Hoe je je Amazon Product Listings optimaliseert voor meer verkopen
Hoe je je Amazon Product Listings optimaliseert voor meer verkopen
29 december 2022 

Hoe je je Amazon Product Listings optimaliseert voor meer verkopen

Ben je een Amazon verkoper die meer verkopen wil realiseren? Dan is het optimaliseren van je product listings een must. Door de tijd te nemen om ervoor te zorgen dat je product listings van hoge kwaliteit zijn, kun je ervoor zorgen dat ze zich onderscheiden van de concurrentie. In deze blog post bespreken we hoe je je Amazon product listings kunt optimaliseren voor maximale zichtbaarheid en meer verkoop.


Het optimaliseren van je Amazon product listings

Het optimaliseren van je Amazon product listings
Het is belangrijk te begrijpen uit welke elementen een geoptimaliseerde Amazon product listing bestaat. Een geoptimaliseerde Amazon product listing bevat verschillende elelementen die ervoor zorgen dat het zich onderscheidt van de concurrentie en meer kopers aantrekt. Een Amazon product listing bevat de volgende elementen:

  • Keywords
  • Product afbeeldingen
  • Product titels
  • Product prijs
  • Product omschrijvingen
  • Belangrijkste eigenschappen van het product (bullet points)
  • Backend keywords

Keywords

Keywordonderzoek is een van de essentiële elementen als het gaat om het optimaliseren van een Amazon productvermelding. Dit onderzoek helpt je om de meest relevante woorden en zinnen te identificeren waar potentiële klanten waarschijnlijk naar zoeken als ze op zoek zijn naar een specifiek product. Door te begrijpen welke termen mensen gebruiken, kun je ze vervolgens opnemen in je producttitels, beschrijvingen en andere elementen om meer aandacht op je producten te vestigen.

Keyword onderzoek op Amazon

Een bewezen strategie voor het vinden van relevante keywords is als volgt: Tik woorden en zinnen in de Amazon zoekbalk en bekijk welke suggesties er worden weergegeven. Uit deze suggesties kun je vervolgens relevante keywords filteren. Denk zowel aan long-tail keywords als short-tail keywords:

  • Long-tail: Zijn relatief specifieke keywords. Ze hebben over het algemeen een laag zoekvolume en weinig concurrentie. Het voordeel kan echter wel zijn, dat er sprake is van een relatief hoog conversie percentage gezien de specificiteit waarmee potentiële klanten zoeken.

  • Short-tail: Hebben over het algemeen een hoog zoekvolume, maar ook een hoge mate aan concurrentie. Wel is er hoogstwaarschijnlijk sprake van een lager conversie percentage in vergelijking tot long-tail keywords. Dit komt met name doordat mensen (nog) niet heel specifiek opzoek zijn. Maar vooral aan het oriënteren zijn.

Productafbeeldingen

Het hebben van hoogwaardige productafbeeldingen is een ander belangrijk onderdeel van een geoptimaliseerde Amazon productvermelding. Wanneer shoppers op zoek zijn naar een specifiek product, nemen ze hun beslissing vaak op basis van de afbeeldingen die ze zien. Je moet altijd duidelijke, scherpe en nauwkeurige afbeeldingen van je producten gebruiken, zodat klanten een goed beeld krijgen van wat ze kopen.

Hanteer de volgende richtlijnen:

  • 6 afbeeldingen en 1 video per artikel zijn ideaal
  • afbeeldingen dienen een witte achtergrond te hebben
  • Gebruik 500 x 500 pixels of 1000 x 1000 pixels.

Producttitels

Je producttitels spelen een belangrijke rol om potentiële klanten te helpen je producten op Amazon te vinden. Je producttitels moeten beschrijvend zijn en dienen relevante keywords te bevatten.

 Hanteer de volgende richtlijnen:

  • De producttitel moet overeenkomen met de titel die in principe op de verpakking van het product zou staan
  • De titel mag bestaan uit ongeveer 8 - 15 woorden
  • Gebruik hoofdletters voor de eerste letter van elk woord (behalve voor voorzetsels, voegwoorden en lidwoorden).

Product Prijs

Prijs is een belangrijke factor bij het optimaliseren van een product listing. Te lage prijzen kunnen klanten doen twijfelen aan de kwaliteit van je producten en te hoge prijzen zullen hen ervan weerhouden je producten te kopen. De juiste prijs bepalen is essentieel voor het maximaliseren van de verkoop en het vinden van de juiste balans tussen kosten en winst. Om de juiste prijs te bepalen kijk onder andere naar je directe concurrenten om zo tot een aantrekkelijke prijs te komen.

Productbeschrijvingen

Je productbeschrijvingen moeten het winkelend publiek alle noodzakelijke informatie over je producten geven. Ze moeten gedetailleerd en nauwkeurig zijn, maar ook beknopt en gemakkelijk te lezen.

Hanteer de volgende richtlijnen:

  • Zorg ervoor dat de merknaam van het artikel in de beschrijving staat
  • Beschrijf relevante details zoals afmetingen, materiaaltype etc.

Belangrijkste eigenschappen van het product (bullet points)

Bullet points geven potentiële kopers de meeste belangrijke informatie over het desbetreffende product. In elke bulletpoint noem je een eigenschap van het product met daarbij de belangrijkste voordelen. Door middel van bullet points kunnen potentiële kopers relatief eenvoudig tot een koopbeslissing overgaan.

 Hanteer de volgende richtlijnen:

  • Gebruik maximaal 5 bullet points per product
  • Gebruik maximaal 1000 characters voor het beschrijven van de 5 bullet points
  • Beschrijf de 5 belangrijkse producteigenschappen die een potentiële koper dient te weten.

Backend keywords

Backend keywords zijn een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van je Amazon product listings. Deze keywords geven extra context aan je producttitels en -beschrijvingen, zodat potentiële kopers je producten gemakkelijker kunnen vinden. De belangrijkste eigenschap van backend keywords is dat shoppers deze keywords niet kunnen zien.

De volgende richtlijn kun je gebruiken:

  • Gebruik alleen generieke woorden
  • Includeer synoniemen, afkortingen en alternatieve namen van het product.

Waarom je vandaag nog moet starten met het optimaliseren van je Amazon Product Listings

Waarom je vandaag nog moet starten met het optimaliseren van je Amazon Product Listings
Het optimaliseren van Amazon product listings is essentieel voor elke online verkoper die de verkoop wil stimuleren en zijn aanwezigheid op het platform wil vergroten. Door de tijd te nemen om ervoor te zorgen dat je producten de juiste titels, beschrijvingen, keywords, afbeeldingen en prijsinformatie hebben, kun je de zichtbaarheid van je producten drastisch vergroten en je kansen om opgemerkt te worden door potentiële klanten verbeteren. Dus waar wacht je nog op? Let's go!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen