Slippertje 19: Compounding interest met Demian Beenakker
Slippertje 19: Van compounding interest tot het beklimmen van de Kilimanjaro met Demian Beenakker
17 augustus 2020 
in Podcast

Slippertje 19: Van compounding interest tot het beklimmen van de Kilimanjaro met Demian Beenakker


Dames en heren, het is alweer tijd voor het 19e Slippertje van de Ondernemen Op Slippers podcast! Deze week heb ik een gast die ik al jaren ken, zijn naam is Demian Beenakker. Met zijn e-commerce business verkocht hij onder andere designmeubels in meer dan 10 landen!

Zijn drijfveren zie je echter niet alleen terug in zijn business, maar ook in de avonturen die hij aangaat. Zo klom hij bijvoorbeeld, na een hele lange voorbereiding met onder andere Wim Hof, de Kilimanjaro!

Verder vertelt Demian in deze podcast over:

  • zijn studie vrijetijdsmanagement
  • hoe hij 15 euro verdiende aan €0.01 munten (per stuk)
  • goede tijden en slechte tijden als ondernemer
  • inSpanje, ontSpanje & Polen zonder kolen
  • hoe hij begon met zijn e-commerce business
  • en zijn interesse voor compounding

Laten we snel gaan luisteren naar Demian Beenakker, ik heb er weer onwijs weer uitgekeken, let’s go!!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast de one and only Demian Beenakker. Hij studeerde vrijetijdsmanagement, maar hij wist wel degelijk wat hij met zijn tijd moest doen want hij startte namelijk een e-commerce business in de design meubels die hij uiteindelijk verkocht in meer dan tien landen. Deze gek is met zijn blote bast de Kilimanjaro opgeklommen, leeft tegenwoordig als een topsporter, hij is gefascineerd door compounding interest, aandelen, investeren en ondernemen. We gaan hem eens even goed aan zijn tand voelen hoe die dit allemaal doet. Demian, welkom. 

Demian: Thanks Bassie, goedemiddag.

Bas: Je mag meezingen hoor.

Demian: Nou, lekker nummertje dit.

Je schuift je shit opzij en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij. Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd, je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Bas: Ja, zeker man.

Demian: Zeker, zeker, zeker.

Bas: Welkom Demian. Wij kennen elkaar natuurlijk al wat langer.

Demian: Dat kun je zeggen.

Nog maar 3 maanden te leven..?

Bas: Een hele ondernemers ride meegemaakt, maar nou ja, het wordt natuurlijk een interessant gesprek. Ik stel meestal één vraag in het begin en dat is even om te kijken wat belangrijk voor je is in het leven en dat is wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Demian: Ja, dat is natuurlijk een mooie vraag. Ik denk niet dat ik heel veel zou omgooien als ik nog drie maanden te leven heb. Waarschijnlijk nog misschien een tripje boeken, maar met name de tijd invullen met familie en vrienden.

Bas: Ja, mooi, veel tijd met familie en vrienden spenderen.

Demian: Als ik nog drie maanden zou hebben dan lijkt mij dat een zinvolle invulling inderdaad.

Wie is Demian Beenakker?

Bas: Ja, nice. Ok, want waar begon jouw hele spektakel? Waar ben je een beetje opgegroeid?

Demian: Ik ben opgegroeid in Noordwijk aan Zee en daar heb ik gewoond totdat ik 8 was, toen heb ik 3 jaar in Aruba gewoond, zijn we met de hele familie naar Aruba verkast.

Bas: Toen je 8 was.

Demian: Ja.

Bas: Nice.

Demian: En je zou kunnen stellen dat ik sindsdien voor eeuwig verpest was doordat ik opgroeide onder de palmbomen en de witte stranden.

Bas: Ja, daar is niks mis mee toch?

Demian: Daar is zeker niks mis mee en ja, daar zaten we met de hele familie. Een goede tijd gehad, daarna weer terug naar Nederland gegaan, middelbare school gedaan, MBO, Hogeschool en eigenlijk direct uit de schoolbanken gaan ondernemen.

Bas: Ja, tof man. Hoe heb je die tijd in Aruba ervaren? En wat was de reden dat jullie überhaupt naar Aruba gingen?

Demian: Nou, mijn vader die had op dat moment werkte die 18 jaar op dezelfde basisschool en ja, hij zat gewoon in een fase in zijn leven dat hij een nieuwe uitdaging wilde en toen zag hij in de krant een advertentie voorbij komen van leraren gezocht op Aruba en aangezien hij leraar was en een nieuwe uitdaging zocht was dit iets wat hem heel erg aansprak. Dit was in 1992, dus dat was eigenlijk pre-internettijdperk, dus toen was het nog niet echt een heel gebruikelijke move om dit te doen, zeker niet als je een jonge familie had. Dus dat nieuws dat haalde ook echt de voorpagina van de lokale krant, zo van familie gaat naar Aruba verhuizen, dat was toen echt een heel ding.

Bas: What the fuck.

Demian: En ja, toen zijn we eigenlijk gewoon gegaan met de familie. Dat waren contracten voor drie jaar dus het stond van tevoren eigenlijk ook al vast dat je drie jaar zou blijven en ja, het was een heel bijzondere tijd want ja, natuurlijk ga je in een heel andere cultuur wonen, je gaat in een heel ander land wonen en je wordt eigenlijk helemaal uit je sociale omgeving gehaald en dan ga je in een nieuwe omgeving wonen en het leuke van die tijd was dat we altijd school hadden tot 1 uur ’s middags en daarna waren we als het ware vrij.

Bas: Dat is het Arubaanse ritme is dat.

Demian: Ja, dat is daar het ritme, je begint om 7 uur ’s ochtends omdat het natuurlijk enorm warm is op dat eiland en zeg maar in de middag is het letterlijk te warm om zeg maar in de schoolbanken goed te kunnen functioneren.

Bas: Oh ja.

Demian: nou ja, mijn vader die werkte ook als onderwijzer dus die was ook om 1 uur ’s middags klaar, mijn moeder die werkte ook alleen in de ochtend, dus toen hadden we eigenlijk drie jaar lang met de hele familie, ja, dat we in de middag leuke dingen konden gaan doen en dus dat waren drie hele mooie jaren wat dat betreft.

Bas: Tof. Ja, mooi man. En want jij was 8 en toen op je 11e ben je teruggekomen uiteindelijk.

Demian: Ja, ja.

Bas: In Nederland en toen wat is je nog het meeste bijgebleven daarvan überhaupt van Aruba?

Demian: Nou ja, van Aruba en ja, wat je bijblijft is natuurlijk dat het daar altijd lekker weer is dus dat je altijd buiten bent. Ik was volgens mij echt 24/7 was ik buiten te vinden en ja op het moment dat je klaar was van school dan gooide je je spullen in een hoek en ging je leuke dingetjes doen zeg maar.

Bas: Ja, mooi.

Demian: En daar was daar ook alle ruimte voor en het eerste wat ik in Nederland zag toen ik daar aankwam, dat weet ik nog goed, toen vloog ik in een vliegtuig en het viel me op dat alles zo heel netjes georganiseerd was. Dus als je uit een vliegtuig komt dan zie je allemaal rechte lijntjes en vlakjes en landjes en ja, daar maakte ik toen een opmerking over tegen mijn moeder van hé, wat is hier alles strak en netjes georganiseerd. Dus ik ben ook wel een beetje een soort, ja, die vrije aanpak zeg maar wel gewend vanuit Aruba.

Studietijd

Bas: Ja, tof, en toen kwam je terug, ben je basisschool gaan doen en daarna heb je vrijetijdsmanagement gestudeerd?

Demian: Ja, ik wilde eerst dingen doen in de sport, dus ik was voor de SIOS en de HALO was ik gaan inschrijven maar de dag voordat ik de HALO-test ging doen was ik niet helemaal lekker dus ik was niet heel fit en er waren ook vrij strenge criteria om aar aangenomen te worden, daar kwam ik toen net niet doorheen en toen dacht ik wat nu? Want ik wilde wel wat gaan studeren en toen kwam ik op vrijetijdsmanagement, dat sprak me wel aan.

Bas: Ja, als je net uit Aruba komt dan is vrijetijds…

Demian: Ja, nou ja, dit was wel een aantal jaar later weer, maar het was eigenlijk een marketingopleiding maar dat heet vrijetijdsmanagement en ja, het is maar goed dat ik daarna ben gaan ondernemen want met dat papiertje kom je volgens mij helemaal nergens terecht.

Bas: Wat leer je daar precies? Hoe je je tijd kan spenderen of hoe anderen hun tijd kunnen spenderen?

Demian: Ja, dat is natuurlijk altijd de grap zeg maar, ga je er dan heen om je vrije tijd te leren spenderen.

Bas: Ja.

Demian: Nou ja, daar heb ik niet zoveel moeite mee, maar wat je tijdens die opleiding leert is met name conceptueel over producten en diensten denken en dan met name producten en diensten in de vrijetijdssector, dus bijvoorbeeld evenementen, maar ook biermerken, andere type merken die geconsumeerd worden in de vrije tijd.

Starten met ondernemen

Bas: Oh ja, ja, tof. Hé en waar is je ondernemersavontuur een beetje begonnen dan? Hoe zag jouw eerste überhaupt business eruit? Of ja, vertel misschien hoe je als kind misschien al ondernemers skills aan het ontwikkelen was.

Demian: Ja, ik kan wel stellen dat dat wel echt in mijn bloed zat zeg maar. Dus ook op het HBO had ik zo’n minor ondernemerschap gevolgd en ging je daar business ideeën uitwerken, maar ik had daarvoor ook al als mijn eerste herinneringen gaan nog terug dat ik als kind Afrikaantjes, dat waren van die bloemetjes, in potjes deed en die ging verkopen in de wijk. Op een gegeven moment rond mijn 16e met de introductie van de euro heb ik nog van die Finse 1 en 2 eurocent munten verkocht. Mijn oom die kocht toen van die hele grote balen in met 1 en 2 centjes die had ik van hem gekocht voor 50 cent, dus dat was eigenlijk een goede return on invest voor mijn oom, maar ik kon die verkopen voor 15 euro en dat was, ja, in die vakantie heb ik in ieder geval mijn stage naar het buitenland kunnen bekostigen.

Bas: Je verkocht 1 cent voor 1 euro.

Demian: Ik verkocht de 1 en 2 Finse eurocent die toen schaars waren, voor de context, iedereen had toen op dat moment zo’n grote Finse euromap gekregen.

Bas: Ja, de euromap om de euro’s te sparen zeg maar van alle landen.

Demian: Ja, met die transitie van de gulden naar de euro en ja, iedereen miste die Finse 1 en 2 eurocent munten, dus die waren extreem schaars want Finland had die uit de roulatie gehaald bij de introductie van de euro. Later zijn veel meer landen die 1 en 2 cent eruit gaan halen omdat die overbodig bleken te zijn, maar de Finnen hadden dat als eerste gedaan en daardoor miste iedereen die Finse 1 en 2 eurocent in zijn collectie, behalve dat mijn oom dus zijn hand heeft weten te leggen op een grote juten zak vol met Finse 1 en 2 eurocenten en hij vertelde dat op een verjaardag van ja, volgens mij is dat wel goede handel en wie wil er gaan verkopen? En ja, niemand in de familie die reageerde daar eigenlijk op en ik was een mannetje van 16 en ik zag daar wel een kans in, dus toen zei ik van nou, dat ga ik doen, en zo geschiede. Dus uiteindelijk waren zelfs mijn ouders zo aan het meehelpen om ja, om te verkopen en ik weet nog goed dat ik een advertentie in de krant plaatste en echt aan het wachten was, wanneer komt de lokale krant nu uit? En toen kwam die uit en toen stond echt letterlijk mijn telefoon rood gloeiend en stonden er rijen mensen aan de deur om dit te gaan doen, dit te gaan kopen, dus dat was een heel gaaf succesje zo op jonge leeftijd en dat had wel een zaadje geplant voor het ondernemerschap, maar eigenlijk was ik dat gedurende mijn hele schoolperiode vergeten dit avontuur en niemand in mijn omgeving is ook een ondernemer dus ik had ook helemaal geen rolmodel of iemand waarvan ik zag van hé, dat is ook een optie in het leven. Dus altijd dan deed ik beroepentesten en dan dacht ik altijd ja, wat wil ik nou worden? Wat wil ik nou worden? En ik kon eigenlijk niks vinden wat nou ja, leuk klonk in mijn ogen. Dus ik dacht altijd dat die beroepentest dat daar altijd een soort van optie niet op stond en volgens mij staan op beroepskeuzetesten ook letterlijk de optie ondernemer staat er niet op. 

Bas: Waarschijnlijk niet nee.

Demian: Dus ik liep eigenlijk mijn hele studie rond van ja, ik doe wel een opleiding, maar ik wist eigenlijk niet echt wat ik te doen had daarna totdat ik ging werken bij een bedrijf dat heette de Zuurstofbar en dat werd gerund door een ondernemer en ik zag een beetje hoe hij het aanpakte en dat stond me wel aan. Ik zag dat hij, ja, weliswaar heel erg hard werkte, maar ook wel zijn eigen regels kon bepalen en dat hij gewoon met een eigen product en concept de markt in kon gaan en dat kon gaan verkopen.

Bas: Is dat die dat je van die slangetjes in je neus doet om meer zuurstof? Dat je eventjes, je voelt je eventjes high zeg maar?

Demian: Ja, daarmee gingen we toen het hele land door om met die bar zeg maar…

Bas: Ik kan me nog wel herinneren dat dit een trend was inderdaad, maar die is ook op een gegeven moment weer een soort van naar beneden gegaan.

Demian: Klopt, klopt, dus dit was toentertijd op elk feest en partij zeg maar, bedrijfsevenementen, beurzen in de RAI etc. waren die zuurstofbarren toen zichtbaar.

Bas: Ja.

Demian: Dus die heeft in een korte tijd mooie omzetten daarmee kunnen draaien. Maar in de tussentijd had het ook wel mijn ogen geopend, toen was dat nog steeds niet echt concreet van ik ga nu echt ondernemen dus ik was een beetje op mijn stage blijven plakken na mijn studie en toen had een schoolgenootje mij gevraagd van hé Demian, ik heb een concept, ik wil muziek online gaan verkopen en wil je joinen? En ik had echt geen idee wat dat businessplan nog was maar ik zei ja is goed, gaan we doen en ondertussen had ik al skills opgedaan op het gebied van video’s en het maken van webpagina’s en advertentiecampagnes, dus toen dacht ik dat ga ik in de tussentijd doen tijdens het opbouwen van dat concept en nou ja, zo geschiede dus toen begon ik mijn eerste bedrijf, eerste inschrijving bij de Kamer van Koophandel en ik was een ondernemer zonder plan zeg maar. Dus normaliter heb je een plan en dan ga je naar de Kamer van Koophandel, ik ging naar de Kamer van Koophandel en dacht van nou ja, ik zie wel hoe ik me in deze wereld ga staande houden. En toen had ik de gemeente Noordwijk aangeschreven voor kantoorruimte die ze tot hun beschikking hadden gesteld voor, ja, zeg maar innovatieve bedrijven die dat voor Noordwijk konden gaan doen. Toen heb ik een videoconcept voor hun uitgewerkt en dat zagen ze wel zitten dus toen had ik ook binnen mijn eerste week gelijk een kantoor op een hele mooie plek in Noordwijk toentertijd en nou ja, na 1,5, 2 jaar ploeteren in het ondernemerschap zag ik dat je toch wel iets van, ja, een plan moet hebben waar je aan werkt. Dus op dat moment heel simpel gezegd werkte ik uurtje factuurtje, mensen hadden een klusje nodig en ik voerde dat dan uit, maar in die camerawereld was dat toen ook net een opgaande curve van apparatuur. Dus toen was bijvoorbeeld HD video net nieuw. Nou ja, nu heb je drones vliegen met 4K, dus je kan wel ongeveer inschatten hoe snel die curve is gegaan en elke keer zag ik mijzelf nieuwe apparatuur kopen en weer investeren.

Bas: Ja.

Demian: Totdat ik, ja, een wat meer ervaren ondernemer tegenkwam, die vroeg toen op dat moment van hé Demian, wat is eigenlijk je businessmodel? En op dat moment had ik echt nog nooit gehoord van een businessmodel, ik wist niet wat dat was. Dus ik ging Googelen, wat is een businessmodel en nou ja, zag dat wat ik aan het doen was in ieder geval niet zo’n goed idee was en dus dat fascineerde me wel dus ik ging online opzoeken van wat zijn er nog meer voor mogelijkheden? Totdat ik een week erop toen in een keer een ondernemer op slippers tegenkwam.

Bas: Nee joh.

Demian: Die kwam bij mij een video opnemen, oftewel Bas die kwam bij mij toen ook dat kantoor binnen en die runde op dat moment een e-commerce business en nou, dat, die draaide daarmee omzetten die ik op dat moment in ieder geval nog niet kon geloven. Ik geloof dat je toen je eerste halve miljoen had aangetikt of zo in omzet.

Bas: Ja.

Demian: Mooie nummers, met een webwinkel die in mijn beleving de lelijkste webwinkel die ik ooit gezien had, dus toen dacht ik van nou ja, weet je wel, als dit het is dan moet ik dat ook kunnen.

Bas: Want voor de context, jij nam video visiekaartjes op, dat was eigenlijk jouw business althans.

Demian: Ja, dat probeerde ik toen van de grond te krijgen want ik had net geleerd wat een verdienmodel was dus toen had ik bedacht van nou, als ik dan gewoon één vast videoconcept ga doen en dat ga aanbieden online aan ondernemers. Dus ik had een soort elevator pitch bedacht die mensen dan op hun webpagina konden gaan zetten. Nou, dat was toentertijd, we praten over 10 jaar geleden, was best innovatief, al ging je video inzetten om daarmee je boodschap over te brengen dus daar geloofde ik toen heel erg in, alleen toen ging ik eigenlijk het onmogelijke vragen om van ondernemers een goede pitcher te maken en dat, ja, dat bleek toch wel wat meer werk te zijn dan dat, dus ik zag mijzelf op een gegeven moment naar de supermarkt lopen om kalmerende thee te halen voor mensen die helemaal in paniek waren omdat ze voor het eerst in hun leven op de camera moesten dus dat liep ook al niet echt heel erg soepel, maar ik had bedacht van nou, ik ga gewoon mijn tanden erin blijven zetten en ik ga ermee door totdat ik eigenlijk op een beter idee was gekomen om met e-commerce wat te gaan doen. Dus dat zaadje was toentertijd geplant na een gesprek wat wij toen hadden.

Bas: Ja.

Demian: Hè, dus volgens mij had jij de back-end van SEO-shop laten zien en laten zien hoe je het in elkaar klikt en hoe je een product online zet en hoe het afrekenen werkt en dat je vervolgens traffic via Adwords kon inkopen. Nou, al die componenten die had ik zelf al een keertje los gedaan voor klanten, dus voor mij was het eigenlijk ook wel een logische stap om wat met e-commerce te gaan doen en dat was toen natuurlijk echt een opkomende business, dus wat dat betreft was er toen heel veel groen gras om te maaien zoals ik het zie.

Bas: Ja.

Demian: En via-via was ik toen in contact gekomen met mijn voormalig compagnon en die had een groothandel en die had geïnvesteerd in een website en die website werkte niet maar hij had zeg maar de connectie met handel, verschillende fabrieken in China en wat andere groothandelaren en ik had de expertise op het gebied van online en alles wat met online marketing te maken had, dus toen was 1+1 eigenlijk 3 en ja, zijn we die business gaan bouwen in die tijd.

Starten met e-commerce

Bas: Ja, en hoe zag je eerste handel eruit die je toen ging importeren samen met die nieuwe, of die andere, nieuwe compagnon zeg maar toen je de e-commerce in ging?

Demian: Nou, we waren eerst dingen gaan proberen, het model was toentertijd eigenlijk simpel van je gaat kijken waar zoekvolume op zit en dan ga je kijken of daar al, ja, of dat groene stukje gras al gemaaid is als het ware in de markt, kijk je wat de competitie is en vanuit daar ga je dan je productaanbod daar matchend op doen. Dus in plaats van een product te hebben en kijken van krijg ik het verkocht ging je het eigenlijk andersom doen. Je ging kijken waar er vraag was en die vraag probeerde je zo goed mogelijk te matchen. Toen waren we begonnen met champagne, want het was eigenlijk november en we dachten voor ons was het echt nog nieuw of e-commerce kon werken de ja of de nee, dus we dachten we willen zo snel mogelijk tractie krijgen en zo snel mogelijk iets willen doen. Dus toen hadden we een webshop in elkaar gezet met een aantal flessen champagne die er te koop waren. Ja, nou, in een maand tijd hadden we een week, twee weken keihard doorgewerkt, nachtjes-ochtendjes, knallen om die site live te krijgen in een korte tijd, maar uiteindelijk bleek die leverancier van die flessen champagne alleen maar per 5.000 te verkopen. Dus het was veel meer dan wat wij op dat moment dachten te gaan verkopen dus toen hadden we eigenlijk net voordat we live wilden gaan hadden we die site weer offline gehaald omdat we niet aan het product konden komen wat we op dat moment verkochten.

Bas: Oh ja.

Demian: Dus toen dachten we van, is jammer, maar we hadden toch gezien hoe, ja, hoe relatief eenvoudig het is om je assortiment online te krijgen, maar daarbij ook geleerd van ok, je leverancier moet dus ook daadwerkelijk kloppen, je moet aantallen kunnen inkopen die niet te groot zijn aan het begin. Dus we hadden eigenlijk gelijk een lijst of een soort criterialijst gemaakt van waaraan moet een product in feite voldoen wil je dat succesvol kunnen verkopen. Ik geloof dat dat nu een van de modules is in je courses.

Bas: Ja.

Demian: Maar dat blijft nog steeds de basis zeg maar om een goed succesvol product te kunnen vinden, die moet gewoon aan een aantal criteria voldoen, dat was toentertijd zo en dat is nu natuurlijk nog steeds de case. En toen ja, toen hadden we eigenlijk de opdracht uitgezet, ik dan bij mijn voormalig compagnon van ja, maak lijsten van letterlijk alle producten waar je aan kan komen en dan gaan we vanuit daar research doen zeg maar wat dan de beste first entry is voor ons. Dus dat waren echt allerlei uiteenlopende producten van wanddecoratie tot en met wat was het, vitaminesupplementen, echt allerlei soorten producten waar we toen aan konden komen, maar na research zagen we dat een bepaald design meubilair daar gewoon heel goed op sloeg. Een deel daarvan waren replica’s, dus dat waren zeg maar bekende kopieën van bekende designers.

Bas: Ja.

Demian: Daar zijn we dan later weer voor op de vingers getikt dus daar hebben we ons aangepast uiteindelijk met een productassortiment van laat ik zeggen semi-replica’s doorgegaan en daarmee, ja, toch door kunnen groeien en gaandeweg wat meer uitgebreid naar kantoormeubilair en ander designmeubilair en dat erbij gaan aanbieden en dat was eigenlijk het product wat aansloeg. 

Bas: Maar in die fase was het niet toen je dacht van ik ga een replica verkopen dacht je niet van hé, krijg ik hier later niet gezeik mee? Of dat kwam toen niet in je op of dat risico had je al ingedekt op dat moment?

Demian: Nee, dat was iets waar je later tegenaan liep zeg maar. We hadden nu echt heel erg gekeken van welke producten zijn er, ja, komen eruit zeg maar, de data uit wat een succesvol product kan zijn en dat kwam, ja, dat kwam uit de data eigenlijk heel erg goed naar voren en dat zijn we gaan verkopen en gaandeweg leerden we pas over de markt, over het product, wat wel en niet kan zeg maar. Dus het was een beetje, hoe noemen ze die quote ook alweer van jump off the cliff and grow your wings down and fly.

Bas: Ja, maak je vleugels terwijl je aan het vallen bent ja.

Demian: Exact, exact, dus zo was het eigenlijk grow as you go en gaandeweg ontdekten we wat de mogelijkheden weer waren in die markt. Wat we ook vrij snel zagen was dat we werkten toentertijd met tussenleveranciers, dus we werkten met verschillende groothandelaren samen, maar we zagen al vrij snel om je businessmodel zeg maar goed te maken moet je toch wel rechtstreeks bij de bron inkopen.

Bas: Ja.

Demian: Dus dat kwam goed uit want een compagnon die had al relaties in China en die was eigenlijk, ja, gewoon het vliegtuig ingestapt en die producten daar in China gaan regelen en dat was natuurlijk ook een bepalende factor dat jij zeg maar rechtstreeks bij de fabriek inkoopt in plaats van dat je met allerlei tussenhandel werkt.

Bas: Ja.

Demian: Daarom had je meer power om te adverteren, daarmee kon je je business verder ontwikkelen en ja, dat was uiteindelijk de formule die we toen, ja, een aantal jaar hebben doorgezet, een jaar of 10 tot vorig jaar, toen ben ik uit de business gestapt, zij zijn het verder gaan runnen, maar zeg maar nog steeds is die core gewoon de relaties met de fabrieken die je hebt waardoor je eigenlijk altijd zelf controle hebt over de kwaliteit van de producten, maar ook de prijs van de producten is dan gunstiger ten opzichte van de rest.

Goede en slechte tijden

Bas: Ja. Je ging er even snel doorheen, dus je hebt 10 jaar lang heb je die designmeubels verkocht. Dat is natuurlijk een hele ride, je komt leuke en minder leuke dingen tegen in het ondernemerschap. Ja, kun je daar iets over vertellen?

Demian: Ja, zeker, ja, kijk, leuke dingen zijn natuurlijk eigenlijk alle dingen die je voor het eerst doet. 

Bas: Champagne drinken en zo.

Demian: Champagne, nou ja, dat valt nog wel mee, maar je eerste sale, je eerste grote campagne die je doet, je eerste container die binnenkomt, je eerste personeelslid wat je aanneemt. Ja, dat zijn dingen waar je toch wel met veel, hoe zeg je dat, excitement naar terugkijkt en ook wel de leuke fase vond ik dat we een team aan het bouwen waren en dat dat team bij elkaar ging en dat dat eigenlijk hartstikke goed ging. Een mindere fase was dat er juist wat onrust in het team begon te ontstaan, dat de visie niet helemaal duidelijk was waar het bedrijf naartoe ging. Nou, onvermijdelijk heb je ook af en toe dat je exitgesprekken moet voeren met mensen. Ja, dat doe je als ondernemer ook niet het allerliefste zeg maar, maar dat hoort ook gewoon bij de job en ja, dat zijn eigenlijk wel de dingen in het ondernemerschap die de minder leuke kant zijn als ik het zo kan omschrijven.

Bas: Ja, en als je als persoon dan kijkt, welke fase van je business vond je zelf het leukst?

Demian: Voor mij was wel de fase zeg maar van het opschalen dus dat het zich bewezen had zeg maar, dat de basis stond, dus dat het eerste product er stond, dat ja, dat weet je, alles, alle regeldingen met financiële software dat gekoppeld is en dat je echt zeg maar het gaspedaal kan gaan indrukken om te kijken hoe ver je kunt gooien als het ware. Dat vond ik wel een hele gave fase zeg maar. Dat was ook wel een fase waarin we heel snel zijn gegaan. Tegenwoordig heet dat volgens mij growth hacker zeg maar, maar dan ga je echt kijken van aan welke knoppen moeten we gaan draaien om die groei nog sneller te gaan bewerkstelligen. En dat was eigenlijk ook zoals ik het zie de gouden tijd van advertising. Nog steeds liggen er in advertisement natuurlijk veel opportunities, maar in die jaren had je zeg mar in 2014, 2015, 2016 was Adwords was relatief nog nieuw, Facebook ads waren relatief nog nieuw. Je had Marktplaats ads, je had Beslist, dus je had echt heel veel kanalen waar je heel goed kon gaan adverteren en dat deden wij dan in 10 landen tegelijkertijd dus ja, dan kun je je voorstellen dat het dan in een keer heel hard gaat.

Bas: Ja, en want die tien landen gaan natuurlijk niet alle 10 tegelijkertijd want op een gegeven moment ben je internationaal gegaan en dan kom je meteen met meubilair ook tegen logistieke uitdagingen aan en dat soort dingen.

Demian: Ja, hoe wij dat gedaan hadden, we hadden eigenlijk zeg maar gereversed engineered zoals je het zou kunnen noemen van in welke landen hebben wij gunstige condities met onze logistiek, daar gaan we verkopen. Dus in plaats van, dus we lieten dat heel erg afhangen van de capabilities van in dit geval DHL.

Bas: Oh ja.

Demian: En zeg maar dan heb je zone 1, zone 2, zone 3 en zone 3 die sloten we dan uit en we focusten op zone 1 en zone 2 als verkoop.

Bas: Ja, elke zone heeft weer een aantal landen zeg maar die erin vallen.

Demian: Ja, exact en daarin zeg maar zone 1 is volgens mij Nederland, België, Duitsland of bepaalde gebieden in Duitsland, zone 2 is Frankrijk, Denemarken, etc. en zo berekenen we ook de verzendkosten als het ware. Dus als je een zone 3 land betaalde je iets meer verzendkosten terwijl een zone 1 land was dan relatief goedkoper en zo probeerde je die puzzel eigenlijk te gaan leggen en doordat DHL gewoon de capabilities had om daar te leveren in die landen dat gaf voor ons zeg maar de doorslag om te kiezen voor dat soort landen om daar aanwezig te zijn.

Bas: Oh ja.

Demian: Ja.

Bas: En toen gewoon een hele site vertalen en gas op de ads.

Demian: Ja, dat was site vertalen, een native zoeken in het betreffende land, dus via allerlei kanalen kun je tegenwoordig mensen vinden die in dat soort landen werken of aanwezig zijn. Dus toen hadden we Denen, Zweden, Duitsers, Fransen, Oostenrijkers, Belgen, ja, iedereen die ging hun eigen native pagina doorlezen, doorkijken, vertalen en dan inderdaad advertenties dus ook met lokale agencies werken of soms alleen de vertaling in de ads en dan vervolgens op basis van data kijken van hoe die, hoe dat liep en aan de hand daarvan opschalen zeg maar. 

Bas: Ja, wow. Tof, en toen, dus je hebt die business eigenlijk gewoon 10 jaar lang heb je die gerund, doorgetrokken en je zei net even tussen neus en lippen door daarna ben je eruit gestapt, maar je hebt een soort van, ja, hoe heb je dat proces überhaupt geïnitieerd? Of zei je van ja, ik stop ermee of?

Demian: Nou, het was, ja, ik merkte eigenlijk gedurende de laatste twee jaar in die onderneming dat mijn energie er niet echt meer in zat en toen had ik eigenlijk voor het laatste jaar bedacht van nou, ik ga nu weer echt me bemoeien met campagnes, alle dingen die ik leuk vind, maar toen merkte ik eigenlijk ook wel van ja, dat, ik heb het gevoel dat ik dit hoofdstuk al meerdere keren gelezen heb zeg maar. Dus je kwam elke keer bij dezelfde, ja, dingen weer tegen, campagnes die zet je hetzelfde op en dat was allemaal weliswaar heel erg succesvol, maar voor mij zit toch wel de energie in het ontdekken van nieuwe dingen en het laten groeien van iets en niet zozeer in het consolideren en zeg maar de boel de boel een beetje laten en nou ja, echt het innoveren en zo dat ging wat lastiger in de business. We hadden ook wat tegenslagen links en rechts, die waren we allemaal wel weer te boven gekomen, maar uiteindelijk ja, toen de gesprekken opengegooid en ja, aangeven van ik zie hier geen toekomst meer voor mijzelf, wat natuurlijk super moeilijk is omdat je, ja, letterlijk je hele leven is erop ingericht, al je dagelijkse patronen etc. en nou ja, uiteindelijk daar een overeenkomst mee kunnen sluiten en sinds dit jaar ben ik dus eigenlijk een soort van vrij man.

Bas: Ja, en dan ben je vrij man en dan heb je een paar puntjes op je bankrekening staan en wat ga je dan doen?

Demian: Nou ja, in principe was ik daarnaast altijd al heel erg actief als sporter bijvoorbeeld, dus ik heb mijn hele tuin omgebouwd tot een soort gym dus daar ben ik veel te vinden, maar ik wilde eigenlijk gewoon eens een periode iets wat gas terugnemen, zeg maar ook de afgelopen 10 jaar zijn wat dat betreft best wel een rollercoaster geweest en om ja, gewoon weer even vanuit een rustpositie te kijken wat de komende 10-20 jaar zeg maar gaan bieden. Ik hou altijd wel van een lange termijn horizon als het ware, laten we zeggen 5-10-15 jaar. Dus ik wil niet zeg maar iets starten waarvan ik volgend jaar dan denk van ja, dit is hem niet helemaal en ik merk eigenlijk hoe meer tot rust ik weer kom vanuit die 10 jaar tijd dat de creativiteit ook weer echt begint toe te nemen. Ik weet niet of jij dat ook herkend als je, ja, meer vanuit rust creativiteit krijgt of?

Bas: Ja, nee, absoluut, weet je, ik bedoel kijk, ik heb zelf natuurlijk 2 jaar lang rond de wereld gereisd terwijl mijn business eigenlijk doordraaide, maar dan zit je een beetje onder de palmboom na te denken van hoe zal ik het eens gaan aanpakken en dan heb je toch een veel betere kijk op de dingen dan dat je helemaal bekrompen achter een bureautje zit en middenin de operatie zit zeg maar.

Demian: Ja, en ik denk ook dat juist creativiteit vandaag de dag in business juist de doorslaggevende factor is voor het groeien van je business.

Bas: Ja.

Demian: En niet zozeer de uren die je erin stopt. Hard werken is natuurlijk ook heel erg belangrijk, maar zeg maar uiteindelijk de juiste keuzes maken en de juiste ideeën implementeren dat heeft vele malen meer effect. Dus en naarmate die rust toeneemt begint bij mij ook weer meer perspectief te ontstaan van mogelijkheden die ik zie en mogelijkheden die ik wil gaan benutten, maar tot nu toe is ook doordat de kleine geboren is natuurlijk sinds een aantal weken, of ja, sinds 10 weken eigenlijk vader.

Bas: Mooi.

Demian: Dus dat is ook weer een nieuw hoofdstuk in mijn leven, dus waar het oude boek eigenlijk uit was begin ik nu zeg maar langzaam de eerste pagina’s van het nieuwe boek te lezen en dat is erg leuk.

Beklimmen van de Kilimanjaro

Bas: Ja, tof. Hé, voordat we wat verder ingaan op dat hele compounden, aandelen investeren en dat soort spektakel waar je nu allemaal mee bezig bent geloof ik heb je ook in je blote bast de Kilimanjaro beklommen. Vertel dat verhaal eens even.

Demian: Nou, ik denk wat denk ik ook onze vriendschap zeg maar bindt is dat we beiden wel van een avontuurtje houden zeg maar buiten de business.

Bas: Van slippertjes houden we hè?

Demian: Van slippertjes, dat zijn jouw woorden. Dus bij de Kilimanjaro die berg op. Nou, dat was eind 2015 was ik met Wim Hof in aanraking gekomen en met zijn trainingsmethode die hij heeft, de Wim Hof Method en ik zag een video voorbij komen en ik dacht van ja, deze man die begrijpt iets wat ik niet begrijp.

Bas: En wat in die video trok je precies aan?

Demian: Nou, hij legde uit over zeg maar gezondheid en zijn visie erop en hoe je meer energie krijgt en op dat moment toen had ik eigenlijk net, nou, mijn drukste periode in de business achter de rug en ik had eigenlijk standaard voordat ik ging slapen had ik last in beide benen. Dus vanuit mijn onderrug moest ik echt elke avond voor het slapen gaan een half uur strekken voordat ik, voordat mijn benen uiteindelijk normaal aanvoelden zeg maar en op dat moment was ik 29, ik dacht dat kan niet waar zijn dat ik zeg maar nu al als een soort van afgetakeld wrak door het leven moet gaan en ik dacht hier moet ik wat aan gaan doen maar ik wist niet echt waar ik moest beginnen. Toen zag ik dat die reis gehouden werd en dat sprak me enorm aan dus dat leek me heel gaaf en dat was in de Pyreneeën en toevallig was ik die week ook in Barcelona dus ik dacht hé, dan kan ik gelijk door. En toen ben ik dat die week gaan doen, zijn we allemaal ademhalingsoefeningen gaan doen, we zijn van bruggen af gaan springen, we zijn van, hoe zeg je dat, van rotsen gaan afklimmen, weer opklimmen, paragliding, you name it, echt alles was in een week gepropt. Het heette ook inspan je ontspan je. 

Bas: Inspan je ontspan je.

Demian: Dus er waren altijd van die leuke titels voor die reizen en ja, ik kwam eigenlijk na die week, weet je, we hadden die hele week ademhalingsoefeningen gedaan, we waren naar buiten geweest, ja, eigenlijk net als in Aruba was ik gewoon continu buiten te vinden in die week en elke dag gingen we onszelf iets meer stretchen zeg maar om weer een nieuwe fysieke uitdaging aan te gaan en toen kwam ik terug in Nederland na die reis in de Pyreneeën en toen echt, toen knalde de energie echt letterlijk uit mijn oren zeg maar, ik voelde me echt zo goed dus ik had echt iets nieuws weer ontdekt waar, ja, waar ik gewoon helemaal gepassioneerd over was geraakt en dus uiteindelijk het jaar erop was ik ook weer meegegaan naar Polen: in Polen zonder kolen.

Bas: In Polen zonder kolen? Na inSpanje. ontSpanje ging je naar Polen zonder kolen.

Demian: Polen zonder Kolen inderdaad en dat was een mooie, ook een geweldige reis dus ja, dat was weer echt in het teken van de kou, dus dat was echt met -10 gingen we daar in onze korte broek de berg beklimmen en we gingen in het koude water zwemmen.

Bas: En dit was ook een groep van Wim Hof toch?

Demian: Juist, en ja, tijdens die Polentrip had Wim het erover van ja, ik wil naar Tanzania dan gaan we de Kilimanjaro belopen en hij had dat al een aantal keer gedaan zelf en het jaar ervoor ook met een groep en ja, ik was eigenlijk de eerste die zei ja, daar ben ik bij want dat lijkt me alleen maar mooi. Dus ik kom thuis en ik zeg tegen mijn vrouw: schat, ik heb twee tickets, we gaan de Kilimanjaro beklimmen. Nou ja, die was op dat moment nog net even iets minder enthousiast. Dus ik had misschien even eerst moeten vragen en dan de tickets halen zeg maar, maar uit enthousiasme had ik gelijk mijn vrouw ook opgeschreven. Maar ja, die moest op dat moment natuurlijk ook dan plotseling de Kilimanjaro gaan beklimmen dus die zette heel eventjes haar hakken in het zand omdat die het even niet zo zag zitten en nou ja, uiteindelijk zijn we dat gaan doen en tijdens die klim van de Kilimanjaro, want we hebben dat met een groep gedaan in 32 uur, grotendeels in korte broek terwijl het gewoon boven daar op die top -10 is en ja, daarmee ontdek je gewoon dat er gewoon zoveel meer in jezelf zit dan wat je denkt. Dan zit je bijvoorbeeld achter je bureautje achter de computer, dat ik daar, ja, dat heeft me sindsdien heel erg gegrepen van ok, als ik dit dus kan en met de business had ik mijzelf al een aantal keren overtroffen voor mijn gevoel. Ja, dan ga je echt heel erg nadenken van wat kunnen wij als mensen allemaal? En dat is veel meer dan dat we daadwerkelijk denken. Je probeert ook altijd voorbij je eigen gedachten en denkpatronen te gaan natuurlijk en die kun je heel erg opzoeken door dat soort extreme dingen eigenlijk te gaan doen. Dan zie je eigenlijk dat het ook heel erg goed gaat en dat je tot prestaties in staat bent die je vooraf nog niet eens bij elkaar hebt durven dromen.

Trainingschema

Bas: Hoe zag de reis toen voordat je aan de voet van de Kilimanjaro stond eruit dan? Ging je elke dag wandelen, trainen, ijsbaden, ademhalen, whatever?

Demian: Ja, wat je ging doen was je ging met name ging je lange wandelingen maken. Dus zeg maar de capability die je moest hebben, de kwaliteiten die je moest hebben was dat je minstens 20 kilometer kon wandelen zeg maar. Dus dat is op zich niet heel erg…

Bas: Als je dat kan dan kun je de Kilimanjaro op?

Demian: Ja, dan kun je in principe de Kilimanjaro op, maar wij trainden dan door dat soort lange wandelingen te maken in de kou. Dus dan gingen we bijvoorbeeld naar de duinen toe middenin de winter en dan liepen we door de duinen in ons korte zwembroekje. Al die mensen natuurlijk raar opkijken van wat doen die vogels nou? En nou, liepen we daar met ons tienen met onze blote bast uren door de kou heen te banjeren en dan aan het eind doken we nog met zijn allen de zee in zeg maar. Dus dan op een gegeven moment was je huid helemaal paars en blauw van de doorbloeding, maar zo trainde je je lichaam zeg maar te reageren op dat soort extreme omstandigheden en doordat je je lijf in extreme omstandigheden brengt, dus bijvoorbeeld in die kou, ontstaan er triggers in je lijf die je lijf in een soort van fight or flight modus brengen waardoor jij dat soort omstandigheden veel beter aankan dan dat je normaliter in de winter bijvoorbeeld hebt hè, want dan kun je het soms koud hebben met een jas aan nog. Dus in Polen kwamen er echt mensen naar ons toe die wilden met ons op de foto, die hadden zeg maar twee skipakken tegelijk aan en die zeiden van ik kan het niet geloven want jullie lopen hier al een tijd en wij hebben het gewoon koud terwijl ik zeg maar in mijn skipak zit. Hoe moet het dan voor jullie zijn? Maar wij hadden zeg maar al die systemen in ons lijf al aangesproken door middels ademhaling, maar ook door een stukje mindset wat erbij komt kijken en wij hadden het eigenlijk helemaal niet koud op dat moment en dan sta je wel echt bij jezelf van wow, hier gebeurt wel heel iets bijzonders, van hier staan letterlijk mensen met twee skipakken aan te rillen en wij lopen eigenlijk te lachen en te geinen terwijl we de berg opklimmen.

De beklimming

Bas: Vet, en hoe zag die daadwerkelijke reis eruit naar boven dan? Dat is natuurlijk ja, ik bedoel dat klinkt natuurlijk leuk hè, en het avontuur is natuurlijk vet, maar het is natuurlijk geen makkie om eventjes die Kilimanjaro op te huppelen.

Demian: Nee, je hebt best wel goede focus nodig terwijl je die berg oploopt, dus je hebt gewoon continu ligt je aandacht op de ademhaling die je doet. Maar ja, tegelijkertijd heb je natuurlijk voldoende tijd om om je heen te kijken en de omgeving te zien en wat zo bijzonder is, je begint onderaan in de jungle, dus dan zie je echt letterlijk apen in bomen zitten en de vegetatie is echt extreem groen, maar gaandeweg dat je naar boven gaat dan begint het eerst een beetje op een bosgebied en dan op een duingebied, daarna op een zandgebied totdat je op een gegeven moment op een soort Marslandschap loopt waar echt letterlijk helemaal niks meer groeit. Dan zit je boven het zuurstofpeil. Zuurstof wordt steeds minder, het wolkendek ligt dan ver onder je en ja, de omstandigheden worden steeds barrer en barrer en die worden steeds primitiever. Ook de wc’s bijvoorbeeld, de eerste stop die je tegenkomt zijn gewoon keurige huisjes met schoongemaakte toiletten, maar naarmate je meer naar boven komt, ja, dan zie je gewoon hokjes waar eens in de 5 dagen iets doorheen gehaald wordt dus dat is allemaal extreem primitief en daar groeit ook echt daadwerkelijk niks, dus je loopt daar ook, ja, het is niet super inspirerend, je loopt tussen de ijsschotsen en de brokken rots en op dat moment is het ook echt letterlijk overleven wat je aan het doen bent want zeg maar onder in de jungle kun je nog lekker genieten, daar is genoeg zuurstof aanwezig, maar boven in de lucht wordt die lucht steeds ijler en ijler, dus op een gegeven moment zie je ook je tempo echt meer en meer afnemen terwijl je naar boven loopt. Dus aan het begin kun je nog bij wijze van spreken 10 meter in 10 seconden doen, op een gegeven moment doe je over 10 meter doe je bijna een minuut en dan loop je echt voetje voor voetje voor voetje die berg op en is het ook extreem, ja, steeds meer afzien zeg maar wat je dan aan het doen bent. Dus de laatste zes uur van de klim, ja, dat voelt meer aan als een beproeving op jezelf dan dat je echt aan het genieten bent en omdat je natuurlijk ook met een groep loopt en iedereen is vermoeid dan ontstaan er ook sneller irritaties dus ja, je leert ook heel erg goed zien van wat extreme stress met mensen doet, maar uiteindelijk als je dan bovenop die berg bent, ja, dan heb je natuurlijk een enorme kick want dan zie je zeg maar echt letterlijk heel Afrika als het ware liggen. Het is het hoogste punt van Afrika en dan kun je zo ver kijken als je maar kan en ik heb daarboven natuurlijk ook nog Verie ten huwelijk gevraagd.

Bas: Ja, je hebt je vrouw daar ten huwelijk gevraagd. Wat natuurlijk super vet is, want volgens mij was je ergens 4, 5, 6 uur voor de top en toen dacht je oh, ik kan niet meer en toen ben je gaan bedenken van hé, wacht even, misschien ga ik op de top even mijn vrouw ten huwelijk vragen.

Demian: Ja, ja, als motivatie voor mijzelf om te doen van nou ja, weet je, dat was ook natuurlijk iets wat je samen zo meemaakt en ik zag haar echt zo extreem, ja, natuurlijk ook inzet leveren tijdens die berg, dus toen wist ik wel van nou ja, als ze dit aankan dan moet ze ook wel de rest van mijn leven met mij aan kunnen want dat is ook een obstakel natuurlijk.

Bas: Mooi man.

Demian: Maar ja, dat was heel mooi en ja, was waarschijnlijk ook niet zoveel zuurstof in de lucht dus er was ook niet zoveel weerstand dus ze zei ja, dus.

Bas: Ja, iedereen was high. Ja, vet avontuur man.

Demian: Ja.

Bas: Ja, dat is weer extreem. Dit is toch mooi om te zien dat je die extremen opzoekt, kou en dat soort dingen en dat je die dingen ja, van bruggen springt en weet ik het allemaal. Dat vind ik een mooi verhaal altijd van Wim Hof moet ik altijd denken dat hij dus onder de ijsschots is doorgezwommen ergens op de Noordpool of de Zuidpool geloof ik en dat hij niet had beseft dat zijn oogleden aan elkaar zouden vriezen als hij onder het ijs zou doorzwemmen, dus er waren twee wakken gemaakt en hij moest van het ene punt naar het andere punt zwemmen en toen vroren zijn oogleden aan elkaar waardoor hij dus een tast in het duister deed.

Demian: Ja, dat je retina zoals dat heet, dus dat is inderdaad je ooglid dat was bevroren en met dat scenario hou je natuurlijk niet rekening als je dat gaat doen. Dus je denkt een duikbrilletje is voldoende, dus die was letterlijk blind halverwege de route dus en normaliter zou je natuurlijk extreem in paniek raken maar hij dacht ik blijf gewoon rustig, maar daardoor was hij dus voorbij het eerste wak gezwommen.

Bas: Ja.

Demian: Dus ja, Wim die houdt altijd wel van een beetje een dolletje dus dan zegt hij ja, eigenlijk had ik het wereldrecord maal twee omdat ik ook nog terug moest zwemmen. Hij werd teruggehaald, dus ja. Maar ja, weet je, hij, ja, Wim is wat dat betreft wel een mooi voorbeeld want hij heeft zeg maar door zijn grenzen letterlijk te verleggen en door dat soort extremen aan te gaan heeft hij nu letterlijk alle wetenschappelijke boeken op het gebied van gezondheid herschreven.

Bas: Ja, ja.

Demian: Dus ik denk wat ik daar uithaal is dat als je zeg maar gewoon in je dagelijkse leventje je dingetje blijft doen daar komen nooit de grote doorbraken van, dat komt altijd als je een beetje aan de randen gaat zitten. 

Bas: Ja.

Demian: Dus je kan het extremen noemen, je kan het in de randen zoeken, maar daar zijn vaak hele mooie dingen te vinden voor jezelf.

Bas: Ja, en ik denk ook dat je een beetje het zwarte schaap moet zijn om juist dat soort dingen op te zoeken hè, want kijk, zo’n Wim Hof, of je nou Wim Hof heet of the Iceman of een ondernemer bent of wat dan ook weet je, eigenlijk ben je toch een vreemd ras zeg maar ten opzichte van de crowd en daar ontstaan mooie dingen denk ik.

Demian: Ja, je moet wel, daar moet je ook wel comfortabel in zijn zeg maar, dat iedereen, ja, op een gegeven moment vormt toch iedereen een mening over wat je doet.

Bas: Ja.

Demian: En aan het begin moet je daar ook een beetje van vrijvechten als het ware. Hè, dus aan het begin maak je je daar nog heel erg druk van ok, mijn vrienden die vinden het raar als ik bijvoorbeeld een avond niet mee ga stappen omdat ik aan mijn business aan het werken ben, maar ja, als je met andere ondernemers dan bevind, ja, die vinden dat eigenlijk helemaal niet raar, die hebben die opoffering er voor over. Hè, dus daarom is het ook prettig om mensen om je heen te verzamelen die ook met dit soort dingen bezig zijn, maar voor jezelf, ja, je moet gewoon natuurlijk best wel veel opgeven in eerste instantie ook. Opgeven wat een normaal mensen als opgeven dan zou zien, maar juist door dat soort dingen te doen ontdek je dingen in jezelf, maar soms maak je zelfs ook grote ontdekkingen die voor de rest van de wereld interessant zijn. Hè, doordat Wim in die kou was gaan zitten heeft hij zijn ademhaling ontdekt, daar heeft hij uiteindelijk een methode van weten te maken en nu doen miljoenen mensen over de wereld dat zeg maar.

Bas: Ja.

Demian: Dus hij heeft letterlijk een soort, ja, al zou je het naar ondernemerstaal vertalen, een product gevonden door zich dat soort extremen te doen. Dat zie je soms ook dat mooie producten in de markt ontstaan doordat mensen een wereldreis hebben gemaakt op hele extreme locaties zijn gekomen en iets zien in die locatie en dat bijvoorbeeld gaan importeren naar Nederland. Hè, zo kun je hele mooie bedrijven starten.

Bas: Ja, tof. 

Snowboarden in Japan

Demian: Wat is het extreemste wat jij hebt gedaan eigenlijk Bas? Tijdens je wereldreis?

Bas: Poeh, wat is extreem. Nou, ik heb best, ik had best wel een eng moment in Japan toen ik daar ging snowboarden, ik ging snowboarden in Nagano hè, dat kennen we wel van de Olympische Spelen. Dat was Hakuba 47 heette het volgens mij en dat was net voordat we aankwamen was er echt gewoon een dik pak sneeuw gevallen. Echt gewoon in 2, 3 dagen tijd was er gewoon 1,5 meter sneeuw gevallen en een vriend van mij die kwam over uit Nederland, dat is echt een snowboardfreak. Ja, die had gewoon, die kwam alleen voor die snowboardtrip en we hadden er nog een paar dagen Tokyo aan vast geplakt, kwam hij naar ons toe om samen met ons te snowboarden in Japan. Dus dat was sowieso heel vet. Maar toen ging ik off piste met hem en dat is natuurlijk iets wat een soort van stout is, maar ja, het was een vrij laag gebied ook dus het was allemaal echt van die hele losse poedersneeuw zeg maar en als je daar off piste gaat en ze pakken je wordt je skipas meteen ingenomen. Dus dan is het eigenlijk gewoon een soort van game over, maar de troost was dus dat je elke dag een nieuwe skipas kreeg dus dan was het eigenlijk game over voor de dag. Maar we zaten, ik weet het nog, we zaten onder een skilift zaten we te snowboarden en hij kan gewoon, hij heeft gewoon meer ervaring in snowboarden weet je, ik kan wel prima snowboarden, maar hij is gewoon net een tikkeltje beter dus hij ging echt als een baas door die poeder zeg maar en iedereen in die lift zat half te klappen en zo en ik kwam er een beetje achteraan ploeteren, maar toen heb ik dus gewoon in een dik pak sneeuw heb ik letterlijk een soort van rol gemaakt zeg maar onderin die lift en toen heb ik ervaren zeg maar hoe het is om gewoon, ja, half te stikken in de sneeuw zeg maar en dat was voor mij best wel een extreem en een eng moment op dat moment, dat ik dacht van ok, nu snap ik dus dat mensen als ze in een lawine zitten zeg maar dat ze dus doodgaan. Dat was wel extreem. Maar ja, goed, ik heb ook kamelen gereden in Mongolië in de desert en in van die gers geslapen. Ja, weet je, we hebben best wel veel, we hebben natuurlijk de hele treinreis door Rusland, Mongolië, China gedaan en dat soort dingen allemaal dus dat was wel tof.

Demian: Ja, eigenlijk was die hele reis wel, dat was natuurlijk als het ware ook volledig buiten de gebaande paden natuurlijk al. 

Bas: Ja.

Demian: Met je auto en gewoon tussen de locals en al dat soort dingen.

Bas: Zeker, ja, juist, juist, ja. 

Demian: Ja, nou ja, daar hadden we natuurlijk meer contact op de app dan dat je normaliter hebt.

Iedereen kan rijk worden

Bas: Ja, klopt, we hebben veel contact gehouden ook tijdens die wereldreis, dat was echt epic ja. Maar we hadden het ook over compounding interest hè, leg eens even voor de leek uit wat compounding interest is Demian en hoe iedereen eigenlijk rijk kan worden?

Demian: Nou ja, dat is maar de vraag want je moet natuurlijk wel geduld hebben. Dat is het hele ding. Nee, maar zeg maar ik kwam vrij vroeg kwam ik op het principe van compound interest terecht. In het ondernemerschap liep ik daar al tegenaan. Dus dat is eigenlijk dat je je groei van wat je ook doet, dat kan zijn van je vermogen, maar dat kan ook groei zijn van je bedrijf, dat je dat weer herinvesteert in verdere groei dat is wat je doet. Hè, dus in plaats van in de business was dat bijvoorbeeld de eerste paar jaar hebben we helemaal geen managementfee genomen en stopten we zoveel mogelijk geld terug in de business om zeg maar dat vliegwiel alsmaar sneller, sneller, sneller te laten gaan. Hè, dus we zagen op het moment dat wij zeg maar meer geld in de business stoppen rendeert het ook daadwerkelijk beter dus daarmee kunnen we de omzet gewon heel spectaculair laten groeien in een relatief korte tijd. Maar dat principe van de compound interest dat kwam ik eigenlijk ook weer tegen toen ik die berg aan het oplopen was. Zeg maar zo’n berg als je dat van tevoren bekijkt dan denk je oh, hoe ga ik daar in godsnaam, hoe ga ik daar in godsnaam opklimmen, maar dan neem je eigenlijk allemaal kleine stapjes en je blijft gewoon heel consistent die stapjes nemen en voordat je het weet kijk je om en dan heb je eigenlijk al meer dan de helft van die berg achter de rug terwijl je op dat moment eigenlijk ook niet denkt van ik ben heel erg moe of zo, maar dan zie je ok, ik heb nog maar de helft van de berg te gaan en dan ga je door. Dus daar zag ik dat principe weer. Later ben ik heel erg gaan sporten en nou ja, toen heb ik een soort fysieke transformatie doorgegaan door op mijn voeding te gaan letten, door vier keer in de week te gaan trainen en door dat alsmaar gewoon consistent vol te blijven houden en om mijn groei daarin ook weer te investeren in verdere groei, dus doordat ik meer kennis van voeding opdeed toen begon ook in een keer begon ik beter af te vallen, toen begon ik meer spiergroei te creëren, dus dat zette zich eigenlijk ook in een keer door en ook in het investeren wat ik sinds 2014, 2015 ook ben gaan doen in verschillende dingen. Dus ik heb een appartement gekocht op een gegeven moment, ik heb aandelen gekocht samen met jou toentertijd in 2014, bitcoins.

Bas: Ja, dat was tijdens de wereldreis was dat. 

Demian: Bitcoins. Nou, dat waren allemaal zeg maar opstapjes zeg maar in het leren hiervan. Nou, dus daar neem je af en toe ook weleens een gokje zeg maar, zo’n bitcoin dat is natuurlijk daar hoop je dat daar iets moois van ontstaat dus echt investeren noem ik dat niet echt omdat het niet echt iets produceert of zo.

Bas: Het is meer gokken. 

Demian: Dat is gokken, maar ja, dat is af en toe ook leuk.

Bas: Kan ook goed uitpakken.

Demian: Dat kan ook goed uitpakken inderdaad, het pakte ook goed uit in die tijd.

Bas: Ja.

Demian: Het leuke deel van het verhaal was dat ons geld volgens mij maal 10 was gegaan in die tijd, het nadeel van dit verhaal is dat als we onze bitcoins aangehouden hadden hoeveel zouden ze dan ongeveer nu waard zijn.

Bas: Ja, ik had uitgerekend laatst als ik ze nog had, had ik 6 miljoen aan bitcoinwaarde op de top gehad. Hè, dus dan had je het ook op het perfecte moment moeten verkopen, maar in ieder geval het was een multiple die in de duizenden keren over de kop ging. 

Demian: Ja, nou, volgens mij zat ik zelfs op iets van 12, 13 miljoen of zo, dus ik had er laatst nog een printscreen van op mijn Facebook gezet en ja, daar stonden echt van die comments onder van niemand die het kon geloven dat we toen al die coins hadden. 

Bas: Ja.

Demian: Maar ja, dat is ook wel weer, geeft ook wel weer lessen weet je, dat je zulk soort dingen aangaat want ik weet nog dat wij toen gesprekken hadden van ja, in 2020 dan is dit de toekomst en we waren er eigenlijk super excited over dat concept, maar toch waren we bij de eerste fluctuaties of zeg maar rit omhoog werden we te nerveus en zijn we gaan verkopen. 

Bas: Ja.

Demian: Terwijl je daar natuurlijk je lessen uit leert van als je gelover bent in het concept en zeg maar de long term value van iets dan moet je gewoon eigenlijk rustig op je stoel blijven zitten en het gewoon zichzelf laten bewijzen.

Bas: Ja.

Demian: Maar als je in the heat of the moment bent is dat extreem moeilijk om zeg maar die spier, ja, getraind te houden. Dus dat weet ik nog, toen belde jij op en toen zei je ja, ik ga ze nu echt verkopen hoor. En ik dacht van ah, ik ga eerst even uit eten en toen had ik een pizzaatje op, ik kwam thuis, ik F5 mijn pagina en ik zie dat het echt nog maar de helft was van wat het was.

Bas: Twee keer de helft.

Demian: Twee keer de helft. Nou ja, weet je, dus dat zijn allemaal dingen waar je van leert als het ware.

Bas: ja.

Demian: Maar ik had dat principe van compound, dus zeg maar je groei weer herinvesteren in groei dat begreep ik ook wel heel goed daarvan. Dus toen ik een appartement gekocht had en weer verkocht had dacht ik niet ik ga nu allerlei gekke dingen doen met die inkomsten die ik gemaakt heb, maar ik ga dat weer doorinvesteren in iets wat weer verdere groei oplevert. Nou ja, en dat is in principe dat heet compound interest en dat principe dat kan je eigenlijk op alles toepassen, maar het komt voort uit de beleggingswereld. Albert Einstein heeft het geloof ik het achtste wereldwonder genoemd omdat het zeg maar met name in de lange termijn heeft het een extreem…

Bas: Compounding effect.

Demian: Heeft het een extreem effect dus die curve die blijft eigenlijk vrij rustig, het is echt typisch een exponentiële curve, dus dat gaat van 2 naar 4 naar 8. Dus aan het begin lijkt het allemaal niet zo snel te gaan, maar op een gegeven moment gaat het van 32, 64, 128 en weer verder dus dan worden die leaps als het ware steeds groter en ja, dat principe is mooi en dat probeer ik ook altijd in de business weer terug te vinden van wat zijn nou componenten die zeg maar als je het maar lang genoeg blijft doen een compounding effect hebben. Dus bijvoorbeeld met Makeover hebben we een SEO-strategie. Nu de business waar ik aan het helpen ben met tentenverhuur, ja, zeg maar van de tenten die we verhuren investeren we weer in nieuwe tenten.

Bas: Ja.

Demian: Dus zo rolt dat door en daar ben ik eigenlijk altijd wel naar op zoek zeg maar naar wat is, je zou het een exponentiële factor kunnen noemen, maar je zou het ook de geduldfactor kunnen noemen van wat als je dit gewoon consequent blijft doen en herinvesteren, ja, hoe kun je dan doorgroeien zeg maar naar levels die net als die berg die je eigenlijk vooraf niet voor mogelijk had gehouden. 

Literatuur

Bas: Mooi, en maar met name, want volgens mij, je hebt ook volgens mij een beetje de bijbel onder de compound interest, een beetje money master the game van Tony Robbins denk ik? Of niet echt?

Demian: Die vond ik niet eens zo sterk zeg maar, maar het is gewoon met name, ja, een aantal boeken over dat onderwerp die je leest, dus uiteindelijk door de jaren heen heb je er misschien wel 30, 40 boeken over gelezen en bij elk haal je weer een kleine nugget eruit zeg maar die nuttig is.

Bas: Ja.

Demian: De bekendste twee, de bekendste investeerder natuurlijk die dit heeft gedaan is Warren Buffet.

Bas: Ja.

Demian: Die man is nu letterlijk 90 volgens mij en hij is begonnen toen hij 20 was. Dus ja, dan heb je 70 jaar zeg maar en hij heeft 70 jaar lang heeft hij dit systeem zoals je het kunt zien is hij dat blijven voeden en daardoor hoort hij nu bij de x-rijksten van de wereld als het ware. Dat is dan zijn iets. 

Bas: Ja, want jij past het eigenlijk dus toe op alle vlakken in je leven hè, dus sport, aandelen, business, noem het allemaal maar op. Eigenlijk investeer je continu een beetje je winst voor het grootste deel terug in grotere stack eigenlijk waardoor het vliegwiel eigenlijk wordt aangedreven.

Demian: Ja, dat is het, van zeg maar ik doe natuurlijk wel van allerlei avonturen weet je wel, ik ga naar het buitenland dus ik heb een leven wat gewoon echt super is, maar ik leef niet extreem op grote voet of zo. Ik ga niet, ja, zeg maar de cliché dingen, dure auto’s of zo dat soort dingen, ja, natuurlijk mag ieder als je daar echt gepassioneerd over bent, ikz eg niet dat je geen dure auto’s moet kopen of wat dan ook.

Bas: Over 2,5 jaar heb jij geloof ik een Tesla Cybertruck toch? Of?

Demian: Cybertruck, die hebben we gepre-ordered.

Bas: Ja, die hebben we gepre-ordered ja, of we hem nog gaan bestellen is een tweede.

Demian: Ja, als hij in Nederland wordt toegelaten.

Bas: Ja, precies.

Demian: Dat gaan we zien. Maar dat principe van compound interest dat zie je inderdaad op alle vlakken terug en het is met name iets wat je heel consistent blijft doen en in de business wil je eigenlijk kijken naar iets van ok, waarin kan ik herinvesteren wat vervolgens weer verdere groei oplevert, in plaats van dat je als je bijvoorbeeld kijkt naar een investering in aandelen dan noemen ze dat capex, dat is capital expenditure. Dus dan kijk je van hoeveel geld investeert deze business en hoe rendeert dat. Dus stel dat je bijvoorbeeld Starbucks hebt, die heeft dan, die weet van als wij bijvoorbeeld 100 miljoen in deze business investeren, met 100 miljoen kunnen we 100 nieuwe locaties openen en 100 locaties die zorgen voor X aan omzetgroei dus die hebben eigenlijk die blueprint van die Starbucksformule die hebben ze zodanig geperfectioneerd dat als ze weten van als ze die op een bepaalde locatie zetten waar in ieder geval mensen langslopen, of dat nou benzinestation is, winkelstraat of een druk kantoorpand, dat zij daar ene bepaalde omzetgrens mee binnenhalen. Dus zij weten van als wij nu 100 miljoen op de business gooien dan kunnen wij 100 nieuwe locaties openen wat weer groei tot gevolg heeft. Dus dat zijn voor bijvoorbeeld investeerders zijn dat hele aantrekkelijke bedrijven omdat je daar eigenlijk oneindig geld op kan blijven gooien en daarmee kan die blijven groeien. Dus voor jezelf in je business wil je kijken van wat, waarin kan ik investeren wat dus sustainable groei voor de long run oplevert en dat is nog moeilijker dan dat je denkt zeg maar. Als je echt iets hebt waar je, ja, waar je oneindig groei mee kan realiseren, vaak is je groei maar beperkt tot een bepaald plafond.

Bas: Ja.

Demian: Maar de beste bedrijven ter wereld die hebben eigenlijk een heel beperkt plafond. Voor hun is letterlijk het plafond als zeg maar in elke winkelstraat over de hele wereld een Starbucks zit, dat is hun plafond zeg maar.

Bas: Ja, of totdat er Corona komt, dan is dat plafond komt dan naar beneden.

Demian: Dan komt dat plafonnetje even naar beneden inderdaad ja, ja.

Bas: Ja, lachen man.

Demian: Dus dat zijn dingen, weet je, zo gaandeweg door verschillende dingen te doen in je leven weet je dat, ik denk dat jij dat ook kan beamen, dan zie je dat heel veel dingen eigenlijk raakvlakken hebben met elkaar.

Bas: Ja.

Demian: Jij hebt al een gezin.

Bas: Ja, zeker.

Demian: Een gezin dat de manier waarop je met je gezin omgaat dat heeft ook weer gelijkenissen met hoe je bijvoorbeeld met–

Bas: In je business zit en alles. Alles is met elkaar verbonden, absoluut, ja, maar dat was ook wel juist het mooie dat het allemaal met elkaar verbonden is, maar je ziet de sterktes en de zwaktes in elk onderdeel terug zeg maar. 

Demian: Ja, ja. Ja, en bij de berg is het letterlijk gewoon blijven lopen en dan kom je uiteindelijk bij de top terecht en in business en investeren is het gewoon blijven herinvesteren en dan kom je ook uiteindelijk bij de top terecht.

Bas: Ja, maar dat is een beetje toch de crux? Er is nooit een top als je blijft investeren want ja. 

Demian: Dat is waar.

Bas: Maar kijk, weet je, je komt er altijd gedesillusioneerd uit want er is altijd iemand met meer geld toch?

Demian: Ja, maar dat is de bedoeling helemaal niet.

Bas: Ok.

Demian: Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Je gaat, je doet het omdat je het, ja, je krijgt er een bepaalde voldoening uit zeg maar.

Bas: Het is een leuk spel.

Demian: Ja, dus het zoeken naar, het uitpluizen maar bijvoorbeeld ook in de business waar ik nu mee bezig ben met tentverhuur, ja, dan is toch het verdienmodel op orde krijgen, dus het is ook een soort van grote puzzel die je aan het leggen bent met dit soort zaken. 

Bas: Ja.

Demian: En bij zo’n berg bijvoorbeeld bij zo’n fysiek avontuur is het juist weer zeg maar dat je voor jezelf bewijst dat je het onmogelijke, ja, aan het begin van de voet dan sta je echt letterlijk met pijn in je buik omhoog te kijken van fuck, ik moet die Kilimanjaro omhoog en dan aan het eind heb je het gedaan weet je wel, en dat geeft toch altijd weer een bepaalde boost.

Dromen

Bas: Ja, lachen man. Heb je nog dromen die op je lijstje staan?

Demian: Nou, ik ben zelf niet per se zo’n bucketlistfiguur zeg maar. Ik, ja, ik vind het gewoon leuk om met zoveel mogelijk leuke mensen om te gaan en vanuit daar zeg maar ja, tijdens de interactie die er ontstaat, het zijn allemaal avontuurlijke mensen over het algemeen en zelf ben je ook avontuurlijk, dus een avontuur dat kan letterlijk morgen geboren zijn en ik vind altijd dat je daar ready voor moet zijn als je dat aanstaat. Maar ja, dus eigenlijk nu zit ik even in een iets rustiger vaarwater. Het lijkt me nog wel heel gaaf om een fonds te starten in mijn leven, dus dat je echt kijkt van naar jonge bedrijven en hoe je die verder kan gaan helpen en daar dus als het ware een soort mentor voor zijn en ook zorgen dat je met die bedrijven dan ook weer de principes die jij hebt geleerd gaat toepassen. Dat lijkt me heel erg gaaf. Ik zou graag nog willen overwinteren in het buitenland, dat lijkt me heel lekker. Op het fysieke vlak concreet gezien wil ik nog, nou ja, daar heb ik wel een doelstelling dat ik bepaalde, ik wil 150 kilo kunnen squatten, de 10 km onder de 45 minuten kunnen rennen. Dus ja, zo heb je elke keer wel weer dingen weet je wel.

Bas: Ja.

Demian: En maar ik ben ook wel heel erg van grow as you go, want tijdens het doen van die stapjes, zeg maar heel veel van de dingen uit het verleden die ik net noem die had ik niet eens kunnen bedenken van tevoren. Dus ik geloof er ook altijd wel in dat er mooie dingen op je pad komen als je gewoon positief in het leven staat zeg maar.

Bas: Ja, mooi man.

Demian: Jij?

Bas: Dromen, ja, ik zei ook een tijd van vroeger als er een moment komt dat je je business goed verkoopt of zo om dan de shark uit te hangen en zeg maar in shark tank. Dus ik kijk een beetje Dragons Den maar ik noem het dan de shark tank. Dat vind ik altijd wel lachen oom naar te kijken. Maar ja, uiteindelijk denk ik ook je kan het zo gek maken als je zelf wil en ik denk dat, ik zeg altijd tijd is leven en ik vind het zelf het belangrijkste om zoveel mogelijk tijd aan het leven te spenderen en dat is toch meer de avonturen die je met je familie en je dierbaren of je vrienden meemaakt zeg maar over de wereld weet je, dus geef mij geen geld en een groepje vrienden en een eiland en we hebben een mooiere tijd dan dat ik de rijkste man op aarde ben.

Demian: En geen vrienden.

Bas: Ja, en geen vrienden heb, ja.

Demian: Ja, we zeggen toch ook weleens van het leven moet te gek zijn?

Bas: Moet te gek zijn. Ja, klopt.

Demian: Met de nadruk op “te”.

Bas: Juist. 

Demian: Dus ja, nou, zeker. Daar blijf je voor gaan toch? 

Bas: Ja, mooi man. Nou, dit gesprek was ook te gek zou ik zeggen. Mooi, in ieder geval bedankt en waar kunnen mensen meer over jou lezen, vinden, doen, hoe kunnen ze met je in contact komen als, ja, doe even een pitch of je nog investeringen zoekt of?

Demian: Nou ja, dat is een leuke. Nee, ik ben op zich niet super actief online of zo, dus ik heb niet echt bepaalde profielen waar mensen me kunnen volgen of wat dan ook. Ik heb een Instagram profiel, nou, een persoonlijk profiel, als je het een leuk gesprek vond laat het gerust weten wat je van dit gesprek vond.

Bas: Dat is gewoon Demian Beenakker of zo?

Demian: Demian Awesome.

Bas: Demian Awesome, kijk.

Demian: Ja, en daar kun je me vinden op Instagram.

Bas: Kijk dat is awesome.

Demian: Ja, die naam die is door iemand anders bedacht hè.

Bas: Ja, nee, dat zal wel, dat zou ik ook zeggen. 

Demian: En nee ja, als je een business hebt die je wilt laten groeien en je het gevoel hebt dat je de wereld kunt veroveren met je business maar je weet niet precies hoe, stuur me gerust een berichtje en dan ga ik ernaar kijken en wie weet.

Bas: Ja, lachen man.

Demian: Ja?

Bas: Tof.

Demian: Zeker.

Bas: Helemaal cool. Nou ja, in ieder geval thanks voor het mooie gesprek en nou ja, we gaan het gesprek een beetje afronden want we zijn er helemaal doorheen denk ik en thanks in ieder geval voor je info, voor je inspiratie en nou ja, hopelijk gaan er nog meer mensen de Kilimanjaro op ook.

Demian: Zeker, moet je zeker doen want het is een aanrader en dat soort avonturen absoluut ook want dat geeft gewoon veel kleur aan je leven.

Bas: Ja, we hadden ook nog samen zaten we in het wereldrecord ijsbad zitten in groepsverband.

Demian: Klopt.

Bas: Dat hebben we nog samen gedaan hè. Toen waren we met 450 man of zo? Ik weet niet meer hoeveel het er waren.

Demian: Een ijsbad inderdaad.

Bas: Zijn we in het ijsbad gaan zitten. Ja, dat was lachen.

Demian: Daarvan heb ik nog een foto dat je iets minder blij kijkt dan nu.

Bas: Ja, tegenwoordig zit ik elke dag in. Ok man, helemaal goed.

Demian: Ja, jij ook bedankt, superleuk en veel succes iedereen.

Bas: Yes.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes, dat was the one and only Demian Beenakker. Die gek heeft gewoon in zijn blote bast de Kilimanjaro beklommen, leeft als een topsporter, heeft je uitgelegd wat compounding interest is dus iedereen moet gaan compounden om uiteindelijk daar te komen misschien wil waar je wil zijn of misschien wel financiële vrijheid te behalen of wat dan ook. Check zijn Instagram profiel, Demian Awesome. Als dat niet awesome is dan weet ik het ook niet. Ik zeg: tot de volgende keer!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen