Online verkopen in Nederland - 10% van de bedrijven doet het!
arrow_drop_up arrow_drop_down
Online verkopen in Nederland: 10% van de Nederlandse bedrijven verkoopt online
19 oktober 2020 

Online verkopen in Nederland: 10% van de Nederlandse bedrijven verkoopt online

Je ziet het over de hele wereld gebeuren, en dus ook in Nederland: de toename van bedrijven die verkopen via een online platform. Hierbij kan het gaan om bedrijven die ook een fysieke winkel / bedrijf hebben of enkel online verkopen.

Zo’n 8 procent van de Nederlandse bedrijven met 2 of meer werkzame personen gebruikte in 2018 online platformen om producten of diensten te verkopen. En de redenen hiervoor zijn voornamelijk een grotere afzetmarkt en het gemak waarmee er online handel kan worden gedreven.

Verkopen via een online platform: cijfers van 2018

Er zijn tegenwoordig veel Nederlandse bedrijven die er ook een online platform op nahouden om producten en diensten op de markt te brengen. Zo worden bedrijven en klanten via het online platform samengebracht, naar gelang vraag een aanbod …om vervolgens eenvoudig online zaken te doen.

In welke branche die bedrijven zich bevinden verschilt nogal, we laten je hieronder zien welke bedrijven het meest verkochten via een online platform volgens de cijfers van 2018 (CBS):

Horeca – 16,4 procent
Handel – 12 procent
Informatie en communicatie – 6,6 procent
Industrie – 7 procent
Overige bedrijfstakken – 5,4 procent
Vervoer en opslag – 5,3 procent
Bouwnijverheid – 5,2 procent
Verhuur en overige zakelijke diensten – 4 procent
Gezondheid en welzijnszorg – 2,7 procent
Specialistische zakelijke dienstverlening – 2,6 procent

Horeca en handel spannen de kroon…

Online verkopen in NederlandMet name horeca en handel maken het grootste deel van de 8 procent uit (bedrijven met minimaal 2 personen die verkopen via een online platform), met respectievelijk 16,4 procent en 12 procent.

Van alle bedrijven die (ook) verkopen via een online platform geeft 83 procent aan dat de grotere afzetmarkt het interessanter maakt online zaken te doen. En driekwart geeft aan dat het ook een kwestie is van een toename in gemak. Minder dan de helft van alle bedrijven, namelijk 43 procent, geeft aan dat het te doen is om de internationale markt te bereiken.

Fascinerend genoeg zijn het juist de kleine ondernemingen (van 2 tot 10 personen) die met 8 procent het op een na grootste aandeel hebben online. En de grotere bedrijven (met meer dan 250 personen) die met 8,8 procent de dienst uitmaken. Er zit niet veel verschil tussen de andere bedrijven, maar de cijfers zijn toch een tikje opmerkelijk.

Hieronder laten we alle redenen zien die bedrijven geven voor het verkopen via een online platform, volgens de cijfers van 2018 (CBS):

Grotere potentiële markt – 83,34 procent
Gemak – 75,36 procent
Marktaandeel behouden / vergroten – 68,2 procent
Online platform domineert de markt – 56,44 procent
Feedback via ratings en reviews – 55.56 procent
Lagere kosten – 55,56 procent
Bereiken internationale markt – 43,02 procent

Verder zie je over de gehele linie dat bij het merendeel van de bedrijven de omzet stijgt bij het verkopen via een online platform.

De kans is overigens groot dat dit alleen maar zal toenemen, er komen steeds meer bedrijven bij die online verkopen. En nu Amazon Nederland ook actief is in ons land, biedt dat eveneens weer enorme mogelijkheden voor bedrijven die externe verkoper willen worden op Amazon.nl …misschien wil jij zelf wel verkopen op de Nederlandse Amazon marktplaats?

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies