Hét ultieme stappenplan: zo start je een bedrijf
Hét ultieme stappenplan: zo start je een bedrijf
18 april 2023 

Hét ultieme stappenplan: zo start je een bedrijf

Ben je klaar om de sprong te wagen en een eigen bedrijf te starten? Het is een grote en spannende stap, maar het is vooral heel leuk! In dit artikel geven we je alle stappen die je moet nemen om een eigen bedrijf te starten - van het verzinnen van een bedrijfsnaam tot het vormen van een marketingstrategie. We vertellen je alles over hoe je een ondernemingsplan opstelt en over het maken van marketingmaterialen.


Ons stappenplan is hét startpunt als je wilt beginnen met een eigen bedrijf. We vertellen je welke zaken je écht niet over het hoofd moet zijn - bijvoorbeeld het onderzoeken van de markt en de concurrentie en het launchen van je bedrijf op social media. Aan het eind van dit blog heb jij alle nodige informatie om je bedrijf te starten en als een raket het ondernemersleven in te schieten. Ready, set, go! Laten we beginnen.

In 10 stappen een eigen bedrijf starten

Een bedrijf beginnen doe je niet in één dag en het is belangrijk dat je genoeg tijd neemt om belangrijke beslissingen en keuzes te maken omtrent jouw bedrijf. Ons stappenplan vertelt je waar je allemaal over moet nadenken voordat je naar de Kamer van Koophandel gaat om je bedrijf in te schrijven, zodat je goed voorbereid bent en een geweldige start kunt maken als ondernemer!

Stap 1: doe je onderzoek

Onderzoek doen voor eigen bedrijf

Voor je een bedrijf begint, is het cruciaal om onderzoek te doen. Bijvoorbeeld naar de markt. Door marktonderzoek te doen, kun je meer te weten komen over je beoogde doelgroep, hun behoeftes en de huidige markttrends. Door middel van dit onderzoek kun je pijlen of er überhaupt wel markt is voor jouw bedrijfsidee of product. Ook geeft een marktonderzoek inzicht in hoe je jouw bedrijf en product of dienst het best kunt positioneren.

Doe samen met het marktonderzoek ook gelijk een concurrentieanalyse. Door een concurrentieanalyse te doen krijg je inzicht in je mogelijke concurrenten. Door de zwakke en sterke punten van je concurrenten te analyseren, kun je je eigen concurrentievoordeel identificeren en zo een betere bedrijfsstrategie ontwikkelen dan je concurrenten.

Stap 2: kies een bedrijfsnaam

Deze stap is leuk, maar ook best moeilijk! Het kiezen van een bedrijfsnaam is namelijk bepalend voor hoe jouw doelgroep tegen jouw bedrijf aankijkt. Natuurlijk moet je een naam kiezen die uniek is en duidelijk laat weten wat je biedt of verkoopt, maar de bedrijfsnaam moet ook een bepaalt gevoel geven aan jouw doelgroep. Stel dat je een advocatenkantoor wilt starten, dan kies je vanzelfsprekend een serieuzere naam dan als je een bijvoorbeeld een feestwinkel wilt openen. Hier zijn wat tips om een goede bedrijfsnaam te verzinnen:

  1. Houd het kort een simpel. Een korte en simpele naam is namelijk beter te onthouden dan een ingewikkelde of lange naam. Vermijd moeilijk uit te spreken namen of woorden met een lastige spelling.
  2. Kies een naam die geschikt is voor de toekomst. Kies een naam waarmee je ook makkelijk kunt uitbreiden naar andere diensten of producten. Ook moet een naam over een aantal jaar nog steeds relevant zijn.
  3. Vraag feedback aan familie en vrienden over de bedrijfsnaam die je in je hoofd hebt. Zij kunnen je nieuwe ideeën geven en andere perspectieven bieden.

Als laatste hebben wij de tip om ook eerst de beschikbaarheid te checken van de naam die je voor ogen hebt. Controleer of de naam beschikbaar is op social mediaplatforms en als domeinnaam. En check of de naam die je wilt kiezen niet al gebruikt wordt en geen inbreuk maakt op handelsnamen van andere bedrijven.

Stap 3: zet een bedrijfsstructuur op 

Het opzetten van een bedrijfsstructuur is een belangrijke stap bij het opzetten van een eigen bedrijf. Het bepaalt namelijk hoe je bedrijf georganiseerd is, wie de beslissingen neemt en hoe de verantwoordelijkheid verdeeld is. Deze zaken moet je helder hebben als je een goede bedrijfsstructuur wilt opzetten:

Bepaal de rechtsvorm van je bedrijf

Allereerst is het belangrijk dat je de rechtsvorm van je bedrijf bepaalt. Richt je bijvoorbeeld een eenmanszaak op, een vennootschap onder firma, een besloten vennootschap of een coöperatie. De rechtsvorm die je kiest bepaalt de juridische structuur en de aansprakelijkheid van je bedrijf.

Identificeer de sleutelposities

De volgende stappen zijn makkelijk gemaakt als je besluit om een eenmanszaak te beginnen, omdat jij dan als enige werkzaam bent in jouw bedrijf. Maar kies je voor een andere rechtsvorm, dan vereisen de volgende stappen wat aandacht. Bijvoorbeeld het identificeren van sleutelposities. Bepaal bijvoorbeeld wie de directeur wordt en wie de manager is. Spreek af wie waarvoor verantwoordelijk is en welke taken iedereen heeft.

Maak een organogram

Aansluitend op de stap hierboven, kun je vervolgens een organogram maken. Door de hiërarchie van je bedrijf in kaart te brengen, wordt duidelijk hoe verschillende rollen en functies binnen het bedrijf met elkaar samenwerken.

Bepaal de besluitvormingsprocessen 

Bepaal wie de beslissingen maakt binnen het bedrijf en hoe deze genomen worden. Leg dit goed vast, zodat er geen onduidelijkheden of onenigheid over ontstaat.

Stel beleidsregels vast

Door de beleidsregels van je bedrijf vast te stellen, worden de regels omtrent financiën, personeel en klantenservice duidelijk. Hiermee krijg je alle medewerkers van het bedrijf op één lijn en kan iedereen consistenter werken.

Leg de bedrijfsstructuur vast

De laatste stap is om al deze zaken vast te leggen in een professioneel document. Dit document kan dan worden gedeeld met alle medewerkers in het bedrijf, zodat iedereen op de hoogte is en er nergens onduidelijkheid over is.

Stap 4: Zorg dat je alle nodige licenties en vergunningen krijgt

Zorg dat je alle licenties en vergunning regelt die je nodig hebt voor je bedrijf. In sommige gevallen kan je alleen dan legaal je bedrijf runnen, bijvoorbeeld in het geval van een restaurant, waar je moet kunnen voldoen aan bepaalde veiligheid- en gezondheidseisen. Bovendien kom je met de juiste licenties en vergunningen betrouwbaarder over naar klanten en leveranciers toe.

Stap 5: Maak een ondernemingsplan

Schrijf een ondernemingsplan! Dit plan biedt je richting en focus als bedrijfseigenaar. Je onderzoekt de haalbaarheid en de potentie van je bedrijf en bepaalt de marktkansen en concurrentie. Door middel van een ondernemingsplan kun je eventuele investeerders en financiële instellingen overtuigen van de levensvatbaarheid van je bedrijf en de potentie ervan. Ook leg je in het ondernemingsplan vast welke risico's en uitdagingen er zijn voor je bedrijf.

Stap 6: Maak een financieel plan.

Door een financieel plan te maken voor je bedrijf, maak je inzichtelijk hoeveel geld je nodig hebt voor je bedrijf en of je financiering nodig hebt. Ook krijg je met een financieel plan welke winst je kunt behalen met je bedrijf.

Stap 7: Zet een bedrijfsinfrastructuur op

Stap 7 van het opzetten van je bedrijf, is het opzetten van een zakelijke infrastructuur. Dit betekent het vinden en huren van een kantoorruimte, het eventueel aannemen van personeel en het investeren in benodigde apparatuur. Leg vast waar je bedrijf zich bevindt en waar klanten eventueel naartoe kunnen komen.

Stap 8: Zet een marketingplan op en ontwikkel marketingmateriaal

Natuurlijk wil je dat jouw bedrijf ook klanten aantrekt! Daarvoor heb je een marketingstrategie- of plan nodig. Hierin leg je vast op welke manieren je jouw bedrijf gaat promoten en wat je daarvoor nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan de social mediakanalen die je wilt opzetten of de gegevens van mensen naar wie je nieuwsbrieven wilt gaan versturen. Als je de marketingstrategie helder hebt, is het tijd om deze uit te gaan voeren. Ook kun je, als je dit zelf niet kan, iemand inhuren om marketingmateriaal te maken, zoals visitekaartjes en posters voor je bedrijf.

Stap 9: Houd je administratie bij

Vanaf het moment dat je werkt aan jouw bedrijf, is het een must dat je jouw administratie bijhoudt. Zorg dat je administratie voldoet aan de eisen van de belastingdienst. De administratie die je bijhoudt gebruik je als basis wanneer je belastingaangifte doet. Hiervoor is het ook belangrijk dat je je zakelijke uitgaven bijhoudt en hiervan de bonnetjes bewaart, zodat je deze kosten kunt aftrekken én aantonen.

Als je personeel aanneemt, moet je ook de loonadministratie bijhouden.

Stap 10: Open een zakelijke rekening

De laatste stap is het openen van een zakelijke rekening. Door het openen van een zakelijke rekening, kun je privé en zakelijke inkomsten en uitgaven makkelijk gescheiden houden. Dit maakt de boekhouding gemakkelijker. Doordat je met een zakelijke rekening ook makkelijk kunt aantonen wat privé kosten en wat zakelijke kosten zijn, kom je makkelijker in aanmerking voor bepaalde belastingvoordelen. Ten derde komt het hebben van een zakelijke rekening vaak professioneel over. Het toont aan dat je serieus bent over je bedrijf en deze goed beheert.

Wat doe je nadat je deze stappen hebt gevolgd?

Eigen bedrijf beginnen

Als je deze 10 stappen hebt gevolgd, ben je perfect voorbereid om je bedrijf te starten. Je visie is helder en je hebt mogelijke obstakels al kunnen tackelen voordat je begonnen bent! Nu is het tijd om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je je bedrijf hebt ingeschreven bij de KvK, is het tijd om te gaan ondernemen! Dankzij het stappenplan kun je meteen beginnen en een head start maken met je bedrijf!

Nu is het tijd om bijvoorbeeld een website, logo en huisstijl te (laten) maken voor je bedrijf. Zet alle social mediakanalen op en zorg dat mensen je bedrijf gaan leren kennen! Om het voortbestaan van je bedrijf te garanderen, is het natuurlijk belangrijk dat je klanten vindt. Om klanten te werven, kun je gebruik maken van je eigen (online) netwerk en kun je bijvoorbeeld netwerkborrels bezoeken. Er zijn ontzettend veel netwerkevenementen te vinden, ook voor beginnende ondernemers!

Conclusie

Een bedrijf starten is ontzettend spannend, maar als je onze 10 stappen volgt, ben je verzekerd van een goede start! Door elke stap zorgvuldig uit te voeren en je voor te bereiden op eventuele risico's, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf niks anders kan dan een groot succes worden! Durf te investeren, vertel mensen over jouw bedrijf en vraag hulp of advies als je dat nodig hebt.

Veel succes met het starten van je eigen bedrijf!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen