Klanttevredenheid en klantloyaliteit vergroten met deze 10 tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
Klanttevredenheid en klantloyaliteit vergroten met deze 10 tips
19 augustus 2020 

Klanttevredenheid en klantloyaliteit vergroten met deze 10 tips

Het behouden van tevreden klanten is misschien nog wel belangrijker dan ze werven. Er zijn sommige verkopers die zeggen dat het realiseren van nieuwe klanten 5 keer meer kost dan het tevreden houden van bestaande. Maar anderen zeggen dat tevreden klanten 7 keer waardevoller zijn.

Wat je hieruit kan opmaken is dat het tevreden houden van bestaande klanten goedkoper is, meer winst zal opleveren en een stuk makkelijker is dan nieuwe klanten werven en daar zou je dan ook goed mee om moeten gaan.

Om die belangrijke redenen gaan we je in dit artikel laten zien wat klanttevredenheid is, hoe je klantloyaliteit verhoogt en welke bewezen strategieën je hiervoor kan inzetten …verder zijn er ook nog een aantal geautomatiseerde apps die je hiervoor kan gebruiken …ontdek hieronder hoe ook jij klanten weet te binden zodat je zaken met ze kan blijven doen …nu en op de lange termijn waardoor je onderneming zal groeien.

Heb jij vragen over klanttevredenheid of klantloyaliteit? Je kunt je vragen stellen onderaan deze pagina, het Plazatalk team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

Wat is klantenbinding?

Klanten bindenHierbij gaan we je ook vertellen wat klantenbinding nou precies is …het is simpelweg het proces van eenmalige klanten omtoveren naar klanten die herhaaldelijk bij je zullen gaan kopen. In het Engels wordt dit ook wel “customer retention” genoemd, waarbij “retention” afstamt van “retain” wat eigenlijk een luxe manier is om “keep” ofwel “houden” (blijven of bewaren) te zeggen.

En hiermee is het doel van klantenbinding gelijk duidelijk (voor zover dat nog niet uit het woord op te maken valt) …je bestaande klanten weten te houden!

Doelen en methodes om ze te bereiken verschillen natuurlijk per industrie. Zo zal een bedrijf dat high-end software verkoopt een andere klantenbinding strategie hebben dan een e-commerce website.

Maar het uiteindelijke doel is altijd om hoge kwaliteit producten en diensten te leveren zodat klanten eigenlijk altijd automatische bij je terugkomen. In feite wanneer je alles goed doet …gaat het dus vrijwel vanzelf, echter is dat natuurlijk niet altijd het geval. Je ultieme doel is het perfectioneren van je klantenbinding, omdat je zo tevreden klanten krijgt en er zelf ook meer aan zal verdienen.
Laten we er eens verder op ingaan en kijken welke strategieën er allemaal zijn om die klantenbinding voor jou (verkoper) aanzienlijk te vergroten.

Ze zijn bedoeld om klanten te stimuleren, mogelijkheden te bieden en te laten verlangen naar jouw producten en diensten zodat ze bij je terug zullen komen …en niet naar een concurrent gaan voor dezelfde of nieuwe producten.

Waarom is klanttevredenheid zo belangrijk?

Het tevreden houden van je klanten is natuurlijk logischerwijs altijd belangrijk, maar we gaan er iets meer in detail op in. Want naast het feit dat klanttevredenheid belangrijk is voor klantenbinding en uiteindelijk voor klantloyaliteit, waarbij het ook nog eens een goedkopere route is om meer te verdienen, zijn er natuurlijk meer redenen waarom je klanten tevreden zal willen houden.Klanttevredenheid

En 1 daarvan is dat bestaande klanten al bekend zijn met je producten en diensten, waardoor het 50 procent waarschijnlijker is dat ze ook echt weer een aankoop bij je zullen doen omdat ze tevreden zijn. Bij nieuwe klanten is het toch altijd maar de vraag of ze wel of geen klant worden (waarbij het natuurlijk altijd belangrijk is goede producten en diensten te leveren, zodat ze wel bij je gaan kopen). Maar bestaande klanten besteden gemiddeld ook 33 procent meer dan nieuwe klanten doen. Het is dus niet alleen goedkoper klanttevredenheid hoog in het vaandel te hebben, maar levert je uiteindelijk ook nog eens meer winst op …ook voor de langere termijn.

Verder kunnen bestaande klanten je ook helpen marketingkosten te reduceren, en dan met name de advertentiekosten die je nu kwijt bent om nieuwe klanten te werven. Want tevreden klanten komen zelf terug voor nieuwe aankopen, maar zullen ook vrienden en familie inlichten over jouw producten en diensten. De mond naar mond reclame die zo ontstaat (en zeker ook met de kracht van social media meegenomen in dat verhaal) kan je nog veel meer handel opleveren. Het is een krachtige manier van klantenwerving en zelfs tot wel 5 keer effectiever voor meer verkopen dan betaalde advertenties doen.

Het vertrouwen dat je krijgt van blije klanten zal dus meer verkopen boosten, advertentiekosten verlagen en daarbij ook nog eens geld besparen.

Je wilt niet een bedrijf zijn dat eventjes snel scoort en net zo rap verdwijnt, maar een bedrijf opzetten dat blijft groeien en waarmee je nu en op de lange termijn meer geld zal verdienen.

Welke voordelen heeft sterke klantloyaliteit?

Hieronder laten we je een overzicht zien met voordelen van groeiende klantenbinding, klanttevredenheid en dus uiteindelijk klantloyaliteit:Klantloyaliteit

• Een stijging van 5 procent klantenbinding kan leiden tot 25-95% hogere winstgevendheid volgens Harvard
• Het bouwt meer naamsbekendheid en reputatie op door o.a. de mond naar mond reclame die je krijg van loyale klanten
• Verder biedt het je de mogelijkheid om constructieve relaties op te bouwen met je klanten
• Geeft je de mogelijkheid om gebreken te identificeren door feedback te ontvangen van klanten en luisteren naar hun wensen
• Loyale klanten zijn eerder bereid nieuwe producten te kopen (ook voor experimenteren), zelfs tot wel bijna 7 keer vaker blijkt uit studies
• Je klanten zullen vergevingsgezind zijn wanneer er iets fout gaat, en krijgt zo dus minder te maken met klanten die gelijk negatieve reviews achterlaten

Hoe ga je klanttevredenheid monitoren?

Klanttevredenheid monitorenVoordat je een plan gaat maken om je klantenbinding te boosten, is het eerst belangrijk te weten wat je bestaande ratio is. Je “customer retention rate” vertelt je namelijk hoeveel nieuwe klanten er opnieuw bij je langskomen voor verse aankopen.

Je customer retention rate is makkelijk te berekenen, namelijk op de volgende manier:

(hoeveelheid klanten aan het einde van een periode – hoeveelheid nieuwe klanten tijdens die periode) / hoeveelheid klanten aan het begin van die periode x 100 = customer retention rate

Laten we hier eens verder naar kijken.

Op de eerste plaats zal je de periode moeten definiëren. En dat tijdframe is helemaal aan jou om te bepalen. Het kan maandelijks, per kwartaal, jaarlijks of een heel ander tijdvak zijn …kies wat het beste werkt voor jouw bedrijf.

Maar houd ook rekening met klanten die misschien bij je weggaan, tijdens het maken van deze customer retention rate berekening.

Om een voorbeeld te geven: stel …je hebt aan het begin van de periode 10.000 klanten en tijdens de periode 5.500 nieuwe klanten weten te werven, maar je bent hiervan ook 2.500 kwijtgeraakt. Het betekent dus dat je uiteindelijk 13.000 klanten hebt aan het einde van die periode.

En de berekening ziet er dan zo uit:

(13.000 – 5.500) / 10.000) x 100 = 75

Je customer retention rate is: 75%

Waarom is dit percentage zo belangrijk? Het vertelt je namelijk hoe goed jij klanten weet te binden die opnieuw voor meer producten en diensten bij je komen kijken en ook kopen …klantenbinding is dus heel belangrijk voor de groei van jouw bedrijf.

Je klanttevredenheid optimaliseren

Er zijn een heleboel manieren om je “customer retention rate” te verhogen. Hierbij kan je denken aan interactie op social media platformen, e-mail marketing en natuurlijk ook realistische doelen stellen voor je bedrijf. We gaan je hieronder 10 tips laten zien om je klantenbinding te vergroten, zodat je klanttevredenheid stijgt en uiteindelijk zal leiden tot klantloyaliteit.

1. Stel realistische doelen

Klanttevredenheid doelstellingHet stellen van realistische doelen is enorm belangrijk, wanneer je jouw “customer retention rate” probeert te boosten. En heeft een grote impact op jouw capaciteit klanten te behouden.

Je kan hierbij ook denken aan bv. verzendingen. In de meeste gevallen kunnen verkopers niet concurreren met de snelheid waarmee Amazon pakketjes verstuurd over de hele wereld. Maar wat je wel kan doen is keihard werken om je klanten geïnformeerd te houden en een perfecte service af te leveren.

Laten we aannemen dat je klanten iets bestellen, maar het om de een of andere reden weken duurt voordat het pakketje aankomt. Het kan nu twee kanten opgaan. Namelijk:

1. Ze hebben geen idee wanneer hun pakketje aankomt, en raken steeds meer geërgerd elke dag dat het langer duurt en hun producten nog steeds niet zijn aangekomen (dit zal je altijd moeten voorkomen).
2. Vanaf het begin is alles duidelijk voor ze, waarbij ze weten dat deze specifieke bestelling een tijdje kan duren …dus de 2 weken komt overeen met de verwachting die ze hebben en is zo dus geen probleem.

Wanneer het je doel is klantenbinding te verhogen, moet je dus in lijn werken met het tweede scenario om klanttevredenheid te waarborgen …en uiteindelijk klantloyaliteit te creëren waarbij klanten weten wat ze aan je hebben.

En zo zijn er nog veel meer manieren om dat te doen met simpele customer retention strategieën die eigenlijk heel vanzelfsprekend zijn, maar nog lang niet door iedereen op de juiste manier worden uitgevoerd …loop dus eens een aantal dingen na waarvan jij denkt dat ze verbetert kunnen worden.

Om nog even het voorbeeld van verzendingen aan te halen, kan je ervoor zorgen dat je een uitermate transparante pagina hebt waarop alle verzendmethodes staan, wat het kost en hoe lang het normaal gesproken zou moeten duren voordat klanten hun bestelling ontvangen. Je kan jouw klanten ook een e-mail sturen op het moment dat de bestelling is geplaatst (ontvangen), wanneer deze helemaal is verwerkt en nadat hun bestelling de deur uit gaat.

Het zijn de basisdingen om een goede business te runnen, maar een hoop verkopers slaan hier nog weleens de plank mis.

En naast dit zijn er nog meer van deze vanzelfsprekende zaken die je op orde dient te hebben. Je kan hierbij ook denken aan duidelijk productomschrijvingen, zodat klanten ook echt krijgen wat ze bestellen en niet verrast worden met iets wat ze helemaal niet verwachten. Kortom …wees hier dus eerlijk, uitgebreid en duidelijk over zodat je klanttevredenheid kan zien stijgen.

Hetzelfde geldt ook voor onverwachte kosten …zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft welke prijs een product heeft (met of zonder BTW, verzendkosten of wellicht andere extra kosten boven op producten en ook diensten). Je klanten willen niet opeens meer hoeven te betalen dan wat ze bij het product zien staan. Zorg daarom altijd dat alles duidelijk is …komen er verzendkosten bij vertel je klanten dat dan zodat ze dit weten (in de meeste gevallen kan je beter gratis verzending aanbieden en dan de kosten of een deel daarvan in de prijs verwerken).

2. Creëer een klantloyaliteitsprogramma

Een klantloyaliteitsprogramma ontwikkelen is een fantastische manier om aan klantenbinding te doen. Het geeft je klanten beloningen en stimulans (bv. korting op volgende bestellingen die ze bij je doen) en resulteren vaak in nieuwe aankopen.Klantloyaliteit programma

Wanneer je klanten eenmaal meedoen in zo'n klantloyaliteitsprogramma geef je ze daarmee en speciaal gevoel. En kan je ze ook extra aanbiedingen doen. Je kan ze bv. op de hoogte houden van nieuwe producten, wanneer die op de markt verschijnen of zelfs op korte termijn gaan komen (zodat ze bv. een pre-order kunnen plaatsen met een “early-bird” korting) of exclusieve deals aanbieden die andere klanten niet ontvangen. Op die manier voelen je bestaande klanten zich extra gewaardeerd wat tot klanttevredenheid en klantloyaliteit zal leiden.

En deze “royale” omgang met bestaande klanten is een perfecte strategie om klantenbinding te boosten en ze te laten terugkomen voor meer!

Hiervan is een goed voorbeeld het klantenloyaliteitsprogramma van “Sephora”, onder de naam “Beauty Insider”. Want het geeft toegang tot veel kortingen en cadeautjes, zelfs zonder dat klanten hier geld aan hoeven uit te geven. Echter, hoe meer je uitgeeft des te meer voordeel je krijgt …waardoor klanten dus steeds meer aankopen doen om hiervan te profiteren.

Je kan op die fiets ook mensen stimuleren door ze een e-mail te sturen, waarbij ze kunnen proeven welke voordelen zo'n klantloyaliteitsprogramma heeft …en hierin dan een linkje plaatsen, wanneer ze zich ook willen inschrijven hiervoor. Zorg er wel voor dat je de stimulerende factor (bv. een kortingscode) vrijblijvend maakt en klanten niet verplicht zijn daarna in te schrijven en dan weer uit moeten schrijven om er niet aan deel te nemen …zo is de drempel laag en zal je meer succes behalen met nieuwe inschrijvingen.

Je klanten merken zo dat het oprecht is en dat er niet een soort van “agenda” achter zit om hun te laten inschrijven. Het is natuurlijk wel mooi wanneer ze dat doen …maar laat die keuze aan je klanten. Uiteindelijk is het veel beter dat klanten zelf naar je toe komen dan ze op een soort “agressieve” manier te lokken of ergens in te luizen.

3. Meer vragen beantwoorden

Wanneer je met een e-commerce website bezig bent, heb je alles zelf gemaakt en denkt klanten hiermee op hun wenken te bedienen. Maar het kan soms ook voorkomen dat er wellicht suggesties worden gedaan door je klanten, om deze misschien nog beter te maken. Het is niet zo dat dit altijd gebeurt, echter krijg je vragen van klanten omdat sommige dingen niet duidelijk voor ze zijn …dan is het wel zaak hier goed aandacht aan te besteden.

En door veel aandacht te besteden hieraan, werk je ook klantenbinding in de hand. Je klanttevredenheid zal stijgen op het moment dat klanten doorkrijgen hoe betrokken jij bent bij jouw bedrijf. Het geeft ze niet alleen meer vertrouwen in jou, maar ook in producten en de manier waarop de klantenservice functioneert en dat is natuurlijk heel belangrijk.

Om een voorbeeld te geven kan een klant jou wel een vraag stellen over iets, wat voor jezelf heel vanzelfsprekend lijkt. Maar het geeft je dus een hint dat jij alles goed snapt …echter jouw klanten er vaak tegenaan lopen. Zorg er altijd voor dat het voor iedereen duidelijk is.

Of dat ze een vraag stellen over iets wat je al hebt uitgelegd, misschien snappen ze het niet goed of jij hebt een verkeerde uitleg gegeven …in beide gevallen is het jouw taak om de klant te voorzien van een antwoord waar ze iets mee kunnen (denk hierbij ook altijd aan het motto “klant is koning” en probeer eveneens kalm te blijven en dingen rustig uit te leggen aan je klanten, en geef ze ook bij geschillen altijd meer voordeel).

In sommige gevallen lijkt feedback voor verkopers een last …maar het tegenovergestelde is waar, het is juist een gift! Je kan op die manier namelijk dingen adresseren en aanpassen die aan verbetering toe zijn. En zo zal je klanten nog meer tevreden stellen wat een van de belangrijkste dingen bij het runnen van je onderneming is (sla ook de Jeff Bezos lessen er eens op na …hij vindt klanttevredenheid niet het belangrijkste, maar zelfs enige dat telt).

4. Op de juiste manier klachten behandelen

Je klantenbinding en een hogere “customer retention rate” hang af van klanttevredenheid en vertaalt zich uiteindelijk in klantloyaliteit.

Wanneer je klanten ontevreden zijn na hun eerste bezoek, denk je dat ze dan terugkomen om nieuwe producten bij je te kopen? De vraag stellen is hem beantwoorden. En bedenk goed dat zo'n slechte reputatie weer lastig recht te breien is, zeker omdat er veel concurrentie is die hun zaakjes misschien wel op orde hebben.

Het komt erop neer dat elke klacht die je ontvangt een onderdeel vormt van jouw strategie om klanttevredenheid te verhogen.

In de essentie zal je klachten nooit moeten negeren en dien je er zo snel mogelijk op te reageren en zal je deze op een correcte manier (in het voordeel van de klant) moeten gaan afhandelen …ook al kost het je misschien geld.

Zorg er ook voor dat je het makkelijk maakt voor klanten om contact met je op te nemen zoals voldoende links naar een contactpagina (in het menu, onderaan of ergens in de header), het maken van een contactformulier en aanwezig zijn op verschillende social media platformen. En merk je dat het veel tijd kost, huur dan iemand in die dit voor je afhandelt op een nette manier. Gebruik alle feedback (waaronder ook klachten) om de volgende klantervaring beter te maken.

5. Wees actief op social media

Klanttevredenheid social mediaJe doel is altijd onder de aandacht van klanten te blijven en (natuurlijk ook op die manier) nieuwe klanten te gaan werven. En social media platformen bieden je hiervoor veel mogelijkheden. Wanneer het een onderdeel is van jouw klantenbinding-strategie, wat het zou moeten zijn, zorg er dan ook voor dat je het op verschillende plaatsen en tijdens de klantenreis vertoont. Je kan hierbij denken aan social media buttons onder artikelen of productpagina's, wanneer klanten iets bij je besteld hebben (zoals op de check-out pagina) en onderaan in de footer van jouw website. Het is ook niet voor niks dat de meeste websitebuilders zoals bv. Shopify het makkelijk maken deze knoppen overal op je website te plaatsen.

Wanneer klanten je complimenten geven over jouw webshop of website, bedank ze dan en deel hun liefde voor jouw merk met al jouw andere volgers op de social media platformen die jij hebt …het is een geweldige manier om aan je klantenbinding te werken.

Je kan de klanttevredenheid ook vergroten door nieuwe producten aan te kondigen, deals (met interessante kortingen) te plaatsen en andere updates op je social media platformen te posten. Het is een prima manier om meer “buzz” te genereren op de sociale kanalen die je hebt.

6. Je klanten targetten op social media

Op verschillende social media kanalen kan je aan klantenbinding werken, door via deze websites bestaande klanten te targetten. Je kan bv. op Facebook en Instagram target “audiences” maken op basis van de pagina's die je klanten allemaal bezocht hebben. Zoals een bedankpagina na aankopen van een product, events of andere dingen.

Wanneer het op klanten werven aankomt is het meeste wat gedaan wordt op bv. Facebook giswerk ..in de beginfase ervan althans.

Het zijn schattingen op basis van locaties, leeftijd, geslacht, interesses, groepen of andere zaken.

Maar wanneer je social media kanalen gebruikt om bestaande klanten opnieuw te gaan targetten, is het niet meer gissen wat je doet.

Je kent namelijk de mensen die aankopen bij jouw hebben gedaan …hetzij door advertenties die jij hebt geplaatst, en dat maakt het een zeer waardevolle strategie om aan je klantenbinding te werken.

Geef deze tactiek dus eens een kans …en je zal merken dat het kan helpen jouw “customer retention rate” flink te boosten.

7. E-mail

Elke e-mail die je verstuurt kan helpen bij het upgraden van je “customer retention rate”, zelfs wanneer het bericht helemaal niet draait om het boosten van je klantenbinding.Klantloyaliteit email marketing

We hebben je al verteld hoe belangrijk het is realistische doelen te stellen. Nu kan elke mail onderdeel zijn van dat proces. Een bestelbevestiging, verzendinformatie (track and trace) en een opvolgmail met bedankje erin.

Het geeft je de kans verwachtingen te stellen, klanten te stimuleren en “customer retention rate” te boosten.

Nadat je een e-mail lijst hebt samengesteld kan je ook segmenteren. Om een voorbeeld te geven kan je segmenten baseren op specifieke producten die klanten hebben gekocht, hoeveel ze uitgeven of ze een kortingscode hebben gebruikt …en veel meer van dat soort zaken.

Het lijkt erop dat e-mail minder populair wordt en dan met name onder bepaalde groepen, gebaseerd op een aantal demografische factoren.

Maar dat is niet per definitie een slecht iets voor jouw “customer retention rate” strategie en we gaan je laten zien waarom.

Terwijl persoonlijke communicatie steeds verder evolueert en zich ook verplaatst naar het gebruik van nieuwe technologieën zoals iMessage, Facebook Messenger, Snapchat, Whatsapp en meer van dat soort dingen …wordt e-mail wellicht minder belangrijk. Ze vormen hiermee geen serieuze competitie voor de manier waarop je met familie en vrienden zal communiceren.

Het verhoogt zo wel de kans om met e-mails jouw zakelijke doelen te bereiken, en wanneer ze op de juiste manier worden toegepast gaan ze ook zeker jouw “customer retention rate” verder omhoog boosten.

8. Je marketing afstemmen op klantinteresse

Wanneer we praten over klantenbinding is een ding natuurlijk overduidelijk: je marketing moet in lijn staan met waar klanten interesse in hebben,

Waarom, zal je nu misschien vragen?

Om een voorbeeld te geven …wil je jouw “customer retention rate” verhogen, ga je jouw klanten geen e-mails sturen met dingen die niets te maken hebben met de reden waarom ze naar jouw business zijn gekomen.

Of wanneer je van plan bent content te gaan posten op social media kanalen …dan is het natuurlijk essentieel te snappen waarom je volgers jouw content op de eerste plaats zo waarderen, zodat jij hierop kan voortborduren. Maar ga je die relatie met jouw klanten op het spel zetten door opeens irrelevante content te plaatsen?

Je zal het risico hiervan moeten incalculeren en zorg er altijd voor dat alles hand in hand gaat met wat klanten verwachten, wensen of waar ze natuurlijk van zullen houden.

9. Neem je verantwoordelijkheid

En zoals je nu weet gaan hoge “customer retention rates” gepaard met klanten die zich goed voelen bij jouw producten, maar het gaat zelfs nog verder …het draait namelijk om de gehele klantervaring.

Hierbij kan je ook denken aan prijs, kwaliteit, communicatie en ga zo maar door.

Maar je kan klanten ook het gevoel geven dat hun het goed doen …en hier komt een stukje sociale verantwoordelijkheid om de hoek kijken.

Het verwijst naar de manier waarop jij mensen in nood helpt of bv. iets goed doet voor de wereld en voor het milieu. Om een voorbeeld te geven: stel je verkoopt producten die gerecycled zijn, op een eerlijke manier zijn gemaakt of projecten in arme landen ondersteunen …het zal je klanten stimuleren die producten te willen gaan kopen. Ze steunen jouw activiteiten en dragen er zelf ook een steentje aan bij.

Het is een zeer krachtige manier om je “customer retention rate” aardig te verhogen …en is nog veel sterker dan bv. alleen maar duidelijk zijn over je verzendproces.

10. Wees altijd eerlijk

En de laatste tip is zeker niet het minst belangrijk …sterker nog deze is essentieel en vanzelsprekend.

Wees altijd eerlijk …het klink natuurlijk best simpel.

Je zal echter moeten snappen dat er een heleboel consumenten zijn die op wat voor manier dan ook bij het neusje zijn genomen door bepaalde type verkopers.

Of dat nou komt door defecte producten, onduidelijke voorwaarden voor het retourneren van producten, onverwachte plotselinge kosten …of door heel iets anders. Mensen verliezen dan al snel het vertrouwen in dat soort partijen en het is voor jou een signaal om nooit aan dit soort praktijken te doen.

Zorg er dus altijd voor dat klanten de beste, eerlijke en correcte behandeling krijgen die ze ook verdienen.

Je zal klanten een eerlijke prijs moeten bieden en dat geldt ook voor mogelijke verzendkosten, wees verder ook duidelijk wie de producten bezorgt en voeg “track and trace” codes toe aan je opvolgmails.

Verhoog de prijs dus niet zomaar en zonder enige reden.

Samengevat: behandel je klanten op dezelfde manier zoals jij behandeld wilt worden, het zal er namelijk toe leiden dat je “customer retention rate” stijgt en je business eveneens op de lange termijn haar vruchten zal afwerpen.

Welke tools gebruik je voor meer klanttevredenheid?

Je kan een aantal handige tools gebruiken, om bepaalde aspecten van de klantenbindingstrategie te automatiseren …hoewel je natuurlijk niet alle 10 de tips kan automatiseren met apps.

Zo kan je sociale verantwoordelijkheid, bepaalde verwachtingen schetsen of meer van dat soort zaken niet laten doen door een app.

Maar er zijn voor andere aspecten wel apps die een hoop werk voor je kunnen automatiseren …en gaan er hieronder een aantal laten zien.

Er zijn nog veel meer apps, maar we hebben er natuurlijk de beste uitgepikt.

Verdiep je eens in deze apps: Bobile, Qualtics, Zoho, S Loyalty, Smile.io, Retentio, Snappt, Postingly, Kudobuzz, Spin a Sale en Happy Email …je zal er snel achter komen wat ze doen of en welke jij hiervan vervolgens wilt gaan testen.

Jouw klanttevredenheid verhogen?

Sta je op het punt aan klantenbinding te werken om de klanttevredenheid te verhogen en klantloyaliteit te zien stijgen …neem dan al onze tips uit dit artikel mee. Je zal er veel aan hebben en merken dat deze strategieën werken. En zal snel de resultaten ervan gaan zien.

Maak ook prioriteit van je klanttevredenheid om te ontdekken en zien hoe jij jouw verkopen ermee kan boosten.

Het speelt een bepalende rol in het uitblinken met winst!

Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie hieronder achter, ons team staat klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies