Wat is ODM (Original Design Manufacturing) en wat zijn de 5 gouden tips?
Wat is ODM (Original Design Manufacturing) en wat zijn de 5 belangrijkste tips?

Wat is ODM (Original Design Manufacturing) en wat zijn de 5 belangrijkste tips?

In dit artikel kijken we even goed naar ODM of Original Design Manufacturing, en wat dit nu eigenlijk precies inhoudt.

Je bespaart tijd en geld, ongeacht de branche waarin je jezelf bevindt, door een goed begrip te krijgen van wat ODM betekent, inclusief de voor- en nadelen.

We benaderen het onderwerp aan de hand van een paar voorbeelden, om je een beter beeld te geven bij het gehele proces van ODM.

Houd er echter rekening mee dat elk besproken element in het algemeen van toepassing is op elke bedrijfstak.

ODM versus OEM (& OBM)

Verschil tussen ODM en OEMWe maken je eerst even bekender met ODM vs. een paar andere termen.

Om het verschil tussen ODM en OEM te begrijpen, moet je goed kijken naar elk van de drie pijlers van moderne productie: OEM, ODM en OBM.

Elke term beschrijft een fase in een continuüm: elke fase wijst op een andere relatie met de markt …een andere reeks vaardigheden en een hoger niveau van creatieve input.

De meeste fabrieken vervaardigden ooit producten op OEM-basis. Velen doen dat nog steeds. Maar in de afgelopen twee decennia, toen de productie steeds geavanceerder werd, zijn bedrijven steeds meer verhuist naar ODM-operaties die eigenlijk een meer toegevoegde waarde hebben.

In de afgelopen jaren zijn veel bedrijven bovendien aan het uitbreiden naar OBM en ontwikkelen ze hun eigen merken, aangezien de adoptie van de “Direct to Consumer” (D2C) -wijze van productie en distributie in een stroomversnelling komt.

Fabrieken houden zich steeds meer bezig met verschillende combinaties van elk, gezien de voordelen die het te bieden heeft.

OEM: Original Equipment Manufacturer

Een OEM-fabriek heeft minimale input in elk onderdeel van het productieproces van een merk en richt zich alleen op productieprocessen in plaats van op ontwerpprocessen.

De fabriek volgt gewoon de instructies van het merk of het adviesbureau dat een productie bestelt.

Geleverd met de CAD-tekeningen, de relevante engineeringgegevens en instructies die alle details tot in de puntjes beslaan, creëren ze het product natuurlijk exact volgens specificaties en het vereiste volume.

Of liever, je hoopt dat ze dat zouden doen. In een ideale wereld, ja. Maar in de echte wereld moet je de volledige QC-verantwoordelijkheid nemen of een agent bij de hand hebben voor QC-inspectie.

OEM-fabrieken besteden vaak bepaalde specifieke processen uit waarin hun personeel niet gespecialiseerd is. Op deze manier vervult de fabriek een coördinerende functie op een hoger niveau voor een merk doordat verschillende processen worden afgehandeld onder één managementregime.

OEM naar ODM evolutieDe ontwikkeling van ODM

Indien je jezelf afvraagt ​​of er een natuurlijk pad is van OEM naar ODM, en dan zelfs naar OBM, bent je op de goede weg.

Een fabriek die enkele decennia geleden begon met OEM, zou een bedrijfsmodel met een hoog volume en een lage marge hebben gebruikt. Dit geldt in het begin veel verschillende fabrikanten.

Maar in de loop van de tijd hebben de aanhoudende stijging van de arbeidskosten en de consistente stroom nieuwkomers op de OE-markt een steeds competitievere omgeving gecreëerd, waardoor bedrijven gedwongen werden om op prijs te concurreren. Het resultaat: steeds dunnere marges.

Kostenbesparing helpt, maar het echte antwoord is productie met toegevoegde waarde die prijsstijgingen rechtvaardigt. Bedrijven verminderen productievolumes, de kwaliteit van de dienstverlening neemt toe, de gemiddelde waarde per eenheid neemt toe, vaak met veel, afhankelijk van hoeveel toegevoegde waarde een bedrijf aan projecten kan toevoegen.

Toegevoegde waarde zit natuurlijk in de vorm van ontwerpdiensten. Daarom is een evolutionaire upgrade naar OEM een andere manier om ODM te definiëren.

Het belangrijkste verschil tussen OEM en ODM is de mate van ontwerpinput van een fabriek die werkt met een merk onder een ODM-regeling.

In tegenstelling tot een OEM-fabriek, staat de ontwerpkennis en expertise van een ODM-fabriek centraal in een productieproject.

Stel dat je in de fietsonderdelen zit …

Een relatief jong bedrijf met de oorsprong van SCADA vanaf het begin in 2012 in ODM. Je kan bv. hoogwaardige producten fabriceren met uitgebreide CNC-bewerkingsfaciliteit, en nauw samenwerken met alle belanghebbende partijen.

Eenmaal voltooid, kan je het ontwerp omzetten in CNC-code (G-code) voor uitvoering door een CNC-machine om ruwe aluminium pedaalvormige blanco’s in de basisstructuur voor het voltooide pedaal te snijden.

Je besteedt het anodiseren en andere afwerkingsprocessen uit …de afgewerkte pedaallichamen worden geretourneerd voor de uiteindelijke montage.

Pedalen met Bluetooth-functionaliteit die het vermogen van een rijder in watt meten, kunnen ook worden meegenomen en zien nu en in de toekomst een stijging omtrent de populariteit ervan.

De fabriek neemt de ruwe ideeën van hun klant en komt in samenwerking met een elektronica-ODM-fabriek tot een ontwerp dat voldoet aan de oorspronkelijke bedoeling van de klant.

Ze kopen lagers, bussen en assen van andere OE-producenten in het proces en installeren ze vervolgens in de CNC-gefreesde pedaalbody’s van SCADA. In dit geval worden er pedalen geproduceerd op OEM-basis zonder enige ontwerpinput.

Voordelen van ODM

Voordelen van ODMHet eerste voordeel is de besparing van tijd en dus geld, doordat je niet vanaf het begin een product hoeft te ontwerpen. Hierdoor kan een merk zich concentreren op het bedienen van haar klantenbestand.

Een merk met deskundige kennis van haar marktniche, de consumenten van de niche en de specifieke kenmerken om zijn bedrijf te laten groeien, zal bv. zelden een vergelijkbare diepgaande kennis van de productiekant hanteren.

Een ODM-partner brengt de vaardigheden en ervaring in het productieproces zonder dat een specifiek merk enige aandacht of middelen hoeft te besteden aan de kwestie van het ontwerp.

De kosten voor het merk zullen doorgaans lager zijn, aangezien de directe kosten voor het merk een rol spelen bij het proces van het vinden en beoordelen van een OEM …het wordt dus allemaal in één stap geregeld.

Een merk maakt ook gebruik van de schaalvoordelen van een ODM, met name in omstandigheden waarin ze grote productieruns hebben van artikelen die in kleinere partijen worden verkocht.

Zelfs wanneer een merk geen grote hoeveelheden koopt, is er nog steeds geld te besparen omdat een artikel in bulk is geproduceerd. Een merk kan zelfs een product delen met een veel groter en bekender bedrijf.

Een belangrijk voordeel is het gemak waarmee in de toekomst wijzigingen in het productontwerp kunnen worden aangebracht. Wanneer een merk al met een ODM aan een bestaand product werkt, kunnen er verschillende kosten en andere wijzigingen tot een minimum worden beperkt.

Nadelen van ODM

Ten eerste, tenzij een merk voordeel haalt uit de specifieke ontwerpmogelijkheden van de ODM waarmee ze samenwerken, zal het product dat op de markt wordt gebracht niet uniek zijn. Dit is echter minder een inherent probleem bij het ODM-model, net zoals bij de merkstrategie.

Wanneer de strategie simpelweg is om marktaandeel weg te nemen van andere merken die in dezelfde ruimte concurreren, dan is er geen probleem.

Uiteraard betekent oppervlakkige differentiatie door middel van productverpakkingen en soortgelijke tactieken dat je in een steeds grotere zee met concurrenten aan het vissen bent, concurreert op prijs en ziet hoe marges verdwijnen in een race naar de bodem.

Bovendien is deze route alleen goed voor bepaalde soorten producten …hierbij kan je bv. denken aan verkopen op wat grotere platformen. Over het algemeen zijn de items die de meeste kans hebben om hun categorieën op dat soort platformen te domineren, de unieke, wat specialere producten die eruit springen of in een bepaalde niche passen. Dat schreeuwt om een ​​serieus gerichte ODM-aanpassing.

Er zijn ook grenzen aan de hoeveelheid speelruimte met kleuren, verpakkingen, maatvoering en materialen die een OEM kan heeft …voordat je daadwerkelijk beter in een ODM-productieproces kunt duiken.

Er is ook de kwestie van intellectueel eigendom. In de meeste gevallen bezit een ODM IP-rechten op jouw product, tenzij je tot een duidelijk gespecificeerde overeenstemming over de kwestie komt. Het is echter duidelijker wanneer het gaat om het maken van mallen …jij bent namelijk eigenaar van de mal en andere merken mogen deze alleen gebruiken wanneer je toestemming geeft.

Alles in een zogeheten notendop, geen nadelen komen voort uit een slecht geplande merkstrategie in plaats van het ODM model zelf.

Het beste gebruik van ODM is voor een merkopbouw-strategie, merkdifferentiatie komt voort uit het nauwkeurig definiëren van jouw USP en vervolgens het vinden van de juiste partner om ervoor te zorgen dat jouw product dit getrouw weerspiegelt.

5 tips in het ODM proces

Indien ODM nieuw voor je is en op zoek bent naar een partner, houd dan rekening met de volgende punten: kosten , doorlooptijd , communicatie en het verkrijgen van monsters zijn belangrijke variabelen in de uiteindelijke levensvatbaarheid van jouw product.

Elke variabele kruist tot op zekere hoogte de andere, maar binnen elk valt één aspect op: namelijk kwaliteit van de communicatie.

Kwaliteit van communicatieNadelen van ODM

Iedereen in het bedrijfsleven heeft de duizelingwekkende frustratie ervaren van communicatie van slechte kwaliteit die leidt tot vertraging op vertraging: geen reactie op communicatie gedurende de weken en maanden.

Taalmoeilijkheden en de culturele misverstanden die voortkomen uit het (mis) gebruik van taal komen veel voor. De woordkeuze en toon van de ene productmanager is de regelrechte onbeschoftheid van een ander, ook al was onbeleefdheid niet de bedoeling.

Het beste beleid is altijd de persoon aan de andere kant het voordeel van de twijfel te geven.

Het echte probleem ligt in de vertraagde antwoorden op vragen, samen met antwoorden die te kort zijn of jouw vragen niet beantwoorden.

Gesprekken aan het begin geven cruciale aanwijzingen voor de kwaliteitsscore van een potentiële partner. Wanneer jij een week of langer moet wachten om “lichte” antwoorden op belangrijke vragen te krijgen, zijn dat rode vlaggen. Blijf potentiële ODM-partners doorlichten om vervolgens tot een juiste “short-list” te komen want het zal namelijk een bepalende factor worden in de totale samenwerking. Het is overigens altijd belangrijk dat in samenwerkingen bij voorkeur vlot gereageerd wordt op belangrijke zaken, en dat er ook geen ruis op de lijn ontstaat al dan niet door bv. taalbarrières. Je wilt namelijk alles in goede banen leiden en daarvoor is het ook belangrijk dat er duidelijke antwoorden komen om vragen en er dus geen misverstanden ontstaan tijdens het proces die later kostbare fouten veroorzaken …let hier dus altijd goed op bij het filteren van potentiële samenwerkingen.

Kosten

De kosten van een afgewerkt product zijn belangrijk. Maar let op, je zult laten zien dat je een groentje bent en dus mogelijk een onderhandelingsnadeel hebt wanneer de eerste vraag die je aan een ODM stelt is: “Hoeveel kost het (eind) product?”.

Er zijn een heleboel factoren die de uiteindelijke prijs beïnvloeden. Verreweg het belangrijkste is de kwaliteit van jouw ODM-leverancier.

Je moet een gedetailleerde evaluatie maken van elke leverancier op jouw shortlist. Een kwaliteitsevaluatie omvat het bezoeken van hun faciliteit, het inspecteren van licenties en certificeringen en gewoon een idee krijgen van de plek.

Je wilt een schone staat van dienst bij lokale en federale overheidsinstanties: kan de fabriek comfortabel werken met minimale kans op willekeurige sluiting? Wat is hun staat van dienst op het gebied van arbeidsverhoudingen?

Het zou helpen om een ​​gedetailleerd overzicht te krijgen van de staat van dienst van de leverancier, eerdere transacties met zijn vorige klanten en financiële gegevens, hoewel de meeste bedrijven dat detailniveau niet zullen verstrekken.

Toch kan je het wel altijd proberen, of althans zoveel mogelijk transparantie en gegevens op te vragen die je vertrouwen in die leverancier groter zal maken …het zijn overigens ook weer dingen die je uitvoert bij het importeren uit China, wanneer je bv. met verkopen op Amazon bezig raakt. Want dan zoek je over het algemeen de beste leveranciers en wil je inkopen via Alibaba om die te vinden …hier kijk je ook naar dat soort gegevens of vraag je om nog wat meer toelichting indien dit gewenst is. Het zijn dus eigenlijk dingen die je op meerdere samenwerkingen zou kunnen toepassen, en dan met name wanneer je op zoek bent naar een leverancier voor producten in dit geval.

Lead time

Original Design Manufacturer leadtimeHet op de markt brengen van jouw product voor jouw beoogde “seizoen” staat centraal in de kostenvergelijking.

Maar het hangt allemaal af van jouw ODM-partner …kan je vertrouwen op hun schattingen die sterk afhangen van hun vermogen om op tijd te leveren?

Kijk in hun geschiedenis met betrekking tot vertraagde productie. Zeker, het is vaak niet eenvoudig om aan deze informatie te komen. Maar hoe harder je in dit stadium werkt, hoe groter de kans dat je een goed gesprek voert en ook uiteindelijk vruchtbare samenwerkingen zal aangaan.

Je moet een goed beeld hebben van hun volledige toeleveringsketen, van begin tot het moment dat de container bij jouw magazijn aankomt. Je kan dan jouw eigen geïnformeerde evaluatie maken van hoeveel tijd er van begin tot eind nodig zal zijn. En dat is ook uiterst belangrijk om te weten, gezien je wilt dat processen goed en op tijd verlopen …zodat ook alles wat erna komt goed verloopt.

Samples

Het inspecteren van productmonsters is essentieel …en ook dit is weer een proces wat je eigenlijk in meerdere gebieden ziet plaatsvinden. Bij verkopen op Amazon zal je samples laten versturen door je fabrikanten, en soms ook nog weleens een kwaliteitscontrole in China laten uitvoeren om er zeker van te zijn dat je producten aan alle wensen en eisen voldoen. En we slaan dit bruggetje om je aan te tonen dat dit hele normale processen zijn om te waarborgen dat alles goed zal verlopen in het proces. Want op die manier krijg je dus extra zekerheid dat je geen tijd en geld verspilt, en gelijk verder kan met alles …en dat niet hoeft te corrigeren tussendoor of aan einde van de rit.

Dat is hoe je bevestigt dat jouw potentiële ODM-partner jouw product daadwerkelijk kan maken …je krijgt ook een aardig idee van de kwaliteit van hun vakmanschap.

En we zeggen hierbij “aardig” omdat een fabriek je wellicht een zorgvuldig samengestelde reeks samples stuurt (het wordt ook weleens “golden” samples genoemd, waarbij die van hoogstaande kwaliteit zijn om klanten binnen te halen, maar daarna bv. en daarna kwaliteit wordt ingeboet om kosten te besparen. Het is vanzelfsprekend niet zo zwart / wit …maar wel iets waar je rekening mee moet houden en het dus ook in de gaten moet houden.

Tenzij je jaren of decennia ervaring hebt in het omgaan met OEM- of OBM-fabrieken of samenwerkende leveranciers, is het vaak het beste om een ​​agent te vinden die je in het proces kan helpen. In de Taiwanese toeleveringsketen voor bv. fietsonderdelen spelen handelsbedrijven die rol.

Het wordt dan jouw taak om potentiële handelsbedrijven grondig door te lichten en ze te behandelen in de vorm van een fabriek.

En dan nog tot slot …

“Doe je huiswerk” luidt het cliché. Maar het is waar. Zorg er dan ook voor dat je genoeg onderzoek verricht om alles tot een goed einde te brengen.

Het kan zijn dat je niet rijker uit de ervaring komt dan je erin ging. Maar wanneer je in dit stadium alles gemakkelijk maakt, kom je er misschien wel armer uit.

Wanneer je alle resultaten van jouw onderzoeken samenvoegt, zou je in één oogopslag moeten kunnen zien welke ODM’s waarschijnlijk de beste partners zullen zijn en dat je onder meer doen aan de hand van onderstaande vragen (en natuurlijk meer dingen welke je uitzoekt).

• Wat is de totale doorlooptijd van de productie?
• Wat zijn de essentiële details van maatwerk? Hoe werkt dat nou echt?
• Hoe reageren ze op communicatie?
• Zijn jouw verwachtingen realistisch met betrekking tot jouw algemene bedrijfsdoelstelling wanneer jij eenmaal een leverancier hebt gekozen?

Jouw vaardigheid bij het selecteren van de juiste ODM is de sleutel tot jouw succes …zorg er daarbij voor dat je alle correcte stappen neemt om het uitkiezen van samenwerkingen in goede banen te leiden.

OBM: Original Brand Manufacturer

OBM is de meest volwassen fase van het OEM-ODM-OBM-continuüm waarin fabrieken producten ontwerpen en produceren onder hun eigen merk.

De fabrieken in bv. Taiwan begonnen allemaal op OEM-basis, sommige zelfs 70 jaar geleden.

Giant en Merida (in het voorbeeld van fietsonderdelen) zijn waarschijnlijk de meest bekende OEM-bedrijven in de fietsindustrie met eigen merkfietsen van wereldklasse. Beide bedrijven zijn ook uitgebreid betrokken bij ODM en werken samen met veel van de meest prestigieuze merken in de fietsenindustrie.

Giant heeft lang de frames en vorken van Trek geproduceerd …ze hebben ook producties gedaan voor Colnago en Yeti. Merida is vooral bekend voor de framemaker van Specialized.

Beide bedrijven hebben ook hun eigen, lang gevestigde, goed aangeschreven merken.

Een minder bekend voorbeeld is het merk Ibera van Masslord. Iedereen die een bidonhouder op Amazon koopt, heeft waarschijnlijk een Ibera-model gekocht. Bezoekers van Taipei Cycle zouden zien dat de Ibera-stand een muur deelde met de Masslord-stand: één bedrijf, twee stands.

In feite is dit maar een voorbeeld …er zijn zoveel andere producten waarbij je ziet dat er een transitie plaatsvindt naar OEM, naar ODM en OBM (wellicht is het voor jou ook interessant).

JDM: Joint Design Manufacturers

Ik noem JDM, zoals het vaak voorkomt, vooral met betrekking tot Electronics Manufacturing Service Providers (EMS).

Beschouw Joint Design Manufacturing in de vorm van een variatie op, of zelfs een uitbreiding op ODM. Het bedrijf dat een product uitbesteedt, werkt bij alle aspecten van ontwerp en fabricage nauw samen met de productie-entiteit.

Teams van beide kanten werken samen om obstakels aan te pakken, samen te werken aan ontwerpherzieningen en testimplementatie, tot werkstromen op een fabrieksvloer en meer.

Dit model is mogelijk beschikbaar in een reeks functies die twee bedrijven verenigen omtrent termen van een bepaald project. JDM-bedrijven zijn echter afgestemd op de specifieke eisen van deze manier van samenwerken en zijn er daarom in gespecialiseerd.

Het toepassen van dit soort processen kan dus flink wat voordelen opleveren, zolang je er maar op de correcte wijze mee aan de slag gaan …en goed kijkt hoe je de beste samenwerkingen kan realiseren met leveranciers omdat het een bepalende factor is voor het creëren van jouw eigen succesverhaal met ODM of andere varianten op dit proces.

Samenvatting

Of je nu te maken hebt met potentiële OEM-, ODM- of OBM-leveranciers, onderzoek is de sleutel tot het identificeren van de beste optie.

Merken die maximale inspanning (en een solide budget) steken in het identificatieproces, zullen de kans op een kostbare fout enorm verkleinen …succes!

Over de schrijver
Hi Plazatalker, hopelijk vond je het blog artikel interessant en heb je er iets van op kunnen steken! Wil je met mij in contact komen? Mijn emailadres is: Marciano@plazatalk.nl
Reactie plaatsen