Amazon Frankrijk: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.fr
Verkopen op Amazon Frankrijk

Amazon Frankrijk: Feiten, tips, statistieken & verkopen op Amazon.fr

Wil jij meer ontdekken over Amazon Frankrijk (Amazon.fr)? In dit artikel laten we je een aantal belangrijke, opmerkelijke dingen zien en geven je ook wat tips. Ontdek hieronder meer over deze EU marktplaats van Amazon.

Amazon is momenteel marktleider in Frankrijk met meer dan 152 miljoen bezoekers per maand. Verder blijkt dat bijna 39% van consumenten boven de 18 jaar vaker (meerdere keren jaarlijks) producten aankopen via Amazon, in vergelijking met bijna 5% die dat bijna wekelijks doet …en natuurlijk kunnen die aantallen veranderen en is de kans groot dat het de komende jaren zal toenemen.

In de hogere rangorde van het aantal geraadpleegde pagina's per bezoek, wat bezoekers gemiddeld ongeveer zeven minuten kost, had Amazon in 2020 een lager bounce-percentage dan zijn concurrenten. Het algoritme van het bedrijf blijkt dus vrij goed te werken in het lokken en behouden van potentieel kopers die zich bezighouden met de catalogus van de e-commercemagnaat. Met een omzet van meer dan zeven miljard euro in Frankrijk in 2019 was Amazon veruit de leidende Franse online retailer en bleef het een eerste online winkelreferentie in drukke winkelseizoenen zoals de Franse feestdagen en Black Friday. Het mag dus duidelijk zijn dat Amazon Frankrijk goed floreert, en dat biedt natuurlijk ook kansen voor EU verkopers van andere Amazon markplaatsen.

Het is ook ongetwijfeld waardevol voor allerlei andere soorten handelaren, die profiteren van een uitzonderlijk kruispunt van doelgroepen, consumentenvertrouwen en dus een betere zichtbaarheid om incrementele verkopen te genereren met een risicovrij compensatiemodel. En met meer dan 210 duizend actieve marktplaatsverkopers in 2019, bevestigde Amazon opnieuw zijn plaats.

Met de opkomst van omnichannel retail, verwijzend naar een alomvattende aanpak waarbij meerdere verkoopkanalen worden gebruikt voor een complete en samenhangende ervaring, en door toenemende benadering van online en fysieke winkels waarbij consumenten steeds vaker beide (gezamenlijk) shoppen, heeft Amazon een stap gezet in de fysieke wereld. Het bedrijf creëerde Amazon Go, een technologie die vertrouwt op computervisie, sensorfusie en deep-learning om kassalijnen te elimineren, maar die nog niet beschikbaar is in Frankrijk. Toen Fransen echter werd gevraagd wat ze van de nieuwe technologie vonden, zei meer dan 70% dat ze blij waren met de nieuwe Amazon Go-winkeldiensten , mochten deze diensten in het land worden geïmplementeerd.

In 2020 / 2021 blijft de groei ook toenemen voor Amazon Frankrijk, toch is er wel een klein beetje roet in het eten gegooid.

De Franse gegevensbeschermingsinstantie, de CNIL, heeft Google en Amazon namelijk op de vingers getikt met boetes voor het plaatsen van tracking cookies zonder toestemming van het winkelende publiek op Amazon Frankrijk.

Google is getroffen met een totaal van 100 miljoen euro voor het plaatsen van cookies op Google.fr en Amazon 35 miljoen euro voor het doen van dit op het Amazon.fr-domein.

De toezichthouder heeft onderzoek gedaan naar de websites en ontdekte dat tracking cookies automatisch werden ingezet wanneer een gebruiker de domeinen bezocht in strijd met de wet op de gegevensbescherming van het land.

In het geval van Google heeft de CNIL drie toestemmingsschendingen gevonden met betrekking tot het verwijderen van niet-essentiële cookies.

“Aangezien dit type cookies niet kan worden geplaatst zonder dat de gebruiker zijn toestemming heeft gegeven, was de beperkte commissie van oordeel dat de bedrijven niet hadden voldaan aan de vereiste van artikel 82 van de Wet op de gegevensbescherming en het voorafgaand verkrijgen van de toestemming vóór het deponeren van niet-essentiële cookies”, schrijft het in de boeteverklaring.

Amazon bleek twee overtredingen te hebben begaan, volgens het CNIL- boetebericht.

De CNIL constateerde ook dat de informatie over de cookies die aan de bezoekers van de site werden verstrekt ontoereikend was en merkte op dat een door Google weergegeven banner geen specifieke informatie gaf over de trackingcookies die de Google.fr-site al had verwijderd.

Volgens de lokale Franse (en Europese) wetgeving hadden sitegebruikers duidelijk moeten worden geïnformeerd voordat de cookies werden geplaatst en om hun toestemming hadden gevraagd.

In het geval van Amazon vertoonde de Franse site een banner die aankomende bezoekers informeerde dat ze akkoord gingen met het gebruik van cookies. CNIL zei dat dit niet in overeenstemming was met de transparantie- of toestemmingsvereisten …omdat het voor gebruikers niet duidelijk was dat de technologiegigant cookies gebruikte voor het volgen van advertenties. Evenmin kregen gebruikers de mogelijkheid om toestemming te geven.

Overigens zal dit niet een hele grote belemmering zijn voor Amazon, gezien het met een monsteromzet van datzelfde jaar makkelijk zo’n opgelegde boete kan betalen.

Amazon Frankrijk realiseerde vorig jaar een omzet van 8,3 miljard euro, 7% meer dan het jaar ervoor. Toch is dit in vergelijking wel minder dan in verhouding met de gehele online shopping die een aardige boost doormaakt …de online verkoop steeg afgelopen jaar met liefst 24% tot 43 miljard euro. En hiermee daalde het marktaandeel van de Amerikaanse gigant op een jaar tijd van 22 naar 19%. Voor het (momentele) eindresultaat maakt het echter niet zoveel uit want Amazon blijft marktleider in Frankrijk.

En wanneer jij dus op een andere Amazon Marketplace actief bent (zoals bv. Amazon Nederland ofwel de Amazon.nl website) …zal dat kansen bieden wanneer jouw producten ook geschikt zijn voor het Frans winkelende publiek.

Over het algemeen kan de Franse markt worden gekenmerkt door een hoge internetfrequentie, groeiende mobiele diensten en een moderne leveringsstructuur. Zo is de markt tamelijk volwassen, maar biedt die nog steeds volop kansen voor online verkopers (en helemaal via het Amazon platform).

Wat zijn de voordelen van verkopen in Frankrijk?

• Het land heeft een groot en divers klantenbestand.
• Over het algemeen is er een hoge koopkracht.
• Genoeg betrouwbare betaalmethoden.
• Een goede locatie en overeenkomsten met omringende landen.
• Taalgebruik kan in Engels en Frans (beide zijn veelgebruikt).

Op dit moment bestaat de Franse e-commerce voornamelijk uit grote retailers of kleine handelaren, wat in contrast staat met het VK of Duitsland, waar middelgrote verkopers vaker voorkomen.

De online verkoop stijgt snel in Frankrijk, maar fysieke winkels spelen nog steeds een belangrijke rol in de retailmarkt. Zo hebben veel online retailers fysieke winkels, wat hen helpt bij het ontwikkelen van strategieën voor meerdere kanalen.

Franse e-commercemarkt in cijfers:

• ruim 55 miljoen actieve internetgebruikers;
• ruim 80% van de bevolking winkelt ook weleens online;
• ruim 50% aandeel in winkelen vanuit het buitenland.

Zo’n twee-derde van de Franse bevolking shopt ook online. Verrassend genoeg zijn volgens een onderzoek de meesten geen millennials. De leeftijd van een typische e-commerce shopper in Frankrijk is 35 tot 49 jaar, gevolgd door 25- tot 34-jarigen.

Franse online kopers zijn meestal technisch onderlegd en hebben vertrouwen in online winkelen. Klanten vinden respect, beleefdheid, duidelijke informatie en snelle levering van service uiterst belangrijk bij hun shoppingervaring.

80% van de Franse consumenten vergelijkt prijzen voordat ze niet-supermarktproducten kopen (en doen dit natuurlijk ook via Amazon Frankrijk). Wanneer je een internationale online handelaar bent die in Frankrijk wil verkopen, is het belangrijk dat je jouw online winkel vertaalt en lokaliseert. Het is ook belangrijk om met Franstalige consumenten in hun moedertaal te communiceren (hoewel die laatste voor Amazon iets anders zal liggen, en Engels daar de meest gebruikte taal is …gezien het internationale karakter ervan).

Het overwinnen van de taalbarrière zal onder andere het aankoopproces voor Franstalige consumenten zeker eenvoudiger maken.

De Franse taal, de zesde meest gesproken taal ter wereld, wordt niet alleen in Frankrijk maar op vijf continenten gebruikt. Dit kan internationale online verkopers extra kansen bieden, bijvoorbeeld de mogelijkheid om miljoenen consumenten in België, Zwitserland, Canada en in Franstalig Afrika te bereiken.

Tot de topproducten die door Franse online kopers worden gekocht, behoren kleding, schoenen, boeken, huishoudelijke elektronica, cosmetica, haarverzorging, huidverzorging en kinderartikelen.

En wat kopen de Fransen graag uit het buitenland?

• Voertuigonderdelen en accessoires.
• Kleding, schoenen, accessoires.
• Huis en tuin.

We raden je voor verkopen via Amazon Frankrijk altijd aan om een goede analytische tool te gebruiken zoals die van bv. Jungle Scout …want hiermee is het niet gissen wat je doet, maar zie je op basis van populariteit wat er het meest over de toonbank gaat via Amazon Frankrijk.

Nieuwe logistieke benaderingen, waaronder gratis bezorging en retournering, abonnementen voor onbeperkte bezorging of ophaalkluisjes, dragen allemaal bij aan de groei van e-commerce in Frankrijk. Dit is bemoedigend voor grensoverschrijdende retailers die overwegen de Franse markt te betreden.

De Fransen zijn echter veeleisend wanneer het gaat om de bezorging en verwachten hierbij het grootste gemak. En daarom moeten retailers bij het aanbieden van bezorgopties prioriteit geven aan het gemak van de consument. Hierbij keuze bieden is essentieel, net zoals betrouwbaarheid en snelheid.

Wanneer je verkoper bent op een Amazon Marketplace, of beter nog Amazon FBA verkoper, dan zijn die zaken al heel normaal en zelfs vereist …kortom je bent gewent hieraan te voldoen en laat bij Fulfillment By Amazon hiervan het meeste opknappen zonder dat je er verder omkijken naar hebt.

Ga je dus verkopen op Amazon Frankrijk zal dit op dezelfde manier werken.

En moet je alleen nog checken welke producten jij gaat verkopen!

Amazon Frankrijk biedt dus zeker kansen …maar doe altijd goed onderzoek, en bestorm daarna de Franse Markt!

Reactie plaatsen