Hoe moet ik mij inschrijven bij de KvK?
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 januari 2019 

Hoe moet ik mij inschrijven bij de KvK?

Je wilt dus beginnen met het zakelijk verkopen van producten of het verlenen van diensten.  Dan moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Waarschijnlijk komen er meteen wat vragen naar boven. In deze blog vertellen we wat je moet weten bij het inschrijven bij de KvK en over de verschillende rechtsvormen.

Inschrijven

Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Je hebt een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met als bedoeling winst maken. Vaak is het in de praktijk lastig vast te stellen wanneer er precies sprake is van een onderneming.

 

Eisen voor een onderneming
De KvK gebruikt drie criteriums om te bepalen of je een onderneming hebt. Deze criteriums sluiten ook aan bij die van de belastingdienst, zijn beoordelen of je btw-plichtig bent.

Eisen
Je levert goederen en/of diensten
* Goederen: je verkoopt bijvoorbeeld laptops, diensten: je bent bijvoorbeeld loodgieter, boekhouder of marketeer
Je vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor
* Het gaat dus niet om vrijwilligerswerk of een hobby die alleen maar geld kost
Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer
* Als je een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan ben je geen ondernemer

 

Rechtsvormen

Wat is rechtspersoonlijkheid?
Rechtspersoonlijkheid houdt in dat een onderneming zelfstandig schulden en bezittingen heeft. Dit staat los van de verplichtingen van de eigenaar of bestuurder. Als rechtspersoon kun je in beginsel niet privé aansprakelijk worden gesteld bij een faillissement. Er komt dus geen incassobureau voor je deur om je tv mee te nemen. Uitzondering is wanneer je beschuldigd wordt van ongepast bestuur.

 

Rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid
De meeste startende ondernemers dus ZZP’ers (zelfstandig zonder personeel) of freelancers beginnen vaak als eenmanszaak. Hiervan is één persoon de eigenaar. Wat verder handig is om te weten is dat een eenmanszaak  eenvoudiger is dan een BV omdat alle verantwoordelijkheden bij 1 persoon ligt. Wanneer meerdere mensen betrokken zijn dan moet je een akte opstellen waarin alle afspraken en verantwoordelijkheden worden genoteerd.

  • Een zzp’er heeft meer soorten (en mengvormen van) ondernemers dan de term freelancer. Tot de zzp’ers behoren leden van beroepsgroepen die niet geassocieerd worden met een freelance-praktijk (kappers, taxichauffeurs). Bovendien zitten zzp’ers ook in sectoren waar freelancers in de regel niet opereren, zoals de bouw, transport en de zorgsector.
  • De meeste freelancers hebben de rechtsvorm eenmanszaak gekozen. Dat wil zeggen dat de freelancer de oprichter en enige eigenaar is van zijn onderneming. Zelfstandig advocaten of accountants noemen zich doorgaans geen freelancer, terwijl er eigenlijk niet zoveel verschil is. Ze zijn gespecialiseerd in hun vak, en bieden hun kennis en ervaring in de vorm van diensten aan. Ze investeren niet of weinig in bedrijfsruimte en bedrijfsmiddelen.

In een maatschap werken twee of meer personen samen, die vaak onder een gemeenschappelijk naam een beroep uitoefenen. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, advocaten en artsen. Bij een maatschap is het zo dat iedere deelnemer iets inbrengt, dit kan geld zijn maar ook goederen of arbeid. Iedereen is aansprakelijk voor gelijke delen. Bij deze rechtsvorm hoeft er ook geen akte te worden opgesteld.

Vennootschap Onder Firma (VOF) is eigendom van meerdere betrokken die vennoten worden genoemd. Bij een VOF is het niet verplicht om een vennootschapscontract te laten maken. Echter, is het wel handig om de gemaakte afspraken en de winstverdeling vast te leggen.

De Commanditaire Vennootschap (CV) is een bijzonder samenwerkingsverband tussen twee (of meer) vennoten. Het kan zijn dat deze vennoten beherend of commanditair (stil) kunnen zijn. Vaak betekent stille vennoten dat ze alleen financieel betrokken zijn in de onderneming. Ze kunnen dan niet namens de CV handelen of spreken.

Rechtsvormen met rechtspersoonlijkheid
Wanneer je een rechtsvorm hebt met rechtspersoonlijkheid dan is het van belang dat er schriftelijke afspraken worden gemaakt. Bijvoorbeeld over de aandelen. Deze afspraken moeten gedaan worden tussen de vennoten en vastgelegd worden door een notaris. Ieder vennoot (mede-eigenaar) is enkel aansprakelijk voor het deel dat ze hebben ingebracht.

De BV is een veel gebruikte rechtsvorm, waarbij het kapitaal in aandelen is verdeeld en dat de risico’s van hoofdelijke aansprakelijkheid worden beperkt. De aandelen zijn in het bezit van de aandeelhouders, ze kunnen niet vrij worden verhandeld.

De NV is voor beginnende ondernemers minder toepasbaar. Bij deze rechtsvorm is het kapitaal verdeeld in aandelen en overdraagbaar. Deze aandelen kunnen verhandeld worden via de beurs. De eisen voor het oprichten zijn gelijk aan die van de BV. Echter, moet je gedurende de tijd van oprichten beschikken over een minimumkapitaal.  

Hoe loopt het inschrijvingsproces?
Nu weet je als het goed is welke rechtsvorm bij jou past! Dus het is tijd om je in te schrijven bij de KvK. Er zijn verschillende stappen die je moet doorlopen om in te schrijven.

  • Stap 1 Bereidt je inschrijving voor: door te kiezen voor het juiste manier van inschrijving die bij de rechtsvorm past. Wat wil je inschrijven > bedrijf (zoals een eenmanszaak, VOF, BV, NV), Stichting (sociaal, ideeën, doel realiseren), vestiging (van een rechtspersoon of onderneming).
  • Stap 2 Maak een afspraak: kies online een geschikte datum en tijd voor een afspraak op het kantoor van de KvK. De KvK heeft in meerdere steden kantoren staan. Het hoofdkantoor staat in Utrecht, daarnaast kan je terecht bij de KvK in Amsterdam, Almere, Roermond en meerdere steden.*
  • Stap 3 Voltooi je inschrijving: maak je inschrijving definitief op een kantoor van KvK.

Geldig legitimatiebewijs
Om in te kunnen schrijven moet je in bezit zijn van een geldig legitimatiebewijs. Dat is onder andere;

  • een paspoort
  • een Nederlands rijbewijs
  • een Europees identiteitsbewijs
  • een Nederlands vreemdelingendocument

Let op: je legitimatiebewijs mag niet verlopen zijn!

Goed om te weten: als je bij een formulier een kopie van je legitimatiebewijs moet meesturen naar KVK, dan mag je (met het oog op je privacy) je foto en nationaliteit onleesbaar maken met bijvoorbeeld een sticker of stift. Je foto en nationaliteit heeft KvK niet nodig voor de beoordeling van je opgave. Andere gegevens mag je niet afschermen.

Wie kan de onderneming inschrijven?
Eenmanszaak
De eigenaar moet persoonlijk langskomen
Vof / maatschap
* Alle vennoten en maten moeten persoonlijk langskomen met een geldig legitimatiebewijs
CV
* Alle vennoten moeten persoonlijk langskomen (behalve de stille/commanditaire vennoot)
Bv / Nv
* Alle bestuurders mogen de inschrijving doen (de notaris die de rechtspersoon heeft opgericht, doet bijna altijd de inschrijving) Vereniging zonder notarieel opgemaakte statuten

Inschrijfvergoeding
Je betaalt voor het inschrijven in het Handelsregister eenmalige inschrijfkosten van € 50,- (betaling alleen mogelijk met pinpas)

 

Uittreksel nodig?
Als je bij je inschrijving een (papieren) uittreksel wilt kopen (dit kan bij de KvK) van je bedrijf, dan kost dat € 15,- (betaling alleen mogelijk met pinpas of creditcard). Een uittreksel is een overzicht van geregistreerde gegevens van een bedrijf. Zoals naam, adres, datum van oprichting en vaak ook de functionarissen. Daarnaast krijg je informatie over de rechtspersoon, onderneming en vestiging. Je kunt het nodig hebben als je zekerheid wilt krijgen over je zakenpartner, wilt bewijzen dat je bedrijf is ingeschreven in het Handelsregister. Je wilt bijvoorbeeld controleren wie contracten mag ondertekenen. Sommige banken vragen om een uittreksel, groothandels vragen eigenlijk altijd om een uittreksel.

Gegevens in het Handelsregister
Het Handelsregister is een openbaar register. Zodat je weet met wie je zaken doet. Adressen en andere gegevens van ondernemingen zijn beschikbaar voor iedereen. Dit geldt ook voor de gegevens van uitgeschreven bedrijven en organisaties i.v.m. de aansprakelijkheid en eventuele schulden die gemaakt zijn in het verleden.

Privé-adressen van eigenaren en bestuurders
Privé adressen van eigenaren en bestuurders zijn geregistreerd in het Handelsregister. Sommige zoals die van eenmanszaken en maatschappen zijn openbaar. Bij rechtspersonen zoals een bv en nv is dat niet het geval.

Woonadres hetzelfde als bedrijfsadres?
Er bestaat wel een mogelijkheid om een openbaar privé adres af te schermen in het Handelsregister. Echter, verberg je hiermee niet het vestigingsadres. Het zijn wettelijk gezien aparte adressen en het vestigingsadres is altijd openbaar. Wil je niet wilt dat je privé adres te achterhalen is via je bedrijfsadres? Dan kun je overwegen je bedrijf op een ander adres in te schrijven en je openbaar privé adres te laten afschermen. Als deze openbaarheid kan leiden tot bedreigende situaties dan kan het worden afgeschermd. Je kunt hiervoor een verzoekschrift indienen met daarin je motivatie. Daarnaast ben je vaak minder makkelijk vindbaar als je in je bedrijfsnaam geen verwijzing naar je eigen naam maakt maar een fictieve bedrijfsnaam gebruikt.

Voor specifieke vragen kan de KvK worden benaderd.

Wil je ook verkopen op marketplaces zoals bol_com en Amazon? We bieden nu gratis trainingen aan. Op Plazatalk vind je de strategieën die je nodig hebt om jouw doelen en sales te maken!

Ik wil Plazatalk gratis proberen! 

 

 

Over de schrijver
Hallo! Wat leuk dat je de blog hebt gelezen (of van plan bent om te lezen :). Mijn naam is Dilara en ik werk als Social Media Manager bij Plazatalk. Ik ben verantwoordelijk voor alle social media kanalen en schrijf daarnaast ook blogs. Ik ben er van overtuigd dat Plazatalk hét platform is om meer kennis op te doen van e-commerce. Heb je tips/suggesties/onderwerpen waar ik over kan schrijven? Reageer dan vooral onder de blogs. Veel leesplezier! Groetjes, Dilara
Reactie plaatsen

We maken gebruik van cookies