Slippertje 64: Onderneming verkopen aan de Dwarfs met Niels van Lith
Slippertje 64: Ecommerce onderneming verkopen aan de Dwarfs met Niels van Lith
13 september 2021 
in Podcast

Slippertje 64: Ecommerce onderneming verkopen aan de Dwarfs met Niels van Lith

YES! Niels van Lith is vandaag te gast in de Ondernemen Op Slippers podcast! Niels van Lith is “slechts” 21 jaar oud en verkoopt succesvol verzwaringsdekens onder zijn eigen merk, nadat hij stopte met zijn studie Small Business & Retail Management. Uiteindelijk heeft dit succes ervoor gezorgd dat hij dit jaar zijn Ecommerce onderneming verkocht heeft aan de Dwarfs!

In Slippertje 64 vertelt Niels van Lith onder andere over:

  • Zijn studie Small Business & Retail Management, en waarom hij hiermee stopte
  • De combinatie van studeren en ondernemen
  • Het opzetten van een eigen merk en de verkoop hiervan
  • Producten testen en innoveren
  • Voorraadmanagement in Ecommerce
  • Uitdagingen- en eenzaamheid als ondernemer
  • Teruggeven aan de samenleving
  • Levensstandaard, geld uitgeven- en investeren

Laten we snel gaan luisteren naar de inspirerende verhalen van Niels van Lith, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Niels van Lith! Hij is geboren en getogen in Gouda, studeerde small business & retail management in Nijmegen, maar hij stopte hier na twee jaar al mee omdat zijn business te goed ging. Hij probeerde in elke hype geld te verdienen, maar focuste zich daarna op verzwaringsdekens. Daar maakt hij een solide merk van en twee jaar later verkocht hij zijn merk aan de Dwarfs. Niels, welkom.

Niels: Dank je wel Bas, dank je wel. Hartstikke leuk dat ik hier mag zijn.

Bas: ja, welkom man. Zing gerust mee.

Niels: Die had ik in moeten studeren Bas, stom.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Speciaal voor jou laten produceren.

Niels: Kijk, ik voel me vereerd.

Wat zou Niels van Lith doen?

Bas: Nee, welkom Niels, leuk om je hier te mogen interviewen. Ja, geboren en getogen in Gouda, oh nee, ik begin altijd met de eerste vraag, soms vergeet ik hem. Niels, dit is een heftige jongen, hou je vast. Wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Niels: Oh god, wat zou ik doen. Nou, dan zou ik meteen stoppen met werken Bas, dat weet ik wel. Ik zou meteen stoppen met werken en ik zou denk ik net zoals jij een beetje gedaan hebt de wereld rondreizen. Met de laatste drie maanden wil ik toch nog wel even verkennen. Ik ben nog niet echt heel ver buiten Europa geweest dus die laatste drie maanden daar zou ik toch even de wereld nog mee verkennen.

Bas: Ja, gewoon de wereld verkennen en met wie ga je dat doen?

Niels: Met wie ga ik dat doen, ja, ik heb geen vaste partner dus dat wordt dan lastig.

Bas: Ja, je gaat gewoon nog even gek doen drie maanden lang.

Niels: Ik denk drie maanden gek doen gewoon solo, niemand mag mijn zonden zien die drie maanden. Dus nee, ik zou solo gaan ja, lekker de wereld over, beginnen in Zuidoost Azië en vanaf daar rondtrekken.

Bucketlist afwerken

Bas: Cool man, en heb je dan nog een soort van bucketlist? Wil je nog skydiven, bungeejumpen, paragliden weet ik veel wat voor fratsen of?

Niels: Alle drie ja.

Bas: Ja, precies.

Niels: Dat sowieso, sowieso met de laatste drie maanden want dan heb je toch, je hebt niks te verliezen in principe.

Bas: Ja.

Niels: Maar dat wil ik allemaal sowieso nog doen ja. Ik heb nog geen officiële bucketlist, maar als er opties komen zeg maar dan zeg ik eigenlijk altijd wel ja met dat soort dingen.

Bas: Ja, tof.

Niels: Dat vind ik gaaf.

Bas: Ja, mooi man, dus op pad dus.

Niels: Op pad.

Bas: Maar reis je nu ook veel of triggert je, de volgende vraag die ik vaak stel is wat weerhoudt je er nu van om veel te reizen.

Niels: Ja, dat is wel duidelijk, een baan.

Bas: Ja, ja.

Niels: Nee, ik reis niet heel veel. Dat is wel iets wat ik inderdaad echt wil gaan doen. Ik vind bijvoorbeeld jouw verhaal, twee jaar lang wereldreis vind ik heel erg vet, zou ik ook graag willen doen. Dus ik ben van plan zodra mijn avontuur bij de Dwarfs over is dan ga ik denk ik 6 maanden gewoon op pad. Dan ga ik Zuidoost Azië door backpacken solo, verblijf ik in hostels, ontmoet ik weer heel veel mensen en op die manier ontwikkel ik mijzelf dan door.

Small Business & Retail Management studeren

Bas: Cool, cool. Ja, mooi man. Ja, nou ja, je hebt natuurlijk succesvol een business opgebouwd en verkocht aan Dwarfs uiteindelijk, daar gaan we dadelijk heel lang over lullen. Allereerst ben ik nog wel benieuwd naar die voorgeschiedenis van jou Niels want je hebt uiteindelijk small business & retail management gestudeerd.

Niels: Ja.

Bas: Waarom was je dat überhaupt gaan studeren?

Niels: Ja, ik kom een beetje uit een ondernemersgezin, dus mijn moeder heeft een kapsalon en mijn vader die zit in het vastgoed dus dat is er eigenlijk al jong bij mij ingegoten. Dus volgens mij op mijn 14e wist ik al ik wil iets met ondernemerschap. Ja, ik een beetje Googelen van welke studies passen daarbij. Nu weet ik geen enkele studie past daarbij maar toen dacht ik nog van wel. En toen kwam ik op small business & retail management uit. Dus eigenlijk vanaf mijn 14e weet ik al dit ga ik doen.

Bas: Wow, en werkte je ook mee in de businesses van je ouders of?

Niels: Nee, nee, daar vertrouwden ze me pas vanaf mijn 18e ongeveer mee. Toen mocht ik wat designwerk en weet ik het wat voor mijn vader doen, websiteje bouwen noem maar op. Maar nee, ik heb altijd voor mijzelf dingen gedaan.

Bas: Je mocht niet af en toe de haren aanvegen in de kapsalon.

Niels: Helaas niet, nee, nee, helaas niet, zelfs dat vertrouwden ze niet.

Bas: Maar goed, toen ben je die small business & retail management gaan studeren in Nijmegen. Ja, daar begon je aan maar na twee jaar gooide je al de handdoek in de ring omdat de business te goed gaat. Hoe waren die twee jaar toen je daar was?

Niels: Die twee jaar, ja, het eerste jaar was ik nog niet heel actief met ondernemen, toen begon het avontuur eigenlijk net een beetje. Ik begon net een beetje te testen, mijn eerste inkoop. Dus dat was allemaal nog goed te combineren.

Studeren & Ondernemen

Bas: Werd dat getriggerd ook door de business? Want ik weet dat je bij small business & retail management een soort van mini-onderneming moet opzetten, was dat ook waar je daarmee was begonnen of niet eens?

Niels: Nee, nee, totaal niet. Nee, die mini-onderneming die we hadden opgericht dat stelde eigenlijk echt helemaal niks voor.

Bas: Wat was het?

Niels: Het was, god, wat was het nou, volgens mij een time management cursus die we dan gaven aan studenten.

Bas: Oh ja.

Niels: Dus ja, dat stelde niet zoveel voor hè. Je wil een cijfer halen en een zesje en dan vind je het prima. Maar nee, dat eerste jaar was het dus nog heel erg goed te combineren. Toen ging het nog allemaal niet heel erg hard en een beetje de opstartfase, maar dat tweede jaar, ja, toen begon ik het echt wel te merken. Toen was ik echt wel 40 uur per week met mijn business bezig en als je dan ook nog op en neer moet reizen naar Nijmegen, je moet je colleges bijwonen, dat was uiteindelijk niet meer te doen. Dus toen heb ik in september 2020 heb ik besloten ik stop ermee en ik ga fulltime met mijn business door.

Bas: Ja, want je was eigenlijk wel tijdens je studie dus al begonnen met die business.

Niels: Ja, tijdens mijn studie was ik begonnen, in de zomervakantie na het eerste jaar.

Studeren van invloed op ondernemerschap?

Bas: Ja, top, en als je het nu opnieuw had gedaan was je dan direct begonnen met die business of zie je ook wel dat die studie wel iets heeft getriggerd om ermee te starten?

Niels: Nou, eerlijk gezegd was ik dan direct begonnen. Die studie was leuk om te doen, ik heb ook leuke mensen leren kennen, alleen de inhoud heeft mij tot op heden eigenlijk nog niet heel erg geholpen heb ik het idee.

Bas: Nee, die was gewoon dramatisch.

Niels: Dat was dramatisch, ja. Ik hoop dat mijn leraren dit niet kijken.

Bas: Dat zien we vanzelf.

Niels: Ja, precies. Nee, dus ik zou meteen begonnen zijn dan, ja.

Bas: Ja, precies, ja. Dat is ook vaak weet je, kijk, ondernemerschap naar mijn idee kun je niet echt leren uit de boeken zeg maar. Dat is ook wat je zelf zegt van ja, dan was je meteen begonnen, maar soms heb je een bepaalde inspiratie of een trigger nodig om er wel mee te starten.

Niels: Absoluut.

Klasgenoten

Bas: En waren er veel mensen die stopten met die studie of was jij een van de weinigen die dan stopte en zie je nu dat klasgenoten die je toen had ook succesvolle businesses zijn gestart?

Niels: Dat zie je helaas heel weinig. Toevallig hoorde ik een paar dagen terug van een vriendin van mij nog dat eigenlijk iedereen die studie nog doet, behalve ik dus. Dus heel erg weinig mensen starten tijdens hun studie een succesvolle business, zelfs bij small business & retail management en ik zeg altijd maar tegen vrienden en zo ik vind dat je echt succesvol afgestudeerd bent van die studie als je ermee stopt omdat je business hard gaat.

Bas: Ja, 100% mee eens. Ja, wel tof. Ja, ik heb wel een vergelijkbare ervaring. Ik ken ook wel een zooitje mensen die die opleiding hebben gedaan, maar je ziet veel mensen die daarna helemaal geen business opzetten of niet daarmee succesvol worden maar met iets heel anders, maar dat is ook prima. Want je bent nog vrij jong toch?

Niels: Ik ben 21.

Bas: 21 jaar joh.

Niels: Ja, 21 jaar.

Bas: Dat is de blackjack leeftijd is dat.

Niels: Eigenlijk wel, ja, inderdaad.

Studietijd

Bas: Was je een beetje van het feesten ook in Nijmegen of viel dat wel mee?

Niels: Ja, redelijk. Ik denk best normaal. Ik was niet zo iemand die 4, 5 dagen per week in de club stond zeg maar, ik zat ook niet bij een studentenvereniging. Dus ik ging gewoon een, twee keer per week uit. Ja, wel lekker feesten en laat opstaan natuurlijk.

Bas: Precies, ja.

Niels: Maar ik heb me redelijk netjes nog gehouden tijdens mijn studententijd.

Bas: Je hebt het redelijk netjes gehouden. Netjes. Ja, wel tof, dus na twee jaar, maar vertel me het proces hoe je tijdens je studie zeg maar je eerste inkoop deed en wat je visie toen was van je business.

Niels: Ja, ik zal even vertellen hoe het is begonnen inderdaad allemaal. Dat was in 2019. Ik sliep in 2019 zelf niet echt heel erg goed. Ik deed er vaak een uur over om echt in slaap te vallen dus dan lag ik gewoon een beetje te draaien, dat vond ik heel irritant. En dat had ook tot gevolg dat ik ’s ochtends eigenlijk weinig energie had. Ik kon nooit echt lekker wakker worden. Dus toen ging ik Googelen van joh, wat kan ik hier tegen doen. Nou, ik Google altijd in het Engels dus uiteindelijk kwam ik een weighted blanket tegen. Dat kwam heel veel naar voren. Dus ik onderzoeken wat is dat nou. Nou, dat is dus een verzwaringsdeken in het Nederlands, dat is een verzwaard dekbed wat op je lichaam drukt en wat ervoor zorgt dat je dieper slaapt en ook sneller in slaap valt. Dus ik had wel interesse in zo’n weighted blanket. Ik ging kijken is dat al in Nederland te verkrijgen, ik wil zo’n ding, en het was eigenlijk nog niet in Nederland te verkrijgen. Het viel me op dat er wel wat webshopjes waren, maar heel amateuristisch en eigenlijk was het altijd van ja, een vrouw die het dan zelf zat te naaien zeg maar.

Bas: Ja.

Niels: Dus uiteindelijk dacht ik nou ja, ik heb vraag naar zo’n product, andere mensen zullen dat ook wel hebben, ik begin zelf gewoon iets. En nou ja, zo gezegd zo gedaan, toen heb ik een smoke test gedaan, daaruit kwam–

Bas: Leg even voor de leken uit wat een smoke test is.

Niels: Ja, een smoke test, ja, een smoke test is top, dat komt uit de lean startup methode. En wat je doet bij een smoke test is je valideert een idee door middel van een landingspagina waarbij je doet alsof het idee al bestaat. Dus wat ik bijvoorbeeld had gedan, ik had die verzwaringsdekens ik had er eentje ingekocht, daar had ik content mee gemaakt en op basis van die content had ik een landingspagina gemaakt. Dat leek net een homepage van een normale website. Dus het leek voor de consument alsof dat product al bestond. Dat is heel belangrijk bij een smoke test. Vervolgens heb ik ook met dat product wat video’s geschoten en ben ik gaan adverteren op Facebook om traffic naar die landingspagina te krijgen. Nou, vervolgens ging ik dan kijken van hoeveel mensen reageren nou goed op die landingspagina, hoeveel mensen klikken op die koop nu knop. Nou, dat was uiteindelijk een paar procent en de ads gingen ook best wel goed qua click to rate. Dus dat was eigenlijk voor mij mijn bevestiging van mensen willen dit, er is koopintentie.

Bas: Ja.

Niels: Dat is een smoke test en op die manier heb ik mijn idee gevalideerd zonder dat ik eerst duizenden euros heb uitgegeven aan de eerste inkoop.

Bas: Oh ja, cool. En dit was al tijdens je opleiding dat je hiermee bezig was.

Niels: Ja, dit was tijdens mijn opleiding. Ja, inderdaad, het begon in de zomervakantie dus dan had ik iets meer tijd, maar dit zette zich door tijdens de opleiding.

Testfase met verschillende producten

Bas: Ja, maar voordat je met die weighted blankets aan de gang ging heb je nog van alles en nog wat geprobeerd of niet?

Niels: Ja, echt van alles en nog wat. Ik ging echt van het een naar het ander. Ik zat in crypto zat ik bijvoorbeeld. Ik heb ook nog honderden fidget spinners thuis liggen, probeerde ik ook te verkopen tijdens de hype. Ja, ik heb affiliate marketing geprobeerd, ik heb software keys verkocht op marktplaats, noem maar op. Als ik dacht hier kan ik geld mee verdienen dan deed ik het op die leeftijd. Dus van alles en nog wat gedaan, maar pas met de verzwaringsdekens echt serieus bezig gegaan.

Bas: Ja, al die dingen waren een beetje het voorwerk eigenlijk voor het echte werk en dat was het verzwaringsdeken spektakel.

Niels: Absoluut.

Private label opzetten

Bas: Toen je startte met die verzwaringsdekens had je toen al het idee om er echt een merk van te maken?

Niels: Nee, nee, toen ik startte was ik helemaal niet echt bezig met branding, wist ik ook amper wat van. Dus ik had een leuk logo in elkaar gezet hè, ik had er wat kleuren bij gezocht en ik dacht zo, dat is mijn merk. Ik had het niet eens ingeschreven in het begin trouwens. Ik was helemaal niet bezig met die branding en een community opbouwen en zo. Ik dacht gewoon het moet er een beetje ok uitzien en ik moet dit product pushen. Het is een mooi product, ik wil het aan mensen verkopen en daar wil ik wat mee verdienen. Dat was eigenlijk de insteek. En pas na echt een jaar begon ik me te beseffen er komt nu veel concurrentie bij, ik moet echt meer een brand neer gaan zetten want anders ben ik niks anders dan die concurrent.

Bas: Juist, en het enige waar je je op differentieert als je merkloos bent is prijs en dat is kansloos.

Niels: Daar wil je niet aan beginnen. Nee, daar wil je echt niet aan beginnen.

Bas: Ja, dus toen heb je een merk geregistreerd en heb je er een echt brand van gemaakt.

Niels: Ja, toen heb ik me echt verdiept in branding. Branding is vrij subjectief ben ik achter gekomen. Dus ik vond dat heel erg lastig, ik heb maandenlang boeken gelezen, cursussen gedaan en uiteindelijk had ik het idee dat ik er nog niks van snapte. Maar ja, ik heb inderdaad wel toch een merk neergezet die uiteindelijk interessant genoeg was om over te kopen dus uiteindelijk is het toch gelukt.

Merk starten en verkopen

Bas: Ja, en dat bij de start zeg maar toen je helemaal startte met die business, dacht je er überhaupt toen al aan dat je ooit dat merk of datgene wat je ging doen om dat te verkopen of niet?

Niels: Echt bij de start niet, nee, nee, bij de startecht niet. Uiteindelijk toen het begon te rollen, het begon te lopen toen begon het wel in mijn achterhoofd te spelen van joh, wat is nou uiteindelijk de endgame hè, ga ik het verkopen, ga ik er gewoon mee stoppen, wat doe ik? En ja, vanaf dat moment zat het eigenlijk wel in mijn hoofd, maar dat was pas na een paar maanden na het starten.

Bas: Ja, je zag in dus dat je echt waarde moest gaan toevoegen dus er een echt merk van moest gaan maken en je moest gaan onderscheiden in je product.

Niels: Absoluut.

Bas: Hoe zag dat proces voor jou eruit?

Niels: Ja, inderdaad, dat onderscheiden in product daar begon ik als eerste mee, toen was ik nog niet zo heel erg met de branding bezig, ik dacht ik moet mijn product verbeteren. Dus wat ik dan deed is ik keek bij concurrenten in Amerika af bijvoorbeeld, hè, die markt was een stuk verder ontwikkeld voor de verzwaringsdekens en ik keek wat doen die. Nou, dat heb ik uiteindelijk gekopieerd. Toen heb ik dus een ritssysteem op mijn deken toegevoegd en daardoor stond ik weer een stapje boven de concurrentie. Maar ja, de concurrentie kan dat gewoon overnemen en dan sta je weer gelijk. Dus je moet of blijven innoveren of op een andere manier waarde toevoegen. Want puur door productontwikkeling ga je het waarschijnlijk niet redden, tenzij je een patent erop zet.

Waarde toevoegen aan producten

Bas: En op welke vlakken heb je overal waarde toegevoegd?

Niels: Waarde toevoegen, ja, dat was toch dus ook op productvlak inderdaad, op servicevlak ook heel erg, klantenservice maar ook de retourvoorwaarden bijvoorbeeld heb ik altijd sterk op gezeten, wou ik als de beste doen. Dus ik had bijvoorbeeld een honderd nachten proefperiode. Ja, toch die twee, content en service. Content nog niet, dat is iets wat ik, ik zou willen dat ik dat beter had gedaan en bij een volgende business ga ik dat beter doen vanaf het begin al, maar nee, dat is altijd een beetje achterwege gebleven.

Bas: Dus je bent later pas gaan snappen hoe belangrijk de content eigenlijk is, dus we hebben het over afbeeldingen, foto’s, video’s, tekst en allemaal titels en allemaal dat soort dingen.

Niels: Ja, dat kwam pas echt na een jaar dat ik me begon te beseffen van je hebt een constante stream aan content nodig en dat moet constant verbeterd worden.

Verkoopkanalen

Bas: En via welke kanalen ben je in eerste instantie gaan verkopen met die verzwaringsdekens en hoe ging dat?

Niels: Ja, twee kanalen, Google Ads en ja, social ads, dus op Facebook en Instagram voornamelijk dan.

Bas: Naar je eigen webshop?

Niels: Ja, naar de webshop, ja, in het begin dus zelfs naar de landingspagina tijdens de smoke test, maar daarna inderdaad naar de webshop. Ja, dat zijn eigenlijk nu ook nog de twee belangrijkste kanalen. Dat is nooit veranderd. Ik heb nu wat kanalen toegevoegd, maar die twee blijven toch wel echt de belangrijkste.

Bas: Ja, en wat is nou het belangrijkste op zo’n webshop zeg maar? Uiteindelijk draait het om conversie, deed je iets actief om die conversie te verhogen?

Niels: Ja, ik had, dat vond ik altijd nog lastig moet ik zeggen. Ik had bijvoorbeeld wel Hotjar, hè, dat Analytics software is dat en daar zat ik dan wel vaak in te kijken van hoe reageren mensen nou op bepaalde dingen, hoe ver scrollen ze, waar klikken ze op. Dus op basis daarvan probeerde ik wel de website te verbeteren, maar het was ook grotendeels wel vanuit gut feeling. Je leert als ondernemer steeds meer dus ik kon ook steeds meer gaan verbeteren en dan dacht ik oh, mijn website is niet zo optimaal, ik pas dat en dat even aan, maar ik heb het nooit echt methodisch gedaan, echt met hypotheses en meten dat heb ik nooit gedaan.

Bas: Nee, precies, en je analyseerde die data in Hotjar en daarna ging je kijken hoe je dingen mogelijk beter of kon aanpassen waardoor je mensen de juiste kant uitstuurde.

Niels: Exact, ja, dat was deel 1 en deel 2 was via YouTube dingen leren. Zelfstudie is verschrikkelijk belangrijk.

Bas: Exact.

Niels: Dus via YouTube, via Twitter, dan las je weer dingen en dan dacht je oh, dat moet ik op mijn website ook doen. En zo verbetert zich het constant.

Tips van experts

Bas: Ja, had je een kanaal of iemand die je in die tijd volgde waar je een soort van leidraad aan hebt genomen of niet?

Niels: Ja, er is één kanaal dat is een heel goed kanaal, hoe heet het, affiliate world network volgens mij. Ja, zo heet het inderdaad. Dat is echt een topkanaal. Daar staan allemaal presentaties op. Het is officieel is het een conference maar die presentaties worden opgenomen en dan wordt het op YouTube geknald.

Bas: Cool.

Niels: Heeft maar iets van 10K views per video, maar echt de content daarin en de tips dat is goud, daar komen echt wereldsprekers op e-commerce niveau dus daar heb ik heel erg veel aan gehad.

Bas: Nice, nice. En een e-commerce business runnen kan een heel spektakel zijn, weet je, ik heb ook zelf ervaren hoe het is als de business met name groter wordt en ja, ik bedoel, je hebt in relatief korte tijd, ja, twee jaar is relatief kort, die business gerund.

Niels: Ja, zeker.

Ondernemen & Managen

Bas: En hoe stressvol was het voor jou om die business in ieder geval te runnen en te managen? Of woonde je nog thuis en had je totaal geen druk?

Niels: Ja, ja, ik woonde toen inderdaad nog thuis dus dat heeft zeker geholpen. Ik hoefde niet te koken, ik hoefde niet te wassen, weet ik het wat. Dus ik had heel erg veel tijd eigenlijk. Was het stressvol, ja, het was, er zijn echt wel dalen geweest, voornamelijk op inkoopgebied dan daar heb ik heel erg veel gezeur mee gehad als er weer een container vertraagd was noem maar op. Daar heb ik echt hartkloppingen van gehad soms, maar ook op advertentieniveau heb ik echt wel vaak gebaald hè als bijvoorbeeld een Facebook ad afgekeurd werd en mijn account werd weer platgelegd, iets wat veel mensen zullen herkennen, ja, dan begon ik ook wel echt te panieken. Dus die twee dingen hebben voor mij echt wel stress gebracht, maar het dagelijks runnen van de business, ja, dat viel wel mee moet ik eerlijk zeggen. Ik had het geluk dat het product gewoon in trek was en mensen wouden het, het was ook een goed product, het hielp mensen echt dus je merkte ook dat mensen het aan elkaar gingen vertellen dus eigenlijk ging het altijd wel redelijk goed waardoor de stress bij mij wat lager lag.

Ideale moment om te starten met ondernemen

Bas: Ja, precies. En zie je het dan ook als de perfecte tijd om te starten als je nog thuis woont of studeert of dat soort dingen om een business te starten of?

Niels: 100%, ja, zeker.

Bas: Dat komt ook, heeft ook met die druk te maken, maar ondanks dat je dus eigenlijk geen vaste lasten hebt, dus 100% waarschijnlijk van je geld herinvesteerde in de business of haalde je er toen al salaris uit?

Niels: Nee, ik heb er nooit salaris uitgehaald, twee jaar lang helemaal niet.

Bas: Kun je nagaan, dus je had wel de focus om iets te bouwen wat groter is dan jezelf tussen haakjes om het uiteindelijk ja, wat er dus uiteindelijk is gebeurd is dat je het hebt kunnen verkopen door puur alleen maar te herinvesteren en je kosten zo laag mogelijk te houden en alles te maximaliseren in de business.

Niels: Absoluut, ja, ja, nee, zeker. Dat was in het begin niet eens met opzet, niet van ik wil het verkopen dus ik moet alles terugsteken.

Bas: Ja.

Niels: Ik deed dat gewoon uit mijzelf, ik wou mijn business groeien, ik zag het ook als leerproject in het begin nog voor mijzelf hè, de eerste grotere business, dus ik dacht ja, wat heb ik nou aan een salaris? Ik heb dat niet nodig. Ik kreeg op dat moment nog DUO elke maand dus daar leefde ik van. Dus ja, ik denk zeker, om terug te komen op je vraag, dat dit de perfecte tijd is om een business te starten als je dus nog bij je ouders woont, nog jong bent, geen vaste lasten hebt. Die druk ligt gewoon veel lager.

Bas: Juist. Ja, en ik vind het wel een mooi verhaal weet je, ik heb altijd zelf de standaard zeker in de eerste misschien wel 10 jaar of zo van mijn ondernemersbestaan zo laag mogelijk gehouden. Dus weet je, op het moment dat je zeg maar jezelf een bepaalde levensstijl aanmeet, je hebt huur en auto’s en misschien wel een gezin en allemaal dat soort dingen dan zit je in je eigen hoofd in een soort van pacman van nee, ik kan eigenlijk niet stoppen met werken als je een baan hebt omdat, en dan noem je al die dingen op en dat is je levensstandaard geworden.

Niels: Exact.

Bas: Maar goed, ja, je kan die levensstandaard dus, ik zeg altijd mensen kunnen altijd alles bereiken, de vraag is wat je ervoor op wilt geven en ja, ben je bereid om zeg maar in een kleiner huis te wonen, in een andere auto te rijden of wat dan ook om die lasten lager te hebben om wel een business te bouwen die uiteindelijk het grote verschil in je leven gaat maken zeg maar.

Levensstandaard

Niels: Absoluut. Daar ben ik het helemaal mee eens. Want hoe heb jij je laten dan verlaagd? Heb jij voorbeelden van hoe je dat hebt gedaan?

Bas: Ja, ik heb genoeg voorbeelden. Kijk, ik legde nooit de standaard hoog voor mijzelf. Dus toen ik begin 20 was heb ik een pand gekocht in Utrecht dat was 2 verdiepingen. Die heb ik eigenhandig gestript van boven tot onder, met YouTube video’s gebouwd en daar ben ik ongeveer twee jaar lang mee bezig geweest, maar ik heb er twee appartementen van gemaakt. Wat er gebeurde is dat ik het onderappartement zeg maar dat verhuurde ik en dat zorgde ervoor dat ik zelf gratis woonde dus er lag totaal geen druk op mijn woonlasten. Dat is een voorbeeld, maar een ander voorbeeld is, op een gegeven moment zijn we gaan reizen, hebben we twee jaar lang rond de wereld gereisd en ja, dat was fantastisch en het stomme is daar ben ik ook echt letterlijk omdat mijn business goed doordraaide echt 0 euro ingeteerd op mijn spaargeld dus het kostte niks en tussendoor heb ik ook nog een bitcoin ride meegepakt zeg maar tijdens die wereldreis. Natuurlijk al veel te vroeg verkocht, maar dat is weer een verhaal voor een andere episode. Maar toen kwam ik terug en toen hebben we echt letterlijk vier jaar lang op een voormalige camping gewoond aan de Maarsseveense Plassen en dat was wel een chalet moet ik zeggen. Weet je, het was niet een caravan, maar dan nog, het was denk ik rond de 60, 65 vierkante meter en daar zijn onze eerste twee kids ook geboren op die plek en sterker nog, toen ik op het podium stond toen ik de snelstgroeiende crossborder e-commerce bedrijf van Nederland won toen woonde ik dus eigenlijk op een voormalige camping. Dus eigenlijk wel, ik heb dat verhaal nog nooit echt breed naar buiten gebracht zo, maar ik vind het nog steeds wel ja, tof, en dat is dus ook om je lasten dus zo laag mogelijk te houden waar je ook staat tussen haakjes, totdat je een keer wel ruim zit of je business verkoopt of wat dan ook en dan ja, op dat moment zou ik pas meer gaan permitteren en datzelfde zie ik bij jou dus ook gebeuren.

Niels: Ja, nou ja, het is dus grappig dat je het noemt en daarom stelde ik de vraag ook aan jou, want ik zit een beetje in een tweestrijd met mijzelf hè, ik heb nou ja, net een nieuwe auto dan, eigen auto, die heb ik eenmaal nodig, ik moet naar Amsterdam rijden. Maar ik heb meteen gekozen voor nou ja, best een mooie auto en dat kostte ook wat. En aan de ene kant vind ik dat gaaf, ik heb mijn business verkocht, op zich kan dit, alleen aan de andere kant komt de krent in mij een beetje naar boven en die zegt dit kost wel wat Niels, ja, waarom zou je op je 21e al zo’n auto rijden terwijl dat eigenlijk helemaal niet verwacht wordt van iemand van jouw leeftijd.

Bas: Ja, om daar een simpel antwoord op te geven zeg maar blijf heel dicht bij jezelf weet je, ik bedoel, om over auto’s te praten, ik heb gewoon twee kneiteroude Volvo V70’s weet je. Mijn vrouw heeft een auto die heeft 5 ton op de teller, die van mij 4 ton, dat ding is jongtimer dus ik betaal vier tientjes per maand bijtelling. Die auto-aanschaf kost misschien 2.000 euro, misschien 3 max, daar schrijf je 0 euro op af zeg maar. Sterker nog, wat jij elke paar maanden afschrijft zeg maar daar kan ik elke paar maanden een nieuwe voor kopen. Ja, dus ik heb me nooit, dus dat is ook weer met die standaard te maken, ik heb me nooit een standaard aangemeten van een luxe auto en wat alleen maar veel afschrijft. Dus ik snap dat afschrijvingsspelletje heel goed en buiten dat dacht ik ook altijd van dat geld wat die auto afschrijft kan ik ook stoppen in aandelen of andere dingen die renderen die op de lange termijn weer veel meer geld opleveren zeg maar dan op dat moment die auto hebben want de auto hebben, en voor heel veel mensen is het vaak ook ja, een groot huis of een grote auto is alleen maar buitenkant weet je, het is vaak ego en als je naar binnen kijkt dan heeft het totaal geen waarde weet je, materialisme is letterlijk niks. Dus ik ben veel meer van binnenuit gaan leven ook de afgelopen tijd of jaren of hoe je het ook wendt of keert en dan, en dat leer je toch door gewoon sterk in je eigen schoenen te staan en je eigen keuzes te maken en niet te doen wat andere mensen van je verwachten of wat normaal is een dat zet ik dan even tussen haakjes in de samenleving zeg maar, snap je?

Niels: Ja, absoluut.

Bas: Dus daar zou ik gewoon, ja, zou ik gewoon je eigen keuzes in maken.

Niels: Goed advies, dan ga ik hem zo inleveren.

Bas: Volvootje kopen.

Niels: Ja, Volvootje, je hebt er twee zeg je?

Bas: Ja, ik heb er twee.

Niels: Nee, is goed, leuk.

Voorraadmanagement in Ecommerce

Bas: Ja, dat is wel grappig ja. Maar om even terug te komen op het runnen van die business zeg maar, vertel eens hoe moeilijk het is eigenlijk om dat geld en dat voorradenspektakel allemaal te managen in je business?

Niels: Oeh, ja, nou, dat is heel lastig. Vooral in mijn positie toen, ik begon als student, ja, wat had ik, ik had volgens mij 5.000 euro op een spaarrekening waar ik natuurlijk ook al heel blij mee was, maar daar begon ik mee. Niks van ouders geleend of zo, geen hulp verder, dus om dan te starten, ja, je start met 100 stuks begon ik bijvoorbeeld. Dat was zo uitverkocht, was ik weer een paar weken uitverkocht en zo ging het eigenlijk in 2020 het eerste jaar dat ik echt verkocht ging het zo door. Dus ik heb altijd verschrikkelijke problemen gehad met cashflow en inkoop een pas begin 2021, begin dit jaar was dat een beetje opgelost, had ik genoeg cash opgebouwd om gewoon constant voorradig te kunnen zijn. Dus dat was absoluut een uitdaging.

Bas: Juist, dus omdat je te weinig cash had zorgde ervoor dat je niet, dat je steeds out of stock raakte en eigenlijk niet meer kon verkopen dan dat je cash aankon.

Niels: Absoluut, dat was een luxeprobleem, dat zei ook iedereen en ik was ook op zich blij dat ik dat probleem had in plaats van andere problemen. Maar toch heeft het me wel echt heel erg tegengehouden.

Bas: Ja.

Niels: Echt heel erg.

Investeringenskapitaal

Bas: Dus hoe zou je dat op een andere manier aanpakken als je daarop terugkijkt?

Niels: Ja, als ik één ding zou moeten veranderen inderdaad dan zou dat zijn, dan zou ik geld ophalen om te kunnen investeren in de business in voorraad. Dat zou ik dan doen. Dan zou ik wellicht een lening of zo aangegaan zijn. Ik durfde dat niet.

Bas: Exact.

Niels: Ik wist dat het, het begon te lopen mijn business, het ging ook hard. Dus in principe had ik kunnen weten dit gaat nog wel even zo door. Maar je gaat toch aan jezelf twijfelen en dan wil je niet die lening op je hals halen. Dus ja, bij nader inzien had ik dat wel moeten doen.

Bas: Ja, exact, maar nu achteraf heb je misschien wel dat vertrouwen dat je die lening aandurfde, maar toen zat je mentaal gewoon voelde het gewoon niet goed om een lening aan te gaan om uiteindelijk je business groter te maken zeg maar.

Niels: Exact, ja, ik was een 20-jarig jochie, ik dacht dit is mijn eerste echte grotere business, ik denk ja, straks gaat dat fout dan heb ik een lening van 10.000 aan mijn broek hangen.

Bas: Ja, precies, ja. Ja, precies, en dat zie ik wel meer. Ik heb, ja, op een gegeven moment zit je in soort van spagaat van wil je je business meer laten groeien, ga je geld lenen of ga je dus je business verkopen of ja, weet je, zelfs als je je eerste personeel gaat aannemen kun je al twijfelen of het ja, of je het wel of niet gaat doen zeg maar.

Niels: Absoluut.

Personeel

Bas: Want had je ooit personeel zelf in de business of heb je het allemaal zelf gedaan?

Niels: Ik heb het grotendeels zelf gedaan, dat vond ik heel belangrijk. Ik zag het dus ook zoals ik eerder zei als een leerproject voor mijzelf, zoveel mogelijk leren, dus ik wou ook zoveel mogelijk zelf doen. Dus in het begin deed ik alles zelf, marketing, klantenservice, inkoop, etc. uiteindelijk heb ik als eerst de klantenservice uitbesteed, dat zou ik ook iedereen aanraden als eerst de klantenservice uitbesteden, gaat heel veel tijd in zitten en uiteindelijk heb ik ook wat andere dingetjes uitbesteed, bijvoorbeeld de Google ads deed ik 1,5 jaar zelf, heb ik uiteindelijk ook aan iemand overgedragen.

Bas: Merkte je dat het beter ging toen je het aan iemand anders overliet?

Niels: Ja, in principe wel, ja, zeker, diegene is echt een expert op dat gebied en ik was er goed in, maar niet een expert. Dus je komt op zo’n punt als ondernemer dan moet je de touwtjes uit handen gaan geven en dan moet je het mensen laten doen die echt expert zijn op een bepaald gebied.

Bas: Exact, en toen ging je nog harder versnellen.

Niels: Toen ging ik nog harder versnellen, ja, zeker.

Bas: Ja, ja, dus eigenlijk is dat dan de grotere tip van als je het kan of in ieder geval zo snel mogelijk, probeer het aan experts over te laten in plaats van dat je alles zelf loopt uit te vogelen.

Niels: Zeker, ja, bij een volgende business doe ik dat ook absoluut.

Bas: Alles uitbesteden.

Niels: Ja, ja.

Bas: Nou, goed, het is vaak ook weer een beetje kip-ei verhaal van heb ik de funds om het uit te besteden en niet, in het begin moet je gewoon eigenlijk zelf het wiel draaiende krijgen, maar als het eenmaal draait dan moet je zo snel mogelijk gaan nadenken hoe kan ik het uitbesteden en zeker in deze tijden met virtuele teams en mensen opzetten en andere mensen in andere landen dingen voor je laten doen is makkelijker dan ooit zeg maar.

Niels: Ja, daar kan ik nog wat van leren van jou, ik heb gehoord dat jij de koning van uitbesteden bent.

Bas: Ja, precies, ja, virtueel team die alles doet ja.

Niels: Ja, gaaf.

Bas: Ja, dat is top. Ok, en uiteindelijk kwam de Dwarfs op je pad, vertel even hoe de Dwarfs op je pad is gekomen.

Eerste contact met de Dwarfs

Niels: Ja, dat had ik totaal niet verwacht, dit kwam uit het niets. Ik werd opeens op LinkedIn benaderd door een dealflowmanager van Dwarfs, van joh, Niels, gave business heb je, heb je er ooit aan gedacht om het te verkopen. Nou, en in eerste instantie dacht ik nou ja, ik hoor wel even wat die gast heeft te zeggen, dus volgens mij heb ik toen eventjes met hem gebeld 10 minuutjes en eigenlijk daarna dacht ik ja, dit ga ik niet doen. Toen had ik ook uiteindelijk tegen hem nee gezegd, dit ga ik niet doen.

Bas: En waarom zei je toen nee?

Niels: Waarom, ja, omdat ik nog dacht van ik kan hier nog zoveel van leren, ik kan nog uitbreiden naar het buitenland, ik zag nog heel veel groeipotentie voor mijzelf, ook op dat leervlak weer. Dus daarom dacht ik in eerste instantie dit ga ik niet doen. Nou, uiteindelijk hè, het is een sales gast dus hij heeft me toch weer over weten te halen om een gesprek met Damian te doen, de CEO van Dwarfs. Ja, toen heb ik een uur lang volgens mij gebeld via Zoom met Damian en dat verliep eigenlijk heel goed. Ik was na dat gesprek overtuigd. Ik dacht dit avontuur wil ik aangaan.

Bas: En wat in dat gesprek overtuigde je dat je wel je merk wilde verkopen uiteindelijk? Of in ieder geval ja, dat het geshift is in je hoofd, laat ik het zo zeggen.

Niels: Exact. Nou, dat waren eigenlijk twee dingen. Het eerste, je verdient bij Dwarfs kan je meeverdienen met je groei van je merk en dat sprak mij heel erg aan. Zoals ik zei, ik zag nog heel veel groei erin. En ja, Dwarfs bood mij eigenlijk de mogelijkheid om daar ook nog van te profiteren.

Bas: Exact.

Niels: En daarnaast bood Damian ook mij een rol aan binnen het Dwarfs team, mijn baan nu dus, waar ik gewoon nog heel erg veel kon leren. Ik mag samenwerken met mensen zoals jij, echt een beetje de koningen in de e-commerce zeg maar. Die kans liet ik niet gaan.

Bas: Ja.

Niels: Kon ik niet laten gaan.

Bas: Ja, tof, dus ook dat heeft je getriggerd dat je dacht van ho, wie zit er allemaal in Dwarfs, deze mensen zijn wel inspirerend en daar wil ik graag mee werken.

Niels: Vooral dat, ja, het financiële zou mij niet getriggerd hebben. Het was vooral echt de mensen waar ik mee mag werken en wat ik gewoon kan leren bij Dwarfs.

Onderneming verkopen

Bas: Ja, wow. Maar en vertel iets over dat proces zeg maar hoe dat is gegaan, je werd benaderd op LinkedIn door de dealflowmanager. Wat gebeurde er daarna? Dus toen heb ik die call gehad.

Niels: Call gehad met Damian inderdaad en daarna zei ik van joh, ok, laten we dit verder gaan verkennen, ik heb interesse.

Bas: Ja.

Niels: Nou, toen heeft de dealflowmanager heeft mijn cijfers opgevraagd, dus dat was toen nog vrij basic, omzet, volgens mij nog een paar dingetjes, dat heb ik hem toegestuurd. Toen gingen ze bij Dwarfs eventjes kijken van is dit wat voor ons? Toen kreeg ik terugkoppeling ja, dit vinden we interessant, kom een keer op gesprek in Amsterdam. Dus toen heb ik dat gedaan en eigenlijk na dat gesprek kreeg ik al vrij snel dat eerste bod. Binnen een paar dagen na dat gesprek ontving ik het eerste bod en ik was eerst nog bang van joh, zal dat wel eerlijk zijn hee, deze gasten die willen vast voor een prikkie mijn business inkopen, daar was ik nog bang voor. Maar eigenlijk dat eerste bod was precies wat ik verwacht had.

Bas: Je had een getal in je hoofd.

Niels: Ik had een getal in mijn hoofd en bijna precies bood Dwarfs dat. Dus ik wou ook niet meer onderhandelen, ik zei ok, is goed, het is prima. Dus eigenlijk vanaf daar kwam ik erachter dat Dwarfs wel gewoon een hele eerlijke partij is qua biedingen. Ze proberen je zeg maar niet te naaien, wat ze in Amerika bijvoorbeeld wel proberen. Dus nou ja, dat eerste bod ontvangen, daar ging ik mee akkoord meteen en toen hebben we een LOI getekend, dus een intentieverklaring. En vanaf dat moment, ja, ging het eigenlijk vrij hard, toen ging ik de due diligence fase in, moest ik alles over mijn business blootgeven. Dat was best een beetje spannend, maar ja, dat vertrouwen moet je dan hebben.

Bas: Ja, dat hoort ook bij het verkoopproces.

Niels: Dat hoort zeker bij het verkoopproces, dat moeten ze ook hebben als Dwarfs zijnde. En dat due diligence proces dat duurde eventjes, alles weer doorgespit en uiteindelijk, ja, was de green light zeg maar gegeven vanuit Dwarfs en konden we echt het laatste contract gaan tekenen en dat was gebeurd op 1 augustus.

Bas: Nice.

Niels: Ja.

Bas: Toen was het feest.

Niels: Toen was het feest, ja, toen was het echt feest.

Due Dilligence

Bas: En om terug te gaan in het due diligence proces zeg maar, wat was je daar mee of tegengevallen in dat proces?

Niels: Ik kwam erachter dat het toch gewoon een heel emotioneel proces is, sowieso het hele verkoopproces. Ik ben van mijzelf niet heel erg emotioneel dus het verbaasde me dat ik zo getriggerd werd erdoor. Je verkoopt toch een beetje iets wat je twee jaar lang opgebouwd hebt, je kindje zeggen veel mensen, dus dat is best wel een heel emotioneel proces. Je zit er dag en nacht zit je erin. Dus dat was een van de dingen die ik lastig vond eraan en daarnaast in het due diligence proces zelf, ja, alles wordt uitgespit. Dus ik had bijvoorbeeld mijn cijfers nog niet helemaal op orde voor mijzelf. Ik heb nooit echt hele goede boeken of hoe zeg je dat–

Bas: Boekhouding.

Niels: Boekhouding gehanteerd. En nu moest ik dat wel opeens hebben. Dus ik moest heel erg veel dingen voor mijzelf ook uit gaan zoeken om vervolgens aan Dwarfs te kunnen leveren. Dus ja, die twee dingen vielen mij een beetje tegen, vond ik lastig, mar aan de andere kant was het ook weer positief dat ik mijn cijfers voor mijzelf ook goed op orde had.

Bas: Dat is wel heel herkenbaar zeg maar ook zeker voor mij in de beginfase in de e-commerce business dat je je boekhouding zeg maar onderaan zet want natuurlijk, het belangrijkste is uiteindelijk het runnen van je business en meer verkopen. En toch dan zie je vaak dat het pas jaren later gaat het kwartje pas vallen hoe belangrijk het is dat je grip op je nummers hebt en dat dat allemaal up to date is.

Niels: Absoluut.

Bas: Maar zeker in zo’n verkoopproces, ja, eigenlijk moet je met één druk op de knop je cijfers kunnen overhandigen want daar begint het verkoopproces mee. Want zonder de juiste cijfers kunnen we niet rekenen.

Niels: Nee, exact, exact.

Boekhouden in Excel

Bas: Ja, maar dat is goed, het is goed dat je die ervaring hebt. En toen ben je als een malle met je boekhouder aan de slag gegaan om alles glad te trekken.

Niels: Ja, ik had dus nog niet eens een boekhouder.

Bas: Oh, je deed het zelf?

Niels: Ik deed het zelf.

Bas: Niet, in Excel ook nog?

Niels: In Excel, ja. Twee jaar lang bijna gedaan.

Bas: Maar dat heb je geleerd of ben je gewoon een paar YouTube filmpjes gaan kijken?

Niels: Ja, dat, dat tweede.

Bas: En ook je belastingaangifte, reken je uit in Excel van ja, ongeveer dit en tik.

Niels: Ja, eigenlijk wel, ja, dus heel fout hoor als ik er nu op terugkijk, ik hoop niet dat de belastingdienst nog aan komt kloppen, mar nee, altijd zelf gedaan en pas echt zodra Dwarfs aan kwam kloppen ging ik pas aankloppen bij een boekhouder en toen heb ik alles heel snel rechtgetrokken en uiteindelijk was het wel gelukt, maar voortaan doe ik dat anders.

Bas: Wow, en voordat je dat verkoopproces in ging, waar kwam het gros van je omzet toen vandaan?

Niels: Bedoel je de kanalen?

Bas: De kanalen, ja.

Niels: De kanalen.

Bas: En percentueel misschien per kanaal.

Niels: Ja, per kanaal. Toch echt wel zo’n 50% uiteindelijk kwam van social ads. Ik vond dat ook heel leuk om te doen om ook die content ervoor te maken dus dar wou ik ook flink schalen. Dus 50% kwam van social ads. Dan ongeveer 25-30% kwam van Google ads, dus SEA en zo’n 20-25% kwam organisch gewoon, dus ik bouwde uiteindelijk toch wel een soort van merk op, mensen begonnen echt te Googelen op kalm en slaap kalm. Dus ja, zo zag die verdeling er op het einde een beetje uit.

Afhankelijkheid van ads

Bas: Ja, precies, nice. Maar en toch over dat ads verhaal ook inderdaad, om daar nog even op terug, het kwartje viel me nu ook weer, met die problemen dat Facebook je account banned dat je daar dus slecht van slaapt. Want als jij dus 50% van je omzet uit social ads haalt een in een keer zegt Facebook, ja, je mag nu niet meer adverteren en ik bedoel, ik heb zelf ook ervaren dat die reden vaak onverklaarbaar is, ondanks dat je denkt dat je alles goed doet kun je alsnog worden afgesloten zeg maar en dan is de reden nog steeds gissen.

Niels: Absoluut.

Bas: Heb jij dat ook zo ervaren of hoe, en hoe heb je dat uiteindelijk opgelost?

Niels: Ja, ik heb dat echt precies hetzelfde ervaren. Hè, ze verwijzen uiteindelijk als je geluk hebt al naar een bepaald deel van hun advertentiebeleid. Nou, daar houden ze het heel erg vaag dus dan weet je alsnog niet wat je dan fout gedaan hebt. En dan moet je maar een beetje via de chat en zo gaan praten met Facebook om te proberen om het te verhelpen. Dus ja, vaak mijn ervaring het duurt 4 tot 6 weken om alles weer op de rit te krijgen, als je het al op de rit krijgt.

Bas: Ja.

Niels: Uiteindelijk ze kunnen ook zeggen we gaan je account niet meer openen en dan heb je een heel nieuw probleem. Daar heb ik ook nachten van wakker gelegen, moet je helemaal een nieuwe businessmanager maken en weet ik het allemaal. Dus het is een tricky spel Facebook. Ik zou adviseren om echt goed het advertentiebeleid door te nemen. Wellicht zelfs iets van een consultant in de arm te nemen die weer connecties heeft bij Facebook om op die manier toch te proberen te vermijden dat je geband wordt.

Bas: Ja, is dat ook wat je daarna hebt gedaan dan en daarna ben je niet meer geband of?

Niels: Ja, ik heb inderdaad uiteindelijk een digital marketing agency in de arm genomen. Ik was er een beetje op tegen, ik wou het zelf doen hè, vond ik ook leuk, maar ik dacht ja, dit kan zo niet langer. Ik kan er niet weer 6 weken uit liggen. Dus toen heb ik inderdaad contact gezocht met een digital marketing agency, die hadden weer contacten bij Facebook, accountmanagers en daardoor kunnen zij gewoon een stuk sneller schakelen met Facebook dan ikzelf. Dus dat ga ik inderdaad in het vervolg bij toekomstige businesses ook weer doen, zo iemand erbij zoeken.

Bas: Ja, ja, mijn ervaring is alsnog, welk bedrijf of agency je ook inhuurt, het geeft nog steeds geen garantie dat je nooit geband wordt.

Niels: Dat is zeker waar, nee, dat is zeker waar, absoluut.

Deal afronden

Bas: Ja, ja, interessant. Ja, op een gegeven moment heb je dan die deal gemaakt, beschrijf eens het gevoel van die deal en de dag, je noemde net de datum zelfs 1 augustus.

Niels: Ja, klopt, 1 augustus.

Bas: Je hebt gewoon twee jaar lang hard gewerkt, het is een beetje je baby, je zei ook het is een emotioneel proces.

Niels: Ja.

Bas: Beschrijf eens dat gevoel van die deal en op het moment dat dat geld op je rekening wordt gestort.

Niels: Ja, dat geld heb ik nog niet.

Bas: Dat komt later.

Niels: Dat komt later, dus misschien even in de edit.

Bas: Oh ja, precies, maar je krijgt het geld na de migratiefase.

Niels: Ja, klopt, na de migratiefase krijg je het geld inderdaad op je bankrekening en ik kan me voorstellen dat dat een prachtige dag is. Ik denk dat je dan 20 keer je bank zit te refreshen per uur, maar dat moment van het tekenen van die deal is heel absurd. Je leeft er echt naartoe en maanden, ik heb daar echt een lange tijd naartoe geleefd en ik tekende die deal en opeens ja, ik had verwacht dat er iets zou veranderen of zo, maar er verandert helemaal niks. Dus je zit daar, je hebt die deal getekend, je hebt dat contract voor je neus en uiteindelijk voel je toch vrij weinig op dat moment zelf. Het is meer echt de journey er naartoe die echt heel mooi is, ook emotioneel gezien, dan echt het moment waarop de verkoop plaatsvindt. Voor mij was dat een heel neutraal moment. Ik stapte mijn auto in en ik dacht nou, mooi. Ik heb later die avond een flesje champagne opengeschoten en dat was het. Dus ja, de journey was toch het mooiste.

Bas: Dat is toch wel weer het spreekwoordelijke geniet van de reis, niet van de bestemming.

Niels: Ja, dat is dus echt zo ja. Je denkt als mens altijd van als ik dat doel behaal dan voel ik me gelukkig en dat is niet zo je moet echt genieten van de reis er naartoe want zodra je dat doel behaald ben je niet opeens gelukkig.

Bas: Nee.

Niels: Zo werkt het niet.

Geld spenderen

Bas: Nee, 100%. Dat is ook wel, ja, hoe zeg je dat, dan ben je eigenlijk je hele leven en jij relatief kort, ik bedoel ja, toch laten we zeggen dat het, ja, dat je toch in twee jaar tijd echt een succesvol merk hebt neergezet die je hebt kunnen verkopen aan de Dwarfs, wat naar mijn idee ook uniek is. Ik denk dat er misschien maar 1% van de mensen echt daadwerkelijk een succesvol merk neerzet die nou, in ieder geval goed verkoopbaar is, maar dat je dan eigenlijk een hele tijd hebt lopen husselen, want dat is het letterlijk, om dat voor elkaar te krijgen en dan heb je op een gegeven moment laten we zeggen de centjes op de bankrekening staan en het volgende probleem wat zich dan aandoet is wat ga je dan met het geld doen? Dus de volgende vraag is heb je al een bestemming voor je geld Niels?

Niels: God, nee, daar kan ik nog wat advies gebruiken Bas.

Bas: Of ga je nog een paar auto’s kopen?

Niels: Ik denk dat ik er nog twee bij doe. Nee, dat zeker niet. Ja, ik heb nog niet echt een bestemming voor dat geld. In het begin zal het op de bankrekening staan, doodzonde, houd ik niet van stilstaand geld.

Bas: Negatieve rente Niels.

Niels: Ja, ik moet meerdere bankrekeningen openen, dat klopt. Nee, dus in het begin laat ik het even stilstaan en ga ik uitzoeken joh, wat wil ik ermee. Eén ding weet ik wel, ik ga het weer gebruiken voor toekomstige projecten. Dat sowieso, daar ben ik wel van overtuigd, als startkapitaal en daarnaast wil ik ook de wereldreis maken die ik aan het begin toelichtte, dat wil ik ook met een deel van dat geld doen en ik denk ook dat ik een deel opzij zet voor later, dus gewoon in een aandelenportfolio laat zitten 20, 25 jaar en uiteindelijk daarmee met pensioen kan zeg maar. Maar het blijft een lastige vraag wat ga je doen met het geld. Dus als je advies hebt hoor ik het heel graag.

Bas: Ja, nou ja, goed, kijk, het is meer dat ik probeer te schetsen ook dat het tweede probleem ontstaat. Eerst voordat je heet geld hebt denk je het grootste probleem is ik heb veel geld nodig, dan heb je veel geld en dan komt het volgende probleem, wat ga ik met het geld doen?

Niels: Wat ga je in godsnaam doen, ja, ja, dat klopt.

Bas: Want ja, laten we eerlijk zijn, als je gewoon een normaal leven hebt en je kan alles betalen, ja, en je kan alles doen wat je wilt en ja, je hebt vrijheid zeg maar op bepaalde mate, ja, dan komt het volgende van wat ga ik met dat geld doen. Het enige wat je kan bedenken is dat je er business dingen mee gaat doen, dus je gaat vastgoed kopen, je gaat beleggen, je gaat misschien een beetje ja, gekke dingen doen in de crypto’s en je zit allemaal andere dingen zeg maar wat je kan bedenken om het geld te laten renderen. Want dat is uiteindelijk het doel.

Niels: Dat is het doel.

Bas: En vroeger kon je nog, bestond de term rentenieren nog.

Niels: Ja.

Bas: En dat is ook verleden tijd, dus je moet er eigenlijk gedwongen iets mee doen en dat zorgt natuurlijk, is goed voor de economie, maar dat moet wel, dat moet je zelf in actie zetten.

Niels: Ja, dat moet je inderdaad zelf in actie gaan zetten en dan kom je inderdaad op zo’n punt van shit, wat ga ik doen? Daar bereid ook niemand je op voor. Ik dacht zelf ik stop het in een aandelenportfolio, maar toen dacht ik ja, en dan? Weet je, hier houdt het niet mee op. Hier kan ik mijn leven niet opeens van gaan leven. Je wil constant toch wat, ja, wat hoger, wat meer hè. Dus inderdaad, het is echt een probleem.

Bestemming

Bas: Had je voordat je de deal maakte bij de Dwarfs iets in je hoofd van als ik het geld heb ga ik dit doen?

Niels: Ja, ja, dat is wel grappig want ik lach er nu om als ik daaraan denk, maar ik dacht van ik steek dus alles in een aandelenportfolio, gewoon indexfonds en laat ik het lekker staan en over 15 jaar dan joh, dan ben ik klaar zeg maar met werken, kan ik doen wat ik wil een dan ga ik gewoon chillen. Nou, toen ging ik daar echt even goed over nadenken en toen dacht ik ja, maar over 15 pas, sowieso dat, en ten tweede ik wil dat nog helemaal niet, met pensioen. Dus ik wil grootsere dingen doen met dit geld. Dat was eigenlijk wat ik na de deal me besefte, ik wil grotere dingen doen met dit geld, ik kan het risico nemen nu ik jong ben dus ik ga het niet allemaal in een indexfonds zetten voor over 20 jaar, dat ga ik niet doen, ik wil er grotere dingen mee doen.

Bas: En wilde je er ook, heeft impact is dat belangrijk? De grotere dingen die, ja, natuurlijk, grotere dingen maken grotere impact, maar is er een bepaalde impact die je wil maken die whatever, goed is voor de wereld, de mensheid, de natuur of heeft dat er niet veel mee te maken?

Niels: Ja, ik heb die discussie vaak met mijn vader. Mijn vader is, nou ja, natuurlijk wat ouder dan ik sowieso en die wil echt impact maken, dat merk je. Die doet alles voor de impact die die maakt en ik merk dat bij mensen op jongere leeftijd zoals ik hè, 20, 21, dat dat nog minder speelt. Dat je toch egocentrischer denkt om eerlijk te zijn. Dus ik heb wel zoiets van, kijk, ik wil natuurlijk geen foute dingen met geld doen, maar ik wil wel eerst zorgen dat ik zelf mijn doelen behaal en op zo’n moment kan ik dan andere mensen gaan helpen. Zo sta ik er zelf in. Het is niet een heel sociaal wenselijk antwoord, maar dat is wel de waarheid. Ik doe het nu echt nog even voor mijzelf en uiteindelijk wil ik dan inderdaad terug kunnen geven.

Teruggeven aan de samenleving

Bas: Ja, nou, ik hoor je wel want ik bedoel iedereen die, laten we het over de rijksten der aarde hebben weet je, de Zuckerberg of ja, noem er nog een paar, Elon Musk en al die andere gasten, ja, die zijn pas sinds ze, na ze heel rijk zijn geworden dachten ze ja, wat moet ik eigenlijk met al dat geld? Laat ik maar gewoon een heel stuk teruggeven aan de samenleving, maar daar, en de impact daarmee is ook veel groter als je het op dat niveau teruggeeft dan dat je denkt van hé, ik heb 1.000 euro, laat ik 999 euro aan het KWF storten zeg maar.

Niels: Ja, precies. Want hoe sta jij er zelf in met impact?

Bas: Ja, ik vind het soms ook lastig want toevallig zit ik ook in een flexplek hier in Zaltbommel af en toe en dat heet Het Groene Huis. Dat is ook eigenlijk een beetje een verzameling van mensen die dan groene dingen doen.

Niels: Ja, precies.

Bas: En mij wordt ook wel vaker de vraag gesteld van ja, wat doe je nou allemaal precies? En dus daar probeer ik wat bewuster over na te denken van ja, wat zijn nou de goede dingen die je doet en weet je, kijk, en uiteindelijk draait bijna alles om een impact en wat je ja, de mensen brengt of zo en wat de mensen er weer mee kunnen hè. Dus ja, weet je, ik bedoel in mijn geval help ik ook andere mensen met het opbouwen van hun merken die ze uiteindelijk dus weer zouden kunnen verkopen aan de Dwarfs en dat soort dingen, wat ook weer een mega impact is want die mensen krijgen meer vrijheid, die kunnen meer met hun kinderen zijn, die kunnen ook weer mooie dingen voor de wereld doen en zo krijg je een soort van ja, sneeuwbaleffect van impact zeg maar als je mensen op die manier helpt. Maar het is altijd wel een soort van spagaat tussen wil ik gewoon geld verdienen of wil ik een impact maken en echt iets goeds doen want dan kun je ook een stichting opstarten en ja, zonder winstoogmerk bepaalde dingen gaan ondernemen. Maar ik denk dat je dat inderdaad pas in een latere fase gaat doen. Ja, als je het wat beter voor elkaar hebt tussen haakjes.

Niels: Exact, ja, precies, ja, zo sta ik er dan inderdaad ook in.

Bas: En dan zit je er ook heel relaxed in en weet je, ik bedoel ik heb op mijn 19e ontwikkelingswerk gedaan in Afrika en daar heb ik met kinderen op scholen lesgegeven, in een olifantenkamp gewerkt en allemaal dat soort dingen gedaan en ja weet ik veel, dat soort dingen daar heb je dan misschien de rust en de tijd voor en daar kun je met een westers oog al veel meer impact maken zeg maar dan dat je hier in een gemiddeld dorp in Nederland doet zeg maar.

Niels: Absoluut, oh, mooi, dat lijkt me een mooie ervaring inderdaad om te doen.

Bas: Dat kan je ook nog doen tijdens je wereldreis Niels.

Niels: Nou, ik zat er net aan te denken ja, wie weet.

Bas: Bij boerderijen werken en dat soort dingen.

Niels: Ja, gaaf.

Bas: Ja, want ik bedoel, je grootste droom wat ik hoor in je verhaal is toch een beetje die wereldreis maken.

Niels: Ja, klopt.

Bas: Dat, ik bedoel ik wil al zeggen heb je nog echte dromen buiten die wereldreis of is het gewoon dat staat eigenlijk gewoon hoog op je bucketlist?

Niels: Ja, dat staat heel erg hoog op de bucketlist. Dat is toch wel op dit moment op korte termijn de grootste droom en uiteindelijk heb ik toch wel een visie een beetje hetzelfde als jij, ik wil inderdaad eerste zelf carrière maken, zelf laten zien wat ik kan en uiteindelijk wil ik dan ook andere mensen daarmee kunnen helpen. Dat is toch ook wel een droom, maar meer voor over 10, 15 jaar.

Eenzaamheid als ondernemer

Bas: Ja, en iets anders, heb je je wel vaker eenzaam gevoeld in je ondernemersreis?

Niels: Ja best wel, best wel. Weinig mensen op mijn leeftijd zijn bezig met ondernemen, zelfs bij mijn studie dus. Dus je kan met weinig mensen echt erover praten. Als ik dan op een donderdagavond, studentenavond op mijn laptopje door zat te werken dan was er weinig begrip voor vanuit de mensen waar ik mee omging, want ja, ze zaten er gewoon heel anders in. Dus ik heb mij echt wel regelmatig eenzaam gevoeld en hoe ik dat toch een beetje heb op kunnen lossen is door gewoon mensen te zoeken die ook ondernemen, een beetje ook van mijn leeftijd en daar gewoon vaker mee af te spreken. Dus ik heb niet vrienden afgeketst, dat zeker niet, dat beveel ik ook niet aan, maar ik heb wel een netwerk erbij gezocht die eigenlijk hetzelfde doet als ik en waar je dus echt wel mee kan praten over je struggles of je winst ook natuurlijk. Dus ik heb me eenzaam gevoeld, zeker.

Bas: Ja, en waar heb je dat netwerk uiteindelijk gevonden? Of ben je gewoon in je directe omgeving gaan kijken van hé, welke mensen heb ik nou de meeste aansluiting die vergelijkbare dingen doet of hoe heb je dat aangepakt?

Niels: Ja, via-via inderdaad. Dus bijvoorbeeld van de middelbare school was er een jongen, ik hoorde via-via dat hij ook was begonnen met ondernemen al veel eerder dan ik trouwens, 2018, dat hij het ook goed deed en toen dacht ik nou, ik stuur hem even op Instagram een DM, zo gezegd zo gedaan en twee weken later had ik dus met hem afgesproken. Nou, we spreken nu nog heel regelmatig af dus dat is een leuke vriendschap geworden en zo heb ik dat vaker gedaan, altijd via-via.

Bas: Ja, is toch weer dat community-idee zeg maar dat je er niet alleen voor wilt staan en ik kan me nu even een flashback van de Into the Wild film die je misschien wel kent, daar schrijft die hoofdrolspeler die gaat op een gegeven moment dood van een verkeerde plant die die heeft gegeten of zo, maar voordat hij dood gaat schrijft hij ook in zo’n soort van boekje no happiness without sharing en toch het geluk die het je geeft om het te kunnen delen met mensen in je directe omgeving moet je nooit onderschatten.

Niels: Absoluut.

Bas: En ik denk ook dat jij dat ervaren hebt als ik je verhaal zo mag horen.

Niels: Heel belangrijk, als mens wil je delen, zeker.

Bas: Ja, dus je vindt het nu ook tof om in het team van de Dwarfs wel je dingen te delen en gewoon je ding te doen en echt geluid te maken in de markt.

Niels: Absoluut, ik krijg er echt energie van.

Bas: Want inmiddels, ja, rammel je gewoon nog steeds aan je eigen merk, maar dan onder het parapluutje van de Dwarfs met de grote budgetten en gaat het gewoon sky high de komende tijd.

Niels: Klopt, klopt, ja, heel gaaf om te mogen doen inderdaad.

Bas: Ja.

Niels: In het team werken, je krijgt er echt energie van.

Bas: Ja, welke tip heb je voor mensen die ook een merk willen starten en uiteindelijk willen, misschien wel willen verkopen aan de Dwarfs. Hoe zou jij dat aanpakken of ja.

Niels: Oeh, dat is een lastige. Ik heb een ietsje algemenere tip, dat start nog voor het starten van een merk. Wat ik namelijk heel veel om mij heen zie bij leeftijdsgenoten die ook ondernemen is dat ze van hot naar her springen. Dus ze springen van businessmodel naar businessmodel, van dropshipping naar SMMA, naar bol.com, naar cryptotrading nu is de nieuwste hype weer en ja, dat zie ik gewoon heel veel gebeuren en het jammere daaraan is je focust nooit echt ergens op. Je volgt de hype. Dat heb ik ook gedaan vroeger, maar daardoor blijf je altijd mediocre in wat je doet. Je wordt nooit echt goed in wat je doet. Dus het is zeker goed om dingen te proberen, maar uiteindelijk als je iets gevonden hebt, en ik raad dan inderdaad het bouwen van een merk aan op bijvoorbeeld marketplaces of een webshop, zodra je dat gevonden hebt, hetgeen waar je energie van krijgt, focus daar dan op en laat je niet afleiden door de nieuwste hype want anders kom je nooit waar je wil zijn.

Bas: Mega goede tip, iets waar ik zelf ook heel veel mee gestruggeld heb en heel herkenbaar is voor jongere mensen die echt van de hak op de tak gaan, die weinig focus hebben. Ik had altijd twee main keywords in mijn hoofd dat is focus en discipline en die twee dingen zijn absoluut misschien wel het belangrijkste voor je succes.

Niels: Ja, die twee woorden staan op mijn screen op mijn mobiel, ja, op de achtergrond.

Bas: Ja, focus en discipline.

Niels: Ja, ja.

Bas: Nou ja, en zeker bij jongeren, ik bedoel er ontstaat weinig focus ook door social media en door het goudvissengedrag eigenlijk van de gemiddelde jongere tegenwoordig. Ja, weet je, vaak zit, heb ik weleens vaker gezegd van ik geloof erin dat de mensen die het minste bezig zijn met social media uiteindelijk het succesvolste worden omdat het gewoon zorgt voor meer focus en discipline, omdat je die discipline in je hoofd kan hebben van wat is waar, wat maakt impact een wat niet en dat is niet op een tijdlijn scrollen zeg maar of tiktokfilmpjes kijken.

Niels: Of tiktokfilmpjes kijken, nee, dat klopt.

Bas: Nog erger.

Niels: Nee, dat klopt, dat is inderdaad heel belangrijk. Ik heb ook uiteindelijk Instagram moeten verwijderen, tiktok moeten verwijderen inderdaad omdat ik merkte je krijgt gewoon die fomo. Hè, als iedereen opeens screenshots laat zien van cryptowinst weet je wel, dat gebeurt nu dan heel veel. Ja, je krijgt gewoon fomo. Je wil andere dingen gaan doen, je wordt afgeleid. Dus ik heb het inderdaad ook uiteindelijk verwijderd en ik heb niet teruggekeken.

Bas: Slim. Ja, maar daar heb je toch een bepaalde mentale veerkracht voor nodig om het te verwijderen zeg maar of bepaalde sterkte.

Niels: Zeker.

Bas: En dan is het ook weer heel verleidelijk om ooit weer opnieuw te installeren zeg maar.

Niels: Dat klopt, ja, discipline en focus hè.

Bas: Ja, ja. Cool man, ja, ik ben even aan het nadenken wat we nog meer kunnen toevoegen aan dit spektakel. Hoe, nu je je merk verkocht hebt of ja, in ieder geval het ja, zeg maar na de migratiefase heb je de puntjes op je rekening staan.

Niels: Ja.

Last van de schouders..?

Bas: Is er een bepaalde last van je schouders gevallen? Mentaal gezien? Je zei ook het is een emotioneel proces geweest, maar valt er dan een bepaalde last van je schouder of heb je zoiets van nou, het valt eigenlijk wel mee.

Niels: Het valt eigenlijk wel mee, maar dat komt omdat ik dus mijn brands door blijf runnen hè, plus nog een andere brand erbij. Kijk, ik kan me voorstellen als je het verkoopt en dan helemaal klaar ermee bent dan heb je opeens weer een soort van vrijheid en dan is het what’s next. Voor mij, ik zit nog steeds middenin mijn business en ik run het gewoon door, nu met een team en middelen van Dwarfs, maar daardoor, nee, het is denk ik goed dat er geen last van mijn schouders is gevallen. Ik kan gewoon lekker door blijven pushen en moet die responsibility blijven nemen.

Bas: Ja, je bent ook echt mega, tenminste, dat zie ik elke dag, mega gemotiveerd om je merk gewoon echt tot nog torenhoogtes te brengen zeg maar.

Niels: Ja, dat is zeker het doel.

Bas: En je hebt er zelf ook baat bij want onder de Dwarfs, ja, zit er een soort van performance element in dat je ja, nog meer kan verdienen in je, aan je exit zeg maar door je eigen merk nog harder te laten groeien.

Niels: Zeker, top.

Bas: Want heb je er zelf ooit aan gedacht om internationaal door te groeien en maakt de Dwarfs dat bijvoorbeeld makkelijker?

Niels: Ja, ja, Dwarfs maakt dat zeker makkelijker. Ik zat er februari van dit jaar zat ik daar heel erg aan te denken. Ik had al een heel plan gemaakt, maar daar loop je tegen dingen als BTW-nummers op. Ik wist überhaupt niet hoe ik in godsnaam moest exporteren en zo. Dus je loopt tegen heel erg veel op, het kost ook veel, is lastig, dus Dwarfs maakt dat een stuk makkelijker. Jullie hebben ervaring met het schalen van e-commerce businesses naar andere landen. Ik heb dat zelf niet. Dus Dwarfs maakt dat een stuk makkelijker en daar leer je als persoon zelf ook weer heel erg veel van, hoe doet Dwarfs dat nou.

Bas: Juist, met Dwarfs hebben we uiteindelijk het doel om elk merk eigenlijk wereldwijd te verkopen, in ieder geval in de grotere landen laten we zeggen, Amerika, Europa en misschien later wel Australië of die kant van de wereld. En dat is toch als whatever, eenpitter of relatief kleine business is dat veel moeilijker. Misschien krijg je het wel voor elkaar, maar heeft dat veel meer tijd nodig en ook als je veel meer funds hebt daarmee kun je uiteindelijk alles versnellen zeg maar wat je ooit in je hoofd had of van plannen die je hebt gemaakt die kun je eigenlijk gewoon daadwerkelijk uitvoeren.

Niels: Met Dwarfs ga ik tien keer sneller met die internationale groei, absoluut, dat weet ik zeker.

Tips voor startende ondernemers

Bas: Nice, tof. Mooi man, ja, we zijn al bijna een uur aan het lullen Niels. Heb jij nog dingen die je wil toevoegen? Heb ik nog dingen niet gevraagd die ik had moeten vragen? Heb je nog tips, andere dingen voor mensen die ook hun merk willen verkopen aan de Dwarfs, whatever, gooi het erin Niels.

Niels: Ja, zeker, ja, een tip dan voor mensen die inderdaad een merk willen verkopen aan Dwarfs, ik zou zelf beginnen bij bol.com.

Bas: Om te gaan verkopen.

Niels: Ik raad nu weer een businessmodel aan, ja, als verkoper.

Bas: Om een merk te starten.

Niels: Om een merk te starten inderdaad. Ik zou beginnen bij bolcom, en waarom, bol.com krijgt al verschrikkelijk veel bezoekers, het is bol, iedereen kent het en het is relatief makkelijk nu nog mijns inziens om een goed merk te starten op bo. De concurrentie stelt nog niet zo heel erg veel voor. Dus je kan relatief makkelijk, relatief goedkoop op dit moment een merk starten op bol en uiteindelijk kan je dat dan uitbreiden naar Amazon, maar ik zou aanbevelen om als startpunt dus bol te nemen en daar je merk op te bouwen, te focussen op zoals jij heel vaak zegt 3 tot 5 producten, kernassortiment wellicht in een bepaalde niche en daar gewoon mee te gaan knallen. Je hebt geen 20 producten nodig.

Bas: Top. ja, dat zijn top tips en het is iets wat ik elke dag ongeveer herhaal, dat het kwartje valt bij iedereen zeg maar, het is gewoon focussen op één klant, klein assortiment, één merk, zorg dat je bovenaan staat in de categorie, start op bol, bol bovenaan, genoeg cashflow, starten op Amazon, dan gaat echt het vliegwiel aan, verkoop dan je business of breidt het wereldwijd uit als je daar de middelen voor hebt.

Niels: Absoluut, absoluut, ja, het is voor iedereen te doen denk ik.

Bas: Ja, tof. We hebben het natuurlijk veel over jouw producten gehad, waar kunnen mensen meer vinden over jouw producten en over jezelf?

Niels: Oef, personal branding is nog een probleem bij mij Bas, ik heb geen website of zo.

Bas: Gewoon je LinkedIn of whatever.

Niels: LinkedIn, ja, nou ja, ik heet Niels van Lith, dus aan de hand daarvan kan je mijn LinkedIn vinden, daar zie je ook Kalm op staan, Kalm is het verzwaringsdekenmerk dat ik ben gestart. Als je dat merk een keer wil bekijken kan je op slaapkalm.nl kijken.

Bas: Ja, ook als je beter wil slapen dus.

Niels: Ook als je beter wil slapen tevens, ja, ik verkoop het nog steeds, en daarnaast mijn tweede merk die ik ook heb verkocht aan Dwarfs dat is Nevali heet dat en dan kan je kijken op nevali.nl of op bol.com door verzwaringsdeken op te zoeken, dan zie je mij ook redelijk bovenaan terugkomen.

Bas: Dat is het idee.

Niels: Ja, dat is het idee.

Bas: Mooi, mooi. Mooi man, thanks. Ik vond het een tof gesprek en ook mooi om die reis te horen van het opstarten van je merk, je achtergrond en uiteindelijk de keus om te verkopen en nu dus alsnog door te groeien met je merk en daar nog van te profiteren. Ja, thanks voor je inspiratie man.

Niels: Graag gedaan, was leuk om hier te zijn Bas.

Bas: Zeker.

Niels: Dank je.

Bas: Ciao-ciao.
Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, nice! Dat was Niels van Lith. Ja, eigenaar van Kalm, Slaap Kalm, Nevali, supermooie merken om jezelf beter te leren slapen. Ja, mocht je hierdoor geïnspireerd zijn, ik zou zeggen bouw je eigen merk op de marketplaces zoals bol en Amazon en verkoop het vroeg of laat aan de Dwarfs. Niels heeft het in twee jaar tijd kunnen doen en nou ja, theoretisch kan het sneller, dus succes. Dank je wel Niels en tot de volgende keer!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen