Verkopen op Amazon Duitsland - Waar moet je op letten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 april 2019 

Verkopen op Amazon Duitsland - Waar moet je op letten?

Je wilt uitbreiden en besluit om voor je verkopen over de grens te gaan handelen via Amazon. Nu kan je daarbij jezelf een hoop werk uit handen laten nemen door gebruik te maken van de expertise en de services van Amazon. En de meest voor de hand liggende reden is uiteraard het grote publiek wat je aantrekt via Amazon! Maar natuurlijk blijven er zaken waarbij je zelf verantwoordelijk blijft. Neem bijvoorbeeld alleen al de afhandeling van de BTW. Kies je voor verkopen bij Amazon Duitsland, dan is het ook handig als je stilstaat bij specifieke gewoontes van het land. Of denk ook maar eens aan feestdagen die invloed kunnen hebben op jouw verkopen!

Amazon Duitsland is er 1 van 5…

Verkopen via Amazon is de kans hebben om met één account te verkopen op 5 grote platforms van Amazon in Europa. In dit artikel zullen we ons vooral bezig houden met het platform Amazon Duitsland. De overige verkoopplatforms zijn in Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frankrijk. Je kunt per platform aangeven in welke landen je vervolgens handelen wilt, want niet ieder land heeft immers een platform. Ben je bijvoorbeeld vooral gericht op handelen met België, dan zal je dit ook via het platform van Amazon Duitsland doen.

Waarom Amazon Duitsland?

Waarom zou je als Nederlands bedrijf willen verkopen in Duitsland? Natuurlijk is die vraag niet zo moeilijk om te beantwoorden. Het afzetgebied in Duitsland is immers zo’n 5x zo groot, is dichtbij en ook niet onbelangrijk: het land is bekend. De burgers, jouw klanten, verschillen niet zozeer met jouw Nederlandse klanten dat jij er rekening mee moet houden. Maar wil je ze bereiken, dan zal je ze wel moeten kunnen benaderen. En het liefste in het Duits, want daardoor wordt er eerder bij je gekocht dan dat ze kopen bij buitenlandse webshops. Amazon Duitsland is een grote speler op de Duitse markt, dus dat zit wel goed. Of je nu zelf voor de verzending zorgt of dit door Amazon laat doen, het moet goed gebeuren. Duitse klanten zijn kritisch (en terecht, toch?) en verkopen via een gewaardeerd platform, wat Amazon is, zal ze een gevoel van vertrouwen geven waardoor ze sneller met je in zee zullen gaan.

Duitse teksten

Je wilt handelen met Amazon Duitsland en nu je weet dat de Duitse klant kritisch is en het liefste in Duitse shops koopt, snap je ook dat het heel belangrijk is hoe jouw producten dus gepresenteerd worden. Bedenk dan ook goed welke tekst jij bij je artikelen plaatst. Zorg voor een correcte Duitse tekst, die niet alleen te begrijpen maar zeker ook foutloos is. Dit schept immers vertrouwen. Wat doe jij als je een tekst ziet staan, die letterlijk vertaald is uit het Engels? Zinnen, die voor geen meter lekker lopen en waarbij de taalfouten om je oren vliegen? Iets binnenin je gaat toch waarschuwen dat het niet klopt, toch? Hou daar dus rekening mee. Je kunt nu beter iets meer tijd of geld investeren om dit goed te krijgen, zodat er meer klanten geïnteresseerd zullen zijn! Die extra tijd en eventuele kosten voor een vertaler zijn zo weer terug verdiend.

Ook Duitse reviews krijgen

Natuurlijk is het, in navolging op bovenstaande, ook handig om Duitstalige reviews te krijgen. Veel mensen hebben immers de neiging om bij onbekende artikelen of aanbieders op zoek te gaan naar reviews. Als zij reviews zien in hun eigen moedertaal, biedt dit ook alweer meer vertrouwen! Stuur je een factuur, vraag dan direct om een review, bijvoorbeeld.

BTW Duitsland

Goederen leveren aan Duitsland houdt in dat je BTW verschuldigd kan zijn aan onze oosterburen. Kan, inderdaad, want dat hangt af van de hoogte van jouw omzet. Deze bedragen verschillen per land en zoals alle belastingen zullen deze ook regelmatig veranderen. Daarbij moet je rekening houden met de vraag of jouw klant BTW plichtig is of niet. En of het betreffende land binnen of buiten de Europese Unie ligt. Verkoop je aan een particulier? Dan bereken je de BTW die jouw klant in zijn land moet betalen! Verkoop je aan een klant (bedrijf) die wel btw-aangifte moet doen? Worden jouw goederen ook vervoert naar dat land? Dan is er sprake van een 0%-tarief (intracommunautaire verwerving). Wil je hier meer over weten dan kan je bij de belastingdienst meer informatie krijgen. Overigens is er voor verkopen aan particulieren in het buitenland sprake van een drempelbedrag!

Wat jij verder moet doen naast de factuur met 0 % BTW opstellen, is de leveringen opgeven bij de btw-aangifte. Hier wordt standaard om gevraagd bij het invullen van je opgave. Je geeft deze op bij “Opgave intracommunautaire prestaties”. Je moet misschien aangifte doen in het EU-land waar je geleverd hebt. De belastingdienst kan je vertellen hoe je je bij dit land kan registreren. En ook kunnen zij je vertellen welke verplichtingen je verder hebt.

Nu klinkt dit misschien niet eens zo ingewikkeld. Er zijn echter heel veel uitzonderingen en afwijkende regeltjes, waardoor het soms even zoeken is naar de juiste weg. Denk alleen al aan het feit of je nu de BTW van Nederland moet gebruiken (dus 9 of 21%) of die van Duitsland? Dit is immers o.a. afhankelijk van jouw omzet! De belastingdienst is dan waarschijnlijk de beste plek om te informeren. Maar:

Amazon biedt ook een btw-service aan, waarbij je kan abonneren voor de landen: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen en Tsjechië. Je abonneert je per land en op een vrij eenvoudige manier wordt via Amazon Seller Centre jou de gegevens verstrekt wat je aan wie moet betalen wat betreft de btw.

EFN of PAN: welk fulfilment optie kies jij?

Ook wat betreft de btw is er nog een andere oplossing. Je kunt er namelijk voor kiezen om voor European Fulfilment Network (EFN) te kiezen. Hierdoor is er maar 1 land waar jij de btw mee moet verrekenen. Een nadeel hierbij is dan echter wel weer dat je cross border fees moet gaan betalen. Iedere keer dat er een product verzonden wordt naar een ander land dan waar jouw goederen liggen opgeslagen, betaal je deze fees. Omdat deze ongeveer tussen de 2 en 6 euro kosten, is het natuurlijk afhankelijk van de waarde van jouw product of dit slim is. Amazon biedt ook Pan European Fulfilment (PAN) aan. Hierbij betaal je juist geen cross border fees en Amazon verspreidt de producten over meerdere landen. Het is voor jou dus alleen een kwestie om de goederen naar dat ene punt te sturen en zij verdelen dit. Je hebt zo niet de extra kosten van deze cross border fees, maar je zult wel op moeten letten qua omzetbelasting. Je kunt ervan uitgaan dat je in dit geval in meerdere landen btw zult moeten afdragen. Voor ieder persoonlijk dus een kwestie van rekenen en de overige extra werkzaamheden in ogenschouw nemen, en dit vergelijken met de omzet die je draait. Wat is voor jou dan het voordeligst: zowel in geld als in administratieve rompslomp (wat uiteindelijk toch ook geld kost…).

Of je nu voor de ene of de andere optie kiest, je zult dus btw moeten betalen aan minimaal 1 land buiten Nederland: in dit geval Duitsland. Jouw goederen liggen immers in het buitenland opgeslagen. Kies je voor eigen afhandeling (Merchant Fulfilment) dan heb je te maken met het drempelbedrag.

Factureren

Amazon doet veel, maar de factuur maak je zelf op! Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn er eisen aan een factuur. Zo moeten jouw bedrijfsgegevens er duidelijk op vermeld worden, zoals het adres, je KvK nummer en je btw-nummer. Bij particulieren hoort jouw verkoopprijs inclusief btw te zijn. Toch moet je op de factuur wel het btw-bedrag apart vermelden. Vergeet ook niet dat je jouw Duitse btw-nummer dient te vermelden op je factuur als de btw in Duitsland betaald moet worden!

Zelf verzenden

Wil je toch liever zelf de afhandeling doen? Ook dat kan bij Amazon. Maar wat betekent dit in het geval van verkopen aan bijvoorbeeld Duitse burgers? In dit geval dus de btw-kwestie, waarbij je bij een lage omzet btw afdraagt aan Nederland en boven het drempelbedrag aan Duitsland.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat jij ook moet zorgen voor een eigen klantenservice. Hoe goed is jouw Duits en op welke tijden kan jij bereikbaar zijn? Bedenk dat de klant tegenwoordig een beetje verwend is en verwacht dat ze praktisch dag en nacht antwoord kunnen krijgen bij klachten of overige vragen. Kan jij die service bieden?

Ook zal je bij een verkoop snel en goed het verpakken en het vervoer voor elkaar moeten hebben. De verzending heeft waarschijnlijk meer tijd nodig dan verzending door Amazon zelf. Zij leveren immers vanuit Duitsland zelf. En de klant wil nu eenmaal graag zo snel mogelijk geholpen worden!

Denk je niet dat jouw product in grote aantallen verkocht gaan worden, dan kan je natuurlijk het eerst op deze manier doen, zodat je geen grote voorraden bij Amazon hebt liggen.

Feestdagen

Nog een leuke tip: hou rekening met het aanbieden van jouw artikelen met de feestdagen in Duitsland. Sommige artikelen gaan immers sneller in bepaalde tijden van het jaar, vaak onder invloed van een feestdag. Om maar een voorbeeld te noemen: verkoop je parfums? Hou dan rekening met Moederdag en lanceer een bijzonder product een paar weken voor die datum. Uiteraard met een mooi verkoop verhaal rondom moeders, die het zó verdienen!

De feestdagen in Duitsland zijn uitgebreider dan bij ons en kunnen per deelstaat verschillen. Veelal zijn ook hier de dagen gelinkt aan Christelijke zaken.

Waarom alleen kiezen voor verkopen op Amazon Duitsland?

Je kan zo je eigen redenen hebben om alleen te willen verkopen via Duitsland. Je hebt geen zin in alle verwikkelingen rondom de btw in verschillende landen, bijvoorbeeld. Of je verwacht niet dat jouw product in andere landen aan zal slaan. Maar uiteraard is het wel te overwegen om voor meerdere platforms te gaan. Zeker als je kiest voor het afhandelen van de orders door Amazon (Fulfilment Bij Amazon). Een veel groter bereik, zonder al te veel extra werk: dat biedt toch interessante opties?!

Opvallen!

Nu ben je niet alleen. Amazon Duitsland heeft immers meer verkopers op zijn platform. Dus hoe moet je je nu onderscheiden van de rest? Natuurlijk kan je dan gaan denken aan jouw service en kwaliteit van het product. Maar wat nu als er al zo veel anderen exact hetzelfde A-merk verkopen? Zie dan maar eens onderscheid te maken. Ook al heb je de mooiste foto en de meest wervelende tekst bedacht. Waarom zou je dan ook niet kiezen voor het handelen in je eigen merk! Unieker kan je niet zijn. En als jij dan zorgt voor een product dat een goede kwaliteit heeft en klachten, bijvoorbeeld, niet alleen netjes afhandelt maar er ook van wil leren: dan is het ‘alleen’ nog zaak om jouw merk bekend te maken! Tip: bescherm je merk op Amazon!

Gebruik andere kanalen voor jouw product promotie

Natuurlijk ben je niet alleen maar afhankelijk van Amazon om jouw eigen merk te promoten. Zorg voor een sprankelende, Duitse website, en laat je horen op o.a. social media. Kies je voor een website, zorg dan voor een duidelijke link naar Amazon. Wees je ervan bewust om op je site in te spelen op Duitse zaken, zodat de site vertrouwd overkomt en uiteraard ga je onze taal niet letterlijk vertalen, zoals al eerder aangegeven. Heb je de kans om een native speaker in te schakelen, doe dit! Vaak weten zij toch net even meer op de Duitse gevoelens in te spelen dan een student Duits, die vooral uit de schoolbanken perfect Duits geleerd heeft. Je betaalt er waarschijnlijk even meer voor, maar een reclame die aanspreekt, is zoveel waard…

Op social media kan je natuurlijk ook lekker reclame maken door berichtjes te plaatsen met een link naar je site of Amazon…

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies