Slippertje 62: Ecommerce & Compliancy met Ferry Vermeulen
Slippertje 62: Ecommerce & Compliancy met Ferry Vermeulen
02 augustus 2021 
in Podcast

Slippertje 62: Ecommerce & Compliancy met Ferry Vermeulen

YES! Ferry Vermeulen is deze week te gast bij mij in de studio voor de Ondernemen Op Slippers podcast! Ferry Vermeulen is eigenaar van INSTRKTIV en mede-eigenaar van 24 hour AR. Dit gaat allemaal om compliance omtrent handleidingen en regelgeving.

Hij woonde en werkte een tijd in Duitsland, maar reisde de wereld ook nog eens over, bezocht meer dan 50 landen waaronder Noord-Korea.

Verder vertelt Ferry Vermeulen in Slippertje 62 over:

  • Zijn studietijd in Delft en de studietrips die hij maakte
  • Hoe hij begon met ondernemer nadat hij afstudeerde
  • Waarom handleidingen van belang zijn in Ecommerce
  • Europese- en internationale regelgeving
  • Testresultaten & Confirmatieverklaring
  • Tips voor startende ondernemers
  • Pijnlijke consequenties bij fouten
  • Én zijn reis naar Noord-Korea

Laten we snel gaan luisteren naar de waardevolle tips met betrekking tot Ecommerce & Compliancy die Ferry Vermeulen met je gaat delen, let’s go!

Podcast transcriptie

Bas: Dames en heren, vandaag in de Ondernemen op Slippers podcast the one and only Fery Vermeulen. Ferry is eigenaar van INSTRKTIV en mede-eigenaar van 24 hour AR. Dit gaat allemaal om compliance omtrent handleidingen en regelgeving. Hij groeide op in Gemert, leerde het ondernemerschap van zijn vader die een eigen fabriek heeft in bevestigingsmaterialen, studeerde industrieel ontwerpen in Delft en na zijn studie startte die zijn eigen ontwerpbureau, maar specialiseerde zich steeds meer in handleidingen en compliance. Hij woonde en werkte een tijd in Duitsland, maar reisde de wereld ook nog eens over, bezocht meer dan 50 landen waaronder Noord-Korea. Welkom Ferry.

Ferry: Dank je wel Bas.

Bas: Dat is mooi hè?

Ferry: Zeker, met passie.

Je schuift je shit opzij, en voelt je vogelvrij, je runt je business op je slippers en dat maakt je blij.
Je droom is werkelijkheid, bent van de stress bevrijd. Je kraakt de code van het leven met zekerheid.

Wat zou Ferry Vermeulen doen..?

Bas: Ja, mooi Ferry, nogmaals welkom. Als je een podcast hebt geluisterd dan is de eerste vraag die ik altijd stel: wat zou je doen als je nog drie maanden te leven hebt?

Ferry: Ik heb het gehoord. Ik heb het gehoord ja en tijd gehad om het erover na te denken ook. Dus misschien is mijn antwoord ook wel een beetje gebaseerd op dat wat ik al gehoord heb. Voorheen zou ik echt, zou mijn to do lijst eindeloos lang zijn, ik wil dit nog doen, dat nog doen, de wereld rondreizen, ervaringen op doen, maar dat is denk ik wel steeds meer geworden, gewoon tijd waardevol besteden met partner, familie en vrienden. Toch nog één ding te noemen wat ik echt dolgraag doe en wat nu helaas even wat minder is dat is dansen. Ik zou nog iedere dag lekker naar de club gaan en lekker gaan dansen, dansen, dansen, dansen, drie maanden lang.

Bas: Maar echt dan nog een speciale stijl dansen of gewoon los gaan en een beetje–

Ferry: Techno, ja.

Bas: Techno, ook cool, cool. Maar hoor ik daar ook een beetje uit dat de onrust dus een beetje is gaan dalen of zo? Of tenminste, je zou zeggen van nou, je hoeft niet meer te reizen maar je wil gewoon met de mensen waar je om geeft wil je tijd doorbrengen?

Ferry: Ja, klopt, ja, die onrust dat is wel een beetje weg hoor, dat is ook wel een lang traject gewest denk ik van 3, 4 jaar aan mijzelf sleutelen. Ik denk dat veel ondernemers daar wel last van hebben, altijd weer iets nieuws willen doen, altijd weer ergens anders bevrediging zoeken, de lat hoger leggen. Dus veel last van gehad altijd, ook altijd weer nieuwe dingen doen, reizen, enzovoorts, en ja, dus een lang zelfontwikkelingstraject achter de rug en ik kan nu wel zeggen sinds een half jaartje dat die storm een beetje is gaan liggen.

Bas: Wow, heb je nog een key ding wat je zou kunnen delen over wat voor jou echt de naald heeft bewogen om die rust te vinden?

Ferry: Zeker wel, zeker wel. Er zit een aantal gewoon wel momenten in hoor in dat hele traject waarvan ik denk van ok, dat is echt wel een ja, een key learning geweest. Ik heb altijd ook wel ja, mijn omgeving als mijn spiegel gebruikt. Dus als ik boos werd op dingen dan natuurlijk was ik dan wel een tijdje boos, maar vervolgens ging ik altijd kijken ok, wat zegt dit over mijzelf? En dan kom je altijd wel tot nieuwe inzichten over jezelf en ik denk dat dat traject voor iedereen verschillend is, dus net die dingen, ja, waar loop jij tegenaan en dan is het zaak om echt ja, naar binnen te gaan en te kijken wat kan je helpen om daar uit te gaan komen? Is dat iets in je relatie waar je tegenaan loopt? Wat zegt dat dan over jezelf? Dus zo zijn er wel momenten, een aantal momenten geweest, maar echt wat de, de laatste epiphany is geweest om het zo maar te zeggen dat is een traject wat ik bij een hyponotherapeut heb gedaan en daardoor is echt die rust helemaal teruggekomen in mijzelf en dan ga je echt in je onderbewuste dingen oplossen waar eigenlijk je hele gedrag, je hele leven al op is gebaseerd zeg maar en ja, dat wordt weggenomen tijdens een hypnotherapie en dat zorgt ervoor dat je een stuk makkelijker in het leven gaat staan uiteindelijk.

Bas: Oh, wow, dus eigenlijk dus echt de nummer 1 tip is toch die hypnotherapie dan? Of dat is een belangrijke?

Ferry: Ik denk dat is verschillend. Ik denk kijk, die weg die ik daarvoor heb afgelegd zorgt ervoor en dat gaat echt van weet je, van dagelijkse meditaties, ochtendroutines, psychologen, ik drink al 3, 4 jaar geen alcohol meer dus dan ga je al dingen weghalen weet je wel, vluchtgedrag, keihard werken, ook vluchtgedrag, reizen kan ook vluchtgedrag zijn. Dus eerst ga je dat soort dingen wegnemen. Dan ga je, ja, door meditatie en dat soort dingen kan je in jezelf gaan keren en dan kan je zien wat er nu eigenlijk echt speelt en vervolgens ga je dat soort dingen wegnemen en dan is hypnotherapie is voor mij wel hetgeen geweest wat heel veel onderbewust heeft weggenomen.

Bas: Wow, ja, uiteindelijk is het ook weer natuurlijk een levenslange reis naar jezelf en dat ja, je leert jezelf vooral beter kennen denk ik gedurende de tijd en daarmee accepteren, angsten wegnemen, allemaal dat soort fratsen zeg maar.

Ferry: Klopt.

Werken in vader’s onderneming

Bas: Mooi hoor, mooie reis. Nou ja, we gaan het natuurlijk ook veel hebben over nou ja, compliance, handleiding en dat soort dingen, maar voordat we daaraan gaan beginnen even wat voorgeschiedenis. Je groeide op in Gemert, je vader had een fabriek en daar deed je ook af en toe wat dingen of hoe ging dat vroeger?

Ferry: Ja, zeker, zeker. Hij heeft nog steeds een fabriek, mijn broertje zit daar ook in. Dus produceren bevestigingsmaterialen. Ja, hoe ging dat vroeger, ja, veel in gewerkt ook altijd, vakantiebaantjes, ook wel op een leeftijd dat je denkt van mag je dan wel werken? Nee, dat was helpen dan hè, ja, dan gingen we van alles en nog wat doen vanaf ja, dat was gewoon de bezem pakken en fabrieksvloeren vegen tot meedraaien in de productie, lopende band werk, op kantoor zitten, noem maar op. Dus van alles wat eigenlijk. Ja, heftruck rijden heel veel gedaan, dus waar anderen op skateboards stonden of op de tractor rondrijden reden wij met een heftruck door de fabriek heen.

Bas: Ja, ja, dus daar heb je al een beetje van, ja, van je vader meegekregen hoe dat een beetje werkt in een echte business.

Ferry: Ja, ja, het is niet een hele harde, het is niet een onwijze prater mijn vader, maar als je daarin opgroeit dan krijg je toch wel dingen mee. Het gaat aan de keukentafel gaat het wel over dat soort dingen natuurlijk, ja.

Stress als ondernemer

Bas: Ja, en had hij ook veel stress dan? Kreeg je daar wat van mee vroeger?

Ferry: Zeker.

Bas: Als ondernemer?

Ferry: Ja, zeker. Dus hij heeft zijn bedrijf nog steeds en die stress die gaat nooit weg zeg maar. Ik denk dat hij er wel heel goed, of goed op zijn manier mee omgaat, maar dat heeft ook wel invloed op het gezien natuurlijk. Ik denk mijn moeder die trekt zich dat nog meer aan en je hebt natuurlijk hele jaren van voorspoed, maar je hebt ook jaren dat het ja, dat je even gaat inventariseren wat er verkocht moet gaan worden zeg maar. Dus ja, dat zijn zeker wel stressvolle jaren hoor of momenten in je leven. Vooral als kind krijg je daar ook best wel wat dingen van mee en ook nog steeds bij het nemen van bepaalde risico’s. soms merk ik ook echt wel dat ik risicomijdend ben en dat is denk ik ook voor een groot deel gebaseerd op de dingen die je ook meemaakt in zo’n ondernemersgezin.

Bas: Ja, wow. Maar goed, dat zijn al op jonge leeftijd ook al vaak wijze lessen denk ik dan die je dan mee krijgt.

Ferry: Zeker, ja.

Studeren in Delft

Bas: Cool. En toen uiteindelijk ben je gaan studeren industrie en ontwerp in Delft, dat lijkt me echt ja, zeker als je een beetje technisch bent een soort van snoepjeswinkel waar je dan in terecht komt. Hoe heb jij dat ervaren?

Ferry: Nee, dat is het ook, echt, ik kan me geen betere studie wensen of bedenken eigenlijk. Ja, het was ook, je zit op een leeftijd natuurlijk, middelbare school dat je je gaat afvragen wat wil ik doen? Vanuit die technische achtergrond zoals ik opgegroeid ben door het bedrijf werd er ook wel een beetje, absoluut niet verwacht hoor, maar je gaat uit jezelf ook wel een beetje in die richting denken ook, misschien wel een beetje om je ouders stiekem tevreden te stellen of zo en ja, maar in combinatie met wat je zelf wil en er zat creativiteit in me, ik kon naar de universiteit toe dus ik ging een beetje in die technische creatieve hoek zoeken, ook wel in Eindhoven gekeken bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, maar dat vond ik echt veel te technisch en veel te droog en ja, zo bij industrieel ontwerper uitgekomen en dat is gewoon ja, 50% van het pakket bestaat uit praktijkgerichte vakken dus je hebt echt een werkplaats, je gaat dingen bouwen, je gaat ontwerpen, strategie.

Bas: Precies.

Ferry: Een stukje ook best wel veel bètadingen natuurlijk zoals analyse, sterkte of stijfheid, statica en dat soort dingen allemaal.

Bas: Ja.

Ferry: Maar ja, verder een hele, hele vrije, zelfstandige opleiding is het, ja.

Studietripjes naar mooie bestemmingen

Bas: Wat was je tofste plek waar je terecht was gekomen waar je stage hebt gelopen of hebt gewerkt tijdens die opleiding?

Ferry: De tofste plek waar ik terecht ben gekomen. Nou, ik denk toch ik was wel heel erg fan van de studietripjes hoor, dus ik denk dat ik wel 6, 7 reisjes heb meegemaakt, ik schreef me overal voor in, de vetste was wel Brazilië. Ik ben daar met een studiereis naartoe gegaan en nog 6 weken aan vastgeplakt, dus echt helemaal langs de kust van Brazilië gaan reizen. Dus daar veel gezien, veel leuke ontwerpbureautjes gezien, maar ook veel van het land gezien.

Bas: Cool. En wat deed je dan voor de studie daar? Ging je dan fabrieken bekijken ook of draaide je mee in bedrijven of hoe was–

Ferry: Ja, sowieso werden er wel, ik moet even graven hoor want het is lang geleden.

Bas: Terug naar Brazilië.

Ferry: Daar zit een heel programma aan vast. Dus bedrijven kunnen dan zo’n onderzoek, onderzoeksreis is het ook sponsoren. Dus we werden gesponsord door de Otto, door Miele, door Philips. Dat zijn allemaal bedrijven die een project neerleggen. Dus voor Riedel was het volgens mij gingen we onderzoeken wat voor fruitdrankjes, wat voor drankjes daar populair waren zodat zij dat weer kunnen gebruiken om ja, nieuwe smaakjes te ontwikkelen voor de Europese markt. Voor Philips zijn we echt de sloppenwijken in gegaan om te kijken of daar bijvoorbeeld brancards of andere medische producten ontwikkeld konden worden om mensen in de sloppenwijken te helpen. Dat was echt wel heel spectaculair hoor toen we daar waren.

Bas: Cool.

Ferry: Ja, dus dat soort projecten, Otto, vuilnisbakken, dus we hebben daar in verschillende steden gekeken hoe ziet het straatmeubilair eruit en daar verslag over gedaan wat weer tot nieuwe inspiratie moest leiden. Geeft dat antwoord op je vraag?

Bas: Ja, nee, klinkt cool.

Ferry: Zeker dit soort projecten deden we en we gingen natuurlijk op bezoek bij bedrijven, dus dit konden ontwerpbureaus zijn bijvoorbeeld, Braziliaanse ontwerpbureaus, maar we zijn ook bij Mercedes geweest, Mercedes trucks in Brazilië. Dat werd toen, ik weet niet hoe dat nu is, de president daar dat was een Nederlander dus daar werden we ontvangen, we gingen naar het Nederlandse Consul-Generaal zijn we geweest dus ja, je doet allerlei van dat soort dingen.

Bas: Ja, en je moet natuurlijk ook regelmatig dingen bouwen hè toch? In elkaar zetten?

Ferry: Zeker.

Constructies bouwen

Bas: Wat is dan het tofste wat je in elkaar hebt gezet? Ik bedoel ja, ik ben gewoon benieuwd ik heb zelf ook een technische opleiding gedaan dus ik probeer dan altijd te denken van ja, het zijn coole dingen die je maakt toch? Het zijn ook vaak vernieuwende dingen toch?

Ferry: Ja, zeker, je leert natuurlijk gewoon, zo’n opleiding bestaat uit je leert om een markt te analyseren, om bedrijven te analyseren, concurrentie, dus interne analyse, dan ga je kijken naar hun bedrijf, wat zijn de sterktes, externe analyse, wat doen de concurrenten, wat doet de markt, wat zijn trends en dan ga je producten ga je strategisch ga je nieuwe producten bedenken die aansluiten bij een bepaalde behoefte of op een strategische manier gepositioneerd kunnen worden en dan ga je vanuit die ideeëngeneratie ga je naar die conceptontwikkeling en helemaal ga je een ja, een product is dat dan vaak, daarna werd het ook steeds vaker een dienstverlening natuurlijk. Het gaat steeds minder om producten of vaak is een product een middel om jou in een bepaalde behoefte te voorzien, vaak aangevuld met een dienst. En dat wordt helemaal verder uitontwikkeld en als we het dan over fysieke producten hebben ga je het ja, gewoon helemaal echt uit engineeren en zorgen dat het werkt en prototypetjes bouwen en dat begint in het begin van zo’n opleiding een beetje met wat speelse projecten zoals een barbecue bouwen, ontwerpen en bouwen en dan ga je hem ook gebruiken met veel bier en vlees erbij en vervolgens gaat het naar een ballenbaan, zit je op de universiteit en ga je een ballenbaan ontwerpen en daarna steeds serieuzere producten. Dat zijn powertools, dus elektrische boormachine achtige dingen naar toen zaten we in de MP3-tijd dus MP3 devices ontwerpen.

Bas: Oh ja.

Ferry: Ja, dat soort.

Bas: Dat soort dingen.

Ferry: Ja, ja.

Bas: Cool.

Ferry: Producten die door mensen gebruikt worden en dat kunnen consumentenproducten zijn of dat kunnen wat industriëlere producten zijn.

Bas: Cool en zat je dan ook in je eigen schuurtje een helikopter in elkaar te knutselen of zo?

Ferry: Nee, dat gebeurde wel, ja,

Bas: Cool.

Ferry: Ja, wel studie gerelateerd, ja, nee, ik was altijd wel aan het bouwen inderdaad maar dat is meer brommertjes opknappen.

Bas: Precies.

Ferry: Een Kever aan het opknappen. Ook wel een project trouwens. Ja, en verder weer voor de studie ging je ook dingen bouwen en uitproberen en ik had het geluk dat mijn pa dus ook een fabriek heeft met een grote werkplaats, dus ik kon daar ook altijd wel, ook wel met houtmachines en metaalbewerkingsmachines dingen maken.

Starten met ondernemen na het afstuderen

Bas: Ja, leuk man. Maar na je studie ben je dus je eigen ontwerpbureau gestart?

Ferry: Ja, klopt, ja, direct een paar dagen later na het afstuderen.

Bas: Je hebt gewoon nooit echt voor een baas gewerkt.

Ferry: Nee, nee.

Bas: Dat is tof toch? Of niet.

Ferry: Zeker, dat is zeker fijn. Ik heb wel na mijn studie nog even een bijbaantje gehad dus dat is echt in die opstartperiode geweest. Dus dat was een bedrijf wat aan de TU-Delft was gelieerd. Die maken dingen voor de chipindustrie en daar ging ik gewoon parttime werken en in de tussentijd ging ik mijn bedrijf opzetten, een website bouwen en je logo moet werken en dat soort dingen allemaal. Maar een echte baan heb ik, zeg maar een echte baan in het verlengde van mijn studie heb ik nooit gehad.

Bas: Nice, en voor dat ontwerpbureau, hoe zag dat eruit? Wat deed je daar bij dat eerste bedrijf?

Ferry: Producten ontwerpen, ja, ja. Veelal voor het midden- en kleinbedrijf. Je begint net en je moet wat dus het is heel erg je weg vinden. Je wordt een beetje aan je lot overgelaten natuurlijk en de veilige wereld van studeren en ja, dan moet je het zelf gaan doen dus de productontwikkeling, we deden het op zich best wel goed moet ik zeggen, je had wel echt wel een aantal grote gevestigde ontwerpbureaus in Nederland. Dus het was wel lastig en Nederland is natuurlijk maar een klein land en je hebt niet zo heel veel grote bedrijven in Nederland, ja, de Unilevers en de Philips en die hadden wel hun eigen ontwerpbureaus waar ze mee werkten dus wij richtten ons in het begin echt op het MKB, we hebben heel veel verschillende producten ontwikkeld, ook weer een barbecue, een hele innovatieve gasbarbecue kan ik me zo ontwikkelen. Een hele serie spellen niet direct voor McDonalds, maar een bedrijf dat weer spellen aan kinderhoeken, eigenlijk aan McDonalds, Albert Heijn, ziekenhuizen en dergelijke levert, voor de bio-industrie hebben we wat ontwikkeld, dat zijn wat technischere producten. Wat sloten voor vrachtwagens, van alles en nog wat eigenlijk, ja.

Handleidingen maken

Bas: Cool man. Maar ja, dus het bleef jeuken en daarna heb je een beetje een soort van pivot gemaakt of zo want je ging je steeds meer in handleidingen specialiseren, waar is dat vandaan gekomen dan? Dat klinkt zo saai, maar het is vast heel boeiend.

Ferry: Ja, alles waar je je in verdiept wordt op een gegeven moment wel boeiend en ja, het is, ja, als je op een feestje vertelt dat je een business hebt die handleidingen schrijft dan zie je de ogen meestal wel op zoek naar een nieuwe gesprekspartner of zo, behalve als je met ondernemers praat, die denken dan oh, interessant weet je wel. Laatst zei iemand, ik speel nu Hang, ik ben Hang aan het leren.

Bas: Wat is dat?

Ferry: Zo’n muziekinstrument.

Bas: Zo’n trommeltje?

Ferry: Nou, zo’n weet je wel, Aziatisch ding.

Bas: Met van die verschillende plekken waar je, ja, ik ken het.

Ferry: Ja, precies, ja, ja.

Bas: Een Hang heet dat, ok.

Ferry: Hangleraar, dat is ook wel echt een ondernemer, die zei op een gegeven moment stuurde die een appje, toen zei hij hoe is het met de handleidingen? Zei die. Ik dacht van ja, meent hij dat nou serieus of niet? Ik heb toen een of twee dagen geen reactie gegeven. Ik zeg ik merk enige vorm van cynisme? Hij zegt hoezo? Ik zeg nou ja, hè, de meeste mensen die interesseert het niet zo heel erg veel. Hij zei ja man, hoe kutter hoe vetter. Dus maar goed, ja, vanuit het ondernemersperspectief is het gewoon wel interessant. Zo zijn we er ook eigenlijk in terecht gekomen. We hadden dat ontwerpbureau dat ging best wel goed, we waren vooral heel handig ook in die tijd met het aanvragen van subsidies en we werkten met een aantal kennisinstellingen en dan kon je subsidie, dan konden bedrijven subsidies aanvragen als zij met een kennisinstelling samenwerkten en dan ook nog mocht een x-percentage daarvan worden uitbesteed aan een commercieel bedrijf zoals het onze dus dat ging best wel heel goed, maar dat was ook geen, ja, geen lange termijn businessdoel. Je wist dat die subsidies op een gegeven moment die subsidiekraan dichtgedraaid zou gaan worden en we wisten ook dat we niet de beste ontwerpers waren. Je had hier die hele goede grote ontwerpbureaus. Ondernemen zat er denk ik wel in en we waren gewoon op zoek naar ja, wat meer naar een niche van ja, ontwerpen is ook vaak het zijn wat langere trajecten, we waren toen met zijn tweeën, je gaat, je bent gewoon aan het acquireren, een nieuw project ben je aan het vinden, dan heb je een project en dan zit je met zijn tweeën zit je daar een paar maanden op en dan val je weer in een gat en dan kan je eigenlijk weer van voor af aan. Zo ging dat bij ons in die tijd in ieder geval. Dus we dachten ja, we moeten iets hebben, wat kleinere projecten die wat voor een vaste inkomstenstroom nog gaan zorgen wat schaalbaar is ook en toen hebben we die barbecue waar ik het net over had die hebben we voor een, een gasbarbecue voor een klant ontwikkeld en dat bedrijf die zeiden van hé, jullie hebben die barbecue nu ontwikkeld, kunnen jullie ook niet, er moet dadelijk een handleiding bij komen, kunnen jullie niet die handleiding gaan maken? We dachten ja, weet je, we hebben dat hele product, alles in 3D staan dat kunnen we gebruiken om een goede lijnillustratie van te maken. Ik vond het altijd heel interessant om in die wet- en regelgeving te duiken. Nou, gasbarbecues kan je je wel voorstellen dat is behoorlijk dichtgespijkerd qua wetgeving dus ik was helemaal op de hoogte van die wetgeving en van die normen heb je het dan over, dan zie je ook dus allerlei eisen waar de gebruiksdocumentatie aan moet voldoen. Dus ok, vanuit de wetgeving kunnen we dat ook wel dichttimmeren, we zijn ontwerpers dus we konden goed designen, we konden met Photoshop, met Illustrator werken, Indesign. Dus we hadden eigenlijk best wel alle elementen. Dus we zijn die handleiding gaan maken en toen dachten we van hé, dat ziet er best wel tof uit eigenlijk en we konden ook garanderen dat het aan wet- en regelgeving voldeed en toen dachten we hé, daar hebben we misschien wel iets te pakken. Dat was echt 2006-2007 en toen was internet, in ieder geval de SEO-wereld net in opkomst en toen dachten we ja, toen hebben we wat domeinnamen geclaimd zoals handleidingschrijven.nl en daar hebben we wat content opgegooid en echt binnen een week stond je al hoog in Google en toen gingen we een aparte telefoon weet ik nog aangeschaft met een andere ringtone op kantoor en aan het eind van die week ging die telefoon voor het eerst en toen was het zo yeah! Dat was meteen Acai, de Japanse audio of elektronicamerk aan de telefoon. Ja, toen ging het best wel hard eigenlijk. In een keer had je een bedrijf dat handleidingen maakt en dan ga je je verdiepen en dan wordt het in een keer toch best wel heel erg interessant en ja, het heeft heel veel met gebruiksvriendelijkheid te maken, je gaat echt die psychologie in. Mensen dingen leren, dingen overbrengen. Je hebt niet alleen print output maar ook online handleidingen.

Bas: Ja.

Ferry: Dus hele websites eromheen bouwen, enz. content management. Dus het werd steeds interessanter en ook businesswise dus behoorlijk interessant.

Bas: Cool man. Ja, ik heb altijd zo’n grap, ik bedoel ik zit zelf natuurlijk ook in de e-commerce en daar zitten ook wel vaak handleidinkjes bij en dan hadden we altijd bij de klantenservice hadden we altijd de grap van de RTFM, dat was de afkorting en dat staat voor read the fucking manual.

Ferry: Ja, precies.

Bas: En dat is meestal want klanten gaan dan echt allemaal vragen die klantenservice in spuien terwijl als ze gewoon de handleiding checken dat het gewoon, ja, dan kunnen ze het gewoon checken zeg maar.

Ferry: Vaak, ja, maar ik vind zelf ook wel soms dat je ook dingen vooral waar een helpdesk aan gekoppeld zit dan zit je online dan zit je bij de FAQ’s, ik denk altijd ja, mijn vraag staat er toch niet tussen dus ik wil gewoon ook bellen.

Bas: Ja, precies.

Ferry: Gewoon een mens spreken.

Bas: Ja, maar het is toch ook bekend dat de vrouwen die gaan meestal de handleiding lezen en mannen trekken die doos open, gooien de handleiding weg zeg maar en gaan dan gewoon lopen prutsen.

Ferry: Zou kunnen, zou kunnen dat dat zo is. Ja, ik heb ook weleens begrepen dat het een leeftijd dingetje is, hoe ouder je wordt hoe saver je wilt gaan spelen dus oudere mensen neigen ernaar om eerst die hele handleiding door te lezen voordat ze überhaupt dat product in hun handen nemen.

Handleidingen maken saai..?

Bas: Ja, interessant. Dan denk ik van een handleiding maken, hoe spannend is het? Maar dat ga jij me nou vertellen.

Ferry: Nou ja, ja, er komen heel veel expertises bij kijken. Het proces is ook wij hebben ons eigen proces ontwikkeld, het instructive five stage manual process. Dat bestaat uit 5 fasen en die fasen gegeven eigenlijk al aan dat je verschillende expertises nodig hebt. Dus het begint altijd, 80% van de handleidingen zijn voor hardware producten, het kunnen machines zijn, medical devices, elektronica, allerlei andere dingen. Maar ja, machines, medical devices, daar ga je al, daar moet je best wel weten wat je gaat doen, hoe je dingen gaat uitleggen van een MRI-scan of een of andere in vitro diagnostic device wat gaat over de analyse van bloedcellen bijvoorbeeld enz. ja, dat moet goed uitgelegd worden, er mogen geen fouten gemaakt worden. Dus kijk, in die fasering beginnen we altijd met van wat is het product, is het een machine, is het een medical device, is het een elektronica, is het gereguleerd, wat zegt de Europese wetgeving over de documentatie want ja, er zijn richtlijnen, er zijn verordeningen in Europa die geven allemaal eisen wat er in die documentatie verplicht moet komen. Vervolgens zijn er tig normen die zeggen ook allemaal iets wat er in die documentatie moet komen voor specifieke producten. Richtlijnen zijn wat algemener, die zeggen bijvoorbeeld in sectie 1.7.4 van de machinerichtlijn staat gewoon een hele lijst van 23 dingen van dit moet in iedere machinehandleiding komen, maar dan heb je bijvoorbeeld een norm voor circular saws bijvoorbeeld of voor powertools of voor wat voor machine dan ook, die zeggen dan heel specifiek nou, voor een cirkelzaag moet er dit in komen dus wij gaan eerst altijd dat in kaart brengen.

Bas: En waar vind je dat dan? Is dat een bepaalde database of zo? Ok, cirkelzaag en dan moet je aan deze compliance voldoen?

Ferry: Ja, nee, het is een zoektocht dus je moet daar een beetje je weg in leren vinden. Dus er zijn sowieso zijn er zo’n 25 productgroepen die gereguleerd zijn onder CE-markeringen in Europa dus dat zijn dus die machines, elektronica, medical devices, personal protective equipment. Dus daaronder vallen bijvoorbeeld mondkapjes en zonnebrillen, dat is allemaal personal protective equipment. Je hebt het dan over gasinstallaties, in vitro medical devies, nou, eindeloos, of eindeloos, 25 producten en daarnaast heb je 20.000 normen. Dus onder die productgroepen kan je eigenlijk zeggen daar hangen normen, meer dan 20.000 en richtlijnen die zijn gratis beschikbaar dus die kan je vinden op de website van de Europese Unie. Zodra jij weet van ok, dit product, ok, deze, ik noem maar wat, speelgoed bijvoorbeeld is ook gereguleerd, dit speelgoed dat heeft ook nog eens elektronica en er zit ook nog eens een bluetooth module in bijvoorbeeld dus dan heb je al dan moet het aan de toy directive voldoen, dan moet het aan de radio equipment directive voldoen vanwege die bluetooth dinges en het moet ook nog eens aan de EC richtlijn voldoen omdat het elektronica is en ook nog eens aan de ROHS richtlijn die weer eisen geeft aan de zware metalen die in elektronica gebruikt moeten worden.

Bas: Ja, is dat niet plastic?

Ferry: Nee, dat is niet plastic, nee, nee. Plastic is door Reach geregeld, onder andere door Reach, kan door Reach gereguleerd zijn en Reach is geen CE-richtlijn, maar is wel een Europese richtlijn waar je aan moet voldoen. Maar dus eerst ga je kijken naar wat voor producten heb ik, het is speelgoed. Nou, dan hebben we het nu al over vier van de 25 CE-richtlijnen die van toepassing zijn en die kunnen eisen geven aan de inhoud van die handleiding. Dan kan het specifieke type speelgoed kan ook nog eens een norm hebben waar dus nog veel specifieker de, ja, nog aanvullende eisen in beschreven staan. Dus ik kijk nog steeds in die fase 1. Ik zal even wat sneller door die fases gaan dan.

Bas: Ga er maar rustig doorheen.

Ferry: Oh, serieus?

Bas: Nou, goed, ik bedoel ik denk dat het interessant is voor in ieder geval de mensen die luisteren om dat ook een beetje te begrijpen zeg maar en ik vind het zelf ook interessant om te begrijpen want dit is echt, dit is het vlak waar ik in mijn misschien wel hele ondernemers e-commerce carrière het minste aandacht aan heb gespendeerd terwijl af en toe kreeg ik weleens een brief van de voedsel- en warenautoriteit dat het niet goed was. Ja, weet ik veel zei ik toen, ja, maar goed, jij gaat me dus vertellen hoe ik het wel kan weten.

Ferry: Precies, ja, want weet ik veel is niet het goede antwoord voor de marktautoriteit, nee.

Bas: Nee, toch niet, nee.

Ferry: Ja, dus dan heb je dat legal framework eigenlijk een beetje, dit is het product, er is een wetgeving die is van toepassing en dit zijn de minimale eisen waar mijn handleiding, we hebben het nu alleen nog maar over de handleiding hè, nog eens niet over–

Europese eisen

Bas: Maar dit zijn dus de eisen waar de handleiding aan moet voldoen voor de Europese Unie of hoe moet ik het zien?

Ferry: Ja, klopt, ja.

Bas: En dus met andere woorden als de handleiding er niet bij zit of hij voldoet niet dan krijg je dan boetes of?

Ferry: Er zijn verschillende pitfalls die kunnen ontstaan eigenlijk. Kijk, als jij bijvoorbeeld een product gaat importeren vanuit China, vanuit Azië en het komt hier aan bij customs, de douane zal, kan de handleiding absoluut controleren. Over het algemeen gaan zij eerst kijken of er een conformiteitsverklaring bij zit. Als we het over het hele CE-markeringsproces hebben waar die handleiding ook een onderdeeltje van is dan begin je ook met ok, dit is mijn product, dit is de wet- en regelgeving die van toepassing is en dat is stap een, CE-markeringsproces bestaat uit zes stappen en stap zes ga je een conformiteitsverklaring opstellen waarmee jij als importeur van dat stuk speelgoed bijvoorbeeld of van die kitchen equipment of verlichting, noem het maar op, gaat verklaren ok, ik als importeur en wettelijk gezien jij wordt als importeur wettelijk als de fabrikant, de Europese fabrikant gezien. Ik verklaar dat dit product aan alle Europese wet- en regelgeving voldoet en ik neem ook mijn volledige verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt. En dat is jouw verplichting. Dat moet jij doen zodra jij dat product op de Europese markt zet. Nou, daar ga je al denk ik want dat weten heel veel ondernemers en vooral internetondernemers weten dat niet dat zij echt die verantwoordelijkheid dragen. Dus dat over die conformiteitsverklaring. Dus die wordt vaak door de douane, de autoriteiten gecheckt om te kijken of degene die de importeur, het importeert wel weet waar die mee bezig is en of die dus, ja, of de richtlijnen goed benoemd zijn of de normen benoemd zijn, of er een handtekening onder staat van de Europese importeur.

Bas: En waar regel je dat document dan?

Ferry: Dat moet je zelf opstellen.

Bas: Oh ja, precies. Ok, dat moet je zelf opstellen.

Ferry: Dus ook dat weer, kijk.

Bas: Dat doen jullie ook of dat is een andere partij?

Ferry: Nee, wij mogen dat in principe niet doen. Wij begeleiden daar wel bij dus wij kunnen wel uiteindelijk zeggen ok, je moet een technical file gaan opbouwen, dat is ook een van de stappen van je proces. Dus als jij bijvoorbeeld een product gaat importeren dan kunnen wij zeggen ok, zorg ervoor dat je verpakking hieraan voldoet, dat je handleiding hieraan voldoet, dat je dit op je productmarkering zet, dat je deze testen hebt uit laten voeren en als wij, wij kunnen dan meekijken en wij kunnen je technical file controleren en op een gegeven moment kunnen we zeggen nou, nu voldoet het en hier heb je een template, vul deze maar in op deze plek en zet je handtekeningen eronder. Uiteindelijk ben jij degene die de verantwoordelijkheid neemt en die dat document moet ondertekenen. Maar even terugkomend op jouw vraag, want vaak wordt dat document dus gecheckt, die conformiteitsverklaring. Als een douane ziet dat daar ja, wat mis mee is en dat is best wel snel al, bijvoorbeeld hij is opgesteld door een Chinese fabrikant, dat kan vaak niet.

Bas: Of hij is er niet.

Ferry: Of hij is er helemaal niet. Ja, dan kunnen ze weleens door gaan checken en dan kunnen ze kijken zit er een handleiding bij? En ja, dan kan je steeds een niveautje verder gaan, zit hij erbij en voldoet hij ook? Staat er alles in wat erin zou moeten staan? Dus dat is een ding wat er kan gebeuren en het andere ding is een handleiding is voor fabrikanten vaak de laatste mogelijkheid om hun aansprakelijkheid af te schuiven. Dus jij hebt als marktpartij, als verkoper de plicht om veilige producten op de markt te brengen. Jij kan ervoor zorgen dat je de eisen uit de richtlijn hanteert, je kan normen toepassen om ervoor te zorgen dat jij veilige producten op de markt brengt, maar heel vaak heb je altijd je, ja, de meeste producten daar kleven nog wat restrisico’s aan. Een elektrisch iets dat mag je niet in een vochtige omgeving gebruiken.

Bas: Precies.

Ferry: Of niet buiten gebruiken of kinderen jonger dan drie jaar mogen het niet gebruiken of het mag helemaal niet door kinderen gebruikt worden, pas voor mensen boven de 14 jaar. Dus dat soort ja, je moet daar de gebruiker tegen waarschuwen, 1) om ervoor te zorgen dat het product veilig gebruikt kan worden want dat is jouw plicht, en 2) ook om je eigen aansprakelijkheid natuurlijk af te dichten.

Bas: Ja.

Ferry: Dus als jij geen handleiding, geen goede handleiding op de markt brengt die ook niet gebaseerd is op een risicoanalyse, die dus ook geen goede veiligheidsinstructies bevat dan kan je dus aansprakelijk worden gesteld.

Internationaal

Bas: En doe je dit alleen voor Europa of ook voor Amerika?

Ferry: Ja, dat doen we ook voor Amerika, zeker.

Bas: Want is het daar dan nog strenger? Want ja, ik bedoel als je daar niet erop zet van het mag niet in de magnetron en je stopt de kat in de magnetron zeg maar dan.

Ferry: Ja, nee, dat denkt men vaak dat het daar strenger is.

Bas: Maar de claims zijn gewoon hoger.

Ferry: Sowieso, er wordt ook eerder geclaimd, er is een claimcultuur natuurlijk, maar dat komt met name omdat daar het hele product safety en product liablity gebeuren anders in elkaar zit. In Europa is het gewoon heel erg gereguleerd, dus echt per productgroep, precies wat ik net zeg, er is al aangegeven dit moet erin staan, zo kan je, dit kan je doen om te voorkomen dat enz. en als jij ervoor zorgt dat jij de richtlijnen hebt gevolgd, dat jij ook normen hebt toegepast om ervoor te zorgen dat je aan die eisen uit de richtlijn voldoet, want de norm is een manier om aan de eisen uit de richtlijn te voldoen, misschien een beetje complex nu zoals ik het nu nog uitleg, maar dan creëer je het vermoeden van overeenstemming. Dus stel dat er iets gebeurt, maar jij kan de fabrikant aantonen ja, maar ik heb er echt alles aan gedaan, kijk maar, ik heb die normen toegepast, ja, dan is de kans maar heel klein dat een rechter zal zeggen ja, ok, meneer, u bent toch schuldig. In Amerika is dat wat anders geregeld. Nog één ding over Europa, in Europa heb je ook een algemene productaansprakelijkheidswet die zegt eigenlijk dat als je als bedrijf geen veilig product op de markt hebt gebracht dan ben je automatisch aansprakelijk. In Amerika bestaat zoiets niet. Dus in Amerika heb je, je hebt ook echt wel wat eisen hoor, maar daar heb je als bedrijf en als consument heb je de duty to warn. Wat eigenlijk dus betekent je moet er gewoon alles aan doen om ervoor te zorgen dat je waarschuwt over risico’s aan je product. Of jij aansprakelijk wordt gesteld dat wordt wel in de rechtszaak bepaald.

Bas: Oh, zo. Dus vaak gewoon stickers plakken. Gewoon niet geschikt voor kinderen van 3 jaar en allemaal dat soort grote warnings.

Ferry: Ja, dat is het, zeker, ja.

Handleidingen voor startende ondernemer

Bas: Ja, maar dan is de volgende vraag eigenlijk ok, wat zou jij doen, dan ben je een klein bedrijf, je koopt je eerste order in van whatever, 5.000 euro, dan ga je verkopen op bol of Amazon, hoe ga je dit eigenlijk zo efficiënt en zo goedkoop mogelijk aanpakken of is dat een uitdaging?

Ferry: Ja, dat kan een uitdaging zijn, vooral zo goedkoop mogelijk.

Bas: Ja, precies.

Ferry: Ik merk ook internetondernemers willen vaak wat minder geld aan dat soort dingen uitgeven. Je ziet wel steeds veel meer mensen die echt serieuze merken aan het opbouwen zijn en om echt een goede concurrentiepositie te krijgen, ja, steeds meer ook internetondernemers willen hun zaakjes goed op orde hebben dus daar is echt wel een verschuiving aan de gang. Jij zegt van je hebt 5.000 producten bijvoorbeeld.

Bas: Nou, stel je doet je eerste order van 5.000 euro, importeer je uit Azië, je eerste batch komt binnen, waarschijnlijk heb je hier nog niet eens over nagedacht op het moment dat je het op bol of Amazon wil zetten, maar hoe ga je dan te werk? Hoe ga je nou efficiënt die handleiding maken of ja, weet je, ik bedoel ik kan me voorstellen als je een bedrijf meteen inhuurt en je hebt het budget er niet voor om die handleiding te laten maken dan moet je het eigenlijk zelf maar uitvogelen of dan zit er waarschijnlijk een Chinese handleiding bij.

Ferry: Ja, precies, ja, misschien moeten we hem iets breder trekken. Kijk, de handleiding is één ding natuurlijk en dat is ook echt het meeste wat wij doen. Daardoor zijn we eigenlijk is onze dienstverlening ook wat verder, is zich wat verder gaan uitbreiden. Dus naast het ontwikkelen van die handleiding doen wij ook compliance checks zoals in we kijken naar een product, we kijken aan welke eisen moet de verpakking doen, aan welke eisen moet de product marking voldoen, wat moet er in die declaration of conformity, wat moet er in je technical file, de check-up technical files. Dus uiteindelijk moet je dat hele CE-markeringsproces gewoon goed op orde hebben.

Bas: Juist.

Ferry: Dus naast alleen maar ervoor zorgen dat die handleiding goed is denk ik dat je gewoon eerst eens moet beginnen met ok, welk product wil ik gaan importeren, dus dan ga ik nog even verder een stapje terug, en bij welke supplier ga ik dat vandaan halen. Want er zijn twee type suppliers en dat zijn de Aziatische suppliers die echt ervaring hebben met verkopen aan Europese partijen bijvoorbeeld, die weten wat CE-markering is, die weten welke testen uitgevoerd moeten worden en die dus hun zaakjes op orde hebben en daarmee kan je al heel veel problemen gaan voorkomen. Er zijn ook suppliers die willen gewoon verkopen en die weten niet zo goed, fabrieken, die weten niet zo goed hoe het hier–

Bas: Zijn dat de meeste? Die gewoon willen verkopen? Of niet per se?

Ferry: Ze willen allemaal wel verkopen, maar degenen die heel veel willen verkopen die hebben hun zaakjes goed op orde denk ik.

Bas: Ja, exact. Die duurzaam willen verkopen.

Ferry: Ja, absoluut, absoluut, ja. Wij zijn nu toevallig ook eergister even naar die case gekeken, dat was een Nederlands merk ook, hebben een aantal fitnessproducten als in een personenweegschaal, wat hadden ze nog meer, nog een ander product en ook met de opdracht om eens te kijken naar mijn leverancier geeft de technical file, ik heb geen idee of dat nu allemaal klopt wat ze opsturen hè, het zijn echt iets van 20, 30 documenten, testrapporten enz. stempels erop, handtekeningen eronder, maar ja, ze hebben geen idee en hij zegt voordat ik het dus echt laat overkomen wil ik gewoon weten wat ja, of ik niet tegen problemen ga aanlopen en dat is de goede weg.

Bas: Ja.

Ferry: Dus ga eerst maar eens kijken met wie werk ik samen. Nou, het eerste product ben ik zelf naar gaan kijken en ja, tot mijn verbazing, echt ik heb nog nooit zo’n goed technical file gezien, testrapporten volledig volgens de nieuwste normen uitgevoerd, nagenoeg alles compleet.

Testrapporten

Bas: Normaliter leveren die Chinezen of de fabrikanten testrapporten aan toch?

Ferry: Ja, ja, dat kan.

Bas: Of dat verschilt.

Ferry: Ja, precies, maar het is altijd de verantwoordelijkheid van degene die het product verkoopt om ervoor te zorgen dat de technical file compleet is en dat het ook voldoet aan de eisen. Ze kunnen het heel vaak aanleveren, maar bijvoorbeeld een veel voorkomende fout is dat het testrapport is op een bepaald modelnummer getest, maar jij gaat het product onder een ander modelnummer op de markt brengen. Ja, daar gaat iets fout. Want stel dat een marktautoriteit dat er stront aan de knikker is, ze kloppen op jouw deur van het eerste wat ze doen is je technical file opvragen en je conformiteitsverklaring opvragen en zij zien dus dat er een ander, dat jij het product onder een ander model op de markt brengt dan in het testrapport staat, ja, dan weten zij niet of dat product goed getest is. Dus dan heb je weer een declaration of product identity nodig. Ja, dus het gaat erom dat je dus weet met wie je zaken gaat doen en dat je een beetje feeling krijgt van wat zij al gedaan hebben. Uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid dus ook al hebben zij niet alles op orde dan ja, wij noemen dat een gap analyse, dan kan je kijken wat hebben ze wel? En wat moet ik in de technical file hebben en dan kan je bepalen wat moet er nog gebeuren om het compleet te krijgen want dat is wel jouw taak.

Bas: Maar dus de technical file die vraag je meestal wel bij de leverancier of het kan ook zijn dat je zelf de technical file of whatever testen en zo gaat doen.

Ferry: Ja, kan ook, ja, zeker. Voor sommige producten en de meeste internetondernemers heebben daar niet mee te maken, bijvoorbeeld medical devices, bepaalde klasse medical devices, bepaalde type machines, bepaalde bijvoorbeeld mondkapjes die moeten per se door een notified body heet dat gekeurd worden, dus daar kom je niet onderuit. Dus dat is de aangewezen instantie, Europese instantie die moet een test hebben uitgevoerd volgens een bepaalde norm, anders mag je het product niet verkopen. Voor heel veel speelgoed, elektronische apparatuur zoals verlichting of keukenapparatuur moet je ook wel testen uitvoeren, maar niet per se door een notified body. Dus bijvoorbeeld je moet testen op EMC, dus of het elektromagnetisch compatible is. Speelgoed moet heel vaak getest worden conform 71-1, 71-2, 71-3 normen, dus op flammability of op mechanical, mechanische eigenschappen. Dat zijn een soort van verplichtingen eigenlijk die je moet aantonen dat het product EMC compliant is of dat het speelgoed aan die normen voldoet, maar die mag je in principe zelf uitvoeren. De meeste bedrijven, internetondernemers die hebben gewoon geen EMC testapparatuur thuis staan of kunnen speelgoed niet testen dus dan heb je nog een derde partij nodig en dan kom je bij een testlab uit dus daar ga je naartoe en dan zeg je ok, deze testen moeten nog uitgevoerd worden, kunt u testen of mijn product daaraan voldoet.

Bas: Ja, maar de moeilijkheid begint hem eigenlijk al bij stap 1 is überhaupt weten wat je nodig hebt en moet doen, want als je dat niet weet dan ben je dus eigenlijk sta je middenin het bos en heb je geen idee welke kant je uit moet lopen.

Ferry: Klopt. Ja, dat is het.

Bas: En dan heb je dus een soort van adviseur op zijn minst nodig die dan zegt van ja, dit moet aan een lijstje normen voldoen en dan moet je de juiste richting uit worden gestuurd zeg maar.

Ferry: Dat is het, dat is het, ja, en daarin kunnen wij dan begeleiden inderdaad, ja.

Bas: Ja, mooi.

Ferry: Dus dan gaan we stap 1 is kijken wat is het product, wat zijn de richtlijnen.

Bas: Ja, cool. Ja, want naar mijn idee, ik bedoel ik draai al een tijd mee, maar je hebt veel, ja, laat ik zeggen zolderkamerpiloten die op internet starten en die beginnen op bol of op Amazon te verkopen. Ja, dit is totaal ondergeschoven. Sterker nog, ik weet bijna zeker dat de meeste mensen hier niet eens naar kijken.

Ferry: Nee.

Bas: Dus daarmee, dat gezegd hebbende is dan de som dat bijvoorbeeld op een platform als bol en op Amazon denk ik wat minder omdat ze daar best wel streng zijn met die normeringen en je moet daar gewoon vaak wel de juiste certificaten en dat soort dingen overhandigen anders mag je niet eens in hun warehouse liggen en zeker met batterijen of andere compliance is dat super belangrijk natuurlijk. Maar dan denk ik dat het resultaat is dat er op bol dus superveel wordt verkocht wat eigenlijk niet per se aan de regelgeving voldoet als je er induikt.

Ferry: Ja, dat zou kunnen, ja, dat zou zeker kunnen. Die kans is aanwezig, we zien ook steeds meer dat niet alleen bol maar ook Amazon bijvoorbeeld, al die platformen dat die steeds meer hun verantwoordelijkheid nemen dus het is een beetje, wettelijk gezien hebben zij niet die verantwoordelijkheid, maar vanuit de media, vanuit de markt wordt er wel wat meer druk gelegd. Dus zij krijgen, zij nemen ook wel hun verantwoordelijkheid hoor, dus er komen meer compliance afdelingen enzovoorts. Ze houden beter toezicht op wat er verkocht wordt. Amazon bijvoorbeeld voor bepaalde productgroepen, zij verplichten het dat je je conformiteitsverklaring moet uploaden anders kan je je product nog eens niet verkopen op Amazon. Zij nemen steeds meer die verantwoordelijkheid wat een goede ontwikkeling is.

Bas: Ja, zeker, absoluut, absoluut, ja.

Ferry: Ja.

Confirmatieverklaring

Bas: Ik zie een vraag binnenkomen hier van Berry. Mocht je trouwens, dit is ook live, mocht je hier ooit live bij willen zijn, ga naar Plazatalk.nl/live. Maar Berry zegt man, een leuk interview, vraagje, heb je een confirmatieverklaring altijd nodig? Dus ook bij producten waar geen handleiding nodig is? Bijvoorbeeld broodtrommels of bieropeners?

Ferry: Nee, zeker niet, nee. Dus je hebt die, je hebt CE-markering. Ik ga een klein stukje terug in de geschiedenis. Voor mijn tijd, nee, ergens in de jaren ’80, tot ergens in de jaren ’80 bestond er nog geen CE-markering. Dus als je een product ontwikkelde of importeerde, nou, een product had en dat in Nederland wilde verkopen dan zorgde je ervoor dat het aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldeed. Als je naar Duitsland wilde gaan verkopen dan moest je ervoor zorgen dat het product ook nog eens aan de Duitse wet- en regelgeving moest voldoen en zo voor ieder Europees land, ieder Europees land had zijn eigen wet- en regelgeving.

Bas: Precies.

Ferry: Toen heeft de Europese Unie op een gegeven moment gezegd van ja, dat kan makkelijker weet je wel, we willen gewoon vrijheid van goederenverkeer binnen de Europese Unie, dus om die reden is CE-markering ontwikkeld en eigenlijk heeft de Europese Unie toen gezegd alle producten moeten gewoon vrij door heel Europa verhandeld kunnen worden, maar er zijn een aantal productcategorieën daar willen wij wel iets over zeggen want daar zitten bepaalde risico’s aan zoals speelgoed, zoals elektronische apparatuur, zoals machines, zoals medical, enz. dat is die lijst van 25 CE productgroepen geworden en daarvan zegt de Europese Unie in plaats van dat ieder land zijn eigen wetjes en regeltjes heeft gaan we dat op Europees niveau gaan we dat organiseren. Dus dan wat er dus nu is, is CE-markering. Dus in principe mag je heel veel producten gewoon vrij door Europa verhandelen. Die CE-productgroepen zijn gewoon wat strenger gereguleerd en alles, een beetje kort door de bocht hoor, maar alles wat niet onder CE valt, valt onder de general product safety directive. Dus dat is één richtlijn voor eigenlijk alles wat geen CE-product is. Dus een opener bijvoorbeeld, daar heb je het al of een luchtbedje.

Bas: Of een broodtrommel, ja.

Ferry: Broodtrommel, dat valt onder general product safety directive. Broodtrommel is weer een uitzondering trouwens want daar heb je ook weer de food contact products regulation voor. Maar ja, dus die general product safety directive dat is een hele algemene directive die eigenlijk alleen maar zegt je product moet veilig zijn. En hoe je dat doet dat is afhankelijk van het product, maar wat was de vraag nu exact?

Bas: Ja, het ging heb je een conformiteitsverklaring altijd nodig.

Ferry: Ja, dus voor CE-producten, het antwoord is voor CE-producten ja, daar heb je altijd een conformiteitsverklaring voor nodig. Voor general product safety directive producten heb je geen conformiteitsverklaring nodig. Voor dat broodtrommeltje, die moet dan weer aan die–

Bas: Food contact, ja.

Ferry: Ja, daar heb je ook een conformiteit, dat is geen CE-product, maar heb je wel een verklaring voor nodig.

Bas: Ok.

Ferry: En of dat nodig is staat in de ja, in de betreffende richtlijn die van toepassing is op jouw product. Dus daar zijn we weer, eerst ga je kijken wat is je product, welke richtlijnen zijn van toepassing en wat voor eisen geven die aan het product.

Bas: Ja, het is complexe materie als je hier dus geen kaas van hebt gegeten.

Ferry: Dat is het zeker.

Bas: Dat is wat ik zeg, de meeste importeurs denken ja, ik koop een product in, ik verkoop het voor meer, prima en geen gedoe.

Ferry: Ja.

Customer Journey

Bas: En die handleidingen dan hè, stel ik heb bijvoorbeeld tipitenten verkocht of zo of dat soort dingen. Is dat dan een typisch product waar jij zegt van ja, hier kunnen wij ook een handleiding voor maken of denk je dan van ja, dat is een product daar kun je beter gewoon zelf een paar tekeningetjes tegen elkaar aan knallen?

Ferry: Nu ja, dat kan je zelf doen. Wij willen handleidingen maken die waarde toevoegen dus die bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid, die bijdragen aan de customer journey. Dus als je echt een merk gaat opbouwen dan zou ik zeggen ja, zorg ervoor dat je dan ook een deugdelijke handleiding erbij gaat leveren. Als je snel geld wil verdienen dan doe je dat nog even niet, maar dan zorg er wel voor dat hij veilig is.

Bas: Ja, ja, maar mijn ideale handleiding is ik noem het altijd de IKEA-handleiding zeg maar hè, dus een soort van Donald Duck, het is gewoon 12345, boutje hier, moertje daar.

Ferry: Ja.

Bas: Doen jullie dat ook op die manier?

Ferry: Doen wij ook, zeker, ja, ja, er zijn twee typen, voor Urban Arrow maken we bijvoorbeeld handleidingen, heel veel spare parts.

Bas: Dat is die bekende elektrische bakfiets is dat toch? Die Urban Arrow?

Ferry: Ja, klopt, Gazelle doen we trouwens ook.

Bas: Ja.

Ferry: Maar dat zijn heel veel spare parts hebben zij ook dus dan heb je het over de montage van bepaalde onderdelen en een montagehandleiding kan heel vaak op een IKEA-manier worden uitgelegd. Als je dan echt met wat meer gereguleerde producten gaat komen, dus elektronica, dan heb je bijna altijd wel met bepaalde veiligheidsdingen te maken dus krijg je met tekst, heb je met tekst te maken. Maar het komt veel voor ook dat wij IKEA-achtige handleidingen maken.

Bas: Handleidingen maken, ja.

Ferry: We hebben nu een aanvraag voor een doe-het-zelf sauna ontwikkelaar dus om echt ja.

Bas: Gewoon een pakket om een sauna in elkaar te zetten en dan.

Ferry: Ja, exact, ja, en dat kan volledig met een visuele montage-instructie worden uitgelegd.

Bas: Cool, ja, maar dan zorg je, of zorg je dan ook ervoor dat de saunakachel aan de eisen voldoet en de handleiding juist is of niet?

Ferry: Absoluut, ja, dat is wel het pakket wat we nu aanbieden, want de handleiding die daarbij zit houdt daar nog geen rekening mee.

Testfaciliteiten in China

Bas: Ja, ik snap het, ik snap het. Even kijken, ik zie nog een vraag binnenkomen van Marlon. Een aantal fabrikanten uit China vermelden dat ze hun eigen testfaciliteiten hebben. In hoeverre kan ik dit voor waar aannemen? Ja, dat zie je dus weleens vaker hè dat ze natuurlijk zelf testen doen, maar is het dan belangrijk dat er dan een rapport uitkomt die dan wel bij een officiële instantie zit of hoe zit dat?

Ferry: Nee, nee, in principe wat ik net al zei eigenlijk. Je mag die testen mag je zelf uitvoeren. Een fabriek die kunnen dus hun eigen testfaciliteiten hebben. Wat belangrijk is, is dat je wel checkt conform welke normen ze die test uitvoeren, dus EMC, bijvoorbeeld die elektromagnetische compatibiliteit die kan je testen conform een bepaalde norm en klein huishoudelijke apparatuur daar heb je een andere norm voor dan de wat complexere industriële apparatuur bijvoorbeeld. Dus zorg er altijd voor dat je even checkt welke normen zij hanteren en of dat een in Europa geharmoniseerde norm is, wat eigenlijk betekent dat de EU van heeft gezegd wij als Europese Unie vinden dat dit een norm is om aan onze richtlijnen te voldoen.

Bas: Ok, dus de test is nog op een bepaalde, moet je op een bepaalde manier uitvoeren om aan de norm te voldoen.

Ferry: Nee, de norm beschrijft hoe je een test moet uitvoeren.

Bas: Oh, de norm beschrijft hoe je een test moet uitvoeren, ok.

Ferry: Ja, maar bijvoorbeeld Amerika heeft zijn eigen normen. Dus dan heb je bijvoorbeeld ANSI-normen en nog andere normen om aan hun FCC requirements te voldoen bijvoorbeeld.

Bas: Precies.

Ferry: En hier heb je EU-normen.

Controleren op normen

Bas: Maar en hoe weet je dan uiteindelijk of die, al hebben ze hun eigen testlab of het op de juiste norm is uitgevoerd? Of moeten ze dat beschrijven of hoe moet ik het–

Ferry: Ja, dat staat in het rapport, sorry, ja, ja.

Bas: Ja, dus het is de technical file weer. Daar staat dan beschreven.

Ferry: Ja.

Bas: Ok, en dat is dus verschillend per werelddeel, Amerika, Europa is weer anders hoe dat dan getest moet worden.

Ferry: Ja, ja.

Bas: Ok, om het nog leuker te maken.

Ferry: Ja.

Voedingssupplementen verkopen in Europa

Bas: Even kijken, ik krijg hier nog een vraag. Heb je ook kennis en ervaring met betrekking tot de voedingssupplementen op Europees niveau?

Ferry: Nee.

Bas: Voeding is denk ik weer een aparte–

Ferry: Nee, echt non-food richten we ons op, ja.

CE keurmerken

Bas: Nog een vraag van Rahel, hoe streng is de regel in Nederland als je een elektronica verzorgingsproduct verkoopt en als verkoper niks weet over conformiteitsverklaringen en die heb ik ook niet want ik heb een CE-certificaat wat ik van de leverancier krijg, hoe voorzichtig moeten we hiermee zijn?

Ferry: Ja, dit is een heel veel voorkomende vraag.

Bas: Komen hier een paar rode vlaggen naar boven Ferry of niet?

Ferry: Anoniempje zie ik ook staan, heel slim, heel slim.

Bas: Ja.

Ferry: Nee, deze vraag krijgen we gewoon wel heel vaak, want mijn fabrikant heeft alles CE geregeld. Foute antwoord. Jij moet ervoor zorgen dat de CE geregeld is. Je kan daarvan dingen opvragen van de fabrikant, maar jij moet dat controleren. Wat we dus heel vaak zien is dat inderdaad een fabrikant stuurt al wat op en dat gebruiken ze ook een beetje natuurlijk om hun producten te verkopen, om vertrouwen te wekken en als dan een Europees iemand ziet van ok, het ziet er wel goed uit, laten we maar doen dan stimuleert dat de deal natuurlijk. Maar ook weer terugkomend, de vraag is?

Bas: Ja, dus eigenlijk heeft ze geen conformiteitsverklaring en ze heeft geen idee, ze heeft een CE-certificaat van de leverancier en hoe voorzichtig moeten we hiermee zijn en het is dus een elektronisch verzorgingsproduct.

Ferry: Ok, elektronische verzorging, dat is nog vrij breed hè, wat zou dat kunnen zijn? Een elektrische tandenborstel kan dat zijn bijvoorbeeld.

Bas: Ja, of ontharingsapparaat of mee-eter wegtrekker of.

Ferry: Ja, het kan ook een laserproduct zijn natuurlijk hè, IPL-achtig of zo.

Bas: Ja, dat wordt medical device heb ik begrepen tegenwoordig.

Ferry: Precies, knap.

Bas: Ja, ja, dat is knap ja, nee, we zijn toevallig met een partij die daarmee–

Ferry: Nee, daar moet je zeker voorzichtig mee zijn met dit hoor. Kijk, en heel vaak heeft een Chinese fabrikant ook een certificate of compliance bijvoorbeeld en dat is dus geen declaration of conformity, haal die twee niet door elkaar. Een fabrikant kan weleens een test uitvoeren en prima iets volgens EMC of iets voor low voltage directive testen en zij geven dan een certificate of compliance af waarmee zij zeggen dit product is getest conform EMC en wij verklaren dat. Maar dat is alleen maar een verklaring dat die test is gedaan en die test is maar één onderdeel. Wel een belangrijk onderdeel, maar is maar één onderdeel van de hele technical file. Dus wat je moet doen in dit geval is toch echt weer die stap terug nemen en even zeggen nou, het is een verzorging, elektrisch verzorgingsproduct dus dan heb je al met de EMC-richtlijn te maken als het elektrisch is, je hebt sowieso met de ROHS te maken, ROHS is dat als het elektrisch is. Je hebt ook nog eens als er een stekkertje aan zit om het maar even kort te zeggen dan heb je met de low voltage directive of de laagspanningsrichtlijn in het Nederlands te maken. Als er ook nog eens iets van bluetooth of wifi of infrarood in zit dan heb je ook nog eens met de radio equipment directive te maken dus ga eerst dat bepalen en dan ga ik toch denk ik nu even door die stappen van dat CE-markeringsproces heen want ik denk dat daar best veel mensen mee geholpen zijn, dus dan heb je je richtlijnen vastgelegd, kan je ook nog gaan zoeken in databases bijvoorbeeld op nen.nl of ik weet niet waarom je dat zou doen, maar op din.de of bij de, nou, British standards is niet meer EU, maar in ieder geval op een internet speurtocht, ga zoeken welke normen zijn ontwikkeld voor jouw product, dus is het een elektrische tandenborstel zoek gewoon op electric toothbrush standards bijvoorbeeld of dat soort dingen. NEN werkt over het algemeen het beste vind ik voor Nederlanders. En dan heb je al die documentatie, maar dan moet je het eigenlijk gaan doornemen. Dan haken veel mensen al af want je moet gaan kijken naar wat zegt dat, wat zeggen die documenten over mijn product. Dan gaan we hem nu ook even overslaan, maar een van de dingen die daar in staat en dat is echt belangrijk voor alle mensen, is hoe je, hoe er getest moet worden. Nou, de meeste internetproducten om het zo maar te zeggen, speelgoed, elektronische apparatuur, die hebben geen notified body testing nodig. Hebben wel, moeten wel bijvoorbeeld elektrische producten moeten EMC getest zijn en laagspanningsproducten moeten volgens de laagspanningsrichtlijn getest worden. Speelgoed moet volgens die 71.1 normen getest worden, maar je mag het zelf doen of je zoekt daar een testlab voor. Dus 1) vraag even bij die fabrikant op wat er al gedaan is, check of laat checken of dat volgens de nieuwste normen gedaan is, vraag daar assistentie voor als je daar niet uitkomt, kijk even of dat bedrijf echt bestaat, kijk of de handtekening authentiek is, dat zijn gewoon dingen die je kan checken. Dus dan zit ik in fase 3, dus dan ga je kijken welke testen zijn er, wat moet er nog uitgevoerd worden. Ik fase 4 ga je die testen uitvoeren, die ontbrekende. Ik fase 5 ga je de hele technical file samenstellen en eigenlijk wat je in fase 2 hebt gevonden dat je die normen en die richtlijnen gaat doornemen is wat er precies in je technical file moet zitten volgens een bepaalde richtlijnen. Die ga je dan samenstellen en dan ga jij zelf je declaration of conformity opstellen waarmee jij verklaart dat je product aan alle wettelijke eisen voldoet en jouw technical file inclusief die testrapporten die jij zelf gecontroleerd of erin hebt gestopt is gewoon jouw keiharde bewijs dat jouw product voldoet.

Bas: Precies.

Ferry: Dus ook al heb je maar, ja, het is gewoon een verzorgings-, elektrisch verzorgingsproduct, moet aan bepaalde regels voldoen dus je moet bepaalde testen uitvoeren, je moet bepaalde andere dingen in je technical file hebben dus zorg ervoor dat dat compleet is en vervolgens ben jij ook degene, jij brengt op de markt, die die declaration of conformity moet opstellen waarmee je verantwoordelijkheid neemt.

Pijnlijke consequenties..

Bas: Ja, en wat zijn hier nou, dat is denk ik een belangrijke vraag, wat zijn nou de consequenties als je dit allemaal niet op orde hebt? Want stel ik wil op bol mijn grootste concurrent kloten, ik koop zijn product en ik kom erachter dat hij het allemaal niet op orde heeft, kan ik dan hem onderuit trekken of zijn er instanties die boetes opleggen of ga ik ze bij de voedsel- en warenautoriteit melden of wat ga je doen? Welke instantie heb je last van als je niet aan die compliance voldoet? Als je op grote schaal gaat verkopen dan val je waarschijnlijk vroeg of laat wel een keer door het mandje.

Ferry: Ja, precies, ja, zeker. Kijk, ik denk dat je vooral jezelf ermee kan hebben en stel dat je nu op dit moment een product op Amazon.de in Nederland weet ik niet, maar wil gaan laten listen en je gaat er speelgoed uploaden dan vraagt Amazon gewoon om je conformiteitsverklaring. Heb je die niet, en het wordt gecheckt hè, of hij voldoet niet dan kan je je product gewoon niet verkopen. Het kan zijn dat je tussen de mazen van de wet of de mazen van Amazon bent gekropen, maar dat Amazon op een gegeven moment zegt van hé, wij hebben gezien dat je eigenlijk helemaal geen conformiteitsverklaring hebt, stuur die maar op. Kan je hem niet opsturen? Dan word je gewoon van Amazon afgeknald, zonder pardon. En de meesten zullen het wel weten, de helpdesk van Amazon is behoorlijk moeilijk te bereiken.

Bas: Nee, dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ferry: Dus nee, daar kom je niet tussen dus ze zoeken het maar uit dan, dus en dat is gewoon geen inkomsten, punt.

Bas: Precies.

Ferry: Het tweede is natuurlijk als jij niet kan garanderen, niet zeker weet dat je product veilig is dan kan je gewoon tegen liability, aansprakelijkheidsdingetjes aanlopen. Een Europese website die dat in de gaten houdt is Rapex, ga er maar eens op kijken dan sta je, dan zie je wel even wat er in de wereld verkeerd gaat aan onveilige producten, kinderkleertjes die huidirritaties oproepen. Kijk, als dat gebeurt dus je hebt niet goed je testen uitgevoerd en je product blijkt onveilig te zijn en je komt, de marktautoriteiten komen erachter en je krijgt zo’n Rapex listing dan word je verplicht, naast dat je een boete zal krijgen, om een volledige recall te doen. Dus dan zeggen ze haal maar alle producten uit de markt.

Bas: Ja, ja. Succes.

Ferry: Nou, dat gaat geld kosten.

Bas: Ja, en dan moet je weer in nieuws, in de kranten en weet ik veel wat moet je ergens iets publiceren toch? En dat soort fratsen allemaal.

Ferry: Ja, precies, wat je weleens voorbij ziet komen natuurlijk.

Bas: Ja, dat pindakaas wordt teruggeroepen.

Ferry: Ja, ja.

Bas: Er kunnen stukjes glas in zitten.

Ferry: Handschoenen, zag ik ooit het handschoenenkastje van de BMW huppeldepup laat het scharniertje los, alle BMW’s van dat nummer worden teruggebracht.

Nederlandse verzekeringsmaatschappij

Bas: We doen nog één vraag van de mensen die hier online zijn en dan gaan we hem afsluiten. Even kijken, ik had hier nog een vraag van Katja zie ik, is het voldoende als je de testrapporten en CE-documenten laat controleren door een Nederlandse verzekeringsmaatschappij waar je een aansprakelijkheidsverzekering bij hebt afgesloten?

Ferry: Goeie.

Bas: Is dat een mooie route?

Ferry: Ja, weet ik onvoldoende van moet ik zeggen hoor, maar ik hoor wel steeds vaker dat verzekeringsmaatschappijen bepaalde dingen niet dekken.

Bas: Als het niet aan de compliance voldoet.

Ferry: Als het niet aan de compliance voldoet inderdaad.

Bas: Ja, want dan heb je dus een aansprakelijkheidsverzekering dus als een whatever, een kind drie dagen kauwt op jouw product en die sterft dan ben je de Sjaak, als je dan dus niet aan je compliance hebt voldaan ben je waarschijnlijk dubbel de Sjaak ook al heb je die verzekering.

Ferry: Exact, ja, dan doet die verzekering niet meer zo heel veel.

Bas: Maar je kan wel dus de vraag stellen van hier heb je de files, als ik hier problemen mee heb, ben ik dan gedekt of zo, of is dat dan–

Ferry: Ja, maar dan zeggen zij ook van u bent de fabrikant en het is uw verantwoordelijkheid dat die file klopt. Ja, die zullen pas gaan controleren als ze moeten gaan uitbetalen denk ik.

Bas: Ja, ja.

Ferry: Laatst ook, ik weet niet of je het bij de introductie noemde, maar dus dit jaar een nieuwe joint venture opgezet.

Bas: Ja, precies, ik heb die 24 Hour AR heb ik genoemd, ja.

Ferry: Klopt, dat is ook een compliance dienstverlening, wat specifieker, maar daar liepen we dus ook tegen de, dat was via een partner hoor, maar zij kregen de vraag om de compliance te checken van kinderzitjes bijvoorbeeld. Nou dan kan je je ook wel voorstellen dat is behoorlijk gereguleerd en zij wezen dat af omdat hun verzekering dus gewoon ook überhaupt helemaal niks, ook al voldoet de technical file begreep ik daaruit, sowieso helemaal niks dekt.

Bas: Is gewoon te risicovol.

Ferry: Is gewoon ja, te risicovol, ja.

Bas: Wow. Dus kijk uit in welke markt je gaat verkopen.

Ferry: Zeker, zeker, ja. Maar dan ik weet niet hoe lang je het ngo wil maken, maar als internetondernemer, in het begin zag je heel veel dat mensen zich gingen richten op general product safety directive producten. Dus gewoon niet al te veel wet- een regelgeving enz. ja, die markt die raakte echt flink verzadigd. Dus je ziet ook wel een shift dat ja, als je, dat er gewoon wel serieus geld te verdienen is als je het jezelf toch iets moeilijker maakt en een productgroep neemt waar niet iedereen in durft te stappen bijvoorbeeld, dus als jij wel goed je zaakjes op orde hebt en wel goed de weg weet, ja, dan opent dat ook wel weer nieuwe mogelijkheden. Dan onderscheid je je ook wel weer.

Bas: Ja, op de long term doe je hier alleen maar je voordeel mee.

Ferry: Absoluut, absoluut.

Op vakantie naar Noord-Korea

Bas: Ja, 100%, ja, tof man. Hé, laten we hem langzaam afsluiten. Oh ja, ik wilde het nog alleen erover hebben je hebt veel gereisd ook, je zei ook even tussen neus en lippen door ja, ik heb ook wel meer dan 50 landen bezocht waaronder Noord-Korea, was dat het spannendste land waar je geweest bent of?

Ferry: Sowieso, sowieso.

Bas: Ja?

Ferry: Ik denk het wel, ja.

Bas: Dat is wel bijzonder om daar geweest te zijn zeker.

Ferry: Ja.

Bas: En had je ook het idee dat als je dan in je hotelkamer lag dat je werd afgeluisterd en dat soort dingen?

Ferry: Ja, daar houd je wel rekening, mee ja, zeker. Ja, je gaat je natuurlijk echt wel verdiepen in zo’n land en je hoort natuurlijk alle nieuwsberichten en lees je ze allemaal en enz. en ja, je krijgt twee staatgidsen, wij kregen twee staatsgidsen mee en die halen je ’s ochtends om 6 uur van je hotelkamer en die brengen je daar ook weer ’s avonds om 8 uur weer naartoe en dat, daar kom je dus verder ook, ja, je hebt geen vrij leven daar, je mag niet vrij rondlopen of zo.

Bas: Bizar, maar kom je er wel makkelijk in? Dus als je zegt ik ga op vakantie in Noord-Korea dan?

Ferry: Nee, ja, daar moet je een proces voor volgen. Dus op dat moment toen wij gingen dat is 2012 was dat toen bestond ook de, was het 100e geboortejaar van Kim Il-Sung dat is de oprichter van Noord-Korea dus dat was echt een groots evenement en ook de parade die hebben we ook gezien.

Bas: Cool.

Ferry: Maar ja, toen had je drie bureautjes, drie reisbureautjes zeg maar waarbij je kon boeken dus met hele nauwe contacten met de Noord-Koreaanse regering, dus een soort van goedgekeurde bureautjes dus via hun moet je boeken en dan ga je gewoon die procedure in en alles opsturen, word je gescreend en dat soort dingen.

Bas: Had je motivatie dan om daarheen te gaan of vond je het gewoon cool?

Ferry: Ik vond het gewoon cool, ja. Het was natuurlijk een land wat het veste af staat van wat wij hier kennen. Dus ja, ik vond het gewoon heel intrigerend om daar eens een kijkje te gaan nemen.

Bas: Ik had in Mongolië had ik ook een reis gemaakt en daar zat ik met ook een gast in de auto die dus ja, de Amerikanen houden Noord-Korea dus heel goed in de gaten en hij zat een soort van in die spy, ja, hij mocht ook bijna niks vertellen natuurlijk, maar hij hield dus letterlijk die Noord-Koreanen in de gaten, dat was eigenlijk zijn job en er zitten allemaal boten en andere instanties en gebouwen en whatever hoe ze het allemaal aanpakken weet ik niet, maar dat houden ze gewoon continu Noord-Korea in de gaten omdat het dan, ja, goed.

Ferry: Ok, ja.

Bas: Leuk man, top. Waar kunnen mensen meer over jou vinden of als ze hun check willen hebben op handleidingen, compliance, weet ik veel wat voor fratsen, gooi even een commercial erin van 30 seconden.

Ferry: Ja, dat is instrktiv.com.

Bas: Ja.

Ferry: Google mijn naam, Ferry Vermeulen, dan vind je een podcast, YouTubekanaal. Het nieuwe bedrijf heet 24hourar.com waarmee we authorized representative services aanbieden.

Bas: Ja, de compliance.

Ferry: Een blog in drie talen, Nederlands, Engels, Duits. Schrijven heel veel over compliance, heel veel over gebruiksvriendelijke handleidingen maken, CE-markering, heel veel gratis artikelen, je schrijft je in voor de nieuwsbrief dan krijg je ook een hele marketing automation toegezonden.

Bas: Ja, totdat je klant wordt.

Ferry: Ja, tot je iets koopt.

Bas: Ja, dat kennen ze wel van mij hoor dus maak je niet druk verder.

Ferry: Ja, dus dan nee, ja.

Bas: Ja, leuk, top man. Nou, zijn er nog dingen, heb ik iets niet gevraagd wat ik had moeten vragen? Ja, waarschijnlijk kunnen we nog drie uur doorlullen, maar.

Ferry: Ik denk dat het gezien, nee, het is een pittig onderwerp dus ik vind het wel knap dat je hier ook, goed dat je hier een podium voor biedt.

Bas: Aandacht aan geeft. Ja, dat vind ik ook. Ik denk dat het hel relevant is en ik zie het ook aan de mensen en de vragen en dat het echt relevantie heeft zeg maar voor de community ook.

Ferry: Ze moeten.

Bas: Ja, precies. Top man, dank voor je komst Ferry en nou ja, tot snel.

Ferry: Dank je voor de uitnodiging.

Bas: Yes.

Bedankt voor het luisteren naar de Ondernemen op Slippers podcast. Check voor meer informatie ondernemenopslippers.nl. Tot de volgende keer!

Bas: Yes! Dames en heren dat was Ferry Vermeulen over compliance, handleidingen, het klinkt allemaal heel saai maar het is reteboeiend hebben we ontdekt. Dank je wel Ferry nogmaals. Mocht je hier meer over willen weten ga dan naar zijn site instrktiv.com. als je in de auto zit kun je het vast niet onthouden, maar zoek gewoon Ferry Vermeulen op LinkedIn en check hem daar out. Ik zeg dank je wel jongens, gooi nog even een duimpje omhoog in de chat of laat even weten, ah, ik zie heel veel bedankjes voorbij komen in de chat sowieso al van de mensen. Mocht je hier nog live bij willen zijn nog het laatste wat ik wil zeggen ga dan naar plazatalk.nl/live dan kun je bij dit soort sessies de volgende keer ook live bij zijn. Alright, dank jullie wel allemaal en tot snel! Ciao-ciao!

Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen