echt met de fanatieke aanhang dus we deden vaak acties met vuurwerk en dat soort dingen. Ja, dat paste gewoon helemaal.

Bas: Dan komt die baldadigheid toch nog een beetje bovendrijven.

Dennis: Ja, dus die baldadigheid daarin die ging ook wel hand in hand want ja, dat vond ik gewoon prachtig als we dan weer met een grote groep afreisden naar een bepaalde stad en eerst lekker de kroeg in met zijn allen en dn gebeurde er gewoon nog weleens wat. Ja, dat vond ik, ja, dat vond ik fantastisch.

Bas: En doe je dat nog steeds dan? Baal je nu hard dat je niet in het stadion mocht zitten?

Dennis: Nou, voor mij is dat inderdaad wel een, kijk, natuurlijk, de scherpere kantjes die gaan er na de loop van de jaren gaan die er wel van af en zeker als je vader wordt, maar ja, je mist het wel, vooral het samen zijn met de jongens van alle rangen en standen, lekker naar een wedstrijd gaan of een biertje pakken voor de wedstrijd. Ja, dat mis je, zeker in deze periode mis ik dat wel. Het is nu eigenlijk bijna alleen nog maar serieuze dingen waar je mee bezig kunt zijn en het ouwehoeren in die zin is er wel een beetje af. Dus dat, ja, dat mis ik zeker.

Studietijd

Bas: Ja, en wat heb je gestudeerd dan en waar?

Dennis: Ik heb HBO Small Business & Retail Management gedaan.

Bas: Ok.

Dennis: Gestart op Windesheim in Zwolle, ik had alleen na 2 jaar mijn propedeuse niet dus toen moest ik Windesheim verlaten en toen heb ik het op de Hansehogeschool in Groningen heb ik het afgemaakt, wel keurig in 4 jaar, en ik moet zeggen dat is wel ook echt de directe beste stap uit mijn leven eigenlijk. Nou, de beste stap was Seeders overnemen en naar de Hanse gaan was de op 1 na beste stap want toen kwam je in een keer, ja, kwam je op de Hanse en ik kwam daar in het derde jaar aan dus alle groepjes, alle verbanden, eigenlijk alles was al gevormd en ik had dan natuurlijk hetzelfde op Windesheim dus ik wist al van nou, Dennis heeft een hekel aan presenteren dus ik maakte de verslagen, iemand anders de, en toen kwam ik op de Hanse en toen moest ik in een keer zo buiten mijn comfortzone gaan en moest ik in een keer op het podium gaan staan want ja, ik had niet echt normaal een keuze wie ik daarmee kon opzadelen. Dus ik moest in een keer alles zelf uit gaan vinden, in mijn eentje, kon niet meer wegduiken achter mijn collega-studenten. Dus daar heb ik echt heel veel van geleerd.

Bas: Wow, cool man. En uiteindelijk heb je het afgemaakt dus je hebt ook in Groningen gewoond of dat niet?

Dennis: Nee, ik heb er niet gewoond, ook omdat het nog maar om 2 jaar ging had ik zoiets van ja, ik ga nu niet op kamers. Achteraf misschien wel een beetje spijt van.

Bas: Het is een prachtige stad man, ik heb gehoord dat Groningen de stad is met de meeste one-night stands van Nederland.

Dennis: Ja, dat geloof ik, dat geloof ik direct. Ja, ik kom er wel vaak op het moment voor mijn klanten. We gingen er ook wel heel vaak stappen maar dan haalden we gewoon een nacht door en dan gingen we met de eerste trein ’s ochtends gingen we weer terug op de donderdag en op de vrijdag. Eigenlijk was dat wel bijna wekelijkse kost, maar ja, geen kamers nee.

Bas: Nee, en Small Business & Retail Management heeft ook wel een beetje met het bouwen van een business en dat soort dingen.

Dennis: Ja, zeker.

Dromen van ondernemerschap?

Bas: Was je er toen al heel erg mee bezig dan van hé, ik ga een bedrijf starten, ik wil ondernemer worden, wat waren je dromen toen?

Dennis: Ja, ik denk achteraf het zat er altijd wel een beetje in want ik was vroeger altijd al bezig met nou, dan gingen we bijvoorbeeld overal statiegeld ophalen, opzoeken, inleveren, heitje voor een karweitje noem je dat bij ons, dus ik vond dat altijd al wel heel mooi om geld te verdienen dat was iets wat ik eigenlijk altijd al, ja, waar ik van kon genieten. Ik handelde ook altijd wel een beetje in vuurwerk vroeger, dat was eigenlijk mijn eerste handeltje.

Bas: Nice.

Dennis: En toen had ik eigenlijk van of we gaan het leger in of we gaan kijken of we een bedrijf kunnen starten en uiteindelijk bij defensie wel een keer een introductie gedaan maar toen had ik zoiets van ja, ik weet toch niet of dat nou ook weer helemaal bij me past omdat het leek me allemaal een beetje veel van hetzelfde dus toen had ik zoiets van nou, we gaan Small Business & Retail Management studeren en dan hoop ik dat tijdens die opleiding dat eigenlijk het eurekamoment komt van nou, hier gaan we een bedrijf in starten. Nou, je raad het al, maar dat kwam dus eigenlijk nooit en ik denk ik heb er relatief weinig geleerd, zeker hetgeen met ondernemerschap te maken heeft, daar heb je echt de meeste lessen heb ik echt wel in de praktijk opgedaan, maar ik zag wel tijdens de studie er was één ding wat onwijs hard ging en ook als ik keek naar vacatures voor Small Business & Retail Management en dat was eigenlijk de online marketingwereld die eigenlijk elk jaar kwamen er meer en meer vacatures dus ik hield dat eigenlijk naar gelang de studie vorderde hield ik dat steeds in de gaten en op een gegeven moment had ik zoiets ja, Dennis, we moeten in ieder geval zorgen dat je kennis krijgt van die online wereld van wat er allemaal gebeurt, dus toen heb ik eigenlijk mijn stage en mijn afstuderen eigenlijk allebei erop gefocust, social media plannen gemaakt, Google AdWords geleerd en toen had ik wel zoiets van nou, ik weet nog niet het bedrijf wat het moet worden, maar dit is wel een groeimarkt waar ik verder in wil gaan en toen ben ik eigenlijk 6 jaar geleden bij Seeders in dienst gekomen en dat was echt fantastisch want ik kwam daar eigenlijk als eerste fulltime medewerker kwam ik daar binnen en Gerjan de toenmalige eigenaar van het bedrijf, ja, Gerjan is helemaal into meditatie dus lang haar, lange baard en maar ook een hele goede online marketeer. Dus we hadden ook een webshop en yoga en meditatieartikelen en nou, er werd dus ook regelmatig gemediteerd, maar dat was zo wat ik niet gewend was van alle andere bedrijven die ik gezien had, de meditatiecursussen lagen ook tot aan het plafond zeg maar opgestapeld. Dus we werkten eigenlijk middenin ons magazijn, maar Gerjan die heeft me echt alles geleerd op het gebied van online marketing en het mooie was die zette me eigenlijk ook al vrij snel een beetje op de stoel van de ondernemer. Eigenlijk ging dat al heel natuurlijk, heel snel. Dus als we bijvoorbeeld iemand aan moesten nemen dan deden we dat echt samen, dan gingen we samen kijken van ok, is die geschikt om die toe te voegen aan de organisatie en Gerjan had eigenlijk ook nooit de ambitie om te groeien met Seeders dus dat ja, en daarvan had ik op een gegeven moment wel zoiets van ok, online marketing, het mooie van het model is de diensten die wij boden gingen op een recurring model. Dus je nam gewoon een pakket zeg maar bij ons af en dat werd maandelijks werd dat gedaan en toen had ik zoiets van hé, maar dit is interessant want op het moment dat je je klanten goed bedient heb je eigenlijk amper verloop op je klanten en als je zorgt dat er voldoende bij komt, ja, dan kun je echt een team gaan bouwen en dan kun je best wel hard gaan, zeker omdat alles maandelijks recurring is. Maar Gerjan had echt drie post-its op de deur eigenlijk hangen van niet storen, niet aankloppen, dus alle bedrijven die ook maar iets met ons te maken wilden hebben en ons benaderden die werden eigenlijk afgewimpeld van nou, het is goed zoals het is en we zijn druk en we hebben geen zin in extra klanten. Dus toen na een half jaar, ja, ben ik gewoon op een gegeven moment afgestapt van joh, ik snap dat jij niet wil groeien en niet de groeiambitie hebt, maar laat mij dan alsjeblieft het doen en ik was zeker in die tijd best wel heel erg verlegen ook nog dus het was voor mij ook best wel een grote stap om die stap te zetten. Ja, en toen kwamen er op een gegeven moment een aantal bedrijven en daar ben ik heen gegaan en ja, ik was echt zo zenuwachtig want ik vond het zo spannend, 1-op-1 gesprekken en ik ging naar echt een grote meubelfabriek in Drenthe, vlakbij mijn woonplaats en dat was eigenlijk mijn eerste grote salesgesprek en toen heb ik ook een coach gezocht dus dat was een ondernemer bij mij uit de regio Jan Bloemhof en daar ben ik eigenlijk ’s ochtends voordat ik dat gesprek had ben ik daar nog geweest en die gaf me eigenlijk twee tips en dat vergeet ik nooit meer, hij zei 1) je moet zorgen als je daar bent dat je met die mensen waar je mee in gesprek gaat dat je ook over hun kinderen gaat praten in het gesprek want dan maken zij een warm stofje aan op het moment dat ze daar, of een warm gevoel krijgen ze erbij als ze daarover praten dus dan hebben ze automatisch ook een warm gevoel bij jou, en het tweede was, hij zei van als je daar de parkeerplaats oprijdt ga je eerst even twee minuten in die auto met je ogen dicht denken van ok, hoe loop jij over een uur dat gesprek uit? En heel concreet, wat heb je dan staan, wat heb je dan voor omzet bij ze weggezet, wat voor diensten heb je dan, dus dan ga je wat visualiseren. Nou, ik had toen nog zoiets van nou, een beetje zweverig gedoe allemaal, maar nou, keurig die stapjes gedaan dus ik kwam daar en ik zou van goh, nou, woon je hier ook in de buurt dan met mijn gesprekspartner en die zei nou, ik kom daar en daar vandaan. Oh, nou, ben je daar ook geboren? Dus dat ging al heel snel over de jeugd en over de kinderen dus die kon ik keurig afvinken en de visualisatie in de auto gedaan en ik ging daar weg en ik had daar op dat moment scoorde ik dus een klant van 1.500 euro in de maand wat toen op dat moment voor ons onze grootste klant was. Ja, en ik weet nog wel toen ik weer in de auto stapte dat ik echt eigenlijk juichend in de auto zat en zoiets had van wow, gaaf weet je, dat dit mij, want er zat daar ook nog wel een stukje wrok want ik had op de Hansehogeschool had ik ook een salesmodule moeten doen als onderdeel van Small Business & Retail Management en de docent zei Dennis, we gaan jou een 5,5 geven, maar dan moet je wel beloven dat je echt nooit wat met sales gaat doen in je leven. En toen had ik zoiets van ja, weet je, wat een onzin want ik kan het dus gewoon wel. En ja, nu doen we gewoon zaken met de grootste banken, verzekeraars, grootste retailers van Nederland en ja, ik sluit eigenlijk al die grote deals dus ja, dat was wel een ding.

Bas: Super gaaf man.

Dennis: Ja.

Van verlegenheid naar sales

Bas: Maar je ging door een paar hele mooie stappen heen weet je, want je zegt je begon als een verlegen mannetje, ik ben sowieso benieuwd waar die verlegenheid vandaan kwam. Daarna had je het over een business coach, dus je had blijkbaar al de kennis van hé, ik heb een coach nodig want alleen ga ik het niet redden en die heeft het over visualisaties en connectie maken zeg maar.

Dennis: Ja.

Bas: Dat zijn allemaal echt superbelangrijke facetten wil je überhaupt succesvol gaan worden en ik denk dat het ook, ik ben nu toevallig een course aan het maken dat gaat over mindset en dit heeft heel veel te maken daarmee, dus ik ben echt benieuwd waar die kleine Dennis vandaan kwam en hoe je die grote Dennis bent geworden en de stappen die daartussen zijn.

Dennis: Ja, ok, ja, die verlegenheid, kijk, ik denk het is heel lastig om te zeggen van ja, waar komt verlegenheid vandaan? Maar ja, ik had al heel snel als een vreemde tegen mij praatte en ik heb het nog steeds wel een beetje, als een vreemde praat dat ik wel snel een beetje begin te blozen en ja, ik weet niet zo goed waar dat vandaan komt, ik denk deels misschien zeker toen ook een stukje onzekerheid. Dus dat misschien de partij waar je mee praat dat die, ja, dat je dan bang bent dat die misschien een stukje kennis of zo in huis heeft die jij niet hebt waardoor je dan misschien onzeker bent, maar ik denk, ja, ik vind dat lastig om de vinger daarop te leggen.

Bas: Komt het van vroeger of zo? Heb je dat meegekregen vanuit je ouders of?

Dennis: Ja, nee, het zat er gewoon altijd wel, het heeft me ook nooit dat ik er veel last van heb gehad of zo, maar ja, zeker met onbekenden dan was ik in het begin voordat het ijs gebroken was altijd gewoon een beetje verlegen.

Bas: Precies.

Dennis: En zeker als daar dan nog spanning bijkomt omdat je ja, je moet iets gaan verkopen. Ja, dan werkte dat wel enorm tegen me een ja, over die coach dat is wel mooi, maar in de regio Meppel heb je Jan Bloemhof, dat is een bekende ondernemer bij ons in de regio.

Bas: Ja, vertel even wat hij doet anders en hoe je bij hem terecht bent gekomen.

Dennis: Ja, nou, Jan die heeft een groothandel in auto’s, dus die verkoopt met zijn groothandel bijna 10.000 auto’s per jaar en hij heeft nog een aantal bedrijven, uitzendbureaus, ja, gewoon lokaal echt een topondernemer en hij heeft dus ook een boek geschreven en het is heel erg maar ik ben de titel van het boek ben ik even kwijt, maar in ieder geval het begon zo, ik werkte bij Seeders en ik lees altijd heel veel en eigenlijk vroeger over oorlog, Tweede Wereldoorlog en dat soort zaken en toen zag ik op een gegeven moment zijn oh ja, Leuk Lerend Lonen is het, ja, dat is de tip, die zag ik bij mijn ouders op de bank liggen want Jan heeft vroeger bij ons in de buurt gewoond dus die kende mijn ouders ook dus wij kregen ook dat boek kregen wij zeg maar aangereikt omdat mijn ouders ook regelmatig de auto bij hun kochten en toen zei ik ja, pap, mag ik dat boek dan lezen want dat lijkt me wel interessant over ondernemen en zo en nou, toen dat dus gelezen en toen mijn vader gevraagd van joh, pap, kun je mij misschien in contact brengen met Jan want ik denk dat hij mij kan helpen en ja, toen ben ik eigenlijk alle, de eerste keer dat ik er was dat vond ik super tof, hij maakte gewoon ruimte voor mij want hij heeft ook bijna 200 mensen in dienst en is ook hartstikke druk maar hij maakte gewoon ruimte voor mij om mij te ontvangen en toen eigenlijk mijn eerste vraagstuk was van nou, ik heb dit en dit met sales maar hoe moet ik dat aan gaan pakken? En dus daar heeft hij mij mee geholpen en hij heeft mij eigenlijk altijd bij alle moeilijke beslissingen heeft hij mij eigenlijk altijd geholpen en ook hij zei ook al heel snel van ja, Dennis, je moet kijken of je het bedrijf waar je nu zit of je niet mede-eigenaar kan worden of dat je het helemaal over kan nemen. Dus ik heb daar echt onwijs veel lessen en met name op mindset, ook het stellen van doelen, hè, wat zijn je dromen en die vervolgens vertalen naar doelen en door die doelen steeds weer erbij te pakken, ja, dat maakt dan ook weer dat je als bedrijf zo hard kunt groeien dus ik heb aan hem wel enorm veel te danken.

Coaching

Bas: Ja, super inspirerend. Gaaf man. Ik zeg altijd ook tegen iedereen je hebt een coach nodig, maakt niet uit op welk niveau je zit, of je nou gaat starten of als je al, ook al heet je Bill Gates of Mark Zuckerberg, je hebt altijd een coach nodig. Ik help mensen ook groeien in e-commerce businesses, maar wat heeft deze coach voor jou betekend waar je nu staat en in de tijd dat je met hem was begonnen?

Dennis: ja, ik denk alles. Heel simpel, als wij dat eerste gesprek over sales niet hadden gehad dan had ik misschien nu nog steeds in loondienst gezeten en waren we misschien nog met 5 mensen, hadden we misschien met een team van 5 man gezeten.

Bas: Ja, tof.

Dennis: Het is zeg maar op de moeilijke momenten, zeker toen ik Seeders echt moest gaan overnemen en behoorlijk geld op de plank moest komen, ja, dan heb je gewoon een coach nodig die je gewoon even dat zetje ook in de rug geeft, die zegt van ja, Dennis, nu moet je gewoon even doorpakken en kijk, je omgeving is op zo’n moment niet de juiste raadgever hè, want toen ik Seeders over ging nemen toen stond niet zeg maar de hele omgeving, familie, vrienden stonden te klappen.

Bas: Iedereen zegt dat je het niet moet doen.

Dennis: Ja, mijn vriendin die zei letterlijk van ja, volgens mij kun je niet veel beter in loondienst blijven want dan heb je toch zekerheid? En ja, er zit wel een kern in, maar dat paste niet bij wat ik graag wou en wat mijn doelen waren want waar ik de energie van kreeg was echt het bouwen van een bedrijf, een team opzetten, groter maken, nieuwe diensten bedenken, nieuwe modellen maken en ja, als je dan zo druk daarmee bezig wil zijn, zoveel energie daarin wil steken ja, dan moet je ook de beloning in de vorm van ondernemen en de vrijheid die daarmee gepaard gaat moeten krijgen en dat kan gewoon alleen als ondernemer.

Bas: Ja, tof man. Maar ook de dingen die je noemde daarna, dat visualiseren, super krachtig weet je, dat zie je vaker terugkomen ook in ja, als het gaat om mindset. Weet je, als je iets wil bereiken ga elke dag voor de spiegel staan en zeg het hardop tegen jezelf weet je. Ik bedoel dan is de kans dat het gaat gebeuren al zoveel groter weet je, en ook het maken van openbare commitments bijvoorbeeld vergroot ook je kans weer met ik geloof 65% of zo en allemaal dat soort dingen. Dus super krachtig.

Dennis: Ja, het is eigenlijk wat ik elk jaar doe is ik stel mijn doelen op het persoonlijke vlak, het sportieve vlak en het zakelijke vlak. Eigenlijk de afgelopen drie jaar dat gedaan en die doelen deel ik ook met mijn omgeving.

Bas: Persoonlijk, sportief, zakelijk.

Dennis: Ja, en die deel ik ook met mijn omgeving en vervolgens ga ik dat ook overal roepen. Dus ik heb twee jaar lang geroepen van nou, ik wil een vestiging in Duitsland openen. Nou, nu hebben we een vestiging in Duitsland want mijn, dan gebeurt het ook. Op een gegeven moment dan is er 1) het zorgt voor jezelf voor druk, want het is gewoon no way werken op het moment dat jij zeg maar overal vertelt van nou, ik ga X doen, ja, dan moet je op een gegeven moment dat ook een keer gaan doen, maar het is ook een beetje een selffulfilling prophecy en dat is met die doelen denk ik net zo. Als ik in januari altijd kijk van nou, Dennis, wat we nu weer bedacht hebben voor dit jaar dat ja, is leuk maar dat gaan we eigenlijk nooit halen en nou, dit jaar hadden we in september gewoon bijna alles al afgevinkt voor 2020, terwijl–

De doelstelling van 2020

Bas: Wat waren je doelen dit jaar persoonlijk, zakelijk, sportief?

Dennis: Nou, sportief was mijn doel we zouden meedoen aan de Drenthe 200, dat is een mountainbiketocht van 200 km en de halve marathon. Nou, beide, de Drenthe 200 zou 28 december plaatsvinden, helaas is hij afgelast vanwege Corona, maar we hebben tot nu toe de laatste keer 140 km aangetikt al dus we zijn goed op weg en we zijn nu van plan om gewoon met zijn tweeën alsnog, ik met een vriend van mij gewoon die 200 km te gaan fietsen.

Bas: Tof, ja.

Dennis: Dus dat is sportief. Zakelijk wilden we eigenlijk onze maandomzet die wilden we met 300% laten groeien, dus onze recurring flow die we maandelijks hebben die moest verdriedubbelen. Nou, wat ik net zei die hadden we eigenlijk in september al gehaald dus dat was echt bizar en dat had ik in maart toen de lockdown in ging zelf toen had ik het doelenlijstje eigenlijk al in de heg gegooid van nou, dat gaat hem niet meer worden, dus dat was eigenlijk zakelijk het voornaamste doel en daarnaast een vestiging in Amsterdam openen voor dit jaar, nou, dat is ook gebeurd en gelukt en vestigingen in Duitsland en België die hadden we dan voor einde dit jaar gepland staan en dat is eigenlijk ook allemaal gelukt en ja, persoonlijke doelen: lezen. Dus ik had het doel 60 boeken lezen in een jaar want ja, lezen daar haal ik echt 1) mijn rust uit, dus het zorgt ervoor dat ik mijn rust heb, maar ik haal er ook megaveel inspiratie en energie krijg ik ervan voor nieuwe ideeën en nieuwe plannen. Nou, ik zit nu op boek 57, we hebben nog 1,5 maand dus dat gaat ook zeker lukken.

Boekentips voor ondernemers

Bas: Ok, nou, noem even je top 3 boeken dan van de boekentips hier? Want ja, je bent ondernemer, ik denk dat het heel waardevol is de top 3 boeken die jij hebt gelezen.

Dennis: Top 3 boeken, het is lastig om zo uit de mouw te schudden want het zijn er nogal wat, 57.

Bas: Ja, top of mind boeken dan.

Dennis: Top of mind boeken, ik vond het boek van Dolf Kos, die heeft nu de Sales Marketing Group en dat was een keer een heel ander boek want het was niet een succes story, maar hij is failliet gegaan met zijn bedrijf en ik vond dat gewoon wel heel inspirerend want ja, eigenlijk 95% van de boeken over ondernemen en zakendoen die je leest zijn succesverhalen en dit was een keer een verhaal andersom en ik haalde daar wel heel veel uit dat ik dacht van ja, ook heel hard groeien is leuk, maar je moet wel gewoon zorgen dat je bepaalde risico’s hebt afgedekt. Dus niet te veel omzet bij een klant, niet te veel verplichtingen aangaan, zorgen dat je liquiditeit, je cashflow op orde is.

Bas: Niet afhankelijk van één traffic source.

Dennis: Ja, dat.

Bas: Hoe heet het boek zeg je nou?

Dennis: Ja, de titel, maar het is van Dolf Kos, die heeft het geschreven dus die was wel top of mind.

Bas: De titel ben je even kwijt.

Dennis: De titel ben ik even kwijt.

Bas: Dat komt wel, ok.

Dennis: Dus die was goed. Ik ben nu The Path aan het lezen van Tony Robbins zijn nieuwe boek die niet uit is.

Bas: Ok.

Dennis: Die op zich ook wel weer aardig maar wel een beetje Amerikaans, dus dat is wel jammer. Ja, dat zijn de twee die ik zo even top of mind heb. Ik zal een lijstje van de top 10 met je delen.

Bas: Leuk, dan zetten we die in de shownotes.

Dennis: In de shownotes zetten, ja, dat gaan we doen.

Bas: Ga je weleens naar Tony Robbins of?

Dennis: Nee, ik ben er nog nooit geweest. Het staat nog wel op het lijstje of van Grant Cardone, 10X lijkt me ook wel heel gaaf om een keer mee te pakken. Maar ja, op dit moment, ja, ik wil dan ook fysiek zeg maar aanwezig zijn en dat zit er op dit moment helaas allemaal even niet in.

Bas: Ja, deze studio is een beetje geïnspireerd op zijn studio. Hij heeft ook zijn studio met zo’n videowall en tafel en allemaal dat soort dingen dus ik dacht dat ga ik ook bouwen.

Dennis: Super vet, ja, het is super vet en het komt super professioneel over, dus dat is gaaf.

SEO in een notendop

Bas: Ja, tof man, thanks. Ok, maar we gaan het ook hebben over jouw business want we gaan mensen hele super praktische tips geven met datgene waar jij misschien wel het beste in bent en dat is linkbuilding. Ik ben ook zelf heel erg benieuwd hè, dus ik heb zelf ook meerdere websites. Toevallig heb ik nu vorige week een call gehad met een bedrijf die ook linkbuilding deed, die gaan een of andere poort in elkaar draaien, je kent het allemaal, wel, dan krijg je een soort van researchding, maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie aanpak. Allereerst de vraag natuurlijk linkbuilding, leg even voor de leken uit wat is linkbuilding en waarom is het überhaupt belangrijk?

Dennis: Nou, dan gaan we even een stapje hoger beginnen en dan starten we even met SEO, Search Engine Optimization. Dat is eigenlijk het organisch verkrijgen van bezoekers vanuit de zoekmachines. Hè, dat is heel simpel, je hebt een zoekwoord, nou, noem eens wat, ik noem maar wat, podcastmicrofoon, daar wordt 5.000 keer per maand wordt erop gezocht. Nou, de helft van dat verkeer kiest voor een organisch zoekresultaat, de andere helft misschien voor de betaalde zoekresultaten, maar die helft die organisch gaat die willen wij graag naar onze websites of de websites van onze klanten of jij in jouw geval naar jouw e-commerce business hebben en dan is nog belangrijk van sta je op 1 organisch dan heb je vaak pak je tussen de nou, laten we zeggen 25-35% van dat verkeer, sta je op 2 dan zakt het vaak al naar 16%, 17% en eigenlijk buiten de top 5 heel simpel doe je eigenlijk niet meer mee. Dus je wil dat je eigenlijk voor jouw niche, voor jouw product in de top 5 in de zoekmachines aanwezig bent en ja, wat dan eigenlijk er zijn 200 rankingfactoren waaraan Google bepaalt hoe goed jouw website is voor de zoekmachines, maar die zijn eigenlijk onder te verdelen in drie hoofddelen en dat is allereerst je techniek, zorgen dat de crawlrobot van Google eigenlijk jouw website perfect kan indexeren en ook de meeste aandacht geeft aan de pagina’s die voor jou het meest belangrijk zijn. Het tweede is content, dus dat je ook goede teksten, dat de teksten die je op je website hebt staan dat die ook aansluiten bij hetgeen waar de zoeker naar op zoek is en de derde is eigenlijk autoriteit en autoriteit wordt dan eigenlijk bepaald aan de hand van de hoeveelheid links die jij van andere partijen naar jouw website hebt staan. Nou ja, die techniek en die content dat is iets op een gegeven moment is dat wel redelijk af en heb je dat staan en dan is er eigenlijk nog één gebied waar je echt constant je onderscheidende vermogen kunt laten zien en dat is eigenlijk de hoeveelheid links en de kwaliteit van die links die je naar je website, webshop hebt staan. En ja, je hebt dus heel veel soorten links, dus denk bijvoorbeeld een krantenartikel wat over jouw bedrijf geschreven wordt waar een linkje, waar vanuit gelinkt wordt naar jouw website en ja, Google ziet eigenlijk die links als een soort van stemmen dus hoe meer stemmen jij voor jouw bedrijf krijgt, en zeker als die ook nog vanuit relevante hoeken komen met betrekking tot het gebied waar jij je op begeeft, dus ik noem maar wat, we zeggen, we hadden het over podcast microfoons, dus stel je wil op podcastmicrofoons goed gevonden worden, stel je krijgt een link vanaf BNR bijvoorbeeld, een platform wat veel met podcasts bezig is, ja, dan ziet Google hé, vanuit die relevantie krijg jij werklinks dus jij zal op dat gebied wel de autoriteit zijn, dus we gaan jou hoog in de zoekmachines plaatsen op dat onderwerp. Dus het doel is eigenlijk altijd om zoveel mogelijk en zo kwalitatief sterk mogelijke links te verzamelen. Wat maakt dan kwaliteit van een link, dat is bijvoorbeeld ja, hoeveel komen er ook daadwerkelijk bezoekers op een website waarvan gelinkt wordt hè, want dat is met startpagina’s en zo natuurlijk niet meer het geval tegenwoordig. Dus als jij bijvoorbeeld een link vanaf de Telegraaf of van NU.nl krijgt dan geeft hij meer waarde door naar jouw website. Maar daarnaast is het ook belangrijk ja, is het een link vanuit content bijvoorbeeld dus is het vanuit een artikel? Is er ook context om een link heen? Maar ook ja, hoeveel links staan er bijvoorbeeld naar die website die naar jou linkt, dus hoeveel autoriteit heeft die website weer. Dus zo zijn er best wel wat verschillende factoren zeg maar waar je naar kunt kijken om een goed linkprofiel eigenlijk op te bouwen en dat is eigenlijk waar wij ons dagelijks mee bezig houden en wat onze specialiteit is. Wat maakt ons dan uniek? Want kijk, het is eigenlijk zeker van vroeger uit en het wordt wel iets minder, een enorm cowboymarktje, zeg zelf, van ja, dan krijg je zo’n rapport en nou, vaak wat er dan gebeurt is dan word je in een contract voor een paar jaar, voor een jaar of voor twee jaar moet je dan tekenen en een vast bedrag en eigenlijk heb je geen idee wat er precies gebeurt en misschien komt er af en toe een keer een rapportje voorbij met wat links die je krijgt, maar ik dacht 2,5 jaar geleden al van ok, we gaan het echt compleet anders doen. Dus we willen 1) absolute transparantie in het proces en in de links die we bouwen en 2) we willen het ook gewoon zo flexibel mogelijk maken. Dus als jij morgen zegt van nou, ik ben niet tevreden met de kwaliteit van Seeders, nou, prima, dan kun je gewoon te allen tijde afscheid van ons nemen. Dus we hebben eigenlijk een aantal dingen gedaan. We hebben eigenlijk onze klanten de mogelijkheid geboden om vooraf al de platformen etc. in te zien en goed te keuren waar wij bijvoorbeeld links voor ze op bouwen. Dus op die manier hebben ze zelf superveel grip op hun linkbuildingproces. Hè, dat hoeft allemaal niet, maar ze hebben wel de mogelijkheid om het te doen. En daarnaast hebben we ook alles maandelijks opzegbaar gemaakt, rapporteren we ook echt alle links die we plaatsen. Gewoon elke maand dit is wat we doen, dit is wat wij plaatsen. Dan zijn er ook nog heel veel partijen waar je nog weer per jaar bijvoorbeeld moet verlengen, weer opnieuw voor je links moet betalen of partijen die als je dan daar weggaat als klant dat ze zeggen van nou, we halen al je backlinks halen we weg. Ja, dat is natuurlijk op zo’n moment enorm schadelijk en daardoor heb je dan ook wel een soort vendor lock-in bij zo’n partij. Wij hebben ook gewoon erbij gezegd van alle links die wij bouwen die zijn gewoon permanent dus die blijven gewoon altijd staan.

Bas: Ja.

Dennis: En we hebben nog iets gedaan, we zijn ook echt de samenwerking met andere bureaus, reclamebureaus, partners, echt de grotere agencies in Nederland op gaan zoeken en eigenlijk dat allemaal samen maakt ja, dat je heel erg hard kunt groeien.

SEO competitie

Bas: Tof, maar ik hoor mensen denken van what the fuck, het is al helemaal overcrowded, ik wil, ik heb gewoon zoektermen in Google die worden bizar vaak gezocht, er staan sites als NU.nl, Telegraaf weet ik veel wat staan allemaal super hoog, ik noem maar iets, maar het kan ook zijn als jij podcastmicrofoons hebt dat al 100.000 partijen podcastmicrofoons verkopen. Hoe laat je je daardoor afschrikken en wat zijn je kansen zeg maar om alsnog bovenaan te komen op gewoon de meest gezochte zoekwoorden in een categorie of in een niche?

Dennis: Nou, ik ga heel eerlijk zijn, voor sommige zoekwoorden en niches is het gewoon überhaupt niet meer realistisch om mee te doen zonder dat echt een zak geld opengetrokken–

Bas: Ja, zonder een paar ton mee te nemen.

Dennis: Ja, maar dat wil niet zeggen, kijk, in mijn ogen er zijn altijd kansen, altijd en misschien voor de podcastmicrofoon niet, maar er is natuurlijk ook altijd nog een wereld van longtail zoekwoorden waar misschien de grote partijen iets minder de focus op hebben. Er zijn altijd open plekken dus in die zin zou ik je nooit af laten schrikken en denk ik dat er altijd mogelijkheden zijn. Maar ja, als je morgen bij mij komt van we willen op geld lenen op 1 staan bijvoorbeeld, ja, dan is dat wel echt een hele moeilijke uitdaging. Maar ik zou dan echt kijken van ja, waar liggen de niches weer binnen jouw niche, waar heeft de concurrentie de focus niet op en daar dan kijken van ok. En dan is het eigenlijk zaak van zorgen dat jij de beste binnen het speelveld bent en allereerst is dat zorgen van nou, dat je in ieder geval qua content hoeveelheid dat dat redelijk gelijkwaardig is met de partijen die nu zeg maar in de top ranken. We krijgen ook weleens partijen die hebben dan eigenlijk amper content staan en die willen dan vol gas met hun linkbuildingstrategie aan de gang, maar ja, daar zeg ik van ja, weet je, dat is leuk maar dat gaan we niet redden want we hebben die content wel echt nodig. Hè, uiteindelijk de hele menukaart van Google die moet wel zeg maar afgevinkt worden wil je ook in die top mee kunnen doen en dan is het gewoon zaak om kwalitatief een heel sterk linkprofiel op te bouwen. En vaak kun je door bijvoorbeeld heel creatief te zijn daar ook wel, dat hoeft niet altijd veel geld te kosten. Wat wij bijvoorbeeld, waar we in onze beginjaren ook al wel succesvol mee waren was door bijvoorbeeld gewoon eigenlijk als het ware een soort virals te bedenken. Dus wij gingen bijvoorbeeld enquêtes doen onder de klanten van onze klanten. Eentje bijvoorbeeld die wel echt veel links op leverde dat was best wel een open deur, maar daar gingen we vragen van worden jullie productiever van het drinken van een kop koffie? En daar schreven we dan een persbericht over en die stuurden we dan naar 1.000 journalisten en hadden we gewoon kwamen we en op Radio 538, dus dat was leuk, dat vond de klant tof, maar ja, we hadden ook gewoon 20 verschillende nieuwsmedia die een artikel daarover plaatsten en die linkten naar het onderzoek. En de truc was dan altijd om de onderzoekspagina na verloop van tijd weer te redirecten naar een bepaalde categorie die voor jou belangrijk was zodat alle linkwaarde dan uiteindelijk naar de juiste categorie kwam te staan.

Bas: Slim.

Dennis: Maar dat is bijvoorbeeld, hè, dus het creëren van virals en het inspelen op trends en daar vervolgens persberichten op sturen dat is bijvoorbeeld een manier om kwalitatief hele sterke links te bouwen zonder dat dat bijvoorbeeld heel erg veel budget hoeft te kosten.

Bas: Cool.

Dennis: Dat kan eigenlijk in principe iedereen doen.

Bas: Ja, het gaat toch uiteindelijk om creativiteit zeg maar en ja, ik bedoel er zijn meerdere manieren naar Rome zeg maar.

Dennis: Ik heb nog wel een mooi voorbeeld hoe we dat met Seeders een keer gedaan hebben want we waren ook altijd natuurlijk bezig om zelf ons eigen linkprofiel te versterken en op een gegeven moment, nou, toen ging spec support wel een beetje een hype, maar op een gegeven moment kwam een van mijn collega’s en die zei van nou, ik heb wel een mooi idee met Ajax, want Ajax ging enorm hard in de social media statistieken toen ze twee jaar geleden zo goed gingen in de Champions League en ja, wij schreven gewoon een artikel en daar pakten we gewoon al die stats erbij dus Ajax nog nooit eerder zo populair online en Instagram followers verdriedubbeld in twee maand tijd, YouTube views door het plafond, hadden we zoekopdrachten op verschillende spelers wereldwijd. Dus daar hadden we echt best wel een uitgebreid artikel van gemaakt, infographic erbij en we stonden gewoon op de meeste grote marketingblogs en de meeste grote sportblogs die plaatsten gewoon ons artikel met een link erin.

Bas: Maar dit gooide je als persartikel eruit.

Dennis: Ja, wij gooiden dat gewoon, ondanks wij hebben niks met Ajax, dus Ajax is geen klant van ons.

Linkbuilding

Bas: Dat is de eerste vraag hoe gooi je dat persartikel eruit en waar publiceer je het? Gebruik je je netwerk? Dat is natuurlijk ook een belangrijke stap die je niet moet overslaan.

Dennis: Ja, kijk, daar hebben wij natuurlijk als linkbuildingpartij wel een–

Bas: Een databaseje van.

Dennis: Wel een voordeel. Maar er zijn verschillende aanbieders die ja, die PR-software, sommige kun je gratis mee verzenden, andere zijn duurbetaalde pakketten, maar er is gewoon software in omloop waarmee je die persberichten naar relevante journalisten kunt verspreiden.

Bas: Nice.

Dennis: Dus op die manier hebben we dat bijvoorbeeld gedaan en het is een methode die we nog steeds eigenlijk dagelijks wel inzetten voor onze klanten. Dus echt het bedenken van nieuws, meerwaarde creëren en het is ook een manier van linkbuilden die, ja, in linkbuilding heb je whitehead en blackhead linkbuilding hè, en blackhead dat is dan eigenlijk, ja, wacht echt tegen de richtlijnen van Google is en whitehead is eigenlijk hoe Google het wil zien en dat is dus eigenlijk dat je echt vanuit de meerwaarde van je content links gaat bouwen. Maar als je gewoon zeg maar een goed stuk op je website gaat plaatsen en wachten tot er naartoe gelinkt gaat worden, ja, dat kan best wel werken, maar het is vaak lastig om dat echt at scale te doen zeg maar, dus echt op grote schaal links daarmee te verwerven dus je zal toch wel met die content naar buiten moeten.

Bas: Ja.

Dennis: Ja, en dan als je echt gewoon kwalitatief inhoudelijk leuke content maakt en zeker als je dat in komkommertijd deelt met de media dan kun je daar echt veel, ja.

Bas: Dan kom je in het nieuws.

Dennis: Ja, dan kom je gewoon in het nieuws en vaak voor je klanten is dat ook nog eens kicken want die pakt er ook exposure mee dus die vindt dat gaaf, maar dit kun je eigenlijk voor elke branche, ja, hoe saai het misschien ook is kun je dit doen. Gewoon kijken vanuit data, pak bijvoorbeeld een Google Trends erbij, ga nou eens kijken hoe de zoekopdrachten veranderen in jouw branche en schrijf er gewoon een persbericht op en het werkt gewoon.

Bas: Cool. Ja, je hebt me weer geïnspireerd. Ik denk dat het slim is om gewoon überhaupt dat het onderdeel van je contentstrategie moet zijn om gewoon elke maand, elke week misschien wel een persbericht eruit te gooien.

Dennis: Ja.

Bas: Hè, wordt ie opgepakt, yes, wordt ie niet opgepakt, volgende week beter.

Dennis: Ja, ja, daarom en ja, en met dat Ajaxvoorbeeld laat ook we zien het hoeft niet altijd over jou ook te gaan hè.

Bas: Nee.

Dennis: Het gaat erom of je nieuws hebt. Wij hadden nul relatie op dat moment met Ajax, maar we zagen dat gewoon gebeuren in de social media statistieken.

Bas: Toffe strategie, en dit bedenk jij dan voor je klanten en voer je vervolgens uit zeg maar?

Dennis: Ja, dit is bijvoorbeeld een onderdeel van een strategie.

Bas: Tof.

Dennis: Ja, dus wij doen eigenlijk het hele creatieve proces van het bedenken van krantenkoppen tot het uitzetten van de onderzoeken en ja, vervolgens de outreach doen richting de media.

Bas: Gaaf.

Dennis: Is een van de vele onderdelen.

Techniek, content en linkbuilding

Bas: Ok, dus even in stappen samenvattend, je sitetechniek is belangrijk, dan heb je het over de content moet gewoon goed zijn, laat ik het daarop houden, met de juiste zoekwoorden en dat soort dingen en dan heb je het over links. Dat zijn eigenlijk de drie factoren die dan bepalen hoe hoog je staat of mis ik nog wat?

Dennis: Nou, nee, grosso modo, kijk, daar hangen dan nog weer 200 factoren onder, maar dat is wel hoe je het grosso modo kunt verdelen zeg maar.

Bas: Ja, ja, precies, en dan die links dat is dan jouw spel, jij bedenkt creatieve manieren en doet gewoon continu meer links genereren waardoor je relevanter wordt voor de zoekmachine en stijgt in je resultaten.

Dennis: Ja, en het is een heel erg data driven business dus we kijken echt van nou, wat heeft de concurrentie allemaal staan, hoeveel links bijvoorbeeld op landingspaginaniveau, dan kijken we van ok, met welke pagina’s rankt iedereen op een bepaald zoekwoord, hoeveel backlinks hebben zij naar die specifieke pagina’s gebouwd, wat voor backlinks zijn dat, welke anchorteksten hebben zij gebruikt.

Bas: Ja, ik snap het, en dan nog een vraag. Bij mij draait mijn business Plazatalk, ik heb twee verschillende businessen hè, dus ik bouw een merk, je weet wel een beetje wat ik doe maar goed, voor het mensen die het niet weten, ik heb Plazatalk ook dan draait het om leads. Dus uiteindelijk wil je dan een leadstrategie, dus ik maak content en vervolgens kunnen mensen, komt er een pop-upje of een balkje tussenin of wat dan ook. Heb je daar nog goede tips voor zeg maar hoe je nou die strategie het beste kunt toepassen om zoveel mogelijk leads te verzamelen?

Dennis: Ja, nou kijk, ik denk ook Plazatalk, als ik het goed heb hè, focust zich met name toch op mensen die op Amazon–

Bas: Ja, ik help mensen met het bouwen van merken en verkopen online.

Dennis: Maar ik denk, nou, ik weet wel zeker dat er omtrent dat Amazondomein dat er enorm veel zoekverkeer zit en dan is eigenlijk stap 1 is ok, dus bijvoorbeeld mensen, er wordt bijvoorbeeld 1.200 keer per maand gezocht op starten met verkopen op Amazon, ik noem maar wat. Dus eigenlijk de eerste fase is kijken van ok, wie zijn de concurrenten in mijn markt, even kijken ok, hoe halen die hun verkeer binnen? Dus op welke zoekwoorden 1) adverteren ze en 2) halen ze hun organische verkeer binnen. Daar zijn gewoon tools voor zoals Ahrefs bijvoorbeeld daar kun je dat prima mee inzichtelijk maken als je alleen al het domein invoert geeft hij direct al alle topposities van je concurrent weer, dus daar kun je al een beetje inzichtelijk krijgen van ok, hoe halen die hun verkeer binnen en daarnaast is het gewoon oldfashioned keywordonderzoek, gewoon kijken van waar zoekt mijn doelgroep op, hoe beweegt die zich door de zoekmachines. Dan is het zaak om eigenlijk ingangen te gaan creëren voor dat zoekverkeer, dus dat jij ook pagina’s hebt die aansluiten bij die zoekopdracht, eigenlijk ingangen biedt voor dat specifieke verkeer. Ja, en dan is het zaak van kijken van ok, ik noem maar even wat, starten met verkopen op Amazon, wat heeft je concurrentie aan links staan? Waar halen die hun links vandaan?

Bas: Daar moet je overheen dus.

Dennis: Ja, daar moeten we overheen en kijk, hoe wij dat altijd doen, er zijn twee, je hebt altijd kwantitatieve links noem ik dat, dus dat zijn gewoon je aantallen, maar die zijn wel heel belangrijk, zeker in Nederland. Dus dan heb je echt de startpagina’s, ja, ik vind het vreselijk om te zeggen, ik had ook gehoopt dat Google het al drie jaar geleden een keer gestopt was met dat soort links waarde toekennen, maar ik durf op 200% mijn handen ervoor in het vuur te steken, dat soort links hebben dus nog steeds echt gewoon invloed en die zijn ideaal om je aantallen te maken. Dus stel jouw concurrentie heeft 20 links op hun pagina, starten met verkopen op Amazon dan kun je allereerst dat type links gebruiken om in je aantallen eroverheen te gaan, maar daarnaast willen we ook een duurzaam linkprofiel wat natuurlijk voor de lange termijn ook werkt want we weten er gaat een keer een dag komen en dan zet Google één grote streep door al die startpaginarotzooi heen om het zo maar even te noemen en dan willen we dat wij overblijven en dat doen we eigenlijk door vanuit content te zorgen dat we eigenlijk links krijgen vanuit content vanuit bepaalde platformen. Dus wat ik jou bijvoorbeeld zou aanraden in dit geval is ga bloggen op de grote marketingplatformen, dus zorg dat je op Frankwatching, Emerce, Marketing Facts met blogs komt. Gewoon hele informatie blogs, dat zorgt enerzijds dat jij exposure krijgt op die platformen. Nou, ik heb vorige week nog eentje gepubliceerd, SEO in Duitsland, ik had de volgende dag direct 6 telefoontjes van bedrijven die met SEO in Duitsland met ze aan de slag willen.

Bas: Nice.

Dennis: Dus dat werkt, maar ja, en dan is het zaak om ook vanuit die artikelen eigenlijk links te krijgen naar een landingspagina zodat Google ook ziet van hé, die marketingplatformen die ook over dat onderwerp gaan die linken naar jou en jij hebt het ook over Amazon dus deze partij zal wel de specialist zijn op dat gebied dus die gaan weer hoger in de zoekmachines. Dus het is altijd die combinatie tussen enerzijds kwalitatieve links echt op platformen neerzetten, daar kun je soms ook een beetje voor betalen, zorgen dat die geplaatst worden, dus dat je die betaalt eigenlijk die content uitzet en anderzijds zorgen ook dat je gewoon in aantallen eigenlijk het sterkste linkprofiel hebt ten opzichte van je concurrenten.

Conversie optimalisatie

Bas: Ok, dan hebben we alles afgevinkt zeg maar en staan we bovenaan op onze zoekterm en dan draait het nog om conversie, doen jullie daar ook nog wat mee of niet?

Dennis: Ja, we doen er wel wat mee, maar het is niet onze core business. Dus we hebben wel een CRO specialist en we maken ook wel gebruik van personalisatietools zoals datatricks en zo, dat vind ik dan wel weer echt heel gaaf en dat is ook wel weer een beetje next level van waar het naartoe gaat, dus dat je vanuit datatricks bijvoorbeeld alle data vanuit de sitebezoekers gaat verzamelen. Dus niet alleen van wat er on-site gebeurt maar ook wat die in Facebook, wat die in andere kanalen allemaal doen. Vervolgens daar 360 graden klantprofielen worden eigenlijk automatisch gemaakt in datatricks en dan kun je zeg maar je customer journey on-site gaan personaliseren aan de hand van wat je al weet van jouw bezoeker. Dus als je weet dat hij gevoelig is voor schaarste dan kun je misschien wel een pop-up tonen van hé, schrijf je voor 5 uur in voor mijn training. Ja, en dat werkt wel, dat werkt ook wel bizar goed.

Bas: Cool, gaaf man.

Dennis: Dus dat doen we ook wel.

Succesverhaal

Bas: Mooi, mooie praktische tips. Heb je een zoekterm of een klant waarvan je denkt van nou, dit had ik nooit verwacht dat ik op deze term bovenaan ben gekomen? Of zijn dat er te veel om op te noemen?

Dennis: Ja, het zijn er sowieso te veel om op te noemen. Ik was zelf wel heel trots op het Franse woord voor vibrator waar echt een ton zoekvolume per maand of zo op zit met ja, met wel een van de grotere partijen in Nederland op dat domein, maar dat ging echt binnen 2, 3 maanden stonden we daarmee in de top. Dus dat was wel een hele gave. Ja, we hebben wel zeg maar in de hypothekenmarkt, ik ga niet zeggen voor wie we werken, maar daar hebben we wel echt de meeste topposities ook wel in handen.

Bas: Ja, dat zijn bizar dure clicks ook man, die clicks in Google kosten gewoon 30 euro per click of zo op het woord hypotheken en als je dan bovenaan staat, ja, dan kun je uitrekenen, daar kun je tonnen aan uitgeven en dan verdien je nog steeds geld.

Dennis: Ja, daarom, dus dat is wel, ja, dat is wel kicken en verder verzekeringsmarkt vind ik ook gaaf, daar hebben we ook wel echt veel topposities voor onze klanten en dat is ook echt een zwaar concurrentieveld wat dat betreft waar echt hard gevochten wordt op dit gebied.

Bas: Is dit nog een beetje een ondergeschoven kindje dat linkbuilden en SEO bouwen? Je hebt soms bedrijven die denken nou, ik blijf maar gewoon lekker betalen voor mijn marketing en dat SEO dat komt later wel, het is natuurlijk best wel saai, laat ik het zo noemen, je moet veel content creëren een links en zo, denk ik van ja, daar stap ik niet elke dag mijn bed voor uit maar jij blijkbaar wel.

Dennis: Ja, kijk, ik denk dat voor heel veel organisaties hier gewoon nog heel veel kansen liggen en nou, ik noemde net al een aantal klassieke markten zoals de verzekeringsmarkt en ook de bankenmarkt die eigenlijk in die beginjaren dat hele internet eigenlijk hebben laten afsnoepen door ja, vergelijkers en affiliates en ja, die nu eigenlijk een beetje wakker worden en zien van hé, we kunnen dat verkeer veel beter zelf direct naar ons toe gaan halen en ik zie het ook nog wel veel bij e-commercebedrijven dat het een toch wel redelijk SEA beest is, dus dat echt de hoofdmoot van de omzet binnengetrokken wordt vanuit ads en ja, ik heb dan vaak wel zoiets van ik ken er ook zat die zeg maar wel gewoon 40, 45% van hun omzet via SEO binnenhalen en dat is iets waar je niet elke dag die geldkraan voor open hoeft te hebben staan. Het is ook veel duurzamer want ja, als je morgen de knop van AdWords uitdraait dan ben je in die zin ben je eigenlijk direct je verkeer ben je kwijt, misschien hou je nog wat returning visitors eraan over, maar als jij gewoon die posities in jouw markt goed hebt staan organisch, ja, natuurlijk dan moet dan misschien wel het linkbuildingbudget tegenaan, maar dat is vaak totaal niet vergelijkbaar met de spend die er in AdWords gaat en ik denk ook dat het zeker in de e-commerce wel heel belangrijk is dat je ook gewoon een goede gezonde mix van kanalen hebt want ja, er hoeven maar twee partijen bij te komen die ook vol SEA aandraaien of dat er een keer een investeerder bij een e-commerce bedrijf erbij instapt waardoor het in een keer niet meer zo op marge maar meer op marktaandeel gaan, ja, en als je dan zo afhankelijk daarvan bent. Dus ik zal altijd SEO als duurzaam kanaal daar nog steeds zwaar op inzetten.

Bas: Ja, vertel mij wat, ik heb ooit een AdWords penalty gehad dus ik weet hoe het voelt.

Dennis: Ja, ja.

Website migratie

Bas: Nog iets anders, ook een beetje uit eigenbelang, sites transformeren hè, dus ik heb Plazatalk en Ondernemen op Slippers maar ik wil uiteindelijk Ondernemen op Slippers mijn hoofdbrand gaan maken dus ik wil eigenlijk Plazatalk gaan samenvoegen en alles onder één merk brengen.

Dennis: Ja, migratie.

Bas: Ja, dus dan heb je die site, doen jullie dit soort trajecten ook zeg maar? Dat je dan zorgt dat die linkwaarde goed wordt doorgegeven en hoe pak je dat dan aan en wat is belangrijk als je zoiets doet?

Dennis: Ja, we doen dat best wel–

Bas: En de belangrijkste vraag nog, hoeveel effect heeft het op je zoekresultaat?

Dennis: Ja, nou, hier heb ik dus wel bedrijven echt kapot aan zien gaan hè, als je dit niet op de juiste manier aanpakt en je hebt wel een grote afhankelijkheid van je organische verkeer dan ja, nou, ik heb er echt serieus bedrijven gezien die daarna de tent konden sluiten omdat het gewoon dusdanig in de soep was gedraaid dat het niet lukte. Dus ja, het is megabelangrijk dat je dat echt supergoed doet en wat daarbij belangrijk is, wat ik altijd belangrijk vind bij een migratie is dat je eigenlijk voor de content die je nu hebt staan op het platform wat dan gaat verdwijnen dat je eigenlijk op je nieuwe platform zorgt dat ook die ingangen weer geboden zijn omdat je eigenlijk een, ja, we noemen dat dan een page by page redirect doet. Dus dat je eigenlijk voor elke URL die je op de website die je wil samenvoegen hebt eigenlijk zorgen dat die ook een nieuwe ingang heeft op je nieuwe website en dat hij vervolgens allemaal met een, ja, dat noemen we dan een 301 redirect geredirect worden.

Bas: Precies.

Dennis: En als je die nieuwe pagina’s niet hebt, hè, dus ik noem maar wat, je hebt nu op Plazatalk een pagina verkopen op Amazon die je op Ondernemen op Slippers eigenlijk niet meer wil voeren dat je wel zorgt dat hij dan ofwel naar een bovenliggende categorie, dus ik noem maar wat, Amazon wordt geredirect, maar dat er in ieder geval soortgelijke–

Bas: Content.

Dennis: Ja, content en ingangen zijn gecreëerd en daarnaast is het altijd belangrijk van nou, wat zijn nou de pagina’s die de meeste linkwaarde van mijn huidige site hebben. Dus je kunt heel makkelijk bijvoorbeeld als je een tool als MOS hebt eens even kijken van wat zijn mijn top pages, dus welke pagina’s hebben de meeste linkwaarde, dus in ieder geval zorgen dat je daar een goede ingang ook weer voor creëert op je nieuwe website en de allerbelangrijkste, zorgen dat er geen losse eindjes zijn want ik zie ook vaak e-commercepartijen die gaan dan een migratie doen en dan denken ze van nou, we pakken alleen de categorieën en de home, maar we doen de product pages bijvoorbeeld niet want er komt een nieuwe URL-structuur voor de producten dus die gaan we niet redirecten. Nou, dan zie je toch dat dat in sommige gevallen wel de helft van het verkeer dan scheelt na een migratie. Dus je wil gewoon geen losse eindjes.

Bas: Nee, inderdaad, maar dan en hoe moet ik het zien dan? Want stel je staat op een bepaalde positie in Google en je doet dan een 301 redirect, wordt die positie uiteindelijk dan vroeg of laat dan overgenomen door je nieuwe domein als je die redirect hebt gedaan?

Dennis: Ja, als je het goed doet en goed aangeeft, ook als je niet altijd het niet perfect doet dan het is geen garantie ook dat het, hè, Gerjan, mijn oud-compagnon, ik heb nog steeds veel contact met hem, hij is ook, nou, hij is helemaal zijn meditatiebrand zeg maar aan het opbouwen.

Bas: Cool.

Dennis: En hij heeft daarvoor het domein meditatie-instituut, dus dat is heel cool, maar zijn vorige brand is hij aan het verhuizen, ook bij Google dat perfect zeg maar aangegeven en alsnog best wel een drop in posities gemaakt. Dus er kleeft altijd wel een risico aan, zeker als je naar een nieuwe domeinnaam gaat, maar ja, het minste wat je kunt doen is in ieder geval zorgen dat er geen losse eindjes zijn, zorgen dat er op het nieuwe platform ook de juiste ingangen zijn, dat je dat op de juiste manier doet.

Bas: Ja, maar goed, jullie doen dit soort migratieprojecten ook dus je kan ook, voor dit soort dingen zou je ook bij jullie aan kunnen kloppen.

Dennis: Ja, ik wil geen reclame maken, maar het zou kunnen. We hebben een aantal specialisten die dat soort trajecten voor ons doen.

Bas: Precies, je hebt ondernemers die willen alles zelf doen en kunnen en die gaan 100 YouTube filmpjes kijken en weet je, ik heb zoiets van ja, dan betaal je de prijs en dan gebeurt het door de specialist, dat is toch iets beter.

Dennis: Ja, zeker.

Bas: Nee, mooi, tof man. Wat is nog meer, ik was even aan het nadenken, ja, want ik vind het ook indrukwekkend, je vertelde ook je business groeide 300% al 3 jaar achter elkaar, dat is een bizarre groei zeg maar.

Dennis: Ja.

Bas: Ik heb zelf ook ooit de cross border award geworden, snelst groeiende cross border e-commercebedrijf van Nederland, maar dit klinkt ook als een bizarre stijging.

Dennis: Ja, nou, dit is dan het derde jaar zeg maar waar we dat in bereiken.

Groei bewerkstelligen

Bas: En 300% is niet zomaar ook een getal zeg maar. Dan denken sommige mensen ja, 10, 20%, 300%, bam. Wat is nou de factor geweest volgens jou die deze groei bewerkstelligt en is dit voor jou heel stressvol of niet?

Dennis: Nee, ja, het geeft gewoon allereerst heel veel energie om met zulke targets aan de slag te zijn en kijk, ik denk het allerbelangrijkste als je zulke doelen stelt is 1) dat er wel gewoon een heel duidelijk plan aan ten grondslag, want ja, je kunt dat roepen maar ja, het moet wel ergens op gebaseerd zijn. Dus wij hebben dat eigenlijk met twee modellen gedaan, 1) dat agency model, dus partnerren met andere bureaus waardoor we hard groeien en wat ook zorgt voor een constante stroom aan nieuwe klanten en 2) eigenlijk die internationale slag want ja, we hebben het nu veel voor de Nederlandse markt gedaan, maar we doen dit dus eigenlijk voor alle markten in Europa. Dus ja, dat maakt als je een scale-up of een e-commerceklant krijgt en die in meerdere landen wil uitrollen dat je eigenlijk standaard aan de hand meegenomen daarin wordt of wij de klant aan de hand daarin meenemen, maar dat je op die manier eigenlijk heel Europa door kunt partnerren. Dus op die manier kun je eigenlijk heel snel schaal maken en het is heel belangrijk ook dat je zulke doelen allereerst denk ik deelt met je team, maar ook dat we steeds weer benadrukken van ok, dit zijn die doelen dus hier willen we staan met onze vestiging in Amsterdam in december, hier willen we staan met onze vestiging in Zwolle en steeds weer elk kwartaal, elke maand even kijken van ok, waar staan we nu ten opzichte van de targets, dus iedereen weet dat ook dus ik heb ook mensen in dienst die niet genoegen nemen zeg maar met de status quo maar waar we met zijn allen de schouders onder zetten van nou, we gaan dat halen en het maakt niet uit hoe we er komen maar we gaan er komen en wat wou ik daarin nog meer zeggen, ja, dus dat is wel heel belangrijk dat je organisatie daar ook, oh ja, het vieren, dus als je het haalt dan moet je het ook goed vieren.

Bas: Ja, op Zoom.

Dennis: Ja, ja, ja. Dus dit jaar is dat er nog niet echt van gekomen helaas door de Corona.

Bas: Maar je bent nu aan het sparen om het dadelijk echt goed te vieren.

Dennis: Ja, we zijn nu aan het sparen om het echt ja, om daar een goed feestje op te bouwen.

Bas: Briljant. Ok, dus concreet, duidelijke doelen, samenwerking. Dat zijn eigenlijk de twee dingen waar je het hardst op gegroeid bent.

Dennis: Ja, dat en ook gewoon je modellen heel schaalbaar inrichten natuurlijk.

Bas: Precies, processen.

Dennis: Dat is natuurlijk wel een ding. Kijk, we hebben het nu wel allemaal heel schaalbaar opgebouwd, processen geautomatiseerd, bepaalde zaken die allemaal nog in Excel gebeurden in systemen, ja, zelf systemen bouwen waardoor je gewoon sneller kunt gaan en dan merk je dat, want als je kijkt, we zijn zo hard gegroeid met onze vestiging in Zwolle bijvoorbeeld, maar als je kijkt naar mensen, nou, ik denk dat wij misschien het personeelsbestand dit jaar met 20% uit hebben hoeven breiden terwijl nou ja, het groeipercentage–

Bas: 300 is.

Dennis: Ja, dus het betekent dat je gewoon veel schaalbaarder de boel neer kunt zetten.

Bas: Veel winstgevender word je daarvan.

Dennis: Ja, dat zeker.

Bas: Cool man.

Dennis: Dus dat zijn de belangrijkste dingen.

Bas: Ik heb eigenlijk nog één ding, misschien ook een beetje uit eigenbelang, hoeveel maakt techniek uit voor je business hè, dus ik wil eigenlijk een beetje SAAS versus WordPress bijvoorbeeld leggen hoeveel dat uitmaakt voor je rankings hè. Dus heb je met een SAAS oplossing net zoveel kansen om die nummer 1 positie dan met een WordPress ding waar je alles zelf helemaal kan inrichten met de nieuwste–

Dennis: Ja, ik denk uiteindelijk wel want ook een WordPress en zo hoeft ook niet altijd super te zijn hè, als je die vol doet met plug-ins dan ja, dan rekent Google je daar ook alweer op af.

Bas: Ok.

Dennis: Ik denk veel belangrijker is voldoe je aan de randvoorwaarden van Google. Ja, ik zie nog steeds heel veel zelfbouw CMS bijvoorbeeld van andere bureaus waar je dan bijvoorbeeld ja, een heleboel rommel in de URL-structuur bijvoorbeeld staat het met allerlei cijfers en codes waarvan ik zoiets denk van ja, hè, dus als je maar zorgt dat je gewoon de schone URL-structuur bijvoorbeeld is heel belangrijk, ook dat je URLs niet af moet kappen omdat je SAAS-oplossing maar een bepaalde hoeveelheid tekens toestaat. Het moet gewoon lekker snel zijn ook want er komt een grote Google update aan 2021 waarbij Google zoals het nu lijkt veel meer op on-page activiteit ook mee gaat nemen in de rankings. Ze hebben daar de zogenaamde core web vitals voor gedefinieerd. Dat zijn eigenlijk een aantal metrics, eigenlijk een aantal KPI’s waar jouw website aan moet voldoen om ja, om ook een hoge ranking te krijgen dus dat wordt steeds belangrijker die on-site ervaring. Ik ja, ik denk ook dat linkbuilding daardoor wellicht in de toekomst misschien wel wat minder belangrijk gaat worden en dat het dus meer on-page gebaseerd gaat worden, dus de keuze die je maakt hangt vooral af van ja, kun je, hè, WordPress is vaak best wel lastig om een WordPress site, zeker als hij volhangt met plug-ins om die op de juiste snelheid te krijgen. Ja, dan zou je potentieel, en ik wil niemand bang maken, maar ja, Google heeft aangekondigd mei volgend jaar gaat het gebeuren, ja, zou je daar wel misschien wel een beetje op bestraft kunnen worden als je daar niet helemaal aan voldoet.

Bas: Dus heb je een WordPress site, bereid je voor.

Dennis: Ja, niet alleen WordPress want Magento is ook altijd, eigenlijk de meeste, snelheid is wel een ding waar ik denk veel partijen ook nog op kunnen winnen in de Nederlandse markt.

Bas: Cool. Leuk man, ik vond het een tof gesprek. We gaan een beetje afronden Dennis, maar heb je nog dingen die je wil zeggen, wil je nog dingen delen, heb ik iets niet gevraagd wat ik had moten vragen aan je of ja.

Dennis: Nee, ik denk het meeste is denk ik wel gezegd. Wij gaan de komende jaren gewoon lekker internationaal uitbouwen met Seeders, we willen eigenlijk in de meeste landen in Europa wel een bepaalde fysieke aanwezigheid hebben. Ik weet jij zegt altijd van we moeten digitaal.

Bas: Virtueel team.

Dennis: Ja, een virtueel team bouwen, maar ja, ik geloof toch wel in gewoon lokale teams met kennis van de markt, samenwerken, schaalbaarheid, waardecreatie. Maar nee, verder ik denk de meeste leuke dingen wel ja, gezegd. En ik kijk graag een keertje met je mee natuurlijk om eens te kijken hoe jij de boel wat sterker neer zou kunnen gaan zetten.

Bas: Gaaf, daar gaan we heet dadelijk eens even over hebben.

Dennis: Is helemaal goed.

Bas: Hé, tof man, dank je wel, ik ben in ieder geval weer wijzer geworden op het gebied van linkbuilding ik hoop de luisteraars ook, daar ga ik van uit en ja, ik zeg tot de volgende keer, dank je wel Dennis.

Dennis: Ja, tot de volgende keer.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Ja, Dennis gooit nog even zijn duimpje omhoog. Ik vond het een interessant interview inderdaad hoe hij ja, toch als een baldadig mannetje getransformeerd is naar iemand die een supermooie link build, internationaal bedrijf heeft op het gebied van linkbuilding en nou, tof gesprek, hopelijk hebben jullie er ook wat aan gehad en ik zeg tot de volgende keer maar weer! Ciao ciao!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen