Hoe kun je een succesvolle e-commerce website bouwen?
Hoe kun je een succesvolle e-commerce website bouwen?
20 februari 2023 

Hoe kun je een succesvolle e-commerce website bouwen?

Wil je je bedrijf op de digitale kaart zetten? Het opzetten van een succesvolle e-commerce website is geen makkie ...er komt zoveel meer bij kijken dan alleen wat webpagina's bouwen.

Alle aspecten van de gebruikerservaring, ontwerp, contentmarketing en SEO optimalisatie moeten zorgvuldig overwogen worden.

Neem je echter de tijd om je op elk element te concentreren, kun je een online aanwezigheid creëren die ervoor zorgt dat klanten terugkomen voor meer.

Bekijk onze inzichten in dit artikel wanneer je hulp nodig hebt bij het ontwerpen van een geweldige e-commerce website!


Selecteer je perfecte e-commerceplatform

Wil je een online winkel maken die je klanten van hun sokken blaast? Het begint allemaal met het kiezen van het juiste e-commerce platform.

Het zal daarbij meestal lastig kiezen worden ...er zijn zoveel opties.

Maar wanneer je rekening houdt met welke eigenschappen het belangrijkst zijn voor succes (betalingsflexibiliteit, gebruiksvriendelijke UI, klantenondersteuning en gegevensinzichten) dan zal het kiezen van de perfecte e-commerce partner in een mum van tijd zijn vruchten afwerpen.

Kies een domeinnaam + hosting voor je bedrijf

Bij het lanceren van je e-commerce bedrijf is het kiezen van de juiste domeinnaam en hosting ook een must.

Je URL zegt zoveel over wie je bent ...kies iets wat bij iedereen opvalt.

Wanneer de perfecte naam eenmaal is gekozen, zorg dan dat die redirects gaan rollen zodat klanten hun weg kunnen vinden ...ongeacht welke extensie ze gebruiken (kijk of .com, .io, .eu, .be bv. nog vrij zijn).

En vergeet de hosting niet ...controleer de betrouwbaarheid en de middelen die nodig zijn om je winkel zonder haperingen draaiende te houden. Maak je klaar om online winkelen te veroveren met deze solide basis waarop de rest wordt gebouwd!

Je e-commerce thema aanpassen en ontwerpen

Met de groeiende winkelende bevolking vereist het lanceren van een succesvolle e-commerce website meer dan alleen een zorgvuldige gedachte of simpel ontwerp ...je moet er ook voor zorgen dat hij er goed uitziet. Dat betekent het kiezen van een aantrekkelijk kleurenschema en lettertype dat de gebruikerservaring verbetert.

Verder moet je een thema voor je site maken dat "responsive" en dus mobielvriendelijk is, wanneer je mee wilt doen met alle online actie.

Schakel experts in die je kunnen helpen met je e-commerce website

Waarom zelf het stuur in handen nemen, wanneer je de beste mensen uit de branche kunt inhuren? Met deskundige hulp zal je e-commerce website het gegarandeerd goed doen.

Ze kunnen niet alleen een prachtig ontwerp maken en een onovertroffen gebruikerservaring opzetten ...ook zoekmachine optimalisatie en er ook voor zorgen dat alles harmonieus samenwerkt. Geloof ons nou maar, experts aan boord hebben voor deze reis kan je bedrijf sneller vleugels geven dan enige andere manier die nu beschikbaar is.

Voeg je producten toe

Wil je je e-commerce shop nu echt beginnen? Dan zal je natuurlijk een productaanbod moeten opbouwen. Niet alleen zal het alle geweldige artikelen die je verkoopt onder de aandacht brengen, maar het creëert ook een geweldige, boeiende ervaring voor klanten. Zorg er alleen voor dat je bij het toevoegen van die productvermeldingen rekening houdt met belangrijke overwegingen ...zoals zichtbaarheid en betrokkenheid. Met wat strategie kan je online winkel behoorlijk succesvol zijn.

De juiste categorie

Wil je ervoor zorgen dat klanten hun weg kunnen vinden in je webwinkel? Begin met de basisorganisatie van je producten. Label en categoriseer artikelen, zodat zoekmachines ook weten waar ze aan toe zijn. Zo kan iedereen precies dat artikel vinden waar hij of zij zin in heeft.

Productomschrijving en afbeeldingen

Wanneer je beschrijvingen van je producten maakt, zorg er dan voor dat ze zo gedetailleerd en levendig mogelijk zijn ...een soort van minifilm. Schets het perfecte beeld voor potentiële klanten met gedetailleerde beschrijvingen die hen alle informatie geven die ze nodig hebben om vol vertrouwen op "toevoegen aan winkelwagentje" te klikken. Vul het ook aan met verbluffende beelden: foto's of video's zijn altijd nuttig bij het nemen van die beslissingen.

Het prijzen van je producten met verzendkosten

Verzendkosten kunnen die verkoop maken of breken, dus prijs en toon ze slim. Wanneer een klant denkt dat verzending niet de moeite waard is voor zijn of haar aankoop, zal die waarschijnlijk ergens anders gaan winkelen. Zorg dat je de best mogelijke deal maakt om ze tevreden te houden.

Kies veilige betaalmethodes

Wanneer je wilt dat klanten met vertrouwen een online aankoop doen, is het nodig dat je voor hen een veilig betalingssysteem kiest. Neem nu de extra tijd die nodig is ...categoriseer producten, label artikelen duidelijk, beschrijf in detail wat ze doen. En stel de prijzen net zo vast ...zodat het winkelend publiek gemakkelijk toegang heeft wanneer het door je digitale winkelpui bladert en kan vertrouwen op hun financiële veiligheid bij elke transactie die wordt gedaan.

Stel verschillende betalingsopties in

Betaalmogelijkheden zijn onmisbaar voor elke webwinkel die serieus geld wil verdienen. Niemand wil dat zijn zuurverdiende geld in de gootsteen verdwijnt, dus heb je een veilige betalingsverwerker nodig die klanten kunnen vertrouwen ...voer creditcards, iDEAL en PayPal in.

Bovendien zijn er Stripe en Square, die een reeks functies bieden die speciaal zijn ontworpen om kleine bedrijven te helpen slagen in het digitale tijdperk. Kortom: wanneer je wilt dat mensen geld uitgeven op je website, moet je eerst uitzoeken hoe ze dat gaan doen.

Om je klanten een soepel winkelproces te garanderen, zou je ook alternatieve betaalmethoden zoals Apple Pay en Google Pay kunnen implementeren. Het is niet alleen handig om aankopen te doen zonder creditcardgegevens in te voeren, maar veiligheidsmaatregelen zoals de "Payment Card Industry Data Security Standard" (PCI DSS) helpen om klantgegevens veilig te houden bij het verwerken van betalingen.

Het instellen van diverse betaalopties garandeert een gemakkelijke en toch veilige ervaring voor alle betrokkenen!

Maak een keuze in opslag, verzending en retourbeleid 

Het is geen geheim dat wanneer je een succesvolle e-commerce website wilt bouwen, het opslag- en leveringsbeleid essentieel is. Want dit zijn belangrijke elementen waarop klanten hun beslissingen baseren ...het loont dus om ze goed te regelen. Zo kan opzetten van je eigen magazijn bv. tijdrovend zijn (en niet te vergeten prijzig), maar er zijn tegenwoordig genoeg alternatieven zoals "Fulfillment by Amazon" of "Logistiek via Bol", die al het harde werk uit handen nemen om ervoor te zorgen dat je producten veilig en wel op precies de juiste plaats en op tijd aankomen. Kortom: doe je onderzoek en kies wat het beste past bij jou en je speciale klanten.

Je hebt je geweldige nieuwe product, en je bent klaar om te gaan verkopen ...maar vergeet de details niet. Door artikelen veilig op te slaan blijven ze in topconditie, terwijl een duidelijk verzendbeleid betekent dat klanten precies weten wanneer ze hun bestellingen kunnen verwachten. En wanneer er iets niet goed gaat? Zorg ervoor dat je het winkelend publiek laat weten wat er dan gebeurt met een duidelijk retourbeleid. Met deze adviezen wordt het gemakkelijk voor je om die perfecte e-commerce ervaring te creëren!

SEO, promoties en analysetools

Laten we eerlijk zijn: niemand houdt van scrollen tot zijn duimen pijn doen. Daarom is een uitstekende SEO strategie voor je e-commerce site zo essentieel. Het zorgt ervoor dat je naar de top van de zoekmachine rankings springt en klanten in een oogwenk precies geeft wat ze zoeken! Geen gezeur meer door pagina na pagina, want bij het goed uitvoeren ervan zullen zoekwoordenonderzoek, linkbuilding en verse inhoud je website absoluut bovenin de zoekresultaten weergeven.

Naast het online opvallen, kunnen promoties net zo effectief zijn om die klanten naar je website te lokken. Wanneer je bereid bent creatief te zijn met kortingen of speciale aanbiedingen, dan zal het winkelend publiek weinig reden hebben om niet iets bij je te kopen!

Mis de kracht van sociale mediaplatforms zoals Instagram, Facebook, YouTube en TikTok niet om je promotie-inspanningen te stimuleren. En houd vervolgens bij hoe je het doet met analysetools! Het analyseren van gegevens die hiermee worden gegenereerd zal helpen om de gebruikerservaring te optimaliseren en tegelijkertijd een succesvolle e-commerce onderneming in de toekomst te garanderen.

Klantenservice

Wanneer je van jouw e-commerce website een succes wilt maken, is klantenservice de sleutel. Niet alleen moet je de ondersteuning afstemmen op de behoeften van klanten en snelle hulp bieden bij problemen die zich voordoen, maar zorg er ook voor dat hun ervaring vriendelijk genoeg is zodat ze blijven terugkomen! Het vertrouwen tussen consumenten en bedrijven groeit op het moment dat ze weten goede klantenservice te ontvangen ...dus onthoud dat: SEO kan er ook van profiteren, want snelle en vooral behulpzame antwoorden zullen de ranking in zoekmachines verbeteren.

Ben jij klaar om een succesvolle e-commerce website te bouwen?

Het opzetten van een winnende e-commerce site is geen kleinigheid! Voor elk bedrijf dat zijn online aanwezigheid wil laten groeien, is SEO van groot belang. Je kunt ook de deal zoeter maken met promoties en aanbiedingen om klanten aan te trekken, terwijl analyses onschatbare inzichten verschaffen in het gedrag van klanten die je helpen je site-ervaring te verbeteren. En vergeet niet een geweldige klantenservice te bieden: dit helpt vertrouwen te scheppen tussen jou en de kopers, zodat iedereen tevreden naar de kassa gaat. Met al deze hoofdingrediënten samen zal succes praktisch onvermijdelijk zijn ...succes!


 

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen