10 manieren voor meer product reviews op bol.com!
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 maart 2019 

10 manieren voor meer product reviews op bol.com!

Laten we eerlijk zijn. De populariteit van online shoppen blijft stijgen en er is steeds minder behoefte naar fysieke winkels. Althans, voor de meeste aankopen.

Door deze groei zie je ook de concurrentiestrijd toenemen. Het overgrote merendeel van de consumenten kiest hierbij producten (en winkels) op basis van reviews. Het is dan ook een factor die je uiterst serieus moet nemen, wanneer je online gaat verkopen.

Ben jij een verkoper op bol.com? Dan hebben je klanten al de mogelijkheid een review te plaatsen voor jouw producten.

Maar hoe krijg je nou meer van die bol.com reviews?

We gaan je in dit artikel 8 tips geven, waarmee je meer product reviews op bol.com kan realiseren. Verder laten we je zien waarom je er vandaag nog mee zou moeten beginnen en welke effecten ze hebben.

Waarom wil je meer product reviews op bol.com?

Het krijgen van meer product reviews op bol.com is belangrijk om verschillende redenen. Zo zal het impact hebben op de bezoekersaantallen, conversieratio’s en verkopen. Daarbij zal je ook meer inzicht krijgen in wat klanten nou echt van jouw producten en bedrijf vinden. Je kan hiermee vervolgens productverbeteringen doorvoeren, maar ook waar nodig de klantenservice optimaliseren.

Een toenemend aantal reviews zorgt dus niet alleen voor nieuwe klanten, maar geeft je ook zeer nuttige feedback.

We geven hieronder nog even wat meer tekst en uitleg over de effecten van product reviews op bol.com!

1. Je krijgt er meer bezoekers door

Het is belangrijk te beseffen dat de meeste mensen hun zoektocht naar producten starten in Google. Sta je niet bovenaan (of in ieder geval op pagina 1), dan is de kans op bezoekers via deze weg klein. Hier spelen reviews een essentiële rol in.

Wanneer je meer product reviews krijgt op bol.com, is de kans groot dat je hoger in de Search Engine Results Page verschijnt. Google herkent deze reviews namelijk, waarbij klanten vaak ook nog de nodige zoektermen van jouw producten in hun beoordeling gebruiken.

Daarbij heeft de website van bol.com al een hoge autoriteit, waardoor ranken nog sneller zal gaan. Heb je producten die goed in de smaak vallen en waar klanten graag over schrijven? Dan is de kans dus zeer aannemelijk dat je hoog zal scoren in de Google zoekresultaten.

Met als logisch gevolg dat de bezoekersaantallen op je productpagina’s stijgen.

2. Hogere conversieratio’s met product reviews op bol.com

Steeds meer consumenten kijken online voor hun aankopen. Dit kan gaan om simpele artikelen, maar ook producten waar veel overweging bij nodig is. Bij die laatste zijn het verschillende factoren waardoor een klant koopt, of juist ergens op afhaakt. Je moet er dan ook voor zorgen dat zoveel mogelijk blokkades die een conversie verhinderen worden opgeheven.

Het hebben van te weinig (of zelfs geen reviews) is een van de belangrijkste. Daarbij vertrouwen mensen ook veel meer op de ervaringen van medeconsumenten, dan de woorden van verkopers.

Stel je voor dat iemand op zoek is naar een matras van hoogwaardige kwaliteit. De persoon in kwestie zal willen weten of deze hard, zacht of precies goed is. Met voldoende positieve product reviews op bol.com waarin gebruikers hun ervaringen delen, zullen de barrières afnemen. De klant kan nu met vertrouwen een aankoop doen en hiermee je conversieratio’s laten stijgen.

3. Help je producten en diensten te verbeteren

Om nog even het voorbeeld te gebruiken van de matras. Het kan zijn dat een klant niet geheel tevreden is met de aankoop. Laten we zeggen dat de matras veel zachter blijkt te zijn, dan wat er in de omschrijving staat. Vervolgens schrijft de klant een slechte review over de matras.

Nu kan je als verkoper 2 dingen doen:

1. Netjes reageren, je excuus aanbieden, een oplossing bieden en verbetering beloven.
2. Je negeert de slechte review compleet, omdat je niet met kritiek kan omgaan, of er geen tijd aan wilt besteden.

Er zijn helaas nog steeds verkopers die de mist in gaan, door voor optie 2 te gaan. Je moet juist dit soort reviews met beide handen aangrijpen. Waarom? Je krijgt de kans jouw producten nog beter te maken en een perfecte klantenservice te tonen aan je klanten.

Hiermee laat je zien dat klachten serieus worden genomen, wat ook bij nieuwe klanten veel vertrouwen opwekt.

Op 10 manieren meer product reviews krijgen op bol.com

Nu je weet waarom reviews zo belangrijk zijn, wil je er natuurlijk graag meer krijgen. Hierbij is het belangrijk te weten dat klanten hier altijd vrij in zijn. Sommige mensen schrijven graag over producten, anderen niet.

Wat je wel kan doen is klanten motiveren en het makkelijk maken voor ze om een review achter te laten. Hieronder laten we zien hoe je dit kan doen.

1. Het aanmoedigen van klanten via e-mail

Het meest vanzelfsprekende wat je kan doen, is je klanten verzoeken een review te plaatsen. Ze hebben ervaring met het product en kunnen er een goed beeld van schetsen. Hebben ze er positieve ervaringen mee? Dan bestaat er een vrij reële kans dat ze hun blijdschap en tevredenheid wel willen delen.

Nadat klanten een aankoop hebben gedaan, wordt er door bol.com na een poosje al standaard zo’n verzoek verstuurd. Het kan alleen zijn dat het aantal reviews dat hieruit voortkomt, tegenvalt. Mensen hebben het vaak druk en niet altijd direct de tijd om een review te schrijven. Je kan er altijd nog voor kiezen zelf een e-mail te sturen naar je klanten, op een later tijdstip. Wellicht heb je de tweede keer meer resultaat!

2. Je klanten stimuleren om reviews te schrijven

Wanneer het versturen van dit soort e-mails niet het gewenste resultaat oplevert, zijn er ook nog andere manieren. Je kan hierbij denken aan het geven van voordeeltjes aan klanten die een review plaatsen.

Hierbij kan je denken aan het geven van korting, voor het plaatsen van product reviews op bol.com. Je kan klanten ook laten meedingen naar een prijs na het achterlaten van een review. Kijk wel voor de zekerheid wel of hier bepaalde regels voor gelden. Je kan ze terugvinden in een PDF genaamd “Gedragscode Promotionele Kansspelen”, die je kan downloaden op de website kansspelautoriteit.nl. Het zijn dan met name de waarde van een prijs en specifieke voorwaarden, waaraan je eventueel zal moeten voldoen.

Het aantal klanten dat gevoelig is voor dit soort acties is groot, waardoor de kans op meer reviews stijgt.

3. Stuur monsters van je producten

Heb je momenteel niet zoveel klanten of weinig reviews voor bepaalde producten? Dan kan het ook een slimme zet zijn productmonsters te versturen. Hiermee krijg je niet alleen meer aandacht, het zal ook je reviews een boost geven. Vaak levert het je ook reviews op van een hogere kwaliteit.

Je kan het beste samples versturen van jouw producten in de volgende situaties:

1. Bij de lancering van een nieuw product dat nog geen reviews heeft, om deze gelijk goed in de markt te zetten.
2. Wanneer je seizoengebonden producten verkoopt die zo snel mogelijk verkocht moeten worden. Geef jezelf een voorsprong met hogere bezoekersaantallen en conversies, door samples te sturen.
3. In het geval je reviews van lage kwaliteit zijn. Je verstuurt samples aan een gerichte doelgroep, wat in de meeste gevallen zal leiden tot betere reviews.

4. Deel je reviews op sociale media

De meeste mensen willen graag een platform om hun feedback te uiten en gehoord te worden. Ben je hier niet zo mee bezig, dan is de kans groot dat je waardevolle reviews misloopt. Het blijkt dat meer dan 50% van de consumenten geen reviews achterlaten zonder beloning, of erkenning van hun beoordeling. Je zal hier dus actief mee bezig moeten zijn.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen en een daarvan is product reviews delen via sociale media. Je kan dit doen door reviews te quoten, of er een mooi afbeelding van te maken. Vervolgens plaats je deze op Facebook en andere platformen. Het helpt niet alleen bij het krijgen van nog meer reviews, maar het is tegelijkertijd ook mooi promotiemateriaal.

Maak tevens elke week wat tijd vrij voor het lezen, delen en reageren op beoordelingen van klanten. Ze zullen het zeer waarderen en je zal hier zeker de vruchten van plukken.

5. Rapporteer frauduleuze reviews op bol.com

Het heeft niet zozeer te maken met het krijgen van meer product reviews op bol.com, maar wel de cijfers ervan. Zo kan het zijn dat je negatieve reviews krijgt die nogal dubieus overkomen. Ze halen echter wel je totaalcijfer omlaag.

Je kan hierbij denken aan anonieme gebruikers die zonder motivatie een laag cijfer geven. Terwijl veel van je klanten juist heel tevreden zijn met het product. Hiervan kan je een melding maken bij bol.com, maar reviews worden niet zomaar verwijderd!

In de volgende situaties kan een review mogelijk worden verwijderd:

1. De review is geplaatst bij een verkeerde verkoper.
2. Bij bewijs dat de review frauduleus is.
3. Wanneer er persoonlijke informatie in de reviews staat.
4. Een review die in strijd is met de wet- en regelgeving (discriminerende, kwetsende of aanstootgevende uitspraken).

Je kan dit melden via de partnerservice en bol.com gaat na beslissingen geen verdere discussie aan.

6. Doe je werk goed en lever kwaliteit

Het begint natuurlijk allemaal bij de verkoop van uitstekende producten. Wanneer je producten levert van hoge kwaliteit, waar vraag naar is en die de juiste prijs hebben dan komen de reviews vanzelf. Je klanten zijn namelijk uitermate tevreden en delen dit graag om anderen te helpen.

Maar het kan ook heel snel de andere kant op gaan bij een verkeerde prijs, slechte kwaliteit of belabberde klantenservice.

De kans op positieve of negatieve reviews, is groter dan alles wat er tussenin zit.

Ondanks dat het vanzelfsprekendheid zou moeten zijn dat verkopers alles goed willen doen, gaan er nog vaak dingen fout. Zo zijn er nog zat verkopers die het op een of meerdere aspecten van hun onderneming behoorlijk laten afweten. Zorg er in ieder geval voor dat jij alles op orde hebt!

Hiermee is de kans op (goede) product reviews op bol.com ook vele malen groter.

7. Bedank je klanten voor het geven van reviews

Nadat klanten reviews plaatsen (zeker bij uitgebreide reviews) is het goed om een bedankje te plaatsen. Het lijkt een klein gebaar, maar klanten voelen zich wel gehoord. Maar ook nieuwe klanten zien dat je betrokkenheid toont, wat je als verkoper nog betrouwbaarder maakt.

Je kan natuurlijk klanten bedanken die lovende reviews schrijven, maar doe het ook bij de negatieve beoordelingen. Stuur een bedankje voor hun feedback en dat je de ontevredenheid over het product ook heel jammer vindt. Geef aan dat deze feedback naar de juiste afdeling gaat, beloof verbetering en verzin een tegemoetkoming. Hiermee voelen klanten zich gehoord, hebben ze meer interesse in jouw oplossing en komen ze in de toekomst vaker terug.

Het is dan ook veel beter om op goede en slechte reviews netjes te reageren. Je klanten weten op die manier namelijk dat ze te allen tijde op je kunnen bouwen.

8. Via andere kanalen meer product reviews krijgen op bol.com

Je kan ook proberen om via andere kanalen meer product reviews te krijgen op bol.com. Maak er melding van op je eigen website, zodat je bezoekers snel en makkelijk een review kunnen schrijven.

Heb je een Facebookpagina met veel reviews over je producten? Probeer deze klanten dan ook te benaderen met de vraag of ze een review op bol.com willen schrijven. Ze hebben al op je Facebookpagina geschreven, dus de kans is groot dat ze ja zeggen.

Nog een andere optie is productfilmpjes maken op Youtube, of klanten stimuleren een review te plaatsen op hun kanaal. Je kan ook producten sturen naar de grotere kanalen, met de vraag of ze er een review van willen maken. Het kan leiden tot meer verkopen, wat ook de kans vergroot op meer reviews op bol.com.

Probeer het uit om te kijken welke opties voor jou de beste zijn!

Start met deze tips voor meer product reviews op bol.com!

Je hebt met dit artikel de nodige tips in handen om je product reviews op bol.com te verhogen. Ze spelen een sleutelrol bij het realiseren van meer verkopen. Ga er dan ook gelijk mee aan de slag, wanneer je online producten gaat verkopen!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies