Een nieuwsbrief maken voor je e-commerce bedrijf: hoe doe je dat?
Een nieuwsbrief maken voor je e-commerce bedrijf: hoe doe je dat?
06 februari 2023 

Een nieuwsbrief maken voor je e-commerce bedrijf: hoe doe je dat?

Als je sterke relaties met klanten wilt opbouwen en je uitstekende producten onder de aandacht wilt brengen, dan is het maken van een nieuwsbrief voor je bedrijf de beste manier! Niet alleen doe je sappige aanbiedingen en promoot speciale diensten in je digitale nieuwsbrief: het geeft mensen ook inzicht in wat er in de branche gebeurt. Bovendien krijgen ze een blik van binnenuit op al hun favoriete goodies van je biz. 

Wil je graag een digitale nieuwsbrief ontwikkelen, maar weet je niet goed hoe? Volg dan ons stappenplan!


1. Beslis over je doelstelling

Het maken van een succesvolle nieuwsbrief voor je bedrijf begint met het bepalen van wat je wilt bereiken. Of het nu gaat om het bekendmaken van nieuwe producten of diensten, het verkrijgen van leads, het verhogen van merkentrouw of nog iets anders, het kan allemaal. Zoek uit welk doel je nastreeft en hoe je meet of je dat doel bereikt voordat je begint met het maken van inhoud!

Nieuwsbrieven zijn een geweldige manier om je klanten dichterbij te brengen en hen te laten zien hoeveel waarde je hecht aan hun loyaliteit. Je versterk de relatie met je klanten door middel van nieuwsbrieven, zodat ze meer vertrouwd raken met alles wat met jouw bedrijf te maken heeft!

2. Bepaal je publiek

Bepaal je publiek

Het opstellen van een geweldige nieuwsbrief voor je bedrijf vergt wat werk. Je moet echt in de hoofden kruipen van degenen die je probeert te bereiken, wat lastig is wanneer er meerdere doelmarkten zijn of wanneer je te maken hebt met klanten met verschillende behoeften. Maar het is essentieel - alleen door hen te begrijpen creëer je inhoud die aanslaat en hun aandacht vasthoudt voor al het lekkers dat je in petto hebt!

Bepaal de behoefte van je doelgroep

Leer je lezers kennen: wat houdt hen bezig, en welke onderwerpen zullen hen als muziek in de oren klinken? Door de tijd te nemen voor dit soort onderzoek heb je een veel betere kans om inhoud te maken die hen rechtstreeks aanspreekt.

Inzicht in de wensen en behoeften van je doelgroep is essentieel voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief. Vraag jezelf af: wat motiveert mijn lezers? Wat voor soort inhoud zouden ze gretig verslinden? Hoe kan ik een aantrekkelijke boodschap creëren die bij hen aanslaat, zodat iedereen met een tevreden gevoel wegloopt?

Als je je lezers geboeid wilt houden, is het essentieel om te weten wie ze zijn! Neem de tijd om je doelgroep te definiëren en te leren kennen; dit zal je helpen ervoor te zorgen dat alle inhoud in je nieuwsbrief zinvol is voor hen. Het wordt een koud kunstje om een geweldige publicatie te maken als je eenmaal weet hoe je het beste met hen kunt communiceren!

Vind je deze stap nog lastig? Neem het initiatief om contact op te nemen met klanten en vraag wat voor soort inhoud ze graag willen lezen. Wees creatief door de nieuwsbrieven van andere bedrijven te onderzoeken op ideeën en begin dan de jouwe te plannen! Met een beter begrip van wie er leest, ben je goed op weg om een geweldige nieuwsbrief te maken!

3. Creëer een e-maillijst

Wat voor soort bedrijf je ook runt, het aanleggen van een e-maillijst is een must als je je aanbiedingen en lanceringen onder de aandacht wilt brengen. Door met klanten te communiceren via e-mails communiceer je gerichter en bereik je mensen ook daadwerkelijk. Mis deze essentiële stap dus niet! 

Als je groots wilt scoren als het gaat om het werven van nieuwe abonnees, zet dan in op gerichte reclame. Met behulp van Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads slaan je aanbiedingen en promoties zeker aan bij degenen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn. En promoot je nieuwsbrief ook op de sociale media platforms zoals Twitter, Instagram of YouTube niet - maak boeiende content die mensen enthousiast maakt om zich aan te sluiten!

Vergeet ook niet een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op je website te zetten, als je deze hebt. Het is een van de gemakkelijkste manieren om snel abonnees te krijgen!

4. Kies je platform

Het is essentieel om het ideale platform voor je nieuwsbrief te kiezen als je hoopt dat het een hit wordt. Tegenwoordig zijn er talloze opties beschikbaar - maar wees niet bang! Als je de tijd neemt om na te gaan wat ze allemaal kunnen, kies je snel welke het beste past bij de behoeften van jouw bedrijf.

Het versturen van nieuwsbrieven is een fluitje van een cent met e-mailmarketingplatforms als Mailchimp en Constant Contact. Je stuurt niet alleen moeiteloos e-mails naar je abonnees, maar je houdt ook hun betrokkenheid bij! Word creatief en begin met het maken van geautomatiseerde campagnes door prachtige sjablonen aan te passen - het zal zeker indruk maken op je lezers.

Of kies ervoor om je nieuwsbrief vanuit jouw website t versturen. Ontwerp je nieuwsbrief en pas deze aan met WordPress of Squarespace tot hij eruit ziet zoals jij wilt. En als je al die inhoud op één plek hebt, blijven mensen gemakkelijk op de hoogte van de nieuwtjes van je bedrijf!

5. Ontwerp je sjabloon

Een nieuwsbrief maken die opvalt en er toch professioneel uitziet is geen gemakkelijke opgave. Kies om te beginnen kleuren die bij je merk passen om het sjabloon een uitnodigende uitstraling te geven en kies dan lettertypen die eenvoudig zijn voor de ogen. Je lezers zullen blij zijn dat je dat gedaan hebt!

Laat je nieuwsbrief stralen door een lay-out te maken die zowel uitnodigend als gemakkelijk te lezen is. Geef hem wat flair met opvallende visuals, iconen of illustraties - de mogelijkheden zijn eindeloos! Sluit af met een overtuigende CTA, die lezers inspireert tot de volgende stappen in de interactie met je merk. Wees creatief en zorg ervoor dat elk sjabloon uniek is ontworpen voor een maximaal effect: kijk dan hoe abonnees keer op keer terugkomen!

6. Maak de structuur van jouw nieuwsbrief

Op zoek naar dat beetje extra om je nieuwsbrief op te leuken? Wij hebben de perfecte oplossing! Nu is het tijd voor creatieve structurering! Zorg ervoor dat je de onderwerpen van de inhoud zorgvuldig kiest, zodat de lezers altijd betrokken zijn. Geef ze interessante informatie over dingen waar ze echt om geven - waarom zou je ze vervelen als je ze ook kunt verbazen? Brainstorm korte samenvattingen van elk onderdeel voordat je begint, dat maakt het maken van een boeiende nieuwsbrief veel gemakkelijker.

Als je alle inhoud voor de nieuwsbrief hebt uitgezocht, zoek dan uit in welke volgorde je het wilt plaatsen. Het moet vloeien als een verhaal, zodat lezers het op een natuurlijke manier volgen en gerelateerde links vinden naarmate ze dieper op elk onderwerp ingaan. Gooi er wat externe producten of artikelen in die interessant zijn - dit zal mensen verder in het onderwerp trekken, terwijl ze toch hun horizon verbreden met content buiten dat van jou!

Wil je je lezers verslaafd maken en houden? Zorg ervoor dat elk onderdeel van je nieuwsbrief een pakkende titel heeft! Voeg deze bruikbare tips toe aan de mix en zie hoe je een aandachttrekkende structuur creëert die abonnees keer op keer laat terugkomen.

7. Creëer inhoud

Het maken van goede content voor je e-nieuwsbrief is de sleutel tot het opbouwen van relaties met klanten. Dit zorgt er namelijk voor dat ze altijd op de hoogte zijn. Om lezers te boeien, vraag je jezelf af welke onderwerpen hen het meest zouden interesseren. Vervolgens lever je dit op een manier die hun aandacht opeist!

Laat je laatste aanbiedingen en updates zien, met een vleugje opwinding. Betrek je klanten erbij: vraag om feedback over nieuwe producten of diensten! Maak het geheel wat pittiger door er interessante verhalen van klanten aan toe te voegen. Vergeet niet aan het eind een call-to-action te plaatsen, zodat lezers de volgende stap zetten om meer over je te weten te komen!

Laat je klanten zien hoeveel je om ze geeft door content te ontwikkelen die specifiek op hun interesses is gericht! Het maken van een inspirerende nieuwsbrief is een zekere manier om hen te verbazen en tegelijkertijd sterke relaties op te bouwen die blijvend zijn.

8. Test je nieuwsbrief

Wil je klanten voor altijd aan je binden? Om er zeker van te zijn dat je zakelijke nieuwsbrief van topkwaliteit is en echt iets oplevert, moet je hem testen! Testen helpt bij het opsporen van typefouten en vergissingen en zorgt ervoor dat de inhoud aanslaat bij klanten. Verstuur de definitieve versie pas als je hem een keer (of twee!) getest hebt.

Voordat je je nieuwste nieuwsbrief verstuurt, controleer je of alle informatie juist en up-to-date is. Zorg ervoor dat de links werken zoals het hoort en dat de afbeeldingen er perfect uitzien. Typefouten of halve afbeeldingen zijn niet toegestaan! Stuur dan een kopie naar jezelf voor een laatste controle, zodat alles er superscherp uitziet voordat je het de wereld instuurt.

Tijd om je ogen op de inhoud te richten - kijk eens hoe boeiend die is! Is er iets dat sprankelt en je grijpt? Leest de tekst als een geanimeerd gesprek of klinkt het zo plat als een pannenkoek? 

Kwaliteit is belangrijk bij nieuwsbrieven! Voordat je op die 'verzend'-knop drukt, moet je ervoor zorgen dat je bericht tiptop in orde is en klaar voor het publiek. Neem de tijd om te controleren en te testen - geloof ons, je lezers zullen onder de indruk zijn van een gepolijste presentatie met al hun favoriete updates of promoties. Een laatste controle betekent later grote waardering van klanten!

9. Promoot je nieuwsbrief

Laten we jouw boodschap met de wereld delen. Promotiemogelijkheden zijn er in overvloed: post je nieuwsbrief op sociale media, neem contact op met e-mail contacten in je branche of adverteer er zelfs voor! Op die manier bereik je iedereen in je netwerk die mogelijk geïnteresseerd is om jouw nieuwsbrief te lezen. 

Het benaderen van influencers en bloggers is ook een goede manier. Zij helpen jou om meer abonnees te krijgen die misschien wel klant willen worden. Mensen staan veel meer open voor advies van mensen tegen wie ze opkijken - of dat nu beroemdheden, leeftijdsgenoten of rolmodellen zijn. Het is geen verrassing dat we opletten als degenen die ons inspireren iets aanbevelen!

10. Versturen

Het is tijd om het goede woord te verspreiden! Verspreid je geweldige nieuwsbrief en beloon je trouwe klanten met geweldige inhoud. Laat ze wat liefde zien!

Maar voordat je op verzenden drukt, zijn er een paar dingen het overwegen waard. Hoe vaak ontvangen je lezers updates en welke e-mail bezorgmethode werkt voor hen het beste? Doe het goed, zodat ze bij elke editie betrokken blijven!

Het vinden van de juiste balans tussen e-mails voor je klanten is essentieel. Als je ze bombardeert met nieuwsbrieven, komt het over als te veel en schrijven ze zich uit. Maar te weinig e-mails sturen betekent dat je gemakkelijk verloren raakt in hun inbox. Overweeg wat past bij zowel jouw behoeften als die van je klant om te zorgen voor een gestage stroom van communicatie!

Met een scala aan opties moet je ervoor zorgen dat je e-mail afleveringssysteem goed werkt! Van de eenvoud van MailChimp tot het krachtige Constant Contact - zoek er een met alle toeters en bellen die je nodig hebt om verbluffende nieuwsbrieven te maken. Als je je e-mails met zorg opstelt, willen je klanten ze ook echt lezen. En als dat gebeurt, zijn ze eerder geneigd om ze te openen en er actie op te ondernemen!

11. Analyseer de resultaten 

Analyseer de resultaten

Houd je klanten op de hoogte en bouw tegelijkertijd merkentrouw op door een nieuwsbrief te versturen. Het bijhouden van de resultaten ervan geeft je vervolgens veel kennis over welke inhoud resoneert met lezers en welke hen aanzet tot actie - dus waarom zou je het niet proberen? 

Monitor de prestaties van je nieuwsbrief met precisie! Houd openingspercentages, kliks en aantallen abonnees in de gaten om te zien welke nieuwsbrieven het beste werken. Dat zal je helpen om meer strategische beslissingen over inhoud te nemen die de juiste mensen bereiken met precies wat ze zoeken. 

Met de juiste analyse- en rapportagetools volg je de prestaties van je nieuwsbrief in de loop der tijd en maak je aanpassingen om de betrokkenheid te maximaliseren. Het regelmatig analyseren van de resultaten is een belangrijk onderdeel van het verbeteren van het succes van je nieuwsbrieven.

Conclusie

Klaar om je relatie met klanten naar een hoger niveau te tillen? Nieuwsbrieven zijn een krachtig instrument dat bedrijven van elke omvang en bedrijfstak kan helpen in contact te blijven met hun doelgroep. Houd open rates, kliks en abonnees in de gaten. In een mum van tijd heb je alle info die nodig is om regelmatig aanpassingen te maken zodat elke nieuwsbrief optimaal presteert! 

En vergeet niet: kwalitatieve inhoud is belangrijk als het gaat om het opbouwen van vertrouwen tussen bedrijven en consumenten. Zorg er dus voor dat elke editie waardevolle updates of promoties bevat - DAT is hoe je opvalt!

 


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen