Bol.com conversies verhogen? Dit zijn 10 simpele manieren
Bol.com conversies verhogen? Dit zijn 10 simpele manieren
08 september 2020 
in Bol.com

Bol.com conversies verhogen? Dit zijn 10 simpele manieren

Het is voor een hoop mensen een van de beste platformen om dingen op te bestellen: Bol.com! Je kan er met de miljoenen producten die ze hebben bijna alles vinden en niet alleen Bol.com zelf verkoopt producten op haar platform. In veel gevallen zijn het ook de externe verkopers die zaken doen op de populaire shopping website van Nederland.

Nu willen verkopers natuurlijk graag hun inkomsten zien stijgen, maar hoe zorg je er nou voor dat jouw Bol.com conversies verhogen makkelijker wordt en jij meer inkomsten kan gaan opstrijken?

We gaan 10 manieren laten zien hoe je dat kan realiseren …vandaag de dag is optimaliseren belangrijk dan ooit om jouw conversies te verhogen op Bol.com. Er komt steeds meer concurrentie bij en er duiken ook nieuwe platformen op, zoals het onlangs gelanceerde Amazon.nl. Je wilt er dus alles aan doen om meer verkopen te realiseren met de juiste stappen. Ontdek ze hieronder!

Heb jij vragen over hoe je conversies kunt verhogen op Bol.com? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!


Deze 10 manieren laten je Bol.com conversies verhogen!

Wil je het onderste uit de kan halen met verkopen op Bol.com …dan zal je hier ook een aantal belangrijke stappen voor moeten ondernemen. Hieronder ga je 10 tips vinden om je Bol.com conversies te verhogen. Neem ze allemaal door en mee op je verkoopavonturen om meer inkomsten te realiseren.

1. Creëer goede productpagina’s

Creëer goede productpagina’s

Je productpagina’s spelen een belangrijke rol in het voorzien van de juiste informatie aan klanten, maar ook om ze in zeker zin over te halen jouw producten te verkiezen boven die van de concurrentie. Het is de etalage waar jij klanten kan overtuigen dat jouw producten beter zijn dan de competitie, uniek of goedkoper zijn dan die van andere verkopers en ze de ultieme oplossing zijn voor degene die ze koopt. Maar hoe ga je dit allemaal vertalen op een productpagina?

Het begint allemaal bij een goede producttitel, omdat je hiermee sneller gevonden wordt en het een blikvanger is voor potentiële klanten. Zorg er op de eerste plaats voor dat je relevante tekst en zoekwoorden gebruikt. Op die manier zal je beter ranken en sneller gevonden worden, maar weten klanten ook precies waar ze aan toe zijn.

Om een voorbeeld te geven: stel, iemand is op zoek naar een bestek-set …dan kan je titel zijn (naar het product dat je verkoopt) “Bestek-set – 70 delig – 8 persoons”. Je kan natuurlijk ook nog een merk in de titel vermelden (wanneer je bestek-set van een bepaald gevestigd merk is), aangezien mensen hier natuurlijk ook naar zoeken en wanneer dat zo is ook sneller tot aanschaf zullen overgaan. Ze zijn dan namelijk specifiek opzoek naar die bestek-set en niet naar een andere variant of merk.

In dit geval praat je over een 70-delige bestek-set …en kan je hier in de titel eventueel nog iets mee over uitweiden. Sommige mensen zijn namelijk opzoek naar een specifieke bestek-set (bv. met een aantal verschillende soorten bestek of van een bepaald merk of materiaalsoort). Deze bestek-set bestaat overigens niet alleen uit messen, vorken en lepels …maar ook dessertlepels, koffielepeltjes, saladevork, taartschep, sauslepel en meer bestek variaties. Je kan dit eventueel ook vermelde in de titel wanneer dit past. En zo niet, snappen mensen wel dat het om meer gaat dan alleen messen, vorken en lepels …en zullen klanten die opzoek zijn naar een uitgebreide bestek-set op het product klikken op basis van het feit dat die 70-delig is. En dan kan je in de productomschrijving verder specificeren welke soorten bestek er allemaal in de bestek-set zitten waarnaar je klanten mogelijk zoeken.

Zorg er dus voor dat je een uitstekende titel verzint die een goede vertaling vormt van wat jouw product precies is …en daarbij is het ook heel belangrijk goede productafbeeldingen te gebruiken (ook deze zijn namelijk belangrijk bij Bol.com conversies verhogen). Je productafbeeldingen zijn van hoge kwaliteit en laten jouw product goed zien. Hierbij moet je bedenken dat klanten het product niet in hun handen vasthouden, kunnen bekijken en eraan voelen zoals dat op een fysieke manier in de winkel gebeurt. Ze bestellen het online en willen dus goed zien hoe het product eruit ziet …en wanneer je klanten het na bestellen ontvangen, willen ze ook dat het overeenkomt met wat ze op de foto hebben gezien. Wees hier dus een held in en maak goede, professionele foto’s die jouw producten perfect laten zien.

Verder moet je zoveel mogelijk specifieke informatie verstrekken aan klanten. Ze kijken eerst naar je producttitel (die kort en bondig moet zijn, maar wel duidelijk) en je productafbeelding …vervolgens klikken ze op jouw product indien beide aansluiten bij wat de klant zoekt. En dan moet je zoveel mogelijk nuttige informatie bieden in de productomschrijving, specificaties en bv. in de vorm van bulletpoints. Hierbij kan je denken aan een duidelijke omschrijving van het product, belangrijke of onderscheidende kenmerken en alle specificaties …consumenten kijken hiernaar en zullen bij de juiste informatie eerder geneigd zijn een aankoop bij jou te doen, maar ontbreekt er informatie dan kunnen ze ook snel afhaken en naar een concurrent gaan. Het is dus een zeer belangrijk aspect van je Bol.com conversies verhogen.

Je kan ook denken vanuit de klant …stel jij wilt iets kopen op Bol.com. Waar let jij allemaal op? Hoe beoordeel je een verkoper? Staan er hoge kwaliteit productfoto’s bij het product waarop alles duidelijk staat aangegeven? Zijn er goede reviews voor het product (en dus ook de verkoper)? Is de prijs aantrekkelijk genoeg of wijkt deze flink af in vergelijking met de concurrentie?

Door het stellen van een aantal vragen in de klantrol zal je ook snel ideeën opdoen aangaande zaken die nog te optimaliseren vallen.

2. Verkoop unieke producten (of private label)

Het is 1 ding om op prijs te concurreren, een andere manier is om een uniek product op de markt te brengen. Misschien heb je wel een product dat revolutionair is of wat veel beter is dan die van concurrenten. En hoewel de eerste minder vaak voorkomt, zie je de tweede juist veel vaker gebeuren.

We praten dan over een private label …een product dat je op basis van een andere product maakt (zonder het letterlijk 1 op 1 te kopiëren), maar hier jouw eigen draai aan geeft en nieuwe kenmerken verzint. Wellicht vind je een product, maar zie je dat er nog wat kenmerken aan kunnen worden toegevoegd om het nog beter te maken. Of lees je in de klantenreviews dat mensen tevreden zijn met het product (van de concurrent), maar dat ze minder te spreken zijn over sommige aspecten ervan. Je kan hier dan mooi op inspelen door hetzelfde product te upgraden naar een nieuw item, waaraan die dingen zijn verbeterd en waar klanten lyrisch over zullen zijn.


Verder kan je natuurlijk met andere kleuren werken, afwijkende maten (juist groter of kleiner) of andere zaken aanpassen eraan. Zorg er wel voordat je alles duidelijk in beeld hebt en dit ook allemaal goed overbrengt op jouw leverancier die het zal moeten produceren. Je gaat het product voorzien van jouw eigen merk (private label) waar jij ook even over na zal moeten denken. Het doel is natuurlijk producten goed op de markt te zetten.

Je kan veel van die producten goedkoop laten maken door de beste leverancier op Alibaba te vinden …het is natuurlijk zaak een goede winstmarge te realiseren, maar ook zaken te doen met leveranciers die de klus kunnen klaren voor je en daarvoor is een goede selectieprocedure van essentieel belang.

Het speelt ook weer een belangrijk rol in je Bol.com conversies verhogen, want is je product van een niet al te beste kwaliteit …dan rennen je klanten snel weg naar de concurrentie. En ze kopen ook minder vaak bij je wanneer producten te duur zijn in vergelijking met andere verkopers (tenzij jouw producten een meerwaarde bieden ten opzichte van concurrenten). In de volgende tip gaan we verder op de prijs in van items.

3. Hanteer een lagere prijs dan concurrenten

Consumenten kijken bij het zoeken naar producten bijna altijd eerst naar de prijs. Meestal zijn ze opzoek naar een specifiek product en willen hiervoor dan natuurlijk ook voordelig uit zijn. Je zal daarom goed moeten kijken naar jouw prijs en hoe die overeenkomt met de prijs van concurrenten die hetzelfde product verkopen op de Bol.com marktplaats. Het bieden van de laagste prijzen kan jouw Bol.com conversies verhogen, maar let er wel altijd op dat je ook genoeg winst blijft maken.

Het voordeel van een private label is dat je meer kunt vragen, indien jouw product echt onderscheidend is in vergelijking met die van concurrenten …of dat het product nog helemaal niet door anderen wordt verkocht. Zo heb je namelijk niet te maken met concurrentie en zal je de enige (of een van de weinigen) zijn die het product verkopen. En zien jouw klanten de meerwaarde van jouw product in is de kans ook groot dat ze jouw producten zullen kopen, waarbij de concurrentie misgrijpt omdat ze kansen niet optimaal benutten. Want klanten zijn gerust bereid iets meer te betalen voor iets waar ze in het dagelijkse leven profijt van zullen hebben.

Ga je wel producten verkopen die andere verkopers ook verschaffen, is het dus veel belangrijker om prijzen volop in de gaten te houden. Je kan hierdoor wel in een prijzenoorlog belanden die veel kleine verkopers niet zullen winnen van de grote jongens. Ze maken meestal veel betere deals, hebben flink budgetten om bulkvoorraden goedkoper in te slaan en hebben ook vaak genoeg opslagruimte tot hun beschikking. Kortom, de middelen zijn veel meer aanwezig dan kleine startende verkopers op Bol.com. Ga dus na wat voor jou de beste manier is om producten te verkopen en op welke manier Bol.com conversies verhogen het beste zal uitpakken voor je.

4. Maak altijd winst op je producten

Om geld te verdienen met verkopen op Bol.com, zal je natuurlijk winst moeten realiseren. Het is dan ook van essentieel belang dat jij weet wat alles kost om jouw producten te laten produceren en ze van de leverancier via Bol.com naar jouw klanten te krijgen, waardoor je een goede schatting kan maken hoeveel winstmarge er uiteindelijk op je producten zitten. Je wilt het liefst natuurlijk zoveel mogelijk winst maken echter heb je (afhankelijk van al jouw kosten) ook te maken met een minimum die nodig is om een goede boterham te verdienen. Je zal dit moeten uitrekenen om er zeker van te zijn dat producten met winst over de toonbank gaan.

En bedenk hierbij ook dat je een eerlijke prijs voor jouw klanten moet hanteren. Je kan natuurlijk nog zoveel winstmarge willen maken, maar zal ook realistisch moeten zijn. Daarbij wil je ook echt producten verkopen en niet klanten die ze laten staan omdat de prijs te hoog is.

Neem al dat soort zaken goed in overweging en maak een goede doorberekening van alle kosten en hoeveel winstmarge er op jouw producten zitten …op die manier kom je niet opeens voor verassingen te staan en weet je ongeveer hoeveel je zou moeten kunnen verdienen met jouw verkopen op Bol.com …je Bol.com conversies verhogen zal zo ook een stuk makkelijker gaan.

5. Houd je aan de eisen van Bol.com

Wil je jouw Bol.com conversies verhogen zal je aan een aantal eisen moeten voldoen die het platform aan verkopers stelt. Het zijn allemaal zaken die natuurlijk moeten waarborgen dat er alleen maar goede externe verkopers op de website van Bol.com actief zijn. Maar ze spelen ook 1 voor 1 een rol in het realiseren van hogere conversieratio´s en dienen voor beide redenen netjes te worden opgevolgd voor maximaal succes.

Je kan Bol.com conversies verhogen door aan onderstaande 8 prestatienormen te voldoen en zal deze ook moeten opvolgen om te mogen blijven verkopen op het populaire shoppingplatform:

1. Annuleringen – probeer onder de norm van 2% te blijven
2. Op tijd geleverd – probeer boven de norm 98% te blijven
3. Beoordelingen – probeer boven de norm van een 8 te blijven
4. Track & Trace – probeer op de norm van 100% te blijven
5. Retouren – probeer onder de norm van 5% te blijven
6. Bereikbaarheid – probeer boven de norm van 90% te blijven
7. Klantvragen – probeer onder de norm van 5% te blijven
8. Responsetijd – probeer boven de norm van 90% te blijven

Weet jij niet helemaal zeker of je aan deze eisen kan voldoen …zorg dat eerst dat jouw eigen webshop hogere conversieratio’s krijgt en daar zaken worden geoptimaliseerd. Ga je hier tijdens verkopen op Bol.com namelijk aan moeten sleutelen kan dit veel tijd kosten (wanneer dingen echt teveel afwijken) en lastig zijn om recht te breien. Want je zal bij het afwijken van de norm een eerste waarschuwing krijgen van Bol.com en is niet bedoeld om te negeren.

6. Ga correct met je klanten om

Het komt al in een aantal aspecten van de prestatienormen voor, maar een goede omgang met klanten is van cruciaal belang voor je business. Zorg ervoor dat je klanten van goede producten, juiste informatie en een perfecte klantenservice worden voorzien. Je doel zou ook moeten zijn om klantloyaliteit te ontwikkelen en op die manier optimaal conversies te verhogen.

Tevreden klanten komen namelijk zelf terug, maar vertellen ook graag anderen over jouw producten. En je moet snappen dat het behouden van klanten makkelijker is dan het werven van nieuwe klanten. Laat dus een goede indruk achter en je klanten zullen altijd jou verkiezen boven jouw concurrenten.

Zorg er ook voor dat je het motto “klant is koning (of koningin natuurlijk)” naleeft en bij geschillen de klant in het voordeel stelt. En zelfs wanneer je dat misschien geld kost. Op die manier stel je klanten tevreden, maak je het niet te ingewikkeld en laten klanten eerder een positieve review dan een negatieve achter (en die zijn belangrijk op de korte, maar ook de langere termijn voor je business).

7. Wees actief op social media kanalen

Wees actief op social media kanalen

Je wilt natuurlijk altijd op de voorgrond treden met jouw bedrijf, merk en producten (of diensten) …en hierbij zal jij ook social media kanalen dienen te gebruiken. Zo kan je bv. updates plaatsen over jouw bedrijf of nieuwe producten die jij net binnen hebt …geef er bv. ook een “early bird” korting op of verzin een andere leuke actie. Consumenten vinden het prachtig en maken hier ook vaak gebruik van. Er zijn natuurlijk ook manieren om producten te verkopen via social media kanalen …of kan linkjes plaatsen die doorverwijzen naar je verkooppagina’s op Bol.com, ze kunnen ook allemaal je Bol.com conversies verhogen en wilt van alle graantjes wat meepikken.

8. Feed-management tools

Wanneer je begint met verkopen op Bol.com …dan is een feed gebruiken zeer belangrijk. Een “feed” (ook wel product-feed, soms data-feed genoemd) is een soort verzamelbestand van al jouw producten. Het komt vaak voor dat verkopers tientallen, honderden of soms duizenden producten hebben …en wil je die allemaal gaan verkopen op Bol.com, is het een flinke klus deze allemaal handmatig over te gaan zetten.

Een product-feed is de oplossing voor het in 1 keer plaatsen van al jouw producten (of een selectie) op de website van Bol.com.

Je kan hiervoor tools gebruiken zoals “Channable” …het kan even duren voordat je alles goed onder de knie hebt, maar je zal later alleen maar profijt hebben van zo’n handige feed.

Het bespaart je veel tijd en ook wijzigingen worden gelijk overal doorgevoerd.

Deze vergemakkelijking zal tijd besparen, en ook alles goed doorvoeren …waardoor je meer tijd over zal houden om aan optimalisaties kan werken die jouw Bol.com conversies eveneens een flinke boost zullen geven.

9. Scoor goede klantenreviews

Het is niet alleen op Amazon heel belangrijk goede klantenreviews te ontvangen, ook op Bol.com is dat een belangrijk onderdeel van je verkoopactiviteiten. Veruit de meeste consumenten kijken naar de klantenreviews die verkopers op hun productpagina’s hebben staan …en velen baseren er ook hun aankopen op om zeker te zijn van een goed product. Je begrijpt dat het om deze reden van essentieel belang is die goede reviews te scoren en koesteren.

Je denkt misschien dat het krijgen van die geweldige klantenreviews op goede hoop zal gaan, maar hebt in feite heel veel aspecten van het proces zelf in de hand. Wanneer jij goede producten levert, perfecte klantenservice hebt en ook nog een nette prijs hanteert is er geen enkele reden voor klanten om iets negatiefs over jou te zeggen …de kans is groot dat je goede klantereviews zal ontvangen.

Vaak is het wel zo dat je achterlaten van die klantenreviews een beetje moet stimuleren …en hier zijn ook weer verschillende trucjes voor.

Er kan met een “bedankt” kaartje voor de bestelling die gedaan is (met bv. een kortingscode op de volgende aankoop), ook gelijk een verzoek worden gedaan om een review achter te laten. Hetzelfde geldt ook voor een opvolgmail.

Reageer ook tijdig op negatieve reviews en los issues snel op voor jouw klanten …de kans is groot dat je zo dit soort negatieve reviews ook weer kan ombuigen naar goede klantenreviews om aan de prestatienormen te voldoen, maar voor Bol.com conversies verhogen is het ook een goede tactiek (potentiële klanten die een hogere reviewscore zien staan bij jouw producten zullen waarschijnlijk sneller bij jou kopen dan de concurrentie).

10. Hoger ranken met je producten op Bol.com

Je weet vast wel welke zoekwoorden aansluiten bij jouw producten, en waar mensen naar zoeken. Het zijn ook vaak de zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes. Zorg ervoor dat je die in de producttitel, maar ook productomschrijving gebruikt om hoger te ranken.

Wanneer je het namelijk voor elkaar weet te boksen hoger in de zoekresultaten te belanden dan zal Bol.com conversies verhogen een stuk makkelijker gaan. Online winkelend publiek gaat meestal op de eerste of tweede pagina producten uitkiezen die ze willen aanschaffen, sta je een heel eind lager is de kans op conversies bijna nihil. Het verhogen van je conversies op Bol.com heeft dus ook te maken met jouw positie op die zoekresultaten pagina.

Zorg er overigens wel voor dat consumenten vinden wat ze zoeken, want anders scrollen ze wel verder naar andere verkopers op Bol.com die het beter voor elkaar hebben.

Verder is het ook een tip ervoor te zorgen dat je aan de “voor 17.00 besteld? Morgen in huis!” voorwaarden kan voldoen. Tegenwoordig zijn klanten hiermee verwent en is het eigenlijk de standaard. Maar geef dit wel enkel aan (in de Excelsheet van jouw Bol.com verkopersaccount), wanneer jij hieraan kan voldoen.

Heb jij vragen over dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Start vandaag met je Bol.com conversies verhogen

Ga met onze tips aan de slag en zie je Bol.com conversies stijgen, voor meer hulp kan je ook altijd contact met ons opnemen!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen