10 belangrijke stappen voor het schrijven van effectieve productbeschrijvingen
10 belangrijke stappen voor het schrijven van effectieve productbeschrijvingen
29 januari 2023 

10 belangrijke stappen voor het schrijven van effectieve productbeschrijvingen

Worstel je met hoe je de producten van je e-commerce bedrijf moet beschrijven? Goed nieuws! Wij zijn er om je te helpen. Deze blogpost behandelt 10 essentiële stappen voor het schrijven van uitstekende productbeschrijvingen die klanten aantrekken, de verkoop stimuleren en die ervoor zorgen dat het winkelend publiek met vertrouwen zijn aankopen doet. Tijd om een hoger niveau te bereiken en te gaan verkopen als nooit tevoren - laten we erin duiken!


1. Onderzoek je doelgroep

Om geweldige productbeschrijvingen te maken, is het belangrijk om in de hoofden van je doelgroep te kruipen. Doe extra moeite om hun wensen en behoeften te onderzoeken - zo schrijf je ten slotte beschrijvingen waar ze iets aan hebben! Als je begrijpt wat hen aanspreekt, schets je boeiende situaties die speciaal voor hen zijn gemaakt en hun belangstelling telkens weer wekken.

Inzicht in de voorkeuren van je doelgroep is essentieel om productbeschrijvingen te maken die hen aanspreken. Onderzoek naar hun leeftijd, geslacht, levensstijl en financiële situatie vertelt je op welk soort taal ze reageren - plus geeft je inzicht in welke producten voor hen het belangrijkst zijn.

2. Kies de juiste titel

Kies de juiste titel

Als het gaat om productbeschrijvingen op je e-commerce website, is de titel essentieel! Overschat de impact ervan niet: zie het als een eerste indruk. Doe het verkeerd en je loopt klanten mis. Kies daarom verstandig...en pluk de beloning!

Zorg dat de titel beknopt en opvallend is en vol met relevante trefwoorden staat! Zo trek je klanten aan om meer te weten te komen over alle geweldige eigenschappen die je artikel te bieden heeft.

Houd je taal duidelijk, eenvoudig en uitnodigend. Het gebruik van vakjargon doet je geen goed: het zal nieuwe klanten die je product nog moeten leren kennen alleen maar in verwarring brengen. Gebruik vriendelijke woorden die iedereen begrijpt.

3. Identificeer de belangrijkste kenmerken van je product

Zorg ervoor dat je productbeschrijvingen gericht zijn op de belangrijkste eigenschappen van jouw producten! Mis geen vitale informatie. Klanten moeten precies weten hoe geweldig de aankoop is die ze doen. Denk aan details die het product uniek maakt, zoals kleur- en maatkeuze. Zo beschikken consumenten over alle informatie om uit te zoeken of dit iets voor hen is - geen verrassingen als hun bestelling aankomt!

Zorg ervoor dat je ook de voordelen van je product benadrukt. Vertel klanten hoe het hun leven makkelijker maakt of hoe het hen een goed gevoel geeft. Zo begrijpen potentiële kopers echt wat ze kopen. En dat betekent marketingsucces voor jou!

Klanten willen weten dat ze een geweldig product krijgen voor hun geld en door certificeringen of onderscheidingen op te nemen krijgen ze die zekerheid. Laat je topkwaliteit zien door te wijzen op de erkenning die je artikel heeft gekregen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van productbeoordelingen. Het zal kopers het vertrouwen geven dat ze nodig hebben om een weloverwogen aankoop te doen!

4. Kies een toon die resoneert

Het creëren van een stem die je publiek aanspreekt is essentieel om vooruitgang te boeken in de e-commerce wereld. Je hebt productbeschrijvingen nodig die de aandacht van klanten trekken - maak ze pittig, stijlvol en overtuigend!

Het schrijven van een goede productbeschrijving gaat niet alleen over de feiten - je moet er ook wat persoonlijkheid en emotie in brengen! Zeg je lezers gedag met een uitnodigende, vriendelijke stem terwijl je die belangrijke details niet vergeet.

Spelling en gramatica 

Het schrijven van productbeschrijvingen die inspelen op de emoties van een consument en tegelijkertijd de elementaire grammaticale regels volgen is essentieel. Fouten in spelling, grammatica en zinsbouw geven klanten een verkeerde indruk van je producten - zorg er dus voor dat je ze vermijdt om de verkoop te maximaliseren!

5. Houd het beknopt

Je productbeschrijving moet een klompje informatie zijn, beknopt en duidelijk. Concentratie op de behoeften van de klant is de sleutel tot succes; zij hebben genoeg informatie nodig om snel een beslissing te nemen - verspil geen tijd aan lange beschrijvingen met onnodige vulling! Laat elk feit duidelijk uitkomen in zijn eigen goed geformuleerde zin of alinea, zonder poeha die in de weg zit.

Subkopjes en opsommingstekens helpen om de inhoud in hanteerbare brokken te verdelen, zodat klanten snel begrijpen waar het om gaat, zonder gedoe! Op die manier kiezen klanten je producten om hun werkelijke waarde in plaats van dat zij verward zijn met te veel informatie.

6. Zorg dat de omschrijving nauwkeurig is

Online winkelen voor producten hoeft geen spelletje Russische roulette te zijn. Nauwkeurige productbeschrijvingen zorgen ervoor dat klanten precies weten wat ze krijgen voordat ze het kopen. Een goede beschrijving geeft eerlijke details over het artikel, van kenmerken en afmetingen tot de samenstelling van het materiaal, zodat jij je klanten misleidt door hen te laten te denken dat iets veel beter (of slechter) is dan het in werkelijkheid is. Met nauwkeurige beschrijvingen binnen handbereik win je het vertrouwen van je klanten! Het kost vooraf misschien meer moeite, maar het loont altijd op de lange termijn.

7. Neem trefwoorden op

Het is een belangrijk ingrediënt voor succes in e-commerce: trefwoorden! Deze woorden (en zinnen) trekken de aandacht van zoekmachines wanneer kopers online naar producten of diensten zoeken. Doe dit goed en je staat bovenaan de resultatenpagina's, waardoor je bedrijf een voorsprong heeft op concurrenten.

Pas alleen wel op voor overkill. Prop je inhoud niet vol met irrelevante zoekwoorden. Gebruik in plaats daarvan synoniemen en verweef ze op een natuurlijke manier. Dit vergroot je kansen om opgemerkt te worden door zoekers en het zorgt ervoor dat klanten veel gemakkelijker vinden wat ze nodig hebben.

8. Gebruik visuals

Beeldmateriaal van hoge kwaliteit is de ruggengraat van elke top e-commerce pagina! Gebruik naast productfoto's ook video's om klanten te laten zien hoe producten eruit zien en hoe ze werken. Bovendien helpen afbeeldingen het vertrouwen te vergroten en maken ze het voor klanten gemakkelijker om te zien wat ze kopen voordat ze op de "koop nu"-knop drukken. Met goede visuals kom je dus een heel eind!

9. Creëer een call-to-action

Creëer een call-to-action

Geef je klanten een duwtje in de goede richting met een effectieve call-to-action! Het begint allemaal met nadenken over welke actie je wilt dat ze ondernemen. In jouw geval is dit waarschijnlijk het kopen van je product. Maak dan een stimulerende tekst en voeg een knop of link toe aan het eind van productbeschrijvingen die direct naar het gewenste resultaat leidt. Of verwijs naar de plek waar ze het product kunnen kopen.

Wees creatief met zinnen als "klik hier en ontdek meer" of zelfs "ontdek welke variant perfect is voor jou". Een goede CTA is essentieel als e-commerce bedrijven hun conversies willen maximaliseren - dus ga vandaag nog aan de slag!

10. Test het uit en houd de prestaties bij 

Wil je je e-commerce verkopen maximaliseren? Zorg ervoor dat klanten precies weten wat ze krijgen met productbeschrijvingen en afbeeldingen! Test ze uit, volg hun prestaties en zie hoe die winkelwagentjes zich vullen.

Het testen van productomschrijvingen 

Het maken van de perfecte productbeschrijving is niet zomaar een nice-to-have. Het is essentieel voor elke e-commerce ondernemer. Als je weet wie je klanten zijn, maak je beschrijvingen die hun aandacht trekken en hen alles vertellen wat ze moeten weten voordat ze een aankoop doen. Door verschillende versies te testen kom je erachter welke het meest effectief is om potentiële kopers te verleiden!

A/B-testen is een trefzekere manier om te testen welke productbeschrijvingen winnaars en verliezers zullen zijn. Splits jouw omschrijvingen op in twee versies, kijk hoe ze het in het wild doen. Nemen klanten er nota van of slapen ze door?

Prestaties bijhouden 

Houd je productbeschrijvingen in de gaten voor de beste resultaten! Het regelmatig bijhouden van hun prestaties helpt je uitzoeken welke het meest succesvol zijn. Ook geeft dit je inzicht in wat klanten willen en nodig hebben. Optimaliseer je e-commerce pagina's door het gedrag van klanten te begrijpen - het zal zich in een mum van tijd terugbetalen!

Kortom, het opstellen van goede productbeschrijvingen is een van de belangrijkste onderdelen van het hebben van een e-commerce bedrijf. Selecteer strategische trefwoorden, voeg in het oog springende visuals toe en houd vervolgens de prestaties bij - dit levert een inzicht in het gedrag van klanten op dat van onschatbare waarde is. Met toewijding en creativiteit schrijf je boeiende teksten die klanten aanzetten tot conversie!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland!In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen