Hoe je Amazon FBM gebruikt om je eigen producten te verkopen en te verzenden
Hoe je Amazon FBM gebruikt om je eigen producten te verkopen en te verzenden
14 november 2022 

Hoe je Amazon FBM gebruikt om je eigen producten te verkopen en te verzenden

Amazon verkopen is winstgevend, flexibel en een belangrijke bron van inkomsten voor de 6 miljoen verkopers van Amazon. In feite kan iedereen met de nodige middelen en tijd op Amazon verkopen.

Hoewel de meeste verkopers op Amazon gebruik maken van Fulfillment by Amazon (FBA) om producten op te slaan en te distribueren vanuit de magazijnen van Amazon, is er nog een andere keuze.

Nu de beperkingen van Amazon's FBA voorraadaanvulling veel verkopers treffen, hebben sommigen gekozen voor FBM, of Fulfillment by Merchant, om het proces zelf te beheren voor het kerstseizoen van 2022 en daarna.

We bespreken alles wat je moet weten om te beginnen met verkopen op Amazon en hoe je producten kunt vervullen met behulp van FBM.

Hoe geld te verdienen op Amazon

Verkopen op Amazon is een geweldige manier om je inkomen aan te vullen of een bestaand bedrijf uit te breiden, en je kunt meteen aan de slag.

Binnen een jaar is 64% van de Amazon-verkopers winstgevend.

14% van de Amazon verkopers verdient meer dan $100.000 in zijn leven.

64% van de Amazon verkopers werkt minder dan 20 uur per week aan hun Amazon bedrijf.

Omdat ieders ervaring met het verkopen op Amazon anders is, moet je eerst evalueren wat voor soort bedrijf je wilt beginnen.

We bespreken de belangrijkste overwegingen die je moet maken en geven je een overzicht van hoe je op Amazon kunt verkopen.

Stap 1: Bepaal je markt.

Amazon heeft 20 internationale marktplaatsen:

Australië

België

Brazilië

Canada

Frankrijk

Duitsland

India

Italië

Japan

Mexico

Nederland

Polen

Saoedi-Arabië

Singapore

Spanje

Zweden

Turkije

VAE (Verenigde Arabische Emiraten)

Verenigd Koninkrijk

De Verenigde Staten

Hoewel je vrij bent om te verkopen op elke marktplaats die je wilt, worden de volgende normen aanbevolen:

Verkoop op de Amerikaanse marktplaats als je een Amerikaanse verkoper bent. De Amazon marktplaats in de Verenigde Staten is niet alleen de grootste, maar ook de meest gebruiksvriendelijke.

Verkoop op de EU-marktplaats als je een verkoper uit de EU of het VK bent. De EU-marktplaats is de op één na grootste Amazon-marktplaats ter wereld. Hij omvat het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en Nederland. Vanwege belastingen en taalproblemen is het niet zo gemakkelijk om daar te verkopen als op de Amerikaanse marktplaats, maar het is wel handig voor EU-verkopers.

Als je ergens anders in de wereld woont, verkoop dan op de Amerikaanse marktplaats (zelfs als je een andere marktplaats in je land hebt). Omdat de andere wereldwijde marktplaatsen lang niet zoveel verkeer hebben als de Amerikaanse marktplaats, is het raadzaam om te beginnen met de grotere, eenvoudigere Amerikaanse marktplaats.

Stap 2: Bepaal je bedrijfsmodel.

Amazon leent zich effectief voor een verscheidenheid aan bedrijfsstrategieën die inspelen op een breed scala aan budgetten, tijdsverplichtingen en persoonlijkheden van verkopers. Echter, de bedrijfsstrategie die je kiest wordt voornamelijk bepaald door of je weet wat je wilt verkopen op Amazon.

Hieronder volgen de meest voorkomende bedrijfsmodellen voor Amazon verkopers:

Private Label - De activiteit van het maken van bulkproducten om onder eigen merk of label te verkopen staat bekend als private labeling. De private label bedrijfsstrategie wordt gebruikt door 59% van alle Amazon verkopers.

Groothandel - In tegenstelling tot private label, dat de verkoop van het eigen merk omvat, is groothandel de praktijk van het kopen van merkproducten in hoeveelheid van een ander bedrijf om door te verkopen op Amazon. De groothandelsaanpak wordt gebruikt door 26% van de Amazon-verkopers.

Wederverkopers - doen aan detailhandel of online arbitrage door afgeprijsde producten te kopen bij winkels, grootwinkelbedrijven of zelfs online op kortingssites zoals eBay om ze tegen een hogere prijs door te verkopen op Amazon. Retail arbitrage wordt gebruikt door 26% van de Amazon verkopers, terwijl online arbitrage wordt gebruikt door 23%.

Dropshipping - omvat de marketing en verkoop van producten van een andere fabrikant of leverancier. Bij een verkoop koopt de dropshipper het product van de leverancier en stuurt het naar de koper. Dropshippers zijn goed voor 10% van de Amazon verkopers.

Handgemaakt - Handgemaakte Amazon verkopers ontwikkelen hun eigen dingen, zoals sieraden, kleding of geschenken, om op Amazon te verkopen. Amazon Handmade heeft, in tegenstelling tot de andere hierboven besproken bedrijfsmodellen, een eigen segment op het platform. Amazon Handmade wordt gebruikt door 8% van de Amazon-verkopers.

Er zijn ook methoden om op Amazon te verkopen die meer gespecialiseerd zijn of voor digitale producten, zoals Kindle Direct Publishing of Amazon Merch.

Stap 3: Bepaal je manier van fulfillment.

Amazon biedt twee opties voor productvervulling: FBA en FBM.

Fulfillment by Amazon (FBA): Een verkoopmethode van Amazon waarbij een verkoper (of een leverancier van een verkoper) zijn producten rechtstreeks naar de magazijnen van Amazon stuurt. Amazon onderhoudt dan de klantenservice en bewaart de goederen voordat ze rechtstreeks naar de klant worden gedistribueerd (meestal via 2-daagse Prime-verzending).

Fulfillment by Merchant (FBM): Een Amazon verkoopstrategie waarbij een verkoper zijn producten op Amazon verkoopt, maar zelf (of via een andere derde partij) alle opslag, verzending en klantenservice verzorgt. Dit staat ook bekend als een Merchant Fulfilled Network (MFN).

FBA wordt gebruikt door 89% van de Amazon-verkopers.

Slechts 68% van de Amazon-verkopers gebruikt FBA.

FBA en FBM worden gebruikt door 21% van de Amazon-verkopers.

FBM wordt gebruikt door 32% van de Amazon-verkopers.

Slechts 11% van de Amazon verkopers gebruikt FBM.

Stap 4: Stel een Amazon verkopersaccount in.

Je moet je bedrijf opzetten nadat je hebt geselecteerd wat je gaat aanbieden en hoe je je spullen aan je klanten gaat leveren - het is eenvoudiger dan je denkt.

Een bedrijf starten

Je moet je bedrijf opzetten nadat je hebt geselecteerd wat je gaat aanbieden en hoe je je spullen aan je klanten gaat leveren - het is eenvoudiger dan je denkt.

Bij deze stap moet je een geregistreerde bedrijfsnaam hebben. Je bedrijfsnaam kan alles zijn wat je wilt, hoewel we aanraden hem vrij algemeen te houden voor het geval je in de toekomst je focus wilt verleggen.

Als je voor het eerst begint, hoef je je bedrijf niet te registreren als vennootschap of LLC. Je kunt als eenmanszaak verkopen op Amazon, wat betekent dat je je persoonlijke belastingnummer kunt gebruiken. Maar, afhankelijk van je staat of land van oprichting, moet je misschien toch een Do-Business-As (DBA) formulier indienen voor de naam van je bedrijf.

Je kunt een account aanmaken in Amazon Seller Central zodra je je bedrijfsinformatie hebt.

Bereid alle volgende informatie voor:

1. Informatie over het bedrijf (je bedrijfsnaam, adres en contactgegevens)

- Het e-mailadres

- Telefoonnummer voor creditcard

- Belasting ID (federaal en staat)

2. Ga naar Amazon Seller Central (sellercentral.amazon.com) en klik op de knop 'Registreer nu'.

3. Kies of je een professionele of een individuele verkoper wilt zijn.

4. Vul uw gegevens in op Amazon.

Stap 5 - Maak een productenlijst

Zodra Amazon je heeft goedgekeurd om op de marktplaats te verkopen, kun je beginnen met het maken van een productvermelding.

Dit kan op twee manieren.

1. Maak een verkoop op een bestaande productlijst.

Om te beginnen, als je een product wilt verkopen dat al bestaat in de catalogus van Amazon, ga je gewoon naar de bestaande listing en selecteer je de knop 'Verkopen op Amazon'.

Voeg de volgende informatie toe aan je aanbieding:

Je kosten

Staat (nieuw of gebruikt)

Hoeveelheid (als je er meer dan één hebt) 

Distributiekanaal (FBA of FBM)

2. Een nieuwe productvermelding maken

Als het product nog nooit op Amazon is vermeld, moet je een nieuwe vermelding maken. Hiervoor moet je:

Ga naar Seller Central

Een product toevoegen > Inventaris

Selecteer 'Ik voeg een niet-Amazon product toe'.

Vul de productinformatie in.

Het duurt enkele minuten tot een uur voordat uw vermelding in de catalogus van Amazon wordt weergegeven nadat je deze hebt gemaakt.

Stap 6: Voltooi je bestellingen

Als je iets op Amazon verkoopt, moet je de bestelling afronden.

Als je je producten verkoopt via Amazon FBA, zal Amazon de fulfillment afhandelen en ervoor zorgen dat je consumenten je producten ontvangen. Verkoop je je goederen echter via Amazon FBM, dan moet je zelf je bestellingen afhandelen en verzenden.

Elke Amazon fulfilment techniek heeft voor- en nadelen.

Voordat we ingaan op de specifieke kenmerken van het verzenden van producten via Amazon's Merchant Fulfilled Network, overweeg de volgende voor- en nadelen.

Voordelen van Amazon FBM: FBM-verkopers verdienen meer geld.

In vergelijking met 26% van de FBA-verkopers genereert 33% van de FBM-verkopers meer dan $ 25.000 per maand aan inkomsten.

53% van de FBM-verkopers had een totale levenslange omzet van $100.000 of meer, vergeleken met 46% van de FBA-verkopers.

FBM-verkopers investeren minder geld aan het begin van hun bedrijf.

37% van de FBM-verkopers begon met minder dan $ 1.000, vergeleken met 27% van de FBA-verkopers.

35% van de FBA-verkopers begon met meer dan $5.000, vergeleken met 27% van de FBM-verkopers.

FBM-verkopers kunnen hun bedrijf sneller opstarten.

In vergelijking met 34% van de FBA-verkopers had 51% van de FBM-verkopers minder dan zes weken nodig om op Amazon van start te gaan.

47% van de FBM-verkopers maakte winst in minder dan drie maanden, vergeleken met 38% van de FBA-verkopers.

FBM-verkopers beschikken over een back-up strategie.

Wanneer vertragingen bij het lossen voor voorraadaanvulling het bedrijf van een FBA-verkoper tijdens de feestdagen kunnen vertragen, kunnen FBM-verkopers doorgaan met het verzamelen van bestellingen en het verzenden van goederen.

Wanneer zich een noodsituatie voordoet, zoals de COVID-19 epidemie, en Amazon stopt met het verzenden van bepaalde producten, kunnen FBM-verkopers doorgaan met het accepteren van bestellingen en het verzenden van goederen.

Amazon FBM nadelen: FBM-verkopers besteden meer tijd aan hun bedrijf.

20% van de FBM-verkopers besteedt meer dan 40 uur per week aan Amazon, vergeleken met 16% van de FBA-verkopers.

Verkopers van FBM maken zich meer zorgen over de concurrentie.

In vergelijking met 70% van de FBA-verkopers maakt 72% van de FBM-verkopers zich zorgen over meer concurrentie die de prijzen drukt.

57% van de FBM-verkopers is bezorgd dat Amazon producten verkoopt die rechtstreeks concurreren met hun eigen producten, vergeleken met 51% van de FBA-verkopers. FBM-kosten kunnen groter zijn dan FBA-kosten voor Amazon-nieuwelingen.

Hoewel het lijkt alsof verkopers die hun eigen goederen uitzoeken, verpakken en verzenden goedkopere kosten hebben dan degenen die Amazon FBA gebruiken en FBA-vergoedingen moeten betalen, hebben FBM-handelaren bij een vergelijking van de totale kosten vaak hogere verzendingskosten.

Vergelijk de kosten en opbrengsten van het zelf verzenden van het product versus Amazon die het voor je afhandelt met behulp van Amazon's FBA calculator.

FBM-handelaren zijn verantwoordelijk voor hun eigen klantenservice.

Amazon behandelt de meeste klantenzorg van Amazon FBA-verkopers. FBM-verkopers daarentegen moeten niet alleen hun eigen klantenservice afhandelen, maar ze moeten ook retourzendingen accepteren en ontvangen en hun verkopersfeedback onderhouden.

Hier zijn een paar omstandigheden waarin het vervullen van je eigen producten in plaats van op Amazon te vertrouwen de beste optie is.

Je verkoopt dingen die moeilijk te verzenden zijn via FBA.

Bepaalde producten, zoals grote artikelen, artikelen die speciale behandeling vereisen en artikelen met een slechte verkoop, kun je soms beter zelf verzenden dan via Amazon FBA. Als je langzaamlopende artikelen verkoopt, brengt FBA je maandelijkse en verouderde voorraadopslagkosten in rekening.

Bovendien kan het leveren van je eigen grote/atypische producten je geld besparen en er tegelijkertijd voor zorgen dat het product op de door jou gewenste manier bij je consument komt.

En, zoals eerder gezegd, als je niet zeker weet welke methode van fulfillment minder duur zal zijn, kun je de FBA-calculator van Amazon gebruiken om de twee te vergelijken.

Je kunt het voor minder doen dan Amazon.

Evenzo heb je misschien al een merchant-fulfilled netwerk of een third-party fulfillment bedrijf (anders dan Amazon) om het voor je af te handelen.

Je eigen netwerk gebruiken kan in dit geval de betere optie zijn.

Je doet aan dropshipping.

Dropshippers kunnen hun artikelen per definitie alleen via FBM verzenden omdat ze rechtstreeks van de fabrikant/leverancier worden verzonden.

Je verkoopt handgemaakte artikelen.

Hoewel handgemaakte producten kunnen worden ondergebracht in Amazon's fulfillment centra en verzonden via Amazon FBA, geven veel Handmade verkopers er de voorkeur aan om hun eigen bestellingen te vervullen om ervoor te zorgen dat het product aankomt in de staat die de verkoper bedoelde.

Het maken van een FBM productvermelding is vergelijkbaar met het maken van elke andere productvermelding.

Met de hierboven beschreven methoden selecteer je de optie "Ik verzend het artikel zelf (Merchant Fulfillment)" nadat je bij het onderdeel Fulfillment Channel van de listing bent aangekomen.

Zodra het product is toegevoegd aan de catalogus van Amazon, kun je het vinden onder Inventaris > Inventaris beheren. Vink "Actief" aan voor "Status" en "Merchant" voor "Vervuld door".

Hoe weet je wanneer een product is verkocht?

Als FBA-verkoper bevestigt, verpakt en verzendt Amazon het product nadat het is verkocht zonder enige kennisgeving. Als FBM-verkoper moet je echter op de hoogte zijn van alle bestellingen, zodat je ze kunt bevestigen en aan je klant kunt verzenden.

Er zijn twee benaderingen.

1. Bestelwidget voor Amazon Seller Central

Ten eerste heb je een bestelwidget op Amazon Seller Central, zoals hieronder afgebeeld.

Als een bestelling wordt ontvangen, zie je een nummer onder "Pending". Als Amazon de transactie bevestigt en de verkoop is afgerond, wordt de hangende bestelling gemarkeerd als 'Verkoper in afwachting van niet verzonden'.

2. Amazon mobiele applicatie voor verkopers

Wanneer een bestelling klaar is voor verzending, ontvang je een melding als je de Amazon app hebt.

Wat is de beste manier om een product te verzenden?

Je hebt 24 uur nadat Amazon je meldt dat een bestelling klaar is voor verzending om te bevestigen dat deze is verzonden.

Als je niet zeker weet hoe je je bestelling moet verzenden, begin dan met het selecteren van een vervoerder. In de Verenigde Staten heb je verschillende mogelijkheden, waaronder:

USPS, FedEx, UPS, DHL.

Bovendien kan het voor grotere artikelen zoals meubels of bedden nodig zijn een transportvoertuig te gebruiken voor de verzending.

Kan ik Prime blijven verzenden?

Een van de belangrijkste voordelen van verkopen op Amazon FBA is dat je producten vaak in aanmerking komen voor Prime-privileges. Dit betekent dat Prime leden dingen kunnen bestellen en binnen 2-3 dagen geleverd krijgen door Amazon.

Dit extraatje is niet beschikbaar voor FBM-verkopers, tenzij ze in aanmerking komen voor Seller Fulfilled Prime.

Seller Fulfilled Prime is een programma waarmee FBM-verkopers Prime producten kunnen aanbieden vanuit hun eigen magazijn/fulfillment faciliteit. Verkopers die Prime verkopen bereiken meer klanten, maken meer kans op de Buy Box en bieden kopers een bericht met gegarandeerde leverdatum.

Een verkoper moet zich aanmelden voor de Seller Fulfilled Prime rol. Amazon accepteert momenteel echter geen nieuwe aanvragen voor Seller Fulfilled Prime, dus FBM-verkopers die geïnteresseerd zijn in het programma moeten hun naam toevoegen aan een wachtlijst.

Welke verzendbenodigdheden hebben FBM-verkopers nodig?

De vervoerder en verzendmethode zijn ook van invloed op de verzendbenodigdheden die nodig zijn om je artikelen te verzenden.

Sommige verzendmethoden, zoals USPS Flat Rate, gebruiken specifieke dozen die je gratis kunt krijgen bij je plaatselijke postkantoor. Je kunt ze zelfs thuis laten bezorgen.

Bij andere methoden moet je zelf voor verzendbenodigdheden zorgen. Wij stellen voor:

Dozen, enveloppen, enz.

Verpakkingsmateriaal (luchtzakken, bruin papier, enz.).

Labels die je kunt verwijderen en opplakken.

Printer

Verpakkingstape

Hier zijn een paar dingen om over na te denken terwijl je jouw producten verkoopt via FBM, volgens Amazon's best practices gids.

1 - Maak gebruik van Amazon's 'Koop Verzending' optie.

Verzending rechtstreeks via Amazon kopen met behulp van de "Koop Verzending" tool is een van de gemakkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat je bestellingen op tijd en met trackingnummers aankomen.

Wanneer een bestelling wordt geplaatst voor een van je producten, geeft Amazon je de optie om de verzending rechtstreeks bij hen te kopen.

Ga naar Bestellingen > Bestellingen beheren om de "Koop verzending" van Amazon te zien. Klik dan naast de bestelling die je wilt verzenden op de knop 'Koop verzending'. Controleer en bevestig daarna de informatie. Het etiket kan dan worden afgedrukt.

Als je verzending koopt via Amazon, bevestigt het automatisch de aankopen en geeft het volgnummer aan de consument.

2 - Voeg altijd tracking informatie toe.

Amazon vereist een volgnummer op alle bestellingen. Als je verzending via Amazon koopt, wordt het trackingnummer automatisch gegenereerd en naar de koper gemaild.

3 - Controleer de levertijd

Amazon wil er zeker van zijn dat al zijn klanten hun bestellingen op tijd ontvangen, dus is het cruciaal dat je je producten op tijd bevestigt, verpakt en verzendt. Bovendien, als je een goed verkoopt met Premium of Prime levering, moet het op de gegarandeerde datum aankomen.

4 - Neem een goed retourbeleid op.

Zorg ervoor dat je verpakking duidelijke retourinstructies bevat, evenals een legitiem retouradres.

Vergeet niet dat je als FBM-verkoper verantwoordelijk bent voor het verwerken en afhandelen van je eigen retourzendingen. Retourneren is ook geen optie bij Amazon. Je moet een retouraanvraag van een klant accepteren.

5 - Houd je aan het dropshippingbeleid van Amazon.

Merk op dat dit beleid alleen geldt als je een dropshipper bent.

Wees de recordverkoper voor je producten.

Op alle pakbonnen, facturen, buitenverpakkingen en andere documenten die in verband met je producten worden meegeleverd of verstrekt, identificeer je jezelf als de verkoper.

Verwijder vóór verzending van de bestelling alle pakbonnen, facturen, buitenste verpakkingen of andere informatie die duidt op een derde dropshipper.

Neem de verantwoordelijkheid voor het accepteren en verwerken van productretouren van klanten.

Amazon is een geweldige marktplaats om je producten te verkopen, ongeacht hoe je ervoor kiest om je bestellingen te vervullen. Zelfs als je besluit om je alleen op FBA te richten, kan het geen kwaad om FBM als tweede optie te hebben.

En, zo blijkt, verkopers die FBM in hun repertoire opnemen behalen meer succes op lange termijn!

Over de schrijver
Hallo, Ik ben bas. Ondernemer op Slippers is de beste samenvatting van mij! Ik reis samen met mijn familie de wereld rond terwijl de business doordraait! Eigenaar van DisQounts International BV. Toonaangevend in FMCG (Fast moving Consumer Goods) en winnaar van het snelst groeiende crossborder E-Commerce bedrijf van Nederland! En natuurlijk Plazatalk, een platform waarin wij (startende) ondernemers helpen succesvol te verkopen via Marketplaces zoals bol.com en Amazon! Ik probeer over interessante onderwerpen blogs te schrijven. Mocht je leuke / interessante onderwerpen weten waarover we kunnen schrijven, laat dan een reactie achter onder deze blog. Veel leesplezier!
Reactie plaatsen