Rebranding: dos en donts voor een succesvolle merkverandering
Rebranding: do's en don'ts voor een succesvolle merkverandering
06 juni 2023 

Rebranding: do's en don'ts voor een succesvolle merkverandering

Kan jouw bedrijf wel een make-over gebruiken? Dan is het tijd voor een rebranding! Als bedrijf wil je opvallen in de markt en rebranding is daarvoor hét middel. Pas de visuele identiteit van je organisatie aan en zet effectieve marketingcampagnes op, zodat je een nieuwe doelgroep aanspreekt. Zo bouw je ook nog eens loyaliteit op bij bestaande klanten. Soms moet een bedrijf zijn image vernieuwen om relevant te blijven. Dat doe je door slim om te gaan met marktveranderingen en technologie. Met een goede rebranding strategie neemt een bedrijf een duurzame positie voor zichzelf in en slaagt het op de lange termijn.

Na het lezen van deze blog weet je alles over:

  • wat rebranding is en en waarom het belangrijk is voor jou
  • hoe je een rebranding tot uitvoer brengt
  • de meest gemaakte fouten bij een rebranding, zodat jij dit kan voorkomen!

Wat is rebranding? 

Rebranding is het proces waarbij een bedrijf zichzelf opnieuw uitvindt. Alles wordt opgefrist en vernieuwd: de boodschap die wordt uitgedragen en ook de vormgeving. Dat betekent dat het logo wordt aangepast en een unieke, herkenbare uitstraling krijgt. Ook veranderen lettertypes en kleuren of worden de website, slogan en productverpakkingen geüpdatet en gemoderniseerd. Kortom, een totale make-over van het bedrijf.

Waarom rebranding belangrijk is voor jou

Waarom rebranding belangrijk is voor jou

Rebranding is super belangrijk als je een bedrijf runt. Het geeft je een voorsprong op de concurrentie en zorgt ervoor dat je mee blijft draaien in een steeds veranderende markt. Door je look, communicatie en strategie te upgraden, onderscheid je jezelf van anderen en bereik je nieuwe klanten die je anders misschien niet had aangesproken. Ook blijven klanten langer trouw als je een frisse en moderne uitstraling hebt. 

Rebranding is niet alleen voor grote jongens. Ook als je een klein bedrijf hebt, gaat het je helpen. Als je je bedrijf een total make-over geeft, val je op tussen de concurrentie. En dat kan het verschil maken tussen winst en verlies. Met een goede rebranding krijg je meer klanten en investeerders en uiteindelijk geeft het je een beter resultaat.

Wanneer is het tijd voor rebranding? 

1. Wanneer het bedrijf een nieuwe markt betreedt

Wanneer een bedrijf een nieuwe markt betreedt, is rebranding een slimme manier om op te vallen tussen de concurrentie. Door de visuele identiteit en het bericht dat het bedrijf uitdraagt te vernieuwen, maakt het bedrijf zichzelf aantrekkelijker voor een nieuw publiek. 

2. Wanneer de behoeften of voorkeuren van klanten veranderen

Als klantbehoeften en -voorkeuren verschuiven, moeten bedrijven hun visuele identiteit en berichtgeving aanpassen om bij te blijven. Rebranding helpt een bedrijf om up-to-date te blijven met consumententrends en nieuwe klanten aan te trekken. 

3. Wanneer je een modernere uitstraling wil creëren 

Als je wilt blijven concurreren, moet je regelmatig je merk opfrissen. Anders loop je achter op de technologie en veranderende smaken van klanten. Je wilt zorgen dat je visuele uitstraling past bij de laatste trends. Rebranding is daarom een must voor elk bedrijf.

4. Wanneer je je wil onderscheiden van concurrenten

Als bedrijf wil je natuurlijk opvallen tussen de concurrentie. Rebranding is daarvoor de ideale manier! In de snel veranderende zakenwereld van nu moet je wel voorop blijven. Door te rebranden beoordeel je jouw huidige positie opnieuw en breng je veranderingen aan die je helpen jouw doelgroep te bereiken en je concurrentie voor te blijven.

5. Wanneer je verliezen of stagnatie hebt ervaren 

Als je bedrijf verlies lijdt of stilvalt, is rebranding een slimme zet. Door je imago te updaten, word je aantrekkelijker voor nieuwe klanten en nieuwe markten. Bovendien vergroot het ook de kans dat klanten loyaal blijven, omdat ze zich identificeren met jouw nieuwe boodschap.

6. Wanneer je de klantenloyaliteit wil versterken

Rebranden is super belangrijk voor de groei van een bedrijf. Het helpt jou om klanten loyaal te maken door jouw betrouwbaarheid en geloofwaardigheid te benadrukken. Hoe je dat doet? Door een nieuwe look te geven aan je bedrijf, zodat klanten je makkelijker herkennen en onthouden.

7. Wanneer de strategie, missie of visie van het bedrijf verandert

Met rebranding pas je niet alleen de visuele identiteit en communicatiestrategie aan, maar laat je ook zien dat jouw bedrijf zich continu ontwikkelt en verbetert. Hierdoor onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie en bereik je gemakkelijker nieuwe markten. Bovendien bouw je er een loyalere klantenkring mee op.

8. Wanneer je je aan wil passen aan een veranderend industrielandschap 

Rebranding is een krachtig middel om je bedrijf aan te passen aan een snel veranderend industrielandschap. Het zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie en opvalt in een drukke markt. Bovendien definieer je met rebranding je organisatie identiteit en positie opnieuw, waardoor je nieuwe markten betreedt en nieuwe klanten aantrekt die nog niet bekend waren met je merk.

9. Wanneer je gebruikt maakt van verouderde elementen in jouw imago

Als een bedrijf wil blijven meetellen in de digitale wereld, kan rebranding de oplossing zijn. Als je merkt dat klanten ouderwetse elementen associëren met je merk, dan is het tijd om de uitstraling en boodschap van je bedrijf bij te werken. Door te rebranden geef je de visuele identiteit van je bedrijf nieuw leven en laat je zien dat je groeit en moderniseert. 

10. Wanneer er een fusie of overname is

Als je bedrijf is gefuseerd of overgenomen, is het slim om gelijk een rebranding te doen om jezelf opnieuw neer te zetten en te laten zien wie je bent. Verander je visuele uitstraling en je berichten en zorg dat je klanten begrijpen waar je voor staat en wat je doet.

Rebranding: zo doe je dat!

1. Definieer het doel van de rebranding

Rebranding begint bij het bepalen van je doel. Wat wil je bereiken en wie wil je bereiken? Richt je op je missie en richt je op de boodschap die je wilt overbrengen.

2. Voer een merkanalyse uit

Als je gaat rebranden, moet je een grondige analyse uitvoeren van je bedrijfsidentiteit, concurrenten en doelgroep. Dit is geen gemakkelijk proces, maar wel cruciaal voor succes. Een goede start is het analyseren van de basiselementen van je merk, zoals de naam, het logo, de slogan, de kleuren en de toon van je communicatie. Zo krijg je een goed beeld van waar je bedrijf staat en waar je naartoe wilt met je rebranding.

3. Creëer een nieuwe merkidentiteit

Het creëren van een nieuwe merkidentiteit die de waarden, missie en visie van de organisatie overbrengt is een belangrijke stap. Dit omvat het ontwerpen van een nieuw logo, kleurenschema, lettertype en andere visuele elementen die de essentie van jouw bedrijf uitdragen.

4. Communiceer met interne stakeholders

Praten met de mensen binnen het bedrijf is enorm belangrijk voor een goede uitvoering van een rebranding. Als je iedereen erbij betrekt, dan begrijpen ze allemaal de impact van de verandering en steunen ze de beslissing. Feedback krijgen van personeel, partners en andere belanghebbenden is super belangrijk omdat verandering de perceptie van het bedrijf en zelfs van hun baan kan beïnvloeden.

5. Communiceer met externe stakeholders

Als je je merk een make-over geeft, is het super belangrijk om iedereen die er belang bij heeft up-to-date te houden. Dus niet alleen mensen binnen het bedrijf, maar ook daarbuiten. Denk aan klanten, partners, leveranciers, investeerders en andere stakeholders. Door goed te communiceren, begrijpen zij waarom je het merk verandert en wat daar de consequenties van zijn. Zo voorkom je misverstanden en creëer je begrip.

6. Implementeer de rebranding

Als de visie achter de rebranding klaar is, is het tijd om het nieuwe merk te lanceren! Dit betekent dat je alle marketingmaterialen zoals visitekaartjes, brochures, websites, bewegwijzering en verpakkingen gaat updaten met het nieuwe logo en de merkelementen. Je houdt ook de sociale media-accounts up-to-date met de nieuwe visuals. 

7. Monitor en meet de resultaten

Rebranding geeft je bedrijfsimago een frisse boost. Maar het is super belangrijk om de resultaten in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig. Om te bepalen of je rebranding geslaagd is, kijk je naar statistieken zoals verkoopcijfers, klantenfeedback, herkenbaarheid van je merk, websitebezoeken en betrokkenheid op sociale media.

8. Blijf consistent en evalueer

Rebranding is super krachtig om je bedrijf een nieuwe positie en nieuwe definitie te geven, maar je moet er wel gericht en consistent mee aan de slag. Door altijd vast te houden aan je rebranding doelen, weet je zeker dat het een succes zal worden. Je bedrijf moet regelmatig checken of alle visuele elementen, zoals logo's en de berichtgeving, helemaal kloppen met je merk. Zo maak je alles zo goed mogelijk representatief voor je bedrijf!

Veelgemaakte fouten bij rebranding

1. De behoeften van de klant niet onderzoeken en analyseren

Als je je bedrijf een nieuw jasje wilt geven, is het super belangrijk om te weten wat je klanten willen. Anders kan je een rebranding doen die niet past bij hun wensen en behoeften. Dit zorgt voor onnodige kosten en brengt zelfs je merkloyaliteit in gevaar als klanten het gevoel hebben dat je niet naar ze luistert. 

2. Het rebrandingproces verwaarlozen

Rebranding is een ingewikkeld proces dat zorgvuldige planning en overweging vereist. Maar als het fout gaat of je het helemaal negeert, heeft dat rampzalige gevolgen. Om succesvol te zijn, moet je weten waarom je rebranding doet, wat je wilt bereiken en hoe je klanten op de veranderingen zullen reageren. Als je het niet goed begrijpt, loop je het risico klanten kwijt te raken, achter te blijven bij de concurrentie en je reputatie te schaden. Zorg dus dat je het goed aanpakt!

3. Stakeholders niet betrekken bij het proces

Als je een rebranding plant, moet je iedereen mee laten denken. Anders riskeer je gedoe met communicatie, ontevreden klanten en een misrepresentatie van jouw bedrijfsdoelen en -waarden. Als je van plan bent om je merk een make-over te geven, is het dus belangrijk om in gesprek te gaan met belangrijke betrokkenen. Zo weet je namelijk zeker dat je nieuwe merk aansluit bij hun wensen en behoeften. 

4. Het belang van verhalen vertellen over het hoofd zien 

Rebranding is vaak meer dan alleen het veranderen van een logo. Het gaat om de visie en identiteit van het bedrijf op een effectieve manier overbrengen op klanten. Dit doe je door middel van storytelling. Door verhalen te vertellen, creëer je een emotionele band met jouw klanten en dat leidt tot loyaliteit. Dus, onthoud dat rebranding niet alleen draait om visueel design!

5. Onvoldoende budget of middelen voor rebrandingactiviteiten 

Rebranding is een krachtig hulpmiddel om je bedrijf weer nieuw leven in te blazen en nieuwe klanten aan te trekken. Maar ja, het kost wel flink wat geld. En als je budget krap is en de middelen beperkt, wordt zo'n rebrandingproject een flinke uitdaging. 

6. Slechte communicatiestrategie na lancering 

Na een rebranding is het cruciaal om een goede communicatiestrategie te hebben. Anders treden er ernstige gevolgen op, zoals desinteresse in het nieuwe merk, verwarring en wantrouwen. Dit leidt dan weer tot klantenverlies en minder omzet. Zorg dus dat je communicatie op punt staat!

7. Negeren van lange termijn doelen en doelstellingen 

Je merk opnieuw uitvinden is superbelangrijk om de strijd aan te gaan met je concurrenten. Maar pas op, als je niet denkt aan je toekomstdoelen, gaat het je allemaal enorm tegenwerken. Plan daarom vooruit en creëer een strategie die je merkidentiteit voor de komende jaren bepaalt. Zonder te weten waar je bedrijf op de lange termijn naartoe wil, kan rebranding een dure flop zijn. Het is dus essentieel om dit proces te koppelen aan je grotere bedrijfsstrategie, zodat het uiteindelijk loont.

8. Een ongepast kleurenpalet of logo-ontwerp kiezen 

Onaantrekkelijke kleuren stoten potentiële klanten af en een verwarrend of onaantrekkelijk logo maakt het moeilijk om trouwe klanten te behouden. Wanneer je een nieuw kleurenschema of logo kiest, is het belangrijk om te denken aan het bestaande klantenbestand en de doelmarkt van het bedrijf.

9. Geen verouderde merkelementen behouden

Als een bedrijf het gevoel heeft dat het merk een opkikker nodig heeft, verricht rebranding soms wonderen! Maar het is belangrijk om een paar kenmerken van het oude merk te behouden om loyaliteit en het vertrouwen van klanten te behouden.

Als je belangrijke ontwerpelementen, zoals logo's, kleurenpaletten en typografie, behoudt bij het updaten van je merk, voelen klanten zich meer vertrouwd met de vernieuwde look. Het behoud van elementen die de geschiedenis van je bedrijf weerspiegelen helpt ook om een emotionele band te creëren tussen jou en je klanten.

Hoe meet je het succes van rebranding?

Het meten van rebranding-succes is moeilijk. Tastbare en ontastbare elementen moeten geëvalueerd worden. Om te bepalen of een rebranding werkt, moet je naar veel factoren kijken. Enquêtes en marktonderzoek meten de verkoopcijfers, klanttevredenheid en merkbekendheid. Maar merkentrouw en publieke perceptie zijn lastiger te analyseren.

Uiteindelijk bepaal je alleen of een rebranding succesvol is geweest door alles te analyseren en te beslissen of de veranderingen een positieve impact hebben gehad op de organisatie. Het gaat er niet alleen om om dat je een nieuw logo hebt, maar dat je een blijvende indruk achterlaat bij je klanten en dat je jezelf onderscheidt van je concurrenten. Met de juiste strategie zorg je ervoor dat je rebranding een succes wordt en je doelen bereikt.

Wat zijn de risico's van rebranding?

Rebranden is een spannende onderneming. Het kost geld en tijd, dus het is belangrijk om van tevoren goed na te denken. Maar het grootste risico is dat de nieuwe merkidentiteit niet in de smaak valt bij klanten en stakeholders. Dat zou een fiasco zijn!

Je moet ook nadenken over hoe het herbrandingsproces invloed heeft op werknemers, klanten en andere belangrijke mensen. Zonder genoeg zorg kan een nieuwe look voor je merk voor verwarring zorgen of het vertrouwen van loyale klanten beschadigen. Hier moet je echt op letten als je een herbranding uitvoert.

Hoe lang duurt rebranding?

Rebranden is best ingewikkeld en het duurt even voordat het klaar is. Dat kan een paar maanden tot een paar jaar duren, afhankelijk van de grootte van het project. Het hangt allemaal af van hoeveel werk er nodig is en hoeveel mensen erbij betrokken moeten worden. 

Hoeveel kost rebranding?

Hoeveel kost rebranding?

De prijs van een rebranding kan behoorlijk verschillen, afhankelijk van hoe groot en ingewikkeld het project is. Je moet denken aan dingen als het grafisch ontwerp, vernieuwen van logo's, bouwen van websites, promotiemateriaal maken, filmpjes schieten en produceren, wegwijzers en nog veel meer.

Bovendien moeten bedrijven misschien geld uitgeven aan advertentiecampagnes of andere trucs om de nieuwe merkboodschap te delen. Hoeveel het kost om opnieuw te branden, hangt af van of je een intern team hebt of een externe bureau inschakelt. Het is super belangrijk om een slimme rebrandingplan te maken die de doelen en doelstellingen van jouw bedrijf op een betaalbare manier bereikt.

Conclusie

Een rebranding werkt fantastisch om jouw bedrijf te onderscheiden van de rest en nieuwe markten aan te trekken. Maar er zijn wel belangrijke zaken om rekening mee te houden, zoals budget, middelen, communicatieplan en langetermijndoelen. Door elementen van jouw oude merk te behouden, bouw je ook een emotionele band op met klanten en zorg je voor meer loyaliteit. Als dit goed wordt gedaan, leidt rebranding tot meer sales en happy customers voor de komende jaren!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen