Hoe gebruik je e-commerce analytics?
Hoe gebruik je e-commerce analytics?
27 januari 2023 

Hoe gebruik je e-commerce analytics?

Ben je klaar om je online bedrijf de ruimte in te schieten? Zo ja, dan is het ontsluiten van de kracht van e-commerce analytics je ticket. 

Door websiteverkeer en verkoopvolume bij te houden, naast andere statistieken over klantgedrag, kun je in realtime weloverwogen beslissingen nemen.

Met dat soort inzichten bij de hand ...plus allerlei mogelijkheden voor nieuwe product- of marketingstrategieën, is succes voor je het weet een feit.

Ga er dus direct mee aan de slag en krijg data die je e-commerce bedrijf zullen torpederen naar nieuwe hoogtes!


Websiteverkeer bijhouden en klantgedrag analyseren

Grip krijgen op je website bezoekers en klantgedrag is een waardevolle manier om te begrijpen hoe je e-commerce bedrijf het doet. Het bijhouden van bezoekersaantallen geeft je veel informatie over de effectiviteit van marketingcampagnes, plus of potentiële klanten worden aangetrokken door wat je aanbiedt!

Het inzien van klantgedrag is de sleutel tot aanbrengen van verbeteringen in productaanbiedingen en marketingstrategieën. Door je te verdiepen in site analytics, kun je begrijpen wat de nieuwsgierigheid van klanten drijft. Van welke pagina's ze het meest bezoeken of hoe lang ze op elke pagina blijven, zodat je voorkennis hebt over hun interesses en beslissingen kunt nemen op basis van echte gegevens!

Wil je je e-commerce bedrijf dus een boost geven? Door het websiteverkeer te volgen en het gedrag van klanten te analyseren, kan analytics je helpen correcte inzichten te krijgen in het succes van je webwinkel. Dit krachtige hulpmiddel maakt datagestuurde beslissingen mogelijk die kunnen leiden tot meer verkoop ...hoe mooi is dat!

Verkoopvolume bewaken om mogelijkheden voor verbetering te signaleren

Verkoopvolume bewaken om mogelijkheden voor verbetering te signaleren

Inzicht in het verkoopvolume van je winkel kan ongelooflijk krachtig zijn en een deuren naar verbetering openen. Je weet dan niet alleen welke producten het populairst zijn, maar ook wanneer klanten ze het liefst kopen. Wat je de allerbeste inzichten geeft, zodat je kunt beslissen hoe je nieuwe voorraad kunt promoten of lanceren om het succes te maximaliseren!

Het is ook tijd om je te verdiepen in de "seizoensgebonden" trends van je e-commerce bedrijf, want inzicht in schommelingen in verkoopvolumes kan een enorme invloed hebben op het succes ervan.

Gebruik analytics en gegevensinzichten als leidraad, en je zult strategische beslissingen kunnen nemen die de winst maximaliseren!

Wacht niet langer: het is nog nooit zo eenvoudig geweest om te beginnen met het bijhouden van die verkoopvolumes.

Demografische gegevens van klanten analyseren

Weten wie je klanten zijn is onmisbaar voor het scheppen van geweldige ervaringen. Door hun demografische gegevens bij te houden kun je nieuwe kansen ontdekken en aanbiedingen maken die hen echt aanspreken. Door te begrijpen van wat voor soort producten of diensten ze houden, ben je in de perfecte positie om ze precies te geven wat ze zoeken!

Je kunt namelijk met die demografische gegevens het grote plaatje zien en data van klanten gebruiken om te segmenteren. Door je klanten echt te begrijpen, kun je effectievere strategieën ontwikkelen voor marketing, reclame en verkoop ...en potentiële trends vooraf herkennen. Het is alsof je een kristallen bol binnen handbereik hebt.

Het analyseren van gedrag en de voorkeuren van je klanten zal je helpen een beter inzicht over hen te krijgen en te voorspellen welke producten succesvol zullen worden.

Deze gegevens bieden nuttige inzichten om winstgevende strategieën te ontwikkelen voor je e-commerce bedrijf, zodat het op de beste manier kan floreren.

Met analytics bij de hand is er geen houden aan wat voor succes je te wachten staat!

De populairste producten op je site identificeren

Of je nu de populairste producten wilt identificeren of wilt begrijpen wat klanten vinden van nieuwe producten, het analyseren van e-commerce analytics omtrent die producten (bv. het aantal verkopen) en klantbeoordelingen ervan is de beste manier.

Je kunt ook andere belangrijke gegevens bijhouden zoals websitebezoek, pageviews enz. om een idee te krijgen van hoe goed elk product op zichzelf presteert. Verder kun je door goed te luisteren naar terugkoppeling en kritiek nota nemen van eventuele tekortkomingen die verbetert moeten worden.

Geef je e-commerce bedrijf een voorsprong met analytics. Krijg inzicht in alle interacties met klanten en stimuleer verkoop, maar ook winst door gerichte stappen te nemen. 

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een sprong te nemen in het online e-commerce landschap ...dus waarom wachten?

Het aantal verlaten winkelwagens beoordelen en actie ondernemen om deze te verminderen

Het verlaten van een winkelwagentje is een veel voorkomend probleem in de e-commerce, maar dat hoeft niet zo te zijn als je de juiste maatregelen treft.

Houd klanten die artikelen toevoegen en vervolgens hun bestelling afbreken goed in de gaten ...dat geeft je namelijk een duidelijk inzicht in hoe je afrekenproces verbeterd kan worden. Door deze proactieve aanpak kun je de frustratie bij zowel kopers als jezelf verminderen.

Heb je veel achterblijvers? Analytics kunnen je helpen uitzoeken waarom ...misschien moeten klanten een formulier invullen om een account aan te maken, of ondervinden ze technische problemen. Gebruik de gegevens uit analytics en begin je conversiepercentages te verbeteren met veranderingen die het afrekenen vergemakkelijken.

Met e-commerce analytics krijg je dus belangrijke inzichten in hoe en waarom klanten iets doen. Weloverwogen beslissingen nemen die gebruikmaken van deze informatie kan leiden tot meer verkopen en minder afgebroken aankopen ...een droom die uitkomt voor elk bedrijf.

Analyse van e-mailmarketing gebruiken om het succes van campagnes te meten

E-mailmarketing is een must have om in contact te komen met potentiële en huidige klanten, echter ...dat is nog maar het begin. Met e-mail analytics trackers kun je inzicht krijgen in hoe je campagnes en aanbiedingen aanslaan ...dus til je strategieën naar nieuwe hoogtes!

Heb je je weleens afgevraagd hoe effectief je e-mails werkelijk zijn? Analyse van e-mailmarketing geeft je inzicht in wie berichten opent en doorklikt om te zien wat voor moois er te wachten staat. 

Met deze gegevens kun je de inhoud aanpassen (A/B testen) voor elk klantensegment, de verzendtijd specifiek op hun behoeften afstemmen en dat alles om je e-mailcampagnes zo doeltreffend mogelijk te maken. Verplaats je eens in de positie van een klant met slimme e-mail analyse tools.

E-mailanalyses geven je de kracht om je e-mailcampagnes op te voeren, zodat ze van "oké" veranderen in "moneymakers". Ze stellen je in staat detective te spelen en precies te meten hoe effectief elk marketinginitiatief is, zodat wanneer het tijd is voor een verkoop, de ROI omhoog schiet!

Geloof ons maar: ze zijn een belangrijk onderdeel van elke winnende e-commerce aanpak.

De op je website gebruikte tactieken voor conversieoptimalisatie (CRO) analyseren

Als je een beter inzicht wilt krijgen in de manier waarop mensen met je e-commerce bedrijf omgaan, waarom probeer je dan niet de op je website gebruikte "Conversion Rate Optimization" (CRO) tactieken eens grondig te bekijken? Het bijhouden van webverkeer, verkoopcijfers en klantgedrag kan heel nuttig zijn om uit te zoeken welke strategieën goed presteren ...en welke aanpassingen nodig zijn!

Analytics helpt je om bruikbare inzichten te ontdekken die je prestaties naar een hoger niveau tillen. Met datagestuurde beslissingen kun je gemakkelijk zwakkere gebieden identificeren en strategieën op maat invoeren om conversies en klantervaring in realtime te verbeteren.

Door regelmatig na te gaan hoe het met je CRO tactieken gaat, kun je een beter inzicht krijgen in de stand van zaken over je e-commerce winkel. 

Hierdoor kun je gebieden identificeren die wat liefde en aandacht nodig hebben ...zodat alles super soepel verloopt! Op die manier blijven zowel jij als de klanten in harmonie met elkaar.

De prestaties van zoekmachineoptimalisatie (SEO) van productpagina's bewaken

Als je een e-commercebedrijf bent, is het monitoren van de SEO prestaties van je productpagina's absoluut onmisbaar. Weten hoe je producten scoren in SERP's geeft je veel waardevolle inzichten in wat klanten zoeken en waar verbeteringen kunnen worden aangebracht om hun ervaringen met je merk te verbeteren.

Het is niet iets wat een keer wordt gedaan, maar vereist regelmatige optimalisatie. Omdat de gewoonten van klanten evolueren en de algoritmen van zoekmachines in de loop der tijd veranderen.

Het inzetten van analytics kan je e-commerce bedrijf dus naar de top brengen!

Gebruik het als een hulpmiddel voor het bijhouden van SEO prestaties en het identificeren van mogelijkheden voor verbetering, waardoor je dat concurrentievoordeel krijgt om online hoger te scoren.

Niet alleen kun je dan je zoekresultaten bijstellen, maar ook de algehele klantervaring verbeteren.

Maak je klaar om te zien wat het verhogen van die digitale vibes kunnen betekenen!

Return on Investment (ROI) van betaalde reclamecampagnes meten

Het bijhouden van "Return on Investment" (ROI) is een van de belangrijkste onderdelen van e-commerce analytics. Want met al je harde werk en geld geïnvesteerd, is het zeker de moeite waard om te kijken wat voor rendement je uit campagnes haalt. 

Door het volgen van deze prestatie-indicatoren kan je ervoor zorgen dat al het geld dat je voor marketing uittrekt vruchten afwerpt, dus houd die cijfers in de gaten. Ze zouden wel eens de sleutel kunnen zijn tot het maximaliseren van je investering!

Het bijhouden van de ROI kan betaalde campagnes maken of breken. Je moet goed letten op belangrijke indicatoren zoals impressies, CTR, CPC en conversiepercentage. Per slot van rekening helpen deze statistieken je om beter presterende advertenties te maken die meer mensen bereiken en tegelijkertijd kosten besparen!

Wil je het meeste voordeel uit je marketingbudget halen? Volg de "Customer Lifetime Value" (CLV). Het zal je helpen uitzoeken welke campagnes het beste presteren en uiteindelijk de ROI maximaliseren. CLV meet hoeveel een klant opnieuw uitgeeft aan je bedrijf gedurende zijn leven (op het moment dat het bv. ook vaste klanten worden). Als je dit weet, kunnen die advertentiekosten veel opleveren.

Gegevens van klanten hebben de kracht om je voorsprong op concurrentie te vergroten en e-commerce analytics zijn daarop geen uitzondering.

Ontsluit waardevolle inzichten in hoe goed betaalde advertenties voor je presteren, zodat elke uitgegeven marketing "euro" de moeite waard is.

Met een beter zicht op de prestaties van een campagne krijg je een groter potentieel voor ROI ...plus een bonus om de totale advertentiekosten te verlagen.

Dit is een goed moment om deze hulpmiddelen te gebruiken en al je concurrenten een stap voor te blijven!

Tools voor gegevensvisualisatie gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten

Tools voor gegevensvisualisatie gebruiken om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten

Datavisualisatie kan een ongelooflijk krachtige manier zijn om klantgedrag bloot te leggen, mogelijke hindernissen of kansen te belichten en je zelfs te helpen voorspellen wat je klanten in de toekomst nodig hebben.

Serieus ...met alleen maar een paar klikken van de juiste datatools kun je websitebezoek, paginabezoeken, hoe lang mensen op de site blijven enz. meten. En krijg je allerlei inzichten zoals wie er bij je koopt, waardoor je slimmere beslissingen kunt nemen over een marketingstrategie en aanpassingen van het webdesign. 

Visualiseer je gegevens om het succes te vergroten. Gebruik de kracht van analytics om producten te vergelijken en veranderingen in de verkoop bij te houden, zodat je gemakkelijker dan ooit slimme beslissingen kunt nemen over je e-commerce bedrijf.

Het is een onmisbaar hulpmiddel voor een beter eindresultaat!

Analyse is dus nodig voor je e-commerce bedrijf!

Leer je klanten beter kennen dan ooit tevoren met het inzetten van e-commerce analytics. Want deze krachtige tools laten je het gedrag van klanten volgen en analyseren, zodat je diepgaand inzicht krijgt in hun webactiviteiten.

Dit helpt bij het nemen van beslissingen als het gaat om marketingcampagnes of wijzigingen in je webwinkel ...allemaal gebaseerd op realtime gegevens, zodat je altijd up-to-date bent!

Wil je die verkopen omhoog laten schieten? Gebruik e-commerce analytics!

Niet alleen zullen ze je helpen je concurrenten een stap voor te blijven, maar het zal er ook voor zorgen dat elke cent die je aan reclame uitgeeft tot maximale groei zal leiden. Dus start vandaag nog met het maximaliseren van de ROI en zie de cijfers stijgen!


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen