Een e-commerce e-boek schrijven in 10 stappen
Een e-commerce e-boek schrijven in 10 stappen
02 februari 2023 

Een e-commerce e-boek schrijven in 10 stappen

Ben je op zoek naar een innovatieve manier om je e-commerce bedrijf te stimuleren? Het schrijven van een geweldig e-boek helpt je nieuwe klanten aan te trekken en echt laten zien wat jouw diensten of producten speciaal maakt. Het is de perfecte gelegenheid om te laten zien hoe geweldig je bent in wat je doet, waardevolle informatie te delen over trends in de branche, toptips te geven over het gebruik van je producten - in feite zorgt het ervoor dat iedereen weet waarom ze JOUW bedrijf nodig hebben! Bekijk onze 10 stappen hieronder om aan de slag te gaan met deze geweldige vorm van promotie. Laten we dat boek vandaag nog in de verf zetten!


1. Onderzoek je doelgroep

Om een e-book te maken dat echt spijkers met koppen slaat, moet je je doelgroep kennen. Stel jezelf vragen als "Voor wie schrijf ik?" en krijg zo een beter beeld van hun leeftijdsgroep, geslacht, locatie van hun carrièrepad of andere aspecten die hen als individuen definiëren. Voeg er dan aan toe wat hun belangstelling en voorkeur heeft, zodat je de boodschap precies goed afstemt! 

Zonder te weten voor wie je schrijft, is het bijna onmogelijk om content te maken die mensen geïnteresseerd en betrokken maakt. Doe in ieder geval wat onderzoek naar de belangrijkste factoren, zoals leeftijd, beroep en woonplaats. Dit helpt je het materiaal dat je schrijft te personaliseren, zodat jouw lezers het gevoel krijgen dat het speciaal met hen in gedachten is gemaakt!

Breng je boodschap luid en duidelijk over! Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt, is het belangrijk na te denken over de toon die je in je e-boek gebruikt. In plaats van het zoveelste algemene leesvoer te zijn, neem je de tijd om te weten voor wie je schrijft. Maak dan teksten waarmee de lezers zich identificeren alsof het rechtstreeks tot hen is gericht. Schep een band door taal te gebruiken die specifiek op hun oren is afgestemd. Alleen dan vinden je woorden echt weerklank bij de lezers!

2. Kies een onderwerp

Kies een onderwerp

Het maken van het perfecte e-commerce e-book begint met het vaststellen van een onderwerp dat je doelgroep echt raakt - iets waarin ze geïnteresseerd zijn en dat echte waarde biedt. Neem de tijd om te bedenken welke onderwerpen relevant zijn voor je bedrijf en houd daarbij ook rekening met de huidige trends en concurrenten. Ga dan brainstormen over ideeën: wees creatief! Neem geen genoegen met een onderwerp dat enigszins boeiend is: ga verder dan je neus lang is, zodat je teksten als geen ander opvallen. 

Het kiezen van het juiste onderwerp is een belangrijke eerste stap bij het maken van je e-book. Om er zeker van te zijn dat je juiste en waardevolle informatie verstrekt, moet je er onderzoek naar doen! Dit behoedt je niet alleen voor mogelijke fouten, maar geeft de inhoud van je e-boek ook een unieke voorsprong door zinvolle inzichten te bieden waar mensen hun voordeel mee doen. Dit zorgt ervoor dat je opvalt tussen de concurrenten! 

3. Schets de inhoud

Klaar om je e-commerce bedrijf naar een hoger plan te tillen? Het schrijven van een aantrekkelijk e-book is de manier om dat te doen! Maar voordat je begint met het creëren van inhoud, is het belangrijk dat je de hoofdpunten van het boek schetst. Dit geeft structuur en focus, zodat lezers waardevolle, op hen toegesneden informatie krijgen, zoals verhalen van klanten of producttips. Met deze effectieve stroom aan informatie die de kijkers tijdens hun reis door relevante inhoud leidt, waarderen ze wat hen te wachten staat, zodat ze meer willen van je geweldige e-book!

Bij het maken van je e-book is het van vitaal belang rekening te houden met het soort inhoud dat je levert en welk formaat het meest waardevol is voor de lezers. Om compatibiliteit met apparaten en systemen te garanderen en het downloaden gemakkelijker te maken, gebruik je bijvoorbeeld een PDF-bestand als ze toegang hebben tot Kindle. Ook is een PDF-bestand gemakkelijk te openen op computers en mobiele telefoons. Kies uiteindelijk het formaat dat je opmerkelijke verhaal of uitleg zo goed mogelijk tot leven brengt! 

Zorg ervoor dat je je lezers de kans geeft om hun liefde voor jouw bedrijf voort te zetten. Sluit af met een call-to-action die hen een stap verder brengt. Of je ze nu naar je online winkel leidt of contactinformatie geeft, zorg ervoor dat ze hun momentum niet verliezen! 

4. Schrijf het e-boek

Een geweldig e-commerce e-book maken is voor veel ondernemers een intimiderend vooruitzicht. Maar dat hoeft het niet te zijn! Je bent al begonnen met het schetsen van de belangrijkste onderwerpen en ideeën die je je lezers wilt vertellen. Wanneer je écht begint je teksten te schrijven, is alles dus eigenlijk al voor je uitgestippeld - geen verrassingen hier. 

Wanneer je woorden op papier (of eh... scherm) zet, zorg er dan voor dat ze duidelijk en toch persoonlijk zijn. Geef je lezers iets nuttigs, terwijl je het interessant houdt met leuke anekdotes. Wees ook niet bang om informatie over jezelf te delen. Dit creëert een connectie met je lezers. Met een goede voorbereiding en uitvoering is het maken van een winnend boek helemaal haalbaar!

5. Voeg afbeeldingen toe

Wil je je e-commerce e-book aantrekkelijker maken? Voeg wat afbeeldingen toe! Dit zal niet alleen de aandacht van de lezers trekken, maar het maakt de lange blokken tekst gemakkelijker voor de ogen. Bovendien benadrukken relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit belangrijke punten op een creatieve manier, zodat iedereen die je werk leest zich maximaal betrokken voelt!

Het kiezen van de juiste visuals voor je e-book is essentieel. Ze moeten de aandacht van de lezers trekken, hen iets laten voelen en een band met hen creëren. Als je een product laat zien, ga dan verder dan conventionele afbeeldingen door het gebruik ervan op een opvallende of innovatieve manier te belichten. Het effect hiervan is echt verbazingwekkend!

Zorg ervoor dat je elke afbeelding van een bijschrift voorziet, zodat iedereen begrijpt hoe het bij de inhoud hoort. Als je stockafbeeldingen gebruikt, controleer dan de licenties van alle foto's, zodat je e-boek niet in conflict komt met auteursrechten! 

6. Neem klantbeoordelingen/getuigenissen op

Klantbeoordelingen en getuigenissen zijn een must in elk succesvol e-commerce e-boek. Laat potentiële lezers zien dat je echt bent door feedback van klanten op te nemen. Het is een eerlijke bron van meningen van mensen die je product of dienst daadwerkelijk hebben gebruikt! Recensies helpen je vertrouwen op te bouwen bij toekomstige klanten, waardoor ze mogelijk zelfs kopers worden. 

Laat potentiële klanten zien waarom ze je product of dienst zouden moeten kopen door klantbeoordelingen onder de aandacht te brengen! In plaats van ze aan het eind te plaatsen, zet je ze meteen in de inleiding om hun aandacht te trekken. Of kies ervoor om door elk hoofdstuk heen kleinere fragmenten opnemen, als een call-to-action die ervoor zorgt dat mensen betrokken blijven bij je teksten.

Laat de geloofwaardigheid van je merk zien en stimuleer de verkoop met recensies en getuigenissen van klanten. Het zal potentiële klanten bewijzen dat je een gelukkige, trouwe aanhang hebt die gelooft in de kwaliteit van wat je aanbiedt.

7. Link naar andere bronnen

Verhoog het potentieel van je e-boek door op de linktrein te springen! Linken naar betrouwbare bronnen geeft blijk van autoriteit en betrouwbaarheid en het geeft totale geloofwaardigheid aan wat je hebt geschreven. Bovendien is linken een geweldige manier om je lezers dieper in een onderwerp te laten duiken. Plus het brengt lezers naar andere sites. Vergeet ook de zelfpromotie niet: een paar links die lezers naar je website of productpagina leiden, helpen je merkloyaliteit op te bouwen en mensen aanmoedigen om jouw producten te kopen!

8. Bewerk en corrigeer je teksten

Het schrijven van een e-commerce e-boek is een geweldige manier om je bedrijf een impuls te geven. Maar nauwkeurigheid is belangrijk! Als je serieus werk wilt maken van kwaliteitsinhoud en ervoor wilt zorgen dat lezers er het maximale uit halen, dan zijn redactie en proeflezen essentiële onderdelen van het schrijfproces. 

Zorg voor professionele flair door heldere taal te schrijven die voor iedereen gemakkelijk te volgen is - wat heb je immers aan geweldige informatie in onleesbaar jargon? Het inhuren van een redacteur of zelfs het vrijmaken van ruimte op je budget voor een proeflezer is van onschatbare waarde. Niet alleen sporen zij eventuele tikfouten op vóór de publicatie; ook geven zij nuttige feedback die je uiteindelijke product nog verder kan verbeteren! 

Nu je e-boek helemaal opgepoetst is, is het tijd om ervoor te zorgen dat de inhoud echt aanslaat bij experts of klanten uit de branche. Nodig hen uit om feedback te geven of vraag of je een nuttig product voor hen levert voordat je het uitbrengt! Met een geweldige marketingcampagne daarna bereik je nog veel meer mensen en kom je nog dichter bij de groei van je bedrijf.

9. Publiceer en promoot je e-boek!

Publiceer en promoot je e-boek!

Klaar om je e-book naar buiten te brengen? Er zijn genoeg mogelijkheden om het e-boek te publiceren en te verspreiden. Kies een platform waarmee je de ervaring van de lezer verrijkt met visuals zoals video's of afbeeldingen - een extra touch die lezers zeker zal prikkelen! 

Verhoog ook je online aanwezigheid, bereik een nieuw publiek en verblijd bestaande klanten met jouw nuttige informatie. Dit doe je door jouw e-commerce e-boek te promoten op allerlei verschillende manieren.  

Het promoten van jouw e-commerce e-boek

Breng je e-boek onder de aandacht met een social media blitz! Schrijf boeiende blogberichten en dien ze in op populaire e-boek websites. Vraag invloedrijke mensen in je vakgebied of ze het willen delen in hun netwerken en maak dan een opvallende landingspagina voor mensen met een downloadlink. Bied speciale kortingen of producten aan als stimulans voor het delen - het is een zekere manier om nog meer ogen te krijgen op die prachtige pagina's waar je zo hard aan gewerkt hebt!

10. Meet en analyseer de resultaten

Als je zeker wilt weten dat je e-book een succes is, is het essentieel dat je de resultaten meet en analyseert. Kijk naar zaken als het aantal downloads, hoe lang lezers op elke pagina blijven hangen en in welke secties ze het meest geïnteresseerd zijn. Dit gaat je helpen uit te zoeken welke inhoud het beste aanslaat. Gebruik deze inzichten bovendien voor andere marketinginspanningen of als routekaart voor toekomstige successen!

Conclusie

Als je je bedrijf wilt onderscheiden en je expertise wilt laten zien, dan is een e-commerce e-boek de manier om dat te doen! De sleutel ligt in het maken van een hoogwaardig product met veel onderzoek erachter. Met de juiste redactie en marketing trek je meer lezers aan dan ooit tevoren! 

Maar vergeet de statistieken niet, zodat je weet hoe succesvol dit project uiteindelijk voor je was. Onderneem nu actie als je jouw naamsbekendheid wilt vergroten en tegelijkertijd de klantentrouw wilt verhogen.


Over de schrijver
Mijn naam is Bas urlings, Ik sta ook wel "bekend" als "Ondernemer op Slippers", ik reisde namelijk 2 jaar lang rond de wereld terwijl mijn E-commerce business door draaide en zelfs uitgroeide tot het snelstgroeiende Crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! In 2018 won ik de Crossborder Award en een Gazelle Award als bekroning op deze snelle groei. De belangrijkste groei maakte we op Marketplaces en met name Amazon zo heb ik inmiddels meer dan 14 Miljoen omgezet via Marketplaces en leer ik nu andere ondernemers om succesvol te verkopen op Amazon en Bol.com!
Reactie plaatsen