Voorkom deze 20 valkuilen als je gaat importeren uit China!
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 april 2019 

Voorkom deze 20 valkuilen als je gaat importeren uit China!

Ben je nieuw met inkopen doen in China, dan zal je moeten uitkijken voor de nodige beginnersfouten. Maar ook voor de meer ervaren importeurs, liggen er kostbare valkuilen op de loer. Tijdens importeren uit China zijn er veel zaken waar je op moet letten, wat je nu wellicht nog niet doet.

We gaan daarom in dit artikel 20 valkuilen van importeren uit China behandelen, die je helpen tijden jouw avontuur. Neem ze goed door om te leren hoe je onnodige kosten bespaart, succesvoller wordt en meer winst kan maken!

Ben je er klaar voor? Lees hieronder dan vooral verder!

20 valkuilen van importeren uit China

Tijdens je inkopen in China moet je goed op de hoogte zijn van hoe alles werkt. Hierbij zijn foutjes snel gemaakt en die kunnen een cruciale rol spelen in hoe het proces verder verloopt. Het gaat verder dan alleen maar je producten, ook het omgaan met leveranciers en andere zaken komen aan de orde.

Hieronder vind je 20 valkuilen waarvan je zeker op de hoogte moet zijn, voordat je gaat importeren uit China.

1. Slechte eerste indruk

Misschien denk je dat het onnodig is jezelf goed te presenteren bij het versturen van je eerste e-mail naar leveranciers. Zonder nadenken en verdere presentatie, stel je gelijk de finale vraag.

Om een paar voorbeelden te geven:

• Ik wil product “x” importeren en ontvang graag een voorstel.
• Kunnen jullie me een prijslijst sturen van jullie producten?
• Maken jullie ook product “x”, ik heb hier “x” stuks van nodig. Wat is jullie prijs?

De leverancier zal waarschijnlijk verbaasd zijn en denken:

• Wie ben jij?
• Misschien ben je iemand die alleen maar vragen stelt.
• Je komt niet over als een serieuze koper.
• Het aan je verzoek voldoen kan weleens heel veel tijd gaan kosten.
• Hier is geen handel voor.
• Ik denk niet dat het mijn tijd en inzet waard is.

Maak een goede eerste indruk!

Door jezelf slecht te presenteren, is het resultaat meestal dat leveranciers je een niet al te best of zelfs geen voorstel doen. Zorg er dan ook voor dat je jezelf wel goed presenteert. Vertel iets over je bedrijf (een beetje overdrijven hierin mag), wat je bedoelingen zijn en ga daarna over tot zaken.

2. Geen back-up leverancier hebben

Je stuurt een e-mail naar meer dan 50 leveranciers, maar slechts 2 hebben er gereageerd. De een heeft je verder geen voorstel gestuurd, de ander doet je echter een redelijk goed aanbod.

Komt dit bekend voor? Het gebeurt regelmatig en je weet niet altijd waarom er maar 2 van de 50+ een reactie sturen.

In ieder geval, je hebt een aanbod binnen en het lijkt je wel wat om met deze leverancier in zee te gaan. Je wilt immers ook niet opnieuw naar 50 of meer leveranciers een e-mail sturen, omdat dit weer extra tijd kost.

Maar waarom is het niet hebben van meer opties riskant?

1. Je bent niet helemaal op de hoogte van de marktsituatie, omdat je maar 1 aanbod hebt ontvangen.

2. Er kan altijd iets mis gaan tijdens het importeren uit China. Besluit je ergens tijdens het proces toch niet verder te willen met deze leverancier? Dan heb je geen andere leverancier tot je beschikking. Je zal nu weer helemaal overnieuw moeten beginnen, wat je veel extra tijd en geld kost.

Zorg dus altijd dat je meer dan 1 voorstel ontvangt!

3. De aanname dat een leverancier alles begrijpt

Het doen van aannames, is een van de gevaarlijkste dingen tijdens het importeren uit China. Vaak wanneer je de aanname doet dat alles wel goed gaat, gebeurt meestal het tegenovergestelde.

In welke situaties zou je bepaalde aannames kunnen hebben?
Hieronder vind je er alvast twee.

1.Te makkelijk aannames doen bij een taalbarrière

Bij de Chinese fabrieken waar je zaken mee doet praten ze vaak Engels, maar wel als tweede taal. Zo kan het voorkomen dat de persoon met wie jij zaken doet, niet alles tot in de puntjes begrijpt. Het kan ook voorkomen dat ze niet gelijk vragen gaan stellen, omdat hij of zij niet onprofessioneel wil overkomen. En hierdoor jouw als klant inclusief al jouw orders dreigt mis te lopen.

2. Je komt er niet echt goed uit over details

Verder kan het ook mislopen bij het doornemen van details, tijdens je communicatie met Chinese leveranciers.

Maar in wiens voordeel is dit? Precies, die van de fabrikant. Deze kan nu makkelijker omgaan met de kwaliteit van je producten, prijs of shortcuts bedenken om er een slaatje uit te slaan.

Neem dan ook alles goed en tot in detail door, waarbij je zorgt dat het ook echt duidelijk is. Hiermee waarborg je in ieder geval dat jij en de leverancier elkaar begrijpen!

4. Niet duidelijk aangeven wat je wilt en nodig hebt

Wat ook soms voorkomt is dat de wensen en eisen van een product niet duidelijk genoeg worden gemaakt (en waarom).

Hieronder vind je wederom 2 voorbeeld situaties.

Weinig leveranciers reageren op je verzoek, omdat je onduidelijk bent

Het kan gebeuren dat je niet duidelijk en specifiek genoeg bent, waardoor veel leveranciers afhaken. Hierbij kan het natuurlijk heel goed zijn dat je wel duidelijk wensen en eisen hebt, maar deze niet goed overbrengt. Is echter alles nog onduidelijk? Dan gaan Chinese leveranciers meestal niet wachten tot jij de boel een keertje op orde hebt.

Goede leveranciers worden buiten de deur gehouden, vanwege het “wensen en eisen” dilemma

Wanneer je gaat importeren uit China, zoek je leveranciers die kunnen voldoen aan je vraag. Hierbij kan het voorkomen dat je goede leveranciers te snel aan de kant schuift.

Ook moet je onderscheid maken tussen wat je wenst en wat je echt nodig hebt, het verschil zie je hieronder:

1. Je eigen wensen en eisen voor een bepaald product, oftewel de specificaties waarvan jij denkt dat ze een probleem oplossen.

2. De werkelijke specificaties, waarmee je het probleem ook echt oplost!

Stap daarom niet te snel naar andere leveranciers, puur omdat een leverancier niet aan jouw wensen en eisen kan voldoen. Geef aan waarom je iets wilt toepassen op jouw producten. Het kan zomaar zijn dat de leverancier met een veel betere oplossing komt!

5. Te vroeg en agressief onderhandelen

Het is meer een goede tip op het gebied van relatiemanagement voor je bestaande leveranciers. Ga niet onderhandelen over een mogelijke prijs met je leverancier, wanneer hier geen order achteraan kan plaatsen. Te vroeg starten met onderhandelen met niks in handen, komt de relatie tussen jou en je leverancier niet ten goede.

Wanneer je een betere prijs probeert te onderhandelen, denkt de leverancier dat er een order aankomt voor hun. Ze proberen op verschillende manieren voordeel te bieden, om de order binnen te halen. Volgt die order niet, dan zullen ze een volgende keer niet snel dezelfde moeite doen voor je.

Ga ook niet te ver in het onderhandelen. Beide partijen (zowel jij als jouw leverancier) proberen een bedrijf te runnen en winst te maken. Te absurde kortingen proberen te onderhandelen, kan leveranciers afschrikken verder zaken te doen met je. Het maakt importeren uit China bij goede leveranciers moeilijker voor je.

6. Concurreren met grote merken in een prijzenoorlog

De grote en bekende merken hebben meestal zeer goede kanalen voor het afnemen van hun producten. Het is dan ook niet heel slim (en helemaal niet wanneer je klein bent en net begint) hiermee te concurreren. Je producten importeren uit China om een regelrechte prijzenoorlog te ontketenen met deze bedrijven, is niet handig!

Wat zijn dan wel goede tactieken om te gebruiken?

1. Differentiatie
Zorg ervoor dat je producten anders zijn en afsteken bij de rest, maak ze aantrekkelijker voor je doelgroep.

2. Merkwaardering
Creëer een merk en doe aan branding, dit werkt meestal als een magneet. Je klanten zijn hier gevoelig voor en komen zo vaker bij je terug.

3. Service
Wil je dat nog meer klanten bij je terugkomen?
Zorg er dan voor dat je service niks te wensen over laat!

Door een geweldige service te bieden, komen klanten graag bij je terug. Verder zullen ze ook niet gauw op zoek gaan naar een ander merk.

7. Onjuiste verpakkingen gebruiken

Genoeg importeurs doen bij importeren uit China de aanname dat producten wel goed worden verpakt. De leverancier zal immers wel veel ervaring hebben met het exporteren en de juiste verpakkingsmaterialen gebruiken. Het is toch belangrijk hier zelf ook voldoende aandacht aan te besteden. Het is namelijk geen vanzelfsprekendheid dat het altijd goed gaat!

Of je de producten nu via lucht- of zeevracht laat exporteren, controleer bij je leveranciers hoe de producten worden verpakt. Het kan geen kwaad dit te vragen, maar wel wanneer producten niet goed verpakt zijn en beschadigd aankomen.

Gebruik je FBA van Amazon (Fulfillment by Amazon)? Dan zal je moeten controleren aan welke eisen je verpakkingen dienen te voldoen. Vervolgens geef je dit door aan jouw leverancier, zodat die de juiste verpakkingsmaterialen gebruikt om te voldoen aan deze eisen.

8. Het niet opvragen van samples voordat er echt besteld wordt

Er bestaan verschillende soorten samples die je kan opvragen bij een leverancier. Het is zeker bij de plaatsing van grote orders belangrijk dat je een sample opvraagt van je product. Met zo’n sample kan je namelijk heel goed testen of alles naar wens is. Denk hierbij aan hoe het product is gemaakt, kwaliteit, kleurovereenkomsten, afmetingen, specifieke kenmerken en functies. Je kan het product ook gebruiken, om te zien hoe jij het in de praktijk ervaart. Laat dit ook doen door anderen zoals familie, vrienden en kennissen.

Een sample is de beste manier om misverstanden over het product uit de weg te helpen met je leverancier!

Tip bij het opvragen van samples!

Neem ook de details en verzendkosten met je leverancier door voor de sample. Sommige leveranciers maken van de gelegenheid gebruik. En willen je graag nog meer samples sturen van andere producten die ze maken. Dit kan ertoe leiden dat je (verzend)kosten voor de sample omhoog gaan. Daarbij wil je wellicht alleen maar 1 product importeren uit China en heb je momenteel geen interesse in andere producten. Vraag je leverancier anders deze items online te tonen, zodat jij kan zien of het iets is voor je.

9. Een order plaatsten ondanks de taalbarrière

Wanneer jij en je leverancier verschillende talen spreken, kan het voor leveranciers soms lastig zijn alles te begrijpen. Zelfs wanneer beide partijen dezelfde taal spreken, kunnen er in sommige gevallen misverstanden ontstaan. In China spreken ze meestal Engels als tweede taal en soms is dat zelfs niet eens het geval.

Wat gebeurt er wanneer 2 partijen over verschillende dingen praten, maar gedacht wordt dat het over hetzelfde gaat? Het is soms lastig voor leveranciers om alle producteigenschappen goed te snappen. Zeker wanneer vertaaltools niet altijd 100% correct zijn.

Je kan ervoor kiezen om te investeren in de nodige taalassistentie, wanneer je dit nodig acht. Het belangrijkste is dat de producten aan je verwachtingen voldoen. Verder wil je ook voorkomen dat je door onduidelijkheden in de maling genomen wordt.

10. Wachten op de perfecte leverancier

Je wilt natuurlijk een leverancier vinden die perfect aan al jouw wensen en eisen voldoet. Zo wil je de beste kwaliteit, prijs, service, productietijd, betalingstermijnen, voorwaarden en nog veel meer.

Tijdens het zoeken wacht je net zo lang tot er een leverancier tussen zit die hier 100% aan voldoet. In de tussentijd hebben je concurrenten het grootste deel van de markt al ingepikt. Op het moment dat je toch besluit de markt te betreden, is de trend alweer voorbij.

Er bestaat niet zoiets als de beste leverancier. Je kan altijd tegen problemen aanlopen, klein of groot. Zorg dat je voor de best mogelijke optie gaat, maar blijft niet wachten tot alles 100% perfect is.

11. Het verzoeken van exclusieve verkooprechten

Je wilt alle verkooprechten en de enige exclusieve verkoper zijn van een product, in een bepaald gebied. De leverancier werkt hier echter niet aan mee.

Wat is de reden dat ze nee zeggen? Je leverancier neemt ook orders aan van andere verkopers, zeker wanneer producten goed verkopen.

Leveranciers vragen om exclusieve verkooprechten, kan ertoe leiden dat ze geen winst maken op andere orders die ze krijgen. Wil je toch een positief antwoord krijgen dan zal je duidelijk moeten zijn in je orderaantallen. Verder ook welke plannen je hebt en de potentie ervan.

12. De productie niet volgen

Nadat je een Chinese fabrikant hebt gevonden om je producten te importeren uit China, kan de productie starten. Je doet de eerste aanbetaling en gaat er verder vanuit dat alles op rolletjes verloopt.

Nu kan het dat je een paar dagen voordat de productie klaar is, vraagt naar de verzenddatum van je producten. Maar een heel ander antwoord krijgt, dan je had verwacht.

Het blijkt namelijk dat er tekorten zijn opgetreden in grondstoffen en de productie nu pas begint. Of dat het design iets is aangepast, maar verder niet uitmaakt voor het eindproduct. En meer van dat soort ongein.

Zorg ervoor dat je gedurende het productieproces, op de hoogte blijft van de progressie. Zo kom je niet voor verassingen te staan.

13. Niet inspecteren van producten

Hierop volgend kun je dit soort zaken ook voorkomen met een goede kwaliteitsinspectie voor je producten.

Het kan hier gaan om productinspecties:

• Voor de productie
• Tijdens het productieproces
• Nadat de productie gereed is
• Voordat je producten worden verzonden

Verder kan je ook duidelijke vereisten overeenkomen voor specificaties en kwaliteit, die je samen op papier zet. En waarbij je de producten tijdens het proces kan traceren. Het goed informeren en samenwerken met partijen die de controles uitvoeren, is hierbij heel belangrijk.

14. Teveel vooraf betalen

Bij importeren uit China betalen sommige importeurs teveel, of zelfs het complete bedrag voor de productie op voorhand. Hierbij mag het duidelijk zijn dat de fabrikant in het voordeel is. Wanneer deze onprofessioneel is, kan er laks worden omgegaan met de productie. Ze hebben het geld immers al binnen. Ook kan het zijn dat andere importeurs hoger op de prioriteitenlijst komen te staan.

Een tip voor wat meer veiligheid bij betalen!
Controleer of de bedrijfsnaam van de officiële website gelijk is aan alle andere vermeldingen. De bedrijfsnaam moet overeenkomen met die op Alibaba, certificaten en bankaccount van de leverancier.

15. Goederen niet verzekeren

Er zijn verschillende manieren van verzekeren mogelijk. Vrachtverzekering (cargo insurance) dekt risico’s bij vracht die kwijtraakt of beschadiging van de vracht tijdens het verzendproces. Of dit nu via land, lucht of zee gaat.

Er kunnen incidenten voorkomen zoals beschadiging, diefstal of ongevallen waarbij de producten kapot gaan. De kans mag dan wel heel klein zijn, het kan altijd een keer voorkomen.

Normaal gesproken zijn deze verzekeringen niet al te duur. Wanneer je niet kiest voor het verzekeren van je vracht en er wel iets gebeurt, heb je geen enkele dekking. Het betekent dat je al jouw producten en investeringen (tijd en geld) kwijt bent van jouw project.

16. Fabriek niet kunnen bezoeken

Voor je gaat importeren uit China, kan het zijn dat je eerst de fabriek wilt bezoeken. Zo kan je zien hoe het er daar aan toe gaat. Wanneer een fabrikant moeilijk doet over het bezoeken van de fabriek, kan het zijn dat ze iets te verbergen hebben.

Hieronder een paar voorbeelden van antwoorden die je kan verwachten:

• Door zware sneeuwval is een deel van de productie stilgelegd.
• We zitten in de verhuizing naar een nieuwe fabriek en de oude is een puinhoop.
• We liggen te afgelegen en zijn moeilijk te bereiken.

Hoewel het waar kan zijn, is het ook mogelijk dat ze liever niet hebben dat je langskomt. Klinkt het teveel als een excuus, dan zal je de fabrikant eerst moeten verifiëren. Een goede methode hiervoor is het opvragen van bedrijfsdocumenten, hierin kan je veel informatie terugvinden.

17. Beschermen van intellectuele eigendommen

Zorg er bij het importeren uit China ook voor dat je intellectuele eigendommen beschermt.

Er zijn voorbeelden waarbij verkopers producten laten produceren, maar anderen met de rechten aan de wandel gaan. Dit kan ertoe leiden dat je producten in beslag worden genomen door de douane, of zelfs oplopen tot rechtszaken.

Je kan dit voorkomen door je merk te registreren. Ook waar je leveranciers (fabrikanten) zitten gelokaliseerd (zodat ook hun er niet me je idee vandoor gaan).

Het komt ook soms voor dat leveranciers jouw producten tonen op hun website of via andere uitingen. Om dit te voorkomen zal je dit tot in detail moeten aangeven in het contract. Geef hierbij aan dat het onacceptabel is jouw design, patent of andere zaken te gebruiken.

18. Verboden producten importeren

Er zijn producten die je niet zomaar mag importeren uit China, of waaraan speciale regels zitten verbonden.

Om problemen te voorkomen doe je er verstandig aan dit eerst te onderzoeken. Zo voorkom je verassingen en loop je niet het risico dat de douane je goederen in beslag neemt. De douane kan hiervoor verschillende redenen hebben.

19. Belasting niet op orde hebben

Ondanks dat er veel partijen betrokken zijn bij het importeren uit China moet je 1 ding goed beseffen. De belastingplicht ligt bij jouw en jij dient dan ook te zorgen dat alles volgens wetten en regels verloopt. Natuurlijk kan je advies krijgen over bepaalde zaken, maar controleer het altijd nog even via officiële kanalen. Zo voorkom je dat er zaken niet in orde zijn!

20. Te makkelijk omgaan met papierwerk

Wellicht ben je er liever niet mee bezig. Maar zorg ook dat alle papieren die je ontvangt en nodig hebt goed bewaart worden. Je zal al het papierwerk en documenten netjes moeten opslaan en dienen te bewaren op een veilige plek. Zo heb je bepaalde papieren nodig voor importeren uit China. Tevens heb je ook alles bij de hand voor wanneer je even iets wilt inzien.

Samenvatting

Nu je klaar bent met lezen van dit artikel zal je denken dat importeren uit China een heel avontuur is. En dat is het ook!

Hoewel het een interessante manier kan zijn om handel te drijven, is het wel zaak dat jij weet wat je doet.

Met deze 20 valkuilen ben je in ieder geval goed voorbereid, waarmee je een voorsprong hebt op de rest!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies