Hoe vind je de beste producten om online te verkopen?
Hoe vind je de beste producten om online te verkopen?
21 februari 2023 

Hoe vind je de beste producten om online te verkopen?

Wil je de beste producten vinden voor je webwinkel? Het kan overweldigend zijn met zoveel opties, maar er zijn belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden bij het beperken van je keuzes.

Wanneer je nu fysieke of digitale artikelen verkoopt (misschien zelfs wel beide) en ook diensten aanbiedt, het gaat erom onderzoek te doen naar concurrenten en uit te zoeken hoe je je van hen kunt onderscheiden!

Deze belangrijke stappen zullen je helpen om dat perfecte product te vinden ...laat de jacht beginnen!


Onderzoek je doelmarkt 

Onderzoek naar je doelmarkt is de sleutel tot succes. Niet alleen wil je uitzoeken wat mensen op dit moment kopen en nieuwe trends waar ze het over hebben, maar ook zorgen dat je iets unieks aanbiedt in vergelijking met concurrenten.

Verder kan het verkrijgen van inzicht in de behoeften die klanten hebben, ondersteunen bij het vaststellen in welke producten ze interesse hebben. Het kan zelfs nodig zijn om speciaal voor hen aangepaste oplossingen te creëren, dus vergeet ook speciale verzoeken niet als je onderzoek doet. Al deze informatie zal je een heel eind op weg helpen om het perfecte product of de perfecte dienst te maken.

Een andere set vragen die je jezelf vanuit het perspectief van klanten kunt stellen is: welk probleem lost het op, hoe maakt het mijn leven gemakkelijker, wat is er zo bijzonder aan en is de prijs goed?

Ga je een product of dienst aanbieden is natuurlijk kennis van het onderwerp ook belangrijk. Je kunt bv. uit ervaring spreken, wanneer klanten er meer over willen weten. Maar vooral passie in wat je doet, is een alles overtreffende factor. Op het moment dat klanten zien dat je betrokken bent zullen ze ook eerder geneigd zijn iets bij je te kopen.

Begrijp welke producten nu populair zijn 

Bijblijven met de huidige trends is nodig voor het runnen van een succesvol e-commerce bedrijf. Om de concurrentie voor te blijven moet je op de hoogte zijn van wat nu hot is door onderzoek te doen ...of dat nu niches of brede markten zijn. Praat ook met deskundigen en andere spelers in de branche voor inzicht in welke producten waarschijnlijk "winnaars" kunnen worden!

Verder heb je tegenwoordig ook toegang tot vele handige tools zoals bv. Jungle Scout of SEMrush, maar nog vele anderen om dat onderzoek in goede banen te leiden. Je kunt bv. ook Oberlo gebruiken ...maar kijk ook wat uiteindelijk voor je activiteiten het beste werkt.

Je kunt ook eens kijken in Google Trends. Het geeft je een beeld over welke producten nu trending zijn en kunnen ook een projectie geven over de toekomst. Want je ziet namelijk of producten in een stijgende lijn zitten of juist kelderen. Gebruik het in je voordeel om de beste producten te vinden die je kunt verkopen met je e-commerce business.

Nieuwe trends in de markt signaleren 

Wil je voorop blijven lopen in de online verkoop? Houd je vinger dan aan de pols en zorg dat je altijd op de hoogte bent van wat er gebeurt. Van het volgen van nieuwe productlanceringen, het krijgen van terugkoppeling van klanten of het volgen van de marketingstrategieën van bedrijven. Door op de hoogte te blijven van trends in de branche kun je iedereen met sprongen voorblijven!

Want wanneer je weet welke producten in opkomst zijn, kun je er zeker van zijn dat je toegang hebt tot precies datgene waar mensen naar op zoek zijn, dus mis het niet: maak je klaar om op die golven mee te liften voordat ze neerstorten!

En door nog een stap verder te gaan met beoordelingen en terugkoppeling van klanten, kun je eventuele issues in producten opsporen die opgelost moeten worden. Dan is het tijd om ervoor te zorgen dat deze verbeteringen je fabrikant bereiken, zodat je alles voor kunt blijven. Vergeet niet: je concurrentie kijkt ook mee!

Denk je aan het verhogen van je winst? Kijk naar die kleine details die een product "geweldig" maken. Klanten zijn vaak bereid extra te betalen voor de meest fantastische functies, dus zorg ervoor dat je geen kansen laat liggen.

Stop er werk in en zie je e-commerce verkopen omhoog schieten!

Unieke producten aanbieden om je te onderscheiden van concurrenten 

Wanneer het gaat om online verkopen, wil je niet zijn zoals iedereen. Bied goederen aan die niemand eerder heeft gezien ...maak je producten zo uniek als je kunt. Wees creatief met handgemaakte producten of laat ze versteld staan met moeilijk te vinden antiek ...door iets bijzonders in petto te hebben voor klanten, zullen ze steeds weer opnieuw terugkomen.

Het kan ook zijn dat je bepaalde kledingstijlen verkoopt die niemand heeft, maar waar veel vraag naar is onder consumenten. Je moet dit natuurlijk wel eerst peilen. Stel jezelf de vragen:

  • Waarom hebben andere verkopers dit niet in hun assortiment?
  • Is het een product met weinig vraag?
  • Of lastig te produceren?
  • Te lage winstmarges?

  • Of ben ik er gewoon vroeg bij?
  • Heb ik unieke inkoopkanalen?
  • Meer expertise dan anderen?

Onderscheid je bedrijf in de huidige concurrerende markt door klanten een geweldige ervaring te geven. Duurzame relaties beginnen met kleine details zoals gemakkelijke afrekenprocessen, behulpzame klantenservice en persoonlijke productaanbevelingen ...plus de bonus van gratis verzending.

Zorg dat je al deze elementen hebt om van je e-commerce business een succes te maken!

Overweeg de verkoop van zowel fysieke als digitale producten

Wanneer je op zoek bent naar manieren om geld te verdienen met je e-commerce bedrijf, zijn de verkoop van fysieke en digitale producten beide geweldige opties.

Met tastbare artikelen kunnen klanten dat bevredigende gevoel krijgen dat ze het product daadwerkelijk in hun handen hebben ...plus, er zijn genoeg producten die we dagelijks gebruiken, leuk vinden of nodig hebben!

Verder worden producten tegenwoordig ook snel geleverd.

Digitale goederen worden ook steeds populairder, omdat mensen graag direct toegang hebben zonder te hoeven wachten tot het per post komt. Dus waarom niet beide opties aanbieden, zodat iedereen iets kan vinden dat voor hem of haar het beste werkt?

Een ander groot voordeel van digitale producten is dat je het keer op keer kunt verkopen, zonder dat je steeds opnieuw voorraden hoeft aan te leggen. Sterker nog je hoeft in veel gevallen niet eens een voorraad te hebben (afhankelijk van hoe je het verkoopt of wat het is natuurlijk). Maar over het algemeen bespaart je dat dus veel rompslomp.

Je kan denken aan bv. educatie, wat een heel goed voorbeeld daarvan is. Wanneer je een cursus ontwikkelt kun je die keer op keer laten bestellen door nieuwe klanten, nieuwe lessen toevoegen, opsplitsen in kleinere cursussen en updates geven wanneer het nodig is.

Verder bespaar je ook tijd (hoewel een cursus maken natuurlijk wel veel werk is) en geld voor bv. het aanleggen van voorraden, kosten van opslag en distributie, commissies en andere bijkomstigheden.

Het kan natuurlijk ook gezamenlijk worden gedaan (fysieke en digitale producten) ...dus houd dat ook in gedachten.

Welk type product je ook besluit te verkopen, onderzoek is nodig.

Zoek naar nichemarkten met weinig concurrentie

Ben je een beginnende e-commerce verkoper en op zoek naar je volgende grote idee voor producten? Zo ja, waarom denk je dan niet eens buiten de gebaande paden en bedenk je welk onderbenut potentieel er bestaat in die nichemarkten met weinig concurrentie.

Want zo kun je een van de eersten zijn die producten aanbiedt die niemand anders heeft.

Kijk als onderdeel van je onderzoeksproces naar populaire trends waar mensen gepassioneerd over zijn en probeer die passie te verbinden met producten die ze nodig hebben of willen aanschaffen. Dat is ook een soort "twee vliegen in een klap" verhaal, want tevreden klanten staan meestal gelijk aan meer succes door extra mond-tot-mondreclame.

En vergeet niet dat de prijsstelling ook belangrijk is ...als je het goed doet, kan het je ook een voorsprong geven op je concurrenten. Dus ga ervoor: begin met brainstormen voor een nieuw product!

Analyseer prijsstrategieën van concurrenten 

Prijsoorlogen tussen concurrenten kunnen een lastige zaak zijn, dus het is belangrijk om een paar factoren in overweging te nemen voordat je erbij betrokken raakt. Inventariseer wat elke concurrent te bieden heeft aan producten en diensten en wat de prijs is ...zijn het bv. kortingen?

Hoe vaak veranderen de prijzen? Vergeet niet dat niet alle klanten dezelfde behoeften hebben ...sommigen neigen naar lager geprijsde artikelen, terwijl anderen meer waarde hechten aan hogere kwaliteit dan aan spotprijzen. Wanneer je de voorkeuren van je klanten kent, ben je ze een stap voor!

Recensies van klanten kunnen een geweldige manier zijn om te weten te komen hoe de prijzen van je concurrenten de klanten beïnvloeden. Met een paar klikken kun je te weten komen wat mensen zeggen over hun producten, service, kwaliteit, de levertijd en of ze eigenlijk wel tevreden zijn met het prijskaartje. Het kan je dat concurrentievoordeel geven!

Gebruik sociale media om inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van potentiële klanten 

Het ontsluiten van de geheimen van wat klanten echt willen is gemakkelijker dan je denkt. Sociale media bieden een geweldige manier om in hun hoofd te kruipen en erachter te komen naar welke producten ze op zoek zijn. Neem de tijd om met volgers in gesprek te gaan, vragen te stellen en te luisteren ...zo maak je als een alwetende marketeer onweerstaanbare gerichte aanbiedingen!

Test verschillende productideeën voordat je te veel tijd of geld in één productlijn investeert

Heb je een productidee waarin je wilt investeren? Doe eerst je huiswerk! Zorg ervoor dat het past bij de huidige markttrends, de terugkoppeling van klanten en wat concurrenten aanbieden. Kijk uit naar nieuwe rages of ideeën die de moeite waard kunnen zijn om op in te springen ...maar leg je niet vast voordat je het eerst grondig hebt getest.

Op die manier kun je ervoor zorgen dat de investering in geld en tijd die je in je droomproject steekt, later ook echt veel oplevert!

Heb je de beste producten om online te verkopen al gevonden?

Probeer je uit te vinden welke producten het beste bij je webwinkel passen? Onderzoek is de sleutel! Kijk naar wat trending is en krijg een idee van hoe concurrenten zich proberen te onderscheiden. Dit zal je helpen ervoor te zorgen dat je bedrijf echt van de grond komt.

Ga er creatief mee om door sociale mediatrends te gebruiken om precies te begrijpen aan wie je verkoopt, en probeer dan wat verschillende productideeën uit voordat je er te diep induikt.

Met deze handige hulpmiddelen onder je riem is er geen enkele reden waarom succes niet in het verschiet ligt!


 

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen