‘Ik was bijna failliet’ – Bas Urlings
‘Ik was bijna failliet’ – Bas Urlings
8 februari 2019 

‘Ik was bijna failliet’ – Bas Urlings

Bas was op wereldreis en dacht dat dat hij alles voor elkaar had, toch ging hij bijna failliet!
Het begon allemaal met een enkeltje Moskou, daar begon zijn avontuur, samen met zijn vriendin ging hij op wereldreis! Al hun spullen waren opgeslagen en het appartement in Utrecht was verhuurd.

Het doel van Bas was om maximaal 3 jaar lang te reizen. Waarheen was nog niet precies duidelijk. Wat wel duidelijk was dat ze zoveel mogelijk wilde zien van de wereld.
Vanuit Moskou pakte ze de TransMongolië-Express dat is eigenlijk de Trans-Siberië Express maar dan gaat het laatste stukje door Mongolië in plaats van door Siberië. Het was een adembenemende treinreis voor Bas die hij nooit meer zal !

 Hier reist Bas in de trein door Rusland

Bas had een handje vol niche webwinkels in telefoonaccessoires en die gingen zo goed dat hij er makkelijk elke maand van rond konden komen, waar ook ter wereld. Er zaten nog een paar man op kantoor in Nederland die alle operationele werkzaamheden deden zodat Bas en zijn vriendin maximaal konden genieten van de wereldreis.

Totdat…
Het slechte nieuws kwam toen ze in China waren aangekomen met de trein, Bas en zijn team hadden een Adwords penalty gekregen! Dit hield in dat je niet meer kon adverteren in Google. De reden was nog dommer dan dom, want ooit deed Bas zelf de Adwords beheren toen hij nog in de iPhone accessoires zat, maar omdat je het woord iPhone niet mag gebruiken in je advertenties had hij er “lPhone” van gemaakt! Maar dan met een kleine letter “L”. Zoals je ziet, zie je amper het verschil :-). Dit ging een tijdje heel goed en Bas ging letterlijk skyhigh met alle verkopen van de iPhone Hoesjes, laders en kabeltjes! Een paar maanden later kreeg hij waarschuwing van Google en had direct alle advertenties met LPHONE op onzichtbaar gezet en een wijze les geleerd. Bas had veel omzet gedraaid maar ze waren er nog! 

Maar…
De fase daarna had hij zijn Adwords uitbesteed aan een partij in Utrecht, die ook tijdens de reis goed werk leverde en de sales bleven hard gaan. Totdat Google het account van Bas met een algoritme “herwaardeerde” en de VERBORGEN/ NIET ZICHTBARE advertenties in het account zag staan met de LPHONE-teksten en daardoor het account per direct opgeschorte. Uiteraard vond hij deze reden (en ook het bedrijf die het voor hem beheerde) totaal niet eerlijk, want de advertenties stonden al een jaar op onzichtbaar. Ondanks dat haalde Google het gehele account offline. In die tijd spendeerde hij wel 20.000 tot 30.000 per maand aan Google, je zou zeggen dat dat aanzienlijk is maar voor hen is dat natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat!

In één keer leed Bas en zijn team 10.000den euro’s verlies in plaats van winst na het wegvallen van de Googleadvertenties!
Toen begon hij zich zorgen te maken over de business want het geld liep er hard uit in die fase. Hij begon zich vragen te stellen; hoe dom het was om afhankelijk te zijn van 1 marketingkanaal? Waarom had hij zijn business niet slimmer ingericht? Hoezo verkocht hij niet via meerdere kanalen?

China…
De weken erna vertrokken ze naar YiWu dat is een stad in China waar je ontzettend veel Chinese spullen in lage aantallen kon kopen. De creativiteit van Bas moest de business redden! Na een paar nachten slapen was hij eruit: Gratiskoop zou de business moeten gaan redden. Hij bedacht een concept waar mensen eerst een product moesten delen via Facebook of Twitter en daarna het product GRATIS “kopen” tegen enkel de verzendkosten. Omdat ze nog veel voorraad hadden van alle webwinkels die nu nog maar amper orders hadden was dit het gouden idee om die weer te moneytizen. 

Bas zat in een hotelkamer alle video’s en webpagina’s in elkaar te draaien!
Zogezegd zo gedaan, binnen 4 weken stond er een webversie klaar die goed genoeg was om mee live te gaan, ze knalde het online. Hij herinnert het zich als de dag van gister. De dag na live gang zaten ze op het treinstation van YiWu in China en checkte Bas zijn email. Hij had even de email notificaties aangezet voor als er een transactie binnen zou komen en kon zijn ogen niet geloven! Zijn inbox stroomde helemaal VOL met betaling notificaties! Meteen dacht hij aan teruggaan van de wereldreis, maar wist al snel dat alles ook vanuit de andere kant van de wereld kan gefixt worden! Een laptop, backpack en creatieve mindset is alles wat hij nodig had en dat was letterlijk zo!

Wijze les geleerd…
Inmiddels is de business veel slimmer ingericht en hebben ze veel stabiele omzetkanalen. Een van de belangrijkste daarvan is bol.com en Amazon. Dit hebben ze echt gecrusht de afgelopen jaren en blijft hard doorgroeien. 

Wil je weten hoe Bas dit hebben aangepakt en wil je zijn 100.000+ fouten voorkomen?
Dan geven we je graag NU de kans om je aan te melden voor een gratis groeigesprek. Het maakt niet uit of je een starter of een gevorderde e-commerce baas bent, we horen graag in welke fase je zit en hoe we je kunnen helpen naar een vliegende start of een forse doorgroei van je verkopen op Bol en Amazon!

En dan nu Bas aan het woord
‘Ik wil zeker niet cool doen hier, maar vorig jaar wonnen we met DisQounts International de Crossboarder Awards en een Gazelle Award. We zijn letterlijk 20x over de kop gegaan in 4 jaar tijd. Er zijn echt veel “mannetjes” in de markt die informatie verkopen wat ze zelf niet eens succesvol doen. Ik ben selfmade en groeide van 350 euro naar 7 miljoen in een korte tijd!

Toen ik begon in de E-Commerce en ook nu nog nu we zo groot zijn geworden voel ik continu de behoefte om me te omringen met winnaars. Inmiddels hebben we een community met meer dan 500 winnaars die onze cursus en coaching op een succesvolle manier weten in te zetten. Ben jij benieuwt hiernaar? Wacht dan niet te lang met het inplannen van je belafspraak, het allerliefste zie ik ook jou echt succesvol worden in de e-commerce!’

Ik wil me aanmelden voor een gratis groeigesprek

Over de schrijver
Hallo! Wat leuk dat je de blog hebt gelezen (of van plan bent om te lezen :). Mijn naam is Dilara en ik werk als Social Media Manager bij Plazatalk. Ik ben verantwoordelijk voor alle social media kanalen en schrijf daarnaast ook blogs. Ik ben er van overtuigd dat Plazatalk hét platform is om meer kennis op te doen van e-commerce. Heb je tips/suggesties/onderwerpen waar ik over kan schrijven? Reageer dan vooral onder de blogs. Veel leesplezier! Groetjes, Dilara
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies