7 voordelen van een goede e-commerce klantenservice
7 voordelen van een goede e-commerce klantenservice
28 januari 2023 

7 voordelen van een goede e-commerce klantenservice

E-commerce bedrijven kunnen niet slagen zonder een geweldige klantenservice te bieden. Door dat te doen zijn klanten verzekerd van een positieve ervaring, wat leidt tot meer verkopen en herhaalbezoeken. 

Daarom loont het om een duidelijk proces te hebben, snel te reageren op vragen of opmerkingen en de juiste hulpmiddelen in te zetten! 

In dit artikel tonen we je 7 voordelen van een uitstekende klantenservice. 

Zorg ervoor dat je deze belangrijke inzichten in waarom kwaliteitsondersteuning zo belangrijk is, niet mist!


1. Verhoogt de klanttevredenheid

Goede klantenservice is onmisbaar voor elk bedrijf dat de klanttevredenheid wil vergroten en loyaliteit wil opbouwen. Zorg ervoor dat je snel en accuraat reageert en een eenvoudige werkwijze biedt om problemen op te lossen ...het hoort allemaal bij een uitstekende service die je klanten verwachten!

Besteed ook aandacht aan terugkoppeling van klanten ...door hun verzoeken serieus te nemen weten ze dat ze gewaardeerd worden als individu en zullen ze eerder geneigd zijn om te blijven of zelfs je bedrijf aan te bevelen!

2. Verbeterd merkimago

Verbeterd merkimago

Als het om je e-commerce bedrijf gaat, is een goede klantenservice de sleutel tot het opbouwen van merkentrouw en een positief imago.

Niet alleen zullen tevreden klanten blijven terugkomen, maar ze zullen ook eerder geneigd zijn je lof toe te zingen. Wat leidt tot nog meer succes!

Bovendien kan het gebruik van moderne technologieën zoals geautomatiseerde klantenservice je een extra voorsprong geven in termen van snelheid en nauwkeurigheid.

Dus laat ze wat liefde zien met ouderwets goede klantenservice ...wie weet waar het toe zal leiden?

3. Hogere conversiepercentages

Bij het runnen van een e-commerce bedrijf draait alles om conversiepercentages ...dat is het aantal mensen op je site die daadwerkelijk kopers worden! Het verhogen van die aantallen betekent meer klanten, hogere verkoopcijfers en meer winst. 

Om dat te bereiken, moet je optimaliseren voor mobiele gebruikers (want laten we eerlijk zijn: iedereen houdt van zijn of haar telefoon). Plus geweldige productbeschrijvingen en afbeeldingen zijn essentieel ...klanten moeten inspiratie krijgen en bv. denken "dit zal geweldig staan in mijn woonkamer".

Bied kortingen of andere extraatjes aan als ze iets kopen om de deal zoeter te maken... en vergeet het naadloze bestelproces niet, zodat niemand gefrustreerd raakt voordat hij of zij iets koopt!

Maar besef dit goed ...klantenservice speelt een grote rol bij het werven en behouden van klanten, waarbij het niet altijd gaat om de reactiesnelheid of kwaliteit. Het gaat ook om het begrijpen van de behoeften van klanten, zodat je ze kunt omzetten in trouwe shoppers op je website ...dat zou topprioriteit moeten zijn om je bedrijf echt te laten bloeien!

4. Meer terugkerende klanten

Een geweldig klantenserviceteam aan je zijde hebben is essentieel voor het creëren van terugkerende klanten die opnieuw bij je willen kopen. Want als mensen het gevoel hebben dat hun vragen en verzoeken worden gehoord en gerespecteerd, leidt dat tot een fantastische winkelervaring die ze niet snel zullen vergeten! 

En als de ervaring met je bedrijf hen laat glimlachen, dan zal mond-tot-mondreclame bij familie en vrienden de verkoop nog meer doen groeien. Zorg er dus voor dat die vriendelijke vertegenwoordigers van de klantenservice nooit een slag missen!

5. Verbeterde gebruikerservaring

Het bieden van een geweldige klantenservice is een zekere manier om het succes van elk online bedrijf te vergroten. Door klanten snel en accuraat antwoord te geven laat je zien dat je hun behoeften serieus neemt, wat leidt tot loyalere klanten die zich gewaardeerd voelen door je merk. 

Verder zorgt het bieden van uitzonderlijke ondersteuning ervoor dat je bedrijf zich onderscheidt van de rest en geeft hen geen reden om ergens anders te kijken ...een win-winsituatie dus!

Want een verbeterde gebruikerservaring zal al met al dus absoluut leiden tot meer aankopen en herhalingsaankopen door je klanten.

6. Hogere verkoopopbrengsten

We weten allemaal hoe belangrijk een uitstekende klantenservice is voor een hogere omzet. Studies hebben aangetoond dat bedrijven die van een uitstekende ervaring voor hun klanten een prioriteit maken een omzetstijging tot 20 procent kunnen zien! 

Dat is logisch, want gelukkige klanten zijn veel meer geneigd om steeds weer opnieuw terug te komen ...wat betekent dat je bedrijf gezond blijft met terugkerende kopers in plaats van alleen maar een snelle duit van hen te krijgen.

Uiteindelijk wil je je bedrijf zien groeien, meer nieuwe en terugkerende klanten ontvangen en dus meer winst maken ...alles draait om het grotere plaatje.

Zie deze belangrijke factor voor succes dus niet over het hoofd!

7. Je klanten beter snappen

Je klanten beter snappen

Je klanten op een dieper niveau begrijpen is de sleutel tot een uitstekende klantenservice. Niet alleen kan het verzamelen van terugkoppeling en beoordelingen je helpen hun voorkeuren te volgen, maar het laat ook zien dat je hen waardeert als individuen. 

Dit zal op zijn beurt leiden tot op maat gemaakte oplossingen die speciaal voor elk van hen zijn gemaakt ...wat leidt tot een eersteklas gebruikerservaring waardoor ze blijven terugkomen! 

Het kan om vrij simpele onderdelen gaan, maar die toch nog vaak over het hoofd worden gezien door e-commerce ondernemers. Je kan denken aan updates tijdens een bestelling, waarin alles duidelijk wordt aangegeven voor de klant. Of het maken van een krachtige Q&A sectie. Verder kun je reviews bijhouden en ook snel reageren met vanzelfsprekend het moto "klant is koning".

Zorg ervoor dat je die laatste ook meeneemt. Heb je echt passie voor je e-commerce onderneming? Dan wil je mensen ook echt helpen! Laat dus niet een slechte ervaring je valkuil zijn ...los het snel en in het voordeel van de klant op (natuurlijk met enige redelijkheid). Het zal je veel meer vruchten afwerpen voor de langere termijn.

Neem dit mee en je zult succesvoller worden met je e-commerce bedrijf.

Wees de beste verkoper!

Eén ding is zeker ...om een succesvol online bedrijf te zijn, moet je een uitstekende klantenservice bieden. Dat schept niet alleen loyaliteit en vertrouwen bij je klanten, maar zorgt er ook voor dat ze keer op keer terugkomen vanwege de geweldige ervaringen die ze met je hebben gehad.

Door precies te begrijpen wat elke unieke klant verlangt en dienovereenkomstig aangepaste oplossingen te bieden, geef je niet alleen een service van onschatbare waarde die je merk onderscheidt van alle andere concurrenten die er zijn. Maar je genereert ook een hogere conversie!

Kortom ...ga hier direct mee aan de slag, want je snapt nu alle voordelen van een goede klantenservice, tijd om het goede voorbeeld te geven!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen